Göteborg: Affärsinriktad projektledare inom material

Hitta ansökningsinfo om jobbet Affärsinriktad projektledare inom material i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-05-23 // Varaktighet: Heltid

Chalmers Industriteknik är en forsknings- och utvecklingsorganisation med fokus på innovation för att skapa ett hållbart samhälle. Vi är ett passionerat team av innovatörer, forskare och projektledare som drivs av att göra skillnad för framtiden. Genom att stärka svensk innovationsförmåga och tillgängliggöra forskning arbetar vi för att forma en bättre och mer hållbar värld. Vi gör morgondagen redo för framtiden.
Vi söker nu en engagerad, erfaren och affärsinriktad projektledare med bred teknisk kompetens till vår materialgrupp. Genom att introducera nya spännande hållbara material i innovationsprojekt stärker vi forskning, industri och offentlig sektor. Vi skapar positiva effekter på samhället genom teknisk utveckling tillsammans med externa partners och tillgång till den senaste forskningen.
Om rollen
Som projektledare hos oss kommer du att ha en nyckelroll i att driva och delta i projekt med fokus på utveckling av nya material, produkter och tjänster. Du kommer att arbeta tvärfunktionellt inom olika tekniska områden och samverka internt och externt för att leverera innovativa lösningar.
Dina ansvarsområden inkluderar:
Utveckling av affärsmöjligheter och samarbeten genom att identifiera kunder, marknadstrender och kundbehov.
Initiering och utformning av projektansökningar och offerter.
Ledning, koordinering och deltagande i innovationsprojekt.
Aktiv medverkan i tekniska och strategiska diskussioner för att forma projektens riktning.
Integrering av miljö- och hållbarhetsaspekter i projektens genomförande och resultat.

Om dig
Vi söker dig som har en bred materialkompetens och har visat framgång i att utveckla affärsmöjligheter i en teknisk kontext. Du har minst en civilingenjörsexamen inom teknisk fysik, mekanik eller motsvarande, och har god erfarenhet av att driva och delta i utvecklings- och innovationsprojekt. Du behöver ha god språklig förmåga på svenska och engelska i tal och skrift. Kunskap om bränsleceller eller vätgas som energibärare, samt erfarenhet från konsultbranschenär ett plus.
Vidare ser vi att du har:
Djupgående kunskap om olika material och deras tillämpningar i olika branscher.
Bevisad förmåga att identifiera och skapa externa samarbeten genom att vara kreativ, relationsskapande och nätverkande.
Erfarenhet av samverkan med privata bolag och offentliga organisationer.
Stark förmåga att leda och inspirera tvärfunktionella team liksom god samarbetsförmåga.
Engagemang för miljö- och hållbarhetsfrågor.

Du erbjuds
På Chalmers Industriteknik erbjuder vi en dynamisk och innovativ miljö och en roll i en spännande och växande verksamhet med fokus på problemlösning, där du är med och påverkar morgondagen. Vi tar tillvara på din kompetens men också din vilja att utvecklas.
Tjänsten är på heltid med start enligt överenskommelse. Rollen är placerad på Chalmers Industritekniks kontor i Johanneberg, Göteborg.
Sista ansökningsdatum: 4 augusti
Vi strävar efter att hålla några intervjuer under juni men på grund av sommarsemester kan återkoppling och urval dröja till mitten av augusti.
Vid frågor om tjänsten eller Chalmers Industriteknik, kontakta:
Philip Gillgard, gruppchef - philip.gillgard@chalmersindustriteknik.se
Vi ser fram emot din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Civilingenjör, teknisk fysik

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Civilingenjör, teknisk fysik.

Beräkningsingenjör Struktur

Läs mer Jul 1
Semcon Simulation fortsätter växa och vi söker nu efter fler kollegor som är vassa på tekniska beräkningar och numerisk simulering inom strukturanalys.
Din roll
Som beräkningsingenjör hos oss kommer du stötta produktutvecklingsprojekt med din expertis, inom strukturanalys, och vara delaktig i utvecklingsprocessen för att tillse att krav och specifikationer uppfylls. Uppdragen är av varierande storlek och utförs antingen in-house på Semcon eller ute hos någon av våra kunder.
Du har en relevant högskoleutbildning på minst mastersnivå och minst 3 års erfarenhet av att jobba med tekniska beräkningar i ett konsult- eller produktbolag. Utöver din trygga kunskap inom solidmekanik och tillämpning av Finita Element Metoden besitter du även god kännedom om normer. Semcon arbetar med leveranser till olika delar av världen och förutom tex Eurokod, ASME och IBC kan det bli aktuellt med utvärdering enligt nationella normer.
Som team gillar vi att lösa problem tillsammans när vi ställs inför svåra utmaningar. Du bidrar till laget genom stort eget ansvar. Vi är långsiktiga i våra relationer samt flexibla i vårt tankesätt för att skapa värde till våra kunder.
För denna roll krävs svenskt medborgarskap samt att du kan kommunicera obehindrat i tal och text på svenska och engelska. CAE-verktygen vi använder mest i vårt dagliga arbete och som vi även ser att du har erfarenhet av är:
Ansa/MetaAnsys Mechanical/APDL Abaqus
Om oss
På Semcons avdelning Simulation & Analysis är vi flera team som arbetar tillsammans för att hjälpa våra kunder att ta sina produkter till nästa nivå; genom kravhantering, tekniska beräkningar och simuleringar. Vi har en stor in-houseverksamhet och nära samarbete med andra avdelningar på Semcon. Bland våra kunder finns välkända bolag inom branscher såsom industri, fordon, medicinteknik, green technology och energi.
Att jobba hos oss är mer än bara ett jobb. Hos oss får du kollegor som bidrar med olika erfarenheter, kunskap och perspektiv. Vi kanske inte alltid tycker likadant men vi värderar samma saker: balans i livet, att ha kul tillsammans, få saker och ting gjorda och att tillsammans utvecklas både professionellt och personligt.

Varmt välkommen med din ansökan!
Om du har frågor om positionen, vänligen kontakta Team Manager Albin Lindmark: 0739-66 74 58Andreas Sernhage: 0736-82 35 22
Återkoppling kan komma att dröja under sommarmånaderna då vi under perioder är lediga, men vi återkommer så snart vi är åter.
Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:Vi undanber vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Erfaren CFD Beräkningsingenjör

Läs mer Jul 1
Vi söker nu en erfaren CFD beräkningsingenjör med några års erfarenhet för att förstärka vårt team! Du kommer att ha möjlighet att arbeta tillsammans med några av de mest kreativa och engagerade experterna inom CFD.
I den här rollen kommer du att använda ett flertal simuleringsverktyg för att förutsäga och analysera strömningsproblem inom olika industrier och branscher. Dessutom kommer du behöva sammanställa resultat samt presentera dessa på ett pedagogiskt sätt för våra kunder. Vi förväntar oss att du kan utföra ditt arbete självständigt.
Vi söker dig som är öppen för pendling ca 3 dagar i veckan till kund utanför Göteborg. Det kan till en början krävas fler dagar på plats hos kund. För rollen krävs också att du har svenskt medborgarskap samtkommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift.
Vi söker dig med lång arbetslivserfarenhet inom CFD och virtuell produktutveckling. Du ska ha praktisk erfarenhet av att genomföra och analysera CFD-simuleringar i olika tekniska tillämpningar. Vanliga programvaror vi jobbar med och som du bör ha kompetens inom är exempelvis ANSYS Fluent/CFX, STAR-CCM+. Vi ser gärna även att du har erfarenhet av systemanalys med programvaror så som GT-Suite, AMESim eller Simulink/Simscape.
Om ossPå Semcons avdelning Simulation & Digital Twins är vi flera team som arbetar tillsammans för att hjälpa våra kunder att ta sina produkter till nästa nivå; genom kravhantering, tekniska beräkningar och simuleringar. Vi har en stor in-houseverksamhet och nära samarbete med andra avdelningar på Semcon. Bland våra kunder finns välkända bolag inom branscher såsom industri, fordon, medicinteknik, green tech och energi.
Att jobba hos oss är mer än bara ett jobb. Hos oss får du kollegor som bidrar med olika erfarenheter, kunskap och perspektiv. Vi kanske inte alltid tycker likadant men vi värderar samma saker: balans i livet, att ha kul tillsammans, få saker och ting gjorda och att tillsammans utvecklas både professionellt och personligt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om du har frågor om positionen, vänligen kontakta Team Manager Bastian Nebenführ, bastian.nebenfuhr@semcon.com
Återkoppling kan komma att dröja under sommarmånaderna då vi under perioder är lediga, men vi återkommer så snart vi är åter.
Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Drömmen för entreprenörer: - Bli Projektledare inom hållbarhet!

Läs mer Jul 15
Nytt
Är du passionerad inom områdena förnybar energi och energiförvaring? Lockas du av möjligheten att driva fram projekt hos en världsledande ingenjörspartner inom energi, kemikalier och resurser? Vår kund är ett globalt företag inom professionella tjänster inom energi, kemikalier och resurser, med sitt huvudkontor i Australien. Just nu befinner sig kunden i en spännande fas där de kombinerar hållbara energilösningar med att möta samhällets energi-, kemikalie- och resursbehov.

Som en del av kundens team kommer du att arbeta tillsammans med kunder för att leverera projekt och skapa värde över hela livscykeln för deras tillgångar. Du kommer att vara involverad i att lösa komplexa problem genom att hitta integrerade, datacentrerade lösningar från planering och design till drift och avveckling. Gå med oss och vara med och driva innovation och hållbarhet i våra projekt.

I arbetsuppgifterna kommer du att ansvara för att:
Ledare för tvärvetenskapliga team
Säkerställa kvalitativa leveranser inom omfånget (tid, kvalitet, kostnad)
Säkerställa projektets ekonomiska resultat
Hantera risker och förändringar
Utveckla och upprätthålla utmärkta kundrelationer
Stödja affärsutvecklingsinitiativ

Ditt ansvar sträcker sig från den tidiga genomförbarhetsfasen ända till utförandefasen, där du kommer att hantera alla avtalsrelationer mellan Worley och kunden. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för projektet, inklusive kvalitet, tidplan, kostnader och arbetsmiljöfrågor. Din roll är av central betydelse för våra gröna energi- och kemiprojekt, där du kommer att fungera som den främsta länken mellan olika ingenjörsteam och våra kunder.

Har du profilen vi söker?
I din roll som ansvarig för projektet i Skellefteå kommer du att vara direkt underställd Projektchefen i Kungälv. Din förmåga att bygga upp ett effektivt och kompetent team tillsammans med portföljchefen kommer vara avgörande för att nå framgång. Du förväntas ha både entreprenörskapsfärdigheter och teknisk expertis för att kunna omsätta kundkrav till en konkret och tydlig projektplan.
 
Krav för tjänsten:
Master- eller kandidatexamen inom en ingenjörsdisciplin
Omfattande erfarenhet som projektledare inom processindustrin (kemikalier, olja och gas eller energi)
Flytande engelska och svenska
Erfarenhet av tidsplaner, framstegsrapportering och S-kurvor
Entreprenöriellanda

Kunden bygger en mångsidig, inkluderande och respektfull arbetsplats, ett utrymme där alla känner att de hör hemma, kan vara sig själva och blir hörda. Kunden har ett motto "Vi pratar inte bara om det; vi gör det". De värnar om sina anställda och prioriterar användningen av överförbara färdigheter för att stötta övergången av vår arbetsstyrka till att bli specialister inom dagens energiinfrastruktur och teknik med fokus på att minska koldioxidutsläppen.
Oavsett din ambition finns det en väg för dig där, det finns inget hinder för din potentiella karriärframgång.

Bra att veta!
Du kommer bli anställd som TEMP-TEAM konsult med goda möjligheter att gå över till kund efter avtalad period. Som konsult erbjuds du avtalsenliga villkor, friskvårdsbidrag och en engagerad konsultchef.
 
Låter det som jobbet för dig?
Sök tjänsten som Projektledare redan idag då vi jobbar med löpande urval. Med hänvisning till GDPR tar vi inte emot ansökningar via e-mail. Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta rekryterare Elnaz Memarian +46 733 98 31 40, elm@temp-team.se.

Ansök nu

Engineer within virtual simulations of vehicle crash performance

Läs mer Jul 10
Alten CAE is expanding and now looking for CAE engineers with experience from vehicle crash simulations and also with great personalities and skills to strengthen the team. In the role you will work at the client’s site. You will perform virtual simulations of vehicle crash performance, analyzing and evaluating occupant protection and structural performance together with participate in method development assignments and system requirement setting.

In the role you will work with assignments in the NVH CAE area. The purpose is to do virtual simulations to optimize tomorrow’s cars in respect to e.g. comfort, environmental footprints and regulation fulfillments. We work constantly to find opportunities that match your dream assignment, and help you on your own personal career path. The personal qualities that we value are your passion for dynamic simulations related to NVH, your ability to act independently and professionally, your commitment and your team spirit. You are positive, outgoing and driven with the ability to create and maintain great relationships with our customers. 

 

What awaits you is a department consisting of skilled engineers and a great working culture. You will benefit from an internal network that you will have frequent opportunities to meet and make use of. We have an open and transparent culture where feedback is of great importance. As Europe’s greatest consulting firm, we have an unlimited number of options for your future!


Personal qualities that we value are the ability to act professionally as a consultant and to understand the client’s goals and values. We are looking for someone who is positive, outgoing and driven, able to create and maintain long-lasting relationships with our customers, thrilled by problem solving, and able to use creativity and hard work to find new solutions. 
 
You have at least a master’s degree within strength or structural dynamics and minimum 5 years of work experience as a CAE engineer.
 

NECESSARY EXPERIENCE:
Minimum 3 years of experience within virtual vehicle crash simulations involving at least 1 of the following areas:
Frontal impact
Side impact
Pedestrian safety
Rear impact
Interior safety
Extensive experience of ANSA, META and LS-DYNA.
Extensive experience from Europe and/or US OEM:s.
Experience of legal and consumer requirements.

 

PLEASE NOTE: DUE TO HOLIDAY PERIODS, FEEDBACK ON YOUR APPLICATION MAY TAKE UNTIL THE END OF AUGUST. HAPPY HOLIDAYS! 
 

WHAT WE OFFER YOU

At ALTEN, every individual is equally valuable in building tomorrow’s world today. We meet future challenges by supporting our clients’ projects and enabling our people to reach their full potential.

We are convinced that your development is driven by your passion. By being active in several different industries, we can offer a wide range of assignments and an opportunity to influence both the world around you and your own development.  With a coaching leadership, our leaders will guide you in the right direction. We also offer personalized training opportunities through your individual training budget, which you can use in our internal ALTEN Academy or on external courses.

At ALTEN, there are numerous opportunities to join an inspiring togetherness and do what you enjoy, together with your colleagues. We have several internal networks, such as ALTEN Sports and Women@ALTEN, where you are given the opportunity to get active with your colleagues or pursue issues and topics that you are passionate about.

At ALTEN, we think it's important to have a balance between work and spare time, which is why we offer three extra days off a year. We have a collective agreement and offer benefits like pension, insurances and wellness grants. 

We are looking forward to your application!

 

WE LOOK FORWARD TO YOUR APPLICATION!

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Stiftelsen Chalmers Industriteknik

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Stiftelsen Chalmers Industriteknik .

VD till CIT Renergy

Verkställande direktör/VD
Läs mer Jul 5
I CIT Renergy samlas energirelaterad spetskompetens inom områdena inomhusmiljö, byggd miljö, industri och samhälle. CIT Renergy strävar efter att vara den mest kompetenta aktören när det gäller att bidra till att förverkliga såväl nationella som internationella energi- och klimatmål. Genom en nära samverkan med akademin rör sig bolagets medarbetare i den omedelbara forskningsfronten. Bolagets 35 medarbetare med olika expertkompetenser är verksamma med uppdrag för både myndigheter och näringsliv. Verksamheten präglas av en trivsam atmosfär och ett högt engagemang för klimatfrågorna. Bolaget har en stabil ekonomi och god lönsamhet.
CIT Renergy grundades 2023 genom att två dotterbolag inom koncernen Chalmers Industriteknik fusionerades och är nu ett helägt dotterbolag till Stiftelsen Chalmers Industriteknik. Koncernen Chalmers Industriteknik är en viktig innovationsaktör för Chalmers målsättning att bidra till industrins och samhällets utveckling.
Om rollen
Som VD för CIT Renergy kommer du att ansvara för att planera, leda och utveckla verksamheten på såväl strategisk som operativ nivå. Du säkerställer att bolaget når sina affärsmål, samtidigt som du upprätthåller en hög standard av kvalitet och kundnöjdhet. En viktig del i rollen blir att främja tillväxt genom att driva affären med befintliga kunder, men också utveckla nya affärsmöjligheter. Rollen präglas av en miljö med högt tempo, många kontaktytor och parallella arbetsuppgifter.
Du kommer att ha personalansvar för 5 personer varav 4 direktrapporterande affärsområdeschefer, som utgör ledningsgruppen. Du kommer även att arbeta nära ledningen på Stiftelsen Chalmers Industriteknik. Som VD rapporterar du löpande till CIT Renergys styrelse.
Ansvarsområden Strategisk utveckling: Leda och utveckla verksamheten i linje med bolagets vision, värdegrund och mål. Driva det strategiska arbetet och fokuserade satsningar. Säkerställa god lönsamhet och tillväxt genom att bl.a. bredda kundbasen genom att bearbeta både näringsliv och offentlig sektor, och stärka bolagets synlighet och position.
Operativ ledning: Leda och coacha ledningsgruppen. Övergripande ansvar för strategisk kompetensförsörjning. Säkerställa en inspirerande och inkluderande arbetsmiljö för att främja engagemang, utveckling och trivsel. Bidra med kunskap och delta i externa uppdrag.
Uppdragsgenerering, kundrelationer och marknadsföring: Generera nya affärer och förstärka uppdragsportföljen genom utveckling av kundbasen mot näringslivet och offentliga sektorn. Hantera bl.a. kundrelationer, avtal och upphandlingar. Representera bolaget i externa sammanhang och verka för att stärka varumärket och öka synligheten.
Ekonomi och finansiell styrning: Ansvara för att uppnå bolagets ekonomiska mål och resultatuppföljning (komplett P&L-ansvar). Driva budgetarbete och identifiera optimeringsåtgärder.
Styrelsearbete: Rapportera till styrelsen om bolagets utveckling och förbereda underlag för beslut. Implementera styrelsens beslut i den operativa verksamheten.
Kvalifikationer Erfarenhet från strategisk chefsposition med dokumenterat goda resultat i en affärsdriven och sälj- och marknadsfokuserad tjänst, inklusive strategiskt förändringsarbete.
Akademisk examen (MSc) inom ett relevant teknikområde, PhD är meriterande.
Gedigen erfarenhet av arbete inom energiområdet, gärna i en konsultroll. God teknisk kompetens och stort intresse inom hållbara energisystem.
Flera års erfarenhet av ledarskap med personalansvar. Tidigare VD-erfarenhet är meriterande. Vi ser helst att du arbetat i en konsultverksamhet eller annan komplex tjänsteverksamhet och förstår dess kommersiella möjligheter och utmaningar.
Mycket god ekonomisk förståelse som du bär med dig från tidigare befattningar.
Ett väletablerat kundnätverk och erfarenhet av att bygga och underhålla externa relationer.
Förmåga att kommunicera tydligt och effektivt på både svenska och engelska.
Erfarenhet av arbete med styrelser är meriterande.
Om dig
Du är en engagerad, prestigelös och affärsinriktad person med en stark förmåga att tänka strategiskt och se helheten. Du är van vid att strukturera uppgifter, ta initiativ och nödvändiga beslut för att nå uppsatta mål och driva utveckling. Du har lätt för att skifta mellan det strategiska och operativa perspektivet. Du förväntas ha ett stort intresse för hållbarhetsfrågor.
Som ledare är du trygg, lyhörd och har förmågan att inspirera dina medarbetare. Du har en stark kommunikativ förmåga, är en naturlig relationsskapare och har lätt för att samarbeta. Tillika har du hög integritet, förmåga att hantera komplexa situationer och har en problemlösande inställning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder
Hos oss får du möjligheten att arbeta i en välkomnande och innovativ miljö där ditt arbete verkligen gör skillnad. Om du är redo för en ny utmaning och vill bidra till CIT Renergys framgång och därigenom samhällsutvecklingen, ser vi fram emot din ansökan.
Tjänsten är på heltid med start enligt överenskommelse.
Ansökningsinformation
Sista ansökningsdatum: 21 augusti
Urvalsprocessen kommer påbörjas efter sista ansökningsdatum och därefter kontaktas lämpliga kandidater för intervju. Externa rekryterare undanbedes.
Kontaktuppgifter
Vid frågor om tjänsten eller Chalmers Industriteknik, kontakta:
Golaleh Ebrahimpur, VD Chalmers Industriteknik – golaleh.ebrahimpur@chalmersindustriteknik.se
Sara Wagiström, HR partner – sara.wagistrom@chalmersindustriteknik.se
Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Projektledare till FullkornsFrämjandet

Kommunikationsstrateg
Läs mer Jul 8
Chalmers Industriteknik är en forsknings- och utvecklingsorganisation med fokus på innovation för att skapa ett hållbart samhälle. Vi är ett passionerat team av innovatörer, forskare och projektledare som drivs av att göra skillnad för framtiden. Genom att stärka svensk innovationsförmåga och tillgängliggöra forskning arbetar vi för att forma en bättre och mer hållbar värld. Vi gör morgondagen redo för framtiden.
Genom Chalmers Tekniska Högskola är vi del av det nya initiativet FullkornsFrämjandet som utgår från ett redan etablerat samarbete mellan i nuläget 18 partner från näringsliv, akademi, myndigheter, offentlig måltidsverksamhet och ideella organisationer. FullkornsFrämjandet verkar i nära samarbete med EU-projektet SWITCH som syftar till en hållbar och hälsosam konsumtion av livsmedel i Europa. Se mer om FullkornsFrämjandet längre ner.
Vi söker nu en dedikerad projektledare som självständigt kan starta upp, leda och driva verksamheten inom FullkornsFrämjandet med placering i innovationsmiljön GoCo i Mölndal.
Om rollen
Som projektledare för FullkornsFrämjandet kommer du att vara ansvarig för att initiera, leda verksamheten som primärt syftar till att öka konsumtionen av fullkornsprodukter. Fullkorn är en av de viktigaste delarna i kosten för att uppnå en hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion. Arbetet sker i samverkan med projektledare för SWITCH-projektet från Chalmers Tekniska Högskola och RISE och med styrgruppen för FullkornsFrämjandet där representanter från de 18 partnerna ingår.
Dina ansvarsområden inkluderar:
Initiera, planera och genomföra aktiviteter för att uppnå FullkornsFrämjandets mål
Leda och driva kommunikationsinsatser
Rekrytera fler partner till FullkornsFrämjandet
Samla aktörer som aktivt vill arbeta mot satta mål och utvärdera måluppfyllelse
Ansvara för framtagande av sociala plattformar och deras innehåll
Identifiera, planera och organisera seminarier och nyhetsbrev och liknande

Om dig
Vi söker dig som är självgående, initiativrik och ansvarsfull med förmåga att driva arbetet fokuserat. Du kan kommunicera professionellt både muntligt och skriftligt, gillar att nätverka och skapa goda relationer. Du har förmåga att vara både strategisk och kreativ med en tydlig affärsmässighet. Du stimuleras av att växla mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och har förmåga att leda och skapa samarbete mellan olika aktörer, inklusive näringsliv, myndigheter, NGOs, akademi och andra delar av samhället.
Kvalifikationer:
Dokumenterad kunskap och erfarenhet av projektledning på strategisk och operativ nivå med kommunikation som främsta verktyg i ett föränderligt kommunikationslandskap.
Förmåga och erfarenhet av att leda och skapa samarbete både internt och externt och mellan många olika aktörer där näringslivet är starkt representerat men även myndigheter, NGOs, akademi och andra delar av samhället.
Erfarenhet av att ta fram kommunikationsstrategier och driva kampanjarbete med framgång
Arbeta med medlemsrekrytering på företagsnivå
Ha tidigare erfarenhet av olika slags verksamheter som till exempel näringslivet och offentlig verksamhet
Väl insatt i vetenskapligt arbetssätt och ha minst kandidatexamen
Det är meriterande om du har: universitetsutbildning inomkommunikation eller likvärdig utbildning
erfarenhet och kompetens inom nutrition, kostvetenskap eller folkhälsa samt tidigare erfarenhet av olika verksamheter inom näringslivet och det offentliga.

Om FullkornsFrämjandet
FullkornsFrämjandet är en ny organisation som utgår från ett redan etablerat samarbete mellan näringsliv, akademi, myndigheter, offentlig måltidsverksamhet och ideella organisationer. Dess mål är att öka fullkornskonsumtionen vilket görs i nära samverkan med EU-projektet SWITCH. Partnerna har under flera år tillbaka och genom ett omfattande arbete tagit fram en modell för hur man under gemensam flagg kan öka fullkornsintaget i svenska befolkningen. Mål, organisations- och finansieringsmodell samt verksamhets- och aktivitetsinriktning har tillsammans utformats av ingående aktörer: Fazer, Lantmännen, Leksandsbröd, Nestlé, Paulig, Polarbröd, Wasa Barilla (företag som täcker stor del av livsmedelsproduktionen av fullkornsprodukter); Brödinstitutet/Sveriges bagare & konditorer, Livsmedelsföretagen, Svensk dagligvaruhandel och Sveriges bagerileverantörers förening (branschorganisationer), Cancerfonden; Dietisternas riksförbund och Hjärt-Lungfonden (NGOs); Livsmedelsverket (myndighet); Chalmers (akademi); Göteborgs stad (offentlig måltidsverksamhet). Flera aktörer förväntas tillkomma.
Länk till LinkedIn
Placering
Tjänsten är på heltid med start så fort som möjligt enligt överenskommelse.
Arbetsgivare är Stiftelsen Chalmers Industriteknik.
FullkornsFrämjandet liksom SWITCH ingår som en del av GoCo Health Innovation City i Mölndal/Göteborg. GoCo är en innovationshub med ambitionen att skapa ett kluster för hälsa i världsklass där FullkornsFrämjandet och SWITCH har sin huvudsakliga verksamhet. Med anledning av uppdragets karaktär ser vi att projektledaren är på plats större delen av arbetsveckan.
Du erbjuds
På Chalmers Industriteknik erbjuder vi en dynamisk och innovativ arbetsmiljö där du får möjlighet att driva banbrytande projekt och verkligen göra skillnad. Vi värdesätter din kompetens och ger dig möjlighet att utvecklas.
Ansökningsinformation
Sista ansökningsdatum: 15 augusti
Urvalsprocessen påbörjas efter sista ansökningsdatum, därefter kontaktas lämpliga kandidater för intervju.
Kontaktuppgifter
Vid frågor tjänstens placering vid Chalmers Industriteknik, kontakta:
Claes Sommansson, gruppchef – claes.sommansson@chalmersindustriteknik.se
Vid frågor om FullkornsFrämjandet och tjänstens innehåll, kontakta:
Rikard Landberg, professor på Chalmers -rikard.landberg@chalmers.se
Maria Sitell, Kommunikationschef Brödinstitutet, en av ansvariga för framtagandet av FullkornsFrämjandet, tfn 0707-645884.
Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Projektledare till FullkornsFrämjandet

Kommunikationsstrateg
Läs mer Jul 5
Chalmers Industriteknik är en forsknings- och utvecklingsorganisation med fokus på innovation för att skapa ett hållbart samhälle. Vi är ett passionerat team av innovatörer, forskare och projektledare som drivs av att göra skillnad för framtiden. Genom att stärka svensk innovationsförmåga och tillgängliggöra forskning arbetar vi för att forma en bättre och mer hållbar värld. Vi gör morgondagen redo för framtiden.
Genom Chalmers Tekniska Högskola är vi del av det nya initiativet FullkornsFrämjandet som utgår från ett redan etablerat samarbete mellan i nuläget 18 partner från näringsliv, akademi, myndigheter, offentlig måltidsverksamhet och ideella organisationer. FullkornsFrämjandet verkar i nära samarbete med EU-projektet SWITCH som syftar till en hållbar och hälsosam konsumtion av livsmedel i Europa. Se mer om FullkornsFrämjandet längre ner.
Vi söker nu en dedikerad projektledare som självständigt kan starta upp, leda och driva verksamheten inom FullkornsFrämjandet med placering i innovationsmiljön GoCo i Mölndal.
Om rollen
Som projektledare för FullkornsFrämjandet kommer du att vara ansvarig för att initiera, leda verksamheten som primärt syftar till att öka konsumtionen av fullkornsprodukter. Fullkorn är en av de viktigaste delarna i kosten för att uppnå en hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion. Arbetet sker i samverkan med projektledare för SWITCH-projektet från Chalmers Tekniska Högskola och RISE och med styrgruppen för FullkornsFrämjandet där representanter från de 18 partnerna ingår.
Dina ansvarsområden inkluderar:
Initiera, planera och genomföra aktiviteter för att uppnå FullkornsFrämjandets mål
Leda och driva kommunikationsinsatser
Rekrytera fler partner till FullkornsFrämjandet
Samla aktörer som aktivt vill arbeta mot satta mål och utvärdera måluppfyllelse
Ansvara för framtagande av sociala plattformar och deras innehåll
Identifiera, planera och organisera seminarier och nyhetsbrev och liknande

Om dig
Vi söker dig som är självgående, initiativrik och ansvarsfull med förmåga att driva arbetet fokuserat. Du kan kommunicera professionellt både muntligt och skriftligt, gillar att nätverka och skapa goda relationer. Du har förmåga att vara både strategisk och kreativ med en tydlig affärsmässighet. Du stimuleras av att växla mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och har förmåga att leda och skapa samarbete mellan olika aktörer, inklusive näringsliv, myndigheter, NGOs, akademi och andra delar av samhället.
Kvalifikationer:
Dokumenterad kunskap och erfarenhet av projektledning på strategisk och operativ nivå med kommunikation som främsta verktyg i ett föränderligt kommunikationslandskap.
Förmåga och erfarenhet av att leda och skapa samarbete både internt och externt och mellan många olika aktörer där näringslivet är starkt representerat men även myndigheter, NGOs, akademi och andra delar av samhället.
Erfarenhet av att ta fram kommunikationsstrategier och driva kampanjarbete med framgång
Arbeta med medlemsrekrytering på företagsnivå
Ha tidigare erfarenhet av olika slags verksamheter som till exempel näringslivet och offentlig verksamhet
Väl insatt i vetenskapligt arbetssätt och ha minst kandidatexamen
Det är meriterande om du har: universitetsutbildning inomkommunikation eller likvärdig utbildning
erfarenhet och kompetens inom nutrition, kostvetenskap eller folkhälsa samt tidigare erfarenhet av olika verksamheter inom näringslivet och det offentliga.

Om FullkornsFrämjandet
FullkornsFrämjandet är en ny organisation som utgår från ett redan etablerat samarbete mellan näringsliv, akademi, myndigheter, offentlig måltidsverksamhet och ideella organisationer. Dess mål är att öka fullkornskonsumtionen vilket görs i nära samverkan med EU-projektet SWITCH. Partnerna har under flera år tillbaka och genom ett omfattande arbete tagit fram en modell för hur man under gemensam flagg kan öka fullkornsintaget i svenska befolkningen. Mål, organisations- och finansieringsmodell samt verksamhets- och aktivitetsinriktning har tillsammans utformats av ingående aktörer: Fazer, Lantmännen, Leksandsbröd, Nestlé, Paulig, Polarbröd, Wasa Barilla (företag som täcker stor del av livsmedelsproduktionen av fullkornsprodukter); Brödinstitutet/Sveriges bagare & konditorer, Livsmedelsföretagen, Svensk dagligvaruhandel och Sveriges bagerileverantörers förening (branschorganisationer), Cancerfonden; Dietisternas riksförbund och Hjärt-Lungfonden (NGOs); Livsmedelsverket (myndighet); Chalmers (akademi); Göteborgs stad (offentlig måltidsverksamhet). Flera aktörer förväntas tillkomma.
Länk till LinkedIn
Placering
Tjänsten är på heltid med start så fort som möjligt enligt överenskommelse.
Arbetsgivare är Stiftelsen Chalmers Industriteknik.
FullkornsFrämjandet liksom SWITCH ingår som en del av GoCo Health Innovation City i Mölndal/Göteborg. GoCo är en innovationshub med ambitionen att skapa ett kluster för hälsa i världsklass där FullkornsFrämjandet och SWITCH har sin huvudsakliga verksamhet. Med anledning av uppdragets karaktär ser vi att projektledaren är på plats större delen av arbetsveckan.
Du erbjuds
På Chalmers Industriteknik erbjuder vi en dynamisk och innovativ arbetsmiljö där du får möjlighet att driva banbrytande projekt och verkligen göra skillnad. Vi värdesätter din kompetens och ger dig möjlighet att utvecklas.
Ansökningsinformation
Sista ansökningsdatum: 15 augusti
Urvalsprocessen påbörjas efter sista ansökningsdatum, därefter kontaktas lämpliga kandidater för intervju.
Kontaktuppgifter
Vid frågor tjänstens placering vid Chalmers Industriteknik, kontakta:
Claes Sommansson, gruppchef – claes.sommansson@chalmersindustriteknik.se
Vid frågor om FullkornsFrämjandet och tjänstens innehåll, kontakta:
Rikard Landberg, professor på Chalmers -rikard.landberg@chalmers.se
Maria Sitell, Brödinstitutet, en av ansvariga för framtagandet av FullkornsFrämjandet, tfn 0707-645884.
Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Redovisningsansvarig Chalmers Industriteknik

Redovisningsekonom
Läs mer Apr 29
Chalmers Industriteknik är en forsknings- och utvecklingsorganisation med fokus på innovation för att skapa ett hållbart samhälle. Vi är ett passionerat team av innovatörer, forskare och projektledare som drivs av att göra skillnad för framtiden. Genom att stärka svensk innovationsförmåga och tillgängliggöra forskning arbetar vi för att forma en bättre och mer hållbar värld. Vi gör morgondagen redo för framtiden.
Chalmers Industriteknik omsätter idag ca 140 msek och verksamheten består av moderbolaget Stiftelsen Chalmers Industriteknik, med ca 75 anställda, och dotterbolaget CIT Renergy, med ca 35 anställda. Vi arbetar i olika innovations- och utvecklingsprojekt, både inom den offentliga och privata sektorn, där en stor del av projekten är offentligt finansierade. Vår verksamhet fortsätter att växa och utvecklas och där spelar denna roll och vår ekonomifunktion en viktig del.
Om rollen
Vi söker en engagerad och strukturerad person som kommer att ha det övergripande ansvaret för koncernens redovisning och rapportering. I rollen kommer du att ha många kontaktytor och du stöttar projektledare med finansiell uppföljning och rapportering av projekt till våra finansiärer. Dessutom kommer du att spela en viktig roll i att fortsätta utveckla ekonomifunktionen genom att driva förbättringsprojekt och utveckla våra processer. Du kommer att vara en del av vårt ekonomiteam om 4 personer och rapportera direkt till CFO. Tjänsten är en ersättningsrekrytering då vår nuvarande redovisningsansvarig går i pension.
Rollens huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:
Årsbokslut och årsredovisningar enligt K3
Löpande redovisning, månads- och årsbokslutsrapportering
Koncernredovisning
Projektredovisning och vinstavräkning
Moms, skatt och inkomstdeklarationer
Support och samarbete med verksamheten i redovisning- och projektfrågor
Delaktig och drivande att upprätta och effektivisera gemensamma rutiner och processer
Övervaka nyheter inom området och säkerställa efterlevnad av lagar och regler.

Om dig
Vi söker dig som har en akademisk examen i ekonomi/redovisning och minst 7 års relevant arbetslivserfarenhet av liknande roll, inklusive erfarenhet av projektredovisning. Du har gedigen erfarenhet av att ha arbetat självständigt och bolagsövergripande med redovisning och bokslut, samt god kunskap om regelverk. Det är starkt meriterande om du har jobbat med ekonomifrågor för en konsultverksamhet och/eller erfarenhet av offentligt finansierade projekt. Har du även erfarenhet av lönehantering är det meriterande. Du förväntas ha mycket god systemvana (MS Office och affärssystem) samt erfarenhet av processeffektivisering genom bl.a. digitalisering. Vi arbetar idag i Xledger affärssystem. För rollen krävs även att du kan kommunicera på både svenska och engelska, i tal och skrift, på en mycket god nivå.
Personliga egenskaper
Som person är du målinriktad, ansvarsfull och lösningsorienterad. Du är van att hålla en hög kvalitet på redovisningen och har förmågan att se komplexa samband mellan redovisning och system. Likaså gillar du att sätta dig in i nya frågeställningar och nya regelverk. Du är en flexibel person som är bra på att prioritera och hantera flera uppgifter samtidigt för att nå goda resultat. Du har en prestigelös inställning och en doer-mentalitet som bidrar till teamet och organisationen. Kommunikation är viktigt för dig och du förstår värdet av samarbete. Vi ser det som självklart att du är noggrann, analytisk och gillar struktur och ordning.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Du erbjudsPå Chalmers Industriteknik erbjuder vi en dynamisk och innovativ miljö och en roll i en spännande och växande verksamhet med fokus på problemlösningar, där du är med och påverkar morgondagen. Vi tar tillvara på din kompetens men också din vilja att utvecklas.
Tjänsten är på heltid med start enligt överenskommelse. Rollen är placerad på Chalmers Industritekniks kontor i Johanneberg, Göteborg.
Sista ansökningsdatum: 19 maj 2024 Intervjuer kan ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum.
Personligt brev går även bra att ladda upp som bilaga, skriv då en kommentar om det i textrutan "Personligt brev".
Vid frågor om tjänsten eller Chalmers Industriteknik, kontakta:Katarina Hagby, CFO – 0733-035093katarina.hagby@chalmersindustriteknik.se

Ansök nu

Marknad- och säljansvarig

Marknadschef
Läs mer Mar 1
Chalmers Industriteknik är en forsknings- och utvecklingsorganisation med fokus på innovation för att skapa ett hållbart samhälle. Vi är ett passionerat team av innovatörer, forskare och projektledare som drivs av att göra skillnad för framtiden. Genom att stärka svensk innovationsförmåga och tillgängliggöra forskning arbetar vi för att forma en bättre och mer hållbar värld. Vi gör morgondagen redo för framtiden.

Vi söker nu en driven och resultatinriktad Marknad- och säljansvarig för att stärka vår verksamhet och vidareutveckla vår kommersiella affär som expertkonsulter. Denna roll är viktig för vår fortsatta tillväxt och utveckling. Vi tror på innovation, kvalitet och göra skillnad på riktigt genom att bidra med vår expertis. Om du har en stark passion för marknadsföring och försäljning, och söker en ny utmaning, kan detta vara nästa steg i din karriär.

Om tjänsten
Som Marknad- och säljansvarig kommer du att ha en nyckelroll i att utveckla, leda och genomföra vår marknadsförings- och säljstrategi. Arbetet är både operativt och strategiskt och du kommer samarbeta nära våra medarbetare för att öka varumärkesmedvetenhet, stärka kundrelationer och generera potentiella affärsmöjligheter. Säljarbetet fokuserar främst på vår kommersiella affär som grundar sig i forskningsnära konsulttjänster. Det innebär att vi erbjuder företag kompetens och tjänster som springer ur forskningen och kan tillämpas inom industrin för att driva förändring. Marknadsarbetet tar ett mer helhetsperspektiv där aktiviteterna och kommunikationen omfattar hela verksamheten och våra olika typer av uppdrag.

Du har personalansvar för 1 person och arbetar nära våra kommunikatörer. Du ingår i ledningsgruppen och rapporterar till VD.

Ansvarsområden

- Utveckla och implementera marknadsförings- och säljstrategier, tillika utveckla och effektivisera den interna säljprocessen.

- Säkerställa enhetlig och effektiv implementering av strategierna inkl. sätta upp relevanta KPI:er, följa upp och rapportera mål, budget och resultat.

- Analysera, kartlägga och segmentera marknadens behov och potential för verksamhetens olika områden.

- Konceptualisera och paketera Chalmers Industritekniks expertis och erbjudande.

- Positionera Chalmers Industriteknik strategiskt på marknaden, sprida varumärket och främja synlighet genom att bl.a. identifiera och driva relevanta marknads- och kommunikationsaktiviteter samt arbeta aktivt med intern och extern kommunikation.

- Nätverka och verka relationsbyggande med nya och befintliga kunder.

- Säljaktiviteter så som samtal, möten, hantera leads, stötta i offertskrivning, osv.

- Inspirera och stötta medarbetarna till att se affärsmöjligheter och samverka i säljarbetet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som gillar och finner energi i mötet med människor. Du är skicklig på att nätverka och bygga starka relationer, internt som externt. Med din förmåga att lyssna, visa nyfikenhet och inspirera skapar du en engagerande atmosfär. Du är resultatorienterad och en handlingskraftig doer med proaktivt förhållningssätt, och utmärker dig genom att översätta marknadsinsikter till konkreta strategier. Du är en naturlig projektledare och tar ansvar i att driva både ditt och andras arbete framåt för att nå framgång.

Andra kvalifikationer:

- Akademisk utbildning inom marknadsföring, försäljning eller motsvarande relevant område.

- Flerårig erfarenhet av ledande roll inom försäljning eller marknadsföring, inkl. strategisk och operativ affärsutveckling. Med det ser vi att du har ett väl uppbyggt nätverk inom näringslivet.

- God teknisk förståelse och gärna teknisk bakgrund från ex. bolag som arbetar inom teknologiutveckling och framförallt med avancerade konsulttjänster. Meriterande om man arbetat inom något av våra expertområden; cirkulär ekonomi, AI, material och/eller energi.

- Stark kommunikationsförmåga i tal och skrift, både på svenska och engelska

- God digital vana och erfarenhet av CRM-system.

Vi erbjuder
En roll i en spännande, växande organisation med fokus på problemlösningar, där du är med och påverkar morgondagen. Du får kompetenta prestigelösa kollegor som samarbetar mot en hållbar framtid. Vi tar tillvara din kompetens men också din vilja att utvecklas. Här finns möjligheter att rikta in dig på det du brinner för.

Tjänsten är på heltid och tillträde enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Vi ser gärna att du söker tjänsten snarast möjligt, dock senast den 17 mars. Bifoga/skriv gärna ett personligt brev till din ansökan. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta oss.

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu