Göteborg: IF Metall söker lokalombudsman för vikariat till avdelningen i Göteborg

Hitta ansökningsinfo om jobbet IF Metall söker lokalombudsman för vikariat till avdelningen i Göteborg i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2020-11-18 // Varaktighet: Heltid

IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Vi på IF Metall söker lokalombudsman för en vikariatstjänst till avdelningen i Göteborg. Som ombudsman erbjuds du ett meningsfullt och utvecklande arbete, där du gör skillnad för avdelningens medlemmar varje dag. Tjänsten är på heltid och vikariatet sträcker sig från 1 februari 2021-15 december 2021.

Arbetsuppgifter
Avdelningen bevakar och företräder medlemmarnas intressen inom flera olika områden såsom löner, anställningsvillkor, arbetsmiljö och försäkringsfrågor .   

Som ombudsman kommer dina arbetsuppgifter vara att bedriva förhandlingsstrategiskt arbete, ge arbetsrättslig rådgivning och att företräda medlemmar i förhandling. I rollen svarar du även för att teckna kollektivavtal, rekrytera medlemmar, bilda klubbar och att stärka organisationen. Arbetet förekommer inom hela avdelningens geografiska område och ansvaret sträcker sig över de kollektivavtalsområden som finns i regionen. Som ombudsman har du ansvar för administrativa arbetsuppgifter såsom att skriva protokoll, registrera förhandlingar i IF Metalls medlemssystem.

Du arbetar på uppdrag av avdelningsstyrelsen, för medlemmarnas intressen. Arbetet är omväxlande med många kontaktytor. Du svarar självständigt för medlemsärenden och förhandlingar. Arbetet förekommer inom avdelningens geografiska område och ansvaret sträcker sig över de kollektivavtalsområden som finns i regionen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har goda arbetsrättsliga kunskaper och erfarenhet av förhandling. Det är önskvärt att du som söker har erfarenhet av organisering eller att teckna kollektivavtal.

Som person är du ansvarstagande och relationsskapande. Du drivs av att självständigt strukturera ditt arbete, du löser problem och arbetar utvecklingsinriktat. Därtill önskar vi en god samarbetsförmåga och att du är lyhörd. Vi förutsätter att du som söker delar arbetarrörelsens värderingar.

För att bli aktuell för denna tjänst har du som lägst avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande. Du är van användare av Office-paketet som hjälpmedel och med goda kunskaper i svenska, både tal och skrift. Behärskar du även engelska eller annat språk betraktas det som meriterande. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav.

Organisationen eftersträvar mångfald och värdesätter de kvalitéer, som jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Bakgrundskontroll kommer genomföras på slutkandidat.

Kontakt
Lokal samordnare avdelningen i Göteborg, Angelica Teiffel: 031-774 32 52
HR-Generalist Förbundskontoret, Linda Sjögren: 08-786 81 90

Varmt välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 2 december 2020. Urval påbörjas först efter sista ansökningsdag. Sök tjänsten genom att klicka på 'Ansök’ via länken: https://ifmetall.easycruit.com/vacancy/2603661/173781?iso=se

IF Metall

IF Metall, organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har 310 000 medlemmar på 12 900 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Juridisk ombudsman

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Juridisk ombudsman.

Jurist med fokus dataskydd och digitalisering, Göteborg

Läs mer Nov 11
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

 

Avdelningen FV administrerar ett stort antal socialförsäkringsförmåner. Verksamhetsområdet rättsligt stöd ansvarar för omprövning, processföring och handläggningsnära rättsligt stöd. Verksamhetsområdet utgör en kraft och motor i det rättsliga kvalitetsarbetet på avdelningen. Vi behöver en jurist med intresse för och erfarenhet av dataskydd- och digitaliseringsjuridik. Det kan handla om att ge rättsligt stöd i såväl it-utvecklingsprojekt som i utredning och handläggning.

Rättsligt stöd inom framför allt dataskydd och digitalisering
Arbetet som jurist på en försäkringsavdelning innebär ett särskilt ansvar för en korrekt och likformig tillämpning av socialförsäkringen och annan relevant lagstiftning. Med utgångspunkt i den rättsliga styrningen ansvarar du för att bevaka rättsutvecklingen inom de rättsområden där du verkar. Genom att vara ett nära rättsligt stöd bidrar du till en god rättslig kvalitet. Du stödjer och utbildar chefer och medarbetare inom framför allt dataskydd och digitaliseringsrättsliga frågor. Du bidrar till gott samarbete både inom avdelningen och med andra avdelningar, inklusive myndighetens Rättsavdelning.

I arbetet som avdelningsjurist ingår också att processföra, främst i förvaltningsdomstol.

Som jurist hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

 

Vi söker dig som


• har jur.kand.- eller juristexamen 
• är notariemeriterad eller har annan motsvarande domstolserfarenhet
• har goda kunskaper i dataskydd och digitaliseringsrätt, förvaltningsrätt samt offentlighet- och sekretess
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål.

Det är meriterande om du


• har arbetat med dataskydd och digitaliseringsfrågor, gärna i förvaltningsmyndighet
• har goda kunskaper i socialförsäkringsjuridik
• har erfarenhet av projektledning och har en god pedagogisk förmåga
• har arbetat med verksamhetsutveckling.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse.

Möjliga placeringsorter är Stockholm och Göteborg.

Provanställning kan bli aktuell. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering.  

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Rekryterande chef: Emelie Stålberg, tel 010-111 75 05 (för frågor om tjänsterna). HR-specialist: Lisa Berglin, tel 010-113 45 08, lisa.berglin@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Timmy Lindqvist, tel 010-115 33 79 Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 28 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Legal Counsel - Treasury & Capital Markets, AB Volvo

Läs mer Nov 5
The Volvo Group is headquartered in Gothenburg, Sweden, employs almost 100.000 people and serves customers in more than 190 markets.

We are now looking for a Legal Counsel to strengthen our legal team within Treasury and Capital Markets. Your focus areas will include the full range of the Group’s debt market and other funding instruments as well as liquidity management, payments and other Treasury services, but also equity market projects and general corporate matters that are part of Group Corporate Legal’s daily work. 
The position offers: 
a varied role in a fast-paced department, with exciting challenges for people passionate about their work,
the opportunity to work with a high executive level in a global environment, together with highly skilled colleagues, 
learning and development opportunities in line with Group ambitions, and  
a friendly, collaborative and professional working environment, where your personal contribution will make a difference.
The Group Corporate Legal team
Group Corporate Legal is one of three legal departments of the Volvo Group headquarters. We are a team of eight legal professionals in Gothenburg that supports the Group General Counsel with management of matters involving significant legal risks for the Group as well as expert legal advice on a broad range of operational and strategic matters, including Group disclosures and reporting, governance, treasury & finance, crisis management and ESG matters. 
The Legal & Compliance function takes pride in enabling fair business. We are trusted strategic partners to the business, safeguarding the Volvo Group Code of Conduct. Wherever we are in the Volvo Group, we all work in the same way: 
We have a business mindset, working proactively and looking for solutions
We are trusted partners with integrity and independence, daring to give unwelcome advice when needed
We are engaged team players, supporting each other
We continue to learn and develop to stay ahead, being open minded and welcoming feedback
We strive to excel in our everyday work, being empowered to act and taking full responsibility for legal and compliance risk management
Some of the things you will do as Legal Counsel include:
Drive implementation of funding arrangements for all Group markets and needs, including debt market programs, syndicated and bilateral loans and structured instruments.  
Support cash management, payment and other Treasury services and projects for regional and local Group operations. 
Assist Group insurance and pension management operations. 
Take an active part in Group capital market projects and activities, including disclosures and external reporting, preparation of incentive programs, shareholders’ meetings and other interactions with shareholders and other stakeholders.    
Drive and implement efficient governance processes and support Board and Committee work and meetings as required. 
Engage and coordinate high-quality external legal counsels, and build and maintain a network and other channels as required to stay on top of developments within Treasury and Capital Markets, 
Provide high quality legal support in a wide range of business matters, from day-to day corporate matters to complex business transactions in an international environment, ·
Provide guidance and direction with respect to regulatory developments within Treasury and Capital Markets as well as other areas; establish resolution strategies and lead, oversee or personally execute on such strategies in cooperation with different stakeholders, 
Contribute to internal knowledge development and sharing within the Group, including running of training programs and development of legal processes, tools and ways of working,
Collaborate and partner with key stakeholders across the business, including
management teams, project managers, heads of accounting and controlling and other legal teams in the Group; seek to understand needs, help to inform, advise and promote best practices,

You should have:
A university degree in law 
At least 5 years of qualified work experience, including as a lawyer from a well renowned law firm 
Extensive finance and commercial work experience
Solid interest in business operations, with an ambition to learn and develop into new areas as the automotive industry transforms 
Proven ability to solve problems in an international environment 
Excellent communication skills; proficiency in English 
You may also have experience as in-house counsel, preferably from a listed company and/or from compliance or legal operations. 
Improving ways of working and finding solutions is part of our everyday job, so work will require a bias for action and a can-do attitude. And with people at the center of what we do, you will need to be keen to engage with team members and others and build relationships to thrive in the role. 
The position reports to the SVP Head of Group Corporate Legal. Travel will be required occasionally. 
Last application date is November 24, 2024.
For further information please contact:
Ulf Rapp, Senior Vice President Group Corporate Legal, Email: ulf.rapp@volvo.com, Phone: +46 706 00 39 20. 
 We value your data privacy and therefore do not accept applications via mail.

Ansök nu

Data Privacy and AI Compliance Counsel

Läs mer Okt 29
Applying to this job offers you the opportunity to join Volvo Group. Every day, across the globe, our trucks, buses, engines, construction equipment, financial services, and solutions make modern life possible. We are almost 100,000 people empowered to shape the future landscape of efficient, safe and sustainable transport solutions. Fulfilling our mission creates countless career opportunities for talents with sharp minds and passion across the group’s leading brands and entities. 
Group Legal & Compliance contributes to realizing the vision of the Volvo Group by coordinating and providing services within the following areas: Legal, Governance, Security and Internal Audit. With Volvo Group Legal & Compliance you will be part of a global and diverse team of highly skilled professionals who work with passion, trust each other and embrace change to stay ahead.

Main activities and responsibilities
The Data Privacy and AI Compliance Counsel reports directly to the Volvo Group Chief Privacy Officer and is responsible for legal advice and further developing and driving the implementation of certain parts of the Volvo Group’s global data privacy and AI compliance program. 
As one of the crucial positions on the Group Privacy and AI compliance team, this position is responsible for the following main activities:
* Act as a subject-matter expert on Privacy and AI in the Volvo Group and advice on legal and compliance matters of high complexity and high risk, including interacting with the Group Privacy Office as and when needed to support on matters of high complexity and high risk.
* Drive and secure the commercial implementation strategy for data privacy and AI requirements across the organization, such as contracting strategies, customer or driver interaction including identifying and engaging with key vendors to the Volvo Group and provide support to the negotiation of complex agreements (including conveying a negotiation strategy).
* Identify and evaluate Privacy and AI projects that are of strategic importance to the Volvo Group, such as data transfer, data management agreements or equivalent across the Volvo Group (including internationally).
* Oversee legislative developments and develop a strategic position for Volvo Group. 
* Interact with authorities and industry stakeholders for best practice and policy developments.
* Participate when needed in meetings with Legal Lobbying Networks to secure internal alignment on data privacy matters of Group wide importance and how to address this in the different lobbying forums where the Volvo Group is present (including ACEA and Svenskt Näringsliv).
* Participate when needed in the Data Privacy Steering Committee and other Steering Committees as well Legal Data Committee.
* Assist and support local teams across the Volvo Group when implementing the Volvo Group directives, guidelines and instructions, and identifying deviations.
* Collaborating and interact with Group Security and other stakeholders and provide legal advice on cybersecurity and personal data breach issues, including incident response.
* Assist in developing, enhancing, scaling, and running the existing global Data Privacy and AI Compliance Program, including ensuring the program’s ongoing, consistent, and efficient operation. 
* Keep up to date with latest legal and regulatory developments in Privacy and AI as far of importance for the Volvo Group

All the above tasks will require intensive collaboration and alignment with Volvo Group’s Truck Divisions, Business Areas and Group Functions. The Data Privacy and AI Compliance Counsel will work with other members of the Group Compliance team to address overlapping compliance topics and lift synergies.

Who are you?
We are looking for a talented lawyer with
Ability to work independently and take ownership of projects, with excellent self-motivation and time management skills.
Strong analytical and problem-solving abilities, with a pragmatic approach to compliance challenges
Excellent communication and interpersonal skills, with the ability to effectively collaborate and influence stakeholders at all levels of the organization
A proactive attitude and a passion for continuous learning and professional growth in the field of Privacy and AI compliance

Competence
Strong knowledge of Privacy regulation such as GDPR, AI Act and other (global) regulations affecting data protection, AI and their practical applications
Knowledge of information security principles and practice
Knowledge of information risk analysis and risk management
Any certificate from IAPP (CIPM, CIPP/E, CAIGP or other) and knowledge of automotive regulations preferred

Ready for the next move?
If you are curious and would like to know some more about the position, please feel free to contact:
Danielle Feiter, Chief Privacy Officer Volvo Group, danielle.feiter@volvo.com
Last application date is November 13th 
We value your data privacy and therefore do not accept applications via mail.

Ansök nu

Bolagsjurist till NCC

Läs mer Okt 17
Söker du en roll där du får jobba nära affären och affärsområdets verksamhet? Vill du bli del av vår juristenhet som gemensamt bidrar till NCC:s framgångar och utveckling? Till vårt affärsområde Infrastructure söker vi nu en erfaren bolagsjurist med placering på vårt kontor i Göteborg eller Stockholm.
Rollen som Bolagsjurist  
Som bolagsjurist är du ett uppskattat stöd till hela affärsområdet och de avdelningarna du ansvarar för. I din roll ingår att vara juridiskt stöd till våra chefer inom framför allt entreprenadrätt men även kommersiella avtal och offentlig upphandling. I ditt uppdrag möter du en stor variation av utmaningar och du medverkar i alla delar av verksamheten från anbudsarbete, riskhantering, granskning och förhandling av avtal till löpande rådgivning i projekten som varierar i komplexitet och storlek. Utöver det ingår hantering av tvister och compliance.
Om oss
Juristenheten inom hela NCC koncernen utgörs av ca 50 bolagsjurister och bidrar även till att höja kunskapen inom entreprenadjuridik och kontraktshantering i organisationen genom interna utbildningar. Erfarenhetsutbytet inom enheten och organisationen i övrigt bidrar till fortsatt utveckling och en bra sammanhållning i gruppen. Enheten bidrar till NCC:s fortsatta strategiska utvecklingsarbete och samarbetar kring juridiska frågeställningar med kollegor inom andra affärsområden.
I affärsområdet Infrastructure ingår du i ett nordiskt team med 10 kollegor placerade i Solna, Göteborg, Malmö, Oslo och Köpenhamn. Infrastructure levererar design och produktion av stora infrastrukturprojekt och anläggningsarbete såsom vägar, broar och tunnlar, vindkraftsparker och VA. Vi är ca 4270 medarbetare som arbetar i över 1000 pågående projekt.
Din profil
Vi söker dig med juristutbildning som har 7-10 års erfarenhet från självständigt juridiskt arbete i ett större företag eller på advokatbyrå, med fokus på entreprenadrätt, offentlig upphandling och kommersiella avtal. Notarietjänstgöring är meriterande. Din svenska och engelska är god i både tal och skrift.

Du trivs med att självständigt styra och prioritera ditt arbete och hantera en stor variation av frågor inom olika områden där du blir en integrerad del i affärsprocesserna. Du trivs också i en relationsskapande funktion, med att få leverera god service och har förmågan till att bistå med rådgivning som är effektiv och praktiskt användbar.
Ytterligare information
Tjänsten är placerad på vårt kontor i Göteborg eller Stockholm och resor kan förekomma i tjänsten. Rapportering sker till chefsjurist inom NCC Infrastructure. 
Kontakt och ansökan 
Ansök med cv och personligt brev senast 2024-11-10. Urval sker löpande. Har du frågor är du välkommen att kontakta: Gunilla Glännå, HR-specialist rekrytering, gunilla.glanna@ncc.se, 079-0788170. Jessica Hellner, Chefsjurist Infrastructure, jessica.hellner@ncc.se.
Varmt välkommen med din ansökan! 

Bygg med oss och få branschens bästa kollegor

På NCC drivs vi av att fortsätta utvecklas, oavsett om det handlar om våra byggprojekt eller vår personliga kompetens. Varje dag driver vi branschens mest spännande och komplexa byggprojekt framåt i ett nära samarbete mellan våra medarbetare, samarbetsparters och kunder. Hos oss är du en betydelsefull medarbetare som bidrar till de landmärken som definierar våra städer och samhällen. Här tar våra medarbetare en aktiv roll i en företagskultur grundad på stabila värderingar och beteenden för en trygg och säker arbetsplats. Vår samlade kompetens och varierande bakgrund gör skillnad.



 NCC - ett av de ledande företagen i Norden

Ansök nu

Förhandlare sökes till Göteborg - vikariat

Läs mer Aug 19
Förhandlingsenheten i Region Västra Sverige täcker ett geografiskt område från Orust och Tjörn till Varberg. Vi har idag 75 000 medlemmar, varav cirka 1200 är aktiva som förtroendevalda och ett 70-tal anställda.

Du kommer ingå i ett team av 17 medarbetare, som årligen förhandlar hyran för ca 200 000 hushåll. Du kommer ha mycket kontakt med förtroendevalda och medlemmar. För att trivas hos oss tror vi att du gillar mötet med människor och trivs i ombudsrollen.

Arbetsuppgifter: Vi söker en medarbetare som vill arbeta med förhandling och samtidigt bidra med att stärka hyresgästernas ställning på bostadsmarknaden.

Som förhandlare blir din främsta uppgift att leda våra förhandlingsdelegationer i hyresförhandlingar med privata och kommunala fastighetsbolag. Tjänsten är placerad på kontoret i Göteborg. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att:


• Förbereda, genomföra, utvärdera och följa upp hyresförhandlingar
• Kommunicera med förtroendevalda och medlemmar
• Samordna förhandlingsarbetet med förtroendevalda i delegationen
• Göra ekonomiska analyser
• Delta i genomförandet av utbildning för medlemmar och förtroendevalda
• Driva medlemsärenden
• Medverka i olika rättsinstanser avseende prövningar av hyran mm.
• Delta i ombyggnadsprocesser med hyresgäster

Kvalifikationer: För att passa in som förhandlare är du bekväm i ledarrollen och har lätt för att ta ansvar och skapa förtroende. Du har ett systematiskt arbetssätt samt är lugn, trygg och kan fokusera även i pressade situationer. I rollen som förhandlare är du serviceinriktad och kommunikativ i både tal och skrift. Du är bra på att hitta lösningar och bygga långsiktiga relationer. Förhandlingsarbetet kräver en bred kompetens och därför rekryterar vi medarbetare som har olika teoretiska och praktiska kunskaper. Nu söker vi dig som har:


• Högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller annan relevant högskoleutbildning
• Erfarenhet från förhandlingar är meriterande
• Goda kunskaper i Officepaketet, främst excel
• Erfarenhet av arbete i ideella organisationer eller liknande arbete är meriterande

Vi förutsätter att du delar Hyresgästföreningens värderingar.

Om tjänsten

Tjänsten är ett vikariat som förväntas pågå minst ett år, med chans till förlängning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Visst kvällsarbete förekommer och en del resor ingår i tjänsten. Möjlighet till distansarbete finns två till tre dagar per vecka om arbetet tillåter.

Upplysningar

Upplysningar om tjänsten lämnas av Enhetschef Sofi Bringsoniou, tel: 070-356 67 85. Fackliga representanter för Handels; Abdi Abdikadir 010-459 24 02 och SACO: Maria Asp 010-459 24 96.

Ansökan

Välkommen med din ansökan via vår hemsida www.hyresgastforeningen.se. På hemsidan hittar du lediga jobb under knappen ”Meny” längst upp till vänster. Där kan du skicka in din ansökan. Sista ansökningsdag är 31 augusti 2024. Vi tar gärna emot din ansökan snarast då vi kan komma att utföra intervjuer löpande.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Industrifacket Metall

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Industrifacket Metall .

IF Metall söker vikarierande lokalombudsman till Göteborg

Ombudsman
Läs mer Okt 1
IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Nu söker vi en vikarierande lokalombudsman till avdelningen i Göteborg. Tjänsten är ett vikariat som sträcker sig emellan november 2024 till september 2025.

Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak bestå av att ge arbetsrättslig rådgivning och att företräda medlemmar i förhandling och tvister. I tjänsten ingår att rekrytera medlemmar, bilda klubbar, stödja och att stärka organisationen samt att skapa engagemang för medlemskap och fackliga värderingar. I rollen ingår att i samarbete med övriga ombudsmän och administratörer genomföra arbetsuppgifter som är kopplade till den fackliga verksamheten.

Som ombudsman arbetar du med starkt engagemang på uppdrag av avdelningsstyrelsen, för medlemmarnas intressen. Det är ett omväxlande arbete med många kontaktytor och arbetet förekommer inom hela avdelningens geografiska område. Arbetet innehåller i huvudsak förhandlingar inom Bemanning, Motorbransch och Svemeks avtalsområden. Du svarar självständigt för förhandlingar och medlemsärenden och ger ett löpande stöd till medlemmar och förtroendevalda.

Löne- och anställningsvillkor är enligt avtal för lokalombudsmän.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av fackligt arbete som fackligt förtroendevald med kunskaper inom arbetsrätten. Rollen kräver också att du har erfarenhet av förhandling.

För att lyckas i rollen är du kommunikativ och flexibel. Du kan arbeta både självständigt och i grupp och du drivs av att arbeta med och för människor. Du arbetar strukturerat, kan anpassa dig till förändringar och behåller ett lugn även i pressade situationer.

Vi söker dig som delar arbetarrörelsens värderingar och har ett gediget intresse för fackliga frågor.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Det är också ett krav att du har en god vana att hantera IT verktyg som stöd i ditt arbete. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav.

Kontakt
Lokal samordnare, Angelica Teiffel: 070-661 27 42

HR-Generalist, Carolina Mannerqvist: 08-786 80 89

IF Metall
IF Metall, organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 12 900 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. Det är en kunskapsintensiv organisation som strävar efter en god arbetsmiljö för alla, värdesätter olikheter i arbetsgrupper och eftersträvar mångfald i alla avseenden. Vi erbjuder dig ett professionellt, meningsfullt och utvecklande arbete som arbetar med ständig utveckling av människan och industrin.

Läs mer på ifmetall.se

Ansök nu

IF Metall söker vikarierande lokalombudsman till Göteborg

Ombudsman
Läs mer Feb 28
IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Nu söker vi en vikarierande lokalombudsman till avdelningen i centrala Göteborg. Tjänsten är ett vikariat som sträcker sig emellan 15 augusti till 15 december 2023.

Välkommen med din ansökan!


Om tjänsten
Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak bestå av att ge arbetsrättslig rådgivning och att företräda medlemmar i förhandling och tvister. I tjänsten ingår att rekrytera medlemmar, bilda klubbar, stödja och att stärka organisationen samt att skapa engagemang för medlemskap och fackliga värderingar. I rollen ingår att i samarbete med övriga ombudsmän och administratörer genomföra arbetsuppgifter som är kopplade till den fackliga verksamheten.

Som ombudsman arbetar du med starkt engagemang på uppdrag av avdelningsstyrelsen, för medlemmarnas intressen. Det är ett omväxlande arbete med många kontaktytor och arbetet förekommer inom hela avdelningens geografiska område och samtliga kollektivavtalsområden som finns i regionen. Du svarar självständigt för förhandlingar och medlemsärenden och ger ett löpande stöd till medlemmar och förtroendevalda.

Löne- och anställningsvillkor är enligt avtal för lokalombudsmän.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av fackligt arbete som fackligt förtroendevald med kunskaper inom arbetsrätten. Rollen kräver också att du har erfarenhet av förhandling.

För att lyckas i rollen är du kommunikativ och flexibel. Du kan arbeta både självständigt och i grupp och du drivs av att arbeta med och för människor. Du arbetar strukturerat, kan anpassa dig till förändringar och behåller ett lugn även i pressade situationer.

Vi söker dig som delar arbetarrörelsens värderingar och har ett gediget intresse för fackliga frågor.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Det är också ett krav att du har en god vana att hantera IT verktyg som stöd i ditt arbete. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav.



Kontakt
Lokal samordnare, Angelica Teiffel: 070-661 27 42

HR-Generalist, Carolina Mannerqvist: 08-786 80 89

 

IF Metall

IF Metall, organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har 310 000 medlemmar på 12 900 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. Det är en kunskapsintensiv organisation som strävar efter en god arbetsmiljö för alla, värdesätter olikheter i arbetsgrupper och eftersträvar mångfald i alla avseenden. Vi erbjuder dig ett professionellt, meningsfullt och utvecklande arbete som arbetar med ständig utveckling av människan och industrin.

Läs mer på ifmetall.se

Ansök nu

IF Metall söker lokalombudsman till avdelningen i Göteborg

Ombudsman
Läs mer Feb 28
IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Har du erfarenhet av förhandling och goda kunskaper i gällande arbetsrätt? Nu söker vi en lokalombudsman till avdelningen i Göteborg. Som ombudsman erbjuds du ett omväxlande arbete med många kontakter och samarbeten. Här får du möjlighet att på ett professionellt sätt företräda medlemmar i förhandling och säkerställa medlemmens rättigheter enligt lag och avtal.

Tjänsten är en tillsvidareanställning och omfattar heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Vi ser fram emot din ansökan!

 

Om tjänsten

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att ge arbetsrättslig rådgivning och att företräda medlemmar i förhandlingar och tvister. I tjänsten ingår att rekrytera medlemmar, bilda klubbar, stödja och att stärka organisationen samt att skapa engagemang för medlemskap och fackliga värderingar.

I tjänsten ansvarar du för att teckna kollektivavtal på arbetsplatser inom IF Metalls områden och där det finns medlemmar. En viktig del i rollen är att genom dialog och rådgivning stötta klubbar. Arbetet handlar om att bygga relationer, etablera förtroende men också att lösningsinriktat genomföra förhandlingar, på de arbetsplatser där du tilldelas förhandlingsmandat. Fokusområden är att prioritera arbetsplatser utan klubb men också att särskilt uppmärksamma kvinnors arbetssituation och yrkesutveckling. I rollen förväntas du stärka fackligt-politiskt arbete genom att engagera dig i politiska beslut som är viktiga för medlemmarna.

Som ombudsman arbetar du på uppdrag av avdelningsstyrelsen, för medlemmarnas intressen. Arbetet förekommer inom avdelningens geografiska område och de kollektivavtalsområden som finns i regionen. Du svarar självständigt för förhandlingar och medlemsärenden och du rapporterar till avdelningens samordnare. I övrigt har du ett nära samarbete med ombudsmän och administratörer på avdelningen. 

Löne- och anställningsvillkor är i enlighet med våra avtal för lokalombudsmän.

 

Vem är du?

Vi söker dig som har erfarenhet av fackligt arbete som fackligt förtroendevald med goda kunskaper inom arbetsrätten. Rollen kräver att du har erfarenhet av förhandling, arbetsrättslig rådgivning och att du har arbetat med medlemsrekrytering. Har du erfarenhet av att bilda klubbar, värva förtroendevalda och kollektivavtalsteckning eller om du tidigare har arbetat som lokalombudsman ser vi det som meriterande. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Det är ett krav att du har en god vana att hantera IT-system som stöd i ditt arbete. Då resor förekommer i tjänsten är körkort ett krav.

Som person är du relationsskapande, kommunikativ och lösningsorienterad. Du är van att göra egna prioriteringar och organisera arbetet på så sätt att medlemmen alltid får hjälp och stöd. Du förstår hur viktigt det är att förhandlingar hanteras rätt då resultatet kan få direkta konsekvenser för den enskilde men också för kollektivet. Du är trygg i beslut och förstår hur viktigt det är att formalia blir rätt för möjligheten att driva ärenden vidare. Som person är du ansvarstagande och resultatinriktad samt har förmågan att behålla ett lugn även i pressade situationer. Du delar arbetarrörelsens värderingar och har ett intresse för arbetsrättsliga frågor.  

 

Kontakt

Lokal samordnare, Angelica Teiffel: 070-661 27 42

HR Generalist, Carolina Mannerqvist: 08-786 80 89

 

Om verksamheten

IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustri, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. Det är en kunskapsintensiv organisation som strävar efter en god arbetsmiljö för alla, värdesätter olikheter i arbetsgrupper och eftersträvar mångfald i alla avseenden. Vi erbjuder dig ett professionellt, meningsfullt och utvecklande arbete i en organisation som verkar för ständig utveckling av människan och industrin. Läs mer på: ifmetall.se

Ansök nu

Kommunikatör

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Sep 14
Till vårt ESF-projekt Kompetenssäkrad industri söker vi en kommunikatör på 50% för att kommunicera projektets resultat, värdet av strategisk kompetensförsörjning och hur mindre industriföretag kan komma igång med sitt arbete på ett smart och strukturerat sätt. Uppdraget är en visstidsanställning och sträcker sig fram till den31 maj 2020. Arbetsgivare är IF Metall och placeringsort Göteborg där vårt projektteam finns.

I din roll som kommunikatör ingår att initiera, planera, producera och leverera målgruppsanpassad intern och extern kommunikation. Du ska tillsammans med projektledningen göra strategiska val av vilka format och kanaler som är mest effektiva för att nå fram till dem vi vill nå med kommunikationen.
I uppdraget ingår även produktion av layout och material för tryck och/eller digital publikation samt att ansvara för den hemsida där vi publicerar information om projektet och annan relevant information kring de metoder och verktyg som används och utvecklas i projektet.
Redaktionellt arbete med att formulera kommunikation utifrån olika typer av råmaterial ingår också i uppdraget.
Projektet ska kommunicera både internt och externt. Inom projektet ska kommunikationen bidra till förutsättningar för ökad delaktighet i projektet och till en medvetenhet om ESF-rådets roll som medfinansiärer. Detta innebär till exempel att till projektets olika aktörer fortlöpande kommunicera:
- projektets mål och förväntade resultat
- erfarenheter och resultat utifrån projektets genomförandeplan
- resultat från projektets löpande utvärdering
- de horisontella principerna och hur de tas tillvara i projektet
- ESF-rådets roll och syften med utlysningen projektet är en del av
Den externa kommunikationen ska bidra till att ökad kännedom om projektet och dess resultat samt hur den nationella struktur som projektet syftar till att utveckla och stärka fungerar och vilka stöd den har att erbjuda. Den externa kommunikationen ska också bidra till att inspirera och motivera samverkansorganisationernas medlemmar, såväl arbetsgivare som fackligt förtroendevalda och enskilda medarbetare, att aktivt komma igång och arbeta mer strategiskt med kompetensförsörjning i sina sammanhang.


För att bli framgångsrik i rollen som projektets kommunikatör tror vi att du som söker har följande kvalifikationer:
Examen från högskola eller yrkeshögskola med inriktning på medie- och kommunikation, journalistik eller motsvarande reell kompetens som du kan styrka.
Projektet är ett nationellt ESF projekt med många aktörer och intressenter och du bör ha vana av att arbeta i större projekt med många parallella flöden av kommunikation.
Erfarenhet av kommunikation som syftar till påverkan, både operativt och strategiskt, gärna inom politiska och/eller intresseburen sektor.
Goda kunskaper om och intresse för närings- och samhällsliv, gärna med fokus på arbetsmarknads-relaterade frågor och strukturer kopplade till förutsättningar för det livslånga lärandet
Goda kunskaper i Officepaketet och grafiska program, erfarenhet av att arbeta i CMS eller annat publiceringsverktyg samt att självständigt producera grafiskt material i till exempel Indesign (Adobe CC).
Mycket god förmåga att formulera dig och kommunicera på svenska i tal och skrift är ett krav och god förmåga att kommunicera på engelska är ett plus.
Du har arbetat med såväl hemsidor som sociala medier och har en god erfarenhet av redaktionellt arbete. Uppdraget kräver att du är en god skribent med känsla för att hitta rätt tonalitet och form beroende på kanal och målgrupp.

Du har förmåga att självständigt fånga upp vad som är relevant att kommunicera för att nå projektets målsättningar. Du planerar dina arbetsuppgifter och genomför dem på ett strukturerat och resultatinriktat sätt. Du har lätt för att samarbeta, är utåtriktad och tar gärna kontakt med deltagare, aktörer och intressenter i projektet för att inhämta information som behövs.



Kompetenssäkrad industri är ett ESF-finansierat projekt som syftar till att stärka mindre industriföretags förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt med sin kompetensförsörjning i en kvalitetssäkrad process där branschvalidering är en utgångspunkt för att synliggöra befintlig och saknas kompetens i relation till företagets förutsättningar för konkurrenskraft. Det gör projektet dels genom direkt samarbete med drygt 200 företag över hela Sverige och indirekt genom att stärka det nationella systemet för branschvalidering, kompetensutveckling och certifiering av yrkeskompetens.

Organisationerna bakom Svensk industrivalidering ser projektet som strategiskt viktigt för att öka andelen industriföretag som genom branschvalidering och en kvalitetssäkrad process för hur man fortlöpande arbetar med sin kompetensförsörjning.

Ansök nu

Projektkoordinator / ekonom

Utbildningskoordinator
Läs mer Aug 30
Som projektkoordinator/ administratör kommer du att delta i planering av olika aktiviteter i projektet. Du kommer att ansvara för löpande administration, dokumentation och rapportering enligt ESF-rådets krav. Du hanterar och diarieför dokumentation och ärenden inom projektet. I arbetsuppgifterna ingår även schemaläggning av olika aktiviteter, mötesbokningar, och mötesanteckningar.

Som projektekonom ansvarar du för olika inköp och beställningar av varor och tjänster till projektets olika aktiviteter samt för den ekonomiska uppföljningen av projektet. Tidsrapportering och fakturahantering är viktiga inslag i arbetet. Du har nära samarbete med projektledaren och rapporterar kontinuerligt till projektets styrgrupp.


Som person är du strukturerad, noggrann och ansvarsfull. Du är självständig, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra människor. Du har ett metodiskt arbetssätt och missar inga deadlines.

Kompetenssäkrad industri är ett ESF-finansierat projekt som syftar till att stärka mindre industriföretags förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt med sin kompetensförsörjning i en kvalitetssäkrad process där branschvalidering är en utgångspunkt för att synliggöra befintlig och saknas kompetens i relation till företagets förutsättningar för konkurrenskraft. Det gör projektet dels genom direkt samarbete med drygt 200 företag över hela Sverige och indirekt genom att stärka det nationella systemet för branschvalidering, kompetensutveckling och certifiering av yrkeskompetens.

Ansök nu