Göteborg: Enhetschefer anläggningsövervakning och eldrift

Hitta ansökningsinfo om jobbet Enhetschefer anläggningsövervakning och eldrift i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2022-09-26 // Varaktighet: Heltid

Som enhetschef på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.


Enhetschefer anläggningsövervakning och eldrift

Arbetsuppgifter

Verksamhetsområde Trafik söker nu två enhetschefer. Uppdraget är organiserat vid vår nationella avdelning där en enhetschef har ansvar för Trafikverkets nordöstra region och den andra för Trafikverkets sydvästra. I enhetschefsrollen ansvarar du för övervakning av järnvägsanläggningen, initiering av felavhjälpning och eldriftledning i en stor del av Sverige. Enheten leds av dig tillsammans med tre sektionschefer och består av ca 60 anställda fördelat på två orter i landet.
Du leder uppdrag inom enheten och i samverkan med andra enheter. Som enhetschef har du det samlade ansvaret för budget, verksamhet och personal. Därigenom ansvar du för enhetens leverans, rapportering och riskhantering. Du rapporterar till avdelningschefen för trafikledning nationell och du ingår i avdelningens ledningsgrupp. Avdelningen har uppdrag inom den nationella krisledningen och i rollen som enhetschef förväntas du kunna agera som stabschef eller krisledare. Du agerar förutsättningsskapande för en rättvis arbetskultur som uppmuntrar till pålitlighet, engagemang, samarbete och högt säkerhetsfokus. 
Trafikverket erbjuder dig en modern arbetsplats där vi möter varandra med respekt i en öppen och nyskapande kultur. Vi är noggranna med att eftersträva förutsättningar för en bra balans mellan arbete och fritid. I den här tjänsten har du som vill möjlighet att ha en dialog kring att arbeta hemifrån eller från ett annat Trafikverkskontor ett par dagar i veckan.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år.
Annonsen avser två enhetschefstjänster. För den ena tjänsten är Malmö eller Göteborg möjliga placeringsorter och för den andra tjänsten är Stockholm eller Gävle aktuella.
Skypeintervjuer är planerade att ske enligt preliminär tidplan den 3/11 och 10/11.

Kvalifikationer

Vem är du?
Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din problemlösande och kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas.
Vi söker dig som
har högskoleutbildning om minst 180 hp inom för tjänsten ett relevant område alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
har flerårig chefserfarenhet av att leda personal i en dygnet runt verksamhet i en större organisation
har erfarenhet av förändringsledning
har erfarenhet av ledning inom störningskänslig verksamhet
har erfarenhet av säkerhets- och skyddsarbete i en större organisation
kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du
har erfarenhet av att leda andra chefer i en större organisation
har erfarenhet av att förbereda, genomföra och utvärdera yrkesutbildning och kontinuerlig fortbildning
har erfarenhet av krishantering och ledning av verksamhet som är beroende av nära samverkan med många aktörer
har erfarenhet av LEAN eller operational excellence-drivet utvecklingsarbete


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Enhetschef, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Enhetschef, offentlig förvaltning.

Gruppchef till Sjö- och flygräddningscentralen/JRCC

Läs mer Mar 27
Sveriges vackraste arbetsplats söker en

Gruppchef

till Sjö- och flygräddningscentralen/JRCC

med placering i Göteborg

 


Sjöfartsverkets nationella Sjö- och flygräddningscentral/JRCC är navet i svensk sjö- och flygräddning. Här leds och koordineras sjö- och flygräddningsinsatser dygnet runt, året om.


Att arbeta som gruppchef

Som gruppchef är du chef för 32 operativa räddningsledare som arbetar i huvudsak på skiftgående schema. Du kommer att ha kontorsarbetstid måndag-fredag.



I tjänsten ingår personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för räddningsledarna. Du träffar dina medarbetare kontinuerligt och jobbar med medarbetarskap, arbetsplatsfrågor och arbetsmiljö. Du håller medarbetar- samt lönesättande samtal och stöttar personalen i olika personalrelaterade frågor. Du ansvarar för den del av budgeten som berör räddningsledarna där uppföljning och rapportering ingår. Du är utbildningsansvarig för grundutbildningen av nyrekryterade räddningsledare samt ansvarig för medarbetarnas årliga kompetenssäkring.



Du rapporterar till enhetschefen för JRCC som innehar det övergripande verksamhetsansvaret och du ingår i enhetens ledningsgrupp tillsammans med driftchefer som har det operativa ansvaret för verksamheten i räddningscentralen. Du kommer att ha samma befogenheter och mandat gällande till exempel personalansvar, arbetsmiljö och ekonomisk uppföljning som enhetschefen vid dennes bortavaro i egenskap av tjänsteförrättande chef. Tjänsten är en arbetsgivarroll och kan komma att omfatta viss beredskap då du ska vara nåbar på telefon. Då Sjöfartsverket finns över hela landet kan tjänsten innebära resor.



Vem är du?


Krav

- Flerårig och dokumenterad erfarenhet som chef/ledare med personalansvar

- För tjänsten relevant akademisk utbildning eller praktiskt inhämtad erfarenhet som kan bedömas som motsvarande kompetens

- Erfarenhet av budget- och ekonomiuppföljning

- Kunskaper inom arbetsmiljöarbete

- Du kommunicerar mycket bra på svenska och engelska i såväl tal som skrift

- Goda generella IT-förmågor

 - B-körkort


Meriterande

- Erfarenhet av att leda skiftgående personal

- Erfarenhet från räddningstjänstverksamhet med 24/7-arbete

- Erfarenhet av grupp- och ledarskapsutveckling

- Erfarenhet av arbete i statlig myndighet

- Erfarenhet av samverkan med fackliga företrädare

- Erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete



Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är stabil och trygg i din ledarroll och har god självinsikt. Du är prestigelös och har en god förmåga att bygga långsiktiga och förtroendefulla relationer. Du är rak i din kommunikation men samtidigt lyhörd. Du leder genom ett kommunikativt, coachande och tillitsbaserat ledarskap som ger medarbetarna möjlighet till delaktighet, engagemang och ansvarstagande. Du har förmåga att coacha medarbetare att använda sin drivkraft och kompetens och du skapar goda förutsättningar för dem att nå verksamhetens mål.


Du är engagerad i vårt uppdrag och vill tillsammans med medarbetare och ledningskollegor förvalta och utveckla den kunskap och det engagemang som finns inom enheten samt bidra till organisationens helhet och mål. Vidare ser vi att du är en lojal och god representant för Sjöfartsverket.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. Du måste vara svensk medborgare. Befattningen kan komma att innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.


Varför ska du välja Sjöfartsverket?

Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.


Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete i viss omfattning. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi  arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.


Hur och när?

Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som ska tillsättas under hösten enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas för rekryteringen. Intervjuer kommer att hållas från och med vecka 18.


Upplysningar

Enhetschef Annika Vestergård, telefon 010-478 6182, e-post annika.vestergard@sjofartsverket.se

HR-partner Maria Hallström, telefon 010-478 5218, e-post maria.hallstrom@sjofartsverket.se


Fackliga företrädare 

Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ib Bergström, samtliga kan nås via Sjöfartsverkets växel 0771-630000.


Registrera din ansökan senast den 19 april 2024.

Diarienummer: 24-01757



Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Ansök nu

Enhetschef Försäljning och utveckling

Läs mer Mar 28
Nytt
Kretslopp och vatten är till för göteborgarna. Vi ansvarar för att några av Göteborgs viktigaste samhällstjänster fungerar, alla dygnets timmar, hela året runt. Genom arbetet med vatten, avlopp och avfall bidrar Kretslopp och vatten till att skapa ett kretsloppssamhälle som möjliggör för göteborgarna att leva hållbart. Vår vision är ”Vi gör det lätt att leva hållbart” och vårt jobb är viktigt på riktigt.
Göteborg växer som aldrig förr. Vi arbetar med att säkra dricksvattenförsörjningen till staden genom att bygga och underhålla staden under marken. Vi påverkar och planerar för byggandet av ett Göteborg som ska klara morgondagens klimatutmaningar. Vi arbetar även med att se till att det avfall som göteborgarna genererar samlas in och behandlas på rätt sätt. Vi arbetar långsiktigt med göteborgarens medvetenhet och beteende kring kretslopp och användningen av dricksvatten.
Vi är en taxefinansierad förvaltning med stor fackkunskap med cirka 500 anställda. Inom organisationen har vi kompetens för att lösa vårt uppdrag – både när vi planerar och utför arbetet.
Delar du vår vision och vill veta mer om oss? Besök gärna www.goteborg.se/kretsloppochvatten eller följ oss på Facebook eller Linkedin.

ARBETSUPPGIFTER
Är du en ledare som driver förändring och värnar om en god arbetsmiljö? Vill du vara med och hjälpa göteborgarna att leva mer hållbart? Vi söker nu en enhetschef till Försäljning och utveckling som kan vara något för dig!

Enheten har ca 10 medarbetare, som bär förvaltningens ansvar att ha en stabil intäkts- och faktureringsprocess med tillhörande analys och uppföljning. Enheten har också i uppdrag att etablera roller och metodik för såväl processutveckling som objektförvaltning på avdelningen samt bistå avdelningen med projektledare i olika verksamhetsutvecklingsprojekt.

I dagsläget står vi inför ett omfattande utvecklings- och digitaliseringsarbete där vi både ska automatisera insamlingen av mätvärden och vår ärendehantering. Som enhetschef kommer du vara drivande i förändringsarbetet och säkerställa en stadig och trygg övergång till nya arbetssätt. Våra medarbetare har en lång och värdefull yrkesskicklighet, och vi ser ett gott samarbete mellan medarbetare och enhetschef som en nyckelfaktor för en lyckad förändringsresa. Vårt digitaliserings- och utvecklingsarbete innebär ett skede av lärande och kompetensväxling.

Som enhetschef har du personal- och budget, -verksamhets och arbetsmiljöansvar. Du har också ett strategiskt och långsiktigt ansvar för enhetens utveckling i frågor som rör kvalité, arbetsmiljö, kompetensförsörjning och utveckling. Du är direkt underställd avdelningschefen för Kundnära tjänster och ingår i dess ledningsgrupp tillsammans med ytterligare tre enhetschefer inom avdelningen. I ledningsgruppen finns också avdelningens strateg. Trots våra olika uppdrag jobbar vi alla för våra förvaltningsövergripande mål. Här på Kretslopp och vatten finns en gemensam stolthet i att vårt arbete är viktigt på riktigt!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• Minst kandidatexamen med inriktning mot teknik eller ekonomi.
• Minst fem (5) års chefserfarenhet med personal- budget och verksamhetsansvar.

Eftersom vi är en teknisk förvaltning ser vi erfarenhet inom infrastrukturbranschen, VA, eller annan teknisk försörjningssektor som starkt meriterande. I och med förändringsarbetet som ligger framför oss önskar vi att du är en person som har förmåga att både motivera och pedagogiskt förklara förändringar, samt hantera meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. Du kan även anpassa din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Som enhetschef är det viktigt att du både kan överblicka ditt eget ansvarsområde och sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du behöver ha förmågan att röra dig mellan att vara en vägvisande ledare och att lyssna på andra människor för att förstå deras behov.

Tjänsten är säkerhetsklassad och förutsätter svenskt medborgarskap, godkänd registerprövning från SÄPO samt alkohol- och drogtest.

ÖVRIGT
Som anställd på Kretslopp och vatten kommer du att bli krigsplacerad inom ramen för Kretslopp och vattens roll i totalförsvaret.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Enhetschef till tillsynsenheten, Förskoleförvaltningen

Läs mer Mar 28
Nytt
Göteborgs Stads Förskoleförvaltning ansvarar för utbildning och omsorg för cirka 25 000 barn i närmare 360 kommunala förskolor. Förvaltningen har cirka 8 900 medarbetare som tillsammans arbetar med barnens lärande och utveckling i centrum. Förskoleförvaltningen söker dig som vill vara med att utveckla en trygg och lärorik förskola för alla barn.
Hos oss ger du barnen möjligheter till en bra framtid, varje dag! Välkommen till världens viktigaste jobb. Du är Göteborg.

Följ gärna vår resa på LinkedIn: https://se.linkedin.com/company/förskoleförvaltningen-göteborgs-stad

ARBETSUPPGIFTER
Vill du bli vår nya enhetschef för tillsynsenheten?

Du kommer ingå i ledningsgruppen för styrning och ledning. Avdelningen består av tre enheter vilka är tillsyn och juridik, placering samt planering och analys, kansli och har cirka 60 medarbetare. Enheten för tillsyn består i dag av 14 medarbetare med kompetens inom pedagogik och juridik. Uppdraget för enheten handlar om att utreda ansökan om tillstånd när någon vill starta en ny fristående förskola, tillsyn av fristående verksamheter, ge råd och vägledning till fristående verksamheter.

Som enhetschef ansvarar du för verksamhetsutveckling, budget, personal och arbetsmiljön på din enhet. I rollen som enhetschef säkerställer du att medarbetarna har rätt förutsättningar för att utföra sitt uppdrag. Det handlar också om att förmedla en helhetssyn och få enhetens medarbetare att arbeta åt samma håll. Viktiga förmågor i ledarskapet är att utöva ett coachande förhållningssätt för att skapa delaktighet bland medarbetarna. Som enhetschef ansvarar du tillsammans med medarbetarna att säkerställa ett effektivt och rättssäkert arbete inom tillsynsområdet.

Vi arbetar aktivitetsbaserat med utgångspunkt från vårt fräscha kontor på Gamlestadstorget 5


KVALIFIKATIONER
Du ska ha en högskoleexamen, gärna inom offentlig förvaltning, juridik eller vad som är relevant för rollen.

Vi söker dig som har minst tre års ledarerfarenhet med personalansvar och då gärna inom enhetens ansvarsområde eller motsvarande inom annan kommunal eller statlig verksamhet. Du skall vara van vid att leda i en politisk styrd organisation.

För att lyckas i rollen som enhetschef behöver du vara en trygg ledare som har en vana att leda en enhet som utövar myndighetsutövning. Du ska även ha erfarenhet att hantera media och svåra samtal.

Vi söker dig som på ett effektivt sätt identifierar och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du kan överblicka ditt ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. I tjänsten ingår att motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Ansök nu

Enhetschef på SPSM till Specialpedagogiska rådgivningsavdelningen

Läs mer Mar 27
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver specialskolor. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi fördelar också statsbidrag och utvecklar läromedel.

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Just nu fokuserar vi på att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden på myndigheten. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår webbplats https://www.spsm.se/jobb.

Vårt specialpedagogiska stöd ska skapa förutsättningar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Vi kompletterar kommunernas och skolornas egna specialpedagogiska resurser. Stödet vi erbjuder kan handla om individens lärande, pedagogers arbete eller verksamhet och organisation.

Det samlade specialpedagogiska stödet ska verka för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Det är vägledande i allt vi gör. Stödet vi erbjuder kan handla om individens lärande, pedagogers arbete eller verksamhet och organisation. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser.

Specialpedagogiska rådgivningsavdelningen består av nio enheter med ca 140 rådgivare med specifik specialpedagogisk kompetens. Enheterna är spridda på olika orter runt om i landet. Nu söker vi till Specialpedagogiska rådgivningsenheten 6 en erfaren och engagerad enhetschef med placering i Göteborg med ansvar för ca 25 rådgivare.

Rådgivarnas främsta arbetsuppgift är att arbeta med specialpedagogisk rådgivning utifrån förfrågningar från förskolor, skolor och huvudmän. Genom rådgivningen ger SPSM verksamheterna stöd i att utveckla tillgängliga lärmiljöer för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning. Det stöd vi ger ska vara förebyggande och främjande i syfte att ge ett långsiktigt och hållbart resultat. Det specialpedagogiska stödet sker i huvudsak på organisatorisk nivå och ska underlätta för förskolor, skolor och huvudmän att ge en likvärdig utbildning enligt skollagens krav inom alla skolformer.

ARBETSUPPGIFTER
Som chef leder du enhetens arbete och ansvarar för enhetens verksamhet, personal, ekonomi och arbetsmiljö. Tillsammans med dina chefskollegor och medarbetare arbetar du för att fullgöra vårt uppdrag och nå målen enligt verksamhetsplanen.

I rollen har du ansvar för att driva utveckling inom enheten och tillsammans med övriga enhetschefer och avdelningschef utveckla verksamheten inom avdelningen. På myndighetsnivå kan du som enhetschef få andra riktade uppdrag. Det kan innebära att du är med i styrgrupper för projekt eller leder arbetsgrupper och utvecklingsgrupper med medarbetare från andra enheter och avdelningar.
Som enhetschef för Specialpedagogiska rådgivningsenheten 6 har du platsansvar för SPSMs kontor i Halmstad. Det innebär att du har ett helhetsansvar för fysisk arbetsmiljö, miljö, systematiskt brandskyddsarbete och krishantering på det kontoret.

Vår styrfilosofi är tillitsbaserad styrning och ledning i syfte att öka kvaliteten i verksamheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- akademisk examen inom pedagogik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- flerårig chefserfarenhet med personalansvar och budgetansvar
- erfarenhet från offentlig förvaltning
- goda kunskaper om svenskt utbildningssystem

Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av arbete med specialpedagogiska frågor
- chefserfarenhet inom skolväsendet
- erfarenhet av ledningsgruppsarbete
- erfarenhet av att leda på distans

Personliga egenskaper:
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person trivs du med att arbeta i en verksamhet som är under utveckling och förändring. Du är tillgänglig och prestigelös, med en god förmåga att söka lösningar tillsammans med medarbetare och chefskollegor. Du har lätt för att se helheten och har en förmåga att prioritera. Du har ett långsiktigt perspektiv i ditt ledarskap, är ansvarstagande och agerar när det behövs. Du är nyfiken och villig att utveckla nya förmågor. I ditt arbete ska du kunna hantera komplexa frågor. Du är bra på att kommunicera och har en hög förmåga att skapa engagemang och drivkraft genom att delegera ansvar och ta vara på dina medarbetares kompetens. Ditt ledarskap bygger på tillit och du har en pågående dialog i vardagen med dina medarbetare.

ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Enhetschef Tillsyn

Läs mer Mar 22
Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.

Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.

I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en vikarierande enhetschef som kommer att ansvara för styrning och ledning av tillsynsverksamheten på avdelning bygglov. Enheten har hand om att handlägga ärenden som hör till tillsynsområdet kopplat till plan- och bygglagen. Detta innefattar bland annat olovligt byggande, ovårdade tomter samt tillsyn av hissar och obligatorisk ventilationskontroll inom hela Göteborgs stad. Även strandskyddstillsyn enligt miljöbalken samt medverkan i stadens samverkansarbete kring ojämlik konkurrens för att upptäcka kriminella verksamheter ligger inom enhetens ansvarsområde.

Avdelningen består av många kompetenta och erfarna medarbetare som sköter handläggningen självständigt. I rollen som enhetschef finns du till hands för medarbetarna på enheten för att kunna bolla frågor och stötta i ställningstaganden i specifika ärenden.

Du har personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar och det är viktigt att du kan driva verksamheten inom fastställda ekonomiska ramar och mot uppsatta mål.

Som enhetschef hos oss är du en del av avdelningens ledningsgrupp och är därmed en viktig kugge i avdelningens framdrift såväl som utvecklingsarbete. Tillsammans arbetar vi för att nå avdelningens mål, där du bidrar genom att leda, utveckla och följa upp tillsynsverksamheten.

I rollen ingår samverkan med både interna och externa parter samt dialog med berörda av tillsynsärenden. Det är därför av stor vikt att som enhetschef kunna förstå både relevant lagstiftning och kundens perspektiv för att ta de samtal som behövs för att komma vidare i processen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskole- eller universitetsexamen inom samhällsbyggnadsområdet (ingenjör, arkitekt, bebyggelseantikvarie) på minst kandidatnivå. Du har goda kunskaper i plan- och bygglagen (PBL), plan- och byggförordningen (PBF) och praktisk tillämpning av lagstiftningen i en större organisation. Vidare behöver du erfarenhet av att ha arbetet i en politiskt styrd organisation.

Har du dessutom arbetat som chef inom kommunal förvaltning med myndighetsutövning, har erfarenhet av tillsynsverksamhet inom plan- och bygglagen och kunskap kring strandskyddstillsyn enligt miljöbalken är det meriterande.

Du gillar att ta initiativ och att driva arbetet framåt. Att lyssna och aktivt söka andras synpunkter och perspektiv och vara mottaglig för dem är en självklarhet för dig. För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att skapa förtroendefulla relationer, kunna stå för fattade beslut och även förmedla obekväma budskap när det behövs. Du är skicklig i ditt sätt att kommunicera och har förmåga att påverka beslut i en viss riktning.

Vi ser även att det är viktigt att du är duktig på att arbeta strukturerat och säkerställa att uppgifter blir färdiga i tid.

Om du har erfarenhet av utvecklande ledarskap (UL) samt kunskaper om facklig
partssamverkan och arbetsmiljölagstiftningen är det en fördel.

ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Trafikverket

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Trafikverket .

Projektledare inom centrala styr-och övervakningssystem

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Mar 25
Vill du vara med och underlätta vardagen för invånare i hela Sverige samtidigt som du arbetar i en utvecklande och prestigelös miljö med fantastiska kollegor som backar upp dig med sina kunskaper och erfarenheter?


Projektledare inom centrala styr-och övervakningssystem

Arbetsuppgifter

Som projektledare leder du projektteam och arbetar i projekt från planering, under genomförande och till avslut med fokus inom OT system (Operational Technology /operativteknik) som styr och övervakar Trafikverkets utrustning och anläggningar för exempelvis V/A-anläggningar, belysning och öppningsbara broar. Du leder vissa projekt och i andra projekt är du stöd. Du bidrar med din kompetens inom området med att utveckla etablerade arbetssätt samt omsätta instruktioner till praktiskt arbete och projektaktiviteter. Våra OT system (Operational Technology /operativteknik) är en sammanhållande länk mellan utrustning på vägsidan och trafikledningscentralerna. Ditt arbete blir en del i en samhällsviktig leverans.
Som projektledare kommer du:
Styra och leda entreprenadkontrakt för drift och underhåll samt reinvesteringar. Det innefattar planering, budgetering, genomförande och uppföljning av upphandlingar samt att ansvara för styrningen av upphandlade entreprenörer och leverantörer.
Ansvara för projekt samt kontinuerligt följa upp verksamheten mot uppsatta mål gällande tid, kostnad och innehåll.
Medverka vid framtagande av verksamhetsplaner och prognosarbete.
Ansvara för kontinuitet- och säkerhetsarbete för aktuella OT-system.
Ansvara för förebyggande och proaktivt arbete kring produktsårbarheter och riskanalyser.

Jag som blir din chef heter Martina Venbrant. Min utgångspunkt ett prestigelöst, närvarande och flexibelt ledarskap där alla medarbetares åsikter är viktiga.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Testperioden är planerad under vecka 16. Intervjuer sker digitalt via Skype och är planerade under vecka 18.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid

Kvalifikationer

Vem är du?
Som ledare drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din problemlösande och kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas.
Vi söker dig som har:
Universitets- eller högskoleutbildning med teknisk inriktning alternativt annan utbildning i kombination med flerårig erfarenhet i projektledande funktion och/eller teknisk specialistfunktion som vi bedömer likvärdig.
Flerårig erfarenhet som projektledare eller likvärdig ledande funktion inom teknik, antingen som entreprenör, konsult eller beställare.
Goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Körkort för personbil

Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av SCADA system eller industriell automation
Erfarenhet av upphandlingar och entreprenader enligt LOU och AB/ABT.
Erfarenhet av kalkyl, prognos och kostnadsuppföljning kopplat till entreprenadverksamhet.
Goda kunskaper i engelska.


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu

Produktägare - Identity Access Management (IAM)

Teamledare
Läs mer Mar 18
Vill du vara med och forma Trafikverkets IT-tjänster inom IAM-området? Vi söker en produktägare med passion för agilt arbete och tjänsteutveckling inom IAM. Vill du vara med på vår resa?


Produktägare - Identity Access Management (IAM)

Arbetsuppgifter

Trafikverkets IT-miljö är omfattande och komplex med både ny och gammal teknik och på enheten Teknisk Plattform är vi igång med att forma och formulera våra IT-tjänster inom IAM-området. I vår leveransmodell grupperar vi våra leveranser i teknikområden och underliggande delteknikområden, varav Identitet är ett. Delteknikområde Identitet har ansvar för att drifta, förvalta och vidareutveckla IT-infrastruktur och behörighetsadministrativa system som möjliggör att personer, datorer och IT-system kan autentisera sig på ett effektivt och säkert sätt och att rätt person ska ha rätt behörighet vid rätt tillfälle. Arbetet bedrivs i idag olika leveransteam, var och ett med fokus på sin plattform eller applikation.
Vår successiva förflyttning mot ett teambaserat och agilt arbetssätt har påbörjats och vi söker nu en produktägare med erfarenhet av tjänstearbete och agila metoder. I rollen identifierar du behov och prioriterar dessa utifrån ett verksamhetsperspektiv i kombination med vad som är strategiskt rätt för IAM-områdets fortsatta utveckling genom att:
Säkerställa förberedande arbete utifrån övergripande roadmap, samt ansvara för att följa upp och kommunicera status och resultat till relevanta intressenter
Vägleda teamen mot måldriven förvaltning och drift med kontinuerliga leveranser utifrån ett effekt-, kostnads-, tids- och användarperspektiv
Ta fram en tydlig prioriterad roadmap för teamet samt ta fram beslutsunderlag för hantering av åtgärder som går utanför fastställd plan 

På Trafikverket tror vi att goda prestationer kommer när du har förutsättningar för en god balans mellan arbete, familj och fritid. Vi erbjuder en modern arbetsplats där vi möter varandra med respekt och omsorg i en öppen och nyskapande kultur. Du får en engagerad chef som ser till att skapa bästa möjliga förutsättningar för att du ska kunna göra ett bra jobb.

Övrig information

Placeringsort för tjänsten är Borlänge, Gävle, Göteborg eller Örebro. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten finns det möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Intervjuer sker initialt via Skype och planeras till v. 19.
Du är varmt välkommen att höra av dig till rekryterande chef, Marie Mognaschi (marie.mognaschi@trafikverket.se) om du har frågor om tjänst, verksamhet etc.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
#LI-JJ1

Kvalifikationer

Vem är du?
Du har god förmåga att planera, strukturera och fatta beslut utifrån ett helhetstänk och skapar utifrån detta genomförbara planer på kort och lång sikt. Du drivs av att leverera resultat som bidrar till att teamen når sina mål och skapar nytta för de som konsumerar våra IAM-tjänster.
För att lyckas i ditt uppdrag ska du vara en god relationsbyggare som bygger nya nätverk och vårdar befintliga samt ha en god kommunikationsförmåga som innebär att du förmedlar budskap på ett enkelt sätt genom att vara lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Du drivs av utveckling och ständiga förbättringar, är öppen för förändringar och ser innovativa lösningar samt har förmåga att förmedla dina och andras idéer om hur leveransen kan utvecklas.
Vi söker dig som har
en högskoleexamen med inriktning mot IT 180 hp (120 p), t ex systemvetare, dataingenjör eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
minst ett års aktuell och relevant erfarenhet av att leda och facilitera agila team i deras dagliga arbete exempelvis som produktägare, teamledare, förvaltningsledare
erfarenhet av agil planering, prioritering och kravanalys
kunskap om IT-infrastruktur, gärna inom IAM
goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har
certifiering inom SAFe och/eller Scrum
erfarenhet av Azure DevOps eller motsvarande stödverktyg
erfarenhet av samarbetsmodell för förvaltning, t.ex. PM3


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu

Bemanningsplanerare till Göteborg

Personaladministratör
Läs mer Mar 21
Verksamhetsområde Trafik ansvarar för att övervaka och leda trafiken på väg och järnväg. Bemanningsplanerarens viktiga arbete är att se till så rätt kompetens finns på rätt plats. så att Sverige rullar helt enkelt! En av våra medarbetare slutar hos oss, därför söker vi dig som vill bli vår nya kollega!


Bemanningsplanerare till Göteborg

Arbetsuppgifter

Vår enhet är en del av HRs stödfunktion där vi fungerar som stöd åt chefer i den operativa verksamheten inom verksamhetsområdet Trafik, vilket är Trafikverkets största verksamhet. På enheten stöttar vi ca 100 chefer med planering och bemanning av operativ personal.
I rollen som bemanningsplanerare jobbar du långsiktigt med hänsyn till semesterperioder, utbildningar, periodiska hälsoundersökningar mm. men även på kort sikt som exempelvis vid korttidsfrånvaro. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att övervaka att arbetstidsförläggningen följer lagar och regler enligt vårt kollektivavtal vad gäller exempelvis veckovila, dygnsvila och ledigheter. Arbetet innebär mycket sociala kontakter med både chefer och medarbetare. Vår enhet stöttar i all hantering kring kollektivavtalet kopplad till vår verksamhet som bedrivs 24/7, årets alla dagar.
Vi är en nationell enhet som bemannar från norr till söder, där vi ser till att kompetens finns på rätt plats vid rätt tid. För att du ska lyckas i rollen behöver du ha grundläggande kunskaper i avtalsfrågor och erfarenhet från bemanningsplanering. Resten lär vi dig genom handledning och en gedigen introduktion med all nödvändig utbildning i system och avtalsfrågor som rör vårt kollektivavtal.
Dina blivande kollegor är branschens vassaste bemanningsplanerare, grymma på avtal, fenor på att skapa struktur och att hitta lösningar i komplexa situationer!
Vår Enhet består av två sektioner. Jag som kommer bli din chef heter Dijana Stavreska och jag är chef för Sektion Syd - Göteborg och Malmö. Jag jobbar för att skapa förutsättningar för dig och övriga medarbetare. Jag litar på dig och på att du vill bidra till vår leverans och kommer därför inte att hänga över din axel för att kontrollera vad du gör. I vår enhet vill vi att våra medarbetare är nyfikna och självgående, och självklart finns jag och andra kollegor inom Enheten som bollplank

Övrig information

Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.

Kvalifikationer

Som person har du god samarbetsförmåga då du kommer att samarbeta med både chefer och kollegor inom Trafikverket. Du behöver ha en kommunikativ förmåga i både tal och skrift då du kommer att ha många interna kontaktytor. För att vara framgångsrik i din roll hos oss behöver du vara kreativ i att hitta de lösningar som är mest gynnsamma för vår verksamhet utifrån ett helhetstänk. Du behöver också vara flexibel då du snabbt kommer behöva kunna skifta fokus från att jobba med planering på längre sikt till att lösa situationer här och nu. Vi är en servicefunktion och vi vill att du bidrar till god arbetsmiljö genom din positiva framtoning!
Vi söker dig som har
en avslutad gymnasieutbildning alt en annan utbildning tillsammans med relevant och aktuell erfarenhet som vi anser vara likvärdig
något års erfarenhet av arbete med bemanningsplanering inom relevant verksamhet som bedrivs dygnet runt, året om.
erfarenhet av att tolka arbetstidsavtal och kollektivavtal, t.ex veckovila, dygnsvila etc.
vana av att arbeta med personaladministrativa stödsystem.
goda kunskaper i svenska i skrift och tal.


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu

Regional samhällsplanerare

Samhällsplanerare
Läs mer Mar 20
Vill du arbeta som regional samhällsplanerare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter där du är med och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige.


Regional samhällsplanerare

Arbetsuppgifter

Trafikverkets verksamhetsområde Planering ansvarar för kort- och långsiktig planering av den statliga infrastrukturen och att verka för att de transportpolitiska målen för tillgänglighet, säkerhet, miljö och hälsa uppnås. Uppdraget är att bidra till samhällsutvecklingen och ge förutsättningar för goda rese- och transportmöjligheter.
Som regional samhällsplanerare kommer du att ha kommunansvar för utvalda kommuner i Västra regionen och samordna kommunernas bebyggelseplanering med den statliga infrastrukturen utifrån en aktiv dialog med kommunerna. I din roll ingår att arbeta för att säkerställa att Trafikverket är en naturlig dialogpartner redan i tidiga skeden likväl som granskning av översiktsplaner, detaljplaner, bygglov och ärenden enligt Miljöbalken. Du tydliggör Trafikverkets ansvar, mål och roll i varje fas i de formella planeringsprocesserna. Rollen innebär samordning, avvägningar och prioriteringar mellan olika intressen, både internt och externt, samt att identifiera behov och brister i transportsystemet. Arbetet sker i tätt samarbete med andra samhällsplanerare på enheten, men också med övriga funktioner inom Trafikverket. Du involveras i en stor mängd frågor av olika karaktär.
Den organisatoriska placeringen för tjänsten är inom verksamhetsområdet Planering i Västra regionen på enheten Samhällsplanering. På enheten kommer du arbeta tillsammans med 13 engagerade kollegor. En stor och viktig del i arbetet är att stötta varandra och jobba tillsammans med olika kompetenser för att hitta lösningar.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Tester kommer att skickas till de som uppfyller skallkraven under vecka 16. Digitala intervjuer är preliminärt planerade att genomföras via Skype under vecka 18.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid

Kvalifikationer

Vem är du?
Du har ett stort intresse för samhällsplaneringsfrågor och infrastrukturens roll i samhälls­utvecklingen. För att lyckas i rollen så krävs det att du har förmåga att självständigt se vad som behöver göras, tar initiativ och är duktig på att driva ditt arbete framåt. Du är analytisk och har erfarenhet av att arbeta med komplexa frågeställningar. Eftersom ditt arbete kommer att innefatta mycket kontakter med andra så blir en nyckel till framgång att du lyckas väl i dina samarbeten, att du är pedagogisk och att du har god kommunikationsförmåga både muntligt och skriftligt. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du bidrar till hela organisationen och delar med dig av den information som behövs för att nå önskade resultat.
Vi söker dig som har:
universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p inom samhällsplanering, samhällsbyggnad eller fysisk planering. Alternativt så har du annan utbildning i kombination med för tjänsten relevant yrkeserfarenhet som vi sammantaget bedömer som likvärdig
några års aktuell och för tjänsten relevant yrkeserfarenhet av arbete med samhällsplanering ifrån verksamheter med liknande samhällsplaneringsprocesser
goda kunskaper i Plan- och bygglagen (PBL) och Miljöbalken (MB
goda kunskaper i svenska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:
kunskaper i Väglagen (VägL) och/eller Lagen om byggande av järnväg (LBJ)
erfarenhet av hur kommunal och statlig samhällsplaneringsprocess bidrar och samspelar med varandra
erfarenhet från arbete med Riksintressen

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
På Planering skapar vi innovativa lösningar som bidrar till att nå de transportpolitiska målen, såsom klimatmålen och nollvisionen. Vi planerar Sveriges statliga infrastruktur för väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Hos oss arbetar du nära den politiska arenan och våra samarbetspartners - men framförallt nära medborgare och näringsliv.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu

Kundtjänsthandläggare/Provförrättare, Visstid

Kundtjänstmedarbetare
Läs mer Mar 19
Som Kundtjänsthandläggare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att bidra i det viktiga arbetet med trafiksäkerhet.
Är du serviceinriktad och tycker om att möta nya människor? Då kan det här vara ditt nya jobb!


Kundtjänsthandläggare/Provförrättare, Visstid

Arbetsuppgifter

Vår uppgift på Förarprov är att genomföra prov inom körkortsområdet och yrkestrafikområdet. Tillsammans med dina kollegor bidrar du till att varje kund känner sig välkommen, får tydlig information och de bästa förutsättningarna att visa sina kunskaper.
Arbetsuppgifterna varierar och man växlar i gruppen under dagen att genomföra de olika arbetsuppgifterna. I ditt dagliga arbete kommer du att möta många olika kunder, så bemötande och tydlig information är därför viktiga delar i ditt arbete. I arbetsuppgifterna ingår det myndighetsutövande uppdraget att förrätta kunskapsprov både i grupp, individuellt och ibland med tolk. Tidvis innebär arbetet högt tempo så du behöver trivas med det som en del i arbetet och du arbetar enligt fastlagt schema, arbete på annan ort förekommer. Du kommer bland annat att arbeta med:  
Receptionsarbete
Förrätta kunskapsprov
Tidsbokning av kunskaps- och körprov
Svara på kundfrågor
Administration av körkortsfoto i samband med körkortsprov och förnyelse av körkort
Utföra allmänna kontorsgöromål


Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

Kvalifikationer

Vem är du?
Du kommer att vara vårt ansikte utåt och den första person våra kunder träffar, därför ser vi att du är en trygg och serviceinriktad person som tycker om att möta nya människor. Det är viktigt att du är en kommunikativ person, vilket innebär att du förmedlar budskap på ett tydligt och respektfullt sätt samt anpassar din kommunikation till mottagaren. Du har en positiv inställning och är mån om att bidra till ett gott samarbete i gruppen. Därutöver har du ett flexibelt och problemlösande förhållningssätt och du kan enkelt anpassa dig till nya omständigheter och situationer, alltid med kundens och organisationen bästa i fokus.
Vi söker dig som
har en avslutad gymnasieutbildning
är minst 23 år, vilket är lägsta ålder för att få förrätta kunskapsprov enligt Transportstyrelsens föreskrift om förordnande att förrätta prov
har några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av fysiska kundmöten, som exempelvis i reception/kundtjänst/informationsdisk med frekventa kundkontakter
har goda kunskaper i svenska i skrift
har goda kunskaper i svenska i tal
har grundläggande kunskaper i engelska i tal
har goda datorkunskaper och är van vid att arbeta i Officepaketet
har körkort för personbil


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Hos Förarprov på Trafikverket bidrar du till att säkerställa trafiksäkerheten och miljömedvetenheten på Sveriges vägar. Vår uppgift är att genomföra prov inom körkorts- och yrkestrafikområdet. Det är hos oss som drömmen om ett körkort och de möjligheter som det skapar kan förverkligas. Det är vi som gör så att alla kunder känner sig välkomna, får tydlig information och de bästa förutsättningarna att visa sina kunskaper.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu

Systemtekniker IT/signal

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Feb 26
Om du har ett tekniskt intresse och viljan att utvecklas med oss inom styrningen av järnvägstrafiken, läs vidare; Våra nyckelord är samarbete, problemlösning, kommunikation och spännande teknisk utveckling.


Systemtekniker IT/signal

Arbetsuppgifter

Som systemtekniker arbetar du med att förse tågtrafikledarna med rätt verktyg för att styra och övervaka järnvägstrafiken. Vår kompetens efterfrågas i allt högre grad och därför behöver vi utöka med fler tekniskt intresserade systemtekniker. 
Själva arbetet går ut på att i nära samarbete med dina kollegor arbeta med drift och underhåll inom signal- och tågledningssystemen samt stötta vår förvaltning i deras arbete. Du deltar i den spännande utvecklingen av digitaliseringen av vår verksamhet inom Trafikverket. Teamen är engagerade och hjälpsamma och ingen dag är den andra lik. Vi arbetar främst i vår närmiljö vilket innebär att vi sällan reser.
Vanliga arbetsuppgifter för rollen är:
att utföra drift och systemunderhåll av vårt tågledningssystem samt ställverk 95 och M11 med syfte att hålla en hög tillgänglighet för tågtrafiken.
att utföra felavhjälpning, under ordinarie arbetstid (8-16.30) samt övrig tid i samband med beredskap
att delta vid tester och att genomföra driftsättning av system och andra förändringar i anläggningen
Att vara en länk till övriga projekt i och utanför Trafikverket som berör Tågledningssystemet
att delta i utvecklings- och förvaltningsaktiviteter

För dig som är rätt person för oss med bra grundkompetens erbjuder vi en fortsatt utveckling för att ge dig bra förutsättningar i din roll som systemtekniker. Under introduktion det första året kommer du att få genomgå ett antal utbildningar samt praktik för att få specifika kunskaper av våra system och där utbildningar och praktik i vissa delar är förlagd till andra orter.
Våra medarbetare trivs hos oss och har meningsfulla arbetsuppgifter i en bra atmosfär och arbetsmiljö. Det avspeglas i olika undersökningar, där vi rankats som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Vårt fräscha kontor är centralt beläget nära Göteborgs Centralstation.

Övrig information

Varmt välkommen med din ansökan! Vänta inte utan sök nu, vi kommer påbörja urval till tjänsten löpande under annonseringstiden. Intervjuer kommer att ske digitalt. Dessförinnan kan två kortare webbaserade tester vara en del i urvalsarbetet. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss.

Kvalifikationer

Som person
Du samarbetar och kommunicerar väl med din omgivning och förmedlar information enkelt till mottagaren. Du har god problemlösningsförmåga som gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar med helhetstänk. Du drivs också av att utveckla så att Trafikverket skapar nytta.
För rollen krävs att du
har i närtid kompetens och/eller erfarenhet inom Järnvägssignalteknik och/eller Ställverk 95/M11
har godkänd gymnasieutbildning inom för tjänsten relevant område alt. annan utbildning som vi ser motsvarar behovet för tjänsten.
har giltigt körkort för personbil
har goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är en bonus om du också
har kompetens inom Ställverk 95/M11
har erfarenhet inom el-/teleområdet där du driftar, underhåller och/eller utvecklar inom t.ex. nätverksteknik, IT-säkerhet, brandlarm, teleanläggningar, Scada
har kompetens inom Tågledningssystem


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-Hybrid

Ansök nu