Göteborg: Praktik inom social hållbarhet

Hitta ansökningsinfo om jobbet Praktik inom social hållbarhet i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2022-10-14 // Varaktighet:

Meet a Student är en jobbplattform för studenter och juniora talanger.
För kunds räkning söker vi nu:
En praktik med hjärtat i social hållbarhet
Nu har du chansen att inspirera ungdomar till jobb genom att göra din praktik hos oss på My
Dream Now! Kom och bli en del av ett team där mångfald, individers drivkrafter och social
hållbarhet är i fokus. Sverige är fullt av smarta ungdomar som behöver inspiration för att våga
drömma stort och själva forma sin framtid.


Om My Dream Now


Vår vision är att alla elever ska känna sitt värde i samhället och hitta egna vägar till jobb och
drömmar.


På My Dream Now är vi övertygade om att förebilder är viktiga och kan bidra till att elever blir mer
inspirerade och motiverade att göra bra ifrån sig i skolan. Därför skapar vi inspirerande samverkan
mellan skola och arbetsliv. Vi fokuserar på områden med stor potential, där många elever saknar
förebilder inom arbetslivet.


Praktik inom elevaktivitetsteamet


Du blir en viktig resurs i vårt elevaktivitetsteam, där du får möta och inspirera många elever. Det
innebär också administrativa arbetsuppgifter i form av planering, koordinering, bokning av
studiebesök och att ta kontakt med nuvarande och potentiella företagspartners. Vi ser gärna att du
är med och påverkar din praktik utifrån dina intressen, kunskaper och styrkor. Som en del av din
praktik kommer du att få driva ett eget fördjupningsprojekt från start till slut, självklart med stöd av
din engagerade handledare. Du kan t.ex välja att fördjupa dig i vår metodik, effektmätning, vårt
mångfaldsarbete eller våra studentsamarbeten. Du kommer även lära dig hur man arbetar med
projektledning och du kommer att få en god insikt i hur ett socialt företag kan påverka samhället och
bidra till att stärka unga.


Vem vi söker


Vi ser att du troligtvis läser en utbildning inom något av dessa områden:
• Samhällsvetenskap, mångfald, sociologi, psykologi, pedagogik, globala studier eller
liknande.
• Projektledning.


För att trivas och lyckas väl som praktikant tror vi att det är viktigt att du:
• Vill engagera dig för ungdomar och brinner för social hållbarhet
• Kunna arbeta självständigt och ta eget ansvar
• Är lösningsorienterad och tycker om att komma med kreativa idéer
• Tar initiativ och trivs med att ha många olika arbetsuppgifter
• Känner dig trygg med att lyfta luren och ringa samtal
• Kan arbeta på flytande svenska


Din utbildningsbakgrund är inte avgörande utan vi är intresserade av dig, ditt intresse av social
hållbarhet och hur du vill inspirera unga. Det är meriterande om du har egna erfarenheter av den typ
av områden och orter som My Dream Now fokuserar på.


Villkor


Praktikperiod: Våren 2023, 20 veckor på heltid (30 hp) men även 10 veckor är möjligt (15 hp).
Ersättning: Praktikplatsen är obetald och ska genomföras inom dina studier.
Arbetsplats: Du kommer få möjlighet att jobba från våra kontor i Stockholm och Göteborg, hemifrån,
besöka skolor och arbetsplatser.


Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Sociolog

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Sociolog.

Utvecklingsledare

Läs mer Jan 25
Vill du bidra till samhällsutvecklingen och åstadkomma förändring där det behövs som mest? Är du en person som har lätt för att bygga relationer och med ditt engagemang kan få saker att hända och människor att agera? Då kan vi ha möjligheten för dig. Nu söker vi på Willhem en utvecklingsledare till vårt områdeskontor i Biskopsgården i Göteborg. Hos oss kommer du ges möjligheten att bidra till samhällsnytta samtidigt som du hjälper oss att utveckla vår affär.
Handslag för Biskopsgården
Som en av de stora fastighetsägarna i Biskopsgården i Göteborg vill vi på Willhem bidra till områdets utveckling mot att bli en tryggare plats för våra hyresgäster. Som hyresvärd har vi en möjlighet och vilja att utveckla de områden där vi finns närvarande till att bli en plats som inger stolthet hos våra hyresgäster.
Därför har vi nu tagit i hand på att tillsammans med Framtidskoncernen och Volvokoncernen göra en gemensam kraftsamling för att skapa en verklig skillnad i Biskopsgården.
Vi söker nu dig som för Willhems räkning vill ta sig an detta uppdrag.


En roll där du ges stora möjligheter att göra skillnad
Rollen som utvecklingsledare är ny i Willhems organisation och skapad för det uppdrag som vi har tagit på oss i Biskopsgården. Detta innebär att det är mycket din drivkraft och dina idéer som kommer att avgöra hur rollen utformas. Som ram har du den målbild som identifierats för det framtida Biskopsgården; 2025 ska Biskopsgården vara ett område som präglas av framtidstro och entreprenörsanda och är inte längre ett utsatt område.
För att uppnå målen har det identifierats tre fokusområden:
- insatser som stärker barn och ungas förutsättningar att klara skolan
- insatser som bidrar till att barn och unga har en meningsfull fritid
- insatser som förbättrar olika gruppers möjligheter till egen försörjning
Som utvecklingsledare kommer du att sitta i en styrgrupp tillsammans med aktörer från de andra parterna i projektet. En stor del av dina arbetsuppgifter kommer att bygga på nätverkande med kommun, myndigheter, skola och näringsliv. Du kommer tex. att arbeta med att leda och stödja olika utvecklingsprocesser inom förvaltningens verksamheter, ansvara för utbildningsinsatser och skapa forum för samverkan ute hos våra kunder. Uppdraget ska genomföras med såväl samhällsnyttigt som affärsmässigt perspektiv och där samverkan mellan privat och offentlig sektor är central. Du rapporterar till fastighetschefen i Göteborg.
Din profil
Vi söker dig som har arbetat med projektledning och förändringsledning i en liknande roll. Du har med fördel en samhällsorienterad utbildning som tex sociolog eller statsvetare. Vidare har du erfarenhet av att leda arbetsgrupper och har i tidigare roller samverkat med kommun, näringsliv och myndigheter, vilket har byggt upp ditt personliga nätverk. Tidigare erfarenheter har gett dig goda kunskaper inom arbetsmarknadsfrågor samt metoder och processer för verksamhetsutveckling.
Som person har du ett stort eget driv och har förmågan att leda både dig själv och andra. Du är kommunikativ och har lätt för att bygga och vårda goda relationer. Din kreativa sida hjälper dig att komma med initiativ och idéer och du tänker strategiskt med såväl samhällsnytta som affärsnytta som mål. För att lyckas som utvecklingsledare behöver du också vara uthållig och ha förmågan att arbeta självständigt såväl som i samarbete.
Willhems erbjudande
Hos Willhem välkomnas du i en utvecklingsorienterad företagskultur med engagerade medarbetare och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi erbjuder förmåner som friskvårdstimme och ett generöst friskvårdsbidrag, kompetensutveckling och regelbundna trivselaktiviteter.
Ansökan:
Välkommen med din ansökan senast den 21 februari via: http://jobb.willhem.se/
Har du några frågor om tjänsten ber vi dig kontakta regionchef väst, Susanna Thom på telefon: 031-788 70 08 eller på mail: susanna.thom@willhem.se
Urval sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!
På Willhem jobbar vi för att både hus och människor ska må bra. Som ett av de ledande bostadsbolagen i Sverige är vår vision att skapa hyresbostäder där människor trivs och kan känna sig stolta över sitt boende. Huvudkontoret ligger i Göteborg och drygt 280 personer arbetar idag hos Willhem. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 59 miljarder och ägare är Första AP-fonden. Läs mer om oss, vår historia och våra värderingar på story.willhem.se

Ansök nu

Doktorand segregation och byggnadsdata

Läs mer Nov 23
Vill du bidra till minskad segregation i Sveriges städer, och till att öka förståelsen för hur segregation kan motverkas? Vill du genomföra doktorandstudier i gränslandet mellan akademi och praktik? Vill du arbeta i en omväxlande miljö där du får möjlighet att göra skillnad? Då kanske du är vår nästa medarbetare!

Du kommer att ingå i RISE Stadsutveckling som är en tvärvetenskaplig enhet med erfarna praktiker och forskare som arbetar med frågor som rör hållbar stadsutveckling, till exempel genom sociala analyser, innovationsledning i städer, lärande mellan aktörer samt projektledning av storskaliga utvecklingsprojekt i internationella sammanhang.

Våra bakgrunder spänner över fälten samhällsvetenskap, humaniora och ingenjörsvetenskap. Vårt mål är att hjälpa städer och samhällen att ta sig an komplexa hållbarhetsutmaningar och bli bättre på att utnyttja möjligheter från ny teknologi, nya former för organisering och nya ekonomiska modeller. I allt vi gör står människan i centrum. Vi gör detta genom direkta uppdrag från städerna, eller via forskningsfinansiärer.

Om rollen
Vi söker nu en doktorand som kan förstärka vårt arbete med att använda byggnadsspecifik information för att hitta mönster för segregation samt faktorer och insatser som motverkar segregation. På RISE kommer du in i ett sammanhang med en existerande forskargruppering med disputerade forskare samt doktorander. Du erbjuds därigenom en stimulerande och stödjande miljö. Forskargruppens fokus är att med staden som utgångspunkt sammankoppla byggnadsdata med ekonomiska och sociala data och faktorer för att skapa kunskap, samt omvandla den till förslag på åtgärder som kan bidra till att minska segregationen i utsatta områden i våra städer.

Doktorandtjänsten är planerad att pågå från 2023 till 2026. Placeringen är i första hand Göteborg, men även placering i Stockholm eller Lund kan diskuteras. Doktoranden kommer att vara antagen till forskarutbildningen i urbana studier vid institutionen för urbana studier, Malmö Universitet. Projektledare är Mikael Mangold (PhD, Byggnadsbeståndsanalys), och kontaktperson från Malmö Universitet är Helena Bohman (docent, nationalekonomi).

Som doktorand förväntas du även delta aktivt i forsknings- och utbildningsmiljön vid institutionen för urbana studier på Malmö Universitet och i forskningsprogrammet.

Forskarutbildning i urbana studier
Forskarutbildningsämnet Urbana studier kan definieras som det vetenskapliga studiet av urbana områdens form, planering och omvandling samt miljömässiga, ekonomiska och organisatoriska aspekter på urban utveckling. Ämnet placerar sig i ett spänningsfält mellan å ena sidan sociala och kulturella praktiker och å den andra den materiella världen av globala resursflöden, bearbetade landskap, byggnader, infrastrukturer och vardagsföremål. Urbana studier har således stor innehållsmässig bredd och behandlar ett flertal aspekter av urbana förhållanden, något som förutsätter att det är mång- och tvärvetenskapligt och pluralistiskt med avseende på forskningsmetoder. Urbana studier vilar på mång- och tvärvetenskaplig grund med rötter i teknik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora.

Vem är du?
Du ska ha avlagt en examen på avancerad nivå eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. T ex. en master inom kulturgeografi, ekonomisk geografi, statsvetenskap eller sociologi. Du ska även vara bekväm med att arbeta med kvantitativa analyser i stor skala. Med fördel är du van att arbeta i R.

En viktig del i doktorandarbetet är att skriva akademiska artiklar för att beskriva och sprida forskningsresultat. Även deltagande i internationella konferenser kan komma ifråga. Därför behöver du ha utmärkt förmåga att utrycka dig i såväl skrift som tal på engelska. Då forskningsresultaten även efterfrågas av svenska kommunala fastighetsbolag och andra nationella aktörer är det viktigt att även kunna presentera dessa muntligt på svenska, på ett populärvetenskapligt sätt.

Välkommen med din ansökan!
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta enhetschef Kerstin Rubenson, 010-516 59 24, Kerstin.Rubenson@ri.se. För frågor om forskarutbildningen kontakta Helena Bohman (helena.bohman@mau.se). Sista ansökningsdag är den 14 december 2022. Vi accepterar inte ansökningar via mail.

Våra fackliga företrädare är Lazaros Tsantaridis, SACO, 010 516 62 21 respektive Bertil Svensson, Unionen, 010-516 53 56.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Meet a Group international AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Meet a Group international AB .

Receptionist till Infocenter i Frölunda Torg

Kontorsreceptionist
Läs mer Jan 28
Meet a Student är en jobbplattform för juniora talanger.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:

Om tjänsten
I denna roll som receptionist och Service Manager får du vara med och utveckla ett serviceuppdrag i ett av Göteborgs populäraste köpcentrum som invigde sin fina informationsdisk under 2022. Som receptionist är du en del av serviceupplevelsen för såväl besökare som medarbetare i centrumet. Tillsammans med din kollega eftersträvar du kundbemötande i världsklass som ger besökare och shoppare en upplevelse utöver det vanliga. Du kommer vara en del av denna upplevelse vilket kräver god samarbetsförmåga, lyhördhet, flexibilitet och ett gott humör. Vi erbjuder ett mycket omväxlande och självständigt jobb, i trevlig miljö och med glada och serviceinriktade kollegor. Arbetsuppgifterna är varierande och inkluderar bland annat att hänvisa besökare, svara på frågor, sälja presentkort, kontakt med leverantörer och centrumledning samt övriga kundärenden.
Vem är du?
Vi tror att du är en riktig servicestjärna som brinner för det personliga mötet och älskar att jobba med människor. Du är flexibel och prestigelös och tar dig an alla arbetsuppgifter med glädje. Vi ser gärna att du är energisk, positiv, flexibel och gillar att jobba i team. För att göra succé i rollen är du medveten om vikten av engagerad service för att utveckla verksamheten framåt samt har lätt att hantera oväntade situationer på ett serviceminded sätt.
Tidigare erfarenheter

Du har tidigare erfarenhet av att jobba med service

Du talar flytande svenska och engelska

Du har erfarenhet av Office-paketet

Avslutad gymnasieutbildning

Erfarenhet av att arbeta i CMS-verktyg (ex. Wordpress) är meriterande


 
Anställningen
Anställningsform: Vikariat                                                                            Sysselsättningsgrad: 86%
Start: Enligt överenskommelse men senast juni 2024
Arbetstider: måndag till fredag 09:00-15:30 eller 13:45-20:10 (varannan vecka) samt varannan lördag 09:30-14:00.



Om Middlepoint
Vi vet att ett personligt och positivt bemötande är grunden till en god serviceupplevelse. Med omtanke och värdskap som röd tråd har Middlepoint levererat högklassig arbetsplats- och frontdeskservice sedan starten 2009. Vi är ISO-certifierade inom kvalité (9001), miljö (14001) och arbetsmiljö (45001) och är ett helägt dotterbolag till Coor. Genom noga och omsorgsfullt utvalda medarbetare skapar vi välkomnande miljöer där vi kan hålla fokus på alla detaljer och göra det lilla extra. Hos oss är kunderna mittpunkten.

Är du sugen på en utvecklande och riktigt rolig utmaning? Skicka in ditt cv och personliga brev.
Följ oss på Instagram för att se mer av vad som händer hos oss:
http://instagram.com/middlepoi...
Vännerna på Middlepoint!

Ansök nu

Receptionist till Infocenter i Frölunda Torg

Kontorsreceptionist
Läs mer Feb 2
Meet a Student är en jobbplattform för juniora talanger.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:

Om tjänsten
I denna roll som Receptionist och Service manager får du vara med och utveckla ett serviceuppdrag i ett av Göteborgs populäraste köpcentrum! Frölunda Torg invigde sin fina informationsdisk under 2022 där du som receptionist är en del av shoppingupplevelsen för  besökare och en naturlig kontakt för medarbetare i centrumet. Tillsammans med din kollega kommer du vara köpcentrumets ansikte utåt, vilket kräver god kommunikativ förmåga, lyhördhet och ett gott humör. Vi erbjuder ett mycket omväxlande och självständigt jobb, i trevlig miljö och med glada och serviceinriktade kollegor. Arbetsuppgifterna är varierande och inkluderar bland annat att hänvisa besökare, svara på frågor, sälja presentkort, kontakt med leverantörer och centrumledning samt övriga kundärenden.
Vem är du?
Vi tror att du är en riktig servicestjärna som brinner för det personliga mötet och älskar att jobba med människor. Du är flexibel och prestigelös och tar dig an alla arbetsuppgifter med glädje. Vi ser gärna att du är noggrann, positiv och gillar att jobba i team. Du är professionell i ditt sätt att bemöta besökare och kollegor och orädd inför att ta egna initiativ. För att göra succé i rollen är du medveten om vikten av engagerad service för att utveckla verksamheten framåt samt har lätt att hantera oväntade situationer på ett serviceminded sätt.
Tidigare erfarenheter

Du har tidigare erfarenhet av att jobba med service, reception eller liknande 

Du talar flytande svenska och engelska

Du har erfarenhet av Office-paketet

Avslutad gymnasieutbildning

Erfarenhet av att arbeta i CMS-verktyg (ex. Wordpress) är meriterande


 
Anställningen
Anställningsform: Vikariat                                                                            Sysselsättningsgrad: 86%
Start: Enligt överenskommelse men senast juni 2024
Arbetstider: måndag till fredag 09:00-15:30 eller 13:45-20:10 (varannan vecka) samt varannan lördag 09:30-14:00.



Om Middlepoint
Vi vet att ett personligt och positivt bemötande är grunden till en god serviceupplevelse. Med omtanke och värdskap som röd tråd har Middlepoint levererat högklassig arbetsplats- och frontdeskservice sedan starten 2009. Vi är ISO-certifierade inom kvalité (9001), miljö (14001) och arbetsmiljö (45001) och är ett helägt dotterbolag till Coor. Genom noga och omsorgsfullt utvalda medarbetare skapar vi välkomnande miljöer där vi kan hålla fokus på alla detaljer och göra det lilla extra. Hos oss är kunderna mittpunkten.

Är du sugen på en utvecklande och riktigt rolig utmaning? Skicka in ditt cv och personliga brev.
Följ oss på Instagram för att se mer av vad som händer hos oss:
http://instagram.com/middlepoi...
Vännerna på Middlepoint!

Ansök nu

Receptionist till Infocenter i Frölunda Torg

Kontorsreceptionist
Läs mer Jan 23
Meet a Student är en jobbplattform för juniora talanger.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:
Om tjänsten

I denna roll som receptionist och Service Manager får du vara med och utveckla ett serviceuppdrag i ett av Göteborgs populäraste köpcentrum som invigde sin fina informationsdisk under 2022. Som receptionist är du en del av serviceupplevelsen för såväl besökare som medarbetare i centrumet. Tillsammans med din kollega eftersträvar du kundbemötande i världsklass som ger besökare och shoppare en upplevelse utöver det vanliga. Du kommer vara en del av denna upplevelse vilket kräver god samarbetsförmåga, lyhördhet, flexibilitet och ett gott humör. Vi erbjuder ett mycket omväxlande och självständigt jobb, i trevlig miljö och med glada och serviceinriktade kollegor. Arbetsuppgifterna är varierande och inkluderar bland annat att hänvisa besökare, svara på frågor, sälja presentkort, kontakt med leverantörer och centrumledning samt övriga kundärenden.

Vem är du?
Vi tror att du är en riktig servicestjärna som brinner för det personliga mötet och älskar att jobba med människor. Du är flexibel och prestigelös och tar dig an alla arbetsuppgifter med glädje. Vi ser gärna att du är energisk, positiv, flexibel och gillar att jobba i team. För att göra succé i rollen är du medveten om vikten av engagerad service för att utveckla verksamheten framåt samt har lätt att hantera oväntade situationer på ett serviceminded sätt.

Tidigare erfarenheter

Du har tidigare erfarenhet av att jobba med service

Du talar flytande svenska och engelska

Du har erfarenhet av Office-paketet

Avslutad gymnasieutbildning


Anställningen
Anställningsform: Vikariat                                                                            Sysselsättningsgrad: 86%
Start: Enligt överenskommelse men senast juni 2024
Arbetstider: måndag till fredag 09:00-15:30 eller 13:45-20:10 (varannan vecka) samt varannan lördag 09:30-14:00.


Om Middlepoint
Vi vet att ett personligt och positivt bemötande är grunden till en god serviceupplevelse. Med omtanke och värdskap som röd tråd har Middlepoint levererat högklassig arbetsplats- och frontdeskservice sedan starten 2009. Vi är ISO-certifierade inom kvalité (9001), miljö (14001) och arbetsmiljö (45001) och är ett helägt dotterbolag till Coor. Genom noga och omsorgsfullt utvalda medarbetare skapar vi välkomnande miljöer där vi kan hålla fokus på alla detaljer och göra det lilla extra. Hos oss är kunderna mittpunkten.

Är du sugen på en utvecklande och riktigt rolig utmaning? Skicka in ditt cv och personliga brev.

Följ oss på Instagram för att se mer av vad som händer hos oss:

http://instagram.com/middlepoi...

Vännerna på Middlepoint!

Ansök nu

Är du på jakt efter nya utmaningar inom IT?

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Dec 6
Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:

Är du nyfiken på ett jobb eller redo att ta nästa steg i karriären inom IT? På Jobbify dyker det regelbundet upp nya spännande IT-jobb!

Genom att registrera dig till vår kandidatpool kommer du vara först med att ta del av lediga tjänster inom ditt kompetensområde när de publiceras!

Vi ser gärna att du har en avslutade utbildning eller något års erfarenhet inom området, men det absolut viktigaste är en positiv attityd och dina personliga egenskaper.

Omfattning: Heltid

Ansök nu

Är du på jakt efter nya utmaningar inom Försäljning?

Innesäljare
Läs mer Dec 6
Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:

Är du nyfiken på ett jobb eller redo att ta nästa steg i karriären inom Försäljning? På Jobbify dyker det regelbundet upp nya spännande Försäljningsjobb!

Genom att registrera dig till vår kandidatpool kommer du vara först med att ta del av lediga tjänster inom ditt kompetensområde när de publiceras!

Vi ser gärna att du har en avslutade utbildning eller något års erfarenhet inom området, men det absolut viktigaste är en positiv attityd och dina personliga egenskaper.

Omfattning: Heltid

Ansök nu

Är du på jakt efter nya utmaningar inom HR/Rekrytering?

HR-assistent
Läs mer Dec 7
Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:

Är du nyfiken på ett jobb eller redo att ta nästa steg i karriären inom HR/Rekrytering? På Jobbify dyker det regelbundet upp nya spännande jobb inom HR/Rekrytering!

Genom att registrera dig till vår kandidatpool kommer du vara först med att ta del av lediga tjänster inom ditt kompetensområde när de publiceras!

Vi ser gärna att du har en avslutade utbildning eller något års erfarenhet inom området, men det absolut viktigaste är en positiv attityd och dina personliga egenskaper.

Omfattning: Heltid

Ansök nu