Göteborg: Kurator till Herrgårdsskolan

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kurator till Herrgårdsskolan i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-20 // Varaktighet: Deltid

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Herrgårdsskolan består av 360 elever och på skolan arbetar ca 50 medarbetare. På skolan arbetar både erfarna pedagoger och de som är nyare i yrket.

Som skolkurator ingår du i skolans elevhälsoteam och bidrar med psykosocial kompetenspå organisations-, grupp-, och individnivå. I elevhälsan samverkar du med skolsköterska, specialpedagog, skolpsykolog, skolläkareoch rektor. Teamets uppdrag är att tillsammans medrektor och arbetslag arbeta hälsofrämjande och förebyggande för att stärka barn och ungdomars möjligheter att uppnå målen.

I dina arbetsuppgifter ingårexempelvisatt delta i skolans kontinuerliga värdegrunds- och trygghetsarbete,stödsamtal,samverka medoch stödjavårdnadshavare, konsultation med personalochinsatser i grupp/ klass.Du samverkar också med externa aktörer såsom socialtjänst,habilitering,UPH och BUP.

Tillsammans med skolans pedagogiska personal, elever, skolledning och vårdnadshavare bidrar du till att skapa förutsättningar för ett optimalt lärande för varje elev.

Inom grundskoleförvaltningenmedverkardu på professionsträffar en gång i månaden tillsammans med kuratorskollegor och professionsutvecklaresamtdeltariextern handledning. Som ny skolkurator får du även introduktion samt en mentor.Skolkuratorer i Grundskoleförvaltningen utgår från en gemensam uppdragsbeskrivning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har god kännedom om Socialtjänstlagen och Skollagen och förmåga att formulera dig väl i tal och skrift då du kommer dokumentera ditt arbete i PMO. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som skolkurator samt erfarenhet av arbete med barn och unga.
Meriterande är även:

• Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten
• Erfarenhet av främjande och förebyggande insatser
• Utbildning i samtalsmetodik / handledning

Som person är du stabil, empatisk, prestigelös och trygg i din yrkesroll. Du har ett stort engagemang för barn och ungdomars psykosociala situation och har förmåga att möta människor i olika livssituationer. Du möjliggör barns berättande och medverkar till att elevernas delaktighet och perspektiv lyfts fram.

Du har lätt för att skapa relation och är professionell och respektfull i ditt bemötande av elever, vårdnadshavare och kollegor. Du behöver ha ett intresse av att arbeta i en pedagogisk miljö och i team med olika professioner.

I ditt arbete är du strukturerad och tydlig och har förmåga att ta initiativ och beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du prioriterar också dina insatser tillsammans med rektor och övrig elevhälsa. Yrkesrollen kräver en hög grad av självständighet, samarbetsförmåga och personlig mognad. Du trivs med att arbeta med komplexa frågor, ser möjligheter och är kreativ, Du behåller lugnet i svåra situationer och kan fatta välgrundade beslut under tidspress.

Välkommen med din ansökan




ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Kurator

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Kurator.

Kurator till Kriscentrum för kvinnors samtalsmottagning

Läs mer Nov 30
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
Kriscentrum för kvinnors samtalsmottagning ingår i Kris och relationsenheten 3 som har 17 medarbetare fördelat på samtalsmottagning och skyddade boende. Samtalsmottagningen arbetar stadenövergripande och erbjuder samtal och psykosocialt stöd till kvinnor och icke binära som utsatts för hot och våld eller som själva utsätter sin partner eller expartner för hot och våld. Vi erbjuder även stöd till anhöriga. Vi erbjuder individuella samtal och när så är lämpligt gruppverksamhet.

I din roll som kurator på samtalsmottagningen arbetar du individanpassat, traumafokuserat och erbjuder samtal och psykosocialt stöd individuellt och i grupp. Det psykosociala stödet innebär bland annat att vid behov samverka med till exempel andra inom socialtjänsten, psykiatri och rättsväsende. Du kommer även att arbeta med kunskapsspridning och metodutveckling i enlighet med senaste tillgängliga kunskap.

Tjänsten är huvudsakligen på dagtid men kvällsarbete kan förekomma i samband med gruppinsatser.

Kriscentrum för kvinnors samtalsmottagning har sina lokaler i centrala Göteborg. Vi har regelbunden extern handledning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller en likvärdig utbildning. Du har kunskap om och erfarenhet av arbete med våld i nära relationer och erfarenhet av att arbeta med samtalsstöd och att möta personer i kris.
Du har traumakompetens och kan arbeta stabiliserande. Du har erfarenhet av och ser vikten i att samverka med andra myndigheter.

Det är meriterande om du har en grundläggande psykoterapiutbildning (steg 1) Likaså att du har andra språkkunskaper än svenska såsom till exempel arabiska och persiska.

På Kriscentrum för kvinnor är målgruppen i fokus och det är viktigt att du har ett gott bemötande. Du visar respekt för dom du möter i din yrkesroll och utgår från allas lika värde.

Som person tycker du om att arbeta självständigt, är lugn och trygg, är samarbetsinriktad och har en helhetssyn utifrån våra brukares behov.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

RFSL Göteborg söker kurator på 50% vikariat

Läs mer Nov 20
RFSL Göteborg är en ideell förening som arbetar för att hbtqi-personer ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som alla andra. Vår verksamhet består till stor del av socialt arbete och hivpreventivt arbete. Detta gör vi bland annat genom samtalsstöd, mötesplatser och medlemsaktiviteter samt genom att erbjuda hivtestning på vår lågtröskelmottagning. Vi arbetar också med politiskt påverkansarbete och informationsarbete på olika sätt. Du kan läsa mer om vår organisation på goteborg.rfsl.se.
Då vår nuvarande kurator ska vara tjänstledig för studier på halvtid under 1,5 år så söker vi nu en vikarie på halvtid under denna period.
Arbetsuppgifter
Som kurator på RFSL Göteborg är din huvudsakliga arbetsuppgift att arbeta med samtalsstöd riktat till hbtqi-personer eller personer som funderar över sin sexuella läggning och/eller sin könsidentitet. Du arbetar självständigt med individen i fokus men får handledning. I tjänsten ingår även viss samverkan med, och rådgivning till, andra instanser såsom skola, hälso- och sjukvård, socialtjänst och liknande efter behov.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller socialpedagog, eller med annan utbildning som vi bedömer likvärdig, och som har jobbat några år inom yrket. Du ska ha gedigna kunskaper i hbtqi-frågor, både vad gäller bemötande av hbtqi-personer och om hbtqi-personers livsvillkor, och gärna ha jobbat utifrån ett intersektionellt och normkritiskt perspektiv.
Utöver detta är det meriterande om du, utöver svenska och engelska, talar arabiska, persiska, dari eller något annat språk som är frekvent förekommande bland de klienter vi möter i samtalsstöd.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet vid rekrytering.
Om anställningen
Anställningen är ett vikariat på halvtid från januari 2024 till juni 2025, tillträde enligt överenskommelse. Arbetet är främst lagt på kontorstid, men en viss flexibilitet krävs då arbete även kan förekomma andra tider. Fast lön. Vi har kollektivavtal.
Intervjuer och rekrytering kommer att ske löpande, så inkom med din ansökan snarast och senast 10 december 2023.
För frågor om tjänsten, kontakta nuvarande kurator Lio Gustafsson (lio.gustafsson@goteborg.rfsl.se) eller kanslichef Patrik Hinnerson (patrik.hinnerson@goteborg.rfsl.se).
Ansökan lämnas endast via formulär (se länk nedan).
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- eller rekryteringstjänster i samband med den här annonseringen.

Ansök nu

Kurator till Hovåsskolan

Läs mer Nov 20
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Som skolkurator ingår du i elevhälsans team bestående av rektor, biträdande rektor, skolsköterska, specialpedagog, speciallärare, kurator och skolpsykolog där teamet samverkar med övrig personal samt externa aktörer. Teamets uppdrag är att tillsammans med rektor och arbetslag arbeta förebyggande och hälsofrämjande för att utveckla goda lärmiljöer i en skola för alla. Du kommer att arbeta mot årskurserna F-6 anpassad grundskola och särskilda undervisningsgrupper.

Arbetsuppgifterna utgår ifrån elevens lärosituation och innebär psykosocialt arbete på individ, grupp och organisationsnivå. Detta kan ske genom elevsamtal, föräldrasamtal och gruppsamtal. Du kommer bland annat att arbeta med elevgrupper samt individuella samtal. Du kommer att bidra med det psykosociala perspektivet i till exempel utredningsarbete och bedömningar inför mottagande i grundsärskola.

Du kommer även att arbeta med skolans kontinuerliga värdegrundsarbete och kan till exempel delta i planering och genomförande av utbildningsinsatser i ämnesområden, som berör elevers hälsa, sociala och emotionella utveckling.

Inom grundskoleförvaltningen medverkar du på månadsvisa professionsträffar tillsammans med kuratorskollegor och professionsutvecklare samt deltar i extern handledning. Som ny skolkurator får du även introduktion samt en mentor. Skolkuratorer i grundskoleförvaltningen utgår från en gemensam uppdragsbeskrivning.

Tjänstens omfattning är 50-100%.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har god kännedom om Socialtjänstlagen och Skollagen. Tjänsten kräver även att du har god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med barn och unga eller inom socialtjänsten.

Meriterande är även:

• erfarenhet av arbete som skolkurator
• erfarenhet av sociala utredningar, språkstörning och NPF
• erfarenhet av att dokumentera i PMO
• erfarenhet av förebyggande arbete inom skolan utifrån ett psykosocialt perspektiv
• kunskap om läroplanens mål, värdegrund och syn på lärande
• utbildning i samtalsmetodik /handledning

Du bör ha ett stort engagemang för barn och ungdomars psykosociala situation och en förmåga att omsätta detta i arbete såväl på individnivå som mot grupp och organisation. Du är strukturerad och tydlig i ditt arbete och trivs både med att arbeta självständigt och i samverkan med andra professioner. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och prioriterar dina insatser tillsammans med rektor och övrig elevhälsa. Du är professionell och respektfull i ditt bemötande av elever och i kontakten med vårdnadshavare och kollegor.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Ansök nu

Familjehem och jourhem för våldsutsatta barn Trygga Barn

Läs mer Okt 11
OBS! Läs hela annonsen innan ansökan. Ansökningar som inte är fullständiga besvaras inte.
Nu söker vi jour- och familjehem i hela Sverige!
Trygga barn är en familjehem och jourhemsverksamhet som tar emot placeringar av barn utsatta för olika typer av våld, allt från anknytningstrauma till akuta skyddsbehov. Barnen som placeras hos oss är i behov av att komma till en trygg och kärleksfull familj som står kvar vid barnets sida oavsett vad. Barnen som placeras hos oss kan uttrycka trauma och psykisk ohälsa på olika sätt, allt från självdestruktivt beteende, traumadiagnoser, otrygg anknytning och panikångest. Trygga Barn är den första familjehemsverksamheten i Sverige där alla barn som placeras hos oss får ett barnombud. Ett barnombud har sekretess mot familjehemmet för att tillgodose barnet god familjehemsvård och förhindra missförhållanden. Vi är också den första verksamheten i landet som har specialistkunskap om narcissistiskt våld och känslomässigt våld.
I vår verksamhet utbildas alla familjehem utifrån certifierade utbildningar om olika typer av våld, barns känsloreaktioner vid våld, traumadiagnoser, psykosocialproblematik, barnkonventionen och mycket mer! Hos oss får alla familj kontinuerliga utbildningar, handledning samt avlastning i form av kontaktperson.
Nu söker vi engagerade människor som är villiga att öppna upp sitt hem för barn och vuxna i behov av ett kärleksfullt och tryggt hem för att tillgodose en gynnsam utveckling för den placerade. Vi arbetar utifrån mod, engagemang, självbestämmande, trygghet och kontinuitet. Vi är nu i behov av att rekrytera familjer som önskar att vara en del av en förändring för ett bättre Sverige för landets alla barn. Du som sökande behöver inte ha tidigare erfarenhet av uppdraget utan kommer handledas och utbildas av socionomen och verksamhetschefen Rebecca Lysholm som har flera års erfarenhet av våld i nära relationer Oavsett om du vill bli jourhem eller familjehem så garanterar Trygga Barn dig att du kommer erhålla ny kunskap och möjlighet till självutveckling.
Vi tar emot alla typer av familjekonstellationer, både kärnfamiljer, ensamstående, stjärnfamiljer, samkönade par och familjer som redan har barn eller inte har haft barn! Vi har som krav att barnet kan få ett eget sovrum oavsett om ni vill ta emot ett spädbarn. För oss är barns integritet viktigt. Om det krävs att du ska vara tjänstledig så kommer vi kompensera dig för inkomstbortfallet. Alla sökande familjehem genomgår en familjehemsutredning för bedömning av lämplighet. Om det framkommer utvecklingsområden ska sökande tillsammans med verksamhetschef skapa en planering för att utbildas och få stöd inom dessa områden.
Familjehem? Ett familjehem är ett hem som ett barn kan bo hos under en kortare tid eller resten av uppväxten. Ett familjehem är en familj som kan erbjuda en stabil och trygg tillvaro för det placerade barnet. Vi värdesätter mångfald och samtliga familjekonstellationer och åldrar (minst 18 år gammal) kan bli familjehem i vår verksamhet. Familjehemmet har friheten att bestämma vilken målgrupp familjehemmet önskar att ta emot samt komplexiteten på ärendet. Har du ingen tidigare erfarenhet av uppdraget får du möjlighet att successivt samla erfarenhet.
Att vara familjehem innebär utmaningar och där av värdesätter vi kontinuerlig handledning och tillgång till stöd från verksamhetschef alla tider på dygnet. Dina personliga egenskaper bör vara att du är kärleksfull och har tillgång till dina känslor, motivation att utvecklas, självmedveten, prestigelös samt en trygg vuxen. En av de viktigaste uppgifterna för ett familjehem är att samarbeta med verksamhetschef, barnet, ursprungsfamiljen, socialtjänsten och andra viktiga aktörer i barnets liv.
För att kunna bli familjehem hos oss behöver du inlämna belastningsregister, misstankeregister, socialregister, LOB register samt register från Försäkringskassan och Kronofogden. Vid behov kan familjehemsutredaren begära in andra intyg om det finns behov av det. Familjehemmet ska även kunna tillgodose barnet skolgång och kontakt med vårdinsatser vid behov. Familjehemmet ska erbjuda barnet ett eget rum till det placerade barnet under placeringen.
Jourhem? Ett jourhem är ett hem som kan ta emot ett barn med kort varsel, oftast akutplaceringar. Det kan exempelvis handla om ett barn som har blivit omedelbart omhändertaget på grund av att socialtjänsten har fått information om att det förekommer fysiskt våld i hemmet.
För att bli jourhem behöver du kunna erbjuda en trygg person som kan vara hemma på heltid, en egen stabil situation, plats i hemmet, ha körkort och inte förekomma i något register. Vissa jourhem väljer att gå över till att bli familjehem om socialtjänsten bedömer att barnet ska vara familjehemsplacerat under en längre tid. Alla jour- och familjehem får arvode för uppdraget samt omvårdnadskostnader för det placerade barnet.
Ansökan?
Vid ansökan ska du skicka ett CV och skriva ett personligt brev och svara på följande frågor:
Vad är din anledning till att ta an uppdraget som familjehem/jourhem för barn utsatta för våld i hemmet??
Har du egna erfarenheter av våld i nära relationer? Om ja, har du bearbetat detta??
Har du tidigare erfarenhet av barn? Antingen egna eller inom arbetet??
Har du erfarenhet av socialt arbete?
Har du tidigare varit jour- och familjehem? Då ser vi gärna att du kontaktar den kommun som har utrett dig och barnet.
Har du förmåga till självmedvetenhet och kan erhålla feedback?
Vad tror du skulle vara den största utmaningen för familjehemsuppdraget??
Hur många barn/vuxna har du möjlighet att ta emot??
Har du tidigare blivit dömd eller polisanmäld för något brott som regleras i Brottsbalken kapitel 3, 4 eller 6?



Ditt personliga brev samt CV ska sedan skickas via Trygga Barns/Vivant Omsorgs anmälningsformulär (se nedan under Ansök via arbetsgivarens webbplats) vilken ombesörjs av vår familjehemsutredare.? Via formuläret kan du även anmäla dig till ett digitalt informationsmöte. Rekrytering sker löpande.
Vi undanber alla olika typer av rekryteringsbolag i rekryteringsprocessen.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN

Nedan visas andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN .

Förhandlingsansvarig Utvecklingsledare med inriktning arbetsrätt och samver

Organisationsutvecklare
Läs mer Dec 4
Nytt
Göteborgs Stads Förskoleförvaltning ansvarar för utbildning och omsorg för cirka 25 000 barn i närmare 360 kommunala förskolor. Förvaltningen har cirka 8 900 medarbetare som tillsammans arbetar med barnens lärande och utveckling i centrum. Förskoleförvaltningen söker dig som vill vara med att utveckla en trygg och lärorik förskola för alla barn.
Hos oss ger du barnen möjligheter till en bra framtid, varje dag! Välkommen till världens viktigaste jobb. Du är Göteborg.

Följ gärna vår resa på LinkedIn: https://se.linkedin.com/company/förskoleförvaltningen-göteborgs-stad

ARBETSUPPGIFTER
Vi stärker nu vår kompetens och inrättar en ny tjänst som Förhandlingsansvarig Utvecklingsledare inriktad på arbetsrätt och samverkan. Vill du vara med på vår utvecklingsresa?

Enheten HR-processer är en ny enhet med start 1 januari 2024. I enhetens uppdrag ingår att arbeta med samlad utveckling av HR-processerna för att stärka och säkra kompetensförsörjningen till verksamheten nu och framåt. Vi arbetar processorienterat med strategiskt utvecklingsarbete tillsammans inom avdelningen och med verksamheten. De processer som enheten ansvarar för är: förhandling, arbetsrätt och samverkan, arbetsmiljö och hälsa, rehabilitering, omställning, chefs- och ledarutveckling, kompetensförsörjning samt controllerfunktion.

Som Förhandlingsansvarig Utvecklingsledare med inriktning arbetsrätt och samverkan har du förvaltningsövergripande uppdrag att leda, driva, och ansvara för genomförande, utveckling och uppföljning inom ditt ansvarsområde; arbetsrätt, förhandling och samverkan. Du driver, värnar om och vidareutvecklar ett gott samverkansklimat tillsammans med våra fackliga parter.

I rollen ingår:
• Huvudansvar för arbetsrätt, förhandling, avtal och samverkan inom förvaltningen.
• Hantering av uppdrag från nämnd eller förvaltningsledning.
• Tätt samarbete med och stöd till kollegor inom HR-avdelningen inom ansvarsområdet.
• Omvärldsbevakning inom området.
• Att bära och företräda ansvarsområdet inom förvaltningen och externt.
• Att stödja chefer och verksamhet i tolkning och kunskap kring lagar och avtal samt ansvara för och genomföra utbildningar inom området.
• Förhandling med fackliga parter ex tvisteförhandlingar, svårare arbetsrättsliga ärenden i förvaltningen.
• Dialog och samverkan med fackliga parter.
• Visselblåsarfunktion.
• Delaktig i lönebildningsprocessen.
• Tätt samarbete med och stöd till kollegor inom HR-avdelningen inom ansvarsområdet.

Vi arbetar i trevliga lokaler på Gamlestads Torg 5 som du lätt når med buss och spårvagn. På vårt kontor arbetar vi utifrån ett aktivitetsbaserat arbetssätt vilket ger större frihet att välja arbetsutrymme utifrån arbetsuppgifternas syfte.

Välkommen med din ansökan! Vi gör urval under v. 3 och intervjuer sker under v. 4 2024.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom HR, eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, till exempel juridik.

Vi vill även att du har minst fem års erfarenhet inom arbetsrätt, förhandling och samverkan.

Du ska ha förmåga att växla perspektiv och arbeta både operativt och strategiskt inom områdena arbetsrätt, förhandling och samverkan. Du är trygg i arbetsgivarrollen i bland annat förhandlingssituationer.

Det är meriterande om du har arbetat inom offentlig förvaltning.

Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde, sätter den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang samt visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde.

På ett effektivt sätt kan du identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar.

Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. I rollen ingår att du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning.

Du motiveras av tydligt definierade mål, har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling samt följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Ansök nu

Planeringsledare samordnad skötsel

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Dec 5
Nytt
Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 850 personer.

Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.

Göteborgs Stad arbetar utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en planeringsledare samordnad skötsel till avdelningen Drift och Underhåll, verksamhetsområde Samordnad Skötsel på den nya förvaltningen Stadsmiljö!
Vi erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete med goda utvecklingsmöjligheter där du har stora möjligheter att påverka arbetsinnehållet. Hos oss får du möjlighet att påverka göteborgarnas vardag och vara delaktig i att driva utvecklingen framåt i Göteborgs Stad.

I rollen som planeringsledare kommer du att ansvara för att stödja, leda, följa upp samt utvärdera driftentreprenader vars slutleverans är främst inom områdena vinterväghållning, grönyteskötsel och barmarkrenhållning inklusive tillhörande anläggningar och objekt.
I ditt uppdrag ingår att hålla i olika möten, skapa rutiner samt vara med och utveckla Staden i ett led att bli en bättre beställare

Du kommer att samverka med kollegor, andra förvaltningar, aktörer och entreprenörer för att tillsammans säkerställa en leverans av ändamålsenlig och resurseffektiv barmarksrenhållning, grönyteskötsel samt vinterväghållning till stadens invånare, besökare och näringsidkare.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du trivs med att operativt arbetsleda och samordna både medarbetare och entreprenörer. Vi tror att du är van vid en samordnande roll och har en väl utvecklad kommunikationsförmåga. Du får energi av att leda, engagera och motivera andra.

Vidare i rollen som planeringsledare kommer du att:
Delta i och bidra till upphandlingsarbete. Delta i och bidra till kvalitetsarbete exempelvis genom att arbeta för att samtliga områden sköts, utvecklas och följs upp på ett likvärdigt sätt utveckla samarbete mellan förvaltningar samt ta emot olösta frågor och arbeta fram svar.
Vara förvaltningens representant i olika projekt och samrådsgrupper.



KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har en relevant högskole- eller universitetsexamen på minst kandidatnivå, förslagsvis inom drift-och underhåll av grönytor och/eller trafikala miljöer, alternativt arbetslivserfarenhet samt yrkeskompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta med samordning av drift- och underhåll i stadsmiljöer, önskvärt är även erfarenhet av arbetsledning i drift- och underhållsuppdrag samt vana av att förhandla och driva arbetet framåt. Körkort B och goda IT kunskaper är ett krav.

Du har ett intresse för miljöfrågor kopplat till drift- och underhåll. Det är meriterade om du har kunskaper och erfarenheter av LOU, entreprenadjuridik samt avtalsformerna AB04, ABT och ABFF och därmed kunna tolka, läsa och förstå olika typer av avtalshandlingar korrekt. Utbildning i Bas U och Bas P är meriterande.

Du är strukturerad och bra på att organisera och planera ditt och andras arbete. God problemlösningsförmåga är en viktig del av arbetet tillsammans med ett engagemang för att utveckla verksamheten. Då tjänsten kräver många kontaktytor behöver du ha en god kommunikativ förmåga samt att du har lätt för och trivs med att samarbeta.

Tjänsten är tillsvidare men provanställning kan komma att tillämpas.

Välkommen med din ansökan!




ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vår arbetsplats är belägen i centrala Göteborg och vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Om rekryteringsprocessen:
För din kännedom arbetar vi med kompetensbaserade rekryteringsprocesser, en metod som innebär att vi fokuserar på kompetens för tjänsten samt personliga egenskaper. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.

Ansök nu

Stödassistent inom autismspektrum

Stödassistent
Läs mer Dec 1
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Söker du ett meningsfullt jobb där du får vara delaktig i ett utvecklingsarbete? Söker du omväxling, utmaningar och trevliga kollegor? Då ska du söka till Krabbelidernas BmSS-boende där du får vara med och göra skillnad i arbetet för personer med autism, intellektuella funktionsnedsättningar samt utmanande beteende. Vi söker dig som vill vara med och utveckla verksamheten och skapa en meningsfull vardag för dem vi är till för.

På Krabbeliderna bor det 6 hyresgäster.
Som stödassistent här arbetar du utifrån genomförandeplaner, arbetspassbeskrivningar, arbetsrutiner, handlingsplaner etc. Du är ett stöd i att nå måluppfyllelse och skapa meningsfullhet i vardagen. Arbetsuppgifterna är att ge stöd till hyresgästen i och utanför hemmet utifrån var och ens behov och önskemål. Du har kontinuerlig vägledning av stödpedagog.

Läs mer om verksamheten och enhetschef Anna Gül på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/annagül/

Välkommen med din ansökan!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har stödassistentutbildning, Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete eller pedagogiskt arbete, eller Vård och omsorgsprogrammet med specialisering inom programfördjupningen funktionsnedsättning. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Kommunikation är en viktig del av arbetet, vilket kräver att du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.

Tidigare erfarenhet av arbete inom vård och omsorg är meriterande, likaså
erfarenhet av arbete med målgruppen. Även god datavana, kunskaper i social dokumentation samt b-körkort är meriterande.

Vi ser det också som meriterande om du har kunskap och erfarenhet av följande metoder: LAB (lågaffektivt bemötande), AKK (Alternativ och kompletterande kommunikation) , Tydliggörande pedagogik, Tecken som stöd, IBIC (Individens behov i centrum), MI (Motiverande samtal).

Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.

Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke.

Du får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat.

Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer.

ÖVRIGT
Enhetschef Anna Gül kommer att vara på semester under delar av annonsperioden. I hennes frånvaro svarar Yeshi Zereaburuk på frågor.

Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Vid arbete i den enskildes hem:
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Ansök nu

Timvikarier till Boende med särskild service

Stödassistent
Läs mer Dec 1
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Timvikarier till Bemanningsenheterna Funktionsstöd

Vi söker dig som vill arbeta som timvikarie inom funktionsstöd! Hos oss kommer du arbeta med personer med olika typer av funktionsvariationer som exempelvis autism, down syndrom och fysiska- och psykiska funktionsnedsättningar.

Verksamheterna är uppdelade i olika geografiska områden: Hisingen (Norra- och Västra Hisingen samt Lundby), Nordost (Angered, Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala), Centrum (Majorna-Linné, Örgryte-Härlanda, Johanneberg Guldheden och Landala), och Sydväst (Askim, Frölunda Högsbo och Västra Göteborg). Din anställning blir placerad till det geografiska område du visar intresse för efter genomgången rekryteringsprocess.

Arbetet på boende med särskild service (BmSS) innebär varierande uppgifter så som pedagogiskt stöd i vardagen, personlig omvårdnad samt vanligt förekommande arbete i hemmet som tvätt och matlagning. Genom att finnas där som stöd för våra brukare bidrar du till en meningsfull vardag.
Som timvikarie lägger du dig själv tillgänglig i vårt bokningssystem när du önskar arbeta. När behov uppstår i verksamheten bokar våra bemanningsplanerare in dig på pass.

I Förvaltningen för Funktionsstöd arbetar vi med kompetensförsörjning genom konceptet 3T- Tim till tillsvidare, vilket innebär att det finns en utbildningsinsats i syfte att kombinera utbildning med arbete via bemanningsenheten. Målsättningen är att det ska leda till en tillsvidareanställning i förvaltningen efter slutförda studier.

Som timvikarie erbjuds du:
- Flexibel arbetstid förlagd dagtid, kvällstid eller natt på vardagar och helger.
- Styra din arbetstid genom att själv lägga in din tillgänglighet och få förfrågningar därefter.
- Kombinera arbetet med studier, annan sysselsättning eller pension.
- Goda möjligheter till sommarjobb och en framtid inom staden.

KVALIFIKATIONER
För att kunna kommunicera med brukare, kollegor och föra dokumentation behöver du behärska det svenska språket vilket innebär godkända betyg i Svenska A, SAS Grund D eller motsvarande. Du som söker tjänst hos oss behöver ha fyllt 18 år, i enlighet med föreskrifterna om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2012:3).

Det är önskvärt om du har tidigare arbetslivserfarenhet inom området. Har du en stödassistent utbildning, barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete eller pedagogiskt arbete, eller vård och omsorgsprogrammet med specialisering inom programfördjupningen "funktionsnedsättning". Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig ser vi det som meriterande.

För att trivas med tjänsten behöver du ta dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer.

ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis om du har meriterande utbildning.
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/blanketter---kontrollera-egna-uppgifter/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Ansök nu

Utvecklingsledare process-och projektutveckling

Organisationsutvecklare
Läs mer Nov 29
Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.

Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.

I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bidra till en sammanhållen stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv?
Stadsbyggnadsförvaltningen är tillsammans med de andra stadsutvecklande förvaltningarna inne i ett utvecklingsskede där vi utvecklar våra arbetssätt för att bättre kunna leverera utifrån vårt uppdrag.

Nu söker vi en utvecklingsledare med helhetsperspektiv som ska driva och utveckla vårt övergripande process- och projektutvecklingsarbete tillsammans med våra systerförvaltningar. Du identifierar förbättringsområden som går i linje med våra mål och strategier och du stöttar våra verksamheter mot ett processorienterat arbetssätt. Du kommer att arbeta både självständigt och tillsammans med andra, såväl operativt som strategiskt.

En viktig del av tjänsten är förändringsledning för att stötta våra verksamheter mot processorienterade arbetssätt. Du kartlägger och utvecklar processer med syftet att identifiera effektiviseringsmöjligheter. Det handlar om att skapa förutsättningar för verksamhetsutveckling för en högre kvalitet och service för de vi är till för. I arbetet använder du dig av praktiska verktyg och metoder för att säkerställa analys och kvalitetsmedvetenhet.

Enheten kvalitet, som du kommer tillhöra, arbetar med förvaltningsövergripande utvecklingsarbete och uppdrag och säkerställer att detta ligger i linje med övergripande ledning och styrning. Idag finns inom enhetens uppdrag ansvar för frågor som rör forskning och innovation, digitalisering, miljöledning och säkerhet.

KVALIFIKATIONER
Du har akademisk utbildning, minst kandidatexamen, inom relevant område eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Du har även utbildning eller erfarenhet inom process-och projektutveckling samt verksamhetsutveckling.

Vi söker dig som är drivande, tänker nytt, gillar utmaningar och ett omväxlande arbete. Du trivs med att arbeta självständigt, är flexibel och beredd på att ta ett stort ansvar för eget operativt arbete.

Du har minst fem års relevant arbetslivserfarenhet, gärna längre. Om du har arbetat i offentlig förvaltning och har förståelse för Göteborg Stads organisation, ledning och styrning är det meriterande.

Du har:
• Erfarenhet av arbete med processutveckling och processmodellering
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling
• Erfarenhet av projektledning
• God kunskap om relevanta kvalitetsmetoder. Erfarenhet av nyttorealisering är
meriterande
• Kunskap och erfarenhet i att arbeta med processmodelleringsverktyg. Erfarenhet av 2c8 är
meriterande
• God erfarenhet av att arbeta i Officepaket och lätt för att lära nya IT-verktyg


För att lyckas i rollen behöver du:
• Ha en stark kommunikativ förmåga och kunna inspirera, motivera och engagera andra. Du kan uttrycka dig väl både i tal och skrift.
• Vara strukturerad och analytisk samt leverera resultat med hög kvalitet.
• Vara mål- och resultatorienterad med en god förmåga att utveckla och driva förbättringsarbete
• Ha god förmåga att arbeta utifrån en helhetssyn
• Ha en mycket god samarbetsförmåga

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Behandlare/socialsekreterare till HVB Triton

Socionom
Läs mer Dec 4
Nytt
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett varierande och givande arbete, där du bidrar till en trygg vardag för barn och ungdomar? Nu söker vi en engagerad behandlare till vårt team på Triton.

Triton är ett av Socialförvaltningen Nordosts HVB-hem. Vi finns i Utby och har plats för sex barn/ungdomar i åldern 9 -13 år. De som bor här kommer främst från Nordöstra Göteborg och placeras företrädelsevis utifrån SoL. Närhetsprincipen ger möjlighet att gå kvar i sin skola och även ha närheten till familj och nätverk.

Vi har organiserat verksamheten utifrån att den ska vara så hemlik som möjligt, vilket innefattar alla praktiska arbetsuppgifter som vanligtvis förekommer i ett hem. Som behandlare ger du stöd och omsorg i vardagen och har samtal med barnen samt med familj, skola och övrigt nätverk. Dokumentation och möten med socialtjänst och övriga aktörer runt barnen ingår också i dina arbetsuppgifter.

Vårt arbete bedrivs med fokus på placeringar som varar några månader upp till ett år. Vi har ett systemteoretiskt synsätt och bemötande och vi arbetar systematiskt med behovsområden enligt BBIC. Vi har ett salutogent förhållningssätt och erbjuder en stabil miljö samt en strukturerad vardag. Med detta som bakgrund är vår ambition att möta behov och att anpassa metod utifrån individ, familj och uppdrag.

Arbetstiden är schemalagd med tjänstgöring dag, kväll, natt och helg. I tjänsten ingår viss beredskap. Mestadels arbetar vi två-tre personer. Ensamarbete sker mellan 23-08. Sovande jour mellan kl. 00-06, då du också har en kollega tillgänglig med beredskap.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har en annan beteendevetenskaplig examen. Alternativt har en annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget. Vi ser helst att du har erfarenhet av arbete på HVB-hem. Erfarenhet av arbete inom olika behandlingsverksamheter riktade mot målgruppen är meriterande.

Vi ser det som positivt om du har ett systemteoretiskt synsätt och har vana av att arbeta enligt BBIC. Erfarenhet av beredskap och ensamarbete med målgruppen såväl som erfarenhet av samverkan med socialtjänst och skola är meriterande.

Här händer det många saker samtidigt och du behöver kunna behålla lugnet, prioritera, samarbeta och kommunicera, samt tycka det är roligt att vara med barn och ungdomar i vardagen. Du behöver vara en stabil och trygg vuxen som kan möta barnen och deras föräldrar med värme, omsorg och professionalitet. Ibland blir det bråk mellan barnen och då är det viktigt att du hjälper dem med konflikthantering och ger dem möjlighet till nya strategier. Du behöver därför vara pedagogisk och kreativ för att kunna möta varje barn på deras villkor.

Du ser till helheten och arbetar tillsammans med dina kollegor för att ge bästa möjliga stöd till barnen. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för personer du möter bidrar du till ett respektfullt arbetsklimat. Ensamarbete förekommer ibland och du behöver även vara trygg i att arbeta och lösa problem självständigt.

B-körkort är ett krav och du behöver ha körvana.
Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För tjänster som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn under 18 år behöver du kunna uppvisa ett giltigt utdrag ur belastningsregistret innan du börjar arbeta hos oss. Utdraget beställs direkt från Polisens hemsida: https://polisen.se/belastningsregistret?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

Ansök nu