Göteborg: Projektledare med fokus på tillämpad mikrobiologi och hygien

Hitta ansökningsinfo om jobbet Projektledare med fokus på tillämpad mikrobiologi och hygien i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2021-09-10 // Varaktighet: Heltid

Vill du vara med och utveckla lösningar för framtidens säkra livsmedel och en god folkhälsa? Livsmedelssystemet står inför stora omställningar för att möta utmaningarna inom både klimat och hälsa.

RISE arbetar med hela jordbruks- och livsmedelskedjan och kombinerar kunskap inom tillämpad mikrobiologi, innovativa tekniker, system och produkter för en hållbar och säker produktion och konsumtion av livsmedel.

Till enheten Processteknik, säkerhet och hygien söker vi nu en projektledare. Enheten består idag av 13 medarbetare som arbetar inom tillämpad mikrobiologi på, i första hand, livsmedel och personal care produkter samt bioprocesser, biofilm, processhygien och processteknik.

Om rollen
I rollen som projektledare inom tillämpad mikrobiologi ingår självständigt arbete med att initiera, leda, genomföra och rapportera projekt inom området, både i enskilda uppdragsprojekt samt offentligt finansierade forskningsprojekt. Arbetet sker alltid i nära samverkan med våra kunder som sträcker sig från små- och medelstora företag (SMF) till större multinationella bolag inom livsmedel och hygienområdet. Rollen inkluderar också att delta i vår utbildningsverksamhet och ha kontakter med myndigheter och organisationer.

Vidare ingår att hålla i kundkontakter samt etablera och bibehålla nätverk. Arbetet sker ofta i parallella projekt och alltid i nära samverkan med andra kompetenser både inom och utanför RISE. Placeringsort Göteborg. 

Vem är du?
Gillar du utmaningar, är lösningsorienterad, strukturerad och trivs att arbeta i nära samverkan med både kollegor och kunder kommer du att trivas i denna roll. Erfarenhet inom mikrobiologi är essentiellt och vi ser att du har en teknisk eller naturvetenskaplig utbildning i grunden. Erfarenhet från livsmedels/processindustri, projektledarutbildning, löpande upprätthålla kunddialoger och vana vid rapportskrivande, produktutveckling inom livsmedel- eller personal care sektorn är starkt meriterande.

Du ska självständigt kunna initiera, planera och leda projekt inom tillämpad mikrobiologi och trivas med att underhålla och utveckla kundkontakter och uppdrag på området. Du har god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift i svenska och engelska. 

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med på resan?

Välkommen med din ansökan!
Du är välkommen att kontakta Lina Svanberg, tf enhetschef Processteknik, Säkerhet och Hygien 010-516 6679 om du har frågor eller vill veta mer. Sista ansökningsdag är den 10 oktober 2021. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.

Våra fackliga representanter är Linda Ikatti, Unionen 010-516 51 61 samt Lazaros Tsantaridis, Sveriges Ingenjörer 010-516 62 21.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Klimat, hälsa, projektledning, mikrobiologi, RISE, Göteborg

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Projektledare, reklam

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Projektledare, reklam.

Project Manager till Eventity

Läs mer Mar 22
Dina arbetsuppgifter



Vad du kommer att arbeta med
Vi älskar att skapa upplevelser som gör intryck på människor! Gör du det också kanske vi har rollen för dig här hos oss på Eventity!

Som projektledare på Eventity har du det övergripande ansvaret för stora och små projekt inom event. Det är ingen ”one man/woman show” utan du har ett kompetent team av kollegor som du leder till det gemensamma målet att överträffa våra kunders förväntningar.

I rollen kommer du bland annat vara
Kundansvarig säljare.
Inte alla kan vara säljare, men du är inte som alla andra! Du kommer att ha en nyckelroll i att hitta och vinna nya affärer genom din förmåga att charma kunderna och sälja in våra fantastiska idéer. Att skapa och bibehålla goda kundrelationer faller sig naturligt för dig.

Kreativ kraft
Du är inte rädd för att tänka utanför boxen och du har förmågan att omvandla en enkel idé till en spännande händelse. Från brief till färdig produktion - inget är omöjligt för dig!

Projektledningsproffs
Du jonglerar med deadlines och detaljer som en riktig mästare, och inget kan få dig ur balans. Du är den som håller i trådarna och ser till att allt i projektet flyter på i bra takt och att det görs smidigt, oavsett hur stormigt det än kanske kan bli.

Din geografiska placering är något av våra kontor som ligger i Växjö eller Göteborg. Resor inom jobbet förekommer, framförallt vid genomförande av planerade event och möten.


Vem tror vi att du är?
Vi önskar att du har en längre professionell bakgrund inom reklam, event och/eller marknadskommunikation (eller motsvarande). Du, och andra, anser att du är en riktigt vass projektledare som lätt tar till dig information och har en leveransförmåga av rang.

Du har vana av att jobba i team och samarbetar väl med de du möter.
Att arbeta med ett starkt affärsmannamässigt fokus faller dig naturligt och du följer med lätthet upp siffror och håller deadline.
Du talar och skriver obehindrat på såväl svenska som engelska.
Körkort B är ett krav.

Uppdraget är en direktrekrytering till Eventity som för denna tjänst valt att samarbeta med Inpeople. Frågor och funderingar kring tjänsten bollar du med ansvarig rekryterare Mathilda Petersson Carlberg, telefonnummer: 0470-747 672

Vi jobbar alltid med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.



Om företaget
Vi brinner för att skapa unika upplevelser som förflyttar människor – både mentalt och fysiskt – till platser som inspirerar, berör och stärker banden. För oss handlar det alltid om att se kärnan i varje uppdrag och hitta smarta lösningar tillsammans med kund. Eventity är ett eget, specialiserat affärsområde inom Lingmerths Group AB, vilka har skapat meningsfulla möten, konferenser, events och affärsresor i snart 75 år. Inom Eventity fortsätter vi att utveckla vad som är möjligt att uppnå när människor möts. Vi tar varje chans att överträffa våra kunders förväntningar. Välkommen till Lingmerths!

Ansök nu

Sales Project Manager - View360 International

Läs mer Mar 15
Sales Project Manager - View360 International
Description
We are looking for a sales project manager for View360 who is fluent in either English, German, Spanish, French or Italian in speech and writing.
Do you feel that you want to change your environment to a more inspiring and exciting workplace?
Then you are warmly welcome to apply to our wonderful team.
About us
View360 is an international workplace with a lot of joy, good cohesion and where digital development is at the center. We are Europe's leading producer of virtual tours on Google. We offer our customers a digital experience of their business based on needs and conditions. We have very high ambitions and goals with our projects, but the most important thing is that we treat each other and our customers as really good friends


Areas of responsibility


? B2B sales.


? Budget responsibility.


? Project management of photography opportunities in selected international cities.


? Digital meetings.


? Telephone meetings.


We are looking for a determined and passionate colleague who is driven by sales. We believe also that you are confident in yourself and have a well-developed business interest as well as good negotiation and communication skills. You enjoy customer meetings and can easily establish long-term relationships. To be successful in this role you need to be comfortable in a growing entrepreneurial organization with high ambitions. You also need to have a strong desire to develop the business together with your colleagues.
Finally, you need to be fluent in either spoken and written English, German, Spanish, French, Italian, Turkish, Serbocratic, Polish or Swedish.
If you have worked in sales before, it is of course good, but absolutely not necessary. It is above all your drive and your personality that are most important for your success.
Do you want to know more about the service? Please send an application & CV to apply@view360.se
- preferably with a picture.
We look forward to hearing from you!
// Team at View360

Ansök nu

Project Manager till Eventity

Läs mer Mar 22
Vad du kommer att arbeta med
Vi älskar att skapa upplevelser som gör intryck på människor! Gör du det också kanske vi har rollen för dig här hos oss på Eventity!

Som projektledare på Eventity har du det övergripande ansvaret för stora och små projekt inom event. Det är ingen ”one man/woman show” utan du har ett kompetent team av kollegor som du leder till det gemensamma målet att överträffa våra kunders förväntningar.

I rollen kommer du bland annat vara
Kundansvarig säljare.
Inte alla kan vara säljare, men du är inte som alla andra! Du kommer att ha en nyckelroll i att hitta och vinna nya affärer genom din förmåga att charma kunderna och sälja in våra fantastiska idéer. Att skapa och bibehålla goda kundrelationer faller sig naturligt för dig.

Kreativ kraft
Du är inte rädd för att tänka utanför boxen och du har förmågan att omvandla en enkel idé till en spännande händelse. Från brief till färdig produktion - inget är omöjligt för dig!

Projektledningsproffs
Du jonglerar med deadlines och detaljer som en riktig mästare, och inget kan få dig ur balans. Du är den som håller i trådarna och ser till att allt i projektet flyter på i bra takt och att det görs smidigt, oavsett hur stormigt det än kanske kan bli.

Din geografiska placering är något av våra kontor som ligger i Växjö eller Göteborg. Resor inom jobbet förekommer, framförallt vid genomförande av planerade event och möten.

Vem tror vi att du är?
Vi önskar att du har en längre professionell bakgrund inom reklam, event och/eller marknadskommunikation (eller motsvarande). Du, och andra, anser att du är en riktigt vass projektledare som lätt tar till dig information och har en leveransförmåga av rang.

Du har vana av att jobba i team och samarbetar väl med de du möter.
Att arbeta med ett starkt affärsmannamässigt fokus faller dig naturligt och du följer med lätthet upp siffror och håller deadline.
Du talar och skriver obehindrat på såväl svenska som engelska.
Körkort B är ett krav.

Uppdraget är en direktrekrytering till Eventity som för denna tjänst valt att samarbeta med Inpeople. Frågor och funderingar kring tjänsten bollar du med ansvarig rekryterare Mathilda Petersson Carlberg, telefonnummer: 0470-747 672

Vi jobbar alltid med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.


Om företaget
Vi brinner för att skapa unika upplevelser som förflyttar människor – både mentalt och fysiskt – till platser som inspirerar, berör och stärker banden. För oss handlar det alltid om att se kärnan i varje uppdrag och hitta smarta lösningar tillsammans med kund. Eventity är ett eget, specialiserat affärsområde inom Lingmerths Group AB, vilka har skapat meningsfulla möten, konferenser, events och affärsresor i snart 75 år. Inom Eventity fortsätter vi att utveckla vad som är möjligt att uppnå när människor möts. Vi tar varje chans att överträffa våra kunders förväntningar. Välkommen till Lingmerths!

Ansök nu

Project Manager till Eventity

Läs mer Mar 6
Dina arbetsuppgifter



Vad du kommer att arbeta med
Vi älskar att skapa upplevelser som gör intryck på människor!
Gör du också det kanske vi har rollen för dig!

Som projektledare på Eventity har du det övergripande ansvaret för flertalet projekt, stora som små inom våra områden event, konferenser och gruppresor. Det är ingen ”one man/woman show” utan du har ett kompetent team av kollegor som du leder till det gemensamma målet att överträffa våra kunders förväntningar.

I rollen kommer du bland annat vara:
Kundansvarig säljare
Inte alla kan vara säljare, men du är inte som alla andra! Du kommer att ha en nyckelroll i att hitta och vinna nya affärer genom din förmåga att charma kunderna och sälja in våra fantastiska idéer. Att skapa och bibehålla goda kundrelationer faller dig naturligt.

Kreativ kraft
Du är inte rädd för att tänka utanför boxen och har förmågan att omvandla en enkel idé till en spännande händelse. Från brief till färdig produktion - inget är omöjligt för dig!

Projektledningsproffs
Du jonglerar med deadlines och detaljer som en riktig mästare, och inget kan få dig ur balans. Du är den som håller trådarna och ser till att allt flyter smidigt, oavsett hur stormigt det blir.

Du utgår ifrån något av våra kontor i Växjö eller Göteborg och resor förekommer, framförallt vid genomförande av planerade event och möten.

Vem tror vi att du är?
Vi önskar att du har en längre professionell bakgrund inom reklam, event eller marknadskommunikation (eller motsvarande). Du, och andra, anser att du är en riktigt vass projektledare som lätt tar till sig information och har en leveransförmåga av rang.
Du har vana av att jobba i team och samarbetar väl med alla du möter.
Att arbeta med ett starkt affärsmannamässigt fokus faller dig naturligt och du följer med lätthet upp siffror och håller deadline.

Att du talar och skriver obehindrat på såväl engelska som svenska är för oss en självklarhet.
Körkort B är ett krav.

Uppdraget är en direktrekrytering till Eventity som för denna tjänst valt att samarbeta med Inpeople. Frågor och funderingar bollar du med ansvarig rekryterare Mathilda Petersson Carlberg, 0470-747672
Vi jobbar alltid med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.


Om företaget
Vi på Eventity brinner för att skapa unika upplevelser som förflyttar människor – både mentalt och fysiskt – till platser som inspirerar, berör och stärker banden. Den kommunikativa vägen till känslor, budskap och den gemensamma utvecklingen. För oss handlar det alltid om att se kärnan i varje uppdrag och hitta smarta lösningar tillsammans med er.
Eventity är ett eget, specialiserat affärsområde inom Lingmerths Group AB, vilka har skapat meningsfulla möten, konferenser, events och affärsresor i över 70 år.
Inom Eventity fortsätter vi att utveckla vad som är möjligt att uppnå när människor möts. Vi tar varje chans att överträffa våra kunders förväntningar.
Låt ditt möte fyllas av smart magi!

Ansök nu

Content Manager

Läs mer Feb 29
We are looking for a dynamic and experienced Content Manager to parttake in content creation efforts for new product launches within the automotive industry. In this role, you will play a pivotal part in driving successful content campaigns, collaborating with stakeholders, and ensuring the timely and high-quality delivery of content across various channels. It is a requirement that you´re fluent in English and Chinese since this role requires collaboration in a global team.

This is a fixed term employment, but might be extended or become a more permanent position.

What you will do

In this dynamic role, you will be driving the successful creation of content for our customers product launches. Your collaboration with stakeholders ensures the stability and punctual delivery of content, while your adept coordinating skills involve creating detailed time plans, resource plans, and project milestones.

You will be:

- Monitoring project progress, risks, and issues, you'll be pivotal in managing deliveries, assigning tasks, setting priorities, and providing essential guidance and support.

- Fostering effective communication and collaboration among team members and stakeholders, aligning with Marketing, Design, and Digital teams on styling and layout guidelines for content across various channels.

- Working closely with content writers to ensure the delivery of engaging and easily discoverable content, maintaining brand consistency and utilizing your familiarity with SEO principles to align keyword optimization with brand strategy.

- Developing an editorial calendar and compliance with laws such as copyright and data protection. These are integral aspects of this role, ensuring milestone deliveries for the car programs.

Who you are

For this position, we are seeking a candidate with a robust skill set and qualifications to successfully lead our content creation endeavors.

Qualifications & Skills:

- Fluent in Chinese and English.

- Bachelor's degree in Marketing, Communications, or a related field.

- Proven experience in multitasking and coordinating digital information projects.

- A good sense of digital content to determine and maintain the quality of content.

- Understanding of content marketing, SEO best practices, and digital marketing trends.

- Familiarity with content management systems (CMS) and marketing automation tools.

- Data-driven decision-making and commitment to optimizing outcomes.

We are looking for a person with excellent communication- and interpersonal skills. You possess multitasking abilities and a proven track record within the project management area. As a leader, you effectively manage a team of content creators and have demonstrated success in leading projects within the content creation area.

What we offer
At Aleido, we look to collaborate openly, build meaningful relationships and try to see possibilities in everyday challenges. We offer a people-oriented, collaborative, and forward-thinking environment, where your unique skills and perspectives are valued. When joining us, you can trust that:

- You’ve been chosen as a partner for a reason. We want you to speak up and contribute.

- While you should always expect to be challenged as an individual, you should also expect to be supported.

- We recognise that each individual brings a lot to the table and we want you to succeed.

- With our commitment to learning, we promise to generously share knowledge, create opportunities for learning and value initiatives to learn.

- We're open-minded and future focused. This means that sustainability is at the core of our offerings, directly and indirectly.

- We believe in the value of flexibility. At Aleido we have a progressive remote work policy, and most people can work remotely on a regular basis.

Who we are

Aleido is an international company with a long heritage of driving the development of aftermarket information and learning solutions. Our customers develop complex products or systems, or seek knowledge and confidence to create lasting change, within a wide range of industries including: automotive, telecom, advanced machinery, rail and medtech. We are almost a thousand colleagues in five countries. Together we bridge the gap between technology and the people who depend on it - by making the advanced simply understood.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB .

Business controllerchef

Ekonomichef
Läs mer Mar 26
Drivs du av att utveckla ett lagarbete där alla känner sig delaktiga och stolta? Gillar du att arbeta i en dynamisk miljö i ett bolag där innovation och utveckling står i centrum? Har du ett genuint intresse för ekonomi och affär? Vill du vara med och göra skillnad, i ett bolag som gör skillnad? Sök då rollen som business controllerchef hos oss på RISE!

Om oss
RISE-koncernen omsätter ca 4 miljarder SEK årligen och har ca 3 000 medarbetare, uppdelat på fem divisioner.

Ungefär halva vår verksamhet utgörs av uppdrag från näringslivet och drivs på affärsmässiga grunder. Den andra halvan utgörs av publikt finansierad forskning där vi erhåller kostnadsbaserad ersättning. Totalt driver verksamheten ca 4 000 projekt /år.

Vår controllerfunktion består av ett gäng fantastiska business controllers och projektcontrollers med ansvar att stödja verksamheten, främst våra chefer, projektägare och projektledare, med affärs- och ekonomifrågor.

Om rollen
Som business controllerchef på avdelningen Verksamhetscontrolling tillhör du ett team som tillsammans genom nyfikenhet, lagarbete och nära dialog med våra divisioner, skapar ett effektivt och välfungerande ekonomistöd till verksamheten.

Du är ledare för 10-15 controllers, där du och ditt team har fulla ansvaret för stöd och support inom ekonomiområdet till en av våra divisioner. Du sitter i divisionens ledningsgrupp och leder jobbet med budget, uppföljning och prognoser för divisionen.

Du och ditt team bistår divisionschef och divisionsledning, likväl som divisionernas avdelningschefer och avdelningsledningar, med analyser, kalkyler och utredningar av olika slag. Vidare ansvarar du och ditt team för stöd och support inom projektcontrolling, där ni jobbar tätt ihop med projektägare och projektledare för att analysera, administrera, följa upp och supportera våra projekt ur ett finansiellt perspektiv.

Du ingår också i ledningsgruppen för Verksamhetscontrolling och rapporterar till Chefen för Verksamhetscontrolling.

Placeringsort är Göteborg, och vi utgår från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen. Vissa resor kan behövas.  

Vem är du?
För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du har en akademisk examen inom ekonomi och breda kunskaper inom ekonomiområdet utifrån ett affärsperspektiv. Du har gedigen erfarenhet av ledarskap på en strategisk och operativ nivå.

Vi söker dig som är en ansvarsfull och naturlig ledare, med stort intresse för att bygga relationer och få verksamheter att växa och frodas.

Du är resultatorienterad, har mycket god kommunikativ förmåga, är prestigelös med stor integritet samt har en stor analytisk förmåga, kryddat med sunt förnuft.

Du ser individen i ett team och kan jobba med både lagkänsla och individuell utveckling parallellt. Du trivs att arbeta i en dynamisk miljö, där det ibland saknas färdiga rutiner på allt, och där du brinner för att addera värde och skapa verksamhetsnytta.

Då flera av våra kunder och samarbetspartners är globala, ser vi att du kan uttrycka dig obehindrat på både svenska och engelska.

Observera att denna tjänst kan innebära att en säkerhetsprövning krävs, antingen senare i denna process eller i framtiden.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Hos oss möts passionerade problemlösare för att lösa några av världens viktigaste, och kanske roligaste, problem.

Välkommen med din ansökan!
Om du är intresserad av att bli en del av vårt team, skicka din ansökan senast den 22:e April 2024. För mer information, kontakta Lars Bolin, Chef för Verksamhetscontrollling +46 705 500 200.

Fackliga representanter är Ulf Nordberg, SACO, 010-516 69 59 och Linda Ikatti, Unionen, 010-516 51 61.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Projektledare och specialist inom hållbara verksamheter i livsmedelskedjan

Livsmedelsingenjör
Läs mer Mar 20
Ser du stora möjligheter för en hållbar utveckling av vårt matsystem? Vill du hjälpa Livsmedelssverige att bibehålla och stärka sin konkurrenskraft? Trivs du med att arbeta i lag tillsammans med företag, forskare, myndigheter och andra organisationer för att bidra till denna utveckling? Då kan du vara rätt person för oss!

Inom området Hållbar konsumtion och produktion är vi idag 38 personer fördelat på två enheter, som kartlägger miljöpåverkan av livsmedelskedjan för att hitta förbättringsmöjligheter inom såväl produktion som konsumtion, samt för att ge underlag för policybeslut för en mer hållbar utveckling.

Vår verksamhet utgår från metoden Livscykelanalys (LCA) och vi tillämpar ett systemperspektiv i allt vi gör. Nya krav inom hållbarhetsrapportering gör att vi vill förstärka vår möjlighet att ge rätt råd och stöd till företag och organisationer genom denna rekrytering.

Om rollen
Vi söker nu en affärsmässig och kundorienterad projektledare med stort engagemang för miljöfrågor som vill arbeta med företag och organisationer i livsmedelskedjan och deras hållbarhetsarbete. Vi arbetar i uppdragsform för olika kunder, men även i utvecklings- och kompetenshöjande projekt som finansieras av t.ex. forskningsfinansiärer, regioner och myndigheter. Vi är en kunskapsorienterad organisation med det viktiga uppdraget att ta kunskap och forskningsresultat till tillämpning. Vi arbetar gemensamt för att anpassa vårt erbjudande efter branschens behov, utveckla området och ser till verksamheten som helhet, snarare än enbart de projekt som vi ansvarar för. Som projektledare och specialist inom hållbara verksamheter kommer du att:

- leda och genomföra kundprojekt med fokus på klimatberäkningar
- coacha kunder och organisationer i hållbarhetsarbete
- ansvara för kunddialoger och kundkontakter
- utveckla våra erbjudanden tillsammans med kollegor i gruppen
- utveckla våra arbetssätt tillsammans med kollegor i gruppen
- delta i projekt, även forskningsprojekt, utifrån din expertis där någon annan är projektledare
- representera RISE verksamhet inom området i olika sammanhang, internt och externt.

Tjänsten är placerad på enheten Hållbar konsumtion och produktion 2, Avdelningen för Jordbruk och livsmedel, i Göteborg eller Lund, med möjlighet till hybrid arbete.

Vem är du?
Vi söker dig som har relevant utbildning för miljömässigt hållbara livsmedelskedjor på lägst högskolenivå, t.ex. miljövetare, ingenjör eller agronom med relevant inriktning. Du behöver även följande:

- har god kunskap om och erfarenhet av klimatberäkningar på både produktnivå (enligt ISO-standarder) och organisationsnivå (enligt GHG protokoll och SBTi)
- är väl insatt i hur klimatrapporteringskrav ser ut och hur det utvecklas framåt
- har goda erfarenheter av projektledning
- är kundorienterad och har förmåga att lyssna och förstå behov
- har god kännedom om kvantifiering av miljöeffekter med LCA
- har kunskap om matproduktionens specifika miljöeffekter

Det är meriterande om du:

- har kunskaper och förmågor i facilitering och processledning
- har kunskap och kännedom om rapporteringskrav enligt CSRD och ESRS
- har erfarenhet av kvantifiering av miljöeffekter med LCA utfört med SimaPro eller andra LCA-program
- Har god erfarenhet av Excel och andra beräknings- och datahanteringsprogram (till exempel VBA, MATLAB, R eller Python)

Som person tror vi du är prestigelös, social och tycker om att interagera med människor. Du är driven och tar egna initiativ, men trivs också med att arbeta i lag. Du har goda analytiska kunskaper och är noggrann. Du är nyfiken och vill lära dig nytt och bredda din kunskap genom att samverka med kollegor inom andra kompetensområden. När du tagit ansvar för något levererar du. Många av våra kunder och samarbetspartners är internationella. Du behöver därför kunna uttrycka dig obehindrat på både svenska och engelska i tal och skrift, även om koncernspråket är svenska.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Hos oss möts passionerade problemlösare för att lösa några av världens viktigaste problem. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö som ger dig utvecklingsmöjligheter både professionellt och personligt.

Givetvis är vi väldigt nyfikna på dig och hur du stärker och kompletterar oss! Berätta gärna om dina kompetenser och erfarenheter, men också hur du vill utvecklas. Beskriv gärna dina erfarenheter av kundnära arbete och att arbeta i projektform och om du har erfarenhet av innovations- eller forskningsprojekt.

Vill du veta mer?
Om du har frågor är du välkommen att kontakta Emma Holtz (+46 10 516 66 69), enhetschef, och Maria Hellström (+46 10 516 66 30), projektledare, Hållbar konsumtion och produktion 2. Sista ansökningsdag är den 15:e april 2024.

Våra fackliga representanter är: Linda Ikatti, 010 516 51 61 och Ulf Nordberg; 010 516 69 59. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Klimat, livsmedel, RISE, hållbarhet, LCA, miljö, miljövetare, ingenjör, agronom, livsmedel, Göteborg, Lund

Ansök nu

Forskare inom CCUS/mineralisk kabonatisering av byggmaterial

Civilingenjör, forskning inom bygg och anläggning
Läs mer Mar 21
Är du materialingenjör och tilltalas av att jobba med att utveckla fokusområde av circularitet, återvinning, karbonatisering och Carbon Capture Utilization and Storage (CCUS) där du ges möjlighet att driva projekt, analysera och testa nya idéer? Då tror vi du kommer trivas hos oss och tillsammans med vårt engagerade team.

Om oss
RISE uppdrag är att vara internationellt konkurrenskraftigt och verka för hållbar tillväxt i Sverige genom att stärka näringslivets konkurrenskraft och förnyelse, samt främja offentlig sektors förnyelse och förmåga att bidra till lösningar på samhällets utmaningar tillsammans med näringslivet.

Enheten Material Design inom Avdelning Infrastruktur och Betongbyggande arbetar med att utveckla nya cementbaserade material, betongrecept för olika applikationer samt innovativa strukturlösningar för bygg och anläggning. Våra strategiska områden omfattar: betongteknik, strukturanalys och avancerad tillståndsbedömning, återvinning och koldioxidsänkor, alternativa bindemedel och 3D printing av betong. Vi arbetar nära med cement- och betongproducenter samt entreprenörer, beställare, myndigheter och är aktiva inom olika standardiseringskommittéer i Sverige och internationellt. Enheten består av 22 engagerade kollegor med tvärdisciplinär expertis inom kemi och byggmaterial samt konstruktionsteknik.

Om rollen
Som forskare bidrar du med din expertis i ett flertal olika projekt samt driver och utvecklar egna projekt i samarbete med kollegor inom avdelningen infrastruktur och betongbyggande och hela RISE. Arbetet inom projekt omfattar laboratoriearbete inom kemi (utveckling och validering av alternativa bindemedel, CO2-infångninspotential, lakning) och kräver förståelse av breddare byggnadsmaterial. Samarbets- och kommunikationsförmåga är avgörande för rollen som innebär ledning av projektets tekniskt genomförande, tidsplanering och budgetering samt redovisning av resultat till bredare publik och finansiärer. Du har också möjlighet att bidra till uppdragsforskning eller tekniska uppdrag som t.ex. stöd till företag inom produktutveckling, avancerad provning och utredningar.

Initialt kommer du bland annat verka i projekt kopplade till metoder för validering av CO2-infångninspotential (CO2Crete) och alternativa bindemedel (Betcrete 3.0).

Placeringsort för tjänsten är Borås eller Göteborg.

Vem är du?
Vi söker dig som har disputerat och är  materialingenjör, mineralog eller bindemedelskemist eller har motsvarande bakgrund.

Krav

- Disputerad (teknisk doktor) inom geologi, mineralogi, cementkemi eller materialteknik med gedigen erfarenhet att bedriva tillämpad forskning.
- Erfarenhet av laboratoriearbete med alternativa bindemedel till betong eller kabronatiseringsprocesser för oorganiska material (ex. askor, betong- och gruvavfall).
- Erfarenhet från ett  eller flera av följande områden: alternativa bindemedel, betongproduktion, klimatförbättrad betong, karbonatisering, CO2-sänkor, alkali-aktivering, tillämpning av återvunnet material i betong. Kunskap och dokumenterat erfarenhet med analytiska metoder som TGA, XRD, microXRF, SEM etc.
- Publicerade vetenskapliga artiklar och presentationer på nationella/ internationella konferenser.
- Behärskar engelska i tal och skrift.

Meriterande

- Erfarenhet i arbete med kunder och offentliga finansiärer (framtagning av offerter, ansökningar, projektledning).
- Svenska i tal och skrift.

För att bli framgångsrik i rollen är du som person aktiv och engagerad. Du trivs med att arbeta både individuellt och tillsammans med andra mot högt uppsatta mål och för kundens nytta. Du drivs och engageras av innovationsarbete och uppdrag inom tillämpning av forskning. Vidare är du affärsmässig, analytisk och har mycket god kommunikationsförmåga.  Du har en stark vilja att lära nytt och utveckla både dig själv och andra.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Hos oss möts passionerade problemlösare för att lösa några av världens viktigaste, och kanske roligaste, problem. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö som ger dig utvecklingsmöjligheter både professionellt och personligt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Välkommen till hela Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner.

Välkommen med din ansökan!
Låter detta intressant och du vill du veta mer? Välkommen att kontakta rekryterande chef: Jan Suchorzewski, Enhetschef – Material Design, 010 516 68 02. Sista ansökningsdag är den 5 april 2024. Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden. Tillträde enligt överenskommelse.

Våra fackliga representanter är: Ulf Nordberg, Sveriges Ingenjörer, 010-5166959 and Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Teknisk Projektledare inom Maskinsäkerhet

Civilingenjör, maskin
Läs mer Mar 7
Vill du bli en del av Sveriges starkaste team inom funktionssäkerhet, maskinsäkerhet, informationssäkerhet och cybersäkerhet? Är du nyfiken på framtida teknik, AI och hur vi kan utveckla autonoma tillämpningar på maskiner och fordon? Då kommer du trivas hos oss!

I januari 2027 ersätts Maskindirektivet av Maskinförordningen som tar hänsyn till ”ny teknik”, vilket bl.

a. innebär krav på cybersäkerhet, skyddande av programvara och krav på maskiner som har ett självlärande beteende (AI). Införandet av Maskinförordningen är såväl en utmaning för industrin som en möjlighet för RISE att stödja svensk industri och stärka näringslivets konkurrenskraft, vilket är ett uppdrag som vi har fått från regeringen.

Om oss
Välkommen till Enheten Säkra styrsystem som arbetar inom området funktionssäkerhet och maskinsäkerhet för inbyggda system, maskiner och fordon. Vi arbetar även med informationssäkerhet och cybersäkerhet samt utvärdering och test av olika typer av mätinstrument, medicinteknisk utrustning, larmsystem och datainsamlingssystem.

Idag är vi ett team på 17 medarbetare bestående av kompetenta specialister, ingenjörer och projektledare. Vi är placerade i Borås och Göteborg och därmed är placeringsort tänkt i någon av städerna men även andra placeringsorter kan diskuteras. Vi utgår idag från ett hybridarbetsätt där de flesta av våra medarbetare delar sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen.

Om rollen
Vi söker en affärsmässig projektledare med kunskap om maskinsäkerhet och CE-märkning av maskiner. Du lägger merparten av din tid i spännande kunduppdrag där du stöttar industrin och offentlig sektor i arbetet med att utvärdera och CE-märka maskiner av olika slag. Det kan handla både om större komplexa projekt och om mindre uppdrag du utför på egen hand. Vi har även många uppdrag inom funktionssäkerhetsområdet och arbetar tätt med kollegor inom olika avdelningar och divisioner på RISE som specialiserar sig på t.ex. elsäkerhet, EMC och cybersäkerhet.

Med rätt bakgrund kan du vara en nyckelperson när vi tar helhetsansvar för större uppdrag inom maskinsäkerhet och CE-märkning och breddar våra erbjudanden till nya branscher och produktområden. Det kommer även finnas möjligheter att hålla föreläsningar, workshops och arbeta med standardisering och paketering av nya erbjudanden. 

Tjänsten kan komma att omfattas av uppgifter som rör Sveriges säkerhet. Det kan komma att krävas statlig säkerhetsprövning, nu eller längre fram och du behöver vara svensk medborgare eller EU-medborgare med anledning av det.

Vem är du?
Du är civilingenjör eller högskoleingenjör inom elektronik/mekatronik/maskinteknik eller likvärdigt. Du behöver ha erfarenhet av maskinsäkerhet och CE-märkning och gärna kunskap om Maskindirektivet samt riskanalyser enligt EN ISO 12100. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning av komplexa projekt och att sälja in den här typen av uppdrag och projekt till olika intressenter och beslutsfattare på kundsidan. Det är även meriterande om du har branscherfarenhet som kan vara till nytta för våra kunder, exempelvis från tillverkningsindustrin, processindustrin och/eller produktutveckling.

För att trivas i rollen är det viktigt att vara kommunikativ och tycka om att ha kontakt med kunder, partner och kolleger. För att lyckas väl behöver du kunna sälja in och projektleda små och stora uppdrag och vid behov utföra delar av uppdragen självständigt såväl som i samarbete med andra. Vidare är du utåtriktad, nyfiken och kreativ och har förmågan att skapa långsiktiga kundrelationer. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska.

Är vi rätt för varandra?
Hos oss kommer du att få möjlighet att arbeta i ett växande företag där det händer mycket. Inom RISE är vi övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Välkommen med din ansökan!
Låter detta spännande och du vill veta mer så är du välkommen att kontakta Maria Sjöström, Enhetschef Säkra styrsystem, +46 10 516 50 76 eller Per Landström, Projektledare Maskinsäkerhet, +46 10 516 52 35. Sista ansökningsdag är den 4 april 2024. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.

Våra fackliga representanter är: Ulf Nordberg, SACO, +46 10 516 69 59 och Linda Ikatti, Unionen +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Senior projektledare med inriktning livslångt lärande

Utbildningsledare
Läs mer Mar 13
Vill du vara med och stärka Sveriges förmåga till innovation och utveckling inom kompetensförsörjning, lärande och livslångt lärande? Vill du arbeta tillsammans med engagerande och kompetenta kollegor och ha stora möjligheter att själv påverka det du arbetar med och hur du kan utvecklas?

Vi förstärker nu arbetet inom livslångt lärande och söker därmed flera projektledare med ett stort intresse för utveckling och innovation inom området.

Ta chansen att bli del av en dynamisk och lärande organisation där förnyelse och förflyttning är en naturlig del i vardagen.

Om oss
På vår enhet utvecklar och driver vi tillämpade forskningsprojekt och innovationsprocesser kring att stärka lärandet för yrkesverksamma inom både offentlig sektor och näringsliv. Vi skapar resultat som omedelbart eller inom snar framtid kan lösa problem och utmaningar i samhället. Arbetet sker inte sällan på nationell nivå och vårt arbete berör lärande och kompetensutveckling i näringslivet – från större industri till små företag och enskilda yrkesverksamma - såväl som offentlig sektor. Vi arbetar även med området innovation, digitalisering och lärande inom den formella utbildningssektorn.

Om rollen
Som projektledare inom livslångt lärande arbetar du med kvalificerade projektledningsuppgifter där du tar eget ansvar och planerar och strukturerar ditt eget arbete. Du driver komplexa projekt och utvecklar kvalitativa samarbeten med olika organisationer såsom företag, kommuner och myndigheter. Du har ett stort nätverk och är van att skapa möjligheter utifrån behov och efterfrågan. Rollen innebär mycket flexibilitet, varierande arbetsuppgifter och möjligheten att själv forma ditt arbete.

Dina primära uppgifter

- Leda strategiska projekt och processer inom lärande och kompetensutveckling för näringsliv och offentlig sektor.
- Delta i utvecklandet av nya innovationsprojekt och tillämpade forskningsprojekt i syfte att stärka det livslånga lärandet.  

Verksamheten är primärt centrerad till Göteborg och Stockholm men medarbetare finns också distribuerade på andra platser. Placering för tjänsten är Göteborg men då vi idag utgår från ett hybridarbetssätt väljer de flesta medarbetare att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen.

Vem är du?
Som kollega tror vi att du är entreprenöriell och en lösningsorienterad person som drivs av att ta dig an nya utmaningar. Du är en lagspelare med uttalad samarbetsförmåga och kan leda andra i arbetet med att gemensamt ta sig an komplicerade projekt och processer. Du har god systemförståelse kring lärande, livslångt lärande, kompetensförsörjning och kompetensomställning inom näringsliv och offentlig sektor. Vidare är du är skicklig på att interagera med och leda olika grupper. Då du förväntas kommunicera i offentliga sammanhang är det avgörande att du är bekväm med och behärskar att tala inför publik samt vara framför kameran.

Vi tror att du har någon form av utbildning från högskola eller motsvarande, gärna med inriktning mot utbildning, kompetensförsörjning och/eller digitalisering. Vi ser att du har arbetat med kvalificerade projektledningsuppdrag under flera år. Då vi är en internationell aktör är det viktigt att du har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift.

Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom främst utbildningssektorn, utbildning och kompetensförsörjning i företag och/eller arbete med lärande och kompetensutveckling i andra former.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Hos oss möts passionerade problemlösare för att lösa några av världens viktigaste, och kanske roligaste, problem. Vi kan inte lova dig ett enkelt jobb, men vad vi kan lova dig är ett gäng engagerade kollegor och några riktigt spännande samhällsutmaningar att ta itu med. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö som ger dig utvecklingsmöjligheter både professionellt och personligt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Välkommen till hela Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner.

Välkommen med din ansökan!
Vill du veta mer? Välkommen att kontakta Johanna Redelius, Enhetschef Livslångt Lärande, johanna.redelius@ri.se. Sista ansökningsdag är 3 april 2024. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Våra fackliga företrädare är Ulf Nordberg, Sveriges Ingenjörer, 010-5166959 respektive Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161.

Ansök nu

PhD Student: Cybersecurity and Vehicles at AstaZero

Dataingenjör
Läs mer Mar 12
When will an automated vehicle be safe enough for public roads? Take the chance and join our journey towards a safe automated and connected transport system and help us continue to be a world leader in verifying tomorrows automated and connected transport!

At AstaZero you will contribute to enabling challenging tests of automated and connected vehicles to ensure the safe and sustainable traffic environment of tomorrow.

About us
AstaZero, (owned by RISE, Research Institutes of Sweden), is the world’s first full-scale independent test environment for future road safety. AstaZero has a unique capacity with its own proving ground and digital environments creating opportunities for conducting, supporting, and accelerating research and development in the transport sector.

We are now working to develop a solution for testing and validating cybersecurity in vehicles. This includes a coherent test and development chain from virtual simulations of safety features in a computer environment, through subsystem testing and testing of complete vehicles in a controlled hybrid environment, to driving tests in reality-like environments.

The different types of self-driving vehicles of the future must be safe in every way, including end-to-end cybersecurity in the information chain required to manage vehicle missions and remote operation for the vehicles. Cybersecurity testing for the development of automated vehicles is therefore becoming increasingly important, and new standards are emerging.

Your role
We are looking for a dedicated PhD student to strengthen our work within cybersecurity testing. AstaZero, as Sweden’s test bed for the automated transport system, has a unique opportunity to serve as a playground for cybersecurity and your work will be an important part. Since cybersecurity is a relatively new field to us, a great passion for the area is required, and you will be able to influence the future research and services to be developed.

The position is for five years and 80% of the position should be spent on the PhD project or PhD studies and 20% can be spent on other relevant project within AstaZero. The PhD education also includes participation in relevant PhD courses and activities of the industrial graduate school. Your work is mainly carried out at the development office at Lindholmen, with the flexibility to also work part time from home and University. Some activities will also take place at our proving ground outside Borås.

The research project work at AstaZero will be carried out in close collaboration with other computer networking and cybersecurity researchers at Karlstad University and other academic and industry partners of the Swedish industrial graduate school SIGS-CyberSec, which is funded by the Swedish Knowledge Foundation (KKS). The PhD student will be enrolled at Karlstad University.

The position is or may be placed in a security class, which means that security clearance may be carried out in accordance with the Protective Security Act.

Your profile
You are driven by curiosity and have a passion for the Cyber security area. You like challenges and are focused and committed to delivering high quality. Taking initiative comes naturally for you and you are also good at problem solving.

- You have a M.Sc. in Computer Science or Computer Engineering or related areas
- You are fluent in English and understand Swedish.
- You have prior experiences or knowledge with cybersecurity and/or privacy topics related to computer networking/5G/6G.

Meritorious if you have

- previous experience of software development
- experience or connection to the automotive industry

Do you want to know more or apply?
If you have questions regarding the position, please contact hiring manager at AstaZero:
Nadja Svahn, R&D manager, +46705526163. For questions about PhD studies at Karlstad University or the SIGS-CyberSec industrial graduate school, you can contact Prof. Simone Fischer-Hübner, +46547001723, simone.fischer-huebner@kau.se.

The last day to apply is 2nd of April but we recommend that you apply as soon as possible since evaluation of candidates, selections and interviews are carried out continuously.

Our union representative is Henrik Biswanger, SACO, 010 516 61 57.

Ansök nu