Göteborg: Assistent/tentamensvakt

Hitta ansökningsinfo om jobbet Assistent/tentamensvakt i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2022-06-23 // Varaktighet: Deltid

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Utbildningsenheten är en av tio enheter inom universitetets gemensamma förvaltning. Enheten är uppdelad i fyra sektioner och vid enheten arbetar cirka 95 personer https://medarbetarportalen.gu.se/utbildningsenheten/               

Inom enheten arbetar vi utifrån värdeorden öppenhet, samarbete, professionalitet och tydlighet för att skapa en god arbetsmiljö med ett respektfullt och trevligt klimat mellan kollegor. Utbildningsenheten är sedan 2017 HBTQ-certifierade.

Till Utbildningsenheten söker vi nu sex till åtta assistenter/tentamensvakter med anställning på deltid, placerade vid sektionen för examen och tentamensservice.

Som assistent/tentamensvakt kommer du att tillhöra tentamensservice som i dagsläget består av ca 10 medarbetare, samt ca 40 timanställda tentamensvakter. Verksamheten är lokaliserad på två adresser i centrala Göteborg, Viktoriagatan 30 och Reutersgatan 2C.

 

Arbetsuppgifter 
Arbetet som tentamensvakt är myndighetsutövning och innebär ett ansvar för att studenter som skriver tentamen i Göteborgs universitets gemensamma skrivsalar kan göra detta på ett rättssäkert sätt.

Som assistent/tentamensvakt kommer du att ha en ledande roll i skrivsalen, som sektionskoordinator i de olika salar vi har inom verksamheten. Tillsammans med 1-3 tentamensvakter kommer du att ansvara för upp till 100 studenter. Du kommer även att ha en viktig roll som en brygga mellan den administrativa personalen inom tentamensservice och skrivsalen. Du och dina kollegor inom gruppen assistent/tentamensvakt kommer att ha regelbundna möten med administrationen inom tentamensservice.

Som tentamensvakt ansvarar du för att tentamen kan påbörjas och lämnas in på ett korrekt sätt (antingen digitalt eller via papper), kontrollerar att studenten är anmäld till respektive tentamen och har godkänd legitimation. Tentamina i skrivsalen utförs framför allt digitalt, papperstentamina utgör en mindre andel. I rollen som tentamensvakt ingår dessutom att arbeta för att upptäcka eventuellt vilseledande beteende och rapportera sådana fall vidare.

Under digitala salstentamina ansvarar du som tentamensvakt för lättare IT-support till studenterna, detta innebär att du behöver vara behjälplig vid uppkoppling till det trådlösa nätet. Du behöver också kunna hantera installation och uppdateringar av specifika program och ha kännedom om operativsystem. IT-supporten innebär också att hjälpa studenterna hantera det system som de digitala tentamina skrivs i.

I arbetet som tentamensvakt möter du många studenter, varför ett korrekt och professionellt bemötande är viktigt. Du får aldrig diskriminera, kränka eller särbehandla någon student.

 

Kvalifikationer 
Det är mycket meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta som tentamensvakt. Det är också meriterande om du tidigare arbetat med digitala salstentamina.

I arbetet som assistent/tentamensvakt kommer du ha en viss arbetsledande funktion, vilket kräver att du har en bra överblick över vad som behöver göras i skrivsalen. Stor vikt kommer därför att läggas vid personliga egenskaper. Arbetet ställer krav på god samarbetsförmåga samtidigt som du självständigt behöver kunna hantera alla moment/uppgifter. Du behöver även vara noggrann, stresstålig och flexibel.

Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig väl på både svenska och engelska, och det är meriterande om du känner till regelverket för examination vid Göteborgs universitet samt Diskrimineringslagen.

Som tentamensvakt hos oss får du inte vara student vid Göteborgs universitet eller vid annat lärosäte.

 

Anställning 
Anställningarna är tidsbegränsade för en period av 12 månader, med placering vid Utbildningsenheten/Sektionen för examen och tentamensservice.

Vi söker sex till åtta personer med anställning mellan 40 - 60%, beroende på önskemål. Tjänsten kan vara möjlig att kombinera med annat deltidsarbete. Tentamina genomförs i princip dagligen, även helger, samt vissa kvällar, med undantag för juli månad då verksamheten är stängd. Du kommer därför att arbeta utifrån schema där antal arbetstimmar per månad kommer att variera utifrån verksamhetens behov. Tillträde september 2022 eller snarast möjligt därefter.

 

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Johan Telléus, Biträdande sektionschef
johan.telleus@gu.se, Telefon: 031-786 1135

Hilda Grahnat, tentamensadministratör
hilda.grahnat@gu.se, Telefon: 031-786 4913

Maria Stenberg, Sektionschef examen och tentamensservice
maria.stenberg@gu.se, Telefon: 031-786 6909

 

Fackliga?organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

 

Ansökan 
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-08-14


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Backofficepersonal

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Backofficepersonal.

Vi söker kundtjänstmedarbetare till en kund i centrala Göteborg

Läs mer Jun 21
Vi söker nu flera kundtjänstmedarbetare till en kund med placering i centrala Göteborg, med start redan de kommande veckorna. Kundföretaget är ett stort framgångsrikt företag med ett starkt varumärke.

I rollen kommer du att ta emot inkommande samtal och mail från kunder och hjälpa till med deras frågor på ett effektivt och professionellt sätt.

Arbetsgivarens förhoppning är att du är intresserad av ett långsiktigt arbete där de gärna ser att du som medarbetare utvecklas i rollen och har viljan att ta nästa steg.

Arbetsuppgifter:

- Hantera inkommande samtal och hjälpa kunder via telefon
- Supportärenden
- Erbjuda högkvalitativ service
- Följa upp och administrera kundserviceärenden


Vem är du?

- Flytande i svenska i tal, goda kunskaper i engelska
- Fullgjord gymnasieexamen är ett krav
- Erfarenhet inom sälj är meriterande


Vi värdesätter dina personliga egenskaper. Vi ser gärna att du är en lagspelare stort intresse för att ge god service. Du är vältalig och utåtriktad.

Tjänsten är en heltidsanställning och arbetstiden är förlagd till vardagar. Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida där du laddar upp din ansökan. Vi vill ha din ansökan så snart som möjligt. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Vid eventuella frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterande konsultchef på Miljonbemanning.



Om Miljonbemanning

Vi är ett innovativt kompetensförsörjnings- och kompetensutvecklingsföretag vars mission är att aktivt arbeta för en inkluderande arbetsmarknad där alla bedöms på lika villkor och ges samma förutsättningar. Därför präglas vår företagskultur av mångfald, respekt, värdighet och inte minst integritet.

Genom vår passion för människans förmåga till lärande och utveckling samt arbetsmarknadens potential för förändring och tillväxt hjälper vi till att skapa de rätta förutsättningarna för våra konsulter att realisera sina drömmar och för våra kundföretag att nå sina mål.

Vi letar där ingen annan letar; varmt välkommen med din ansökan till Miljonbemanning.

Ansök nu

Vi söker nya kundtjänstmedarbetare till en kund i centrala Göteborg

Läs mer Jun 13
Vi söker nu flera kundtjänstmedarbetare till en kund med placering i centrala Göteborg, med start redan de kommande veckorna. Kundföretaget är ett stort framgångsrikt företag med ett starkt varumärke.

I rollen kommer du att ta emot inkommande samtal och mail från kunder och hjälpa till med deras frågor på ett effektivt och professionellt sätt.

Arbetsgivarens förhoppning är att du är intresserad av ett långsiktigt arbete där de gärna ser att du som medarbetare utvecklas i rollen och har viljan att ta nästa steg.

Arbetsuppgifter:

- Hantera inkommande samtal och hjälpa kunder via telefon
- Supportärenden
- Erbjuda högkvalitativ service
- Följa upp och administrera kundserviceärenden


Vem är du?

- Flytande i svenska i tal, goda kunskaper i engelska
- Fullgjord gymnasieexamen är ett krav
- Erfarenhet inom sälj är meriterande


Vi värdesätter dina personliga egenskaper. Vi ser gärna att du är en lagspelare stort intresse för att ge god service. Du är vältalig och utåtriktad.

Tjänsten är en heltidsanställning och arbetstiden är förlagd till vardagar. Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida där du laddar upp din ansökan. Vi vill ha din ansökan så snart som möjligt. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Vid eventuella frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterande konsultchef på Miljonbemanning.



Om Miljonbemanning

Vi är ett innovativt kompetensförsörjnings- och kompetensutvecklingsföretag vars mission är att aktivt arbeta för en inkluderande arbetsmarknad där alla bedöms på lika villkor och ges samma förutsättningar. Därför präglas vår företagskultur av mångfald, respekt, värdighet och inte minst integritet.

Genom vår passion för människans förmåga till lärande och utveckling samt arbetsmarknadens potential för förändring och tillväxt hjälper vi till att skapa de rätta förutsättningarna för våra konsulter att realisera sina drömmar och för våra kundföretag att nå sina mål.

Vi letar där ingen annan letar; varmt välkommen med din ansökan till Miljonbemanning.

Ansök nu

KYC Officer

Läs mer Jun 8
Vi utökar vårt AML-team och söker nu dig som tillsammans med oss vill fortsätta vara med och utveckla effektiva rutiner och processer för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. Är du noggrann, självgående och en fena på administration?
Då kan det vara dig vi söker!

OM ROLLEN

I rollen som KYC Officer kommer du bli en viktig del i Collector Banks arbete med AML (Anti Money Laundering) och särskilt KYC (Know Your Customer) för att motverka att banken utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Kontrollera och i förekommande fall registrera inkommen information från privat- och företagskunder, inklusive utredning av företagskunders ägande- och kontrollstruktur.
- Säkerställa att Collector Banks KYC-rutiner följs i alla delar av bankens verksamhet, inklusive filialerna.
- Rådge kundansvariga och övriga verksamheten om till exempel riskklassificering av kunder och vilka kundkännedomsåtgärder som ska vidtas i det enskilda fallet, för att säkerställa att all information som krävs för analys av kunder finns tillgänglig.
- Följa upp kunder enligt vid var tid gällande krav för att kunna identifiera eller utesluta medverkan i penningtvätt eller finansiering av terrorism.
- Arbeta löpande med bankens befintliga kundstock för att tillse att aktuell och tillräcklig kundkännedom finns samt utveckla rutiner.




Arbetet utförs i flera system parallellt och innefattar allt från dokumentation, kontroll, hantering av kompletteringsutskick samt arkivering av kundinformation.

Tjänsten är placerad i Göteborg eller Stockholm och är en tillsvidareanställning, vilken föregås av en provanställning. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

VEM ÄR DU?

Vi söker dig som har ett stort intresse inom området och arbetslivserfarenhet inom administration och/eller erfarenhet av kundservice. Du är självgående, strukturerad samt har en administrativ förmåga. För att lyckas i rollen behöver du vara nyfiken, ha god system- och datorvana, vara noggrann och effektiv med ett granskande öga.
Du har ett starkt driv och klarar av att arbeta såväl självständigt som i team. Vidare ser vi att du är serviceinriktad och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska då en del av arbetet består av kundkontakt.



Meriterande

- Erfarenhet av AML eller KYC
- Pågående eller avslutad högskoleutbildning inom relevant område
- Erfarenhet av företagsaffärer
- Erfarenhet av projektledning
- Vana av kundkontakt


COLLECTOR BANKS ERBJUDANDE TILL DIG

På Collector Bank ges utrymme för att förverkliga sina idéer!

Som medarbetare hos oss blir du en del av vår starka företagskultur, som kan beskrivas utifrån våra värdeord Entreprenörskap, Engagemang och Etik. Vi erbjuder dig att få vara en del av ett spännande företag med goda utvecklingsmöjligheter, löpande kompetensutveckling och gemensamma aktiviteter på och utanför arbetsplatsen. Du får en fartfylld och stimulerande arbetsmiljö i härliga lokaler.

Känner du att det passar in på hur du skulle vilja ha det på din arbetsplats tror vi att du kommer att trivas bra tillsammans med oss!



OM COLLECTOR BANK

Collector är en bank som är specialiserad på finansiella tjänster för företag och privatpersoner, med särskilt fokus på små och medelstora företags behov. Vi är företagens komplement till traditionella storbanker. För företag erbjuder vi företags- och fastighetskrediter, factoringtjänster samt betallösningar för e-handel och butik. För privatpersoner erbjuder vi sparande, lån, kreditkort och faktura- och delbetalningstjänster.

Collector Bank präglas av en stark entreprenörsanda och vi brinner för att förverkliga idéer - både våra egna och andras.

Våra kontor finns i Stockholm, Göteborg (huvudkontor), Helsingfors och Oslo. Koncernens moderbolag Collector AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm.



INTRESSERAD?

Kul! Sistan ansökningsdag är den 27 juni. Urval och intervjuer sker löpande så ansök redan idag!

Frågor? Välkommen att höra av dig till oss! För frågor kring teamet och rollen - kontakta Maria Brattström, Chief AML, maria.brattstrom@collectorbank.se. För frågor om oss som arbetsgivare eller rekryteringsprocessen kontakta Sara Cederquist, Cheif HR på sara.cederquist@collectorbank.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Mässadministratör till Travel Service

Läs mer Maj 12
Gillar du att arbeta i en fartfylld miljö där du varje dag får möjlighet att ta dig an nya frågor? Trivs du med struktur och brinner för att hjälpa andra? Då kan du vara rätt person för rollen som mässadministratör på Travel Service!

Travel Service är ingen vanlig resebyrå. Tvärtom är vi en av Sveriges största affärsresebyråer som utifrån stor erfarenhet och passion skapar produktpaket som är anpassade för varje kund. Sedan vår resa startade 1991 har vårt huvudfokus att leverera service genom stort engagemang för våra kunder aldrig förändrats. Vårt spann av tjänster vi erbjuder är stort - men alla har de gemensamt att de underlättar en resa, ett evenemang eller upplevelse för vår kund. Varje kollega hos oss är nyckeln till att vi är bland de bästa i branschen och vi vågar utmana oss för att bli lite bättre varje dag.

Du erbjuds:

Travel Services vision är att vara marknadens bästa arbetsplats för anställda och att vi ska ha skoj tillsammans! Vi är övertygade om att glädje och trivsel tillsammans med en unik affärsstruktur är nyckeln till vår framgång. På vårt fina kontor mitt på avenyn är stämningen hög och vi gillar att umgås med varandra. Vi firar våra måluppfyllnader tillsammans och anordnar aktiviteter och resor även inom organisationen.

I teamet kommer du befinna dig tillsammans med erfarna kollegor som gärna delar med sig av sin mångåriga erfarenhet från hela världen. Dina kollegors engagemang tillsammans med bolagets framåtlutade vision ger dig möjlighet att få befinna dig i ett spännande bolag som siktar framåt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av:

I din roll kommer du vara navet i administrationen kring de mässor som Travel Service har resenärer bokade på. I rollen kommer du:

- Hantera ärenden som våra kunder har för sina bokningar. Våra bokningar behöver regelbunden handpåläggning när ombokningar eller förändringar sker och du kommer administrera och hantera detta flöde för våra mässkunder.

- Du kommer agera supporterande för de kunder som har frågor kring sina befintliga bokningar.

- Hantering av inköp kopplade till mässor samt hantera hotellbokningar.

I din roll kommer du ha kontakt med våra kunder och leverantörer genom telefon och mail.

Vi söker en person som har följande egenskaper och kunskaper:

- Detaljorienterad. Du gillar att befinna dig i en miljö där kommunikation med människor är ditt arbetsverktyg och varierande i sin natur. Du är lyhörd inför både små och stora kunders behov och önskemål och strävar alltid efter att överträffa dessa.

- Initiativtagare och pålitlig. Du söker upp och agerar på möjligheter utan uppmaning från andra och slutför de uppdrag du tagit dig an på bästa sätt.

- Självorganiserad. Du trivs med frihet under ansvar och driver ditt arbete självständigt framåt. Du planerar och organiserar arbetet på ett målmedvetet sätt, prioritera resurser och hantera din tid effektivt.

- Lösningsorienterad. Hos oss är ingen dag den andra lik och du trivs med att hamna i nya situationer. Du ser lösningar när utmaningar uppstår och tycker det är roligt att ställas inför olika frågor.

- Kommunikativ. Du trivs i att samarbeta med andra människor, både internt och externt. Du växer i sociala sammanhang och trivs som bäst i en roll med mycket kontakter.

Du som söker har

- Tidigare erfarenhet av administrativ roll, fördelaktigt om du har hanterat inköp.

- God datorvana.

- Mycket goda skriftliga och muntliga färdigheter samt trivs med en varierad typ av kommunikation.

- Goda kunskaper i svenska och engelska.

ÖVRIG INFORMATION

Start: Enligt överenskommelse.

Plats: Kungsportsavenyn 33

Anställningsform: Detta uppdrag är en rekrytering på heltid och anställningen sker direkt hos Travel Service.

Rekryteringsprocessen hanteras av A-hub. Vänligen kontakta agnes@a-hub.se vid frågor kring tjänsten.

Hoppas att vi har fångat ditt intresse! Ansökningarna behandlas löpande så ansök redan idag.

Ansök nu

Regional Sales and Service Coordinator Nordic & Baltic

Läs mer Maj 6
Nu söker vi efter dig som vill komplettera vårt team i Göteborg och vara navet på vårt kontor. Trivs du likt oss i en växlande miljö där arbetsglädje och engagemang står i fokus? Vill du arbeta i en roll på 50 % och ser att ett framgångsrikt globalt företag är rätt ställa att växa på? Då vill vi komma i kontakt med dig!

Vad kommer du göra i rollen?



I denna varierande roll kommer du vara spindeln i nätet. Du kommer administrativt stötta Operational Manager Nordic & Baltic och säljteamet.



- Arbetet innebär samordning av scheman, mötesupplägg och förberedelse av korrespondens för utskrift och kommunikation med huvudkontoret i Tyskland. Du kommer ha kundkontakt på olika sätt, både digitalt och via kundmöten på t ex mässor och olika event.

-Du kommer arbeta med interna beställningar och med fakturering till kund samt boka och fakturera servicerapporter. I arbetet med ekonomi kommer du jobba nära vår ekonomiavdelning samt bli en viktig del i vårt team med samordning av kontorets administration.

- I supporten mot vår försäljning kommer du att administrera och koordinera i vårt CRM-system genom att följa upp förfrågningar som leder till kvalificerade leads. I vårt försäljningssystem kommer du även uppdatera våra prislistor, bistå med offerter och behandla inkommande beställningar.

-Du kommer att stötta och delta i försäljnings- och marknadsaktiviteter vid t ex event och mässor.


Vi söker dig som har följande egenskaper

Initiativtagande. Du tar initiativ till löpande förbättringar som behöver genomföras och tar ansvar över att planera och genomföra ditt arbete.

Nyfiken. Du trivs i en föränderlig miljö och är öppen för att utvecklas och lära dig tillsammans med bolaget. Vi tror att du trivs allra bäst om du likt oss är driven och bidrar till teamets positiva energi.

Självorganiserad. Du trivs med frihet under ansvar och driver ditt arbete självständigt framåt. Du planerar och organiserar arbetet på ett målmedvetet sätt, prioritera resurser och hantera din tid effektivt.

Lagspelare. Du samarbetar framgångsrikt med andra människor för att nå ett gemensamt mål. Du trivs i en miljö där du interagerar med andra människor både externt och internt.

Du som söker har

- Tidigare erfarenhet i en administrativ roll och säljfunktion B2B.

- Erfarenhet av att arbeta i Microsoft-program och erfarenhet eller viljan att lära dig arbeta i vår CRM-databas.

- Mycket goda skriftliga och muntliga färdigheter samt trivs med en varierad typ av kommunikation.

- Har mycket goda kunskaper i svenska och engelska.

I denna roll kommer du att få utbildning både på vårt kontor i Göteborg och på vårt huvudkontor i München, Tyskland, vilket gör att du ska bör vara bekväm med att resa.

Vilka är vi?

EOS erbjuder lösningar för ansvarsfull tillverkning åt tillverkare över hela världen genom industriell 3D-printingteknologi. EOS, som grundades 1989, ska forma framtidens produktion genom att kombinera högkvalitativ och effektiv produktion med innovativa och hållbara lösningar. Med ett plattformsdrivet digitalt värdenätverk av maskiner och en holistisk portfölj av tjänster, material och processer är EOS dedikerade att möta sina kunders behov och samtidigt ta ansvar för vår planet.

Vad erbjuder vi?

På EOS ser vi människan och är övertygad om att ditt perspektiv är viktigt för vår utveckling - tillsammans uppnår vi mer.

Vi arbetar i en flexibel arbetsmiljö och vår teknik är framtidsinriktad för att du ska kunna kombinera ditt liv på bästa sätt med ditt jobb. På EOS ger vi dig möjligheten att arbeta från vårt kontor kombinerat med ditt hemmakontor, för att ge dig en värdefull livsstil. För oss är det viktigt att trivas på jobbet när vi utför arbetet tillsammans som ett lag. Vi arbetar i ett familjärt bolag som ger dig möjlighet att arbeta även i internationell kontext då alla våra kontor tror på samverkan.

Denna roll är ny på vårt kontor i Göteborg, vilket ger dig utrymme att få vara med och forma din tjänst. Ditt närmsta team kommer finnas i Göteborg men tjänsten tillhör och arbetar mot hela EMEA. Du rapporterar till Operational Manager Nordic & Baltic.

EOS Nordenkontor är beläget i centrala Göteborg vid Chalmers i meckat för innovation och teknik.

ÖVRIG INFORMATION

Start: Efter överenskommelse.

Plats: Göteborg.

Anställningsform: Detta uppdrag är en rekrytering med arbetsmått 50 %. Vi är flexibla i vårt upplägg för vilka dagar och tider du arbetar och tjänsten kan eventuellt på längre sikt ökas till 100 %.

Anställningen sker direkt hos vår kund. Lön, villkor och dylikt diskuteras separat.

Rekryteringsprocessen hanteras av A-hub. EOS önskemål är därför att alla frågor rörande tjänsten hanteras av A-Hub (https://www.a-hub.se/). Varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Agnes Stolt vid frågor om tjänsten via agnes@a-hub.se.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Göteborgs Universitet

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Göteborgs Universitet .

Doktorand i vetenskapsteori

Doktorand
Läs mer Maj 31
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Centrum för Hav och samhälle vid Göteborgs universitet ledigkungör tre doktorandanställningar inom Forskarskolan i transdisciplinär havsforskning.

Forskarskolan i transdisciplinär havsforskning organiseras av Centrum för hav och samhälle, en fakultetsöverskridande enhet vid Göteborgs universitet. Centret har som uppdrag att initiera och utveckla transdisciplinär forskning och utbildning inom det marina området. Ett antal projekt och nätverk är baserade vid centret. Forskarskolan utlyser nu tre doktorandtjänster inom forskningsprojektet “Coastal fisheries in Sweden: from a changing sea to a robust science-policy environment”. Projektets syfte är att utveckla kunskap för att kartlägga kumulativa effekter av de sociala och miljömässiga faktorer som hämmar kustfiskets hållbarhet i Sverige. Projektet kommer att tillämpa inter- och transdisciplinära ansatser för att identifiera om och hur kustfisket kan utvecklas till en livskraftig och miljömässigt ansvarsfull industri, och undersöka mekanismer som används för att sammanfatta forskningsresultat för policyändamål. I fokus för projektet står en övergång till ett kustfiske som bidrar till att bygga upp den kustnära landsbygdens ekonomi och tillgodose en ökande efterfrågan på lokalt producerad sjömat utan att äventyra planetens välfärd, samt förståelse av kopplingen mellan vetenskap och förvaltning av naturresurser.

De tre doktoranderna kommer att ha varsin akademisk hemvist: Institutionen för globala studier, Institutionen för geovetenskaper, respektive Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori. Hemvisten är den institution där huvudhandledaren är anställd, och doktoranden examineras i enlighet med de regler som gäller vid denna institution. Doktoranderna och deras handledare förväntas delta i seminarier, workshops och liknande aktiviteter som anordnas av forskarskolan, och gemensamt producera minst en tvärvetenskaplig publikation.

En beskrivning av projektets doktorandtjänst inom vetenskapsteori, vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, följer nedan.

Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori (FLoV) vid humanistiska fakulteten har omkring 100 anställda och en undervisningsvolym som omfattar cirka 350 helårsstudenter. Här pågår många stora nationella och internationella forskningsprojekt. Vi utbildar filosofer, logiker, lingvister, språkteknologer, vetenskapsteoretiker, filosofihistoriker, filologer och lärare i filosofi. Institutionen bedriver även forskarutbildning och utvecklingsarbete inom sina områden.

Universitetsgemensam information om vad det innebär att vara doktorand vid Göteborgs universitet kan du finna på universitetets doktorandsidor. https://medarbetarportalen.gu.se/doktorand/  

 

Ämne 
Vetenskapsteori

 

Ämnesbeskrivning
Inom ämnet vetenskapsteori bedrivs undervisning och forskning om vetenskapens sociala, politiska, historiska och kulturella sammanhang. Ämnet ingår i den post-kuhnska traditionen, och teoretiska och metodologiska resurser hämtas ofta från forskningsfältet science and technology studies (STS). Frågor av intresse rör bland annat vad som menas med vetenskaplig kunskap och vilken betydelse expertis, standarder och olika former av professionell praktik har för kunskapsbildning i skärningspunkten mellan akademiska discipliner, myndigheter, organisationer och andra samhällsaktörer; vilka som forskar om vad och varför, hur forskarsamhället är uppbyggt och hur kontroverser avslutas; samt klassiska kunskapsteoretiska frågeställningar kring exempelvis objektivitet, rationalitet, realism och relativism.

 

För övrig information, beskrivning av arbetsuppgifter, kvalifikationer och behörighetskrav och för att söka tjänsten se den fullständiga annonsen på www.gu.se. 

Ansökan ska vara inkommen senast:? 2022-10-03


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Botanik med inriktning mot systematik, taxonomi och växtgeografi

Professor
Läs mer Jun 9
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Vetenskaplig ledare för Herbarium GB vid Göteborgs universitet och Göteborgs botaniska trädgård
Vill du leda det vetenskapliga arbetet med botaniska samlingar och biologisk mångfald? Nu erbjuds en unik möjlighet att utveckla verksamheterna vid Botaniska trädgården och Herbarium GB i Göteborg.

Vid institutionen för biologi och miljövetenskap (BioEnv) finns utbildnings- och forskningsverksamhet som sträcker sig från fjällvärldens ekosystem, genom skog, mark och vattendrag, hela vägen ut i havet. I dessa miljöer arbetar vi med olika biologiska organisationsnivåer från gener och individer till populationer och ekosystem. Vi arbetar inom ekologi, evolution, fysiologi, systematik och kombinationer av dessa ämnesområden för att förstå betydelsen av naturliga och av människan skapade förändringar. Institutionens strategi är att främja stark, internationellt förankrad forskning och uppmuntra excellent undervisning. Ytterligare information finns på vår webbplats.

I Göteborg finns en av Nordens allra finaste botaniska trädgårdar och ett herbarium med över en miljon insamlade växter och svampar. Herbarium GB tillhör Göteborgs universitet och Botaniska trädgården är en del av Västra Götalandsregionen. Det finns idag ett samarbete mellan verksamheterna och syftet med denna tjänst är att ytterligare fördjupa det samarbetet. Att arbeta med de två botaniska samlingarna gemensamt stärker organisationernas medverkan i internationella projekt och nätverk. Båda verksamheterna står inför en mycket positiv utveckling. Nya ändamålsenliga lokaler för herbariet är verklighet inom ett par år då verksamheten flyttar till nybyggda lokaler i Natrium på Medicinareberget. I samband med flytten kommer kärlväxtsamlingarna (ca. 800 000 exemplar) att avbildas och tillgängliggöras digitalt. I Botaniska trädgården byggs nya växthus med förbättrade odlingsförutsättningar och nya möjligheter att kommunicera med trädgårdens 600 000 årliga besökare.

Både Herbarium GB och Botaniska trädgården är aktiva deltagare i Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier (GGBC), som samlar 17 västsvenska institutioner, och befäster därmed den starka ställning som forskning, utbildning och publik verksamhet om biologisk mångfald utgör regionalt, nationellt och internationellt. Vi söker nu dig som vill utveckla den vetenskapliga verksamheten vid Herbarium och Botaniska trädgården in i framtiden.

Mer information hittar du på våra webbplatser:

Göteborgs universitet 
Institutionen för biologi och miljövetenskap
Herbarium GB 
Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier

Ämne: Botanik med inriktning mot systematik, taxonomi och växtgeografi.

För mer information om annonsen och ansök, klicka här.

Ansökan ska vara inkommen senast: 30 september, 2022


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Universitetslektor i geologi inr mineralresurser och geotermi

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Jun 23
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för geovetenskaper har ca 75 medarbetare. Vi har kandidat- och mastersprogram i geografi och geovetenskap samt forskarutbildning med inriktningar i naturgeografi, geografi, och geologi. Vi utbildar även ämneslärare i geografi. Våra tre prioriterade forskningsområden är ”Climate and Climate Change”, ”Earth Surface Processes” och “The Geosphere”. Ytterligare information finns på vår webbplats: https://www.gu.se/geovetenskaper

Arbetsuppgifter 
Institutionen för geovetenskaper söker en universitetslektor i geologi med fokus på undervisning, forskning och samverkan inom mineral och energiresurser i södra Sverige. 

Anställningen kan komma att innefatta ledningsuppdrag och utveckling av institutionens grundutbildning som innefattar fem program inom geovetenskap, geografi och lärarutbildning inom geografi. Den sökande ska påvisa ett framgångsrikt ledarskap som resulterat i både utbildning av fler studenter samt omstrukturering av utbildningar för bättre anpassning till samhällets behov.

Undervisningen bedrivs inom det geovetenskapliga programmet på grund- och avancerad nivå och bör integrera undervisning inom geologiska resurser från grundläggande geologiska processer, ”state of art” tillämpningar och metoder inom området, till innovation och entreprenörskap. Bland de ämnen som undervisas på grundnivå finns grundläggande geovetenskap, ekonomisk geologi, inklusive geotermi och naturresurshushållning. Förutom klassrumsundervisning bör kurserna omfatta laborationer, fältarbete och exkursioner samt kontakt med intressenter i samhället. Universitetslektorn kommer att handleda examensarbeten på kandidat- och mastersnivå samt doktorander. Undervisning på grundnivå genomförs på svenska och undervisning på avancerad nivå kan genomföras på engelska eller svenska. Den sökande ska ha omfattande erfarenhet av undervisning inom geologiska resurser och ska kunna påvisa pedagogisk meritering och positiv feedback från studenter och kollegor. 

Forskningen bör vara bred men tydligt kopplad till de stora utmaningar som finns inom hållbar försörjning av geologiska resurser och geotermisk energi. Forskning bör vara tillämpad och ske i nära samarbete med aktörer från det omgivande samhället. En huvuduppgift för universitetslektorn är att sammanlänka den grundläggande forskning och kompetens som finns på Göteborgs universitet med de utmaningar som industri och myndigheter står inför inom energi och råvaruförsörjning.

Utifrån institutionens forskningsstrategi ser vi gärna att den sökande kan påvisa expertis inom mineralogi, petrologi och analytisk geokemi. Den sökandes forskning ska ha en tydlig koppling till minst ett av institutionens prioriterade forskningsområden ”Climate and Climate Change”, ”Earth Surface Processes” och “The Geosphere”.

Det är meriterande om sökanden kan påvisa forskningsfinansiering genom samarbete med företag, både i form av gemensamma ansökningar eller uppdragsforskning.

Anställningen innefattar arbetsuppgifter, såsom ev. lednings- och akademiska uppdrag samt samarbete med det omgivande samhället, vilka förutsätter mycket goda kunskaper i det svenska språket.

Behörighet 
Doktorsexamen eller motsvarande utländsk examen i ett ämnesområde som är relevant för anställningen är ett krav. Den sökande ska vara vetenskapligt meriterad inom ämnesområdet, ha god undervisningsförmåga och ha bevisad förmåga att erhålla extern forskningsfinansiering. I denna anställning ställs också krav på goda kunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt.

Bedömningsgrunder 
Pedagogisk skicklighet tillmäts störst vikt vid bedömning av sökandes kompetens. Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten ingår förmåga att framgångsrikt leda utbildningsverksamhet och planering, samt utförande och ledning av undervisning inom grundläggande geologi och geologiska resurser.

Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten läggs särskild vikt vid publicering i fackgranskade tidskrifter samt förmåga att erhålla externa medel genom samarbete med industrin. Docentkompetens anses starkt meriterande. Dokumenterad erfarenhet av tvär-, inter- och transdisciplinära forskningsprojekt och samarbeten är meriterande, liksom förmåga att samverka med det omgivande samhället.

Då arbetsuppgifterna kan komma att innefatta uppdrag inom ledning och utveckling av institutionens grundutbildning och ansvar för program är erfarenhet av akademiska uppdrag och ledningsuppdrag meriterande.

Anställning 
Anställningsform: Tillsvidareanställning

Placering: Institutionen för geovetenskaper, Göteborg

Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta 

Roland Barthel, prefekt (tom 30 juni 2022), via 031-786 1953 eller roland.barthel@gu.se. eller

Hans Linderholm, prefekt (from 1 juli 2022), via +46-31-786 2887 or hansl@gvc.gu.se

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal. Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska.

För mer information om vad som bör ingå i ansökan se annonsen i sin helhet på https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar

Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-09-07


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Universitetslektor i terrester sedimentologi och kvartärgeologi

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Jun 23
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för geovetenskaper har ca 75 anställda. Institutionen utbildar geovetare och geografer, som kan möta det ökade behovet av geovetare och geografer i samhället. Vi har kandidat- och masterprogram i geovetenskap och geografi samt forskarutbildning med flera olika inriktningar (geologi, naturgeografi och geografi). Vi utbildar även ämneslärare i geografi. Våra tre prioriterade forskningsteman är ”Klimat och klimatförändring”, ”Jordytans processer” och “Geosfären”.  Ytterligare information finns på vår webbplats: https://www.gu.se/geovetenskaper

Arbetsuppgifter 
Arbetsuppgifterna är en kombination av undervisning och forskning. Undervisningen omfattar ämnena sedimentologi, kvartärgeologi och miljögeologi. Forskningen bör inriktas på tillämpade forskningsfrågor snarare än grundläggande forskningsfrågor.

Undervisningen ska bedrivas inom geovetenskapsprogrammet på kandidat- och masternivå. Bland de ämnen som ska undervisas är sedimentologi på kandidatnivå, kvartärgeologi och naturresursförvaltning, med fokus på tillämpade aspekter. Utöver klassrumsundervisning bör kurserna inkludera arbete i labb, fältarbete och exkursioner samt kontakt med externa aktörer. Kandidaten ska handleda examensarbeten på kandidat- och masternivå samt doktorander. Kandidaten ska kunna undervisa på engelska och svenska inom två år efter antagningen.

Fokus på forskning om terrester sediment och kvartära avlagringar samt relaterade miljöfrågor är meriterande. Kandidaten förväntas aktivt söka extern finansiering för att skapa, bygga upp och stödja en forskargrupp. Den framgångsrike kandidaten bör ha en bred bakgrund, starka kontakter och samarbete både inom och utanför akademin. Kandidaten kommer att bedriva forskning som kompletterar och stärker befintlig verksamhet och forskningsteman vid institutionen.

Vissa administrativa uppgifter (t.ex. nämndarbete och administration) ingår också i arbetsuppgifterna samt kompetensutveckling och samverkan med det omgivande samhället.

Kandidater utan pedagogisk utbildning på högskolenivå ska delta i pedagogiska kurser för högre utbildning inom två år från anställningen.

Behörighet 
Doktorsexamen eller motsvarande utländsk examen i ett ämnesområde som är relevant för anställningen är ett krav. Kandidaten ska vara vetenskapligt meriterad inom ämnesområdet, ha god undervisningsförmåga och ha bevisad förmåga att erhålla extern forskningsfinansiering.

Bedömningsgrunder 
Vetenskaplig och pedagogisk skicklighet tillmäts lika vikt vid bedömningen av den sökandes kompetens.

Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska kandidaten visa dokumenterad erfarenhet och förmåga att framgångsrikt planera, genomföra och leda undervisning. Kandidaten förväntas ha erfarenhet av olika undervisningsmetoder, särskilt fältbaserad undervisning med inriktning mot regional geologi. Den framgångsrike kandidaten bör införliva tillämpade aspekter av ämnet i sin undervisning samt införliva kunskap om externa aktörer inom ämnet. Eftersom handledning av examensarbeten i ämnet på alla akademiska nivåer också förväntas, är erfarenhet av akademisk studenthandledning på kandidat-, master- och doktorandnivå meriterande.

Vid bedömning av vetenskaplig kompetens kommer särskild vikt att läggas vid vetenskaplig kompetens inom området terrester sedimentologi och glaciala kvartära avlagringar. Bedömningen kommer att baseras på publicering i internationella, peer-reviewade tidskrifter och dokumenterad framgång att få extern finansiering från nationella och internationella finansiärer. Finansiering av tillämpade forskningsprojekt är meriterande. Erfarenhet av tvärvetenskapliga och transdisciplinära forskningsprojekt och samarbeten är meriterande, samt förmåga att samverka med det omgivande samhället och att kommunicera kring forsknings- och utvecklingsarbete.

Det är önskvärt att kandidaten i sin ansökan beskriver hur deras forskning kan integreras inom institutionen och bidra till institutionens forskningstemor.

Bedömning av ansökan kommer också att baseras på erfarenhet av och förmåga att samverka med myndigheter, industri och andra intressenter. Administrativ erfarenhet och ledarskap inklusive förmåga att leda och utveckla personal är också meriterande.

Anställning 
Anställningen är tillsvidare med placering på Institutionen för geovetenskaper. Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter för anställningen 
Upplysningar om anställningen lämnas av

Roland Barthel, prefekt (tom 30 juni 2022), via 031-786 1953 eller roland.barthel@gu.se 

Hans Linderholm, prefekt (from 1 juli 2022), via +46-31-786 2887 or hansl@gvc.gu.se

Ansökan 
Se www.gu.se för annonsen i sin helhet och vad ansökan bör innehålla. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 6 september 2022

 


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Universitetslektor i geografi med inriktning naturgeografi

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Jun 23
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för geovetenskaper har ca 75 anställda. Institutionen utbildar geografer och geovetare som kan fylla det ökade behovet av geografer och geovetare i samhället. Vi har kandidat- och mastersprogram i geografi och geovetenskap samt forskarutbildning med flera olika inriktningar (naturgeografi, geografi, och geologi). Vi utbildar även ämneslärare i geografi. Våra tre prioriterade forskningsteman är ”Klimat och klimatförändring”, ”Jordytans processer” och “Geosfären”. Ytterligare information finns på vår webbplats: https://www.gu.se/geovetenskaper.

Arbetsuppgifter 
Arbetsuppgifterna omfattar utveckling av ämnet geografi, med inriktning mot naturgeografi, samt undervisning på grund, avancerad och forskarnivå. Vidare förväntas handledning av examensarbeten inom ämnet på olika akademiska nivåer. Undervisningen ska kunna ske på engelska och svenska inom två år.

Sökande ska uppvisa extensiv erfarenhet av planering och utförande av geografisk undervisning på universitetsnivå, med fokus på kurser på kandidatnivå. Vidare ska sökanden uppvisa gedigna kvalifikationer i laborativa moment, med erfarenhet av statistiska och rumsliga analyser av geografisk data, inklusive GIS. Därutöver är erfarenhet av fältarbete och exkursioner inom geografiämnet ett krav. Erfarenhet av Skandinavisk geografi samt ett geografiskt perspektiv på ett förändrat klimat är meriterande. Den framgångsrika kandidaten förväntas ansöka om att bli Excellent lärare (https://pil.gu.se/resurser/excellent-larare) inom en nära framtid.

Kopplingen klimat-miljö-samhälle i ett geografiskt perspektiv är centralt.

Den framgångsrika kandidaten förväntas bedriva egen forskning inom ämnesområdet, företrädesvis med fokus på samband och samspel mellan miljö- och klimatförändringar och samhället, i lokala såväl som globala kontext. Sökande ska även uppvisa dokumenterad vetenskaplig skicklighet inom forskning i geografi, naturgeografi och/eller motsvarande. Erfarenhet av planering och ledning av forskning, samt erhållande av forskningsanslag i konkurrens är särskilt meriterande. Erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning samt samarbete med externa aktörer är meriterande, liksom kunskap om tillämpning av diverse dataanalysmetoder och modellering.  

Det är önskvärt att sökande beskriver i sin ansökan hur den egna forskningen kan integreras inom institutionen, och med ett eller fler av institutionens forskningsteman, samt de strategiska forskningsområdena BECC och MERGE (där klimat, markanvändning, atmosfären, biodiversitet, och ekosystemtjänster, är bland forskningsämnen; https://www.becc.lu.se och www.merge.lu.se). Den framgångsrika kandidaten förväntas även samverka med samhället i stort genom att koppla undervisning och forskningen till samhällets krav och bidra till praktiska tillämpningar. Kommunikation och samverkan är därmed en viktig del av arbetsuppgiften.

Viss tid för kompetensutveckling kommer att beviljas och andra uppdrag (t. ex. kommittéarbete och administration) kan ingå i arbetsuppgifterna.

Kandidater utan pedagogisk utbildning på högskolenivå ska delta i pedagogiska kurser för högre utbildning inom två år efter anställningen.

Behörighet 
Doktorsexamen eller motsvarande utländsk examen i ett ämnesområde som är relevant för anställningen är ett krav. Kandidaten ska vara vetenskapligt meriterad inom ämnesområdet, ha god undervisningsförmåga och ha bevisad förmåga att erhålla extern forskningsfinansiering.

Bedömningsgrunder 
Vid bedömningen tillmäts pedagogisk skicklighet störst vikt. Särskild vikt läggs vid dokumenterad erfarenhet och förmåga att framgångsrikt planera, utföra och leda undervisning i geografi, där naturgeografi och kulturgeografi tas upp. Framgångsrik handledning av doktorander och examensarbeten är meriterande.

Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten kommer särskild vikt att läggas vid dokumenterad vetenskaplig kompetens genom publicering i fackgranskade tidskrifter samt dokumenterat god förmåga att erhålla externa medel från finansieringsorgan i konkurens. Dokumenterad erfarenhet av tvär-, inter- och transdisciplinära forskningsprojekt och samarbeten är meriterande, liksom dokumenterad god förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete.

För anställning kommer att väljas den sökande som efter en helhetsbedömning av skicklighet inom ämnesområdet och dennes förutsättningar att genomföra de arbetsuppgifter som ingår i anställningen, samverka med övrig personal och bidra till en positiv utveckling av geografiämnet.

Anställning 
Anställningsform: Tillsvidareanställning

Placering: Institutionen för geovetenskaper, Göteborg

Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontaktuppgifter för anställningen 
Upplysningar om anställningen lämnas av

Roland Barthel, prefekt (till och med 30 juni 2022), via 031-786 1953 eller roland.barthel@gu.se

Hans Linderholm, prefekt (från och med 1 juli 2022), via +46-31-786 2887 or hansl@gvc.gu.se

Ansökan 
På universitets hemsida finner du annonsen i sin helhet och vard ansökan bör innehålla. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 6 september 2022

 


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Postdoktor om totalförsvar och civil-militär i Skandinavien

Doktorand
Läs mer Jun 1
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för globala studier bedriver samhällsrelevant utbildning och forskning i sin unika tvärvetenskapliga kunskapsmiljö. Hos oss jobbar idag 120 medarbetare och varje år utbildar vi omkring 1000 studenter.

Vi utlyser nu en tidsbegränsad anställning tjänst som postdoktor på heltid i minst två år. Tjänsten är en del av ett forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet inom området samhällelig beredskap och säkerhet. Projektet – Totalförsvar för en ny tid: civil-militär samverkan i Skandinavien – leds av docent Joakim Berndtsson.

Projektet

Det förändrade säkerhetsläget i norra Europa har gjort att idén om totalförsvar har återkommit i länder som Sverige, Norge och Danmark. Totalförsvar bygger på samarbete mellan en rad olika aktörer och grupper i samhället. Det är viktigt att vi förstår hur relationer mellan olika aktörer, samt deras intressen och målsättningar, påverkar möjligheterna till samarbete, samordning och samverkan, samt hur komplexa system som totalförsvar kan styras.

Syftet med projektet är bidra till kunskapsutvecklingen om relationerna mellan privata och offentliga (civila och militära) aktörer i totalförsvarsorganisationer i Skandinavien. Projektet studerar styrning av organisationsöverskridande civil-militär samverkan, relationer mellan organisationer och grupper från lokal till nationell nivå, samt frågor om expertkunskap och professionella identiteter.

Projektgruppen består i nuläget av tre forskare: Joakim Berndtsson, projektledare och docent vid Institutionen för globala studier; Anne Roelsgaard Obling, Docent vid Forsvarsakademiet (Danmark); samt Åse Gilje Østensen, Førsteamanuensis vid Forsvarets Høyskole (Norge). Du kommer att vara ett viktigt tillägg till gruppen och arbeta med forskning i samtliga tre länder.

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna består framför allt av forskning i projektet, både individuellt och som del av forskargruppen. I arbetsuppgifterna kan också ingå viss undervisning (max 20 % av heltid). Postdoktorn kommer att vara en integrerad del av forskargruppen och arbeta med insamling, bearbetning, systematisering och företrädesvis kvalitativ analys av data. Detta innefattar analys av nationella policyer, regelverk och styrdokument som rör totalförsvaret och civil-militär samverkan i de tre länderna, samt genomförande av semistrukturerade intervjuer med företrädare för exempelvis departement, myndigheter, företag och militära organisationer inom totalförsvaret. I arbetet ingår också individuell och gemensam publicering i internationella (engelskspråkiga) tidskrifter, samt presentationer av forskningsresultat vid internationella och nationella konferenser och seminarier. Du kommer att vara anställd vid Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet, men arbetet innefattar också en del resor och kortare forskningsvistelser vid medverkande institutioner i Norge och Danmark. En lämplig ämnesbakgrund för tjänsten är exempelvis Internationella relationer, säkerhetsstudier, civil-militära relationer, organisationsstudier, militärsociologi eller offentlig förvaltning.

Behörighet

Behörig att anställas som postdoktor är den som har svensk doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Detta behörighetskrav skall vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslut fattas. Detta betyder att även du som disputerar en kortare tid efter sista ansökningsdag kan söka tjänsten.

I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst tre år före ansökningstidens utgång samt inte tidigare varit anställd som postdoktor under mer än ett år inom samma eller närliggande ämnesområden vid Göteborgs universitet. Även den som har avlagt examen tidigare kan komma i fråga om särskilda skäl föreligger (t ex ledighet på grund av sjukdom, tjänstgöring inom totalförsvaret, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer och studentorganisationer eller föräldraledighet eller andra liknande omständigheter).

Anställning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 2 år, ev. förlängning om ytterligare ett år

Omfattning: 100 %

Placering: Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet

Tillträde: Enligt överenskommelse 

Kontaktuppgifter för anställningen

Joakim Berndtsson, projektledare: Joakim.berndtsson@globalastudies.gu.se

Läs mer om projektet här: https://www.gu.se/en/research/civilian-military-collaboration-in-scandinavia

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska innehålla:

Ett personligt brev (max 2 A4) med motivering till varför du söker tjänsten

CV inklusive publikationslista

Två personliga referenser (namn, kontaktuppgifter och din relation till referenterna)

Kopia på examensbevis (forskarutbildning)

Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-09-01


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu