Göteborg: Projekt- och processledare inom social hållbarhet och välfärd

Hitta ansökningsinfo om jobbet Projekt- och processledare inom social hållbarhet och välfärd i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-09-17 // Varaktighet: Heltid

Enheten Social Hållbarhet på RISE söker en projekt- och processledare med erfarenhet från offentlig sektor, för att förstärka vår verksamhet.

Vi erbjuder en omväxlande och expansiv miljö, där det finns utrymme för egna initiativ i en enhet med stort driv och fokus på att skapa ett bättre samhälle. Välkommen!

Om oss
RISE Social Hållbarhet är en tvärvetenskaplig enhet med erfarna praktiker och forskare med bakgrund inom bland annat folkhälsovetenskap, nationalekonomi, psykologi och ingenjörsvetenskap. Vi arbetar med frågor som rör välfärd, preventiv hälsa, segregation och rättvis omställning. Våra arbetsmetoder inkluderar analys, design, uppföljning, utvärdering och implementering, samt modeller för samarbete och ekonomisk ersättning. Vi gör detta genom direkta uppdrag från offentlig sektor, civilsamhälle och företag, eller via projekt finansierade av forskningsfinansiärer.

Placeringsort är Göteborg eller Lund där medarbetarna i teamet sitter. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta av våra medarbetare delar sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen. 

Om rollen
Vi söker en erfaren projektledare som kan bidra till att utveckla nya projekt och leda dessa. Projekten fokuserar på att implementera nya lösningar, metoder och arbetssätt i välfärdsverksamheter, så att kunskap kan omsättas till praktik. Rollen innebär bland annat att du etablerar kontakter med kommuner, regioner, civilsamhälle och näringslivsaktörer. Du bygger och upprätthåller nätverk, leder professionella workshoppar och ser hur din och dina kollegors kompetenser bäst kommer till nytta.

I projektledarrollen ingår även att bidra till förstudier, analyser och förslag på insatser, att utforma beslutsunderlag och att presentera och förankra dessa hos berörda parter. Du förväntas lägga stor vikt vid att förbereda och stödja implementering för att säkra att uppnådda kunskaper och utfall tas tillvara. Genom att stödja projektägarskap, spridning och skalning hos våra samarbetspartners kan vi bidra till långsiktig förändring av arbetssätt och organisation.

Som projektledare har du ett uppdrag att göra allt detta möjligt. Du kommer att arbeta med konsortiebyggande och att skriva ansökningar till forskningsfinansiärer och stiftelser.

Tjänsten blir en del av ett nationellt expertcenter för utfallsfokuserad omställning till preventiva och proaktiva välfärdstjänster med fokus på förebyggande och tidiga insatser (RISE Social and Health Impact Center, SHIC). Dina uppdrag kommer att ligga inom olika områden inom social hållbarhet: hälsa, omsorg, socialtjänst, utbildning, integration och sysselsättning.

Vem är du?

- Du har en akademisk examen inom samhällsvetenskap, ekonomi eller teknik
- Du har minst fem års arbetslivserfarenhet med erfarenhet av projektledning, förändringsledning och effektlogik
- Du har erfarenhet från offentlig sektor och hur innovations- och utvecklingsarbete förankras och genomförs i kommuner, regioner och/eller myndigheter

Ett befintligt nätverk är meriterande liksom erfarenhet från flera olika huvudmän. Vi värdesätter förmågan att skapa konstruktiva och goda relationer. För att bli framgångsrik i rollen bör du kunna leda och samverka i flerdisciplinära team som bygger gemensam kunskap och utvecklas tillsammans. Vi tror att du kan växla mellan helhets- och detaljperspektiv och har förmåga att snabbt sätta dig in i nya sammanhang. Därför är det en fördel att vara flexibel, strukturerad och lösningsorienterad, och att kunna hantera den ojämna arbetsbelastning som denna typ av uppdrag kräver.

Välkommen med din ansökan!
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta enhetschef Kerstin Rubenson, 010-516 59 24 eller Tomas Bokström, Projektledare i SHIC, 010-516 56 07 Sista ansökningsdag är den 10 oktober 2024. Urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. 

Våra fackliga representanter är: Ulf Nordberg, SACO, +46 10 516 69 59 och Linda Ikatti, Unionen +46 10 516 51 61.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Samhällsekonom

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Samhällsekonom.

Affärsutvecklare Elnät - Dataanalys

Läs mer Jan 9
Göteborgarnas energiförbrukning är under förändring och kommande 10 år finns det stora utmaningar för att elnätet ska räcka till.

Vi som elnätsbolag tillsammans med kunderna är på en förändringsresa för hur vi nyttjar elnätet bättre. Kunder behöver kunna påverka sin förbrukning och engagemanget för energifrågorna växer såväl bland privatpersoner som företag, men det behöver växa än mer. Samtidigt behöver vi på elnätsbolaget hitta förändrade arbetssätt men också hjälpa kunderna. Visst vill du vara med och bidra till att vi tillsammans med våra elnätskunder kan och vill bidra till en mer hållbar energiförsörjning i Göteborg!

Din uppgift
Som affärsutvecklare inom Elnät arbetar du med att utveckla och förflytta verksamheten mot mer effektivitet, lönsamhet i nya produkter och en ökad kundnöjdhet. Då elnätsverksamheten är ett naturligt monopol kan utvecklingen av affären ske på olika sätt. Denna specifika tjänst lägger fokus på data-analys och affärsinsikter. Genom bättre nyttjande av data ökar förmågan att fatta välgrundade beslut.

I rollen förväntas du:

- Bygga upp Göteborg Energi Näts förmåga inom data-analys i förflyttningen till en modern systemdriftsorganisation driva utvecklingsinitiativ gentemot koncerngemensamma utvecklingsfunktioner gällande analyser och IT-utveckling, inom koncernen byggs förmågan att tillhandahålla plattformar, verktyg, best practice m.m. - ett viktigt samarbete för att möjliggöra GENABs förmåga kring data-analys
- Dra slutsatser och insikter från data, presentera resultaten på ett effektivt sätt samt omsätta insikterna till konkreta initiativ
- Stödja verksamheten med underlag utifrån data-analyser, både kollegor så väl som ledningsgruppen kommer att vara mottagare
- Förvalta och vidareutveckla de data-analyser som behövs inom GENABs verksamhet (ex. prognoser av olika slag, kundkännedomsanalys, realtidsdataanalys på sikt) som primärt görs inom Microsoft Fabricsbaserade miljö (Power Bi, Notebooks etc) men även andra relevanta plattformar
- Aktivt använda AI och leda med exempel för ett mer effektivt arbete på avdelningen och Göteborg Energi i stort

Du kommer att jobba i samarbeten både internt inom GENAB i olika funktioner men också inom koncernen med Utvecklings- och digitaliseringsfunktionen. 

Ditt team
Avdelningen Kund och Affär är en grupp fylld av energi vars syfte är att förbättra kundupplevelsen, säkra elnätskapaciteten till våra kunder och utveckla affärsmodeller. Med fler kundinsikter vill vi hålla jämn takt med kunderna och deras nya behov men samtidigt sätta rätt priser, affärsmodeller och att den el som behövs levereras. 

Som en del av teamet kommer ditt fokus att ligga på data-analys, förflyttning av vår förmåga kring detta samt utveckla och standardisera arbetet med data. Många kollegor ser ett stort behov av insikter utifrån den data vi sitter på idag, men utan förmåga eller utrymme att utveckla detta, samtidigt finns många outforskade områden där data-analys i framtiden förmodligen kommer att spela en bärande roll. Här kommer du att kunna var med och bidra.

Denna roll är en del av vår förflyttningsresa till ett proaktivt elnätsföretag med hög kundkännedom.

Din kompetens
Akademisk examen med inriktning ekonomi, marknad eller teknik.

Rollen kräver erfarenhet av data-analys-arbete samt en viss kompetens inom programmering (meriterande med Phyton-erfarenhet) samt användning av AI för att främja effektivt arbete. Meriterande är 1-5 års erfarenhet av affärsutveckling samt av arbete inom energibranschen och förståelse för energisystem.

Som person behöver du ha förmågan att leda dig själv och att ta initiativ. Denna roll kommer att kräva mycket samarbeten och förmåga att tolka och konkretisera behov från verksamheten, du behöver både ha lätt att samarbete och ha en problemlösande analytisk förmåga. Utöver detta ser vi gärna att du är duktig på att kommunicera, både muntligen och i paketerade underlag samtidigt som du kommer att bli vår specialist på data-analys och behöver kunna bära den rollen. Självklart behöver en affärsutvecklare även vara affärsmässig och ha en helhetssyn av verksamheten.

Göteborg Energi är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och många av våra tjänster är säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.


Vår arbetsplats

Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi!


Som anställd hos oss kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Det ska vara tryggt att jobba med oss. Men det ska kännas roligt också. Hos oss har du goda möjligheter att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Läs mer om vårt erbjudande på https://www.goteborgenergi.se/om-oss/jobba-med-oss .


Vi tror på en arbetsplats med mångfald och jämställdhet. Medarbetare med olika erfarenheter utvecklar vår verksamhet! Styrkan i olikheter skapar framgång. Delar du våra värderingar och vill vara med och bidra till en inkluderande arbetsplats? Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Ekonom – med inriktning projektekonomi

Läs mer Jul 19
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Statsvetenskapliga institutionen är en internationell akademisk miljö, vilket innebär att vi välkomnar studenter, forskare och personal från hela världen. Vår forskning fokuserar bland annat på val, opinion och demokrati, politiska institutioner, samt internationell och europeisk politik. Studier bedrivs även kring miljöpolitik, korruption och politiska idéer. Vi anordnar forskningsseminarier och workshops inom de flesta av institutionens forskningsområden. Enligt 2023 års Shanghai-ranking är Statsvetenskapliga institutionen bäst i Sverige, nummer 5 i Europa, och nummer 16 i världen jämfört med andra statsvetenskapliga institutioner. Vi bedriver utbildning inom alla nivåer, på både svenska och engelska. Totalt studerar omkring 1 400 personer hos oss och vi är cirka 180 anställda varav 26 inom verksamhetsstödet.

Vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap bedrivs forskning, undervisning och samverkan inom en rad områden. Forskningen sker inom områden som bland annat arbetsmarknad, arbetsliv, sociala avvikelser, digitalisering, emotioner, genus, migration, miljöfrågor, sociala rörelser, styrning och organisation, samt teknik och vetenskapsstudier. Utbildningar erbjuds inom en rad områden såsom sociologi, arbetsvetenskap, personalvetenskap, kriminologi och socialpsykologi. Institutionen har också omfattande åtaganden på flera av Göteborgs universitets utbildningsprogram, inte minst inom lärarutbildningen. Samverkan och utvecklingsprojekt bedrivs både inom forskning och utbildning med partners inom det privata näringslivet och offentlig sektor, exempelvis genom Centrum för Global Human Resource Management (CGHRM). Institutionen har omkring 1000 studenter och 120 anställda varav 15 inom verksamhetsstödet.

Vi söker nu gemensamt en ekonom som ska arbeta med projektekonomi för våra institutioner. Vi söker dig som vill vara en del av verksamhetsstödet och som med god service och hög kvalitet bidrar till att våra medarbetare kan bedriva framgångsrik forskning. Anställningen är en tillsvidareanställning på Statsvetenskapliga institutionen, men du kommer att utföra arbetsuppgifter på ca 40% för Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.

Läs mer om anställningen och sök på lediga anställningar på Göteborgs universitet.


Arbetsuppgifter 
Statsvetenskapliga institutionen och Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap förstärker nu gemensamt sina ekonomifunktioner med en ny tjänst som ekonom. För närvarande finns en institutionsekonom och en ekonomiadministratör på respektive institution. Som ekonom hos oss kommer du främst att arbeta med projektekonomi som stöd till våra forskare med ansökningar, budgetering, uppföljning, kontraktshantering, avtal/överenskommelser med samverkande parter och projektredovisningar till finansiärer t.ex. Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Formas, Forte och EU. Du kan också komma att arbeta med ekonomisk uppföljning av forskares och lärares lönekonteringar samt uppföljning av tjänsteplanering. Andra administrativa arbetsuppgifter kan förekomma.

Du kommer att vara ett stöd för ett antal forskare på respektive institution och dela din tid 60%/40% mellan institutionerna.

På Samhällsvetenskapliga fakulteten finns ett nätverk med motsvarande roller från fakultetens andra institutioner där ekonomerna har ett gott samarbete och erfarenhetsutbyte med varandra.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har utbildning på högskole- och universitetsnivå inom ekonomi. Du kan med fördel vara relativt junior som ekonom, men vi ser att det är viktigt att du har förmåga att snabbt kunna sätta dig in i och förstå de olika ekonomiprocesserna.

Anställningen innebär mycket självständigt arbete och det är viktigt att du är ansvarstagande, strukturerad och har förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du kommer att bli upplärd av, och ha ett nära samarbete med, befintliga institutionsekonomer. Vi ser att det är viktigt att du har mycket god samarbetsförmåga. Tjänsten är ny och kommer att byggas upp och utvecklas av dig tillsammans med den befintliga ekonomifunktionen.

Du är kvalitetsmedveten och har ett lösningsfokuserat arbetssätt utan att ge avkall på ditt ansvar som företrädare för universitet och myndigheten.

I arbetet förekommer arbetstoppar och deadlines, vilket kräver förmåga att prioritera och arbeta proaktivt. Det krävs god skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på både svenska och engelska. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel, och att du har arbetat i olika IT-baserade verktyg.

Stor vikt läggs vid din lämplighet för anställningen. Vi kommer att göra en helhetsbedömning och den sökande som anses vara bäst kvalificerad att genomföra och utveckla de arbetsuppgifter som beskrivs ovan kommer att erbjudas anställning.

Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-08-13

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Analytiker med inriktning social hållbarhet och samhällsekonomi

Läs mer Jun 22
Är du intresserad av att arbeta med mätning och analys av social hållbarhet? Drivs du av kombinationen samhällsfrågor och ekonomi och vill bidra till hållbar tillväxt inom Sverige? Då är du varmt välkommen att läsa mer och söka till tjänsten.

Nu förstärker vi vårt team inom enheten Mäta i samhället! 

Om Mäta i Samhället  
Inom enheten Mäta i Samhället arbetar vi med att utveckla mätningar för omställning till ett hållbart samhälle. Vi upprätthåller och utvecklar mätmetoder för sociala utfall och mjuka värden t ex upplevelser och attityder. Vi utvecklar preventiva lösningar för hälsa och välfärd samt samhällsbyggnad. För att åstadkomma detta behövs förbättrad metodik kring mätning, analys, design, uppföljning, utvärdering och implementering när utvecklingssatsningar bedrivs. Dessutom behövs modeller för samarbete och ekonomisk ersättning som ger alla aktörer tydliga incitament att agera proaktivt där förbättrade sociala och hälsomässiga utfall belönas.  

Om rollen  
Mätning, analys och effektutvärdering inom social hållbarhet och samhällsutveckling är ett stort, angeläget och växande ämnesområde. RISE vill stärka kompetensen inom detta område både på lång och kort sikt och vi vill att du är med och bidrar på den resan. Du får möjlighet att påverka kunskapsbygget om och implementeringen av omställningen till ett hållbart samhälle. Placeringsort för tjänsten kan vara Lund, Göteborg eller Stockholm. 
 
I rollen ingår att jobba med projekt och uppdrag främst inom områdena social hållbarhet, samhällsekonomi och urban utveckling. I uppdragen kan följande moment ingå: 

- Bearbetning och visualisering av mikrodata och/eller statistik med analysprogram/programspråk – företrädesvis R 
- Planera och genomföra surveybaserade mät- och analysuppdrag – inkl. framtagande av urvalsdesign och plan för bortfallsanalys 
- Planera, designa och genomföra effektmätningsstudier – till exempel utvärdering av kausala effekter av sociala insatser och/eller program 
- Statistisk modellering eller simulering av sociala och/eller ekonomiska samband och system
- Samhällsekonomiska kostnads/nyttokalkyler (Cost-benefit analysis)

Vem är du?  
Du har som minst en masterexamen från högskola eller universitet med tyngd inom statistisk metod, ekonometrisk metod och/eller matematisk modellering. För att lyckas i rollen har du praktisk erfarenhet av statistisk/ekonometrisk modellering. Du har även god kunskap och erfarenhet av något av programmen R, SAS, Stata, Python eller Matlab.  
 
Andra meriterande erfarenheter är:  

- Kunskap/erfarenhet inom teoribildning kring socialt kapital och hållbarhet
- Erfarenhet av projektledning
- Erfarenhet av Samhällsekonomiska kostnads/nyttokalkyler (Cost-benefit analysis), plus med erfarenhet av arbete med transportekonomi 
- Erfarenhet av Geografisk Informationsbehandling (GIS), att använda spatiala data i analyser
- Kunskaper/erfarenhet av urvalsundersökningsdesign (Survey sample design) samt bortfallsanalyser i sådana undersökningar 

Som person är du självgående med en stark vilja till att bidra. Du är initiativtagande och kommunikativ. Den pedagogiska förmågan blir viktig, att kunna förklara och kommunicera komplexa samband och hur saker och ting kommer till användning. Du är lyhörd, har ett stort kundfokus och är bra på att se och förstå användarens behov. Du bidrar till RISE och teamet med att vara möjlighetsorienterad och med viljan att skapa något nytt.  

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Hos oss möts passionerade problemlösare för att lösa några av världens viktigaste, och kanske roligaste, problem. Vi kan inte lova dig ett enkelt jobb, men vad vi kan lova dig är ett gäng engagerade kollegor och några riktigt spännande samhällsutmaningar att ta itu med. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt, välkommen till hela Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner.

Välkommen med din ansökan!
Är du intresserad av att höra mer är du välkommen att höra av dig till rekryterande chef Monika Lydin, +46 10 516 55 06. Sista ansökningsdag är den 15e augusti. Urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden.

Våra fackliga representanter är: Lazaros Tsantaridis, SACO, 010-516 62 21 och Bertil Svensson, Unionen, 010-516 53 56.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB .

Enhetschef Människocentrerad AI

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 6
Vill du precis som vi, vara med och forma morgondagens mobilitet, i ett alltmer digitaliserat samhälle? Är du en engagerad och coachande ledare som gillar att lyfta dina medarbetare och tillsammans med dem säkerställa att vår expertis når ut och gör verklig skillnad? Drivs du av att skapa en hållbar och etisk framtid där AI används på bästa möjliga sätt? Har du ett intresse för att utforska hur människor och AI kan förstå varandra och utvecklas tillsammans?
Låter detta spännande så söker vi nu en Enhetschef Människocentrerad AI som tillhör avdelningen Mobilitet och System. Inom avdelningens sex enheter bedrivs tillämpad forskning som undersöker möjligheterna och konsekvenserna av digital teknik och framtidens mobilitet. I den pågående omställningen mot ökad automatisering, digitalisering, tjänstefiering, och elektrifiering finns det många obesvarade frågor, och outforskade möjligheter som vi med stort engagemang tar oss an tillsammans med våra kunder och partners för att skapa en hållbar framtid.
Om ossEnheten Människocentrerad AI bedriver tillämpad forskning med målsättningen att möjliggöra en automatisering med människans perspektiv i fokus. Enheten arbetar tvärdisciplinärt där beteendevetenskap och etik möter spetskunskaper inom AI och autonoma fordon.
Enheten adresserar bland annat fyra kunskapsområden:
Samverkan mellan Människa och AI (HMI)
Datanalys och förklarande AI (XAI)
Upplevelsen av autonoma fordonssystem (ADAS)
Säkerhet i AI-baserade system

Vår forskning tillämpar olika forskningsmetoder och sker i nära samverkan med aktörer inom transport- och fordonssektorn. Huvuddelen av våra projekt är finansierade av forskningsfinansiärer men vi ökar successivt andelen av direktfinansierade projekt.
Enheten har nära samarbete med olika universitet och högskolor.
Om rollen I rollen som enhetschef kommer du att leda en grupp på cirka 16 engagerade medarbetare, med placering i Stockholm, Göteborg och Lund. I ditt uppdrag ingår att skapa en arbetsmiljö där dina medarbetare har de bästa förutsättningarna för att lyckas och utvecklas. Vidare tar du ledning i att skapa en kultur där samarbete och innovation står i centrum.
Med ett starkt externt fokus arbetar du nära både medarbetare och kunder för att säkerställa att vår kunskap tillämpas på ett sätt som bidrar till ett hållbart och automatiserat samhälle, med mobilitet som ditt huvudområde.
Som enhetschef ansvarar du för medarbetarutveckling, budget och att vidareutveckla vårt erbjudande, samtidigt som du hjälper oss att ta nästa steg inom RISE mission och vision. Du har en viktig roll i att säkra att enheten har relevanta projekt och uppdrag samt finansiering för dessa. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp, där du bidrar till både strategisk utveckling och operativ framdrift.
Placeringsort är Kista i Stockholm eller Göteborg och del resor kan förekomma. Vi arbetar enligt ett hybridarbetssätt, vilket ger våra medarbetare flexibiliteten att arbeta både på kontoret och hemifrån.
Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att säkerhetsprövning kan komma att ske i framtiden.
Vem är du? För att lyckas i rollen som enhetschef tror vi att du är en naturlig ledare och förebild som får dina medarbetare att prestera på bästa sätt. Du är lyhörd, drivs av att skapa nytta och engagerar dina medarbetare genom ett inspirerande och modigt ledarskap. Du coachar dem i att uppnå tydliga resultat i samverkan med resten av organisationen, samtidigt som du har förmågan att skapa en kultur där samarbete och innovation står i fokus. Vi lägger stor vikt vid att du är en lagspelare med uttalad samarbetsförmåga. Vidare är du affärsmannamässig och inger förtroende hos såväl kunder som medarbetare och med en stark vision för hur transport och digitalisering kan bidra till framtidens hållbara samhälle.
För att lyckas i rollen ser vi att du uppfyller följande krav:
Relevant universitetsutbildning inom transport och/eller digitalisering, gärna på forskarnivå
Erfarenhet från forskning och transportområdet
En hög domänförståelse inom transport och digitalisering
Kommunicerar på svenska och engelska obehindrat, i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:
Tidigare ledarerfarenhet
Erfarenhet av att leda forsknings- och/eller utvecklingsprojekt
Ett etablerat nätverk inom näringsliv, offentlig sektor samt akademin

Är vi rätt för varandra?Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med på resan?
Välkommen med din ansökan!I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsbolaget Jefferson Wells. Låter det intressant och du vill veta mer är du välkommen att höra av dig rekryteringskonsult Mark Ferrer; mark.ferrer@jeffersonwells.se
I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. Istället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är den 2 mars, 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO 010 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Chef till Prototypande samhälle

Utvecklingschef
Läs mer Jan 30
Om ossVi på Prototypande samhälle arbetar med humanistisk driven forskning, där teknik och människor möts. Vi driver och möjliggör samhällsomställning genom bland annat interaktionsdesign, affärsutveckling och innovationsprocesser. Personerna i avdelningen representerar en rad expertiser och domäner som tillsammans bildar en helt unik sammansättning för att möta de komplexa samhällsutmaningar vi gemensamt står inför.
Prototypande samhälle är en avdelning på divisionen Digitala System på RISE. Avdelningen består av ca 135 personer som finns på nio orter runt om i landet, från Piteå i norr till Lund i söder. Den är fördelad på tolv olika operativa enheter med enhetschefer. Tillsammans utgör ni denledningsgrupp som du leder.
Vi söker nu en ledare som kan vara en central drivkraft i vår fortsatta utveckling. Du kommer att spela en viktig roll i att leda vårt arbete med att utforska det okända, bygga innovativa lösningar i samarbete med andra och skapa värde i en tid präglad av osäkerhet och snabb förändring. Om rollen I denna roll kommer du att navigera mellan olika aktörer och ekosystem – från näringsliv och offentlig sektor till forskningsvärlden – och fungera som en katalysator för förändring. Du leder din avdelningsledningsgrupp och tillsammans definierar ni både den strategiska inriktningen och leder den dagliga verksamheten. Du tar även en aktiv roll i divisionens ledningsgrupp och verkar för att skapa samarbeten på hela RISE även utanför divisionen. Som chef leder du verksamheten ekonomiskt och har både personal- och budgetansvar. Du involverar och coachar dina chefer för att nå önskade resultat och stärka innovationsförmågan. Du rapporterar till Divisionschef, och resor förekommer kontinuerligt i tjänsten. Placeringsort är Göteborg eller Stockholm. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen. Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att du kan behöva genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen nu eller längre fram. Vem är du? Du har förmågan att förstå och hantera komplexa samhällsutmaningar och bistå våra partners i att utveckla strategiska lösningar som främjar hållbar samhällstransformation. För att lyckas i rollen krävs att du har: • En bred och mångfacetterad bakgrund från både näringslivet och offentlig sektor, gärna inom forskning, samhällsutveckling eller innovation
• Är en erfaren och empatisk ledare som kan vägleda team och samarbetspartners genom osäkerhet och komplexitet. Du har gedigen erfarenhet från chefsrollen med formellt personalansvar
• En universitetsexamen, fördel med master eller disputerad men inget krav
• Kunskap och erfarenhet av att leda en verksamhet med ekonomisk styrning, personal- och budgetansvar.
• En stark strategisk förmåga och kan arbeta både operativt och på en övergripande nivå för att skapa långsiktig förändring
• Är engagerad i att skapa hållbar samhällsutveckling och har ett genuint intresse för digitaliseringens möjligheter
Som person är du en innovativ och relationsbyggande person som värdesätter samarbete. Du har en nyfikenhet, öppenhet och ett mod som engagerar och utvecklar din omgivning. Du har ett ledarskap där man får lov att testa och misslyckas för att lära sig. Du är lyhörd och kommunikativ samt jobbar aktivt för att skapa en trygg och tillitsfull arbetsmiljö. Är vi en bra match? På Protypande samhälle får du en unik möjlighet att vara med och forma framtidens samhälle genom att möjliggöra och skapa projekt som bidrar till verklig förändring. Här får du arbeta i en dynamisk och kreativ miljö, där du har möjlighet att påverka och leda viktiga samhällsförändringsinitiativ. Du blir en del av en organisation som är på frammarsch och som spelar en central roll i Sveriges innovationssystem och samhällstransformation. Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Divisionschef på Digitala system, Daniel Karlsson på daniel.karlsson@ri.seeller HR-chef Sandra Hesselmar på sandra.hesselmar@ri.se. Sista ansökningsdag är 20 februari och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. Sök utan personligt brev! Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Framtida CFO – här kommer din chans!

Ekonomiassistent
Läs mer Feb 4
Är du en ambitiös och nyfiken person som ser dig själv som en framtida CFO? Vill du få en unik inblick i ledningsgruppens arbete, bygga ett starkt nätverk och skaffa erfarenheter som ger din karriär en skjuts framåt? Då är detta din chans!
Vi söker nu en tillförordnad Exekutiv Assistent som fram till årsskiftet får arbeta tätt ihop med vår CFO. Detta är mer än en traditionell assistentroll – det är en möjlighet att utvecklas, påverka och få en smak av strategiskt ledarskap i en stor organisation.
Om rollen
I denna nyckelroll kommer du att:
Stötta CFO och ledningsgruppen inom ekonomi och säkerhetsskydd.
Få insyn i affärsbeslut, finansiell planering och bolagsstyrning.
Planera, koordinera och effektivisera arbetet inom ekonomi- och finansfunktionen.
Hantera och organisera möten, presentationer och nyckeldokumentation.
Bygga relationer internt och externt som kan öppna dörrar för din framtid.

Vi är väldigt sugna på att välkomna dig så snart som möjligt – det här är inte rätt jobb för dig som har uppsägningstid eller andra skäl att vänta. Tjänsten är på heltid och vi behöver dig fram till årsskiftet (självklart kan du vara ledig några veckor i sommar om du vill). Du är placerad på RISE huvudkontor, på Chalmersområdet i Göteborg.
Vem är du?
Du har en akademisk examen i Ekonomi och/eller Management.
Du är i början av din karriär men har redan visat framfötterna inom ekonomi, finans eller management.
Du är analytisk, strukturerad och har ett stort intresse för affärsutveckling.
Du har förmågan att hantera komplex information och dra slutsatser som skapar värde.
Du är IT-driven och duktig i outlook, excel, powerpoint och word.
Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift.
Du ser detta som en unik möjlighet att utvecklas mot en framtida ledarroll.

Varför ska du söka?
Det här är en språngbräda för dig som vill göra karriär inom ekonomi och finans.
Du får en plats i centrum av verksamhetens strategiska arbete.
Du skapar relationer och erfarenheter som kan bli avgörande för din framtid.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med?
Välkommen med din ansökan
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef Robert Casselbrant, +46 73 661 72 42. Sista ansökningsdag är 17 februari 2025.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO, 010-2284122 respektive Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.
Ansök nu och låt framtiden börja idag!

Ansök nu

Affärsinnovationsexpert - designmetodik, företagsledning & cirkulär ekonomi

Affärsutvecklare
Läs mer Jan 31
Om oss RISE är Sveriges forskningsinstitut och är statligt ägt. Vårt uppdrag är att verka för hållbar tillväxt i Sverige genom att stärka näringslivets konkurrenskraft och förnyelse samt bidra till en innovativ utveckling av samhället. Den rekryterande enheten på RISE heter Affärsdesign och har sedan 2013 arbetat med kunskapsbyggande inom cirkulär affärsmodellsinnovation inom områdena design, affärsekosystem och affärsinnovation. Vår utgångspunkt är att resursproduktiva cirkulära affärsmodeller kan katalysera konkurrenskraftig hållbar omställning och därmed radikalt minska klimat- och miljöpåverkan i samhället. Vi tror att inspirerande framgångsexempel på verkligt hållbara cirkulära affärsmodeller är den snabbaste vägen att bidra till hållbar omställning. För att kombinera en vetenskaplig utgångspunkt med praktisk tillämpning är vi är en blandning av disputerade forskare och erfarna företagsledare och konsulter. Gruppen sitter i Göteborg, Stockholm och Lund. Du kommer att jobba bortom enheten med många olika delar av RISE.
Hållbart värdeskapande – vår grundidé Digitalisering och hållbarhetstrender öppnar nya affärsmöjligheter genom att bättre utnyttja befintliga produktvärden, både ekonomiskt och miljömässigt. Produkter ersätts idag inte främst för att de är utslitna, utan för att användaren tröttnar på utseende, prestanda, eller för att nya regleringar eller ny teknik gör nya produkter mer attraktiva. Vi tror på en framtid där producent och säljare tar produktansvar och inte gör det till kundens problem när externa faktorer åldrar förra årets produktgeneration i förtid. Vi ser att såväl kund som producent ofta kan tjäna på att ekonomiskt värde bättre tas till vara på i redan producerade komponenter, material och produkter. Genom att accelerera skapandet av dessa affärsmöjligheter katalyserar vi näringslivets konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Om rollenDina huvuduppgifter blir att hjälpa oss bygga upp och utveckla vår verksamhet Circular business lab för att katalysera svensk näringslivs omställning till cirkulära affärsmodeller för ökad konkurrenskraft. Tjänsten innehåller inledningsvis främst säljmöten, processledning och affärsekosystemorkestrering och kommer att växa med din och organisationens utveckling.
Tjänsten är på deltid, 50% och placeringsort är Göteborg (Sven hultins plats 5).
Vem är du?Vi söker en senior expert på affärsdesign med djup kunskap inom affärsinnovation, processledning, designmetoder, cirkulär ekonomi, finansiering, delningsekonomi, tjänstefiering och business casing. Du har examen inom relevant område såsom design och/eller ekonomi.Du har erfarenhet från entreprenörskap eller som VD, strategisk rådgivning som namnkunnig konsult och från innovationssystemet. Vidare har du erfarenhet av att bygga finansiella modeller för cirkulär ekonomi. Du är mycket kunnig inom cirkulär omställning med erfarenhet från att praktiskt stödja och driva omställning av företag och organisationer. För att lyckas i rollen har du förmåga att kommunicera flytande i tal och skrift på både svenska och engelska.Erfarenhet från bank är meriterande.
Välkommen med din ansökan!Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Marcus Linder, +46 70 874 51 85. I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. Istället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är 14 februari, 2025. Urval kan komma ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann SACO 010-2284122 och Linda Ikatti, Unionen 010-5165161.
#LI-DNI

Ansök nu

Researcher in Applied Mechanics

Utvecklingsingenjör, maskin
Läs mer Dec 18
Are you looking for a new challenge in the realm of mechanical engineering? Do you have a curious and creative mind, eager to learn and to find new solutions across disciplines? Then RISE has an interesting job for you!

About us
We offer you an attractive workplace at a truly polytechnic research institute.

Our department has one of the largest experimental mechanics facilities in Sweden for R&D and commercial assignments related to material characterization, mechanical reliability, structural mechanics, and standardized testing.

The scientific expertise in our unit Mechanical Research and Innovation in Borås and Göteborg ranges from mechanical reliability, characterization of material properties and quality assurance of simulation models, to rock and soil mechanics, and large structures in steel and concrete.

We are now looking for a researcher to join our team in Gothenburg.

About the role
You will work with the conception, planning and execution of a wide range of research and development projects, as well as contributing with your expertise in industrial consultancy projects.

You will be part of the team around at least one of our two research areas: Mechanics and Reliability that is focused on material characterization, mechanical reliability and life evaluation, validation methodology and uncertainty quantification (VVUQ); Building and Infrastructure that is focused on concrete and steel structures, rock mechanics, monitoring and assessment of existing structures. Your focus will be mechanical reliability in industrial applications, including fatigue, statistical modelling and reliability of mechanical systems, material properties, numerical modelling and uncertainty quantification.

You are expected to take initiative and individual responsibility for the tasks at hand, but you are also part of a team, in close collaboration with your colleagues, including our experienced engineers and technicians in the lab. You will work closely with external project partners and industrial clients, as well as with colleagues in other parts of RISE.

The placement for this position is Gothenburg.

Who are you?
You have a PhD in mechanical engineering or related areas, such as engineering physics or applied mathematics & statistics. Expertise in solid and structural mechanics is required, including numerical modelling skills. Experience in applying machine learning methods to mechanical applications and previous industrial experience are meritorious.

As a person you are well organized and have an interest in creating new business and projects, but also an ability to develop existing ones. You are open to collaboration and enjoy working in and contributing to a team, but you are also comfortable working independently. You bring energy to the team and contribute actively to the development of a stimulating research environment.

You have excellent communication skills in English, preferably also in Swedish.

What we offer
At RISE, we want you to succeed and feel good! Together with your colleagues you contribute to a sustainable future and to securing a leading position for Swedish industry and research globally. You will work in a dynamic environment that gives you development opportunities both professionally and personally. We can't promise you an easy job, but we can offer you many committed and enthusiastic colleagues and some exciting industrial and societal challenges.

Do you want to be a part of the future? Welcome to RISE.

Welcome with your application
The closing date for applications is January 19, 2025. Interviews may be conducted throughout the application period. If you have any questions, you are welcome to contact Ola Widlund, Unit Director, +46-(0)10-516 50 17

Our union representatives are Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161 and Ingemar Petermann, SACO, 010-2284122.

Ansök nu

Forskare inom Maritim logistik

Logistikingenjör
Läs mer Dec 20
Vill du bli en del av Sveriges största maritima forskningsmiljö inom logistik? Är du nyfiken på att utforska såväl samhällsfrågor som industrins behov? Då har vi rätt tjänst för dig!

Om oss
Vi bedriver världsledande tillämpad maritim forskning inom flera områden såsom maritim logistik, hydrodynamik, vindframdrift och forskning inom försvarsrelaterade frågor.

Vi tar ansvar både för kunskaps- och metodutveckling för en hållbar maritim framtid. Vi söker nu dig som tillsammans med flera erfarna forskare vill ta en ledande roll i omställningen av sjöfarten.

Logistik är en ny enhet inom den maritima avdelningen på RISE. Enheten har ingått i Maritim forskning och nu växer vi och gör en satsning inom logistik. Vårt mål är att alltid ligga i framkant och möta kunders och andra intressenters behov utifrån en kombination av erfarenhet, nyfikenhet och nytänkande. Vi är ett internationellt team med personer från flera olika länder och med en bra mix av ålder och kön. De flesta har placering i Göteborg men det finns möjlighet att bo och arbeta från annan ort. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen.

Om rollen
Du kommer arbeta som forskare och projektledare i nationella och internationella forskningsprojekt med inriktning mot maritim logistik. I rollen ingår både ledning av små samt stora projekt, ledning av delprojekt/arbetspaket och utförande av specifika projektuppgifter. Du kommer vara involverad i hela processen, från projektidé och ansökan av offentliga medel till genomförande och spridning av resultat. Spridning av resultat sker både genom skriftliga rapporter, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapligt material och presentationer på konferenser eller seminarier. Det kommer finnas stor möjlighet att vara med och forma projekt och projektteam. Du kommer samarbeta både med externa partners i forskningsprojekt och med olika interna funktioner. Tyngden i tjänsten är på forskning med du kommer även arbeta i kommersiella uppdrag direkt mot industrin.

Tjänsten innebär resor nationellt och internationellt. Exempelvis har vi kontinuerligt flera pågående EU-projekt som innebär deltagande på projektmöten eller presentationer på seminarier/konferenser. Då vi ibland arbetar i säkerhetsklassade projekt kan säkerhetsprövning komma att ske längre fram.

Vem är du?
Vi söker dig som är forskare inom logistik eller supply chain management och som vill utveckla ny kunskap inom maritim logistik. Du är en disputerad forskare. Som forskare ser vi gärna att du har erfarenhet av både kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik. Vi ser att du har ett intresse för industrins behov och det är meriterande om du har erfarenhet från industrin och har arbetat med logistik, t.ex. inom sjöfarten, intermodala transporter eller hamnutveckling. Du har drivit egna projekt och deltagit i internationella sådana. Du har också erfarenhet av att ansöka om offentlig finansiering och att leda och delta i publikationer till konferenser och vetenskapliga journaler. Du har under åren byggt upp ett forskningsnätverk inom logistik.

Som person är du nyfiken på att utforska såväl samhällsfrågor som industrins behov. Du tar ett stort ansvar i att driva projektarbetet framåt samt se nya projektmöjligheter. Vidare är du kommunikativ, relationsbyggande och har god samarbetsförmåga. Det är krav på flytande engelska i tal och skrift och det är meriterande om du talar svenska.

Är vi rätt för varandra?
Vill du bli en del av en världsledande maritim forskningsenhet? RISE Maritima avdelning är i stark frammarsch och tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor kommer du bidra till en hållbar maritim framtid. Vi är en mycket diversifierad grupp med internationell expertis som innehåller flera olika nationella ursprung. Hos får du både stora möjligheter till påverkan samt goda möjligheter att bygga ditt nätverk inom branschen!

Välkommen in med din ansökan!
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen är du välkommen att kontakta Vendela Santén, Strategic Manager Maritime Logistics, +46730729179 eller Christian Finnsgård, Head of Research, +46730729156. Sista ansökningsdag är 15 januari 2024 och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden.

Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu