Göteborg: Ekonomichef till RAJA i Göteborg – No1 på Emballage i Europa

Hitta ansökningsinfo om jobbet Ekonomichef till RAJA i Göteborg – No1 på Emballage i Europa i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-30 // Varaktighet: Heltid

Rajapack AB är en del av franska RAJA Group som grundades 1954 och som idag är den ledande europeiska distributören av emballage. Med 4 500 anställda finns koncernen representerad i 19 europeiska länder och hjälper över 2 millioner kunder i Europa.

RAJA är no 1 på emballage i Europa och har nu satt siktet på att bli ledande även på den nordiska marknaden. Är du redo för ett nästa steg och växa in i en roll med en bra mix av operativt och strategiskt arbete – då är det dig vi söker!

Om rollen
Som Ekonomichef ansvarar du för rapporteringen till moderbolaget i Frankrike. Du deltar i budget – och prognosarbetet, analyserar försäljning, marginaler, kostnader och lönsamhet. Du leder två redovisningsekonomer i Sverige och stöttar ekonomiteamen i Norge och Danmark. Som Ekonomichef ingår du i den svenska ledningsgruppen, agerar som business partner för RAJAs VD i Norge, Sverige och Danmark och rapporterar direkt till VD Rémi Colas i Sverige.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Kontinuerlig uppföljning av och deltagande i det operativa arbetet
• Verksamhetsplanering och medverkande i olika interna projekt
• Säkerställa efterlevnad av såväl koncernens som lokala redovisnings- och skattestandarder
• Analys av resultat- och balansräkning
• Analys av verksamheten (försäljning, marginal, kostnad, lönsamhet) både för Sverige och Norden
• Analysera transaktioner mellan bolagen och koncernen
• Budget- och prognosarbete
• Koncernrapportering
• Ad hoc analyser och rapporter
• Utveckling av ekonomiprocesser (bland annat inom ISO) och rapporter
• Uppdatering och underhåll av affärssystemet, avseende ekonomi
• Delta vid implementering/utförande av olika projekt
• Garanterar uppföljning av RAJA Group internal control regler i Norden

Vem är du?
För att trivas i tjänsten som Ekonomichef, behöver du vara driven samt gilla ordning och reda. Som person är du självgående med ett öga för detaljer, är orädd för att ta egna initiativ och söker ständigt nya sätt att effektivisera och förbättra processer. Du är en genuin teamplayer som gillar att hjälpa, varpå vi lägger vi extra stor vikt till en positiv inställning.
Då du dagligen har kontakt med kollegor både nationellt och internationellt inom koncernen, är engelska och svenska ett krav i denna tjänst. Franska är ett stort plus.
Du är en mycket van Excelanvändare och har goda systemkunskaper. (Vi arbetar i Microsoft Navision/Business Central). Vi ser det meriterande om du tidigare arbetat inom en större koncern, med någon form av grossistverksamhet och lagerhantering. Vi tror att tjänsten passar dig som ar en bredd bakgrund inom ekonomifunktioner (bokföring, bokslut, controlling) och som känner sig redo att ta nästa steg i en bredare roll.

Varför ska du arbeta hos oss?
Utöver lön och årsbonus, friskvård mm erbjuder vi en miljö med framgångsrika och resultatdrivna människor samt mycket skratt. Som företag är vi mycket måna om våra anställdas trivsel. Vi har nöjet att sitta i nybyggda ljusa lokaler vid Landvetter Flygplats.
Tjänsten är på heltid och skall tillsättas snarast. Vi ser mycket fram emot din ansökan!

Har du frågor om tjänsten?
I denna rekrytering samarbetar RAJA med Mpya Finance. Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Anette Zantelid, anette.zantelid@mpya.se eller Elin Antonsson, elin.antonsson@mpya.se.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Ekonomichef

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Ekonomichef.

CFO to CheckWatt ????

Läs mer Aug 20
CheckWatt is a green and rapidly growing company in the environmental and energy sector. We are on an exciting growth journey and are now looking for a new team member to help shape the future of sustainable energy solutions.
Join us to shape Sweden's environmental future and make a global impact by driving innovation in virtual power plants. Our cutting-edge technology aggregates renewable energy resources like solar panels, wind installations, and battery storage systems, maximizing efficiency and sustainability. Be part of the movement that is transforming energy management and powering a greener world.
Your Contribution:
As our CFO you will be a key player, overseeing the company’s financial functions, ensuring accurate monthly reporting, lead and develop the finance department.You will also maintaining strong relationships with banks,driving budgeting, forecasting, and financial analysis.
You will also:
Be responsible for all aspects of financial reporting, accounting, and tax declarations.
Lead the finance department, ensuring compliance with policies and internal controls.
Manage liquidity planning and preparing the annual option program.
Lead the finance department, ensuring compliance with policies and internal controls.

We look beyond your resume, but we think you have:
Bachelor’s or Master’s degree in Finance, Economics, or Engineering with relevant experience in accounting and finance.
Strong business acumen with an entrepreneurial mindset.
Excellent skills in spreadsheet and presentation tools.
Fluent Swedish and English .

We are looking for someone who:
Has strong leadership qualities and collaboration skills.
Is result-oriented, communicative, and patient.
Enjoys structure and driving work forward with great personal responsibility.

We offer a dynamic and innovative work environment where you’ll have the opportunity to lead and shape our finance department, contributing to CheckWatt’s success. As a member of our management team, you’ll play a crucial role in driving the company’s future.You have the opportunity to work hybrid remote, and on Wednesdays, we meet at the office for fika and a chat. Our headquarters is in Stockholm, but your nearest office will be at the “best coast” here in Gothenburg .
Why CheckWatt?
At CheckWatt, we are committed to creating a stable, renewable energy system with unlimited access to affordable, clean electricity. By smartly managing flexible energy resources like batteries and virtual power plants, you will play a key role in achieving this vision. We value diversity, collaboration, and continuous learning, offering you the chance to grow in a dynamic industry driven by innovation and customer focus.
Join us at CheckWatt, where your efforts truly make a difference. Every day, you contribute to more efficient and sustainable energy use, impacting both Sweden and the world. Welcome to a green future where your contribution counts.Welcome to CheckWatt!– be a key player in shaping a sustainable future!
Interviews are happening on a rolling basis, so don't wait – apply today! If you have any questions about the role or the process, feel free to reach out to our Talent Acquisitionat Johanna.ottosson@checkwatt.se

Ansök nu

Ekonomi och HR-chef till Texla

Läs mer Maj 7
Texla söker nu en dynamisk och engagerad Ekonomi och HR-chef som kan bli en del av vårt team. Vi letar efter dig som har en passion för siffror och människor, och som vill bidra till vår fortsatta framgång genom att säkerställa en effektiv hantering av företagets ekonomi.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Sköta all bokföring och redovisning i enlighet med gällande lagar och förordningar.
Löpande rapportera resultat till ledningen för att säkerställa god insyn i företagets ekonomiska situation.
Hantera alla personalfrågor med ett människo-centrerat tillvägagångssätt, samtidigt som du ser till att allt sköts enligt gällande avtal och regelverk.
Direkt personalansvar för en Ekonomi- och HR-assistent.

Vi söker dig som:
Älskar att arbeta med människor och passar in i vårt team.
Har erfarenhet av löpande bokföring och resultatredovisning.
Besitter kunskap och erfarenhet inom HR-relaterade frågor, inklusive avtal och lönehantering.
Är redo att ta nästa steg i karriären.

Vad erbjuder vi?
En unik möjlighet att arbeta i en viktig roll hos Texla, där du kommer att spela en central roll i att forma företagets ekonomiska och personalmässiga framtid. Du får chansen att arbeta i en stöttande och uppmuntrande miljö där ditt arbete gör skillnad.
Är du den drivna och engagerade Ekonomi och HR-chef vi söker? Skicka in din ansökan redan idag och bli en del av vårt team!

Om Texla
Vi startade vår verksamhet i Sverige 1962 med en övertygelse om att man genom att kombinera olika material kan skapa nya produkter. Det blev rätt och idag har vår koncern 5 bolag spridda över Europa och Nordafrika med en total omsättning på 90 M.
Vår svenska verksamhet finns i Göteborg. Vi förser den svenska fordonsindustrin med delar samtförser den skandinaviska marknaden med mjuka och hållbara produkter till säng- och inredningsindustrin.
Texla Sverige är huvudkontoret för Texla Group.

Ansök nu

Ekonomichef hos ett växande och inkluderande företag (vikariat)

Läs mer Sep 8
Vi på P-tjänst Sverige AB, ett ledande och expansivt familjeföretag inom parkeringsbranschen, söker nu en erfaren ekonomichef för ett graviditetsvikariat under en föräldraledighet. Är du intresserad av att vara en del av en dynamisk och innovativ verksamhet med stor möjlighet till både personlig och professionell utveckling? Då kan detta vara rätt möjlighet för dig!
Om tjänsten:
Anställningen sträcker sig från november 2024 till juni 2025, med möjlighet till förlängning fram till juli. Under november och december handlar det mest om upplärning och introduktion, med en tjänstgöringsgrad på cirka 50%. Från januari till april arbetar du 80%. Från maj och juni kan tjänstgöringsgraden eventuellt gå ner till 50%, men det finns möjlighet att fortsätta arbeta på 80% även under maj-juni och eventuell förlängning till juli.
Som ekonomichef kommer du att leda vår ekonomiavdelning, som för närvarande består av en ekonomiassistent. Ekonomiassistenten ansvarar för leverantörs- och kundreskontra samt löpande bokföring, medan du som ekonomichef har det övergripande ansvaret för bokföring, lönehantering, rapportering och betalningar.


Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Bokföring och reskontra: Säkerställa att bokföringen sker enligt företagets rutiner och att leverantörs- och kundreskontra hanteras korrekt.
Moms och arbetsgivardeklaration: Månadsvis hantering och rapportering.
Löneadministration: Ansvar för lönesystemet Hogia Lön, där erfarenhet av Hogia är ett krav. Detta innefattar löner för både kollektivanställda och tjänstemän, semesteravslutningar samt hantering av friskvård och övriga lönerelaterade ärenden. En stor del av arbetet är manuellt på grund av att tidsrapporterna kommer från ett försystem som kräver manuella justeringar. Därför behövs omfattande lönekunskaper, hög noggrannhet och förmåga att hantera komplexa löneprocesser för att säkerställa korrekt hantering av löner och tidrapporter.
Månadsbokslut: Genomföra bokslut i Excel enligt fastställda rutiner, med fokus på periodiseringar.
Budgetuppföljning och rapportering: Löpande rapportering och uppföljning gentemot ledningen.
Betalningar: Hantering av alla betalningar via Swedbank.
Självfakturor: Månatlig och kvartalsvis hantering i företagets system, vilket kräver goda kunskaper i Excel och CSV-filer.
Årsbokslut: Ansvar för att upprätta årsbokslut då räkenskapsåret avslutas i december. Detta inkluderar att säkerställa att alla konton är korrekt avstämda, periodiseringar genomförda, samt att eventuella justeringar och rapporter upprättas i enlighet med gällande regler och företagets rutiner.



Vem är du?
Vi söker dig som har:
Minst 4 års erfarenhet av ekonomichefsuppgifter eller liknande roller.
Gedigen erfarenhet av att arbeta med löneadministration och bokföring.
Kunskap i Hogia Lön är ett krav, då det är systemet vi använder för lönehantering.
Starka kunskaper i Excel.
Förmågan att arbeta självständigt och strukturerat, med flexibilitet att anpassa arbetet efter verksamhetens behov.



Vad vi erbjuder:
En arbetsplats med stark gemenskap och trivsam arbetsmiljö.
Möjlighet att påverka och utveckla både verksamheten och dig själv.
Ett modernt kontor och ett stödjande team som värdesätter samarbete.
Flexibilitet gällande arbetstid och upplägg.



Om oss:
P-tjänst Sverige AB grundades 1988 och är ett familjeföretag med rötter i Göteborg. Vi erbjuder innovativa lösningar för parkering, och våra tjänster sträcker sig över hela Sverige. Vi strävar efter att vara en arbetsplats som är hållbar, inkluderande och meningsfull.




Ansökan:
Är du intresserad? Skicka din ansökan inklusive CV och ett personligt brev till jobba[at]p-tjanst.se. Märk din ansökan med "Ekonomichef - Vikariat". Vi tar emot ansökningar löpande och ser fram emot att lära känna dig!
Vi eftersträvar mångfald och välkomnar alla sökande oavsett kön, ålder, etnisk bakgrund eller funktionsnedsättning.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Ekonomi och HR-chef till Texla

Läs mer Apr 19
Texla söker nu en dynamisk och engagerad Ekonomi och HR-chef som kan bli en del av vårt team. Vi letar efter dig som har en passion för siffror och människor, och som vill bidra till vår fortsatta framgång genom att säkerställa en effektiv hantering av företagets ekonomi.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Sköta all bokföring och redovisning i enlighet med gällande lagar och förordningar.
Löpande rapportera resultat till ledningen för att säkerställa god insyn i företagets ekonomiska situation.
Hantera alla personalfrågor med ett människo-centrerat tillvägagångssätt, samtidigt som du ser till att allt sköts enligt gällande avtal och regelverk.
Direkt personalansvar för en Ekonomi- och HR-assistent.

Vi söker dig som:
Älskar att arbeta med människor och passar in i vårt team.
Har erfarenhet av löpande bokföring och resultatredovisning.
Besitter kunskap och erfarenhet inom HR-relaterade frågor, inklusive avtal och lönehantering.
Är redo att ta nästa steg i karriären.

Vad erbjuder vi?
En unik möjlighet att arbeta i en viktig roll hos Texla, där du kommer att spela en central roll i att forma företagets ekonomiska och personalmässiga framtid. Du får chansen att arbeta i en stöttande och uppmuntrande miljö där ditt arbete gör skillnad.
Är du den drivna och engagerade Ekonomi och HR-chef vi söker? Skicka in din ansökan redan idag och bli en del av vårt team!

Om Texla
Vi startade vår verksamhet i Sverige 1962 med en övertygelse om att man genom att kombinera olika material kan skapa nya produkter. Det blev rätt och idag har vår koncern 5 bolag spridda över Europa och Nordafrika med en total omsättning på 90 M.
Vår svenska verksamhet finns i Göteborg. Vi förser den svenska fordonsindustrin med delar samtförser den skandinaviska marknaden med mjuka och hållbara produkter till säng- och inredningsindustrin.
Texla Sverige är huvudkontoret för Texla Group.

Ansök nu

CFO to CheckWatt ????

Läs mer Aug 20
Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:

???? CheckWatt is a green and rapidly growing company in the environmental and energy sector. We are on an exciting growth journey and are now looking for a new team member to help shape the future of sustainable energy solutions.

Join us to shape Sweden's environmental future and make a global impact by driving innovation in virtual power plants. Our cutting-edge technology aggregates renewable energy resources like solar panels, wind installations, and battery storage systems, maximizing efficiency and sustainability. Be part of the movement that is transforming energy management and powering a greener world.????


Your Contribution:

As our CFO you will be a key player, overseeing the company’s financial functions, ensuring accurate monthly reporting, lead and develop the finance department. You will also maintaining strong relationships with banks, driving budgeting, forecasting, and financial analysis.

You will also:

Be responsible for all aspects of financial reporting, accounting, and tax declarations.

Lead the finance department, ensuring compliance with policies and internal controls.

Manage liquidity planning and preparing the annual option program.

Lead the finance department, ensuring compliance with policies and internal controls.


We look beyond your resume, but we think you have:

Bachelor’s or Master’s degree in Finance, Economics, or Engineering with relevant experience in accounting and finance.

Strong business acumen with an entrepreneurial mindset.

Excellent skills in spreadsheet and presentation tools.

Fluent Swedish and English .


We are looking for someone who:

Has strong leadership qualities and collaboration skills.

Is result-oriented, communicative, and patient.

Enjoys structure and driving work forward with great personal responsibility.


We offer a dynamic and innovative work environment where you’ll have the opportunity to lead and shape our finance department, contributing to CheckWatt’s success. As a member of our management team, you’ll play a crucial role in driving the company’s future.

You have the opportunity to work hybrid remote, and on Wednesdays, we meet at the office for fika and a chat. Our headquarters is in Stockholm, but your nearest office will be at the “best coast” here in Gothenburg ????.


Why CheckWatt? ????

At CheckWatt, we are committed to creating a stable, renewable energy system with unlimited access to affordable, clean electricity. By smartly managing flexible energy resources like batteries and virtual power plants, you will play a key role in achieving this vision. We value diversity, collaboration, and continuous learning, offering you the chance to grow in a dynamic industry driven by innovation and customer focus.

Join us at CheckWatt, where your efforts truly make a difference. Every day, you contribute to more efficient and sustainable energy use, impacting both Sweden and the world. Welcome to a green future where your contribution counts.

Welcome to CheckWatt!
– be a key player in shaping a sustainable future!

Interviews are happening on a rolling basis, so don't wait – apply today! If you have any questions about the role or the process, feel free to reach out to our Talent Acquisition at Johanna.ottosson@checkwatt.se

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Mpya Finance AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Mpya Finance AB .

Ekonom till Svensk Cater AB

Redovisningsekonom
Läs mer Aug 28
Svensk Cater är en av landets ledande grossister för uteätarmarknaden. Från Luleå i norr till Malmö i söder har vi 17 lokala lager. Alla har de ett noga utvalt sortiment för att passa den lokala marknadens behov. Ett starkt lokalt engagemang är vårt signum. Vi erbjuder ett brett sortiment av produkter från internationellt kända varumärken i kombination med produkter från lokala producenter. Svensk Cater ägs av Euro Cater A/S och i samma koncern ingår även Dansk Cater. Koncernens gemensamma omsättning är ca 13 miljarder SEK. Svensk Cater omsätter ca 4,2 miljarder SEK. www.svenskcater.se

Står du med båda fötterna på jorden och är redo för att ta ditt nästa kliv i karriären? Svensk Cater är det familjära bolaget, där alla hjälps åt och där du får ett varmt välkomnande. Här ges du goda chanser att växa in i din yrkesroll i en härlig organisation med korta beslutsvägar och där du får vara med och påverka resan framåt.

Svensk Cater i Göteborg är ett av 17st SC i Sverige. I dagsläget har företagets cirka 900 anställa och omsätter drygt 4,5 miljarder. Bolaget befinner sig i en expansiv fas, har god tillväxt och lönsamhet. I Göteborg är vi ca 50 medarbetare.

Detta är en spännande karriärmöjlighet för dig som trivs med att arbeta i en bred roll med varierande arbetsuppgifter. Du kommer ansvara för det dagliga ekonomiarbetet samt ha en central roll på kontoret i Göteborg. Du rapporterar direkt till huvudkontoret i Löddeköpinge.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Löpande redovisning
• Fakturering och hantering av in- och utbetalningar
• Månads-och årsbokslut
• Behjälplig vid budget och prognosarbete
• Ansvar för kundreskontran och kreditbedömning
• Ansvar för insamling av data i vårt hållbarhetsarbete
• Allmän stöttning av administration vid behov
• Diverse andra sysslor, bonusavtal, priskontroll
• Tidsredovisning

Din profil:

Vi söker dig som har ekonomiutbildning samt några års erfarenhet av arbete inom en ekonomifunktion. Du har kunskap och erfarenhet av månadsbokslut och rapportering. Du tycker om siffror och arbetar både noggrant, metodiskt och strukturerat. Vidare så ser du lösningar i stället för problem och är positiv till förändringar. Service är något du trivs med, samt att ha många kontaktytor. Vi ser att du har lätt för att samarbeta och gillar att arbeta i team samtidigt som du är självständig. Du är inte rädd för att ta i och det faller sig naturligt för dig att se vad som behöver göras. I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du behärskar svenska och engelska i tal och skrift, har systemintresse samt kunskaper i Officepaketet.

Hur gör jag nu?

I den här rekryteringen samarbetar Svensk Cater med MPYA Finance. Vid eventuella frågor kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Elin Antonsson på telefon 0709-318769 alternativt Anette Zantelid på telefon 0730-2036777. Ansökan sker via www.mpyafinance.se.

Ansök nu

Ekonom till Svensk Cater AB

Redovisningsekonom
Läs mer Aug 26
Svensk Cater är en av landets ledande grossister för uteätarmarknaden. Från Luleå i norr till Malmö i söder har vi 17 lokala lager. Alla har de ett noga utvalt sortiment för att passa den lokala marknadens behov. Ett starkt lokalt engagemang är vårt signum. Vi erbjuder ett brett sortiment av produkter från internationellt kända varumärken i kombination med produkter från lokala producenter. Svensk Cater ägs av Euro Cater A/S och i samma koncern ingår även Dansk Cater. Koncernens gemensamma omsättning är ca 13 miljarder SEK. Svensk Cater omsätter ca 4,2 miljarder SEK. www.svenskcater.se

Står du med båda fötterna på jorden och är redo för att ta ditt nästa kliv i karriären? Svensk Cater är det familjära bolaget, där alla hjälps åt och där du får ett varmt välkomnande. Här ges du goda chanser att växa in i din yrkesroll i en härlig organisation med korta beslutsvägar och där du får vara med och påverka resan framåt.

Svensk Cater i Göteborg är ett av 17st SC i Sverige. I dagsläget har företagets cirka 900 anställa och omsätter drygt 4,5 miljarder. Bolaget befinner sig i en expansiv fas, har god tillväxt och lönsamhet. I Göteborg är vi ca 50 medarbetare.

Detta är en spännande karriärmöjlighet för dig som trivs med att arbeta i en bred roll med varierande arbetsuppgifter. Du kommer ansvara för det dagliga ekonomiarbetet samt ha en central roll på kontoret i Göteborg. Du rapporterar direkt till huvudkontoret i Lödderköping.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Löpande redovisning
• Fakturering och hantering av in- och utbetalningar
• Månads-och årsbokslut
• Behjälplig vid budget och prognosarbete
• Ansvar för kundreskontran och kreditbedömning
• Ansvar för insamling av data i vårt hållbarhetsarbete
• Allmän stöttning av administration vid behov
• Diverse andra sysslor, bonusavtal, priskontroll
• Tidsredovisning

Din profil:

Vi söker dig som har ekonomiutbildning samt några års erfarenhet av arbete inom en ekonomifunktion. Du har kunskap och erfarenhet av månadsbokslut och rapportering. Du tycker om siffror och arbetar både noggrant, metodiskt och strukturerat. Vidare så ser du lösningar i stället för problem och är positiv till förändringar. Service är något du trivs med, samt att ha många kontaktytor. Vi ser att du har lätt för att samarbeta och gillar att arbeta i team samtidigt som du är självständig. Du är inte rädd för att ta i och det faller sig naturligt för dig att se vad som behöver göras. I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser att du behärskar svenska och engelska i tal och skrift, har systemintresse samt kunskaper i Officepaketet.

Hur gör jag nu?

I den här rekryteringen samarbetar Svensk Cater med MPYA Finance. Vid eventuella frågor kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Elin Antonsson på telefon 0709-318769 alternativt Anette Zantelid på telefon 0730-2036777. Ansökan sker via www.mpyafinance.se.

Ansök nu

Ekonomichef till RAJA i Göteborg – No1 på Emballage i Europa!

Ekonomichef
Läs mer Jul 30
Rajapack AB är en del av franska RAJA Group som grundades 1954 och som idag är den ledande europeiska distributören av emballage. Med 4 500 anställda finns koncernen representerad i 19 europeiska länder och hjälper över 2 millioner kunder i Europa.

RAJA är no 1 på emballage i Europa och har nu satt siktet på att bli ledande även på den nordiska marknaden. Är du redo för ett nästa steg och växa in i en roll med en bra mix av operativt och strategiskt arbete – då är det dig vi söker!

Om rollen
Som Ekonomichef ansvarar du för rapporteringen till moderbolaget i Frankrike. Du deltar i budget – och prognosarbetet, analyserar försäljning, marginaler, kostnader och lönsamhet. Du leder två redovisningsekonomer i Sverige och stöttar ekonomiteamen i Norge och Danmark. Som Ekonomichef ingår du i den svenska ledningsgruppen, agerar som business partner för RAJAs VD i Norge, Sverige och Danmark och rapporterar direkt till VD Rémi Colas i Sverige.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Kontinuerlig uppföljning av och deltagande i det operativa arbetet
• Verksamhetsplanering och medverkande i olika interna projekt
• Säkerställa efterlevnad av såväl koncernens som lokala redovisnings- och skattestandarder
• Analys av resultat- och balansräkning
• Analys av verksamheten (försäljning, marginal, kostnad, lönsamhet) både för Sverige och Norden
• Analysera transaktioner mellan bolagen och koncernen
• Budget- och prognosarbete
• Koncernrapportering
• Ad hoc analyser och rapporter
• Utveckling av ekonomiprocesser (bland annat inom ISO) och rapporter
• Uppdatering och underhåll av affärssystemet, avseende ekonomi
• Delta vid implementering/utförande av olika projekt
• Garanterar uppföljning av RAJA Group internal control regler i Norden

Vem är du?
För att trivas i tjänsten som Ekonomichef, behöver du vara driven samt gilla ordning och reda. Som person är du självgående med ett öga för detaljer, är orädd för att ta egna initiativ och söker ständigt nya sätt att effektivisera och förbättra processer. Du är en genuin teamplayer som gillar att hjälpa, varpå vi lägger vi extra stor vikt till en positiv inställning.
Då du dagligen har kontakt med kollegor både nationellt och internationellt inom koncernen, är engelska och svenska ett krav i denna tjänst. Franska är ett stort plus.
Du är en mycket van Excelanvändare och har goda systemkunskaper. (Vi arbetar i Microsoft Navision/Business Central). Vi ser det meriterande om du tidigare arbetat inom en större koncern, med någon form av grossistverksamhet och lagerhantering. Vi tror att tjänsten passar dig som ar en bredd bakgrund inom ekonomifunktioner (bokföring, bokslut, controlling) och som känner sig redo att ta nästa steg i en bredare roll.

Varför ska du arbeta hos oss?
Utöver lön och årsbonus, friskvård mm erbjuder vi en miljö med framgångsrika och resultatdrivna människor samt mycket skratt. Som företag är vi mycket måna om våra anställdas trivsel. Vi har nöjet att sitta i nybyggda ljusa lokaler vid Landvetter Flygplats.
Tjänsten är på heltid och skall tillsättas snarast. Vi ser mycket fram emot din ansökan!

Har du frågor om tjänsten?
I denna rekrytering samarbetar RAJA med Mpya Finance. Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Anette Zantelid, anette.zantelid@mpya.se eller Elin Antonsson, elin.antonsson@mpya.se.

Ansök nu

Group Accountant till SKF Göteborg

Redovisningsekonom
Läs mer Jul 29
SKF has been around for more than a century and today we are one of the world’s largest global suppliers of bearings and supporting solutions for rotating equipment. With more than 40,000 employees in around 130 countries, we are truly global. Our products are found everywhere in society. In fact, wherever there is movement, SKF’s solutions might be at work. This means that we are an important part of the everyday lives of people and companies around the world.

Are you experienced in accounting and enjoy working in an international and dynamic environment where you will be facing exciting challenges and varied tasks? Are You enthusiastic about representing SKF Group Finance and want to will be part of a close-knit team that supports each other? Then you are the one we are looking for – we warmly welcome your application!

About the role
Working in this team provides many challenging and rewarding aspects, from contacts with around 200 subsidiaries to contacts with management, and from understanding International Financial Reporting Standards to applying them practically in the financial reporting of the Group. The team strives for quick and correct reporting to continuously look for ways to do things better. You will report to Karin Unsgaard, Manager of Group Accounting & Reporting, located in Gothenburg, Sweden.

Key responsibilities

• Take part in monthly, quarterly, and year- end closings for the Group and Business Areas, performing necessary consolidation entries
• Prepare financial analyses for Group Management
• Prepare financial data included in the Group’s public financial reporting
• Monitor IFRS development and update the Group’s reporting instructions, consolidation, and reporting routines as necessary
• Participate in improvement activities in the financial reporting and consolidation
• Provide support to (requiring significant communication with) subsidiaries, business areas, and other management teams throughout the Group on accounting and reporting issues
• Take an active part in training subsidiaries
• Represent SKF Group Finance in ad hoc projects

Requirements

• You hold a bachelor's degree in business administration, accounting, finance or equivalent extensive experience in accounting
• You have proficient communication skills in English, both written and spoken, as well as solid skills in Excel
• Experience in group consolidation and IFRS

You will enjoy working here if you

Are an effective problem solver with the ability to quickly understand the problem and based on that present a solution. You are quick to adapt to new situations and thrive on delivering results. To be successful in this role, you would also need to be able to collaborate successfully with the people in your surroundings, as well as be able to communicate effectively.
At SKF we are committed to creating a diverse environment, and we firmly believe that a diverse workforce is essential for our continued success. Therefore, we only focus on your experience, skills, and potential. Come as you are – just be yourself. #weareSKF

How do I apply?

In this recruitment process, AB SKF is collaborating with Mpya Finance. We look forward to receiving your application via mpyafinance.se as soon as possible. If you have any questions about the position, please contact the responsible recruitment consultants Anette Zantelid anette.zantelid@mpya.se or Linda Målberg linda.malberg@mpya.se.

Location: Gothenburg, Sweden. Local contract in AB SKF. Please note that we will not be providing support with relocation.

Ansök nu

Ekonomiansvarig till United Fasteners Technology AB

Ekonomichef
Läs mer Aug 1
Unite Fasteners Technology AB, ett expanderande företag specialiserat på infästning, främst till stålbyggnation och ventilation. Sedan start 1987 finns vi i Hogstorp, strax norr om Uddevalla. Under 2023 har vi både renoverat och byggt ut och mer än fördubblat vår fabrik och lageryta. Våra kunder finns över stora delar av Europa. Unite ingår i Lindabkoncernen, som har över 5 000 medarbetare i 20 länder och huvudkontor i Båstad kommun. Koncernens omsättning 2023 var 13 114 MSEK.

Vi söker nu en erfaren och engagerad ekonomiansvarig till produktionsenheten i Uddevalla!

Som ekonomiansvarig ansvarar du för den löpande redovisningen med månads- och årsbokslut. Genom att följa upp nyckeltal för affärsutveckling och verksamhetsstyrning, bidrar du stort till organisationen. En stor del i ditt arbete blir att stötta VD, övriga avdelningsansvariga och projektledare kring ekonomistyrning och resultatuppföljning med analyser, rapporter och prognoser. Du är en nyckelperson i utvecklings- och försäljningsprojekt för att både optimera och effektivisera projektredovisningen. Du ingår i en ledningsgrupp och rapporterar till VD. Kontoret är beläget i Uddevalla.

Din bakgrund och kompetens

Vi söker dig som har ekonomiutbildning på högskolenivå med 3 - 5 års erfarenhet och som nu vill ta ett steg vidare i karriären, troligen med en bakgrund från ett producerande företag. Du har goda kunskaper inom redovisning och bokslutsarbete vilket är ett krav. Du behärskar svenska och engelska i både tal och skrift samt mycket goda kunskaper i Office-paketet, i synnerhet Excel. Meriterande är kunskaper i affärssystemet Garp och rapporteringssystemet Cognos. Erfarenhet från att rapportera inom en koncern eller börsnoterat bolag och med vad det innebär kommer även vara meriterande.

Dina personliga egenskaper

Du är en självständig och drivande person som trivs med att arbeta målorienterat och leverera mot uppsatta mål och deadlines. Du är affärsmässig och har en god känsla och förståelse för affären och verksamheten i sig. Som person är du även kommunikativ och ödmjuk, du har lätt för att föra dig mellan olika kontaktytor och sammanhang. Med hög analytisk förmåga kan du se och ifrågasätta/utmana invanda mönster, du kommer gärna med nya inslag när du ser utvecklingspotential, både rörande det ekonomiska resultatet och verksamheten i sig. Sist men inte minst är du strukturerad i ditt arbete, där du följer processer och rutiner samtidigt som du kan införa nya vid behov.

Har vi väckt ditt intresse?

I den här rekryteringen samarbetar United Fasteners Technology AB med Mpya Finance. Vi ser fram emot att få din ansökan via mpyafinance.se så snart som möjligt. Har du frågor kring tjänsten kontakta ansvariga rekryteringskonsulter eller Linda Målberg på linda.malberg@mpya.se eller Elin Antonsson elin.antonsson@mpya.se. Intervjuer kommer ske löpande. Varmt välkommen att söka!

Ansök nu

Redovisningsansvarig till Newsec

Redovisningsekonom
Läs mer Jul 31
Newsec – Transforming real estate and beyond

Newsec erbjuder fastighetsägare, investerare och hyresgäster ett helhetsutbud av tjänster inom de fem tjänsteområdena Property Asset Management, Advisory, Investment Management, Energy Transition och Digital Accelerator. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt företag med cirka 2 400 medarbetare fördelat över de sju nordiska och baltiska marknaderna. Newsec är Sveriges ledande fastighetsförvaltare. Vi har en hög tillväxttakt och efterfrågan på våra tjänster ökar.

Vi växer fortsatt och söker nu en Redovisningsansvarig!

Tycker du att komplex redovisning är riktigt roligt, är du redo för något nytt och vill omfamnas av expertis vart du än vänder dig? Då är du den vi söker!

Om rollen

Du kommer bli en viktig del i ett team för en av våra större kunder. Rollen innebär att både självständigt och i tätt samarbete med andra kollegor i teamet arbeta brett med allt från rapportering till kund till att hantera komplex löpande redovisning. Med din erfarenhet faller det sig naturligt att leda arbetet i dina ansvarsområden och samtidigt agera bollplank åt dina kollegor.

Dina ansvarsområden består exempelvis av att driva och ansvara för:

• Löpande redovisning, avstämningar samt årsbokslut
• Årsredovisningar
• Skatteberäkningar, skatteplanering och inkomstdeklarationer
• Hantering fastighetsmoms, deklarationer samt jämkningsregler
• Lån och reverser
• Projektredovisning och anläggningar
• Planering, sammanställning och rapportering bokslut till kund
• Rapportera och vara kontaktperson och rådgivare till kund
• Revisorskontakter och myndighetskontakter
• Utvecklingsprojekt

Vem är du?

För att du ska trivas i denna roll behöver du vara ödmjuk, flexibel, en lagspelare och ha god förmåga att samarbeta och kommunicera väl med andra, såväl kollegor som kunder. Men allra viktigast är att du brinner för uppgiften och sprider glädje och energi tillsammans med dina härliga kollegor.

Då vi arbetar processinriktat kommer du att ansvara för ett antal processer samt även ha bolagsansvar för en eller några underkoncerner.

I bagaget ser vi att du har en relevant högskole- eller universitetsutbildning samt flerårig erfarenhet av kvalificerad redovisning. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift, har mycket goda kunskaper i Excel och god systemvana. Det är meriterande om du har erfarenhet av Unit4, som vi jobbar med, liksom om du har arbetat med regelverken IFRS och RFR2.

Mycket meriterande är om du har kommit i kontakt med koncernredovisning, eller transaktionsredovisning; förvärv och avyttring av fastigheter eller bolag, fusioner, fissioner.

Det viktigaste är dock att du tycker komplex redovisning med stora datavolymer är riktigt roligt och vill vara på en arbetsplats omringad av expertis vart du än vänder dig!

Hur ansöker jag?

I den här rekryteringen samarbetar Newsec med Mpya Finance. Din ansökan gör du via www.mpyafinance.se. Intervjuer och urval sker löpande, vänta därför inte med din ansökan!

Har du frågor kring tjänsten är du varmt välkommen att kontakta någon av som arbetar med denna rekrytering: Linda Målberg linda.malberg@mpya.se eller Elin Antonsson elin.antonsson@mpya.se alternativt Anette Zantelid anette.zantelid@mpya.se

Ansök nu