Göteborg: IT-tekniker, Göteborg

Hitta ansökningsinfo om jobbet IT-tekniker, Göteborg i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2022-08-17 // Varaktighet: Heltid

Är du redo för en större uppgift? Vi söker dig som vill påbörja din IT-karriär med en tidsbegränsad anställning på vår avdelning. För att passa för uppdraget behöver du vara en strukturerad, engagerad och nyfiken IT-tekniker.
Arbetsplatsbeskrivning
Polisens IT-avdelning har cirka 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av polisens cirka 35 000 medarbetare. IT-avdelningen ansvarar för att utveckla, förvalta och sköta drift av samtliga Polisers IT-system och därtill hörande IT-infrastruktur samt för att införskaffa IT-system och IT-applikationer och införa dem i Polismyndighetens verksamhet.
Arbetsbeskrivning
Vi inom Leverans och Support är IT-avdelningens fältorganisation och har ett helhetsansvar för införande, leverans och service av ny teknik. Vi är även ansvariga för koordinering och samordning av större leveranser.
Vi behöver förstärka vårt positiva och engagerade team med fler tekniker som vill arbeta med andra linjens support och med installationer av teknik i olika uppdrag. Vi söker dig som är i början av din karriär och som vill utvecklas tillsammans med oss.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara införandet av nya polisbilen men även att ge övrig IT-support i secondline till våra slutanvändare. Arbetet är varierande och du möter många olika kunder i en intressant arbetsmiljö där administration av vår utrustning är även en viktig del av arbetet. Vi fokuserar på lösningar och vi värdesätter god servicekänsla, medarbetardriv och noggrannhet, där samverkan och stöttning av varandra står i centrum.
Kvalifikationer
Tjänsten kräver att du som söker har:
IT-inriktad gymnasialutbildning där examen får högst vara två år gammal när du ansöker
Goda kunskaper gällande PC, skrivare, kringutrustning och nätverkskommunikationsutrustning
B-körkort och vana att köra bil
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du har:
Erfarenhet av arbete som IT-tekniker/supportekniker i närtid eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
Kunskap om audio/video-system
Cisco CCNA certifikat
Kunskap om serverkonfiguration, AD hantering mm
Kunskap om ärendehanteringssystem


Vi ser att du som söker har en positiv inställning till människor och arbete, är praktiskt lagd, engagerad och pålitlig. Du räds inte trestaviga förkortningar utan ser det som en möjlighet att lära dig något nytt. Du har ordningssinne, samt ett strukturerat och effektivt arbetssätt. Vidare har du en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande, noggrann och ser till helheten. Att ge god service är för dig en självklarhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Fackliga företrädare
Andreas Johansson, SACO tfn 073-084 13 01;
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10;
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Särskild visstidsanställning upp till 12 månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: IT-tekniker, Leverans och samordning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 8e september 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A457.925/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A457.925/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Helpdesktekniker/Supporttekniker

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Helpdesktekniker/Supporttekniker.

ICT Senior Service Desk Engineer

Läs mer Mar 28
Nytt
We are looking for…
An ICT Senior Service Desk Engineer with an appetite to learn and with a willingness to delve into details when problem solving. A skilled professional who enjoys working on a variety of systems and with people at all levels of the organization. As an ICT Senior Service Desk Engineer you will be joining ICT Operations and Support in our Gothenburg office. Please note this is predominantly an onsite position.
Main focus of this role is to deliver friendly and efficient service, advice and technical support to Ascom’s own personnel. In this role you will work broadly in IT and user support, and more specifically with frameworks and tools such as Windows OS, Microsoft 365, network technologies and other global platforms. You will administer permissions and rights in Active Directory, so it is important that you have experience in this area as well.You will be working with our internal systems making certain that end users within Ascom are supported as well as ensuring that Ascom’s communication systems, security systems, centralized storage and server platforms are operative, continuously developed and secured. Please note that this role does not involve working with our own proprietary products or systems.
You will balance your time between service desk and infrastructure tasks in the Gothenburg data center. You will also participate in an on-call rotation every 6-7 weeks to support our critical systems with troubleshooting. In this role you will be reporting to Global ICT Infrastructure Manager.

Our Ideal Candidate has ...
BS degree in Computer Science, Information Technology, Information Systems, or related technical discipline Certifications MCSE or Microsoft Azure Administrator
3+ years working knowledge and experience with Azure environments and configuration and administration of physical and virtual servers (i.e. Dell & HPE hardware, VMware & Hyper-V Hypervisors) in a data center environment.
Good knowledge and competence within the area of LAN, WAN, WiFi and TCP/IP based communication platforms
Good knowledge within the area of Cyber Security including firewalls, reverse proxies, load balancing systems and certificate infrastructure.
Deep competence with Office365, Microsoft Teams, and SharePoint Online platforms.
Deep competence within the areas of Microsoft AD, Entra (Azure) AD, Azure Administration, Azure governance, Azure Identity as well as client/server computing and networking in an international multi-site corporate IT environment.
Good competence within the area of virtualization technologies, storage, and underlying hardware platforms.
Good competence within the area of DNS management, internal as well as external.
Ability to speak English fluently as well as to, within the competence area of this position, write general and technical documents.
Ability to conversational Swedish.
Ability to work alone as well as to co-operate with others both inside and outside the team and the company.
Being a team player, eager to grow and taking ownership (sometimes even outside of mentioned accountabilities).
Last but not least, you have good interpersonal skills, and you are comfortable communicating with people from all levels and backgrounds.

What we offer you…
Dynamic team
A company you can take pride in.
Inspiring and collaborative colleagues.
Abundant opportunities for personal and professional growth.
The chance to work with cutting-edge technology in the healthcare industry.

We are…
Ascom is a global solutions provider focused on Healthcare ICT and mobile workflow solutions. Headquartered in Switzerland, our business spans across 18 countries, and has been supporting the healthcare industry for 160 years by providing them with technology to enable them to support their communities.
Our systems are used in over 12,000 hospitals worldwide and handle more than 800 million alerts each year (over 2 million alerts a day!). Our solutions positively impact the lives of everyone who visits 1 of the hospitals or care-homes we work with.
Together we can make a difference in the lives of the people who benefit from our technology.

Ansök nu

IT Tekniker till Ringhals

Läs mer Feb 29
Vi söker en IT Tekniker till Ringhals, strax utanför Göteborg mot Varberg! Har du arbetat som en bred IT Supporttekniker i några år som 2nd line och/eller Onsite inom windowsmiljö? Då har du möjligheten att ta ditt nästa kliv i karriären!

Dina ansvarsområden kommer att vara:

- Win 10 /Win 11 Klient daglig drift

- Jobba med configuration manager (SCCM)

- Uppdateringar av GPO

- Ansvarig fo?r att fo?rbereda och distribuera security patchar

- Klient sa?kerhet uppdateringar

- Kunskap om Defender (antivirus)

- Felso?ka om det a?r problem med sa?kerhets uppdateringar

- Involvering i projekt (ang. klient sa?kerhet

- Vitlistning

Krav:



Vi tror att du som so?ker a?r en person som ka?nner sig trygg i sin roll och har några a?rs
erfarenhet inom IT-drift och har jobbat i IT-miljo?er med ba?de drift och utveckling av IT-
infrastruktur. Vi ser ga?rna att du uto?ver dina kunskaper om datacenterdrift har spetskompetens
inom na?gra av dessa omra?den:

- Sa?kerhet (du har kunskap och har jobbat med klient antivirus)

- Du har jobbat tidigare i SCCM och kan navigera i verktyget

- Du har gjort fo?ra?ndringar i IT miljo? (IT Change) tidigare

- Fo?rsta?else fo?r ITIL processer

- Windows server Win 10 och Win 11

- Beha?rskar programmering/scripting i t. ex. PowerShell

- Du ska a?ven beha?rska svenska och engelska obehindrat i ba?de tal och skrift.

- Det a?r meriterande om du har erfarenhet av paketering av applikationer



Stort fokus kommer att la?ggas pa? personlig la?mplighet och ambitionen att utvecklas inom
omra?det. Du har en god fo?rma?ga att sa?tta dig in i ny teknik och a?r duktig pa? felso?kning av
varierande storlek och komplexitet. Vi ser ga?rna att du som so?ker a?r fo?rtroendeskapande, ba?de
inom den egna gruppen och mot o?vrig verksamhet. Du trivs i fo?ra?ndring och har en naturlig
stra?van mot sta?ndiga fo?rba?ttringar. Du har god samarbetsfo?rma?ga och ett o?dmjukt
fo?rha?llningssa?tt till ma?nniskor omkring dig. Du trivs med att samarbeta med andra och har
a?ven god struktur i ditt egna arbete.











Start: Omgående start med hänsyn till uppsägningstid. Uppdraget är på heltid och är tillsvidare

Placeringsort: Ringhals, strax utanför Göteborg

Ansökan: Intervjuer sker löpande och tillsättning sker vid rätt match

Vad vi står för:
Vi på Camai erbjuder ett av marknadens branschledande anställningsvillkor med stor frihet som ledord. Vi drivs av att hitta det bästa uppdraget för våra medarbetare. Det roligaste som finns är att hitta en perfekt matchning mellan konsult och kund. Vi vet att alla har ett drömarbete, och vi är ett tight entreprenörsdrivet team som arbetar för att se till att du tycker att det är roligt att gå till jobbet, varje dag. Vi tror att kompetenta människor dras till varandra och vill jobba med likasinnade i spännande kunduppdrag.

Vi har en av marknadens mest förmånliga ersättningsmodell anpassad för en modern konsultorganisation med mycket frihet. Vi har helt enkelt kul tillsammans!

Varför ska du välja oss?
Med många års erfarenhet i konsultbranschen har vi valt våra tre värdeord med omsorg; kommunikation, ambition och balans. För att lyckas tror vi att våra medarbetare får vara med och forma sitt arbete efter prioriteringar och intresse i livet. Med din ambition och rätt verktyg från oss ser vi till att du utvecklas och samtidigt belönas på vägen.

Vill du vara en del av vår fortsatta tillväxt?

Ansök nu

Produkt- och Supportspecialist - Sesami Cash Management Technology Nordi...

Läs mer Feb 28
Sesami Cash Management Technology Nordic AB söker en entusiastisk och tekniskt kunnig person för rollen som Produkt- och Supportspecialist. Om du älskar att felsöka, gräva i tekniska problem och förbättra våra produkter, är detta en unik möjlighet för dig.

Som Produkt- och Supportspecialist kommer du att få de mest utmanande uppgifterna att lösa, ditt tekniska intresse och kunnande kommer att vara avgörande.

På sikt kommer du, tillsammans med dina kollegor, att stödja projekt och säkerställa att våra produkter presterar på högsta nivå samt utbilda våra kunder globalt.

Din profil:

Vi söker en självgående, strukturerad och nyfiken individ med passion för teknik och gärna elektronik. Förmågan att samarbeta och kommunicera effektivt på både svenska och engelska är av stor vikt för oss. Vi värdesätter initiativtagande och problemlösningsförmåga högre än formell utbildning.

Du bör ha minst 3 års erfarenhet inom support / liknande roller och en stark passion för teknik.

Om positionen:

Det är en tillsvidareanställning enligt kollektivavtal med regelbundna resor till våra andra enheter eller leverantörer. Tillträde sker enligt överenskommelse, och vi strävar efter att tillsätta rollen så snart som möjligt.

Sesami Cash Management Technology Nordic AB är platsen för dig som söker en utmaning, vill utvecklas och vara en del av något stort. Om du tror att du är den vi letar efter, ser vi fram emot din ansökan!

Ansök nu och vara med och forma framtiden för säker kontanthantering!

Om Sesami:

Sesami Cash Management är verksamt över hela världen och finns i mer än 25 länder. Vår tillverkning finns i Europa, Asien och Amerika. Vi levererar automatiska kontanthanteringslösningar, mjukvara och tjänster för kunder inom detaljhandel, banker, värdetransportörer och finansbolag över hela världen.

Genom vårt erbjudande skapar vi en effektivare och säkrare kontantprocess samt minskar kostnaderna för hanteringen av sedlar och mynt genom hela cykeln. Trygghet för våra kunder och betalningsfrihet för slutkunden.

Ansök nu

Service Desk Technician

Läs mer Feb 7
The Service Desk Technician is responsible for delivering 1st contact support to the global organization. The areas of support include, but are not limited to, IT infrastructure and application support as well as related Finance and HR support.

Key Accountabilities

- Responsible for delivering 1st contact support at the GBS Service Desk

- Ensure that the global policies, processes and procedures are followed.

- Proactively suggest new ways of working and improvements to increase efficiency and effectiveness.

- Actively participate in process improvement

- Actively participate in building and maintaining Knowledge base articles related to the end user support.

- Take ownership of the support tickets generated

- Adhere to the ways of working and procedures to ensure consistency and quality in the underlying data and information as well as timely and relevant communication with the end users.

- Keep end users informed of the status of all tickets at all times.

- Deliver support within the defined SLAs and take action whenever an SLA breach is imminent.

- Identify, suggest and provide end user training and knowledge.

- Participate in projects when needed.

- Work together with the other functions during a project transition to ensure quality in the production cut-over and early-life support.

- Participate in User Acceptance Tests when necessary

Key Decisions

- Proactively escalate needed changes in the support processes to increase efficiency, quality and end user satisfaction.

- Determine whenever a Knowledge gaps occurs and work towards getting the necessary Knowledge base articles created.

Competencies

- Excellent customer service focus

- Act with a “Customer at heart” attitude, always acknowledging the user’s needs.

- Works in an organised and structure way

- Proactiveness and understanding of business criticality.

- Problem solving skills

- Flexible and a “can-do” attitude.

- Team player

Qualifications And Experience

- Minimum of a high school education or similar

- Minimum of 3 years of Service Desk first line experience

- Experience of working in and knowledge of IT support processes

- Skill in the Microsoft end-user environment

- Basic understanding of Microsoft service software and related operation server management tools

- Understanding of process automation through IT enabled solutions is a plus

- ITIL foundation v3 Certificate

- Fluent in English, spoken and written

Ansök nu

Produkt- och Supportspecialist - Sesami Cash Management Technology Nordi...

Läs mer Feb 19
Sesami Cash Management Technology Nordic AB söker en entusiastisk och tekniskt kunnig person för rollen som Produktspecialist med fokus på support. Om du älskar att gräva i tekniska problem och utveckla "enkla" lösningar, är detta en unik möjlighet för dig.

Tillsammans med dina kollegor kommer du att lösa utmanande problem, utbilda våra kunder globalt och delta i viktiga projekt. Som Produktspecialist inom support kommer du att få de mest utmanande uppgifterna att lösa, och din tekniska expertis kommer att vara avgörande.

I rollen som Produktspecialist kommer du att stödja projekt, hantera dokumentation och säkerställa att våra produkter presterar på högsta nivå. Din passion för att lösa problem och din tekniska expertis kommer att vara centrala när du skapar monteringsinstruktioner, testar nya designlösningar och fungerar som det tekniska gränssnittet med vår externa produktion.

Din profil:

Vi söker en självgående, strukturerad och nyfiken individ med passion för mekanik och konstruktion. Förmågan att samarbeta och kommunicera effektivt på både svenska och engelska är av stor vikt för oss. Vi värdesätter initiativtagande och problemlösningsförmåga högre än formell utbildning.

Du bör ha minst 3 års erfarenhet inom support / liknande roller och en stark passion för mekanik.

Det är meriterande med erfarenhet av produktionsteknik och Failure Mode and Effects Analysis (FMEA, feleffektsanalys), samt en teknisk ingenjörsexamen eller erfarenhet av sedel/mynt-hanteringssystem.

Om positionen:

Det är en tillsvidareanställning enligt kollektivavtal med regelbundna resor till våra andra enheter eller leverantörer. Tillträde sker enligt överenskommelse, och vi strävar efter att tillsätta rollen så snart som möjligt.

Sesami Cash Management Technology Nordic AB är platsen för dig som söker en utmaning, vill utvecklas och vara en del av något stort. Om du tror att du är den vi letar efter, ser vi fram emot din ansökan!

Ansök nu och vara med och forma framtiden för säker kontanthantering!

Om Sesami:

Sesami Cash Management är verksamt över hela världen och finns i mer än 25 länder. Vår tillverkning finns i Europa, Asien och Amerika. Vi levererar automatiska kontanthanteringslösningar, mjukvara och tjänster för kunder inom detaljhandel, banker, värdetransportörer och finansbolag över hela världen.

Genom vårt erbjudande skapar vi en effektivare och säkrare kontantprocess samt minskar kostnaderna för hanteringen av sedlar och mynt genom hela cykeln. Trygghet för våra kunder och betalningsfrihet för slutkunden.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Polismyndigheten .

Gruppchef till Gränspolissektionens inre kontrollgrupp (IKG), Göteborg

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 21
Har du erfarenhet av ledarskap, intresse av migrations- och omvärldsfrågor samt att utveckla både verksamhet och team? Vill du vara med och sätta Gränspolisens verksamhet på kartan i Göteborg? Då är det här ett intressant och spännande uppdrag!

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Gränspolissektionen är en regional sektion inom operativa enheten vid region Väst som arbetar med yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, arbete mot gränsöverskridande brottslighet, verkställighetsarbete och brottsutredningar. Gränspolissektionens verksamhet i region Väst utgår från Göteborg, Landvetter flygplats och Halmstad men bedrivs även i regionens hamnar.


ARBETSUPPGIFTER
Syftet med den rörliga kontrollgruppen (RÖK) är att hitta personer som av olika skäl vistas illegalt i landet. Gruppen utför inre utlänningskontroller samt arbetar aktivt mot gränsöverskridande brottslighet. Arbetet bedrivs genom en aktivt uppsökande yttre polisverksamhet inom region Väst och utförs både i uniform och civilt. RÖK/IKG är en av Gränspolissektionens rörliga grupper i Region Väst.

Gruppens arbete innefattar uppgifter som att:

• eftersöka människor som har beslut om avvisning/utvisning och genomföra verkställighetssamtal med dessa
• bedriva inre och yttre spaning
• vara verkställarna och utredarna behjälplig med husrannsakan, utredningsarbete, hålla förhör samt hämtningar av familjer/människor som ska utvisas/avvisas
• hantera hämtningar av ankommande IDB (Dublinärenden) till Landvetter och hålla verkställighetssamtal med dessa
• medverka vid arbetsplatsinspektioner
• samverka med externa myndigheter och aktörer såsom exempelvis Migrationsverket och Kriminalvården

Du kommer i denna roll, att tillsammans med dina medarbetare, ha stor möjlighet att påverka hur verksamheten ska bedrivas samt utveckla metoder och arbetssätt i syfte att uppnå mål och resultat.

Som chef för RÖK/IKG rapporterar du till sektionschefen samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området RÖK/IKG och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller motsvarande den senaste femårsperioden
• polisexamen
• erfarenhet av ledarskap inom operativ verksamhet
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

• erfarenhet av gränspolisiär verksamhet
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet att leda polisoperativa insatser/händelser
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/. Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
• Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering i Göteborg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 4 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef till rekrytering och bemanning vid HR-avdelningen, Göteborg

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 12
Är du redo för en större uppgift?




Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.




Rekrytering och bemanning är en verksamhet inom HR-avdelningen som ansvarar Polismyndighetens rekrytering och bemanningsverksamhet, arbetsgivarerbjudande och chefsförsörjning. Uppdraget innefattar även beslutsskrivning i bemanningsärenden samt hantering av personalakter. Enheten är inne i en spännande utvecklingsfas och behöver förstärkas med nya chefer och medarbetare!




Enheten består av 15 bemanningsgrupper placerade runt om i landet samt en utvecklingsgrupp bestående av HR-specialister inom olika områden. Varje grupp leds av en gruppchef. Totalt arbetar ca 220 medarbetare inom enheten som med bred kompetens ansvarar för att tillhandahålla ett professionellt, tillgängligt, enhetligt och likvärdigt stöd till chefer i hela myndigheten.




Arbetsbeskrivning




Uppdraget som gruppchef vid rekrytering och bemanning




Verksamheten rekrytering och bemanning söker nu en gruppchef med placering i Göteborg. Som gruppchef inom rekryterings- och bemanningsverksamheten rapporterar du till sektionschefen samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs och att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du har personalansvar för ca 15 medarbetare och ditt uppdrag är att tillsammans med dina medarbetare och i nära samverkan med verksamheten säkerställa ett effektivt och kvalitativt stöd i bemannings- och rekryteringsärenden och på så sätt bidra till kompetensförsörjningen i Polismyndigheten.




Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.




Kvalifikationer




Detta är en möjlighet för dig som har:




minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av och kunskap om rekryterings- och bemanningsprocesser
för funktionen relevant examen/utbildning





Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:




erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
kunskap och erfarenheter av att leda genom tillitsbaserat ledarskap
ingått i ledningsform
chefs- och ledarskapsutbildning





Anställningen kräver svenskt medborgarskap.




Notera att det tydligt skall framgå av ditt CV på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter, då det ligger till grund för vårt urval.




När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:




Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation





Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/
Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.




Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.




Kontaktpersoner




Har du frågor om funktionen är du välkommen att kontakta tf sektionschef,
Martin Zackrisson Klaar tfn 076-138 73 50
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta gärna HR-konsult,
Anna Orhall tfn 070-593 13 73, anna.orhall@polisen.se




Fackliga företrädare




SACO, nås via Polisens växel 114 14
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-56 166 27
ST, nås via Polisens växel 114 14 alternativt via mejl st.region-syd@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-56 387 10




Övrig information




Anställning




Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Antal 1-2
Placering i Göteborg





Säkerhetsklassning




Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning




Ansökan




Välkommen med din ansökan bestående av ett CV (inga betyg eller intyg) senast tisdag den 2 april 2024 via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A151.395/2024 i mailets ärendemening.




Observera att vi i denna rekrytering har valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV i din ansökan, där du tydligt visar på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter.




Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.




Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering




Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.




Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se




Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Transportbilstekniker till Göteborg

Fordonstekniker/Bilmekaniker/Personbilsmekaniker
Läs mer Mar 12
Är du redo för en större uppgift? Till vårt team i Göteborg söker vi nu en ansvarstagande och självständig Transportbilstekniker med god servicekänsla. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi samordnar också Polismyndighetens miljöledning samt ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete.
Läs mer om ekonomiavdelningen. https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-ekonomiavdelningen/
Serviceenheten har det samlade ansvaret för funktionerna fordonsservice, utbildningsservice till polisutbildningarna, internservice och drift av polisens utbildningsplats Sörentorp samt myndighetens fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete. I uppdraget ingår att samordna, utveckla och effektivisera verksamheten inom respektive ansvarsområde.
Arbetsuppgifter
I rollen som Transportbilstekniker tillhandahåller du service och reparation av Polismyndighetens lite tyngre fordon. Våra tekniker utför alla förekommande arbeten på våra fordon utom plåt/lack, men prioriterar felsökning och motorbyte etc. före service. Arbete på annan ort kan förekomma.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant gymnasial eller eftergymnasial utbildning (fordonsprogrammet, utbildad fordonsmekaniker eller liknande utbildning) eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Erfarenhet av att arbeta med diagnosinstrument och/eller bilelektronik
Minst 2 års erfarenhet från auktoriserad verkstad
God muntlig och skriftlig kommunikation på svenska
Körkort B för manuell bil

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Utbildning i bilelektronik
Erfarenhet av; felsökning, administration, arbete med däcksmaskiner, arbete på fordon med totalvikt över 3.5t och av arbete med påbyggnadsutrustning.
Körkort C alt. C1

Personliga egenskaper
I rollen som Transportsbilstekniker förutsätts det att du är noggrann, ansvarstagande och självständig. Du bör även kunna vara flexibel, med en god servicekänsla samt ha en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Fordonstekniker
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 26/3 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A151.517/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Finansiella utredare till Polisområde Storgöteborg

Ekonomikontorist
Läs mer Mar 6
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu finansiella utredare till sektionen för utredning av grova brott. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisregion Väst
Polisregion Väst består av Hallands län och Västra Götalands län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg som tillsammans är indelade i 16 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Storgöteborg
I polisområde Storgöteborg bor närmare en miljon invånare. Vårt geografiska område spänner över sju kommuner. Polisområde Storgöteborg är indelat i fem lokalpolisområden: Göteborg city, Kungälv/Ale, Storgöteborg Hisingen, Storgöteborg nordost och Storgöteborg syd. På polisområdesnivå organiseras utredningsverksamheten i utredningsjour och utredningssektion. Vidare finns ett polisområdeskansli.
Grova brott
Sektionen för grova brotts uppdrag är att komplettera och stödja lokalpolisområden och polisområden i det gemensamma arbetet mot grova brott. Sektionen bedriver utredningsarbete av både polisledda och åklagarledda brottsutredningar. Ärendena har ofta inslag av hemliga tvångsmedel och spaning. De är överlag komplexa och har oftast en lång utredningstid.
Arbetsuppgifter
Du förväntas att självständigt, och i grupp, utreda samt kartlägga en eller flera personers inkomster, tillgångar och skulder i syfte att utreda brott och återta brottsvinster. Uppdraget sker i nära samarbete med utredare och förundersökningsledare där du är delaktig i hela utredningskedjan från att ärendet kommer in till polisen till det slutredovisas för åklagare. Flera ärenden löper parallellt och du kommer under varje arbetsdag eller under varje arbetsvecka arbeta i flera parallella spår för att lösa den större uppgiften.
En stor del av arbetet består av att inhämta, bearbeta och analysera uppgifter från banker och övriga finansinstitut samt förbereda förhörsunderlag. Vidare föredrar du analyser inför förundersökningsledare och åklagare samt lämnar rekommendationer inför beslut eller vidare åtgärder.
Bland dina arbetsuppgifter ingår:
Kartlägga finansiella nätverk och tillgångar i nära samarbete med brottsutredare, span, telefonavlyssning och andra specialister för att kunna spåra och kartlägga så kallade möjliggörare som den grovt organiserade brottsligheten använder sig av. Målet är att kunna spåra och kartlägga tillgångar som den misstänkte indirekt äger eller kontrollerar enligt direktiv från förundersökningsledare eller revisor på Åklagarmyndigheten.
Initiera förslag och utföra finansiella utredningsåtgärder som en del i brottsutredningen och led i beviskedjan för att identifiera ytterligare gärningsmän och/eller identifiera brottsoffer.

Det tillkommer även allmänna polisiära arbetsuppgifter efter verksamhetens behov. Exempel på sådana arbetsuppgifter är att hålla förhör och vittna i domstol.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Högskoleexamen inom ekonomi eller annan för funktionen relevant utbildning
Relevant arbetslivserfarenhet för funktionen på heltid och i närtid, exempelvis som utredare inom ekonomiskt arbete på myndigheter, bank, försäkringsbolag eller liknande relevanta verksamheter
Svenskt B-körkort för manuell växel
God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
Goda kunskaper i Officepaketet, framför allt i Excel



Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av finansiell utredning
Erfarenhet av analys och visualiseringsprogram utöver Excel, till exempel Analyst Notebook
Erfarenhet av att ha arbetat med stora datamängder i Excel
Arbetslivserfarenhet i närtid och på heltid av att utreda brott av ekonomisk karaktär
Juridisk arbetslivserfarenhet eller utbildning inom området



Personliga egenskaper
För att lyckas i uppdraget ser vi att du är en stabil och flexibel person med gott omdöme. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är analytisk och noggrann. Du har förmågan att driva utredningar effektivt både självständigt och i nära samarbete internt med kollegor samt externt med andra parter. Vi ser även att du är kommunikativ, du har god förmåga att kunna sammanställa och föredra ärenden på ett pedagogiskt samt tydligt sätt.
Att du har ett gott omdöme, är rätts- och säkerhetsmedveten och har en tydlig moralisk kompass är viktigt för oss. Hos oss kommer du att ställas inför utmanande situationer, din grundtrygghet är därför avgörande för att du ska trivas och må bra i rollen som polisanställd.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ett arbetsprov i Excel, inkluderande pivottabeller, kommer att ske i samband med intervjutillfället. Intervjuer kommer att inledas v. 17.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande


Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

RLC-befäl till Regionledningscentralen, Göteborg

Inspektör, Polisen
Läs mer Feb 26
Är du modig nog att göra något nytt och anta en utmaning? Att få dina medarbetare att vilja och våga vara sina bästa jag, att vara med att utveckla RLCs verksamhet! Din främsta drivkraft bör vara att få andra att utvecklas och växa i sin roll. Ledord för dig är samarbete, du vill tillsammans med andra, både inom och utanför sektionen, fortsätta att förbättra RLC.
RLC Västs målsättning är att skapa Sveriges främsta Regionledningscentral och utveckla ett starkt ledarskap och medarbetarskap som bygger på förtroende, motivation, förståelse och relation. Är du den vi söker och vill vara med och påverka utvecklingsresan tillsammans med oss och vara en viktig kugge i den operativa verksamheten?
Beskrivning av arbetsplats
Region Västs Regionledningscentral, RLC, ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen och är en sektion vid Operativa enheten. Arbetsplatsen består bland annat av RLC-operatörer, RLC- befäl, vakthavande befäl och regionala insatsledare. På RLC Väst hanteras, bedöms och prioriteras ca 1 400 000 telefonsamtal och radioanrop per år. Här leds regionens minutoperativa verksamhet samt de akut uppkomna större händelserna.
RLC-befäl bevakar det pågående ärendeflödet samt verkar som en kunskapsbank gällande polisiära rutiner och taktiker, lagar och förordningar samt löpande koordinerar fördelning och hantering av operatörers arbetsuppgifter. Om du under ett enskilt arbetspass inte skulle ha ansvaret som befäl för ett geografiskt område kommer du istället att verka som operatör.
I arbetet som RLC-befäl ingår bl. a. att göra prioriteringar i tveksamma eller komplicerade ärenden, fatta beslut om omprioriteringar, kvalitetssäkra operatörernas arbete samt följa upp och avsluta händelserapporter. Vid grövre brott eller allvarligare händelser ska arbetsledaren kunna hantera ett enskilt ärende och utöva initial operativ ledning av de yttre resurserna.


Detta är en möjlighet för dig som har:
• polisexamen, i enlighet med Polisförordning (2014:1104)
• minst fyra års polisiär erfarenhet från olika delar av polisens verksamhet


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• minst 6 månaders arbetsledningserfarenhet inom Polismyndigheten
• genomgått någon ledarskapsutbildning och har kunskap om operativ ledning
• erfarenhet av utrednings- och lagföringsverksamhet
• erfarenhet från insatsplanering och tjänstgöring i ledningsstab vid särskild händelse
• erfarenhet av arbete som RLC-operatör
• aktuell erfarenhet av den regionala lägesbilden i Region Väst
Personliga egenskaper
Arbetet som RLC- befäl ställer krav på en god förmåga att skapa väl fungerande arbetslag som kan upprätthålla en hög tillgänglighet och ge medborgarna ett bra bemötande och god service. Vi söker dig som genom din prestigelöshet är en god arbetsgivarrepresentant och som ser det som din självklara roll att driva verksamheten framåt. Vi söker dig som har förmågan att se helheten, både i enskilda ärenden men även verksamheten i stort. Du tar gärna egna initiativ och kommer med nya idéer och förslag på hur vi kan utveckla RLC. Du kan självständigt fatta snabba beslut, i stressade situationer, inom ramen för operativ ledning och delegationsordning.
Som RLC- befäl är du en coachande ledare med god kommunikationsförmåga. Du är rak och tydlig men du besitter även en lyhörd sida gentemot dina medarbetares reaktioner i enskilda ärenden. Du är en person som har fokus på samarbete, gemenskap och tillit i syfte att få andra att lyckas.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Ansök nu

It-forensiker till regionalt it-brottscentrum, med placering i Göteborg

IT-forensiker
Läs mer Feb 21
Är du redo för en större uppgift? Till regionalt it-brottscentrum söker vi nu drivna, analytiska och professionella it-forensiker. Du kommer att arbeta för att lösa brott i den allt mer digitala världen vilket gör det it-forensiska uppdraget viktigare. Grova brott i den inledande jakten på gärningsmannen, i grova bedrägerier men också för att lösa vardagsbrottsligheten för medborgarna. It-forensikerns uppdrag blir allt viktigare. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Polisregion Väst består av Hallands län och Västra Götalands län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg som tillsammans är indelade i 16 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Vid region Västs utredningsenhet finns sektionen regionalt it-brottscentrum. Sektionen innehåller flera olika kompetensområden, alla med fokus på att komplettera och bidra till regionens utredningsverksamhet. Regionalt it-brottscentrum Väst har som uppgift att utreda och biträda med spetskompetens i utredningar med it-relaterade inslag. Sektionen har även ett uppdrag att bidra till kompetenshöjningen av utredningsverksamheten avseende it-relaterad brottslighet över hela regionen.
It-forensikerna är placerade på olika orter i regionen. Vi söker just nu nya medarbetare till Göteborg, Skövde och Borås.
Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag hos oss som it-forensiker kommer i huvudsak att bestå av datasäkring samt analys av data ur digitala databärare. Det vill säga att du inom förundersökningar arbetar med beslagtaget gods som har digital datalagring. Du ansvarar för att extrahera data ur beslagen. Extraktionerna ska du sedan analysera efter data som är relevant i utredningen och ditt arbete ska generera ett undersökningsprotokoll. Det kan sedan förekomma att du behöver närvara vid förhandling i domstol som vittne eller sakkunnig för din undersökning. Dina tekniska kunskaper är viktiga för framgång i ärenden. Utredningsmetodik och förmåga att protokollföra är lika viktigt för lyckat resultat.
Våra it-forensiska grupper bistår även i operativt arbete. I det arbetet är din roll att biträda vid husrannsakan och ingå i beredskapstjänstgöring. Där tillgodoser du att it-relaterat gods beslagtas på ett korrekt sätt, samt att du i beredskapstjänst utför brådskande it-forensiska arbeten utanför kontorstid.
It-relevans förekommer i många brottstyper och sektionens kompetens är viktig för framgång i brottsutredningar. Du får möjlighet till en vardag där du känner att ditt arbete är till nytta för samhället!
Uppgifter:
Extraktion av data ur mobila enheter så som mobiltelefoner, läsplattor och GPS
Extraktion av data ur datorer, USB-minnen och andra digitala databärare
Reparation av skadade enheter för att möjliggöra extraktion
It-forensiska analyser av extraktioner
Dokumentation av beslagtaget gods beskaffenhet samt utfört uppdrag
Biträda vid husrannsakan
Ingå i polisregionens it-forensiska beredskap
Lämna vittnesmål eller sakkunnigutlåtande vid förhandling i domstol



Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Eftergymnasial utbildning inom it-området, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
Goda och dokumenterade it-kunskaper gällande vanligt förekommande hårdvara och mjukvara.
Svenskt B-körkort
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.


Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet inom it-forensik, genom arbete eller utbildning.
Erfarenhet av analys av applikationer i plattformar i Android och/eller iOS
Dokumenterad erfarenhet av andra operativsystem utöver Windows
God erfarenhet av Python, genom arbete eller utbildning.
Erfarenhet av att arbeta med reverse engineering,
Erfarenhet av reparation av elektronik, exempelvis mobiltelefon skärmar eller kontakter



Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna som it-forensiker ställer krav på ett professionellt förhållningssätt och en personlig mognad. Du tar ansvar och strukturera dina arbetsuppgifter samt driver ditt arbete framåt på ett effektivt sätt. Som it-forensiker har du dagligen kontakt med personer såväl internt och externt. Du har därför ett intresse och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du kommunicerar och relaterar till andra personer på ett lyhört och konstruktivt sätt. Verksamheten är händelsestyrd och din arbetsdag kan förändras snabbt. Därför har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kommer arbetsprov att användas.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Arbetsort: Göteborg.
Observera att vi för nuvarande söker it-forensiker även till Skövde och Borås. Om dessa orter är av intresse för dig, uppmuntrat vi att du skickar in din ansökan i respektive annons. Du hittar samtliga annonser på polisen.se.
Anställningsform: tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetstid: Flexibel arbetstid. Viss beredskap och kvälls- samt helgarbete kan komma att ske.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: it-forensiker
Läs annonsen i sin helhet och ansök via länken nedan:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/februari/it-forensiker-till-regionalt-it-brottscentrum-region-vast-goteborg/
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu