I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.
- Drivs du av resultatinriktade arbetsuppgifter och är en fena på att dokumentera?
- Gillar du att nätverka och jobba uppsökande för att hitta arbetsprövningsplatser som matchar deltagaren?
- Drivs du av att stötta arbetssökande till att nå sin fulla potential?
Om du svarat ja på dessa frågor så är du kanske vår nya stjärna i vårt fantastiska team på Iris Arbetsmarknad!
Varför ska jag välja Iris som arbetsgivare?
Vi erbjuder en spännande och utvecklande tjänst inom affärsområdet Arbetsmarknad. Du kommer få arbeta självständigt men samtidigt erbjudas kollegialt stöd och kompetensutveckling. Vi på Iris Arbetsmarknad arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål - att stötta personer till att ta ett nästa steg på arbetsmarknaden.
Varmt välkommen till Irisgänget som erbjuder dig inkludering, mångfald, utvecklingsmöjligheter och arbetsglädje!
Vad är mina arbetsuppgifter?
Tjänsten Steg Till Arbete (STA2) upphandlas av Arbetsförmedlingen och riktar sig till arbetssökande som på grund av funktionsnedsättning och/eller en historik av ohälsa har behov av arbetslivsinriktad rehabilitering för att komma i arbete eller utbildning. Tjänsten syftar till att, i en sammanhållen process, identifiera deltagarens resurser och stödbehov samt stärka och utveckla deltagaren med målet arbete eller utbildning. Vi utgår från deltagarnas individuella behov. Deltagarna har varierande tid i arbetslöshet, skiftande utbildningsbakgrund och erfarenhet av arbetslivet.
STA2 består av 4 delar. Alla deltagare startar tjänsten i del 1 med en kartläggning av behov och planering för insatsens kommande delar. Därefter anvisas de till antingen del 2 eller del 3 och slutligen del 4. Del 2 är en utredande del för att finna deltagarens resurser, samlade förutsättningar och stödbehov kopplade till olika arbetssituationer. Del 3 innehåller motiverande insatser, vägledning och arbetsprövning i reell miljö, dvs på en reell arbetsplats, för att utöka sin aktivitetsomfattning. Om deltagaren inte har möjlighet till anställning på sin arbetsprövningsplats i del 3, går deltagaren över till del 4, som är arbetsprövning med introducerande och uppföljande inriktning, med mål att bli självständig inför en anställning.
I teamet kring deltagaren finns arbetsterapeut, arbetskonsulent, samordnare och SYV. Som arbetskonsulent är du delaktig i tjänstens alla 4 delar. Du genomför kompetenskartläggningar, har individuella samtal liksom gruppaktiviteter, följer upp deltagarens progression och arbetsprövning. Du arbetar med motiverande samtal, vägledande och hälsofrämjande aktiviteter. Du stöttar i att ta fram ansökningshandlingar och övriga stärkande aktiviteter gällande arbetslivet och har kontakter med arbetsgivare för att finna lämpliga arbetsprövningsplatser. Administration och dokumentation ingår löpande och det är viktigt att hålla satta deadlines. Resor i tjänsten ingår i arbetet.
Krav på kompetens
Du ska ha minst två (2) års högskole- eller yrkeshögskoleutbildning på heltid inom sociologi, beteendevetenskap, pedagogik eller medicin samt minst ett (1) års erfarenhet på minst halvtid av individuell eller grupphandledning/coaching av personer med psykisk eller fysisk ohälsa alternativt funktionsnedsättning under de senaste tre (3) åren. Vi kommer att be dig uppvisa utbildningsintyg samt tjänstgöringsintyg som styrker utbildnings- och erfarenhetskraven inför anställning.
Personliga egenskaper
För att du ska trivas i rollen som arbetskonsulent är du en driven och ansvarstagande person som kan engagera och motivera andra människor. Du har lätt för att nätverka och skapa företagskontakter, liksom för att samarbeta med dina kollegor i en föränderlig miljö. Du har förmågan att strukturera och prioritera mellan dina arbetsuppgifter och tycker om att arbeta resultatstyrt och målinriktat med flera olika parallella processer samtidigt. Du är effektiv och korrekt i din dokumentation med god administrativ förmåga.
Meriterande är körkort B.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.
Ytterligare information
Tjänsten är en hel- eller deltidsanställning enligt ök, med start under hösten/vintern. Urval sker löpande, så vänta inte med din ansökan. Tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag! Sista ansökningsdag är 2024-12-15.
Placeringsort: Göteborg
OBS - innan anställning påbörjas kommer du behöva verifiera din kompetens genom vidimerade utbildnings- och anställningsintyg.
För frågor kring tjänsten, kontakta samordnare Emma Efraimsson, emma.efraimsson@iris.se och distriktschef Isabella Helldin, isabella.helldin@iris.se.
Varmt välkommen in med din ansökan!
Ansök nu