Göteborg: Avdelningschef Försörjningsstöd

Hitta ansökningsinfo om jobbet Avdelningschef Försörjningsstöd i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-10 // Varaktighet: Heltid

Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
För att ha ett ökat fokus på försörjningsstödprocesserna har socialförvaltningen Hisingen valt att ha en särskild avdelning för verksamhetsområdet försörjningsstöd. Grunden är att förvaltningen ser att det finns en utvecklingspotential inom verksamhetsområdet med kvalitativa insatser och kostnadseffektiva processer. Vi söker nu en efterträdare till vår avdelningschef. Som avdelningschef ingår du i förvaltningens ledningsgrupp och svarar direkt mot direktören. Du och dina kollegor ansvarar för att på strategisk nivå driva och utveckla förvaltningen och Göteborg i den riktning som krävs utifrån lagstiftning och politiska beslut. Staden har fyra socialförvaltningar vilket innebär ett nära samarbete med övriga socialförvaltningar för att uppnå en likvärdig och effektiv verksamhet.

Avdelning Försörjningsstöd består av 6 enhetschefer med lång erfarenhet inom sitt respektive ansvarsområde. En omorganisering är genomförd på avdelningen och verksamheten finns idag på två socialkontor. Vi förväntar oss att du tillsammans med enhetscheferna visar vägen fram. Vi ställer krav på driv, engagemang och intresse att följa upp resultat av den egna verksamheten men också genuin nyfikenhet på hela förvaltningen.

Vi vill vara en lärande och utvecklande förvaltning men det kommer inte av sig självt utan av en vilja att förändra och förbättra den egna verksamhetens arbete och bidra till att förbättra andras. Du behöver hålla dig uppdaterad kring andra huvudmäns verksamhetsområden som arbetsmarknad, arbetslivsinriktad rehabilitering och rehabilitering. Det ingår också att bedriva samverkan på olika sätt med andra huvudmän. Utöver det personliga ledarskapet är du representant för arbetsgivaren, samverkar med bland annat de fackliga organisationerna och driver arbetsmiljöarbetet inom din avdelning.

Vi arbetar för en hög grad av rättssäkerhet och ger målgrupperna professionellt och kompetent bemötande. Vår målgrupp har olika behov och förutsättningar. Därför behöver vi vara uppdaterade kring olika behov som finns men också kring olika metoder, arbetssätt samt effektiva insatser.


KVALIFIKATIONER
Du är socionom eller har annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig med gedigen erfarenhet av myndighetsutövning inom avdelningens område. Du har mångårig erfarenhet av att leda verksamhet inom det angivna området. Det är meriterande om du har varit chef över chef på strategisk nivå. Du som söker ska ha bred erfarenhet av myndighetsutövning och goda kunskaper inom socialrätt.

Ledarkriterier gällande det personliga ledarskapet är för denna rekrytering är:

Analytisk:
Du identifierar och analyserar problemets kärna eller det väsentliga och drar de rätta slutsatserna, med utgångspunkt från tillgänglig information. Du fattar beslut när omständigheterna så kräver det, även under osäkra förhållanden eller mot bakgrund av begränsad information.

Förändringsorientering
Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå.

Helhetssyn:
Du har god överblick gällande det egna ansvarsområdet och har ett starkt samhällsintresse. Chefen sätter in den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang och visar intresse för och driver frågor mellan verksamhetsområden för att skapa mervärde för staden. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv för att hålla sig à jour med omvärlden, skapar och upprätthåller relevanta nätverk och upptäcker möjligheter till övergripande samarbeten

Social säkerhet:
Du agerar på ett lugnt och stabilt sätt i mötet med nya människor och kan agera övertygande, tillitsfullt och oberoende i såväl informella som i formella situationer och utsatta lägen. Du står för sina åsikter och förmedlar obekväma budskap när detta behövs. Du är flexibel och samspelar väl med aktörer inom olika områden och nivåer.
Du använder intern och extern kommunikation som verktyg för att få verksamheten att fungera effektivt. Du tillämpar lagar och förordningar och riktlinjer för verksamheten samt att du leder och styr verksamheten med fokus för dom vi är till för.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Avdelningschef, kommun

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Avdelningschef, kommun.

Avdelningschef till arbetsmarknad och vuxenutbildning

Läs mer Jun 25
Arbetsmarknads och vuxenutbildning har både det övergripande ansvaret för stadens kommunala vuxenutbildning och för hela stadens arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Tillsammans skapar vi förutsättningar för studier och arbete för göteborgare i alla åldrar, allt ifrån ungdomar som ska få sina första jobb till vuxna som ska ges möjlighet att byta yrkesbana.

För att lyckas med vårt uppdrag samarbetar vi med både modiga entreprenörer, akademin, världsomspännande företag och självklart med övriga staden. Hos oss ger du såväl göteborgare som näringslivet nya möjligheter, varje dag.

Vi är förvaltningen som rustar göteborgaren för både nutid och framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Förvaltningen arbetsmarknad och vuxenutbildning står inför en omorganisation och från och med den 1 januari 2025 kommer det finnas en avdelnings som heter externa relationer.

På denna avdelning samlas frågor kring; arbetsgivarkontakter, omställning och utveckling av insatser för att få personer i arbete eller förebygga arbetslöshet samt samverkan med externa parter. Avdelningen är den minsta på förvaltningen med mellan 25-30 medarbetare och du kommer ha personalansvar för ett antal enhetschefer och en verksamhetsutvecklare. Tillsammans driver du avdelningens uppdrag.

Avdelningen stödjer övriga verksamheter på förvaltningen med att anpassa och utveckla förvaltningens tjänster efter arbetsmarknadens behov. Tillsammans med övriga delar av förvaltningen ska avdelningen utveckla och utmana synen hos arbetsgivarna kring morgondagens kompetensförsörjning.

Du som avdelningschef, tillsammans med din avdelning, står för de samlade externa kontakterna inom arbetsgivarområdet, såväl offentliga som privata, och samordnar dessa med den samverkan som sker med bland annat Arbetsförmedlingen och omställningfonder. Avdelningens strategiska funktioner finns som resurs för övriga förvaltningen, i planering och genomförande av sina uppdrag.

Inom avdelningen finns flera verksamhetsanknutna sakområden där strategiska frågor kring samverkan samt forsknings- och utvecklingsfrågor har en naturlig plats. Därtill finns det medarbetare på avdelningen som operativt säkrar en övergång för göteborgare ut till arbete. Som avdelningschef har du en särskild ställning i förvaltningens inre arbete och samordnar utifrån kommande initiativ med övriga avdelningar.

Det ingår i din roll som avdelningschef att du är en tydlig arbetsgivarrepresentant som ser vikten av att både intern och extern kommunikation fungerar. Mycket av ditt arbete kommer bestå av att samarbeta med offentliga och privata aktörer, där du ofta kommer ha en uttalat samordnande roll. Rollen innebära även att du tar är en aktiv del i avdelningens arbete.

Välkommen med din ansökan!


KVALIFIKATIONER
Du om söker ska ha genomfört minst en kandidatexamen (180hp eller motsvarande) inom för arbetsgivaren relevant område och ha dokumenterad chefserfarenhet. Du ska ha erfarenhet av politiskt styrd organisation och att leda på strategisk nivå. Som avdelningschef på externa relationer ska du ha erfarenhet av den branschmiljö som din avdelnings rör sig i, med såväl offentliga som privata aktörer. Därtill ska du ha erfarenhet av att samverka och partssamverka samt ansvara för systematiskt arbetsmiljöarbete. Du ska behärska svenska och engelska flytande, både muntligt och i skrift. Då du kommer vara chef för ett antal enhetschefer ser vi det som meriterande att du har erfarenhet av att vara chef över chefer.

Som avdelningschef har du ett särskilt ansvar för att finna lösningar och bidra till helheten samt underlätta arbetet som rör ditt ansvarsområde tillsammans med dina avdelningschefskollegor och andra chefer. I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid personliga kompetenser så som; förändringsorienterad, helhetssyn, mål- och resultatorienterad, påverka andra och socialt säker.

Som avdelningschef är det viktigt att du ser möjligheter till förändringar och skapar situationer där nya förslag kan utvecklas samt kan hantera kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du behöver kunna hålla i ett långsiktigt och uthålligt förändringsarbete. Då förvaltningen just nu genomgår ett stort förändringsarbete är det viktigt att du ser dig själv som en naturlig del i den förändring det processorienterade arbetssätt förvaltningen arbetar mot.

Du behöver ha en god överblick kring det egna ansvarsområdet och ett starkt samhällsintresse. Du är en viktig del i förvaltningens ledningsgrupp där du förväntas sätta den egna verksamhetens betydelse i större sammanhang och driva frågor mellan förvaltningens verksamhetsområden, för att skapa mervärde för både förvaltningen och staden. Du tar hänsyn till olika perspektiv för att hålla dig à jour med omvärlden.
Tillsammans med din ledningsgrupp tar du fram planer och mål, med tydligt angivna åtgärder. För att nå de satta målen stötta du dina enhetschefer i att prioritera och anger därigenom verksamhetens fokus. Det är viktigt att du är beslutsam och uthållig i din strävan att uppnå de prognostiserade målen för att kunna rapportera både resultat och avvikelser.

Vi ser det som viktigt att du är en tydlig och god kommunikatör. Du behöver bära med dig att ditt arbete påverkar andra personer inom organisationen, såväl medarbetare som chefer. Vi tror att du genom stabilt agerande kan agera övertygande och att din flexibilitet fungerar väl med de aktörer som avdelningen arbetar mot.

För oss är det mycket viktigt att du är lyhörd och smidig och att du aktivt söker andras perspektiv och är mottaglig för dessa. Du behöver även ha god förmåga att uppfatta intentioner från nämnder och styrelser. I din roll är du med och bidra till en god arbetsmiljö och arbetar för en sammanhållning som skapar en teamkänsla på förvaltningen.


ÖVRIGT
Ansökningstiden pågår mellan 20 juni och 18 augusti. Intervjuer planeras att påbörjas efter sista ansökningsdag.
Arbetsmarknad och vuxenutbildning arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö. Vi erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Avdelningschef vård- och omsorgsboende Göteborgs stad

Läs mer Mar 13
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?

Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!?

ARBETSUPPGIFTER
Vård- och omsorgsboende erbjuder boende med omsorg, hälso- och sjukvård, aktiviteter samt måltider till äldre personer som av olika skäl inte längre kan bo kvar hemma. Vi erbjuder också korttidsboende som ett alternativ efter en sjukhusvistelse, vid större behov av rehabilitering eller som avlastning för närstående. Inom avdelningen arbetar cirka 3000 medarbetare och 130 chefer med att ge bästa möjliga vård och omsorg utifrån varje persons förutsättningar och behov. Tillsammans arbetar vi för att cirka 3300 hyresgäster ska få leva ett gott liv med självbestämmande varje dag, hela livet.

I rollen som avdelningschef ansvarar du för att säkerställa att vi gör största möjliga nytta för de vi är till för. Du leder en ledningsgrupp med nio verksamhetschefer samt en enhetschef stab, rapporterar till förvaltningsdirektören och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Ditt uppdrag utgår från de krav som ställs på den egna verksamheten och hur den samverkar med övriga verksamheter inom staden samt med externa aktörer och utförare. Kvalitetssäkring och verksamhetens kompetensförsörjning är viktiga delar av uppdraget. I uppdraget ingår även att vara fokusledare för område Attraktiv arbetsgivare i förvaltningens 10-årsplan.

Vi vill skapa möjligheter för göteborgarna att leva ett självständigt och gott liv, långt upp i åren eller när hälsan sviktar. För att lyckas med uppdragen de kommande åren utvecklar vi våra arbetssätt och vår förmåga att tänka nytt. Som avdelningschef är du en viktig del av förvaltningens utvecklingsarbete och vårt mål med jämställd och likvärdig service till invånarna. Som ett led i en ambition att leda utvecklingen i vår bransch kommer du också att driva utvecklingen av arbetssätt med fokus på nya smarta digitala välfärdstjänster.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av strategiskt chefskap inom kommunal förvaltning där du varit chef över andra chefer. Du har kunskap om verksamhetsområdet och erfarenhet av förändringsledning. Det är meriterande om du har arbetat strategiskt med kompetensförsörjning.

Som person är du tydlig och har god förmåga att uttrycka dig, både i tal och skrift. Vi söker ett ledarskap som präglas av närvaro och tillit, det bidrar du till genom att vara prestigelös och transparent. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. I rollen har du många kontaktytor och det är viktigt att du har förmågan att kunna skapa och bibehålla goda och förtroendefulla relationer. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor och arbetar tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du är skicklig på att prioritera och följer kontinuerligt upp mål och resultat på ett strukturerat sätt. Vi sätter stor vikt vid din analytiska förmåga, det är viktigt att du kan identifiera kärnan av ett problem och omsätta dina insikter till handling.

Framåt finns stora utvecklingsfrågor och utmaningar, vilket kräver ett engagemang och förmåga att driva och få gehör för en bredd av strategiskt väsentliga frågor för framtidens vård- och omsorgsboende.

Som Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör och som en av de viktigaste hälsofrämjande förvaltningarna i staden har vi ett stort ansvar och höga krav på oss. Vår storlek gör att vi står stadigt, men samtidigt kan ha blicken högt och långt. I rollen som avdelningschef behöver du kunna applicera ett helhetsperspektiv där verksamheten sätts i ett större sammanhang. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom området och ha ett stort intresse och engagemang för förvaltningens frågor.

Tillsammans skapar vi världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Välkommen med din ansökan! I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Undantag är om du har skyddade personuppgifter, då ska du inte skicka in din ansökan här. Kontakta istället rekryterande chef för att lämna in din ansökan på annat sätt. Du hittar kontaktuppgifterna i annonsen. Tänk också på att inte ange referenser med skyddad identitet i din ansökan.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Avdelningschef myndighet inom äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen

Läs mer Mar 13
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?

Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!?

ARBETSUPPGIFTER
Myndighet är guiden in i välfärden. Här arbetar cirka 250 medarbetare med att möta människor som är i behov av stöd i sin vardag. Vi utreder, vägleder och tar beslut utifrån ett hälsofrämjande och förebyggande förhållningssätt. Tillsammans arbetar vi för att de som behöver ska få tidigt stöd, omsorg och motivation att leva ett självständigt liv.

I rollen som avdelningschef ansvarar du för att säkerställa att vi gör största möjliga nytta för de vi är till för. Du leder en ledningsgrupp med tre verksamhetschefer, rapporterar till förvaltningsdirektören och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Ditt uppdrag utgår från de krav som ställs på den egna verksamheten och hur den samverkar med övriga verksamheter inom staden samt med externa aktörer och utförare. Kvalitetssäkring och verksamhetens kompetensförsörjning är viktiga delar av uppdraget. I detta uppdrag är du även fokusledare för område Aktivt och hälsosamt åldrande i förvaltningens 10-årsplan.

Vi vill skapa möjligheter för göteborgarna att leva ett självständigt och gott liv, långt upp i åren eller när hälsan sviktar. För att lyckas med vårt uppdrag de kommande åren utvecklar vi våra arbetssätt och vår förmåga att tänka nytt. Som en av de största arbetsgivarna i vår bransch har vi goda förutsättningar att lyckas. Vi söker dig som vill vara med och fortsatt driva samt utveckla avdelning myndighet framåt!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av strategiskt chefskap inom kommunal förvaltning där du varit chef över andra chefer. Du har kunskap om verksamhetsområdet myndighet och erfarenhet av förändringsledning i relation till samhällsförändring som påverkar äldreomsorgen. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.

Som person är du tydlig och har god förmåga att uttrycka dig, både i tal och skrift. Vi söker ett ledarskap som präglas av närvaro och tillit, det bidrar du till genom att vara prestigelös och transparent. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. I rollen har du många kontaktytor och det är viktigt att du har förmågan att kunna skapa och bibehålla goda och förtroendefulla relationer. Du är skicklig på att prioritera och följer kontinuerligt upp mål och resultat på ett strukturerat sätt. Vi sätter stor vikt vid din analytiska förmåga, det är viktigt att du kan identifiera kärnan av ett problem och omsätta dina insikter till handling.

Som Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör och som en av de viktigaste hälsofrämjande förvaltningarna i staden har vi ett stort ansvar och höga krav på oss. Vår storlek gör att vi står stadigt, men samtidigt kan ha blicken högt och långt. I rollen som avdelningschef behöver du kunna applicera ett helhetsperspektiv där verksamheten sätts i ett större sammanhang. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom området och ha ett stort intresse och engagemang för förvaltningens frågor.

Tillsammans skapar vi världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Välkommen med din ansökan! I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Undantag är om du har skyddade personuppgifter, då ska du inte skicka in din ansökan här. Kontakta istället rekryterande chef för att lämna in din ansökan på annat sätt. Du hittar kontaktuppgifterna i annonsen. Tänk också på att inte ange referenser med skyddad identitet i din ansökan.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Interim Verksamhetschef till Göteborg Stad

Läs mer Feb 23
Nu söker vi en Interim Verksamhetschef till Idrotts- och Föreningsförvaltningen i Göteborg.

Om uppdraget

Uppdraget är på heltid med start 240325 och under 6 månader med chans till förlängning. Arbetet sker huvudsakligen på plats i kundens lokaler på Nedre Kaserngården 1 i Göteborg. Det finns även möjlighet att skjuta upp starten några veckor.

Idrotts- och föreningsförvaltningen i Göteborg har nyligen omorganiserats och verksamhetschefen för Drift och Teknik slutade i början av 2024. En tillförordnad chef finns på plats, men har fått ett nytt uppdrag i organisationen som behöver tillträdas så snart som möjligt. Vi söker därför en interim verksamhetschef som kan föra verksamheten vidare till dess att permanent lösning finns på plats.

Dina arbetsuppgifter

Enheten förvaltar ett stort antal av Göteborgs Stads anläggningar bestående av sport-, is- och simhallar, friskvårdsanläggningar samt fotbollsplaner. På enheten arbetar 26 personer inom professionerna samordnare, drifttekniker, fastighetstekniker, elingenjör, larmtekniker, säkerhetsplanerare och styringenjör.

Din huvudsakliga arbetsuppgift är att ansvara för dessa och se till att föra verksamheten vidare tills en permanent lösning finns på plats.

Dina kvalifikationer

- Chefserfarenhet från drifts-, leverans- eller serviceorganisation

- 5 års erfarenhet som chef med budget- och personalansvar

- Du är självgående

- Goda kunskaper inom ekonomi, organisation, ledarskap och arbetsmiljö

- God svenska i tal och skrift


Meriterande

- Kunskap och erfarenhet inom Drift och teknik

- Arbete inom offentlig sektor

Vad vi erbjuder dig

Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.

Om ansökan

Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 240306.

Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Jan Snellman, jan.snellman@bemannia.se.

För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 072-194 5000.

Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem - krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet

Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN

Nedan visas andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN .

Underhållstekniker

Underhållstekniker, vattenrening
Läs mer Jul 18
Kretslopp och vatten är till för göteborgarna. Vi ansvarar för att några av Göteborgs viktigaste samhällstjänster fungerar, alla dygnets timmar, hela året runt. Genom arbetet med vatten, avlopp och avfall bidrar Kretslopp och vatten till att skapa ett kretsloppssamhälle som möjliggör för göteborgarna att leva hållbart. Vår vision är ”Vi gör det lätt att leva hållbart” och vårt jobb är viktigt på riktigt.
Göteborg växer som aldrig förr. Vi arbetar med att säkra dricksvattenförsörjningen till staden genom att bygga och underhålla staden under marken. Vi påverkar och planerar för byggandet av ett Göteborg som ska klara morgondagens klimatutmaningar. Vi arbetar även med att se till att det avfall som göteborgarna genererar samlas in och behandlas på rätt sätt. Vi arbetar långsiktigt med göteborgarens medvetenhet och beteende kring kretslopp och användningen av dricksvatten.
Vi är en taxefinansierad förvaltning med stor fackkunskap med cirka 500 anställda. Inom organisationen har vi kompetens för att lösa vårt uppdrag – både när vi planerar och utför arbetet.
Delar du vår vision och vill veta mer om oss? Besök gärna www.goteborg.se/kretsloppochvatten eller följ oss på Facebook eller Linkedin.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen Dricksvattenproduktion svarar för dricksvattenberedningen för Göteborgs stad på de båda vattenverken Alelyckan och Lackarebäck.

Vattenverken är inne i en period med stora projekt för att trygga göteborgarnas tillgång till rent och gott dricksvatten nu och i framtiden. På Alelyckans vattenverk uppförs just nu en ultrafilteranläggning med tillhörande kemikalieanläggningar för att komplettera vår beredningsprocess. Hos oss har du möjligheten att arbeta med vårt viktigaste livsmedel, dricksvatten, tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i en teknikintensiv anläggning som genomgår en större förnyelseprocess.

Beredningsprocessen på Alelyckans vattenverk består av flera olika anläggningsdelar och fastigheter som tillsammans gör att vi kan producera ett säkert dricksvatten. I anläggningarna ingår det ett flertal olika tekniska komponenter som behöver underhållas, repareras eller bytas ut för att fungera tillförlitligt över tid och därför söker vi nu en underhållstekniker som tycker om varierande arbetsuppgifter, vill var med och stärka vårt lag men också och göra ett viktigt jobb. Vi ser till att fler än 500 000 människor har tillgång till rent, gott och hälsosamt dricksvatten varje dag!

Exempel på förekommande uppgifter kan vara att byta delar i en doserpump eller ventil, tillverkning av tavlor för mätinstrument eller att ta emot processkemikalier. Rengöring av olika reningssteg ingår i ditt jobb och Du kommer även att utföra fastighetsunderhåll såsom att byta lås i en dörr eller att byta en kran till våra nödduschar. Arbetsuppgifterna kommer att vara av varierande art där merparten av uppgifterna utförs ute i våra anläggningar. Till vår hjälp för att sköta underhållet använder vi oss av IFS underhållsmodul.

Vad du som medarbetare får
Vi arbetar aktivt med att göra det möjligt för våra medarbetare att ha en bra balans mellan arbete och fritid. För oss är en god och hälsofrämjande arbetsmiljö viktig och erbjuder därför bland annat friskvårdstimma, friskvårdsbidrag och cykelförmån.

Hos oss får du kollegor med hög kompetens som har kul ihop och bryr sig om varandra. Vi har viktiga arbetsuppgifter där vi gör nytta för göteborgarna. Göteborgs Stad är en stor arbetsgivare. Hos oss får du en trygg anställning och möjlighet till utveckling och karriär.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med normalarbetstiden mån-fre 07-15:30.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasial utbildning inom exempelvis verkstadsmekanik eller motsvarande. Om du har tidigare erfarenhet från livsmedelsproduktion eller har jobbat med IFS underhållsmodul ser vi det som meriterande.

För att trivas i rollen som underhållstekniker ser vi att du tar dina arbetsuppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Vid ändrade förutsättningar och ny information har du lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt. Vi ser också att du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Tjänsten är säkerhetsklassad nivå 2 och förutsätter godkänd registerkontroll från Säpo och svenskt medborgarskap. För tjänsten krävs även att du har B-körkort.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Som anställd på Kretslopp och vatten kommer du att bli krigsplacerad inom ramen för Kretslopp och vattens roll i totalförsvaret.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Socialt ansvarig samordnare SAS (2 tjänster)

Socialsekreterare
Läs mer Jul 16
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?

Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!?

ARBETSUPPGIFTER
Som social ansvarig samordnare (SAS) granskar du verksamheten i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet i verksamhet. Arbetet innefattar omvärldsbevakning bland annat gällande lagstiftning och du kommer att ingå i nätverk och arbetsgrupper inom och utom förvaltningen . Du samverkar med verksamheterna, ger råd och stöd till verksamheterna gällande höjning av kvalitén samt förebyggande åtgärder. Du deltar som sakkunnig vid ledningsgrupper och i andra forum.

En stor del av ditt arbete består av utredning och bedömning av Lex Sarah-rapporter samt eventuella anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). I ditt uppdrag ingår att arbeta med granskning av förvaltningens äldreomsorg samt att föreslå förbättringsåtgärder. Du säkerställer att verksamheten uppfyller lagar, föreskrifter och beslut. Du stödjer verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt.

De socialt ansvariga samordnarna ingår i en enhet tillsammans med stadens medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) och medicinskt ansvariga för rehabilitering (MAR). Enhetens strävan är att vara en aktiv partner i att förbättra kvalitetsutvecklingen i förvaltningen. Inom enheten pågår ett arbete mot att arbeta mer förebyggande både på strategisk nivå och tillsammans med verksamheterna, alla medarbetare kommer att vara en aktiv del i det arbetet. Enheten leder även den nya kvalitetsorganisationen inom förvaltningen med olika forum samt arbetet med kvalitetsledningssystemet.

I SAS-gruppen finns det sex tjänster och vi har ett nära samarbete, vi stöttar och hjälper varandra i det dagliga arbetet och vid bedömningar. För att klara av arbetet och trivas behöver du vara strukturerad och kunna prioritera bland dina arbetsuppgifter. Arbetet innebär mycket eget ansvar för ditt arbete och planering, detta medför att du har möjlighet att till viss del arbeta hemifrån eller från annan plats.

Annonsen avser en tillsvidareanställning och en visstidsanställning 6 månader, halvtid med eventuell möjlighet till heltid.

KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant samt flera års erfarenhet av att arbeta inom socialt arbete. Du är väl insatt i lagstiftningen och i social dokumentation. Du behöver även ha erfarenhet av kvalificerat utredningarbete och verksamhetsutveckling. Erfarenhet och kunskap om äldreomsorg, av eget ledarskap och verksamhetsutveckling. Samt erfarenhet av arbete med tillsyn och granskning.

Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.

Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå.

Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

ÖVRIGT
I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.
Vi är Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör. Hos oss får du:

• En arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens
• Trygg anställning
• Meningsfulla arbetsuppgifter
• Karriärmöjligheter och kompetensutveckling
• Heltidsanställning med möjlighet till deltid
• Goda semestervillkor
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Läs mer om våra förmåner här: https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/formaner-och-lon

Du ansöker via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter? Ring rekryterande chef för att få reda på fler ansökningsalternativ istället för att skicka in en ansökan.

Vi undanber oss erbjudanden om kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp. I denna rekryteringsprocess är valet av rekryteringskanaler redan bestämt.

Ansök nu

Sfi-lärare dag och kväll till Studium

SFI-lärare
Läs mer Jun 4
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.

I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.

ARBETSUPPGIFTER
När vi frågar vår personal vad som utmärker Studium framhävs den speciella Studium-stämningen; här råder mångfald, kollegial värme och ett stort engagemang för undervisning och pedagogisk utveckling! Hos oss finns en djup och en bred kompetens. Som lärare arbetar du under ansvarsfull frihet i engagerade arbetslag med möjligheter till överskridande samarbeten och utveckling, som en del av någonting större och viktigt. Undervisning genomförs i både sfi och olika projekt, alltid med elevens bästa i fokus.

Om Sfi och uppdragsutbildning på Studium
På Studium bedriver vi undervisning för elever från hela världen. Vi bär stolt upp vår verksamhet med en övertygelse om att vi spelar en viktig roll i samhället, och vi samlas kring ett gemensamt mål: att eleven ska komma vidare och längre i både språkutveckling och inkludering. I arbetslaget stärks vi av vår kollektiva kompetens, olika bakgrunder samt ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Vårt arbete präglas av samarbete, samförstånd och kollegialt lärande. Vi finns på två adresser: Styrmansgatan i Majorna och Nedre Kaserngården i Kviberg. Studium bedriver klassrums- och fjärrundervisning delvis i kombination med distansundervisning för ökad flexibilitet.

Under hösten växer verksamheten successivt och vi behöver löpande anställa sfi-lärare för dag- och kvällsundervisning i sfi samt för uppdragsutbildning.

Dina arbetsuppgifter kommer bestå av:
• Planering, genomförande och uppföljning av undervisning och annat pedagogiskt arbete inom verksamheten. Beroende på tjänsternas sammansättning kan också tidsbegränsade uppdrag vara aktuella.
• Dokumentation och avstämning av resultat och kvalitet både utifrån skolans styrdokument och utifrån gällande avtal.
• Administrativa uppgifter som är aktuella för tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lärarlegitimation med minst 30 hp i svenska som andraspråk. Meriterande är om du har aktuell erfarenhet av vuxenutbildning, uppdragsutbildning utifrån avtal samt dokumenterad erfarenhet av att undervisa elever/deltagare med kort eller ingen studiebakgrund.

Du har mycket god digital kompetens och administrativ förmåga samt trivs med ett stundtals högt arbetstempo. Erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete, till exempel i form av kollegialt lärande med fokus på språkutvecklande arbetssätt och samverkan skola-arbetsliv är meriterande. Du uppvisar stor flexibilitet och har förmåga att individanpassa undervisning och arbetssätt samt har en inkluderande undervisning.

Du är en person som ser möjligheter och är van att ta initiativ och eget ansvar. Du fungerar också väl i grupp och ser vinsten i att arbeta tillsammans i lag mot gemensamma mål. Du har ett lösningsfokuserat förhållningssätt och är processorienterad. Du är bra på motivationsarbete och på att locka fram människors potential.

Att visa respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll är för dig en självklarhet. Du utgår ifrån allas lika värde och
skapar en god atmosfär i mötet. Med en öppen och positiv attityd har du elevernas och verksamhetens behov som
utgångspunkt för ditt agerande.

Skicka in din ansökan redan idag intervjuer och tillsättning kommer ske fortlöpande utifrån erforderligt tjänsteunderlag.
Tjänstens innehåll och omfattning är beroende av personlig lämplighet samt förändringar i verksamheten.

Vi söker tillsvidare, vikariat och tidsbegränsad anställning på hel- och deltid, dag och kväll

ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.

Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.

Ansök nu

Planeringsledare krisberedskap

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 24
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer.

Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen Säkerhet och Beredskap ingår i Stadsledningskontorets organisation. Utöver ovanstående, har avdelningen även uppdrag utifrån de nationella målen för samhällets säkerhet och krisberedskap.

Uppdraget för Säkerhet och Beredskap innebär att strategiskt leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads arbete avseende krisberedskap, totalförsvar, samt säkerhet mm. Avdelningen har även operativa arbetsuppgifter inom dessa områden.

Arbetet inom avdelningen har flera perspektiv, dels Göteborgs Stads egna verksamheter och dels Göteborgssamhället men också i viss mån det interna arbetet på kontoret. Vårt arbete är långsiktigt och syftar till att försvåra för antagonistiska aktörer samt att stärka Göteborgs Stad och Göteborgssamhällets säkerhet och robusthet inklusive förmåga att hantera större händelser och kriser. Avdelningen arbetar tillsammans med förvaltningar och bolag inom staden, andra myndigheter, kommuner och organisationer.

Vi söker nu en medarbetare som kan och vill bidra till att stärka avdelningens förmåga att lösa sitt uppdrag, framför allt inom arbetet med krisberedskap och civilt försvar.

Som planeringsledare på Säkerhet och Beredskap får du möjlighet att arbeta med uppbyggnaden av stadens krisberedskap och Sveriges totalförsvar. Du får möjlighet att bidra till ett starkare samhälle där flera olika organisationer samverkar för att nå målen. Avdelningen präglas av ett gott samarbetsklimat och fokus på uppgifterna. Vid behov växlar vi över från strategiskt arbete till operativt arbete i till exempel krisledningsstab. Frågorna finns högt upp på dagordningen inom staden och det rådande omvärldsläget gör det angeläget att snabbt och ändamålsenligt utveckla arbetet.

Beroende på dina kunskaper och erfarenheter kan du få möjlighet att arbeta med specifika frågor eller projekt som passar in i både din bakgrund och stadens säkerhetsarbete. Du förväntas vara en del av en grupp där vi hjälps åt att lösa avdelningens arbetsuppgifter och stötta varandra för att nå bästa möjliga resultat.

Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmån.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har en relevant högskoleutbildning alternativt en annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms som likvärdig.

Du behöver ha flera års erfarenhet av att jobba med frågor inom krisberedskap och/eller civilt försvar. Det kan betyda att du jobbat med allt ifrån krisberedskap till specifika frågor inom totalförsvaret eller helst både och. Erfarenheterna kan komma från olika delar av samhället. Det vi vill se att du har utöver utbildning och erfarenhet är ett driv och entusiasm över att få arbeta med dessa frågor och bidra till ett robustare samhälle.

Utifrån Göteborgs Stads komplexitet och storlek är det nödvändigt att du har någon form av erfarenhet av att verka på strategisk nivå i komplexa och stora organisationer men även erfarenhet av arbete på den nationella nivån passar väl in. Du behöver ha stor förståelse för och insikt i hur det svenska totalförsvaret fungerar.

Som person är du engagerad, positiv och har ett lösningsfokuserat arbetssätt med inriktning på samarbete. Arbetet ställer krav på god analytisk och pedagogisk förmåga. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både i tal och skrift. Du har förmåga att se och kommunicera ett helhetsperspektiv. Det är viktigt att samarbetet fungerar såväl internt som externt varför vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Då tjänsten är säkerhetsklassad kan det bli aktuellt med säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. Svenskt medborgarskap är ett krav.

Det är även meriterande om du har erfarenhet från stabsarbete i någon form.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi kommer i denna rekrytering använda oss av tester som en hjälp i urvalet.

Ansök nu

Planeringsledare med inriktning personsäkerhet och fysiskt skydd

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 24
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer.

Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen Säkerhet och Beredskap ingår i Stadsledningskontorets organisation. Utöver ovanstående, har avdelningen även uppdrag utifrån de nationella målen för samhällets säkerhet och krisberedskap. Uppdraget för Säkerhet och Beredskap innebär att strategiskt leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads arbete avseende krisberedskap, totalförsvar, samt säkerhet mm. Avdelningen har även operativa arbetsuppgifter inom dessa områden.

Arbetet inom avdelningen har flera perspektiv, dels Göteborgs Stads egna verksamheter och dels Göteborgssamhället men också i viss mån det interna arbetet på kontoret. Vårt arbete är långsiktigt och syftar till att försvåra för antagonistiska aktörer samt att stärka Göteborgs Stad och Göteborgssamhällets säkerhet och robusthet inklusive förmåga att hantera större händelser och kriser. Avdelningen arbetar tillsammans med förvaltningar och bolag inom staden, andra myndigheter, kommuner och organisationer.

Vi söker nu en medarbetare som kan och vill bidra till att stärka avdelningens förmåga att lösa sitt uppdrag, framför allt inom arbetet med personsäkerhet samt fysisk säkerhet.

Som planeringsledare på Säkerhet och Beredskap får du möjlighet att arbeta med uppbyggnaden av stadens krisberedskap och Sveriges totalförsvar. Du får möjlighet att bidra till ett starkare samhälle där flera olika organisationer samverkar för att nå målen. Avdelningen präglas av ett gott samarbetsklimat och fokus på uppgifterna. Vid behov växlar vi över från strategiskt arbete till operativt arbete i till exempel krisledningsstab. Frågorna finns högt upp på dagordningen inom staden och det rådande omvärldsläget gör det angeläget att snabbt och ändamålsenligt utveckla arbetet.

Arbetsuppgifterna i denna tjänst innefattar bland annat att ta fram övergripande styr- och stöddokument, stödja och ge råd, genomföra utbildningar och övningar och samverka med olika intressenter med mera.

Du förväntas vara en del av en grupp där vi hjälps åt att lösa avdelningens arbetsuppgifter och stötta varandra för att nå bästa möjliga resultat. Du kommer att arbeta med uppgifter inom personsäkerhet och fysiskt skydd både internt på kontoret och externt ut mot Stadens verksamheter.

Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmån.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har en relevant högskoleutbildning alternativt en annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms som likvärdig.

Du behöver ha flera års erfarenhet av att ha arbetat med frågor inom personsäkerhet och/eller fysiskt skydd av verksamhet och lokaler. Det kan betyda att du jobbat med allt ifrån operativ bedömning av personsäkerhetsfrågor till specifika frågor inom skalskydd/lokalfrågor eller helst både och. Det kan också handla om strategisk planering av de båda delarna men vi ser gärna att du även hanterat operativa frågor inom området. Erfarenheterna kan komma från olika delar av samhället. Det vi vill se att du har, utöver utbildning och erfarenhet, är ett driv och entusiasm över att få arbeta med dessa frågor och bidra till ett robustare samhälle.

Utifrån Göteborgs Stads komplexitet och storlek är det önskvärt att du har någon form av erfarenhet av att verka på strategisk nivå i komplexa och stora organisationer men även erfarenhet av arbete på den nationella nivån passar väl in. Du behöver ha stor förståelse för och insikt i hur det svenska totalförsvaret och svensk krisberedskap fungerar.

Som person är du engagerad, positiv och har ett lösningsfokuserat arbetssätt med inriktning på samarbete. Arbetet ställer krav på god analytisk och pedagogisk förmåga. Du behöver ha en mycket god förmåga att kommunicera med olika typer av målgrupper med olika behov där det krävs fingertoppskänsla i avvägningar mellan säkerhet och öppenhet. Du behöver också ha stor förståelse för olika politiska perspektiv på frågorna och kunna hantera flera vinklingar av samma frågor.

Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både i tal och skrift. Du har förmåga att se och kommunicera ett helhetsperspektiv. Det är viktigt att samarbetet fungerar såväl internt som externt varför vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Olika former av beredskapstjänstgöring kan komma att bli aktuell.

Då tjänsten är säkerhetsklassad kan det bli aktuellt med säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. Svenskt medborgarskap är ett krav.

Erfarenhet av arbete med upphandlingar och/eller projekt inom fysisk säkerhet samt erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd är meriterande.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi kommer i denna rekrytering använda oss av tester som en hjälp i urvalet.

Ansök nu

Koordinator anhörigstöd till Socialförvaltningen Nordost

Socionom
Läs mer Jun 25
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en utvecklingsinriktad koordinator i anhörigstöd till UngNordost. Vi satsar med ett ökat fokus på anhöriga och brottsoffer för att kunna utveckla det stöd som behövs för att minska brottslighet och de kriminella gängens makt att utöva hot och våld. Som koordinator kommer du att arbeta i samverkan med behandlingsfunktioner inom UngNordost och övriga Resursenheter inom förvaltningen. Inom UngNordost finns också naturliga kontaktytor med såväl skolsociala team/skolsocionomer, områdesbaserade samverkansteam, Familjeakademin, Rätt kurva, SSPF-koordinatorer och team SIG med koordinatorer och operativa funktioner.

Du kommer bidra med kunskapsstöd och öka förutsättningarna för förbättrade kunskapsunderlag för myndighetsutövande socialtjänst vid behov av köpta insatser såsom skyddade boenden. Du kommer även att arbeta operativt med att träffa anhöriga i brottsrelaterad problematik för att vara länk till utredande och beslutande instanser inom socialtjänsten samt lotsa till insatser hos offentliga aktörer eller inom civilsamhället.

Då detta är en helt ny tjänst och satsning från socialförvaltningen Nordost så börjar den i projektform fram till och med 2025 med möjlighet att övergå till tillsvidare anställning.

KVALIFIKATIONER
För att söka tjänsten som anhörigstöd-koordinator behöver du ha en socionomexamen alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig. Du behöver även ha tidigare erfarenhet av att leda samverkan både utifrån strategiskt koordinerande och operativt samordnande arbete med till exempel polis, socialtjänst, civilsamhälle samt av att arbeta med nätverk till barn, unga och deras familjer.

För tjänsten krävs också att du har erfarenhet av att verka i ett socioekonomiskt utsatt område samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst eller god kännedom om socialtjänstens myndighetsutövning som förvärvats på annat sätt. Du behöver ha erfarenhet av att samverka med både externa och interna aktörer, exempelvis skola och polis, samt ha god förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation. Meriterande är också kunskap om hur parallella samhällsstrukturer uppstår, befästs och upprätthålls samt vilka konsekvenser sådana strukturer leder till för lokalsamhället.

Du är lyhörd och kommunikativ och lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Vidare är du driven och har lätt för att samarbeta/samverka. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet!

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För tjänster som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn under 18 år behöver du kunna uppvisa ett giltigt utdrag ur belastningsregistret innan du börjar arbeta hos oss. Utdraget beställs direkt från Polisens hemsida https://polisen.se/belastningsregistret?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

Ansök nu