Göteborg: Bibliotekarie till Angereds bibliotek

Hitta ansökningsinfo om jobbet Bibliotekarie till Angereds bibliotek i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2021-12-22 // Varaktighet: Heltid

Kulturförvaltningen verkar för ett brett konst- och kulturliv för alla att delta i. Vi arbetar för en hållbar och öppen stad som sätter kulturen och konsten i centrum.

Kulturförvaltningen har cirka 800 anställda som huvudsakligen verkar inom bibliotek, kulturhus, museer och övriga kulturverksamheter.

ARBETSUPPGIFTER
Till Angereds bibliotek söker vi nu en bibliotekarie som vill arbeta med omvärldsbevakning av vuxenlitteratur samt sedvanliga biblioteksuppgifter så som bemanning, bokuppsättning, lokalisering och gallring av media. I tjänsten kommer du tillsammans med dina kollegor planera och genomföra riktad programverksamhet mot vuxna. Anställningen är en tidsbegränsad tjänst med möjlighet till förlängning

Angereds bibliotek är ett välbesökt bibliotek med stort fokus på service gentemot sina besökare. Ditt jobb är att på ett serviceinriktat sätt informera, hänvisa och guida dem på bibliotekets tre arenor, det vill säga uppsökande, digitalt och på plats i biblioteket. För att uppnå verksamhetens mål är det viktigt att du tillsammans med dina kollegor och externa samarbetspartners arbetar uppsökande så som på träffpunkter och gruppboenden.

Arbetet är schemalagt och det förekommer även arbete på kvällar och helger. I undantagsfall kan det förekomma arbete på enhetens två andra bibliotek i Hammarkullen och Hjällbo.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en examen i biblioteks- och informationsvetenskap, alternativt annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant. Har du tidigare erfarenhet av att ha arbetat som bibliotekarie ser vi det som meriterande. Arbete inom andra serviceyrken är också det meriterande. Eftersom våra besökare kommer från olika delar av världen ser vi det som en merit om du utöver svenska och engelska bemästrar något annat språk, exempelvis arabiska, somaliska, kurdiska eller tigrinja.

För att passa i rollen behöver du vara bekväm med att tala inför grupper och vara van vid att arbeta i olika digitala verktyg och system. Som person tycker du om att arbeta självständigt samtidigt som du kan samarbeta med dina kollegor och externa aktörer. Eftersom vi vill ge våra besökare ett gott bemötande värderar vi din känsla för service och din sociala kompetens högt. Vi söker även en person som gillar att komma med nya idéer och perspektiv för att kunna fortsätta utveckla verksamheten och vårt arbetssätt.

ÖVRIGT
Urval kommer ske löpande under ansökningsperioden.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Bibliotekarie

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Bibliotekarie.

Teamledare digitisering

Läs mer Mar 12
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Göteborgs universitetsbibliotek är ett av landets största bibliotek och består av sju bibliotek med olika ämnesinriktningar samt Digitala tjänster. Universitetsbiblioteket svarar i första hand för informationsförsörjningen vid Göteborgs universitet, men har också ett nationellt och regionalt ansvar. 

Digitala tjänster ger service till universitetets forskare och studenter och fungerar som stöd till bibliotekets verksamhet genom att ansvara för samordning och utveckling av universitetsbibliotekets webb, tillhandahålla publicerings- och digitaliseringstjänster, e-resurser samt IT-utveckling inom dessa områden. Arbetet är organiserat i fem team som leds av teamledare.

Digitaliseringsteamet består av 6 personer och arbetar med digitisering, det vill säga skanning och digitalt tillgängliggörande av material ur universitetsbibliotekets tryckta boksamlingar och handskriftsarkiv. Teamets mål är att göra de fysiska samlingarna digitalt tillgängliga för nutida och framtida forskning.

Vi arbetar i en trevlig miljö mitt i Göteborg där du får göra ett långsiktigt och meningsfullt arbete med tydligt användarperspektiv.

Arbetsuppgifter

Som teamledare leder du teamets arbete med digitiseringsproduktion, efterbearbetning och de automatiserade processerna för tillgängliggörande. Tillsammans med teamet arbetar du kontinuerligt med att utveckla processer och system för digitiserat material.

Du har också en samordnande roll som innebär att du följer den tekniska utvecklingen inom området och samarbetar med berörda verksamheter inom universitetsbiblioteket.

Teamledaren har ansvar för ledning, drift och utveckling av verksamheten i teamet. Du är medlem i den lokala ledningsgruppen som består av övriga teamledare samt chefer för Digitala tjänster. Som teamledare och samordnare bidrar du också till biblioteksövergripande utveckling och till samverkan inom universitetet och i nationella samarbeten kring digitaliseringsfrågor. 

Kvalifikationer

Du har en akademisk examen, till exempel inom biblioteks- och informationsvetenskap eller närliggande område som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du behöver ha erfarenhet av en ledande roll i en arbetsgrupp. Goda datorkunskaper och ett tydligt tekniskt intresse är en förutsättning, liksom att kunna kommunicera väl i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Erfarenhet av arbete vid lärosätesbibliotek, arkiv eller av egen forskning inom området är meriterande. Sakkunnighet inom digitaliseringsfrågor, skanningsutrustning, filhantering i nätverksmiljö och digitala bildformat är också meriterande.

Du har lätt för att etablera och upprätthålla kontakter med kollegor och andra intressenter inom och utanför universitetsbiblioteket. Vi ser också att du har god analytisk förmåga, är bekväm med att arbeta strukturerat och självständigt samtidigt som du har ett lyssnande och kommunikativt förhållningssätt. För att fungera och trivas i rollen behöver du vara intresserad av att arbeta med utveckling av verksamheten och teamet. Det är viktigt att du bidrar till ett förtroendefullt arbetsklimat och att du har en god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställning

Anställningen är en tillsvidareanställning, omfattning 100 % med placering på Göteborgs universitetsbibliotek, Digitala tjänster. Du kommer ha uppdrag som teamledare och anställningsbenämningen blir Samordnare. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. 

Teamledaruppdraget utvärderas efter två år och följs upp i ordinarie utvecklingssamtal. Efter längst sex år från uppdragets start görs en ny utlysning internt eller externt där uppdragsinnehavaren är behörig att söka.

Kontaktuppgifter för anställningen 

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Camilla Gillén, Bibliotekschef Digitala tjänster 
031-786 1744 
camilla.gillen@ub.gu.se   

Carin Bjarsch, Biträdande bibliotekschef Digitala tjänster 
031-786 2339
carin.bjarsch@ub.gu.se   

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:
http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast: 7 april 2024

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Bibliotekarie till Lindholmens gymnasiebibliotek

Läs mer Mar 18
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.

I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.

ARBETSUPPGIFTER
Lindholmens gymnasiebibliotek är skolbibliotek för område Lindholmens gymnasieskolor och ligger i hjärtat av skolområdet på kajkanten längs älven. Vi är gymnasiebibliotek för Bräckegymnasiet, Center för språkintroduktion, Ester Mosessons gymnasium, Lindholmens tekniska gymnasium, Polhemsgymnasiet, AG Stora Holm, samt Göteborgs tekniska gymnasium.

Vi är en uppskattad arbetsplats och mötesplats för områdets elever. Vi arbetar utifrån läroplanen med att i nära samverkan med lärare och annan skolpersonal stärka elevernas lärande och vara en del i skolornas kompensatoriska uppdrag.

Då en av våra bibliotekarier nu går i pension söker vi dig som vill ingå i ett trevligt arbetslag och som vill vara med och utveckla denna kreativa och kunskapsinriktade verksamhet.

Du är gymnasiebibliotekarie och kontaktperson för Ester Mosessons gymnasium som har yrkesinriktade utbildningar inom restaurang och livsmedel, hotell och turism. Du arbetar pedagogiskt med biblioteksintroduktioner, presentation av litteratur och andra läsfrämjande aktiviteter, undervisning i MIK med mera.

Du är också bibliotekarie för Anpassad gymnasieskola Stora Holm AG. Detta arbete består bland annat av att två gånger i månaden åka dit och träffa eleverna och i samverkan med samtlig personal på skolan bedriva läsfrämjande insatser och arbeta med MIK anpassat för målgruppen.

På båda skolorna finns utrymme för fortsatt utveckling i samverkan med personal och skolledning.

Alla våra bibliotekarier ingår inte bara i vårt arbetslag utan även i sina respektive skolors. Vi har även ett bibliotekarienätverk i hela förvaltningen där du blir ytterligare en samarbetspart.

Daglig informationstjänstgöring enligt schema ingår i tjänsten, likasom övriga för ett större bibliotek förekommande arbetsuppgifter.

Under hösten är introduktioner för samtliga ettor i gymnasieområdet en stor del av arbetet.

Du ansvarar för inköp av böcker riktad mot målgruppen och bevakar vissa ämnesområden. Vi är noga med beståndet och har regelbundna möten och avstämningar.

Du ansvarar också för registrering av Legimus.

KVALIFIKATIONER
Du ska vara utbildad Bibliotekarie, vilket innebär examen i bibliotek och informationsvetenskap.

Du ska vilja arbeta med ungdomar och ha intresse av litteratur, att arbeta läsfrämjande, samt ett pedagogiskt intresse. Det är viktigt att du är bekväm med att prata inför grupp. Erfarenhet av uppsökande verksamhet eller arbete med barn och unga eller unga vuxna är meriterande. Goda IT-kunskaper är ett krav.

Personliga egenskaper

För att arbeta på Lindholmens gymnasiebibliotek behöver du vara lösningsorienterad och ha lätt för att samarbeta. Vi är en arbetsgrupp där varje medarbetare är en viktig del, och vi alla tar gemensamt ansvar för verksamheten i stort.

Du behöver vara trygg i din roll och bekväm med att dagligen möta mycket ungdomar. Vi har ett lågaffektivt bemötande och utgår från elevernas egen goda vilja att upprätthålla en bra arbetsmiljö på biblioteket. Samarbete med kollegor på skolområdet samt elevråden är en viktig del i arbetet.

Engagemang och intresse för unga människors utbildning, intressen och medievanor är nödvändigt för att du ska trivas här.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag.

Ansök nu

Universitetsbibliotekarie/arkivarie med IT-inriktning

Läs mer Mar 13
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Göteborgs universitetsbibliotek är ett av landets största bibliotek och består av sju bibliotek med olika ämnesinriktningar. Göteborgs universitetsbibliotek svarar i första hand för informationsförsörjningen vid Göteborgs universitet, men har också ett nationellt och regionalt ansvar.

Humanistiska biblioteket finns i Renströmsparken alldeles bakom Götaplatsen och bildar tillsammans med Konstbiblioteket en organisatorisk enhet. Enheten ger service främst till studenter och forskare inom Humanistisk och Konstnärlig fakultet. Bibliotekens stora och delvis unika samlingar lockar även en bred allmänhet och besöksantalet är högt.  

Med ca 70 anställda är vi den största enheten inom Göteborgs universitetsbibliotek. Verksamheten är organiserad i sex team.

Arbetsuppgifter 
Är du intresserad av att utveckla den digitala sidan av utställningsverksamheten vid Göteborgs universitet? Gillar du att samarbeta med forskare i projekt? Då är den här tjänsten något för dig. I rollen som universitetsbibliotekarie eller arkivarie med inriktning mot IT förväntas du genom samarbeten med forskare testa fram olika digitala gränssnitt för att visa upp och berätta om vårt kulturarv.

Kulturarvsteamet arbetar med universitetsbibliotekets arkiv och specialsamlingar. De Humanistiska biblioteken arbetar främst med de Humanistiska och Konstnärliga fakulteterna där digital humaniora och digitala utställningar är relativt nya områden. Biblioteket behöver utveckla sin förmåga att stödja forskarnas arbete inom dessa områden samt generellt bli bättre på att visuellt, digitalt nå fler människor. Tjänsten innebär att bidra till att bygga denna verksamhet, som vanligen formuleras i olika projekt tillsammans med forskare.

Utöver detta kommer du delta i Kulturarvsteamets ordinarie arbete. Bemanning ingår i tjänsten. Kvälls- och helgtjänstgöring förekommer. 

Kvalifikationer 
Du skall ha en akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskap och/eller 60hp inom arkivvetenskap. Annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten kan också komma ifråga. Goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav. Andra språkkunskaper är ett plus.

Du har lätt för att knyta kontakter och nätverka, både internt och med omvärlden, är drivande och initiativrik och kan arbeta självständigt. Du är genuint intresserad av utvecklingsarbete då detta är ett relativt nytt område som vi ska bygga upp. Du har god digital kompetens samt ett pedagogiskt och utåtriktat förhållningssätt då en stor del av arbetet går ut på att samarbeta med forskare och övriga verksamheter inom Göteborgs universitetsbibliotek.
Intresse för att arbeta med digitala verktyg och utställningar i samarbete med forskare är en förutsättning för arbetet.

Erfarenhet av produktion av digitala utställningar samt medverkan i forskningsprojekt är meriterande.

Stor vikt fästs vid den personliga lämpligheten.

Anställning 
Anställningen är en tillsvidareanställning med placering på Humanistiska biblioteket vid Göteborgs universitetsbibliotek. Omfattning: 100%. Provanställning kan komma att tillämpas.

Tillträde 1 september 2024 eller enligt överenskommelse

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta

Erik Boström, Bibliotekschef Humanistiska biblioteken
076-6184671
erik.bostrom@ub.gu.se

Anna Sjödahl Hayman, Bitr. bibliotekschef med ansvarsområde kulturarv
076-6181761
anna.sjodahl.hayman@ub.gu.se

Anders Strinnholm, Samordnare och Teamledare, Kulturarvsteamet, Humanistiska biblioteket
076-6185891
anders.strinnholm@ub.gu.se

 

Fackliga?organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 7 april 2024

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Universitetsbibliotekarie /teamledare

Läs mer Feb 28
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Göteborgs universitetsbibliotek är ett av landets största bibliotek och består av sju bibliotek med olika ämnesinriktningar. Göteborgs universitetsbibliotek svarar i första hand för informationsförsörjningen vid Göteborgs universitet, men har också ett nationellt och regionalt ansvar.

Humanistiska biblioteket finns i Renströmsparken alldeles bakom Götaplatsen och bildar tillsammans med Konstbiblioteket en organisatorisk enhet. Enheten ger service främst till studenter och forskare inom Humanistiska och Konstnärliga fakulteten. Bibliotekens stora och delvis unika samlingar lockar även en bred allmänhet och besöksantalet är högt.  

Med ca 70 anställda är vi den största enheten inom Göteborgs universitetsbibliotek. Verksamheten är organiserad i sex team. 

Arbetsuppgifter 
Är du intresserad av att utveckla informationsförsörjningen för studenter och forskare vid humanistisk och konstnärlig fakultet? Då är den här tjänsten något för dig. I rollen som teamledare för Förvärvsteamet samordnar du teamets arbete med urval och inköp av böcker, tidskrifter och e-resurser. Du har ett särskilt ansvar för att planera och följa upp mediebudgeten. I teamets ansvar ingår också arbete med lärosätespublicering. 

Vårt förvärv sker i nära dialog med lärare och forskare vid Göteborgs universitet. I det praktiska arbetet med inköp ingår att ta och upprätthålla kontakter med institutionerna för att fånga upp mediebehov kopplat till forskning och studier. Tillsammans med ett kreativt team arbetar du aktivt med att tillgodose litteraturbehovet. Teamet arbetar organiserat med förvärv av svensk och utländsk litteratur, inköpsförslag, kursboksförvärv, urval av e-resurser och databaser samt donationer. Teamet administrerar också lärosätets publicering i Acta-serier. 

Teamledaren har ansvar för ledning, drift och utveckling av verksamheten i teamet och deltar i den lokala ledningsgruppens arbete. Som teamledare bidrar du också till biblioteksövergripande utveckling och samverkan inom området media. 

Bemanning ingår i tjänsten. Kvälls- och helgtjänstgöring förekommer. 

Kvalifikationer 
Du skall ha en akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskap och goda kunskaper i svenska och engelska. Du skall ha erfarenhet av arbete med förvärv och mediautveckling på forskningsbibliotek.

I rollen som teamledare är erfarenhet av gruppledarskap och teamutveckling meriterande liksom erfarenhet av budgetarbete. Du har en god förmåga att samordna och leda verksamheten samt förmåga att inspirera och motivera teammedlemmarna.

Erfarenhet och kunskap om publiceringsfrågor är meriterande.

Du har lätt för att knyta kontakter och ett genuint intresse för medieförsörjning och samlingsutveckling riktad mot forskning och högre studier. Vi ser också att du har god analytisk förmåga och har lätt för att samarbeta med kollegor och andra intressenter inom och utanför universitetsbiblioteket.

Stor vikt fästs vid den personliga lämpligheten.

 

Anställning 
Anställningen är en tillsvidareanställning med placering på Humanistiska biblioteket. Omfattning: 100%. Provanställning kan komma att tillämpas.

Uppdraget som teamledare utvärderas årligen och är begränsat till 6 år. Ett lönetillägg är knutet till uppdraget. Tillträde 1 juni 2024 eller enligt överenskommelse.

 

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Erik Boström, Bibliotekschef Humanistiska biblioteken
076-6184671
erik.bostrom@ub.gu.se

Anna Isaksson, Bitr. bibliotekschef med ansvarsområde media
076-6185577
anna.isaksson@ub.gu.se

Mårten Bohman, Universitetsbibliotekarie Humanistiska biblioteket
076-6184634
marten.bohman@ub.gu.se

 

Fackliga?organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 24 mars 2024

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Universitetsbibliotekarie /teamledare

Läs mer Mar 20
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Göteborgs universitetsbibliotek är ett av landets största bibliotek och består av sju bibliotek med olika ämnesinriktningar. Göteborgs universitetsbibliotek svarar i första hand för informationsförsörjningen vid Göteborgs universitet, men har också ett nationellt och regionalt ansvar.

Humanistiska biblioteket finns i Renströmsparken alldeles bakom Götaplatsen och bildar tillsammans med Konstbiblioteket en organisatorisk enhet. Enheten ger service främst till studenter och forskare inom Humanistiska och Konstnärliga fakulteten. Bibliotekens stora och delvis unika samlingar lockar även en bred allmänhet och besöksantalet är högt.  

Med ca 70 anställda är vi den största enheten inom Göteborgs universitetsbibliotek. Verksamheten är organiserad i sex team. 

Arbetsuppgifter 
Är du intresserad av att utveckla informationsförsörjningen för studenter och forskare vid humanistisk och konstnärlig fakultet? Då är den här tjänsten något för dig. I rollen som teamledare för Förvärvsteamet samordnar du teamets arbete med urval och inköp av böcker, tidskrifter och e-resurser. Du har ett särskilt ansvar för att planera och följa upp mediebudgeten. I teamets ansvar ingår också arbete med lärosätespublicering. 

Vårt förvärv sker i nära dialog med lärare och forskare vid Göteborgs universitet. I det praktiska arbetet med inköp ingår att ta och upprätthålla kontakter med institutionerna för att fånga upp mediebehov kopplat till forskning och studier. Tillsammans med ett kreativt team arbetar du aktivt med att tillgodose litteraturbehovet. Teamet arbetar organiserat med förvärv av svensk och utländsk litteratur, inköpsförslag, kursboksförvärv, urval av e-resurser och databaser samt donationer. Teamet administrerar också lärosätets publicering i Acta-serier. 

Teamledaren har ansvar för ledning, drift och utveckling av verksamheten i teamet och deltar i den lokala ledningsgruppens arbete. Som teamledare bidrar du också till biblioteksövergripande utveckling och samverkan inom området media. 

Bemanning ingår i tjänsten. Kvälls- och helgtjänstgöring förekommer. 

Kvalifikationer 
Du skall ha en akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskap och goda kunskaper i svenska och engelska. Du skall ha erfarenhet av arbete med förvärv och mediautveckling på forskningsbibliotek.

I rollen som teamledare är erfarenhet av gruppledarskap och teamutveckling meriterande liksom erfarenhet av budgetarbete. Du har en god förmåga att samordna och leda verksamheten samt förmåga att inspirera och motivera teammedlemmarna.

Erfarenhet och kunskap om publiceringsfrågor är meriterande.

Du har lätt för att knyta kontakter och ett genuint intresse för medieförsörjning och samlingsutveckling riktad mot forskning och högre studier. Vi ser också att du har god analytisk förmåga och har lätt för att samarbeta med kollegor och andra intressenter inom och utanför universitetsbiblioteket.

Stor vikt fästs vid den personliga lämpligheten.

 

Anställning 
Anställningen är en tillsvidareanställning med placering på Humanistiska biblioteket. Omfattning: 100%. Provanställning kan komma att tillämpas.

Uppdraget som teamledare utvärderas årligen och är begränsat till 6 år. Ett lönetillägg är knutet till uppdraget. Tillträde 1 juni 2024 eller enligt överenskommelse.

 

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Erik Boström, Bibliotekschef Humanistiska biblioteken
076-6184671
erik.bostrom@ub.gu.se

Anna Isaksson, Bitr. bibliotekschef med ansvarsområde media
076-6185577
anna.isaksson@ub.gu.se

Mårten Bohman, Universitetsbibliotekarie Humanistiska biblioteket
076-6184634
marten.bohman@ub.gu.se

 

Fackliga?organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 24 mars 2024

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN

Nedan visas andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN .

Semestervikarie till äldreomsorgen i Göteborg

Vårdbiträde
Läs mer Apr 3
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?

Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!?

ARBETSUPPGIFTER
Nu har du 2500 chanser att testa en framtidsbransch. Bli semestervikarie i äldreomsorgen!

I framtiden kommer jobben finnas i äldreomsorgen. I takt med att många lever längre kommer vi att bli fler. Ta chansen och säkra ditt sommarjobb. Sök redan idag!

Som semestervikarie i äldreomsorgen blir du en mästare på att möta människor och får med dig solskenshistorier som lyser upp din sommar! Om du inte vill släppa taget om sommarkänslan när hösten kommer finns möjligheten att fortsätta som timvikarie. Perfekt för dig som studerar. Vi har arbetsplatser i hela Göteborg så du har alla möjligheter att jobba där det passar dig bäst. Dessutom kan du jobba inom flera olika arbetsområden, kolla här:

• Hemtjänst
Arbete inom hemtjänst innebär att du stödjer och hjälper individer i deras eget hem. Tillsammans arbetar vi för att de vi möter ska känna trygghet, tillit och kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Du tar dig runt antingen till fots, på cykel eller med bil. Information inför dina besök finns i din mobiltelefon där du också dokumenterar det du gjort under besöket.

• Vård- och omsorgsboende (äldreboende)
På vård- och omsorgsboende jobbar du tillsammans med dina kollegor för att stötta och hjälpa äldre som bor under samma tak. Tillsammans arbetar vi för att de äldre ska få leva ett gott liv med självbestämmande varje dag, hela livet. Här arbetar du i team och skapar meningsfulla dagar!

• Korttidsenhet
Korttidsenhet är ett boende där personer bor under en kortare tid när de inte kan bo hemma. Det kan vara personer som har varit inlagda på sjukhus och behöver rehabilitering innan de kan flytta hem igen. Det kan också vara personer som behöver vård och omsorg en tid innan de flyttar till ett vård- och omsorgsboende (äldreboende).

• Natt inom hemtjänst
På natten utför du schemalagda hemtjänstbesök hos de äldre i deras egen bostad och svarar på akuta trygghetslarm. Arbetsuppgifterna kan variera och är anpassade efter individens behov. Information inför dina besök finns i din mobiltelefon där du också dokumenterar det du gjort under besöket.

• Trygghetslarm inom hemtjänst
Trygghetslarm är en arbetsgrupp i hemtjänsten vars uppdrag är att åtgärda akuta larm som inkommer via Trygghetsjouren. Information inför dina besök finns i din mobiltelefon där du också dokumenterar det du gjort under besöket.

Vilket passar dig bäst?
När du fyller i din ansökan kommer du få möjlighet att välja både arbetsområde och geografiskt område.

KVALIFIKATIONER
Har du utbildning eller erfarenhet av arbete inom vården är det meriterande men inte ett krav. Vi tar hand om dig, du får introduktion och upplärning innan din anställning börjar.

Är du nyfiken på människor? Då passar du hos oss. I arbetet träffar du många människor, därför letar vi efter dig som är en teamspelare som visar hänsyn och respekt. I möten med andra är du öppen, positiv och har alltid hjärtat hos de vi är till för. Dagarna hos oss är varierade och därför behöver du kunna byta fokus och vara flexibel. Semestervikariat inom äldreomsorgen innebär arbete på helger och kvällar.

Vi har även några krav:
• Du måste ha fyllt 18 år senast 1 juni 2024, i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrift om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2018:8).
• Goda språkkunskaper i svenska, både i tal och skrift behövs eftersom du informerar kollegor om viktiga händelser, har samtal med de äldre och behöver kunna dokumentera. Kan du även ett nationellt minoritetsspråk är dina kunskaper eftertraktade hos oss.
• För tjänster inom larmenheten och natten krävs B-körkort och körvana. Inom övrig hemtjänst är det meriterande.

I denna rekrytering tar vi inte hänsyn till personligt brev. I stället kommer du att få svara på ett antal frågor när du ansöker. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Innan erbjudande om anställning behöver du visa upp ett oöppnat utdrag från belastningsregister och en giltig ID-handling. Du beställer utdraget själv från polisens hemsida här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

Ansök nu

Semestervikarie till äldreomsorgen i Göteborg

Vårdbiträde
Läs mer Mar 13
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?

Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!?

ARBETSUPPGIFTER
Nu har du 2500 chanser att testa en framtidsbransch. Bli semestervikarie i äldreomsorgen!

I framtiden kommer jobben finnas i äldreomsorgen. I takt med att många lever längre kommer vi att bli fler. Ta chansen och säkra ditt sommarjobb. Sök redan idag!

Som semestervikarie i äldreomsorgen blir du en mästare på att möta människor och får med dig solskenshistorier som lyser upp din sommar! Om du inte vill släppa taget om sommarkänslan när hösten kommer finns möjligheten att fortsätta som timvikarie. Perfekt för dig som studerar. Vi har arbetsplatser i hela Göteborg så du har alla möjligheter att jobba där det passar dig bäst. Dessutom kan du jobba inom flera olika arbetsområden, kolla här:

• Hemtjänst
Arbete inom hemtjänst innebär att du stödjer och hjälper individer i deras eget hem. Tillsammans arbetar vi för att de vi möter ska känna trygghet, tillit och kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Du tar dig runt antingen till fots, på cykel eller med bil. Information inför dina besök finns i din mobiltelefon där du också dokumenterar det du gjort under besöket.

• Vård- och omsorgsboende (äldreboende)
På vård- och omsorgsboende jobbar du tillsammans med dina kollegor för att stötta och hjälpa äldre som bor under samma tak. Tillsammans arbetar vi för att de äldre ska få leva ett gott liv med självbestämmande varje dag, hela livet. Här arbetar du i team och skapar meningsfulla dagar!

• Korttidsenhet
Korttidsenhet är ett boende där personer bor under en kortare tid när de inte kan bo hemma. Det kan vara personer som har varit inlagda på sjukhus och behöver rehabilitering innan de kan flytta hem igen. Det kan också vara personer som behöver vård och omsorg en tid innan de flyttar till ett vård- och omsorgsboende (äldreboende).

• Natt inom hemtjänst
På natten utför du schemalagda hemtjänstbesök hos de äldre i deras egen bostad och svarar på akuta trygghetslarm. Arbetsuppgifterna kan variera och är anpassade efter individens behov. Information inför dina besök finns i din mobiltelefon där du också dokumenterar det du gjort under besöket.

• Trygghetslarm inom hemtjänst
Trygghetslarm är en arbetsgrupp i hemtjänsten vars uppdrag är att åtgärda akuta larm som inkommer via Trygghetsjouren. Information inför dina besök finns i din mobiltelefon där du också dokumenterar det du gjort under besöket.

Vilket passar dig bäst?
När du fyller i din ansökan kommer du få möjlighet att välja både arbetsområde och geografiskt område.

KVALIFIKATIONER
Har du utbildning eller erfarenhet av arbete inom vården är det meriterande men inte ett krav. Vi tar hand om dig, du får introduktion och upplärning innan din anställning börjar.

Är du nyfiken på människor? Då passar du hos oss. I arbetet träffar du många människor, därför letar vi efter dig som är en teamspelare som visar hänsyn och respekt. I möten med andra är du öppen, positiv och har alltid hjärtat hos de vi är till för. Dagarna hos oss är varierade och därför behöver du kunna byta fokus och vara flexibel. Semestervikariat inom äldreomsorgen innebär arbete på helger och kvällar.

Vi har även några krav:
• Du måste ha fyllt 18 år senast 1 juni 2024, i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrift om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2018:8).
• Goda språkkunskaper i svenska, både i tal och skrift behövs eftersom du informerar kollegor om viktiga händelser, har samtal med de äldre och behöver kunna dokumentera. Kan du även ett nationellt minoritetsspråk är dina kunskaper eftertraktade hos oss.
• För tjänster inom larmenheten och natten krävs B-körkort och körvana. Inom övrig hemtjänst är det meriterande.

I denna rekrytering tar vi inte hänsyn till personligt brev. I stället kommer du att få svara på ett antal frågor när du ansöker. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Innan erbjudande om anställning behöver du visa upp ett oöppnat utdrag från belastningsregister och en giltig ID-handling. Du beställer utdraget själv från polisens hemsida här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

Ansök nu

Praktik vid vårt verksamhetsområde fastighetsförvaltning

Fastighetsförvaltare
Läs mer Apr 10
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.

ARBETSUPPGIFTER
Vi på avdelningen förvaltning och fastighetsutveckling ansvarar för att säkerställa fastigheternas hållbara användbarhet över tid med god teknisk status och nöjda kunder. Detta uppnås genom ett nära samarbete med kund, förvaltningens övriga avdelningar, samarbetspartners samt andra organisationer i staden. Avdelningen ansvarar för att beställa genomförandet av ny- och ombyggnation, planerade underhållsåtgärder, reparationer och löpande tillsyn och skötsel av förvaltningens utförandeavdelningar. Vi är i ett spännande utvecklingsskede där avdelningen går mot en tydligare strategisk roll, med huvudansvar för utveckling, stöd, styrning och uppföljning inom teknik- och hållbarhetsområdet.

Vi söker nu 2 praktikanter till vårt verksamhetsområde fastighetsförvaltning! Du kommer att få praktisera som förvaltare, på både det kommersiella och det kommunala beståndet. Under praktiken kommer du kunna följa det arbetet som förvaltarna på stadsfastighetsförvaltningen gör. Du kommer också få göra djupdykningar i vissa områden inom förvaltarskapet, där organisationen behöver göra utredningar mm. Exakt vilka utredningar det kan vara blir klart närmare start.

Praktikperiod: Tillträde enligt överenskommelse, är anpassningsbara under perioden september - december 2024.

KVALIFIKATIONER
Vi letar efter dig med ett stort intresse för fastighetsförvaltning och som ser att denna praktik kan bli en nyttig del i din fortsatta utveckling i arbetslivet!

Vi ser gärna att du är en person som tar ett stort ansvar för ditt arbete och drar dig inte för att ta egna initiativ. Du trivs på en arbetsplats där det händer mycket, där ingen dag är den andra lik. Du tycker det är inspirerande att möta olika människor och personligheter. Tillsammans arbetar vi på stadsfastighetsförvaltningen för att göteborgarna ska få det bra!

För att söka denna praktikplats behöver du en pågående eftergymnasial utbildning eller Komvux utbildning där LIA, VFU eller APL är en del av utbildningen. Önskvärd studieinriktning som fastighetsförvaltare. Du behöver B-körkort för praktiken.

Låter praktikplatsen intressant? Skicka då gärna in din ansökan genom att beskriva lite kort vad du gjort tidigare (både i skolan och eventuellt arbetslivet) och en motivering till varför du vill praktisera hos oss.

ÖVRIGT
Vi är en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp

Ansök nu

Praktik vid vår avdelning drift och underhåll

Fastighetstekniker/Drifttekniker, fastighet
Läs mer Apr 10
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.

ARBETSUPPGIFTER
Vi på avdelningen drift och underhåll ansvarar för tillsyn, reparation samt drift av områdena utemiljö, byggnad och installationer över tid med god teknisk status och nöjda kunder. Detta uppnås genom ett nära samarbete med kund, förvaltningens övriga avdelningar samt andra organisationer i staden. Avdelningen ansvarar för att genomförandet av besiktningar som myndigheter kräver samt bidrar till utvecklingen av energisparåtgärder. Vi utför de uppdrag som beställs av våra kunder. Inom avdelningen finns flera praktikplatser som är möjliga att söka!

Praktisera som fastighetstekniker Installation inom verksamhet energi och installation. Inom området arbetar vi med tillsyn och skötsel av fastigheternas tekniska installationer, främst värme och ventilation. Du är med och utför årliga driftronder samt åtgärdar mindre fel. Du felsöker och tillsammans med dina kollegor och drifttekniker hanterar ni akut uppkomna ärenden från kund och styrsystem. Ni arbetar tillsammans för att skapa en god innemiljö för hyresgästen och för att uppnå våra energieffektiviseringsmål. Vi vill att du är med oss och håller våra fastigheter i bästa tekniska skick.
• Period: Tillträde enligt överenskommelse, är anpassningsbara under perioden september december.

Praktisera som fastighetstekniker/snickare, inom verksamhet bygg. Fokuset i vår verksamhet ligger på byggnad invändigt och byggnadens skal. Vid din praktik här kommer du följa med våra fastighetstekniker och snickare i deras vardag. Tillsammans med fastighetsteknikerna och snickarna kommer du få svara på inkomna serviceanmälningar från hyresgäster, hjälpa till vid reparation samt tillsyn och skötsel-rondering och åtgärder. Med erfarenhet från tidigare praktikperioder så ser vi det som lämpligt för denna praktik att du genomför din första praktikperiod från skolan, detta då du under din praktikperiod får följa med tekniker och inte utföra några egna uppdrag.
• Period: Tillträde enligt överenskommelse, är anpassningsbara under perioden september december.

Praktisera som fastighetstekniker inom vår verksamhet utemiljö. Under din praktik hos oss kommer du att få följa med våra fastighetstekniker i deras vardag, och hjälpa till med att hålla mark- och grönytor samt lekplatser i bra skick på förskolor. Du kommer bland annat klippa gräs, beskära träd och buskar, plantera nytt, bekämpa ogräs och utföra renhållning.
• Period: Tillträde enligt överenskommelse, är anpassningsbara under perioden september-november.

KVALIFIKATIONER
Vi letar efter dig med ett stort intresse för något av de områden där vi söker praktik och som ser att denna praktik kan bli en nyttig del i din fortsatta utveckling i arbetslivet!

Vi ser gärna att du är en person som tar ett stort ansvar för ditt arbete och drar dig inte för att ta egna initiativ. Du trivs på en arbetsplats där det händer mycket, där ingen dag är den andra lik. Du tycker det är inspirerande att möta olika människor och personligheter. Tillsammans arbetar vi på stadsfastighetsförvaltningen för att göteborgarna ska få det bra!

För att söka denna praktikplats behöver du en pågående eftergymnasial utbildning eller Komvux utbildning där LIA, VFU eller APL är en del av utbildningen.

Fastighetstekniker Installation inom verksamhet energi och installation:
• Önskvärd studieinriktning som Fastighetstekniker, energitekniker. Du behöver b-körkort.

Fastighetstekniker/snickare, inom verksamhet bygg:
• Önskvärd studieinriktning inom fastighetsteknik med inriktning bygg.

Fastighetstekniker inom verksamhet utemiljö.
• Önskvärd studieinriktning inom trädgårdsarbete, gärna inom skötsel och anläggning. Du behöver b-körkort.

ÖVRIGT
Vi är en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp

Ansök nu

Teckenspråkiga semestervikarier till äldreomsorgen

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Apr 16
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?

Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!?

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och göra det möjligt för personer du möter att leva ett värdigt liv och känna välbefinnande? Vi söker nu drivna och engagerade semestervikarier till teckenspråkig äldreomsorg, Åkerhus vård- och omsorgsboende och teckenspråkig hemtjänst. Förstaspråket på Åkerhus dövenhet är teckenspråk och några av personalen är själva döva eller har hörselnedsättning. Teckenspråkig hemtjänst arbetar i Göteborgs alla stadsdelar. Åkerhus ligger nära havet i Önnereds Brygga ca. 5 minuters promenads avstånd.

Tillsammans med dina kollegor är du en nyckelperson i nätverket runt de äldre. Vi erbjuder dig ett arbete där du bidrar till de äldres välmående och livsglädje. Att arbeta inom äldreomsorg innebär att ge god omvårdnad och social omsorg till de äldre. I ditt arbete ingår bland annat praktisk hjälp med personlig hygien och omsorg, stöd vid måltider, aktiviteter m.m.

Du kommer att få introduktion och upplärning innan din anställning börjar.


KVALIFIKATIONER
Teckenspråks kompetens är ett krav då vi kommunicerar med hörselnedsatta.

Du måste ha fyllt 18 år senast 1 juni 2024, i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrift om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2018:8).
Vi ser gärna att du har relevant arbetslivserfarenhet och det är meriterande om du har pågående eller genomförd utbildning inom vård och omsorg.

Egenskaper som vi söker samt ser som ett krav:
- Ansvarsfull: Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus.
- Bemötande: Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
- Samarbetsinriktad: Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
- Stabil/trygg: Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
- Flexibel: Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information.

För att kunna arbeta inom ÄVO behöver du visa ett utdrag ur belastningsregistret. Belastningsregistret måste uppvisas personligt och oöppnat. För att beställa det går du in via polisens hemsida på denna länk: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

I denna rekrytering tar vi inte hänsyn till personligt brev. I stället kommer du att få svara på ett antal frågor när du ansöker. Välkommen med din ansökan!

Vi tar EJ emot ansökningar via mejl eller telefon.


ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Semestervikariat som jourledare på Trygghetsjouren

Socionom
Läs mer Apr 9
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?

Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!?

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi jourledare till semestervikariat!
Trygghetsjouren är en larmcentral som tar emot samtal från trygghetstelefoner i hemmet, cirka 10 000 trygghetstelefoner är anslutna. Tillsyn utförs också via trygghetskamera. I Trygghetsjourens uppdrag ingår att arbetsleda och ge råd och stöd för medarbetare i Göteborgs stad på jourtid samt att ge akuta bistånd enligt Socialtjänstlagen.

Trygghetsjouren tillhör Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen men har avtal med Förvaltningen för funktionsstöd och flera kranskommuner om att tillhandahålla tjänster enligt ovan. Målgruppen för vår verksamhet är äldre personer samt personer med psykiska och/eller fysiska funktionsnedsättningar.

Trygghetsjourens mål är att ge trygghet i hemmet utifrån den enskildes behov och önskningar och vi ställer höga krav på att vårt arbete utförs med kvalité. Vi är cirka 45 medarbetare som arbetar som tekniker, larmoperatörer, chefer och jourledare.

Som jourledare har du varierande arbetsuppgifter. Du tar emot larm, gör tillsyn via kamera, akut biståndsbedömning och arbetsledning. I arbetsuppgifterna ingår dokumentation och administrativa uppgifter.

Välkommen att bli del av ett engagerat team. Tillsammans skapar vi världens bästa stad för ett långt och värdigt liv.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har likvärdig utbildning. Studerande på socionomprogrammet med erfarenhet från vård och omsorg ser vi gärna också som sökande. Erfarenhet av myndighetsutövning samt arbetsledning är meriterande.

Du har goda kunskaper om gällande lagstiftning (SoL, LSS, HSL, arbetsrätt), datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är bra på struktur och planering och du kan hantera krav från omgivningen utan att tappa fokus på uppdraget.

Vi söker dig som vågar ta beslut men är ödmjuk nog att rådgöra med en kollega. Du behöver tycka om att möta nya situationer där din problemlösningsförmåga ställs på prov. I larmmottagningen krävs att du trivs med samt är duktig på att arbeta i ett högt tempo.

I urval till intervjuer kommer vi att prioritera dig som kan jobba hela semesterperioden.

I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.

ÖVRIGT
Urval sker löpande under ansökningsperioden.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Undantag är om du har skyddade personuppgifter då ska du inte skicka in din ansökan här. Kontakta istället rekryterande chef för att lämna in din ansökan på annat sätt. Du hittar kontaktuppgifterna i annonsen. Tänk också på att inte ange referenser med skyddad identitet i din ansökan.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu