Göteborg: Socialsekreterare till Mottaget Försörjningsstöd

Hitta ansökningsinfo om jobbet Socialsekreterare till Mottaget Försörjningsstöd i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-10 // Varaktighet: Heltid

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen Sydväst i Göteborgs Stad är en stabil förvaltning som värnar om processarbetet för våra sökande, för att den ska vara så tydlig, rättssäker och effektiv som möjligt.
Stöd och försörjning i SF Sydväst är en del av avdelning Vuxen och Försörjningsstöd, där ett nära samarbete finns mellan enheterna.
Vi är fyra enheter inom Stöd och försörjning; ett Mottag, två rehabenheter samt en arbetsmarknadsenhet.
Mottaget består av 11 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef.
En av våra duktiga socialsekreterare har fått möjlighet att gå vidare till andra utmaningar, varför vi söker just Dig som kan och vill arbeta i vårt Mottag.

En viktig del i arbetet som socialsekreterare i Mottaget Försörjningsstöd är att informera våra invånare och samverkanspartner om rätten till ekonomiskt bistånd för att främja en egen försörjning. Arbetet innebär även att på ett rättssäkert vis hantera ansökan och bedöma rätten till bistånd utifrån rättspraxis, riktlinjer och likabehandling. Som socialsekreterare i Mottaget Försörjningsstöd har Du jour i icke aktuella ärenden, nybesök och ska grundligt utreda rätten till ekonomiskt bistånd i en tydlig nybesöksutredning. Du ska kunna behärska det svenska språket väl, både i tal och skrift.

Att vara socialsekreterare i Mottaget innebär även att Du behöver vara stresstålig och flexibel. Du är ansiktet utåt och kanske den första som individen har kontakt med inom socialtjänsten, varför ett professionellt och gott bemötande är mycket viktigt. I Mottaget hanteras jour, spontanbesök och telefonsamtal från individer i kris, i affekt etcetera, varför det även är viktigt att Du kan behärska ett lugn och kunna prioritera i din arbetsagenda. Arbetet i Mottaget kan innebära stunder av högt tryck men även stunder av mindre inflöde, och Du behöver kunna härbärgera den arbetspendel som blir och vara effektiv i det.

Vi kan erbjuda Dig ett varierande, intressant och utmanande arbete och en arbetsplats med fokus på utveckling, kvalitet och rättssäkerhet. Tjänsten inleds med en bra och gedigen introduktion. Vidare har vi ett mycket gott arbetsklimat och det finns extern handledning att tillgå, liksom intern metodhandledning.
Både Vuxen och Försörjningsenheterna sitter samlokaliserade, nära Frölunda torg med dess utbud och kollektivtrafik.

Tycker du att detta låter som en intressant tjänst?
Tveka inte att ansöka redan idag!
Intervjuer kommer ske löpande


KVALIFIKATIONER
Socionom eller likvärdig utbildning - Krav

Myndighetsutövning - Krav
Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning inom socialtjänst eller likvärdig myndighet.

Bemötande - Krav
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd och klientens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Flexibel - Krav
Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt prioritera om, ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.

Helhetssyn - Krav
Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.



ÖVRIGT
För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Socionom

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Socionom.

Koordinator anhörigstöd till Socialförvaltningen Nordost

Läs mer Jun 25
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en utvecklingsinriktad koordinator i anhörigstöd till UngNordost. Vi satsar med ett ökat fokus på anhöriga och brottsoffer för att kunna utveckla det stöd som behövs för att minska brottslighet och de kriminella gängens makt att utöva hot och våld. Som koordinator kommer du att arbeta i samverkan med behandlingsfunktioner inom UngNordost och övriga Resursenheter inom förvaltningen. Inom UngNordost finns också naturliga kontaktytor med såväl skolsociala team/skolsocionomer, områdesbaserade samverkansteam, Familjeakademin, Rätt kurva, SSPF-koordinatorer och team SIG med koordinatorer och operativa funktioner.

Du kommer bidra med kunskapsstöd och öka förutsättningarna för förbättrade kunskapsunderlag för myndighetsutövande socialtjänst vid behov av köpta insatser såsom skyddade boenden. Du kommer även att arbeta operativt med att träffa anhöriga i brottsrelaterad problematik för att vara länk till utredande och beslutande instanser inom socialtjänsten samt lotsa till insatser hos offentliga aktörer eller inom civilsamhället.

Då detta är en helt ny tjänst och satsning från socialförvaltningen Nordost så börjar den i projektform fram till och med 2025 med möjlighet att övergå till tillsvidare anställning.

KVALIFIKATIONER
För att söka tjänsten som anhörigstöd-koordinator behöver du ha en socionomexamen alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig. Du behöver även ha tidigare erfarenhet av att leda samverkan både utifrån strategiskt koordinerande och operativt samordnande arbete med till exempel polis, socialtjänst, civilsamhälle samt av att arbeta med nätverk till barn, unga och deras familjer.

För tjänsten krävs också att du har erfarenhet av att verka i ett socioekonomiskt utsatt område samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst eller god kännedom om socialtjänstens myndighetsutövning som förvärvats på annat sätt. Du behöver ha erfarenhet av att samverka med både externa och interna aktörer, exempelvis skola och polis, samt ha god förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation. Meriterande är också kunskap om hur parallella samhällsstrukturer uppstår, befästs och upprätthålls samt vilka konsekvenser sådana strukturer leder till för lokalsamhället.

Du är lyhörd och kommunikativ och lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Vidare är du driven och har lätt för att samarbeta/samverka. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet!

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För tjänster som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn under 18 år behöver du kunna uppvisa ett giltigt utdrag ur belastningsregistret innan du börjar arbeta hos oss. Utdraget beställs direkt från Polisens hemsida https://polisen.se/belastningsregistret?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

Ansök nu

SSPF Koordinator Socialförvaltningen Sydväst

Läs mer Jul 10
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara en del av det utvecklingsarbete som pågår i vårt område gällande målgruppen barn och unga i risk för kriminalitet?
Socialförvaltningen Sydväst och Resursverksamheten förstärker nu det förebyggande och främjande arbetet med inriktning på barn och unga i riskzon för normbrytande beteende och kriminalitet. Befintlig SSPF (samverkan skola, socialtjänst, fritid och polis för målgruppen 12-18 samt familj i de yngre åldrarna 6-12). Syftet med SSPF är att öka tidiga upptäckter samt aktivera insatser för barn i åldern 6-12 där det finns oro kring normbrytande beteende samt förhindra att unga hamnar i kriminalitet eller missbruk för målgruppen 12-18 år.

Vi söker därför en ny SSPF koordinator.

Som koordinator för SSPF kommer du, tillsammans med befintliga SSPF koordinatorer och metodhandledare, att driva utvecklingsarbetet i stadsområdet kring SSPF. Det innebär att du behöver ha kunskaper om för tjänsten relevanta metoder, kunna göra kartläggningar och genomföra utvärderingar. Du driver samverkan mellan professionerna som ingår i samverkansformen. Ditt uppdrag blir att kalla och hålla i möten med första linjens chefer samt med personal inom olika verksamheter som träffar ungdomar både i skolan och på ungdomarnas fritid.

Som SSPF koordinator kommer du att vara spindeln i nätet när det gäller barn och unga i riskzon och ha ansvar för att inhämta samtycken och att se till att åtagandeplaner kring ett barn eller en ungdom initieras och följs upp genom nätverksmöten. Inom ramen för uppdraget ingår i förekommande fall också stödjande samtal med vårdnadshavare under en kortare tid. I uppdraget ingår också att tillsammans med andra intressenter delta vid föräldramöten för att informera om vilket stöd socialtjänsten kan erbjuda vårdnadshavare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom, socialpedagog eller har motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Ett krav är att du har erfarenhet av att ha arbetat med barn och unga i riskzon för normbrytande beteende och kriminalitet. Du bör kunna driva processer och självständigt kunna följa upp dessa. Tjänsten kräver hög grad av flexibilitet och stresstålighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn- och ungdomsenhet.
Arbetet som koordinator för SSPF innebär att du har kunskap och förståelse för andra verksamheter och myndigheters uppdrag. Du kan arbeta självständigt och i grupp, tjänsten kräver en hög grad av samverkan med olika professioner och samverkanspartners inom staden. Du bör ha god kommunikationsförmåga, vara analytisk och ha stor kännedom om vilka insatser som finns för målgruppen.

Intervjuer kommer ske löpande, varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt!

Ansök nu

Socialsekreterare Barn och Unga Myndighet

Läs mer Jul 18
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett meningsfullt arbete och göra skillnad för barn och unga? Vill du tillhöra en arbetsplats med stort engagemang för barn och barns delaktighet och tycker du det är viktigt att trivas på jobbet? Då ska du söka till oss på barn och unga Hisingen!

Nu söker vi en ny medarbetare till en av våra generella utredningsenheter som består av två utredningsteam varav det ena utreder främst barn 0 - 12 år och det andra främst ungdomar 13 - 18 år. Du kommer att ingå i barnteamet med en 1:e socialsekreterare som arbetsleder och tillsammans med dina kollegor stöttar dig i myndighetsutövningen.

Enheten ingår i avdelningen barn och unga myndighet som består av en mottagningsenhet, två enheter för barn placerade i familjehem och sex utredningsenheter varav två har särskild inriktning, familjevåld och unga i riskzon för kriminalitet.

Dina arbetsuppgifter kommer bestå av att utreda, bedöma och följa upp ärenden utifrån risk och skyddsfaktorer med stöd av BBiC samt i enlighet med gällande lagstiftning. I arbetet ingår möten och samtal med barn, ungdomar och familjer, där även dokumentation är en viktig del. Vi handlägger ärenden enligt SoL och LVU för barn och ungdomar i åldrarna 0 - 18 år. Samverkan med socialförvaltningens utförare och andra samarbetspartners är också en stor del av arbetet.

Introduktion, handledning och kontinuerlig fortbildning ser vi som en självklarhet. Din 1:e socialsekreterare och din mentor kommer vara ett nära stöd i din introduktion. Utöver introduktion erbjuds du kontinuerlig kompetensutveckling genom Yrkesresan och utbildning i övriga metoder som finns på avdelningen.

Du kommer att ha din arbetsplats i trivsamma lokaler på socialkontoret på Borstbindaregatan 12 A där alla våra utredningsenheter och mottaget sitter tillsammans i kontorslandskap med fasta arbetsplatser. Kontoret ligger centralt nära Hjalmar Brantingsplatsen med goda kommunikationsmöjligheter.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen är ett krav. Du behöver ha kunskaper om barns utveckling och för området gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och/eller annat socialt arbete med barn och unga är meriterande. Du behöver ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i tal och skrift. Meriterande är kunskaper i Treserva och körkort.

Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.

Vi tror att du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du har även förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Socialsekreterare, barn och unga till Västra Götalands län!

Läs mer Jun 24
Vi söker
Nu söker vi dig som har en socionomexamen och flerårig arbetserfarenhet som Socialsekreterare inom området barn och unga till ett uppdrag i centrala Göteborg. Uppdraget startar så snart som möjligt och pågår under hösten. 
För att vara rätt person för uppdraget vill vi att du ska; 
Ha en socionomexamen från Universitet/högskola i Sverige.
Ha minst 5 års arbetserfarenhet av området barn och unga,
Du ska självständigt kunna utföra dina arbetsuppgifter genom arbetsledning av 1:e socialsekreterare 
Vara självgående och trygg i arbetet samt ha lätt för att samarbeta med andra
Ha god IT-vana och gärna kunna arbeta i flera olika verksamhetssystem. 
Du ska vara flexibel och kunna arbeta på plats ute hos kund.

Arbetsuppgifter
Sedvanliga arbetsuppgifter som socialsekreterare inom området Barn och unga. Du kommer att utreda barn och ungas behov, genomföra insatser samt följa upp insatser. Utredningen kommer att ske enligt SoL och LVU. I arbetet ingår nära samverkan med barnen och deras föräldrar samt övriga aktörer. 
Anställning
Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse.
Som konsult hos oss erbjuds du:
Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter
Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning
Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider
Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort
Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll
En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde
Inbjudningar till seminarier och konsultträffar

Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar.
Ansökan
Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag.

Ansök nu

Smultronbacken HVB - Dag/kväll/helg/dygn

Läs mer Jul 8
Smultronbacken HVB i östra Göteborg är ett hemlikt HVB-boende som tar emot barn, särskilt i åldern mellan 10 och 13 år som är i behov av behandling till följd av ett utvecklat utmanande beteende. Barnen kan ha få eller inga fungerande sociala relationer och en dålig tillit till vuxenvärlden. Barnen kan ha bevittnat våld, själva varit utsatta för våld eller ha med sig andra traumatiska händelser. Bristande skolgång kan också vara ett problem, men är inte i sig en anledning till placering. I kombination med ovan nämnda delar kan barnen ha en eller flera funktionsvariationer. Smultronbacken HVB tar även emot akutplaceringar då processen med att finna ett stadigvarande familjehem fortfarande pågår.
Tjänsten innebär behandlingsarbete, planeringsansvar, barn- och föräldrasamtal, observationer med barnen, möten med socialtjänst samt andra professionella. Dokumentation utgör en stor del av uppdraget. Dokumentationen består av att skriva utredning, sammanfattning, journal samt upprätta genomförandeplan för barnet.
Smultronbacken HVB startade upp sin verksamhet i september 2023 och söker nu fler talanger, främst socionomer men också behandlingspedagoger för dag-, kväll och helgarbete. Dygnspass kan förekomma. Sovande jour kan förekomma.
Arbetet är förlagt till dagtid, eftermiddagar, kvällar och helger.
Varför Smultronbacken?
Smultronbacken HVB vill ge barn som är i behov av vård utanför hemmet verktyg att ta med sig längre fram i livet. Smultronbackens arbete sker i en trygg och strukturerad miljö. Där får barnen lära känna trygga vuxna, som förmedlar tydlig pedagogik i miljöanpassade miljöer. Tanken är att boendet ska vara en trygg och lugn plats att landa på och växa i.
Följande metoder tillämpas på Smultronbacken:
Strukturerad samtalsbehandling, tillämpad beteendeanalys (TBA), lågaffektivt bemötande (LAB), barnets behov i centrum (BBIC), tydliggörande pedagogik samt miljöterapi.
Smultronbacken skall ha ett miljöterapeutiskt förhållningssätt och ett lågaffektivt bemötande. Miljön skall vara förutsägbar med ett högt omsorgstagande och trovärdiga relationer till trygga vuxna. Vidare används arbetsmetoden tillämpad beteendeterapi där barnets positiva beteenden förstärks för att komma ifrån utmanande beteenden. Arbetet genomförs dels genom tydliggörande pedagogik för att skapa en tydlig och trygg struktur i kombination med samtalsbehandling. Allt arbete utgår ifrån genomförandeplanen och genomförs i enlighet med BBIC.
Smultronbacken kommer också att uppmuntra till ny kunskap och känsla av att klara av saker bland annat genom: odling i grupp och individuellt, Vistelse i upplevelse-anpassad miljö, tid i ateljén, sagostunder, vardagliga och hushållsnära aktiviteter.
Vi söker:
Vi söker dig som är redo för att göra stor skillnad i barns liv. Du som söker kommer att ha en stor roll i att forma boendets dagliga rutiner och arbetssätt. Därför är det av stor vikt att du är en person som kan arbeta självständigt och tar eget ansvar för boendets och barnens dagliga aktiviteter. Du har en god förmåga att förhålla dig till beslut och riktlinjer som styr verksamheten och tar självständiga beslut när verksamheten kräver.
Du har ett pedagogiskt förhållningssätt och kan på ett tydligt och enkelt sätt presentera och kommunicera information.
Du har kännedom om arbete med målgruppen och är en person som är lugn och som kan hantera svåra och komplexa situationer.
Du är nyfiken och uppskattar att möta människor på olika nivåer. Du har lätt för att samverka och samarbeta i olika sammanhang.
Vi lägger mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
Du har eftergymnasial utbildning som t.ex. socionom, socialpedagog, beteendevetare, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Då verksamheten kommer att fokusera på att utveckla och stödja barnen i deras kommunikation samt anpassa omgivningen utifrån barnets förutsättningar välkomnas specialpedagoger och logopeder varmt att söka tjänsten.
Du har erfarenhet av psykosocialt arbete med målgruppen.
Meriterande:
B-körkort är meriterande.
Du har utbildning och/eller praktisk erfarenhet i verksamhetens tillämpade metoder: strukturerad samtalsbehandling, tillämpad beteendeanalys (TBA), lågaffektivt bemötande (LAB), barnets behov i centrum (BBIC), tydliggörande pedagogik samt miljöterapi.
Vi erbjuder
En kreativ miljö där det finns stor möjlighet att vara med att utveckla verksamheten
Kompetensutveckling och vidareutbildning
Konkurrenskraftiga löner
Handledning
En kultur som präglas av nyfikenhet, engagemang och delaktighet
Friskvårdsbidrag, upp till 5000 kr / år.



Arbetstiden är schemalagd med oregelbundna tider som innefattar kvälls- och helgarbete. Tjänsten kan komma att omfattas av verksamhetsansvar vid behov, jämte jour samt beredskap.
Verksamheten
Provanställning om sex månader tillämpas.
Välkommen med din ansökan via Arbetsförmedlingen senast den 2024-08-01. Urval och intervjuer kommer att ske löpande så välkommen med din ansökan redan idag. Innan du skulle bli erbjuden en anställning hos oss kommer företaget att begära ett utdrag ur misstanke- och belastningsregistret.
Smultronbacken HVB ägs och drivs av Areso vård och omsorg AB. Bolaget innehar ett tillstånd hos IVO, Inspektionen för vård och omsorg. Bolaget är upphandlat i ett flertal kommuner, däribland Göteborgs Stad.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN

Nedan visas andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN .

Underhållstekniker

Underhållstekniker, vattenrening
Läs mer Jul 18
Kretslopp och vatten är till för göteborgarna. Vi ansvarar för att några av Göteborgs viktigaste samhällstjänster fungerar, alla dygnets timmar, hela året runt. Genom arbetet med vatten, avlopp och avfall bidrar Kretslopp och vatten till att skapa ett kretsloppssamhälle som möjliggör för göteborgarna att leva hållbart. Vår vision är ”Vi gör det lätt att leva hållbart” och vårt jobb är viktigt på riktigt.
Göteborg växer som aldrig förr. Vi arbetar med att säkra dricksvattenförsörjningen till staden genom att bygga och underhålla staden under marken. Vi påverkar och planerar för byggandet av ett Göteborg som ska klara morgondagens klimatutmaningar. Vi arbetar även med att se till att det avfall som göteborgarna genererar samlas in och behandlas på rätt sätt. Vi arbetar långsiktigt med göteborgarens medvetenhet och beteende kring kretslopp och användningen av dricksvatten.
Vi är en taxefinansierad förvaltning med stor fackkunskap med cirka 500 anställda. Inom organisationen har vi kompetens för att lösa vårt uppdrag – både när vi planerar och utför arbetet.
Delar du vår vision och vill veta mer om oss? Besök gärna www.goteborg.se/kretsloppochvatten eller följ oss på Facebook eller Linkedin.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen Dricksvattenproduktion svarar för dricksvattenberedningen för Göteborgs stad på de båda vattenverken Alelyckan och Lackarebäck.

Vattenverken är inne i en period med stora projekt för att trygga göteborgarnas tillgång till rent och gott dricksvatten nu och i framtiden. På Alelyckans vattenverk uppförs just nu en ultrafilteranläggning med tillhörande kemikalieanläggningar för att komplettera vår beredningsprocess. Hos oss har du möjligheten att arbeta med vårt viktigaste livsmedel, dricksvatten, tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i en teknikintensiv anläggning som genomgår en större förnyelseprocess.

Beredningsprocessen på Alelyckans vattenverk består av flera olika anläggningsdelar och fastigheter som tillsammans gör att vi kan producera ett säkert dricksvatten. I anläggningarna ingår det ett flertal olika tekniska komponenter som behöver underhållas, repareras eller bytas ut för att fungera tillförlitligt över tid och därför söker vi nu en underhållstekniker som tycker om varierande arbetsuppgifter, vill var med och stärka vårt lag men också och göra ett viktigt jobb. Vi ser till att fler än 500 000 människor har tillgång till rent, gott och hälsosamt dricksvatten varje dag!

Exempel på förekommande uppgifter kan vara att byta delar i en doserpump eller ventil, tillverkning av tavlor för mätinstrument eller att ta emot processkemikalier. Rengöring av olika reningssteg ingår i ditt jobb och Du kommer även att utföra fastighetsunderhåll såsom att byta lås i en dörr eller att byta en kran till våra nödduschar. Arbetsuppgifterna kommer att vara av varierande art där merparten av uppgifterna utförs ute i våra anläggningar. Till vår hjälp för att sköta underhållet använder vi oss av IFS underhållsmodul.

Vad du som medarbetare får
Vi arbetar aktivt med att göra det möjligt för våra medarbetare att ha en bra balans mellan arbete och fritid. För oss är en god och hälsofrämjande arbetsmiljö viktig och erbjuder därför bland annat friskvårdstimma, friskvårdsbidrag och cykelförmån.

Hos oss får du kollegor med hög kompetens som har kul ihop och bryr sig om varandra. Vi har viktiga arbetsuppgifter där vi gör nytta för göteborgarna. Göteborgs Stad är en stor arbetsgivare. Hos oss får du en trygg anställning och möjlighet till utveckling och karriär.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med normalarbetstiden mån-fre 07-15:30.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasial utbildning inom exempelvis verkstadsmekanik eller motsvarande. Om du har tidigare erfarenhet från livsmedelsproduktion eller har jobbat med IFS underhållsmodul ser vi det som meriterande.

För att trivas i rollen som underhållstekniker ser vi att du tar dina arbetsuppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Vid ändrade förutsättningar och ny information har du lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt. Vi ser också att du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Tjänsten är säkerhetsklassad nivå 2 och förutsätter godkänd registerkontroll från Säpo och svenskt medborgarskap. För tjänsten krävs även att du har B-körkort.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Som anställd på Kretslopp och vatten kommer du att bli krigsplacerad inom ramen för Kretslopp och vattens roll i totalförsvaret.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Socialt ansvarig samordnare SAS (2 tjänster)

Socialsekreterare
Läs mer Jul 16
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?

Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!?

ARBETSUPPGIFTER
Som social ansvarig samordnare (SAS) granskar du verksamheten i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet i verksamhet. Arbetet innefattar omvärldsbevakning bland annat gällande lagstiftning och du kommer att ingå i nätverk och arbetsgrupper inom och utom förvaltningen . Du samverkar med verksamheterna, ger råd och stöd till verksamheterna gällande höjning av kvalitén samt förebyggande åtgärder. Du deltar som sakkunnig vid ledningsgrupper och i andra forum.

En stor del av ditt arbete består av utredning och bedömning av Lex Sarah-rapporter samt eventuella anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). I ditt uppdrag ingår att arbeta med granskning av förvaltningens äldreomsorg samt att föreslå förbättringsåtgärder. Du säkerställer att verksamheten uppfyller lagar, föreskrifter och beslut. Du stödjer verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt.

De socialt ansvariga samordnarna ingår i en enhet tillsammans med stadens medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) och medicinskt ansvariga för rehabilitering (MAR). Enhetens strävan är att vara en aktiv partner i att förbättra kvalitetsutvecklingen i förvaltningen. Inom enheten pågår ett arbete mot att arbeta mer förebyggande både på strategisk nivå och tillsammans med verksamheterna, alla medarbetare kommer att vara en aktiv del i det arbetet. Enheten leder även den nya kvalitetsorganisationen inom förvaltningen med olika forum samt arbetet med kvalitetsledningssystemet.

I SAS-gruppen finns det sex tjänster och vi har ett nära samarbete, vi stöttar och hjälper varandra i det dagliga arbetet och vid bedömningar. För att klara av arbetet och trivas behöver du vara strukturerad och kunna prioritera bland dina arbetsuppgifter. Arbetet innebär mycket eget ansvar för ditt arbete och planering, detta medför att du har möjlighet att till viss del arbeta hemifrån eller från annan plats.

Annonsen avser en tillsvidareanställning och en visstidsanställning 6 månader, halvtid med eventuell möjlighet till heltid.

KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant samt flera års erfarenhet av att arbeta inom socialt arbete. Du är väl insatt i lagstiftningen och i social dokumentation. Du behöver även ha erfarenhet av kvalificerat utredningarbete och verksamhetsutveckling. Erfarenhet och kunskap om äldreomsorg, av eget ledarskap och verksamhetsutveckling. Samt erfarenhet av arbete med tillsyn och granskning.

Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå.

Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

ÖVRIGT
I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.
Vi är Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör. Hos oss får du:

• En arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens
• Trygg anställning
• Meningsfulla arbetsuppgifter
• Karriärmöjligheter och kompetensutveckling
• Heltidsanställning med möjlighet till deltid
• Goda semestervillkor
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Läs mer om våra förmåner här: https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/formaner-och-lon

Du ansöker via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter? Ring rekryterande chef för att få reda på fler ansökningsalternativ istället för att skicka in en ansökan.

Vi undanber oss erbjudanden om kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp. I denna rekryteringsprocess är valet av rekryteringskanaler redan bestämt.

Ansök nu

Sfi-lärare dag och kväll till Studium

SFI-lärare
Läs mer Jun 4
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.

I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.

ARBETSUPPGIFTER
När vi frågar vår personal vad som utmärker Studium framhävs den speciella Studium-stämningen; här råder mångfald, kollegial värme och ett stort engagemang för undervisning och pedagogisk utveckling! Hos oss finns en djup och en bred kompetens. Som lärare arbetar du under ansvarsfull frihet i engagerade arbetslag med möjligheter till överskridande samarbeten och utveckling, som en del av någonting större och viktigt. Undervisning genomförs i både sfi och olika projekt, alltid med elevens bästa i fokus.

Om Sfi och uppdragsutbildning på Studium
På Studium bedriver vi undervisning för elever från hela världen. Vi bär stolt upp vår verksamhet med en övertygelse om att vi spelar en viktig roll i samhället, och vi samlas kring ett gemensamt mål: att eleven ska komma vidare och längre i både språkutveckling och inkludering. I arbetslaget stärks vi av vår kollektiva kompetens, olika bakgrunder samt ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Vårt arbete präglas av samarbete, samförstånd och kollegialt lärande. Vi finns på två adresser: Styrmansgatan i Majorna och Nedre Kaserngården i Kviberg. Studium bedriver klassrums- och fjärrundervisning delvis i kombination med distansundervisning för ökad flexibilitet.

Under hösten växer verksamheten successivt och vi behöver löpande anställa sfi-lärare för dag- och kvällsundervisning i sfi samt för uppdragsutbildning.

Dina arbetsuppgifter kommer bestå av:
• Planering, genomförande och uppföljning av undervisning och annat pedagogiskt arbete inom verksamheten. Beroende på tjänsternas sammansättning kan också tidsbegränsade uppdrag vara aktuella.
• Dokumentation och avstämning av resultat och kvalitet både utifrån skolans styrdokument och utifrån gällande avtal.
• Administrativa uppgifter som är aktuella för tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lärarlegitimation med minst 30 hp i svenska som andraspråk. Meriterande är om du har aktuell erfarenhet av vuxenutbildning, uppdragsutbildning utifrån avtal samt dokumenterad erfarenhet av att undervisa elever/deltagare med kort eller ingen studiebakgrund.

Du har mycket god digital kompetens och administrativ förmåga samt trivs med ett stundtals högt arbetstempo. Erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete, till exempel i form av kollegialt lärande med fokus på språkutvecklande arbetssätt och samverkan skola-arbetsliv är meriterande. Du uppvisar stor flexibilitet och har förmåga att individanpassa undervisning och arbetssätt samt har en inkluderande undervisning.

Du är en person som ser möjligheter och är van att ta initiativ och eget ansvar. Du fungerar också väl i grupp och ser vinsten i att arbeta tillsammans i lag mot gemensamma mål. Du har ett lösningsfokuserat förhållningssätt och är processorienterad. Du är bra på motivationsarbete och på att locka fram människors potential.

Att visa respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll är för dig en självklarhet. Du utgår ifrån allas lika värde och
skapar en god atmosfär i mötet. Med en öppen och positiv attityd har du elevernas och verksamhetens behov som
utgångspunkt för ditt agerande.

Skicka in din ansökan redan idag intervjuer och tillsättning kommer ske fortlöpande utifrån erforderligt tjänsteunderlag.
Tjänstens innehåll och omfattning är beroende av personlig lämplighet samt förändringar i verksamheten.

Vi söker tillsvidare, vikariat och tidsbegränsad anställning på hel- och deltid, dag och kväll

ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.

Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.

Ansök nu

Planeringsledare krisberedskap

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 24
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer.

Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen Säkerhet och Beredskap ingår i Stadsledningskontorets organisation. Utöver ovanstående, har avdelningen även uppdrag utifrån de nationella målen för samhällets säkerhet och krisberedskap.

Uppdraget för Säkerhet och Beredskap innebär att strategiskt leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads arbete avseende krisberedskap, totalförsvar, samt säkerhet mm. Avdelningen har även operativa arbetsuppgifter inom dessa områden.

Arbetet inom avdelningen har flera perspektiv, dels Göteborgs Stads egna verksamheter och dels Göteborgssamhället men också i viss mån det interna arbetet på kontoret. Vårt arbete är långsiktigt och syftar till att försvåra för antagonistiska aktörer samt att stärka Göteborgs Stad och Göteborgssamhällets säkerhet och robusthet inklusive förmåga att hantera större händelser och kriser. Avdelningen arbetar tillsammans med förvaltningar och bolag inom staden, andra myndigheter, kommuner och organisationer.

Vi söker nu en medarbetare som kan och vill bidra till att stärka avdelningens förmåga att lösa sitt uppdrag, framför allt inom arbetet med krisberedskap och civilt försvar.

Som planeringsledare på Säkerhet och Beredskap får du möjlighet att arbeta med uppbyggnaden av stadens krisberedskap och Sveriges totalförsvar. Du får möjlighet att bidra till ett starkare samhälle där flera olika organisationer samverkar för att nå målen. Avdelningen präglas av ett gott samarbetsklimat och fokus på uppgifterna. Vid behov växlar vi över från strategiskt arbete till operativt arbete i till exempel krisledningsstab. Frågorna finns högt upp på dagordningen inom staden och det rådande omvärldsläget gör det angeläget att snabbt och ändamålsenligt utveckla arbetet.

Beroende på dina kunskaper och erfarenheter kan du få möjlighet att arbeta med specifika frågor eller projekt som passar in i både din bakgrund och stadens säkerhetsarbete. Du förväntas vara en del av en grupp där vi hjälps åt att lösa avdelningens arbetsuppgifter och stötta varandra för att nå bästa möjliga resultat.

Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmån.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har en relevant högskoleutbildning alternativt en annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms som likvärdig.

Du behöver ha flera års erfarenhet av att jobba med frågor inom krisberedskap och/eller civilt försvar. Det kan betyda att du jobbat med allt ifrån krisberedskap till specifika frågor inom totalförsvaret eller helst både och. Erfarenheterna kan komma från olika delar av samhället. Det vi vill se att du har utöver utbildning och erfarenhet är ett driv och entusiasm över att få arbeta med dessa frågor och bidra till ett robustare samhälle.

Utifrån Göteborgs Stads komplexitet och storlek är det nödvändigt att du har någon form av erfarenhet av att verka på strategisk nivå i komplexa och stora organisationer men även erfarenhet av arbete på den nationella nivån passar väl in. Du behöver ha stor förståelse för och insikt i hur det svenska totalförsvaret fungerar.

Som person är du engagerad, positiv och har ett lösningsfokuserat arbetssätt med inriktning på samarbete. Arbetet ställer krav på god analytisk och pedagogisk förmåga. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både i tal och skrift. Du har förmåga att se och kommunicera ett helhetsperspektiv. Det är viktigt att samarbetet fungerar såväl internt som externt varför vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Då tjänsten är säkerhetsklassad kan det bli aktuellt med säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. Svenskt medborgarskap är ett krav.

Det är även meriterande om du har erfarenhet från stabsarbete i någon form.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi kommer i denna rekrytering använda oss av tester som en hjälp i urvalet.

Ansök nu

Planeringsledare med inriktning personsäkerhet och fysiskt skydd

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 24
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer.

Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen Säkerhet och Beredskap ingår i Stadsledningskontorets organisation. Utöver ovanstående, har avdelningen även uppdrag utifrån de nationella målen för samhällets säkerhet och krisberedskap. Uppdraget för Säkerhet och Beredskap innebär att strategiskt leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads arbete avseende krisberedskap, totalförsvar, samt säkerhet mm. Avdelningen har även operativa arbetsuppgifter inom dessa områden.

Arbetet inom avdelningen har flera perspektiv, dels Göteborgs Stads egna verksamheter och dels Göteborgssamhället men också i viss mån det interna arbetet på kontoret. Vårt arbete är långsiktigt och syftar till att försvåra för antagonistiska aktörer samt att stärka Göteborgs Stad och Göteborgssamhällets säkerhet och robusthet inklusive förmåga att hantera större händelser och kriser. Avdelningen arbetar tillsammans med förvaltningar och bolag inom staden, andra myndigheter, kommuner och organisationer.

Vi söker nu en medarbetare som kan och vill bidra till att stärka avdelningens förmåga att lösa sitt uppdrag, framför allt inom arbetet med personsäkerhet samt fysisk säkerhet.

Som planeringsledare på Säkerhet och Beredskap får du möjlighet att arbeta med uppbyggnaden av stadens krisberedskap och Sveriges totalförsvar. Du får möjlighet att bidra till ett starkare samhälle där flera olika organisationer samverkar för att nå målen. Avdelningen präglas av ett gott samarbetsklimat och fokus på uppgifterna. Vid behov växlar vi över från strategiskt arbete till operativt arbete i till exempel krisledningsstab. Frågorna finns högt upp på dagordningen inom staden och det rådande omvärldsläget gör det angeläget att snabbt och ändamålsenligt utveckla arbetet.

Arbetsuppgifterna i denna tjänst innefattar bland annat att ta fram övergripande styr- och stöddokument, stödja och ge råd, genomföra utbildningar och övningar och samverka med olika intressenter med mera.

Du förväntas vara en del av en grupp där vi hjälps åt att lösa avdelningens arbetsuppgifter och stötta varandra för att nå bästa möjliga resultat. Du kommer att arbeta med uppgifter inom personsäkerhet och fysiskt skydd både internt på kontoret och externt ut mot Stadens verksamheter.

Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmån.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har en relevant högskoleutbildning alternativt en annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms som likvärdig.

Du behöver ha flera års erfarenhet av att ha arbetat med frågor inom personsäkerhet och/eller fysiskt skydd av verksamhet och lokaler. Det kan betyda att du jobbat med allt ifrån operativ bedömning av personsäkerhetsfrågor till specifika frågor inom skalskydd/lokalfrågor eller helst både och. Det kan också handla om strategisk planering av de båda delarna men vi ser gärna att du även hanterat operativa frågor inom området. Erfarenheterna kan komma från olika delar av samhället. Det vi vill se att du har, utöver utbildning och erfarenhet, är ett driv och entusiasm över att få arbeta med dessa frågor och bidra till ett robustare samhälle.

Utifrån Göteborgs Stads komplexitet och storlek är det önskvärt att du har någon form av erfarenhet av att verka på strategisk nivå i komplexa och stora organisationer men även erfarenhet av arbete på den nationella nivån passar väl in. Du behöver ha stor förståelse för och insikt i hur det svenska totalförsvaret och svensk krisberedskap fungerar.

Som person är du engagerad, positiv och har ett lösningsfokuserat arbetssätt med inriktning på samarbete. Arbetet ställer krav på god analytisk och pedagogisk förmåga. Du behöver ha en mycket god förmåga att kommunicera med olika typer av målgrupper med olika behov där det krävs fingertoppskänsla i avvägningar mellan säkerhet och öppenhet. Du behöver också ha stor förståelse för olika politiska perspektiv på frågorna och kunna hantera flera vinklingar av samma frågor.

Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både i tal och skrift. Du har förmåga att se och kommunicera ett helhetsperspektiv. Det är viktigt att samarbetet fungerar såväl internt som externt varför vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Olika former av beredskapstjänstgöring kan komma att bli aktuell.

Då tjänsten är säkerhetsklassad kan det bli aktuellt med säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. Svenskt medborgarskap är ett krav.

Erfarenhet av arbete med upphandlingar och/eller projekt inom fysisk säkerhet samt erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd är meriterande.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi kommer i denna rekrytering använda oss av tester som en hjälp i urvalet.

Ansök nu

Koordinator anhörigstöd till Socialförvaltningen Nordost

Socionom
Läs mer Jun 25
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en utvecklingsinriktad koordinator i anhörigstöd till UngNordost. Vi satsar med ett ökat fokus på anhöriga och brottsoffer för att kunna utveckla det stöd som behövs för att minska brottslighet och de kriminella gängens makt att utöva hot och våld. Som koordinator kommer du att arbeta i samverkan med behandlingsfunktioner inom UngNordost och övriga Resursenheter inom förvaltningen. Inom UngNordost finns också naturliga kontaktytor med såväl skolsociala team/skolsocionomer, områdesbaserade samverkansteam, Familjeakademin, Rätt kurva, SSPF-koordinatorer och team SIG med koordinatorer och operativa funktioner.

Du kommer bidra med kunskapsstöd och öka förutsättningarna för förbättrade kunskapsunderlag för myndighetsutövande socialtjänst vid behov av köpta insatser såsom skyddade boenden. Du kommer även att arbeta operativt med att träffa anhöriga i brottsrelaterad problematik för att vara länk till utredande och beslutande instanser inom socialtjänsten samt lotsa till insatser hos offentliga aktörer eller inom civilsamhället.

Då detta är en helt ny tjänst och satsning från socialförvaltningen Nordost så börjar den i projektform fram till och med 2025 med möjlighet att övergå till tillsvidare anställning.

KVALIFIKATIONER
För att söka tjänsten som anhörigstöd-koordinator behöver du ha en socionomexamen alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig. Du behöver även ha tidigare erfarenhet av att leda samverkan både utifrån strategiskt koordinerande och operativt samordnande arbete med till exempel polis, socialtjänst, civilsamhälle samt av att arbeta med nätverk till barn, unga och deras familjer.

För tjänsten krävs också att du har erfarenhet av att verka i ett socioekonomiskt utsatt område samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst eller god kännedom om socialtjänstens myndighetsutövning som förvärvats på annat sätt. Du behöver ha erfarenhet av att samverka med både externa och interna aktörer, exempelvis skola och polis, samt ha god förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation. Meriterande är också kunskap om hur parallella samhällsstrukturer uppstår, befästs och upprätthålls samt vilka konsekvenser sådana strukturer leder till för lokalsamhället.

Du är lyhörd och kommunikativ och lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Vidare är du driven och har lätt för att samarbeta/samverka. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet!

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För tjänster som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn under 18 år behöver du kunna uppvisa ett giltigt utdrag ur belastningsregistret innan du börjar arbeta hos oss. Utdraget beställs direkt från Polisens hemsida https://polisen.se/belastningsregistret?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

Ansök nu