Göteborg: Arkivarie

Hitta ansökningsinfo om jobbet Arkivarie i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-09-04 // Varaktighet: Heltid

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Göteborgs universitetsbibliotek är ett av landets största forskningsbibliotek och består av åtta enheter med olika ämnesinriktningar. Göteborgs universitetsbibliotek svarar i första hand för informationsförsörjningen vid Göteborgs universitet, men har också ett nationellt och regionalt ansvar. Biblioteket bedriver en framgångsrik verksamhet som samtidigt har stora framtida utvecklingsmöjligheter.

Humanistiska biblioteket ger i första hand service till studenter och forskare inom Humanistiska fakulteten och Konstnärliga fakulteten. Våra unika samlingar lockar även en bred allmänhet och det nationella forskarsamhället. Med ca 70 anställda är vi den största enheten inom Göteborgs universitetsbibliotek. Verksamheten är organiserad i sex team som leds av varsin teamledare.

KvinnSam är nationellt bibliotek för genusforskning och universitetsgemensam forskningsinfrastruktur vid Göteborgs universitet. KvinnSam arbetar med att bevaka och förteckna forskning och litteratur om genusfrågor, att samla, ordna och förteckna kvinnohistoriskt arkivmaterial, att ge referensservice samt att ge stöd till utveckling och samordning av forskningsprojekt kopplade till KvinnSams samlingar.

KvinnSams team består av föreståndare, universitetsbibliotekarier, arkivarie och forskningssamordnare.

Arbetsuppgifter 
Du kommer att arbeta med KvinnSams kvinnohistoriska arkivsamling. Tillsammans med övriga personer i KvinnSams arkivgrupp kommer du att arbeta med att ordna och förteckna arkivhandlingar samt registrera poster i databasen Alvin.

I tjänsten ingår även samlingsvård, tillgängliggörande av KvinnSams samlingar samt att eventuellt vara stöd i digitaliseringsprojekt.

Kvalifikationer 
Du skall ha en universitetsexamen med arkivvetenskaplig inriktning. Du skall ha erfarenhet av arbete med arkiv inom universitetsbibliotek, museum eller annan arkivinstitution. Det är meriterande om du tidigare arbetat med person- och föreningsarkiv. Det är även meriterande om du har arbetat i projekt kring digitalisering och arkiv.

Tjänsten förutsätter goda kunskaper i svenska och engelska.

Du är självgående, noggrann och strukturerad samt har god samarbetsförmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Anställning 
Anställningen är ett vikariat på 8 månader 100%. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Placering på Göteborgs Universitetsbibliotek, Humanistiska biblioteket, Team KvinnSam.

 

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta 

 Rebecca Willoughby Forsell, biträdande bibliotekschef Humanistiska biblioteken
Tel: 031-786 46 20
rebecca.willoughby.forsell@ub.gu.se

AnnaLena Bergquist, biträdande föreståndare KvinnSam
Tel: 031-786 17 17
anna.lena.bergquist@ub.gu.se

Fackliga?organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 24 september 2024

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Arkivarie

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Arkivarie.

Arkivarie till ArkivIT - Göteborg

Läs mer Mar 21
ArkivIT är ett konsultbolag med expertis inom digital arkiv- och informationshantering med tjänster inom våra områden Arkiv & Registratur, Dataskydd, Informationssäkerhet och E-arkiv. Företaget startades 2010, sedan dess har tjänsterna blivit fler, kompetensen bredare och vi fortsätter att växa. Våra konsulter är hängivna sitt yrke och bidrar med sin specialistkompetens till kunder runt om i hela Sverige. Vår ambition är att ta hand om och värna om det digitala kulturarvet, och samtidigt stärka våra kunder inom modern e-förvaltning och informationshantering.
Vi fortsätter att växa och därför söker vi dig som är erfaren arkivarie och nyfiken på digitalisering!

Om rollen Som arkivarie hos oss arbetar du i kunduppdrag som innebär ett mycket varierande arbete med uppgifter inom arkiv och digital informationsförvaltning. Det förekommer exempelvis arbetsuppgifter som att ordna och förteckna, genomföra gallringsutredningar, revidering och framtagande av informationshanteringsplaner, se över kundens arkiv- och registratorsfunktion samt komma med effektivisering- och förbättringsförslag och ibland även att hålla utbildningar inom området. Som konsult har du en rådgivande roll och stöttar kunderna i olika frågor och bidrar även med strategiskt arbete.
Du kommer att ingå i vårt konsultteam inom Informationshantering Sydväst som idag består av 8 medarbetare.
Denna roll är placerad i Göteborg och du arbetar på plats hos kunden med möjlighet att arbeta hemifrån, vilket varierar efter kundens behov och uppdragets karaktär.
Kvalifikationer
Akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap. (minst 60 hp)
Minst 2 års erfarenhet av praktiskt och strategiskt arbete i arkivarieyrket
God kommunikativ förmåga
Erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, e-arkiv eller liknande
Svenska flytande i tal och skrift

Personliga förmågor Vi söker dig som är strukturerad och har lätt för att kommunicera. Du har även förmåga att arbeta självständigt och har en känsla för service samt tar egna initiativ. Du har lätt för att samarbeta och är flexibel, vilket är viktigt i en omväxlande arbetsmiljö.
Vårt erbjudande till dig ArkivIT är ett kompetensbolag, vilket innebär att vi värnar om din utveckling och ger dig många möjligheter att öka dina kunskaper. Vi ser till att du utbildas årligen genom en kompetenspott och samlar alla medarbetare med jämna mellanrum, både fysiskt och digitalt, till kompetensforum där vi delar erfarenheter och inspirerar varandra. Dina kollegor är erfarna inom branschen och som arbetsgivare ser vi till att samla alla vid årliga events som sommarfest, julfest, påskfest, kick-offer och andra roliga händelser inom bolaget. I denna roll, har du en flexibel vardag där du lägger upp din egna arbetstid utifrån kundens behov.
Vi är måna om dig som medarbetare och värnar om en lärande miljö med öppet klimat och avsätter tid för reflektion och feedback.
Ansökan Vänta inte med din ansökan, vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas när vi hittat rätt kandidat. Vid frågor kring rollen eller företaget, är du välkommen att kontakta gustav.ronne@arkivit.se.
Start: Enligt överenskommelse Omfattning: 100%, heltid Placering: Göteborg
Välkommen in med din ansökan!

Ansök nu

Arkivarie till ArkivIT - Göteborg

Läs mer Feb 10
ArkivIT är ett konsultbolag med expertis inom digital arkiv- och informationshantering med tjänster inom våra områden Arkiv & Registratur, Dataskydd, Informationssäkerhet och E-arkiv. Företaget startades 2010, sedan dess har tjänsterna blivit fler, kompetensen bredare och vi fortsätter att växa. Våra konsulter är hängivna sitt yrke och bidrar med sin specialistkompetens till kunder runt om i hela Sverige. Vår ambition är att ta hand om och värna om det digitala kulturarvet, och samtidigt stärka våra kunder inom modern e-förvaltning och informationshantering.
Vi fortsätter att växa och därför söker vi dig som är erfaren arkivarie och nyfiken på digitalisering!

Om rollen Som arkivarie hos oss arbetar du i kunduppdrag som innebär ett mycket varierande arbete med uppgifter inom arkiv och digital informationsförvaltning. Det förekommer exempelvis arbetsuppgifter som att ordna och förteckna, genomföra gallringsutredningar, revidering och framtagande av informationshanteringsplaner, se över kundens arkiv- och registratorsfunktion samt komma med effektivisering- och förbättringsförslag och ibland även att hålla utbildningar inom området. Som konsult har du en rådgivande roll och stöttar kunderna i olika frågor och bidrar även med strategiskt arbete.
Du kommer att ingå i vårt konsultteam inom Informationshantering Sydväst som idag består av 8 medarbetare.
Denna roll är placerad i Göteborg och du arbetar på plats hos kunden med möjlighet att arbeta hemifrån, vilket varierar efter kundens behov och uppdragets karaktär.
Kvalifikationer
Akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap. (minst 60 hp)
Minst 2 års erfarenhet av praktiskt och strategiskt arbete i arkivarieyrket
God kommunikativ förmåga
Erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, e-arkiv eller liknande
Svenska flytande i tal och skrift

Personliga förmågor Vi söker dig som är strukturerad och har lätt för att kommunicera. Du har även förmåga att arbeta självständigt och har en känsla för service samt tar egna initiativ. Du har lätt för att samarbeta och är flexibel, vilket är viktigt i en omväxlande arbetsmiljö.
Vårt erbjudande till dig ArkivIT är ett kompetensbolag, vilket innebär att vi värnar om din utveckling och ger dig många möjligheter att öka dina kunskaper. Vi ser till att du utbildas årligen genom en kompetenspott och samlar alla medarbetare med jämna mellanrum, både fysiskt och digitalt, till kompetensforum där vi delar erfarenheter och inspirerar varandra. Dina kollegor är erfarna inom branschen och som arbetsgivare ser vi till att samla alla vid årliga events som sommarfest, julfest, påskfest, kick-offer och andra roliga händelser inom bolaget. I denna roll, har du en flexibel vardag där du lägger upp din egna arbetstid utifrån kundens behov.
Vi är måna om dig som medarbetare och värnar om en lärande miljö med öppet klimat och avsätter tid för reflektion och feedback.
Ansökan Vänta inte med din ansökan, vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas när vi hittat rätt kandidat. Vid frågor kring rollen eller företaget, är du välkommen att kontakta gustav.ronne@arkivit.se.
Start: Enligt överenskommelse Omfattning: 100%, heltid Placering: Göteborg
Välkommen in med din ansökan!

Ansök nu

Arkivarie till ArkivIT - Göteborg

Läs mer Jan 20
ArkivIT är ett konsultbolag med expertis inom digital arkiv- och informationshantering med tjänster inom våra områden Arkiv & Registratur, Dataskydd, Informationssäkerhet och E-arkiv. Företaget startades 2010, sedan dess har tjänsterna blivit fler, kompetensen bredare och vi fortsätter att växa. Våra konsulter är hängivna sitt yrke och bidrar med sin specialistkompetens till kunder runt om i hela Sverige. Vår ambition är att ta hand om och värna om det digitala kulturarvet, och samtidigt stärka våra kunder inom modern e-förvaltning och informationshantering.
Vi fortsätter att växa och därför söker vi dig som är erfaren arkivarie och nyfiken på digitalisering!

Om rollen Som arkivarie hos oss arbetar du i kunduppdrag som innebär ett mycket varierande arbete med uppgifter inom arkiv och digital informationsförvaltning. Det förekommer exempelvis arbetsuppgifter som att ordna och förteckna, genomföra gallringsutredningar, revidering och framtagande av informationshanteringsplaner, se över kundens arkiv- och registratorsfunktion samt komma med effektivisering- och förbättringsförslag och ibland även att hålla utbildningar inom området. Som konsult har du en rådgivande roll och stöttar kunderna i olika frågor och bidrar även med strategiskt arbete.
Du kommer att ingå i vårt konsultteam inom Informationshantering Sydväst som idag består av 8 medarbetare.
Denna roll är placerad i Göteborg och du arbetar på plats hos kunden med möjlighet att arbeta hemifrån, vilket varierar efter kundens behov och uppdragets karaktär.
Kvalifikationer
Akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap. (minst 60 hp)
Minst 2 års erfarenhet av praktiskt och strategiskt arbete i arkivarieyrket
God kommunikativ förmåga
Erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, e-arkiv ellerliknande
Svenska flytande i tal och skrift

Personliga förmågor Vi söker dig som är strukturerad och har lätt för att kommunicera. Du har även förmåga att arbeta självständigt och har en känsla för service samt tar egna initiativ. Du har lätt för att samarbeta och är flexibel, vilket är viktigt i en omväxlande arbetsmiljö.
Vårt erbjudande till digArkivIT är ett kompetensbolag, vilket innebär att vi värnar om din utveckling och ger dig många möjligheter att öka dina kunskaper. Vi ser till att du utbildas årligen genom en kompetenspott och samlar alla medarbetare med jämna mellanrum, både fysiskt och digitalt, till kompetensforum där vi delar erfarenheter och inspirerar varandra. Dina kollegor är erfarna inom branschen och som arbetsgivare ser vi till att samla alla vid årliga events som sommarfest, julfest, påskfest, kick-offer och andra roliga händelser inom bolaget. I denna roll, har du en flexibel vardag där du lägger upp din egna arbetstid utifrån kundens behov.
Vi är måna om dig som medarbetare och värnar om en lärande miljö med öppet klimat och avsätter tid för reflektion och feedback.
AnsökanVänta inte med din ansökan, vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas när vi hittat rätt kandidat. Vid frågor kring rollen eller företaget, är du välkommen att kontakta gustav.ronne@arkivit.se.
Start: Enligt överenskommelse Omfattning: 100%, heltid Placering: Göteborg
Välkommen in med din ansökan!

Ansök nu

Arkivarie till ArkivIT - Göteborg

Läs mer Feb 3
ArkivIT är ett konsultbolag med expertis inom digital arkiv- och informationshantering med tjänster inom våra områden Arkiv & Registratur, Dataskydd, Informationssäkerhet och E-arkiv. Företaget startades 2010, sedan dess har tjänsterna blivit fler, kompetensen bredare och vi fortsätter att växa. Våra konsulter är hängivna sitt yrke och bidrar med sin specialistkompetens till kunder runt om i hela Sverige. Vår ambition är att ta hand om och värna om det digitala kulturarvet, och samtidigt stärka våra kunder inom modern e-förvaltning och informationshantering.
Vi fortsätter att växa och därför söker vi dig som är erfaren arkivarie och nyfiken på digitalisering!

Om rollen Som arkivarie hos oss arbetar du i kunduppdrag som innebär ett mycket varierande arbete med uppgifter inom arkiv och digital informationsförvaltning. Det förekommer exempelvis arbetsuppgifter som att ordna och förteckna, genomföra gallringsutredningar, revidering och framtagande av informationshanteringsplaner, se över kundens arkiv- och registratorsfunktion samt komma med effektivisering- och förbättringsförslag och ibland även att hålla utbildningar inom området. Som konsult har du en rådgivande roll och stöttar kunderna i olika frågor och bidrar även med strategiskt arbete.
Du kommer att ingå i vårt konsultteam inom Informationshantering Sydväst som idag består av 8 medarbetare.
Denna roll är placerad i Göteborg och du arbetar på plats hos kunden med möjlighet att arbeta hemifrån, vilket varierar efter kundens behov och uppdragets karaktär.
Kvalifikationer
Akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap. (minst 60 hp)
Minst 2 års erfarenhet av praktiskt och strategiskt arbete i arkivarieyrket
God kommunikativ förmåga
Erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, e-arkiv ellerliknande
Svenska flytande i tal och skrift

Personliga förmågor Vi söker dig som är strukturerad och har lätt för att kommunicera. Du har även förmåga att arbeta självständigt och har en känsla för service samt tar egna initiativ. Du har lätt för att samarbeta och är flexibel, vilket är viktigt i en omväxlande arbetsmiljö.
Vårt erbjudande till digArkivIT är ett kompetensbolag, vilket innebär att vi värnar om din utveckling och ger dig många möjligheter att öka dina kunskaper. Vi ser till att du utbildas årligen genom en kompetenspott och samlar alla medarbetare med jämna mellanrum, både fysiskt och digitalt, till kompetensforum där vi delar erfarenheter och inspirerar varandra. Dina kollegor är erfarna inom branschen och som arbetsgivare ser vi till att samla alla vid årliga events som sommarfest, julfest, påskfest, kick-offer och andra roliga händelser inom bolaget. I denna roll, har du en flexibel vardag där du lägger upp din egna arbetstid utifrån kundens behov.
Vi är måna om dig som medarbetare och värnar om en lärande miljö med öppet klimat och avsätter tid för reflektion och feedback.
AnsökanVänta inte med din ansökan, vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas när vi hittat rätt kandidat. Vid frågor kring rollen eller företaget, är du välkommen att kontakta gustav.ronne@arkivit.se.
Start: Enligt överenskommelse Omfattning: 100%, heltid Placering: Göteborg
Välkommen in med din ansökan!

Ansök nu

Arkivarie till ArkivIT - Göteborg

Läs mer Jan 15
ArkivIT är ett konsultbolag med expertis inom digital arkiv- och informationshantering med tjänster inom våra områden Arkiv & Registratur, Dataskydd, Informationssäkerhet och E-arkiv. Företaget startades 2010, sedan dess har tjänsterna blivit fler, kompetensen bredare och vi fortsätter att växa. Våra konsulter är hängivna sitt yrke och bidrar med sin specialistkompetens till kunder runt om i hela Sverige. Vår ambition är att ta hand om och värna om det digitala kulturarvet, och samtidigt stärka våra kunder inom modern e-förvaltning och informationshantering.
Vi fortsätter att växa och därför söker vi dig som är erfaren arkivarie och nyfiken på digitalisering!

Om rollen Som arkivarie hos oss arbetar du i kunduppdrag som innebär ett mycket varierande arbete med uppgifter inom arkiv och digital informationsförvaltning. Det förekommer exempelvis arbetsuppgifter som att ordna och förteckna, genomföra gallringsutredningar, revidering och framtagande av informationshanteringsplaner, se över kundens arkiv- och registratorsfunktion samt komma med effektivisering- och förbättringsförslag och ibland även att hålla utbildningar inom området. Som konsult har du en rådgivande roll och stöttar kunderna i olika frågor och bidrar även med strategiskt arbete.
Du kommer att ingå i vårt konsultteam inom Informationshantering Sydväst som idag består av 8 medarbetare.
Denna roll är placerad i Göteborg och du arbetar på plats hos kunden med möjlighet att arbeta hemifrån, vilket varierar efter kundens behov och uppdragets karaktär.
Kvalifikationer
Akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap. (minst 60 hp)
Minst 2 års erfarenhet av praktiskt och strategiskt arbete i arkivarieyrket
God kommunikativ förmåga
Erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, e-arkiv ellerliknande
Svenska flytande i tal och skrift

Personliga förmågor Vi söker dig som är strukturerad och har lätt för att kommunicera. Du har även förmåga att arbeta självständigt och har en känsla för service samt tar egna initiativ. Du har lätt för att samarbeta och är flexibel, vilket är viktigt i en omväxlande arbetsmiljö.
Vårt erbjudande till digArkivIT är ett kompetensbolag, vilket innebär att vi värnar om din utveckling och ger dig många möjligheter att öka dina kunskaper. Vi ser till att du utbildas årligen genom en kompetenspott och samlar alla medarbetare med jämna mellanrum, både fysiskt och digitalt, till kompetensforum där vi delar erfarenheter och inspirerar varandra. Dina kollegor är erfarna inom branschen och som arbetsgivare ser vi till att samla alla vid årliga events som sommarfest, julfest, påskfest, kick-offer och andra roliga händelser inom bolaget. I denna roll, har du en flexibel vardag där du lägger upp din egna arbetstid utifrån kundens behov.
Vi är måna om dig som medarbetare och värnar om en lärande miljö med öppet klimat och avsätter tid för reflektion och feedback.
AnsökanVänta inte med din ansökan, vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas när vi hittat rätt kandidat. Vid frågor kring rollen eller företaget, är du välkommen att kontakta gustav.ronne@arkivit.se.
Start: Enligt överenskommelse Omfattning: 100%, heltid Placering: Göteborg
Välkommen in med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Göteborgs Universitet

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Göteborgs Universitet .

Doktorandplatser i offentlig förvaltning

Doktorand
Läs mer Apr 9
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Doktorandplatser i offentlig förvaltning

Förvaltningshögskolan är en institution vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Vi bedriver utbildning och forskning inom ämnet offentlig förvaltning.

 

Att offentlig förvaltning är en flervetenskaplig disciplin avspeglar sig i forskningsmiljön vid Förvaltningshögskolan. Forskningen spänner över en bred uppsättning frågeställningar, teorier och metoder. Ett tematiskt område är demokrati, politik och förvaltning. Här ligger fokus på hur politik skapas och förverkligas i offentlig förvaltning. Centrala teman är bland annat offentliga tjänstepersoner och deras roller, lokal politik och demokrati, politik och förvaltning i flernivåsystem samt granskning av offentlig verksamhet. Ett annat tematiskt område är organisering, management och samhälle. Här ligger fokus på att förstå organiseringen av offentlig förvaltning och på att söka förklaringar till hur offentliga aktörer, i samverkan med lokalsamhället, möter vår tids stora utmaningar. Centrala teman är bland annat samverkan, innovation och hållbarhet. Ett tredje tematiskt område är ekonomistyrning, redovisning och revision. Här ligger fokus på redovisningens och styrningens roll i offentlig förvaltning i relation till effektivitet och ansvarsutkrävande. Centrala teman är bland annat styrprinciper, kvantifieringens och mätandets betydelse, upprättande och användning av redovisningsinformation, former för ansvarsutkrävande, effektivitetsproblem och koordinering.

Förvaltningshögskolan söker kvalificerade och motiverade personer för doktorandanställning i offentlig förvaltning. Vi välkomnar sökande med forskningsintressen som relaterar till ämnet och bidrar till dess utveckling.

Mer information om institutionen finns på vår hemsida www.gu.se/forvaltningshogskolan.

Universitetsgemensam information om vad det innebär att vara doktorand vid Göteborgs universitet kan du finna på universitetets doktorandsidor.

https://www.gu.se/utbildning-till-att-bli-forskare 

Arbetsuppgifter   
En doktorand bedriver forskning och förväntas bidra till kunskapsutvecklingen inom ämnet offentlig förvaltning. Doktoranden förväntas utveckla egna idéer och kommunicera vetenskapliga resultat både muntligt och skriftligt.

Forskarutbildningens mål är att doktoranden ska utveckla sådana kunskaper och färdigheter som fordras för att självständigt kunna bedriva forskning inom offentlig förvaltning samt att bidra till kunskapsutvecklingen inom ämnet genom framställandet av en vetenskaplig avhandling.

Forskarutbildningen i offentlig förvaltning syftar också till att doktoranden utvecklar förmågan att omsätta uppnådda vetenskapliga färdigheter och kunskaper i fortsatt forskningsarbete eller i annat kvalificerat yrkesarbete.

Utbildning på forskarnivå omfattar fyra års heltidsstudier och leder fram till en doktorsexamen.

Den som är anställd som doktorand ska främst ägna sig åt sin forskarutbildning. Institutionstjänstgöring – det vill säga arbete med utbildning, forskning eller administration – kan i begränsad omfattning (upp till 20 %) förekomma. Sådan tjänstgöring förutsätter verksamhetsbehov och att det är lämpligt utifrån doktorandens progression i utbildningen. Vid institutionstjänstgöring förlängs anställningen med motsvarande tid.

Behörighet   
För tillträde till utbildning på forskarnivå krävs både grundläggande och särskild behörighet.

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har (Högskoleförordningen 7 kap, 39 §):


• avlagt en examen på avancerad nivå,
• fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
• på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet (jfr. Högskoleförordningen 7 kap, 40 §) till utbildning på forskarnivå i offentlig förvaltning har den som:


• avlagt examen på avancerad nivå i offentlig förvaltning (eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå), eller
• avlagt examen på avancerad nivå i ett annat samhällsvetenskapligt ämne innefattande ett examensarbete med inriktning mot offentlig förvaltning, eller
• på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Vid Förvaltningshögskolan anses sökande som har uppnått de akademiska poäng på avancerad nivå som krävs för examen, inklusive ett examensarbete med inriktning mot offentlig förvaltning, vara behöriga även om examen ännu inte har utfärdats. Detta då dessa sökande bedöms ha i huvudsak motsvarande kunskaper som en uttagen examen innebär.

För att vara behörig måste alla kurser och moment vara examinerade senast den 8 juni. Intyg om godkända betyg för examensarbete kan vid behov kompletteras efter att ansökningstiden har löpt ut.

För mer information och ansökan via https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Postdoktor i spektralteori för differentialoperatorer

Matematiker
Läs mer Apr 17
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Vi söker en postdoktor i spektralteori för differentialoperatorer. Tjänsten är på heltid under två år och finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Du kommer att vara en del av den dynamiska forskningsmiljön på avdelningen för analys och sannolikhetsteori. Vår forskargrupp i spektralteori och partiella differentialekvationer växer stadigt och har nära samarbete med det internationella forskarsamhället. Vi värdesätter vår öppna och stödjande atmosfär med regelbundna aktiviteter under det akademiska året.

Institutionen för Matematiska Vetenskaper vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet är med ca 200 anställda Sveriges största matematiska institution. Vi är en internationell miljö och har ett frekvent utbyte med andra universitet runt om i världen. Jämställdhet och mångfald är en väsentlig grund för alla våra aktiviteter. Vi arbetar aktivt för att vara en föräldravänlig institution.

 

Arbetsuppgifter 
Du kommer att vara en del av biträdande universitetslektor Simon Larsons forskargrupp. Du förväntas att självständigt bidra med nya idéer inom ramen för detta samarbete.

Vid intresse finns det möjlighet att ägna upp till 20% av tiden åt undervisning och handledning.

 

Mer information om tjänsten samt hur man ansöker hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Forskningsassistent till Environment for Development

Forskare, samhällsvetenskap
Läs mer Apr 17
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Handelshögskolan i Göteborg
Med cirka 8000 studenter, 500 anställda och 160 internationella partneruniversitet, huvudämnena företagsekonomi, nationalekonomi och juridik har skolan en unik bredd.

Skolan kännetecknas också av dess nära relation mellan forskning och utbildning, internationalisering, övergripande förankring av hållbarhet och dess nära engagemang med näringslivet och samhället. Skolan är ackrediterad av EQUIS, AACSB och AMBA - "Triple Crown". För ytterligare information se Handelshögskolans webbsida; Handelshögskolan, Göteborgs universitet (gu.se)

Environment for Development

Environment for Development (EfD) är en enhet vid Handelshögskolan i Göteborg. EfD är ett globalt nätverk av forskningscentra inom miljöekonomi främst baserat i det globala syd. Nätverket samordnas av enheten. Det övergripande målet med EfD är att stödja fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling genom att bygga miljöekonomisk kapacitet och koppla denna till policyprocesser. EfD har centra vid akademiska institutioner i Centralamerika, Chile, Colombia, Etiopien, Ghana, Indien, Kenya, Kina, Nigeria, Sydafrika, Tanzania, Uganda, och Vietnam. Mer information om EfD finns på EfDs webbplats:www.environmentfordevelopment.org

Arbetsuppgifter 
Som forskningsassistent inom Environment for Development (EfD) vid Göteborgs universitet kommer du att vara en del av ett globalt nätverk av forskningscenter inom miljöekonomi, främst baserade i Globala Syd. EfD:s övergripande mål är att stödja fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling genom att bygga kapacitet inom miljöekonomi för policyprocesser. EfD har center som är värdar för akademiska institutioner i Centralamerika, Chile, Colombia, Etiopien, Ghana, Indien, Nigeria, Kenya, Sydafrika, Tanzania, Uganda och Vietnam. Mer information om EfD finns på EfD:s webbplats.

Du kommer att arbeta nära samordnaren för EfD:s kollaborativa program och EfD:s forskningsmanager, samt med andra forskare på Global Hub, för att stödja förvaltningen och utvecklingen av de kollaborativa forskningsprogrammen, individuella forskningsprojekt samt anslagsansökningar.

Dina arbetsuppgifter kommer att inkludera:


• Stödja hanteringen av EfD:s forskningsprojekt inklusive uppföljning och dokumentering av resultat.
• Stödja förvaltningen och administrationen av samarbetsprogrammen:



• Assistera processen kring planering och rapportering.
• Följa upp och dokumentera resultat från de kollaborativa programmens externa forskningsprojekt och anslagsansökningar.
• Stödja organisereringen av möten och workshops.



• Bistå vid samordning av EfD:s årsmöte.
• Stötta datainsamling, analys och visualisering för forskningsprojekt och anslagsansökningar.
• Bidra till snabb och korrekt kommunikation av forsknings- och policyengagemang på webbplatsen, i sociala medier, årsrapporter och i andra forum.

Kvalifikationer 
Krav:


• En magisterexamen i nationalekonomi med inriktning mot miljö eller utveckling.
• Demonstrerad erfarenhet av projektledning, särskilt inom administrativa områden.
• Goda analytiska färdigheter, dokumenterade genom skriftliga examensprojekt eller publikationer i vetenskapliga tidskrifter.
• Kunskaper inom Stata eller R.
• Goda kunskaper i engelska, både tal och skrift.

Meriterande:


• Avancerade kunskaper i Stata och/eller R.
• Aktivt intresse för och engagemang i AI-språkmodeller och deras tillämpning i forskningsmiljöer.
• Erfarenhet av att sammanställa vetenskapliga artiklar och statliga rapporter.
• Aktivt intresse för och engagemang i policyrelevant forskning, särskilt inom området miljö och utveckling.
• Erfarenhet av arbete i en akademisk miljö (t.ex. som forskningsassistent) och/eller institutioner baserade i Globala Syd.
• Ambition att bedriva doktorandstudier inom nationalekonomi.
• Kunskap om andra språk än engelska som är relevanta för EfD (dvs. de språk som används i EfD-länder).

 

Förmåga att arbeta som en del av ett team i en mångkulturell kontext är avgörande för tjänsten. Den utvalda kandidaten bör kunna arbeta självständigt.

Anställning 
Anställningen som forskningsassistent är en tidsbegränsad anställning (särskild vissstid) på 11 månader med en omfattning av 100% heltid. Tjänsten är placerad vid Environment for Development (EfD), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i Sverige. Startdatum är så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Tillsättningsförfarande 
Referenser kommer att kontaktas för slutkandidater.

Kontaktuppgifter för anställningen 
För ytterligare information om tjänsten: Vänligen kontakta: Alejandro Lopez Feldman, Director of Research alejandro.lopez.feldman@efd.gu.se

Fackliga?organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Bifoga följande i ansökan:


• CV
• Personligt brev
• Betyg från högre utbildning
• Annan relevant dokumentation som stöder din ansökan
• Tre referenser (namn och kontaktuppgifter)

Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-05-23

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Doktorandplats i oceanografi

Doktorand
Läs mer Mar 28
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Doktorandplats i oceanografi  

Institutionen för marina vetenskaper (https://www.gu.se/marina-vetenskaper) vid Göteborgs universitet har den mest kompletta miljön för marin vetenskap och marin utbildning i Sverige. Endast ett fåtal liknande organisationer finns i Europa. Med tillgång till unik infrastruktur och med ett brett vetenskapligt kompetensområde som har en tydlig koppling till samhällets behov och utmaningar, bidrar Institutionens verksamhet till nya lösningar på de globala utmaningarna kring havet.

Institutionen för marina vetenskaper bedriver forskning, utbildning och samverkan relaterat till havet och dess resurser. Verksamheten bedrivs i Göteborg, vid forskningsstationerna Kristineberg Center för marin forskning och innovation, Tjärnö marina laboratorium, samt på forskningsfartyget Skagerak. Institutionen har en tvärvetenskaplig bredd som omfattar ämnena marinbiologi, marin kemi, marin geologi, marin kulturvård och oceanografi och forskningsområdet spänner geografiskt från kust till världshav. Våra forskare och studenter har ofta framträdande roller i internationella expeditioner i Antarktis, Arktis och de stora världshaven, men arbetar också i den svenska kustzonen samt i våra nybyggda laboratorier med avancerad utrustning och komplexa analysmetoder. Institutionen har också en bred utbildningspalett med ett kandidatprogram, tre mastersprogram och en forskarutbildning inom det marina området.

Universitetsgemensam information om vad det innebär att vara doktorand vid Göteborgs universitet kan du finna på universitetets doktorandsidor.

https://www.gu.se/utbildning-till-att-bli-forskare

 

Beskrivning av ämnesområdet
Förståelse av förekomsten av spårsyrefilament i Oxygen Minimum Zones med hjälp av autonoma undervattensrobotar och nya sensorer.

Denna doktorandplats finns i gränsområdet mellan fysisk och biogeokemisk oceanografi och är en del av ERC Synergy-projektet RECLESS (Recycling versus loss in the marine nitrogen cycle: controls, feedbacks, and the impact of expanding low oxygen regions). RECLESS syftar till att förutsäga hur pågående syrebrist i haven påverkar mikrobiella kvävetransformationer och därmed den framtida tillgången på kväve för att stödja oceanisk primärproduktion och kolbindning. Projektet involverar forskare från universiteten i Göteborg, Wien och Syddanmark, samt Carnegie Science, och integrerar på ett synergistiskt sätt innovativa oceanografiska, biogeokemiska, ekofysiologiska och modellbaserade undersökningar.

Högkänsliga syresensorer har visat att syret i kärnan av så kallade Oxygen Minimum Zones (OMZ) är förbrukat under en detektionsgräns på ~10 nM, vilket antyder att dessa vatten är funktionellt syrefria. Syre kan dock fortfarande påverka kvävecykeln i dessa vatten på oväntade sätt, vilket i grunden utmanar vår förståelse av hur balansen mellan kväveåtervinning och -förlust kontrolleras. Syre kan tränga in tillfälligt genom fysiska fenomen som strömvirvlar och filament på hundra meters till kilometers skala, vilket är på skalor som satellit- och globala modeller ännu inte kan upptäcka, och deras flyktiga egenskaper gör dem svåra att fånga med punktobservationer. Därför är både frekvensen och omfattningen av en sådan syretillförsel fortfarande okända.  

Denna doktorandplats kommer att kvantifiera syreventilation i OMZ med hög rumslig och temporal upplösning med hjälp av en ny ultrakänslig syresensor på undervattensrobotar på forskningsexpeditioner som sträcker sig över flera OMZ. Det kommer att ge oss en unik position för att avslöja effekten, frekvensen och omfattningen av syreintrång i OMZ.

Doktoranden kommer att sitta i FLOW Lab och Bristow Lab och arbeta med andra studenter och forskare i dessa grupper, såväl som med övriga institutioner som ingår i RECLESS-projektet. Institutionen för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet har också en stor och välmående doktorandgrupp, där Göteborg och dess omgivningar, samt förmånerna i denna anställning, erbjuder en utmärkt livskvalitet.

Doktorandens handledargrupp kommer att bestå av Dr. Bastien Queste och Dr. Laura Bristow.

  

 

Ansökan   
Du ansöker om att bli antagen till forskarutbildning via Göteborgs universitets rekryteringsportal. Ansök och läs mer genom att besöka Lediga anställningar | Göteborgs universitet

  

Ansökan ska vara inkommen senast:?2025-05-23

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Professor in Surgery combined

Professor
Läs mer Apr 16
Professor in Surgery combined with employment as Specialist Physician/Chief Physician
Reference number PAR 2025/62
The University of Gothenburg tackles society’s challenges with diverse knowledge. 56 000 students and 6 600 employees make the university a large and inspiring place to work and study. Strong research and attractive study programmes attract researchers and students from around the world. With new knowledge and new perspectives, the University contributes to a better future.
Welcome to the Institute of Clinical Sciences
The Institute of Clinical Sciences, along with five other institutes, is part of the Sahlgrenska Academy. Research and education here focus on human health and quality of life. The Institute of Clinical Sciences is organized into four sections and 16 different subject areas.
The position of Professor is based in the Department of Surgery within the Institute of Clinical Sciences, Sahlgrenska Academy. The Department of Surgery conducts extensive research both at Sahlgrenska University Hospital/Sahlgrenska and at Östra Hospital, including basic scientific research at the "Medical Mountain" (Medicinareberget). In the past ten years, research in the field of surgery has been significantly strengthened. Surgery is a major part of the medical curriculum and is also involved in various educational programs and training at the specialist level. Currently, there are nearly 50 doctoral students and around 70 associate professors in the field.
Subject area
Surgery
Subject area description
The subject is surgery. The research area includes clinical research, transltaional research and experimental research regarding surgical diseases. The field of education is mainly surgery.
Duties
The tasks include conducting research within the subject area of the position at a national and international competitive level. Furthermore, the position holder must actively apply for national and/or international research grants. The research is expected to contribute to Sahlgrenska University Hospital receiving national healthcare assignments (NHV) and strengthen regional healthcare.
The tasks also include responsibility for the 7th semester of medical school with surgery as main focus, teaching and examination in undergraduate and graduate courses and other educational programs in which the department participates. Furthermore, supervision of students and doctoral students at all educational levels is included.
The position holder is also expected to perform other tasks that are normally associated with a professorship, such as administrative tasks and internal and external positions of trust. The position also includes collaboration with the surrounding community.
The clinical service will be linked to the surgery area of Sahlgrenska University Hospital. The clinical service will be adapted to the needs of the department and the competence and experience of the intended position holder. Clinical areas of work that may be relevant are upper gastrosurgery, endocrine surgery or emergency surgery and trauma.
Eligibility
Eligibility for teaching positions is specified in the Swedish Higher Education Ordinance and the appointments procedure of the University of Gothenburg. According to Chapter 3, Section 8 of the Higher Education Act, a combined employment may only be held by someone who meets the eligibility requirements for both positions.
Eligibility for employment as a professor is someone who has demonstrated scientific and pedagogical skills. A medical degree and specialist competence in surgery are requirements.
The employment requires that, according to the National Board of Health and Welfare, one has the necessary knowledge of Swedish, Danish or Norwegian for the profession in order to obtain Swedish medical licence.
See more info on the University of Gothenburgs homepage job opportunities.
Göteborgs universitet | Professor in Surgery combined with employment as Specialist Physician/Chief Physician

Ansök nu

Professor i kirurgi förenad med anställning som specialistläkare/överläkare

Professor
Läs mer Apr 16
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Välkommen till institutionen för kliniska vetenskaper. Institutionen för kliniska vetenskaper är jämte fem andra institutioner en del av Sahlgrenska akademin. Här bedrivs forskning och utbildning som sätter människans hälsa och livskvalitet i fokus. Institutionen för kliniska vetenskaper är organiserad i fyra sektioner och 16 olika ämnesområden.

Anställningen som professor är placerad vid avdelningen för kirurgi inom Institutionen för kliniska vetenskaper, Sahlgrenska akademin. Vid avdelningen för kirurgi bedrivs omfattande forskning vid såväl Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Sahlgrenska som Östra inklusive basvetenskaplig forskning på ”medicinareberget”. Forskningen inom ämnet kirurgi har de senaste tio åren stärkts. Kirurgi är en stor del av läkarutbildningen och deltar även i fakultetens olika utbildningsprogram och utbildningar på specialistnivå. och Det finns för närvarande närmare 50 doktorander samt närmare 70 docenter i ämnet.

Ämne 
Kirurgi

Ämnesbeskrivning 
Professurens ämnesområde är kirurgi. Forskningsområdet omfattar klinisk forskning, translationell forskning och experimentell forskning som rör patienters kirurgiska åkommor. Utbildningsområdet är i första hand kirurgi.

Arbetsuppgifter 
I arbetsuppgifterna ingår att bedriva forskning inom ämnesområdet för anställningen på nationell och internationell konkurrenskraftig nivå. Vidare ska anställningsinnehavaren aktivt söka nationella och/eller internationella forskningsanslag. Forskningen förväntas bidra till att Sahlgrenska Universitetssjukhuset erhåller nationella vårduppdrag och stärker regional vård.

I arbetsuppgifterna ingår ansvar för kirurgterminen på läkarprogrammet, undervisning och examination i kurser på grundnivå och avancerad nivå och andra utbildningsprogram där institutionen medverkar. Vidare ingår handledning av studenter och doktorander på alla utbildningsnivåer.

Anställningsinnehavaren förväntas också utföra andra uppgifter som normalt är förknippade med en professur, så som administrativa uppgifter och interna och externa förtroendepositioner. Anställningen innefattar även samverkan med det omgivande samhället.

Den kliniska tjänstgöringen kommer att vara knuten till verksamhetsområde kirurgi Sahlgrenska, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Den kliniska tjänstgöringen kommer att anpassas till verksamhetens behov av den tilltänkta anställningsinnehavarens kompetens och erfarenheter. Kliniska arbetsområden som kan bli aktuella är övre gastrokirurgi, endokrinkirurgi eller akut kirurgi och trauma.

Behörighet 
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i Högskoleförordningen samt Göteborgs universitets anställningsordning. Enligt Högskolelagen 3 kap 8 § får en förenad anställning innehas bara av den som uppfyller behörighetskraven för båda anställningarna.

Behörig att anställas som professor är den som har visad vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. Läkarexamen och specialistkompetens i kirurgi är krav.

Anställningen kräver att man enligt Socialstyrelsen har för yrket nödvändiga kunskaperna i svenska, danska eller norska för att få svensk läkarlegitimation.

 

OBS! För information om bedömningsgrunder, anställningsvillkor, ansökan, kontaktuppgifter och övriga upplysningar, se fullständig annons: 

Göteborgs universitet - Professor i kirurgi förenad med anställning som specialistläkare/överläkare





Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-05-22

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu