Göteborg: Forskare Energisystemanalys

Hitta ansökningsinfo om jobbet Forskare Energisystemanalys i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-04-11 // Varaktighet: Heltid

Sverige står inför en enorm omställning av samhället för att nå hållbarhetsmålen.

En central del i omställningen är energisystemet, och vi behöver hitta vägar framåt som fungerar på systemnivå. Vill du arbeta med dessa frågor och bli en del av ett team av mycket kompetenta och engagerade kollegor? Då kan tjänsten som forskare hos oss vara något för dig. 

Om oss 
Välkommen till enheten Energisystemanalys, en del av avdelningen Systemomställning på RISE. På enheten har vi fokus på systemperspektivet, på samspelet mellan teknik, ekonomi och miljö och arbetar med olika frågeställningar som rör omställningen av energisystemet. 

Några av de områden vi arbetar med idag är t.ex.; elektrifiering, flexibilitet, vätgasen roll, bioraffinaderi och koleffektiva värdekedjor, bio-CCUS, framtidens drivmedel och hållbara transporter, energiplanering och framtidsscenarier för det svenska energisystemet samt hur styrmedel ska utformas för att möjliggöra omställningen. Hos oss arbetar både forskare, analytiker och projektledare och du får möjlighet att både bidra med din expertis och att ta del av andras. Vi arbetar främst med kvantitativa metoder så som teknoekonomisk analys, hållbarhetsanalys och energisystemmodellering. 

Våra projekt sträcker sig från kortare uppdrag till större nationella och internationella forskningsprojekt, ofta i samarbete med kollegor från RISE olika expertisområden. Våra uppdragsgivare är både offentliga aktörer och företag.

Om rollen  
Som forskare bidrar du med din expertis i ett flertal olika projekt samt driver och utvecklar egna projekt i samarbete med RISE kollegor och behovsägare. 

I rollen som forskare hos oss får du fördjupa dig inom ditt delområde inom energisystemet samtidigt som du får chansen att bredda din expertis. Du blir en del av ett engagerat och högkvalificerat team som värdesätter öppenhet, gemenskap och glädje i arbetet. I rollen kommer du även samarbeta nära med många andra delar av RISE med kompletterande kompetens och du får fördelen att ha kollegor med djupare teknisk kunskap och branschexpertis.  

Placering för tjänsten är i första hand tänkt till Göteborg, men även andra orter kan bli aktuella. Vi utgår från ett hybridarbetssätt och därför väljer de flesta medarbetare att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen. 

Vem är du? 
Vi söker dig som är forskare, och som har ett mycket en god förståelse och intresse för omställningen av det svenska energisystemet. I första hand söker vi dig med en doktorsexamen, men även du som har relevant arbetslivserfarenhet är aktuell. 

Du besitter en gedigen kunskap inom kvantitativa analysmetoder och har förmågan att designa och genomföra både forskningsstudier och kunduppdrag. Du har troligtvis erfarenhet av att skriva referensgranskade rapporter och artiklar. 

Du är en kommunikativ person som kan uttrycka dig väl på både svenska och engelska, både i tal och skrift. Vidare ser vi gärna att du är nyfiken och villig att utforska nya områden inom energiomställningen. Att du gillar variationen och utmaningen i att växla mellan olika typer av arbetsuppgifter och uppskattar möjligheten att få arbeta både i längre forskningsprojekt och kortare uppdrag. Vi tror att båda formaten behövs för att bidra till en hållbar omställning genom kunskap. Att ha ett etablerat nätverk inom området ses som en fördel, men viktigast är din förståelse för energisystemet och ditt intresse för en hållbar omställning.

Är vi rätt för varandra?  
På RISE värderar vi mångfald och tror att olika perspektiv bidrar till innovativa lösningar. I en dynamisk miljö får du möjlighet att utvecklas både personligt och professionellt och göra verklig skillnad. Välkommen till Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner, där vi strävar efter en hållbar framtid för alla. 

Välkommen med din ansökan!  
Låter detta intressant och du vill du veta mer? Välkommen att kontakta rekryterande chef: Maria Willborg, Enhetschef – Energisystemanalys, +46 10 516 61 97. Sista ansökningsdag är 12 maj 2024. Urval och intervjuer kommer att ske löpande under och efter ansökningsperioden. Tillträde enligt överenskommelse. 

Våra fackliga representanter är: Ulf Nordberg, Sveriges Ingenjörer, 010-5166959 and Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161. 

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Civilingenjör, energi

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Civilingenjör, energi.

Erfaren projektör fjärrvärme och fjärrkyla

Läs mer Jan 24
Välkommen till FVB, din nya arbetsplats!
Som medarbetare på FVB kommer du snart märka att personalen är i främsta rummet, vi har jobbat målmedvetet för att skapa en trivsam arbetsplats. Hos oss ska alla känna sig välkomna och inkluderade oavsett vem du är. Flera av våra medarbetare har jobbat i många år, och bland de som valt en annan arbetsplats är det flera som sökt sig tillbaka, det ser vi som ett gott betyg!
12 ytterligare anledningar att jobba på FVB Utvecklingsmöjligheter, personlig utveckling i framkanten av en het bransch
Kompetenta kollegor, tillhörighet och ett positivt arbetsklimat
Bra balans mellan privatliv och arbetsliv
Flexibel arbetsplats, möjlighet att med ökad erfarenhet arbeta på distans
Del av årsvinsten betalas ut som bonus, lika belopp till alla
Delägarskap, möjlighet att bli delägare i ett personalägt företag
Kollektivavtal
Förmånliga villkor vid föräldraledighet
Förmånliga semestervillkor
Möjlighet till personalbil
Motionsbidrag och företagshälsovård
Internationella kontakter, med möjlighet till utlandsuppdrag
Din nya tjänst
Du kommer att arbeta med nyanläggning och utbyte av distributionssystem för fjärrvärme & fjärrkyla i samtliga skeden, med tyngdpunkt på projektering och konstruktion. I detta ingår bland annat platsbesök, remisshantering, rörkonstruktion och hållfasthetsberäkningar. Det innebär variationsrika dagar med både kontorsarbete, visst fältarbete samt möten med beställare och entreprenörer. Med ökad erfarenhet växer ansvaret och uppdragens komplexitet.
Du kommer att delta i utvecklingen av gruppen och vi värderar samarbete och engagemang högt. I många av våra större uppdrag hjälps vi åt och samarbete med medarbetare på våra andra kontor. Arbetet präglas av stor frihet med ansvar både mot kollegor och kunder. På kontoret i Göteborgarbetar ca 9 personer inom olika delar av energibranschen, utöver en distributionsavdelning har vi även energikonsulter inom fastighet, produktion och El & Automation.
Din profilVi söker dig som är enerfarenprojektör/konstruktör och tycker om att arbeta både i grupp och självständigt, ofta i direkt kontakt med beställare och övriga sakägare. Du är nyfiken, teknikintresserad, kreativ, lösningsorienterad och har ett praktiskt synsätt. Du har även lätt för att samarbeta, är ansvarstagande och vill genom ditt arbete bidra till ett bra helhetsresultat. Du kan hantera flera projekt samtidigt och känner ansvar för dem.
Du har relevant ingenjörsutbildning exempelvis inom energi-, bygg- eller maskinteknik. Du behärskar det svenska språket väl i både tal och skrift samt har goda kunskaper i engelska. B-körkort är ett krav.
Erfarenhet av projektering/konstruktion av infrastruktur t.ex. markförlagda system inom fjärrvärme & fjärrkyla är meriterande. Även erfarenhet från våra övriga arbetsområden inom energi avseende fastighet eller produktion är meriterande.
Anställningsform och rekryteringsprocess Tjänsten är en tillsvidareanställning, ansökningar hanteras löpande med ambitionen att tillsätta tjänsten så snart som möjligt. Arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll kan komma att vara aktuellt i urvalsprocessen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vill du veta mer?För mer information om tjänsten kontakta rekryterande chef Azin Baker, e-post azin.baker@fvb.se
För mer information om personalrelaterade frågor Marie Barrefors, Telefon 021-81 80 75, e-post marie.barrefors@fvb.se
Varmt välkommen med din ansökan! Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Ansök nu

Projektledare med inriktning inneklimat och energi

Läs mer Dec 10
Inom CIT Renergy kombinerar vi djup teknisk och analytisk kunskap med ett övergripande energisystemperspektiv. Vi har mångårig praktisk och analytisk erfarenhet och bred kompetens inom klimatomställning av energi- och transportsystem, energi- och resurseffektivisering i såväl industri som byggnader samt inomhusmiljö. Tillsammans med våra kunder skapar vi energi-, miljö- och kostnadseffektiva lösningar. CIT Renergy har ca 35 medarbetare och är en del av koncernen Chalmers Industriteknik.
Just nu söker vi en engagerad och driven projektledare med inriktning på inneklimat och byggnadens energianvändning till affärsområde Inomhusmiljö.
Affärsområde Inomhusmiljö stödjer myndigheter, branschorganisationer och företag med att formulera tydliga och relevanta krav och rekommendationer på inneklimatets kvalitet. Vi utför inneklimatutredningar, systemanalyser och funktionskontroller för inomhusmiljöer såsom skolor, vårdlokaler, kommersiella fastigheter och industrilokaler. Vi har även unik kompetens och omfattande erfarenhet inom specialområden som skyddsventilation och renrumsteknik.
Om rollen
I rollen som projektledare med inriktning mot inneklimatteknik kommer du att arbeta med utredningar, systemanalyser och funktionskontroller kopplat till olika inomhusmiljöer. Du ansvarar för uppdragens alla delar, från planering till genomförande, rapportering och uppföljning. Du ansvarar för budget, resurser och kvalitet. Som projektledare kan du även leda mindre team, internt och externt, för att säkerställa att uppdragen når uppsatta mål. En central del av rollen är även att omvärldsbevaka och bidra till utvecklingen av vårt affärsområde samt påverka dess framtida riktning.
Ansvarsområde Fungera som sakkunnig inom inneklimatteknik och rådgivare för industri, forskningsaktörer och myndigheter.
Utföra inneklimatutredningar, inklusive systemanalyser, mätningar och funktionskontroller av installationstekniska system som ventilation, värme och kyla. Detta kan även omfatta uppdrag kopplat till skyddsventilation och rena miljöer som operationssalar eller inom läkemedelsindustrin.
Utföra konsekvensanalyser relaterade till energieffektivisering och inneklimat.
Utarbeta inneklimatrelaterade kravspecifikationer och rekommendationer samt ta fram program för uppföljning och verifiering av kravuppfyllnad.
Skriva anbud och offerter.
Om dig
Du trivs i rollen som projektledare och i en dynamisk arbetsmiljö där du hanterar flera uppdrag parallellt. Som person är du självgående, handlingskraftig och har ett strukturerat och noggrant arbetssätt som säkerställer att uppdrag levereras i tid och med hög kvalitet. Din analytiska och problemlösande förmåga gör dig trygg i att möta nya utmaningar, och ditt förtroendegivande sätt hjälper dig att bygga långsiktiga relationer med både kunder och kollegor. Med en stark kommunikativ förmåga samarbetar du effektivt i team och kan förmedla tekniska lösningar till olika målgrupper. Du drivs av att bidra till verksamhetens utveckling och ser möjligheter att påverka viktiga frågor, särskilt inom klimatomställning och energiomställning.
Kvalifikationer Högskole- eller universitetsexamen (minst MSc) inom installationstekniska system, eller motsvarande ämnesområde.
Flera års arbetslivserfarenhet eller forskningserfarenhet inom ett eller flera av ämnesområdena inomhusmiljö, ventilation, värme och/eller kyla.
Erfarenhet av projektledning eller team-ledning, gärna inom konsultbranschen.
Goda kunskaper om byggnaders installationstekniska system och energianvändning.
Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.
Du erbjuds
Hos oss arbetar du med omväxlande och inspirerande frågeställningar tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Här väntar spännande utmaningar och möjligheten att göra verklig skillnad genom meningsfulla uppdrag som bidrar till bättre inomhusmiljöer och samhällets energi- och klimatomställning.
Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid. Vårt kontor ligger centralt beläget i Göteborg vid Chalmers och du erbjuds en hybrid lösning där du har möjlighet att varva kontorsarbete med arbete hemifrån.
Sista ansökningsdatum: 6 januari 2025. Urval sker efter sista ansökningsdag.
Vid ansökan, bifoga CV och ett personligt brev där du reflekterar över varför just du skulle passa bra för det här jobbet.
Kontakt vid frågor
Mari-Liis Maripuu, affärsområdeschef:
mari-liis.maripuu@chalmersindustriteknik.se
Kontakt från rekryteringsföretag, CV- och annonssäljare undanbedes.
Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Projektledare för bränsleleveranser inom kärnkraft

Läs mer Jan 31
Är du en person som trivs med att leda ingenjörstunga leveransprojekt och har intresse för kärnteknik? Vill du vara med och skapa en fossilfri framtid?
Vi söker en ny kollega till Vattenfall Nuclear Fuel AB (VNF) där huvuduppgiften är att leda och koordinera våra kärnbränsleleveranser till Ringhals kärnkraftverk. Kom och jobba med oss!
VNF har som främsta uppgift att upphandla, kvalitetssäkra, dimensionera och leverera kärnbränsle till Vattenfalls kärnkraftverk. Vi har ansvarsåtaganden som spänner över hela livscykeln fram till det att bränslet tas ur härden.
Rollen finns placerad hos Enheten Kärnbränsleförsörjning som består av 11 medarbetare med uppdrag inom bl.a. inköp, leverantörsbedömningar, leveransprojektledning och finansiella frågor men eftersom denna roll är central för hela företagets verksamhet så kommer du att arbeta tätt med kollegorna vid alla fem av företagets enheter.
Vi erbjuder dig ett givande och varierande uppdrag inom kärnkraftsbranschen och att tillsammans jobba mot ett gemensamt mål.
Ta chansen att bli en nyckelspelare hos oss och bidra till en hållbar och säker energiframtid!
Vi vet att våra anställda är nyckeln till vår framgång. För oss är din utveckling viktig och därför kommer vi alltid att uppmuntra dig till att använda dina kunskaper och ge dig möjligheter till att växa genom nya utmaningar och kompetensutveckling. Hos oss får du förtroendet att agera med stor frihet och eget ansvar, vilket tillsammans med bra arbetsvillkor och ömsesidigt förtroende ger en hög flexibilitet och balans mellan arbete och privatliv.?

Dina arbetsuppgifter?
Våra bränsleleveransprojekt innebär att utifrån kontrakt med bränsletillverkare och kärnbränsleavtal med kärnkraftverken ha en löpande planering och beställardialog med både mottagande kärnkraftverk och bränsleleverantör, samt leda vårt interna arbete vid VNF för att tillsammans se till att kärnbränsle och tillhörande analyser och tjänster levereras med rätt kvalitet och i rätt tid.
Rollen är central för hela VFN:s leverans och innebär stort ansvar men även stora möjligheter att vara med och utveckla vår verksamhet.

Vi ser gärna att du har
högskole-/civilingenjörsexamen inom fysik, energiteknik, maskinteknik eller innehar motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig
god kunskap och praktisk erfarenhet om ledning, planering, genomförande och uppföljning av program, projekt eller uppdrag med många projektmedlemmar, flera leveransprojekt parallellt
goda kunskaper i Word och Excel
mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift


Vi ser det som meriterande om du har
arbetat med härd och bränsle på ett kärnkraftverk
erfarenhet från planeringsverktyg, Primavera eller SAP



Som person söker vi dig som har en naturlig förmåga att se och hantera helheten, samtidigt som du behåller fokus på övergripande mål utan att fastna i detaljer. Du har en gedigen kompetens inom planering och samordning, och du skapar en effektiv struktur samt prioriterar på ett bra sätt. Din förmåga att samarbeta och kommunicera effektivt, både internt och externt är en självklar styrka, och du uttrycker dig tydligt såväl i tal som skrift. Vi ser också att du har ett stort tekniskt intresse som gör att du trivs med att hålla dig uppdaterad och lösningsorienterad.
Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag?och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla anställda ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning.?

Mer information
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle erbjuder vi dig ett utvecklande och omväxlande arbete med många kontaktytor. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera.
Placeringsort är Solna men andra orter kan diskuteras.
Resor ingår som en naturlig del av tjänsten men vi arbetar aktivt med tekniska hjälpmedel för att minska dessa.
För ytterligare information?om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Jenny Peterson 070-2921725. För frågor om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta rekryterare Sofie Söder, 070-237 69 26.
Fackliga representanter?för denna tjänst är Gustaf Treiber (Akademikerna), Jan Stigbert (Unionen), Philip Carendi (Ledarna), Ingemar Eriksson (SEKO). Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00.

Du söker jobbet enkelt genom att svara på några urvalsfrågor och bifoga ditt CV. Vi kan inte ta emot din ansökan via mejl, på LinkedIn eller annan kanal utanför vårt rekryteringssystem och vi önskar inte ett personligt brev.
Välkommen med din ansökan senast den 25 februari 2025.

Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och vår verksamhet omfattas bland annat av regler om säkerhetsskydd, nukleär icke-spridning och exportkontroll. På grund av dessa regler genomförs en kontroll av kandidaten för många av tjänsterna i vår verksamhet innan anställning sker. För de tjänster som leder till deltagande i säkerhetskänslig verksamhet eller placering i säkerhetsklass innebär denna kontroll att säkerhetsprövning genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Förutom säkerhetsprövning genomförs även drogtest.

Om oss
Business Unit (BU) Vattenfall Power Solutions är en affärsenhet på ca 450 personer inom Business Area (BA) Vattenfall Generation som levererar kärnbränsle till Vattenfalls kärnkraftverk, utvecklar och genomför projekt och uppdrag samt tillhandahåller interna tekniska specialisttjänster för samtliga utav Vattenfalls verksamheter, koncernstaber och intressenter. Detta innebär verksamhet i form av bl.a. projektledning och projektstöd, analysledning och utredning, produktframtagning, kärntekniska säkerhets- och dammsäkerhetsuppdrag. Fokus inom affärsenheten Vattenfall Power Solutions är att utveckla vår förmåga inom projektledning samt valda tekniska nyckeldiscipliner. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringsinitiativ och utveckling av våra modeller, där vårt arbete och kompetens skapar stora värden för Vattenfall och dess satsningar.

Ansök nu

Energy Efficiency Engineer

Läs mer Jan 15
Are you as passionate about saving energy as we are? Our Fleet Operation department is looking for a new colleague for our Energy Efficiency Team (EET). As Energy Efficiency Engineer, you will revise, implement, monitor, follow up on energy-saving initiatives and performance analysis for our vessels.

You will be responsible for the initial and post project analysis on assigned vessels. These will encompass a differing array of disciplines and focus areas to maximize impact of investment. Engaging and educating our employees in energy efficiency and behavior. 

Some of your key responsibilities:
- Analysis of vessel performance
- Contribute to planning and coordination of projects
- Assisting with the EET projects in the budget work for our vessels
- Assisting and supporting Fleet Manager´s
- Calculate costs, and repayment time, for investment funds to implement the projects
- Maintain and develop the company's analysis tools
- Encouraged to solely or with the collaboration of vessels highlight new Energy Efficiency measures with new available technology that has the potential to be introduced in Stena Line's portfolio
- Carry out or assist in purchasing negotiations
- Have a close dialogue with the vessels and encourage energy-saving initiatives
- Maintenance of regulatory emission control and monitoring documentation
- Carry out regular audit checks on vessel data used for regulatory reporting and other business units with Stena Line

What you will experience
You will report to our Group Fleet Support Manager and in the daily operational tasks to our Energy Efficiency Team Lead and have a close collaboration with Fleet Managers, Superintendents who oversee our vessels across four regions. Will have the opportunity to travel to our vessels and engage with the crews on a personal level to develop a good relationship and mindset toward improving efficiency.

Who you are
At Stena Line your personality matters as much as how good you are at what you do. Regardless of your role, welcoming, caring and reliable guides you in your everyday work and the challenges you face.

We believe you have an exceptional ability to collaborate effectively with others, fostering a positive and supportive environment. You consistently embrace new learning opportunities and seek professional growth—not only for yourself but also for your colleagues. We also believe you are capable of working independently and making quick, well-informed decisions, always with a strong drive to achieve results and deliver on your promises.

Qualifications:
- Marine Engineer/Electrical Engineer degree or equivalent experience
- Knowledge of sea-related technical issues
- Knowledge of shipping - work environmental laws, and framework, nationally and internationally
- Fluent in English, written and spoken
- Experience in Microsoft Office and AMOS
- Previous experience working on a pax/ro-pax vessel is definitively a plus!

Interested? 
This is a full-time, permanent position office based in Gothenburg within our Fleet Operation department. To apply, please register your profile and send in your CV in English as soon as possible but no later than February 15th, 2025. We are having an ongoing selection, so do not wait with your application. Please note that due to GDPR we do not accept applications via e-mail or postal service. We have collective bargaining agreements with Unionen, among others, who you can contact for more information.

If you have any questions regarding the position you are welcome to contact Hans Corneliusson, Group Fleet Support Manager, at hans.corneliusson@stenaline.com or about the recruitment process you are welcome to contact Hanna Gustavsson, Talent Acquisition Partner, hanna.gustavsson@stenaline.com. 

Please note that we kindly decline any offers from recruitment or staffing agencies regarding this recruitment. 

About Stena Line
As a leader in sustainable shipping, Stena Line has Europe’s most comprehensive route network focusing on transportation of both passengers and freight. We have over 6,100 employees in our Stena Line family across Scandinavia, around the UK and the Baltics, contributing to our company.

Stena Line exists to be a trusted link between people, places and societies. We play a vital role in keeping everything connected. We make sure people and goods arrive where they need to be, enabling business to thrive and societies to grow. We connect family and friends and make it possible to explore new destinations or revisit favorite places.

We are committed to maintaining and developing a sustainable working environment, free from harassment, that gives equal opportunities to everyone. We embrace equality, diversity and inclusion – and welcome all applicants.

Ansök nu

Sales Engineering Manager BESS at Volvo Energy

Läs mer Jan 15
"Founded in 1927, the Volvo Group is committed to driving prosperity and shaping the future landscape through sustainable transport, mobility, and infrastructure solutions. By offering trucks, buses, construction equipment, power solutions for marine and industrial applications, financing and services that increase our customers’ uptime and productivity.

Our headquarters are in Gothenburg, Sweden. Volvo Group shares are listed on Nasdaq Stockholm."

Volvo Energy is?our?newest business area with the overarching purpose of supporting the?Volvo?Group’s?transformation?ambitions?within electrification,?sustainability, circularity, complete service offer, profitable?growth?and resilience.

Within the Volvo Energy Sales and Services team, we hold the responsibility to commercialize the Volvo Branded Battery Energy Storage Systems (BESS) offering, both to existing customers and new customer groups. Our Battery Energy Storage Systems will support e-mobility and charging, provide temporary power supply as well as optimize commercial and industrial sites?when it comes to decarbonizing and lowering energy costs 

In this role you will be given a unique opportunity to shape and drive the early development of this new business for Volvo Group, together with the leadership team and a set of skilled and committed colleagues. We will work on solutions that will drive economically viable circularity and take us to a sustainable future.? 

As a Sales Engineering Manager BESS, you will be critical to the success of our sales efforts by providing expertise in BESS solutions engineering and related digital tools.  

You work with passion and entrepreneurial drive with the ability to prioritize and execute various parallel tasks. You will cooperate closely with other Volvo Group colleagues, tool suppliers and other relevant stakeholders driving effective interactions in a highly collaborative work environment.

You enjoy hands-on interactions on site collaborating with internal and external stakeholders, utilizing your BESS knowledge and skills to deliver solutions for Volvo Group and customers.  

You are skilled when it comes to customer focus and understanding customers' energy consumption. Combining your experience from working on site with using excel or other energy management software, you strive to find the best solution possible in every customer interaction. 

Your starting point will be: 
* Support Sales/project manager in qualified customer projects. 
* Translate customer requirements into optimized technical energy storage solution proposals. 
* Provide sales team with technical support on solutions engineering and site engineering. 
* Assess and manage deviations from standards or local regulations. 
* Work with Sales to negotiate the technical aspects of contract negotiations. 
* Support in identifying and evaluating proposals from installation contractors to support overall system integration and turnkey solution delivery.  
* Capture customer technical and application requirements to shape product roadmaps. 


Working at?Volvo Energy?is?different?  
Welcome to a?close-knit?team!?We see?ourselves?as a start-up company within the Volvo Group, supported by our many great colleagues,?we have the best of both worlds!?We believe that work should be fun, stimulating,?challenging?and rewarding, but also have a meaning and a purpose to the individual.?Trust and Results are two guiding principles for how we work?together,?and we are here to make a difference!

We will be?a?fairly?small?team?that will grow with the business?and therefore?look for colleagues that?thoroughly enjoy this?entrepreneurial?challenge, can?hit the ground running and lead with passion, perform with purpose and transform with vision.?Moreover, it will be essential you have a strong ability to form?trustful relationships?to effectively work with partners?-?inside and outside of the Volvo Group?– in a cross-functional manner.

Center of gravity for the organization and main location for this position will be?Gothenburg Sweden.?? 

Qualifications likely required to be successful? 
* Bachelor's or master's degree in electrical engineering or similar technical discipline 
* Relevant professional work experience in the BESS/renewable energy/power industry 
* Customer experience working in energy storage, solar or other power generation. 
* Offer management or technical contract review experience. 
* Experience from sales tools and/or simulations tools in energy industry. 
* Knowledge of the electricity market design, actors, rules and revenue potential 
* Strong co-ordination and communication skills??? 
* Ability to solve complex technical problems and effectively communicate results 


Feel free to contact me if you have further questions 

Belén Neira,??Head?of?Sales?Europe and International
belen.neira@volvo.com

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB .

Enhetschef Människocentrerad AI

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 6
Vill du precis som vi, vara med och forma morgondagens mobilitet, i ett alltmer digitaliserat samhälle? Är du en engagerad och coachande ledare som gillar att lyfta dina medarbetare och tillsammans med dem säkerställa att vår expertis når ut och gör verklig skillnad? Drivs du av att skapa en hållbar och etisk framtid där AI används på bästa möjliga sätt? Har du ett intresse för att utforska hur människor och AI kan förstå varandra och utvecklas tillsammans?
Låter detta spännande så söker vi nu en Enhetschef Människocentrerad AI som tillhör avdelningen Mobilitet och System. Inom avdelningens sex enheter bedrivs tillämpad forskning som undersöker möjligheterna och konsekvenserna av digital teknik och framtidens mobilitet. I den pågående omställningen mot ökad automatisering, digitalisering, tjänstefiering, och elektrifiering finns det många obesvarade frågor, och outforskade möjligheter som vi med stort engagemang tar oss an tillsammans med våra kunder och partners för att skapa en hållbar framtid.
Om ossEnheten Människocentrerad AI bedriver tillämpad forskning med målsättningen att möjliggöra en automatisering med människans perspektiv i fokus. Enheten arbetar tvärdisciplinärt där beteendevetenskap och etik möter spetskunskaper inom AI och autonoma fordon.
Enheten adresserar bland annat fyra kunskapsområden:
Samverkan mellan Människa och AI (HMI)
Datanalys och förklarande AI (XAI)
Upplevelsen av autonoma fordonssystem (ADAS)
Säkerhet i AI-baserade system

Vår forskning tillämpar olika forskningsmetoder och sker i nära samverkan med aktörer inom transport- och fordonssektorn. Huvuddelen av våra projekt är finansierade av forskningsfinansiärer men vi ökar successivt andelen av direktfinansierade projekt.
Enheten har nära samarbete med olika universitet och högskolor.
Om rollen I rollen som enhetschef kommer du att leda en grupp på cirka 16 engagerade medarbetare, med placering i Stockholm, Göteborg och Lund. I ditt uppdrag ingår att skapa en arbetsmiljö där dina medarbetare har de bästa förutsättningarna för att lyckas och utvecklas. Vidare tar du ledning i att skapa en kultur där samarbete och innovation står i centrum.
Med ett starkt externt fokus arbetar du nära både medarbetare och kunder för att säkerställa att vår kunskap tillämpas på ett sätt som bidrar till ett hållbart och automatiserat samhälle, med mobilitet som ditt huvudområde.
Som enhetschef ansvarar du för medarbetarutveckling, budget och att vidareutveckla vårt erbjudande, samtidigt som du hjälper oss att ta nästa steg inom RISE mission och vision. Du har en viktig roll i att säkra att enheten har relevanta projekt och uppdrag samt finansiering för dessa. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp, där du bidrar till både strategisk utveckling och operativ framdrift.
Placeringsort är Kista i Stockholm eller Göteborg och del resor kan förekomma. Vi arbetar enligt ett hybridarbetssätt, vilket ger våra medarbetare flexibiliteten att arbeta både på kontoret och hemifrån.
Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att säkerhetsprövning kan komma att ske i framtiden.
Vem är du? För att lyckas i rollen som enhetschef tror vi att du är en naturlig ledare och förebild som får dina medarbetare att prestera på bästa sätt. Du är lyhörd, drivs av att skapa nytta och engagerar dina medarbetare genom ett inspirerande och modigt ledarskap. Du coachar dem i att uppnå tydliga resultat i samverkan med resten av organisationen, samtidigt som du har förmågan att skapa en kultur där samarbete och innovation står i fokus. Vi lägger stor vikt vid att du är en lagspelare med uttalad samarbetsförmåga. Vidare är du affärsmannamässig och inger förtroende hos såväl kunder som medarbetare och med en stark vision för hur transport och digitalisering kan bidra till framtidens hållbara samhälle.
För att lyckas i rollen ser vi att du uppfyller följande krav:
Relevant universitetsutbildning inom transport och/eller digitalisering, gärna på forskarnivå
Erfarenhet från forskning och transportområdet
En hög domänförståelse inom transport och digitalisering
Kommunicerar på svenska och engelska obehindrat, i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:
Tidigare ledarerfarenhet
Erfarenhet av att leda forsknings- och/eller utvecklingsprojekt
Ett etablerat nätverk inom näringsliv, offentlig sektor samt akademin

Är vi rätt för varandra?Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med på resan?
Välkommen med din ansökan!I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsbolaget Jefferson Wells. Låter det intressant och du vill veta mer är du välkommen att höra av dig rekryteringskonsult Mark Ferrer; mark.ferrer@jeffersonwells.se
I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. Istället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är den 2 mars, 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO 010 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Chef till Prototypande samhälle

Utvecklingschef
Läs mer Jan 30
Om ossVi på Prototypande samhälle arbetar med humanistisk driven forskning, där teknik och människor möts. Vi driver och möjliggör samhällsomställning genom bland annat interaktionsdesign, affärsutveckling och innovationsprocesser. Personerna i avdelningen representerar en rad expertiser och domäner som tillsammans bildar en helt unik sammansättning för att möta de komplexa samhällsutmaningar vi gemensamt står inför.
Prototypande samhälle är en avdelning på divisionen Digitala System på RISE. Avdelningen består av ca 135 personer som finns på nio orter runt om i landet, från Piteå i norr till Lund i söder. Den är fördelad på tolv olika operativa enheter med enhetschefer. Tillsammans utgör ni denledningsgrupp som du leder.
Vi söker nu en ledare som kan vara en central drivkraft i vår fortsatta utveckling. Du kommer att spela en viktig roll i att leda vårt arbete med att utforska det okända, bygga innovativa lösningar i samarbete med andra och skapa värde i en tid präglad av osäkerhet och snabb förändring. Om rollen I denna roll kommer du att navigera mellan olika aktörer och ekosystem – från näringsliv och offentlig sektor till forskningsvärlden – och fungera som en katalysator för förändring. Du leder din avdelningsledningsgrupp och tillsammans definierar ni både den strategiska inriktningen och leder den dagliga verksamheten. Du tar även en aktiv roll i divisionens ledningsgrupp och verkar för att skapa samarbeten på hela RISE även utanför divisionen. Som chef leder du verksamheten ekonomiskt och har både personal- och budgetansvar. Du involverar och coachar dina chefer för att nå önskade resultat och stärka innovationsförmågan. Du rapporterar till Divisionschef, och resor förekommer kontinuerligt i tjänsten. Placeringsort är Göteborg eller Stockholm. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen. Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att du kan behöva genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen nu eller längre fram. Vem är du? Du har förmågan att förstå och hantera komplexa samhällsutmaningar och bistå våra partners i att utveckla strategiska lösningar som främjar hållbar samhällstransformation. För att lyckas i rollen krävs att du har: • En bred och mångfacetterad bakgrund från både näringslivet och offentlig sektor, gärna inom forskning, samhällsutveckling eller innovation
• Är en erfaren och empatisk ledare som kan vägleda team och samarbetspartners genom osäkerhet och komplexitet. Du har gedigen erfarenhet från chefsrollen med formellt personalansvar
• En universitetsexamen, fördel med master eller disputerad men inget krav
• Kunskap och erfarenhet av att leda en verksamhet med ekonomisk styrning, personal- och budgetansvar.
• En stark strategisk förmåga och kan arbeta både operativt och på en övergripande nivå för att skapa långsiktig förändring
• Är engagerad i att skapa hållbar samhällsutveckling och har ett genuint intresse för digitaliseringens möjligheter
Som person är du en innovativ och relationsbyggande person som värdesätter samarbete. Du har en nyfikenhet, öppenhet och ett mod som engagerar och utvecklar din omgivning. Du har ett ledarskap där man får lov att testa och misslyckas för att lära sig. Du är lyhörd och kommunikativ samt jobbar aktivt för att skapa en trygg och tillitsfull arbetsmiljö. Är vi en bra match? På Protypande samhälle får du en unik möjlighet att vara med och forma framtidens samhälle genom att möjliggöra och skapa projekt som bidrar till verklig förändring. Här får du arbeta i en dynamisk och kreativ miljö, där du har möjlighet att påverka och leda viktiga samhällsförändringsinitiativ. Du blir en del av en organisation som är på frammarsch och som spelar en central roll i Sveriges innovationssystem och samhällstransformation. Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Divisionschef på Digitala system, Daniel Karlsson på daniel.karlsson@ri.seeller HR-chef Sandra Hesselmar på sandra.hesselmar@ri.se. Sista ansökningsdag är 20 februari och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. Sök utan personligt brev! Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Framtida CFO – här kommer din chans!

Ekonomiassistent
Läs mer Feb 4
Är du en ambitiös och nyfiken person som ser dig själv som en framtida CFO? Vill du få en unik inblick i ledningsgruppens arbete, bygga ett starkt nätverk och skaffa erfarenheter som ger din karriär en skjuts framåt? Då är detta din chans!
Vi söker nu en tillförordnad Exekutiv Assistent som fram till årsskiftet får arbeta tätt ihop med vår CFO. Detta är mer än en traditionell assistentroll – det är en möjlighet att utvecklas, påverka och få en smak av strategiskt ledarskap i en stor organisation.
Om rollen
I denna nyckelroll kommer du att:
Stötta CFO och ledningsgruppen inom ekonomi och säkerhetsskydd.
Få insyn i affärsbeslut, finansiell planering och bolagsstyrning.
Planera, koordinera och effektivisera arbetet inom ekonomi- och finansfunktionen.
Hantera och organisera möten, presentationer och nyckeldokumentation.
Bygga relationer internt och externt som kan öppna dörrar för din framtid.

Vi är väldigt sugna på att välkomna dig så snart som möjligt – det här är inte rätt jobb för dig som har uppsägningstid eller andra skäl att vänta. Tjänsten är på heltid och vi behöver dig fram till årsskiftet (självklart kan du vara ledig några veckor i sommar om du vill). Du är placerad på RISE huvudkontor, på Chalmersområdet i Göteborg.
Vem är du?
Du har en akademisk examen i Ekonomi och/eller Management.
Du är i början av din karriär men har redan visat framfötterna inom ekonomi, finans eller management.
Du är analytisk, strukturerad och har ett stort intresse för affärsutveckling.
Du har förmågan att hantera komplex information och dra slutsatser som skapar värde.
Du är IT-driven och duktig i outlook, excel, powerpoint och word.
Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift.
Du ser detta som en unik möjlighet att utvecklas mot en framtida ledarroll.

Varför ska du söka?
Det här är en språngbräda för dig som vill göra karriär inom ekonomi och finans.
Du får en plats i centrum av verksamhetens strategiska arbete.
Du skapar relationer och erfarenheter som kan bli avgörande för din framtid.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med?
Välkommen med din ansökan
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef Robert Casselbrant, +46 73 661 72 42. Sista ansökningsdag är 17 februari 2025.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO, 010-2284122 respektive Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.
Ansök nu och låt framtiden börja idag!

Ansök nu

Affärsinnovationsexpert - designmetodik, företagsledning & cirkulär ekonomi

Affärsutvecklare
Läs mer Jan 31
Om oss RISE är Sveriges forskningsinstitut och är statligt ägt. Vårt uppdrag är att verka för hållbar tillväxt i Sverige genom att stärka näringslivets konkurrenskraft och förnyelse samt bidra till en innovativ utveckling av samhället. Den rekryterande enheten på RISE heter Affärsdesign och har sedan 2013 arbetat med kunskapsbyggande inom cirkulär affärsmodellsinnovation inom områdena design, affärsekosystem och affärsinnovation. Vår utgångspunkt är att resursproduktiva cirkulära affärsmodeller kan katalysera konkurrenskraftig hållbar omställning och därmed radikalt minska klimat- och miljöpåverkan i samhället. Vi tror att inspirerande framgångsexempel på verkligt hållbara cirkulära affärsmodeller är den snabbaste vägen att bidra till hållbar omställning. För att kombinera en vetenskaplig utgångspunkt med praktisk tillämpning är vi är en blandning av disputerade forskare och erfarna företagsledare och konsulter. Gruppen sitter i Göteborg, Stockholm och Lund. Du kommer att jobba bortom enheten med många olika delar av RISE.
Hållbart värdeskapande – vår grundidé Digitalisering och hållbarhetstrender öppnar nya affärsmöjligheter genom att bättre utnyttja befintliga produktvärden, både ekonomiskt och miljömässigt. Produkter ersätts idag inte främst för att de är utslitna, utan för att användaren tröttnar på utseende, prestanda, eller för att nya regleringar eller ny teknik gör nya produkter mer attraktiva. Vi tror på en framtid där producent och säljare tar produktansvar och inte gör det till kundens problem när externa faktorer åldrar förra årets produktgeneration i förtid. Vi ser att såväl kund som producent ofta kan tjäna på att ekonomiskt värde bättre tas till vara på i redan producerade komponenter, material och produkter. Genom att accelerera skapandet av dessa affärsmöjligheter katalyserar vi näringslivets konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Om rollenDina huvuduppgifter blir att hjälpa oss bygga upp och utveckla vår verksamhet Circular business lab för att katalysera svensk näringslivs omställning till cirkulära affärsmodeller för ökad konkurrenskraft. Tjänsten innehåller inledningsvis främst säljmöten, processledning och affärsekosystemorkestrering och kommer att växa med din och organisationens utveckling.
Tjänsten är på deltid, 50% och placeringsort är Göteborg (Sven hultins plats 5).
Vem är du?Vi söker en senior expert på affärsdesign med djup kunskap inom affärsinnovation, processledning, designmetoder, cirkulär ekonomi, finansiering, delningsekonomi, tjänstefiering och business casing. Du har examen inom relevant område såsom design och/eller ekonomi.Du har erfarenhet från entreprenörskap eller som VD, strategisk rådgivning som namnkunnig konsult och från innovationssystemet. Vidare har du erfarenhet av att bygga finansiella modeller för cirkulär ekonomi. Du är mycket kunnig inom cirkulär omställning med erfarenhet från att praktiskt stödja och driva omställning av företag och organisationer. För att lyckas i rollen har du förmåga att kommunicera flytande i tal och skrift på både svenska och engelska.Erfarenhet från bank är meriterande.
Välkommen med din ansökan!Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Marcus Linder, +46 70 874 51 85. I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. Istället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är 14 februari, 2025. Urval kan komma ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann SACO 010-2284122 och Linda Ikatti, Unionen 010-5165161.
#LI-DNI

Ansök nu

Researcher in Applied Mechanics

Utvecklingsingenjör, maskin
Läs mer Dec 18
Are you looking for a new challenge in the realm of mechanical engineering? Do you have a curious and creative mind, eager to learn and to find new solutions across disciplines? Then RISE has an interesting job for you!

About us
We offer you an attractive workplace at a truly polytechnic research institute.

Our department has one of the largest experimental mechanics facilities in Sweden for R&D and commercial assignments related to material characterization, mechanical reliability, structural mechanics, and standardized testing.

The scientific expertise in our unit Mechanical Research and Innovation in Borås and Göteborg ranges from mechanical reliability, characterization of material properties and quality assurance of simulation models, to rock and soil mechanics, and large structures in steel and concrete.

We are now looking for a researcher to join our team in Gothenburg.

About the role
You will work with the conception, planning and execution of a wide range of research and development projects, as well as contributing with your expertise in industrial consultancy projects.

You will be part of the team around at least one of our two research areas: Mechanics and Reliability that is focused on material characterization, mechanical reliability and life evaluation, validation methodology and uncertainty quantification (VVUQ); Building and Infrastructure that is focused on concrete and steel structures, rock mechanics, monitoring and assessment of existing structures. Your focus will be mechanical reliability in industrial applications, including fatigue, statistical modelling and reliability of mechanical systems, material properties, numerical modelling and uncertainty quantification.

You are expected to take initiative and individual responsibility for the tasks at hand, but you are also part of a team, in close collaboration with your colleagues, including our experienced engineers and technicians in the lab. You will work closely with external project partners and industrial clients, as well as with colleagues in other parts of RISE.

The placement for this position is Gothenburg.

Who are you?
You have a PhD in mechanical engineering or related areas, such as engineering physics or applied mathematics & statistics. Expertise in solid and structural mechanics is required, including numerical modelling skills. Experience in applying machine learning methods to mechanical applications and previous industrial experience are meritorious.

As a person you are well organized and have an interest in creating new business and projects, but also an ability to develop existing ones. You are open to collaboration and enjoy working in and contributing to a team, but you are also comfortable working independently. You bring energy to the team and contribute actively to the development of a stimulating research environment.

You have excellent communication skills in English, preferably also in Swedish.

What we offer
At RISE, we want you to succeed and feel good! Together with your colleagues you contribute to a sustainable future and to securing a leading position for Swedish industry and research globally. You will work in a dynamic environment that gives you development opportunities both professionally and personally. We can't promise you an easy job, but we can offer you many committed and enthusiastic colleagues and some exciting industrial and societal challenges.

Do you want to be a part of the future? Welcome to RISE.

Welcome with your application
The closing date for applications is January 19, 2025. Interviews may be conducted throughout the application period. If you have any questions, you are welcome to contact Ola Widlund, Unit Director, +46-(0)10-516 50 17

Our union representatives are Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161 and Ingemar Petermann, SACO, 010-2284122.

Ansök nu

Forskare inom Maritim logistik

Logistikingenjör
Läs mer Dec 20
Vill du bli en del av Sveriges största maritima forskningsmiljö inom logistik? Är du nyfiken på att utforska såväl samhällsfrågor som industrins behov? Då har vi rätt tjänst för dig!

Om oss
Vi bedriver världsledande tillämpad maritim forskning inom flera områden såsom maritim logistik, hydrodynamik, vindframdrift och forskning inom försvarsrelaterade frågor.

Vi tar ansvar både för kunskaps- och metodutveckling för en hållbar maritim framtid. Vi söker nu dig som tillsammans med flera erfarna forskare vill ta en ledande roll i omställningen av sjöfarten.

Logistik är en ny enhet inom den maritima avdelningen på RISE. Enheten har ingått i Maritim forskning och nu växer vi och gör en satsning inom logistik. Vårt mål är att alltid ligga i framkant och möta kunders och andra intressenters behov utifrån en kombination av erfarenhet, nyfikenhet och nytänkande. Vi är ett internationellt team med personer från flera olika länder och med en bra mix av ålder och kön. De flesta har placering i Göteborg men det finns möjlighet att bo och arbeta från annan ort. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen.

Om rollen
Du kommer arbeta som forskare och projektledare i nationella och internationella forskningsprojekt med inriktning mot maritim logistik. I rollen ingår både ledning av små samt stora projekt, ledning av delprojekt/arbetspaket och utförande av specifika projektuppgifter. Du kommer vara involverad i hela processen, från projektidé och ansökan av offentliga medel till genomförande och spridning av resultat. Spridning av resultat sker både genom skriftliga rapporter, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapligt material och presentationer på konferenser eller seminarier. Det kommer finnas stor möjlighet att vara med och forma projekt och projektteam. Du kommer samarbeta både med externa partners i forskningsprojekt och med olika interna funktioner. Tyngden i tjänsten är på forskning med du kommer även arbeta i kommersiella uppdrag direkt mot industrin.

Tjänsten innebär resor nationellt och internationellt. Exempelvis har vi kontinuerligt flera pågående EU-projekt som innebär deltagande på projektmöten eller presentationer på seminarier/konferenser. Då vi ibland arbetar i säkerhetsklassade projekt kan säkerhetsprövning komma att ske längre fram.

Vem är du?
Vi söker dig som är forskare inom logistik eller supply chain management och som vill utveckla ny kunskap inom maritim logistik. Du är en disputerad forskare. Som forskare ser vi gärna att du har erfarenhet av både kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik. Vi ser att du har ett intresse för industrins behov och det är meriterande om du har erfarenhet från industrin och har arbetat med logistik, t.ex. inom sjöfarten, intermodala transporter eller hamnutveckling. Du har drivit egna projekt och deltagit i internationella sådana. Du har också erfarenhet av att ansöka om offentlig finansiering och att leda och delta i publikationer till konferenser och vetenskapliga journaler. Du har under åren byggt upp ett forskningsnätverk inom logistik.

Som person är du nyfiken på att utforska såväl samhällsfrågor som industrins behov. Du tar ett stort ansvar i att driva projektarbetet framåt samt se nya projektmöjligheter. Vidare är du kommunikativ, relationsbyggande och har god samarbetsförmåga. Det är krav på flytande engelska i tal och skrift och det är meriterande om du talar svenska.

Är vi rätt för varandra?
Vill du bli en del av en världsledande maritim forskningsenhet? RISE Maritima avdelning är i stark frammarsch och tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor kommer du bidra till en hållbar maritim framtid. Vi är en mycket diversifierad grupp med internationell expertis som innehåller flera olika nationella ursprung. Hos får du både stora möjligheter till påverkan samt goda möjligheter att bygga ditt nätverk inom branschen!

Välkommen in med din ansökan!
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen är du välkommen att kontakta Vendela Santén, Strategic Manager Maritime Logistics, +46730729179 eller Christian Finnsgård, Head of Research, +46730729156. Sista ansökningsdag är 15 januari 2024 och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden.

Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu