Göteborg: IF Metall söker vikarierande lokalombudsman till Göteborg

Hitta ansökningsinfo om jobbet IF Metall söker vikarierande lokalombudsman till Göteborg i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-10-01 // Varaktighet: Heltid

IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Nu söker vi en vikarierande lokalombudsman till avdelningen i Göteborg. Tjänsten är ett vikariat som sträcker sig emellan november 2024 till september 2025.

Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak bestå av att ge arbetsrättslig rådgivning och att företräda medlemmar i förhandling och tvister. I tjänsten ingår att rekrytera medlemmar, bilda klubbar, stödja och att stärka organisationen samt att skapa engagemang för medlemskap och fackliga värderingar. I rollen ingår att i samarbete med övriga ombudsmän och administratörer genomföra arbetsuppgifter som är kopplade till den fackliga verksamheten.

Som ombudsman arbetar du med starkt engagemang på uppdrag av avdelningsstyrelsen, för medlemmarnas intressen. Det är ett omväxlande arbete med många kontaktytor och arbetet förekommer inom hela avdelningens geografiska område. Arbetet innehåller i huvudsak förhandlingar inom Bemanning, Motorbransch och Svemeks avtalsområden. Du svarar självständigt för förhandlingar och medlemsärenden och ger ett löpande stöd till medlemmar och förtroendevalda.

Löne- och anställningsvillkor är enligt avtal för lokalombudsmän.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av fackligt arbete som fackligt förtroendevald med kunskaper inom arbetsrätten. Rollen kräver också att du har erfarenhet av förhandling.

För att lyckas i rollen är du kommunikativ och flexibel. Du kan arbeta både självständigt och i grupp och du drivs av att arbeta med och för människor. Du arbetar strukturerat, kan anpassa dig till förändringar och behåller ett lugn även i pressade situationer.

Vi söker dig som delar arbetarrörelsens värderingar och har ett gediget intresse för fackliga frågor.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Det är också ett krav att du har en god vana att hantera IT verktyg som stöd i ditt arbete. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav.

Kontakt
Lokal samordnare, Angelica Teiffel: 070-661 27 42

HR-Generalist, Carolina Mannerqvist: 08-786 80 89

IF Metall
IF Metall, organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 12 900 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. Det är en kunskapsintensiv organisation som strävar efter en god arbetsmiljö för alla, värdesätter olikheter i arbetsgrupper och eftersträvar mångfald i alla avseenden. Vi erbjuder dig ett professionellt, meningsfullt och utvecklande arbete som arbetar med ständig utveckling av människan och industrin.

Läs mer på ifmetall.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Ombudsman

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Ombudsman.

Ombudsman

Läs mer Apr 24
Vänsterpartiet Göteborg söker ombudsman för tidsbegränsad anställning fr.o.m. 2025-09-01 t.o.m. 2026-09-30. Anställningen kommer inledningsvis vara ett vikariat för vår ombudsman med huvudansvar för partiföreningsstöd, men kommer under våren då ordinarie anställd kommer tillbaka övergå i en valanställning under 2026 års valrörelse.


Vänsterpartiet Göteborg är ett av Vänsterpartiets största partidistrikt. Cirka 2600 medlemmar är organiserade i 16 partiföreningar. Vänsterpartiet Göteborgs verksamhet drivs framförallt av ideella krafter och styrs av gemensamt fattade beslut. Partiets verksamhet samordnas från distriktsexpeditionen som bemannas av fem heltidstjänster och leds av en kanslichef.


Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna som ombudsman med ansvar för partiföreningsstöd innebär bl.a. följande:
stötta partiföreningsstyrelser med att planera sin verksamhet
stötta partiföreningar med att arrangera möten, studier och utåtriktade aktiviteter
stötta partiföreningar i utåtriktat arbete och kampanjarbete
planera och genomföra styrelseutbildningar och andra bildningsinsatser i partiföreningarna
planera och genomföra utåtriktade och interna evenemang, utbildningar och manifestationer
stötta utskott i verksamhet
tillsammans med övrig personal var med och arrangera konferenser utbildningar och evenemang för distriktet.



Som valanställd kan dina arbetsuppgifter vara väldigt varierande och styrs till stora delar av valorganisationens behov. Det kan röra sig om allt från planering och/eller samordning av valaktiviteter till stöttning av föreningars valarbete eller direkta insatser i valrörelsearbetet.


Kvalifikationer
Du sympatiserar med och har god kännedom om Vänsterpartiet. Erfarenhet från uppdrag eller engagemang i Vänsterpartiet eller närstående organisationer är meriterande och värderas högt. Du ska ha föreningsvana och erfarenhet av styrelsearbete i Vänsterpartiet eller andra ideella organisationer. Du har förmåga att planera ditt arbete och arbeta självständigt, du kan identifiera och ta initiativ till lösningar på problem eller utmaningar som uppstår. Samtidigt är du bra på att samarbeta och utveckla dina arbetsuppgifter tillsammans med andra. Du förstår vikten av att förankra olika beslut i en medlemsstyrd organisation.


Upplysningar
Anställning: Allmän visstid
Tillträde: 250901
Avslut: 260930
Omfattning: 100% (37,5 tim/vecka).
Arbetstid: Målstyrd arbetstid, arbete kvällar och helger förekommer.
Lön: Enligt lönetrappa för politisk sekreterare i kollektivavtal.
Kollektivavtal: Folkrörelseavtalet tecknat mellan Fremia och Handelsanställdas förbund.
Arbetsplats: Andra långgatan 20, Göteborg, med möjlighet till hemarbete i enlighet med fastställd policy för arbetsplatsen.



Ansökan
Mejla din ansökan senast den 25 maj 2025 till jonas.karlin@vansterpartiet.se


Kontaktuppgifter
Jonas Kårlin (Kanslichef)
E-post: jonas.karlin@vansterpartiet.se
Telefon: 070-919 99 54


Sara Carlsson Hägglund (distriktsordförande)
E-post: sara.carlsson.hagglund@vansterpartiet.se
Telefon: 0762291071

Ansök nu

Ombudsman

Läs mer Apr 16
Ombudsman 

Vision är ett modernt och växande fackförbund i ständig förändring. Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i kommuner, regioner, privata företag eller kyrkan. Våra 218 000 medlemmar finns över hela landet och inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO 

  

Ombudsman till Visions center i Göteborg 
Vill du vara med och utveckla Visions verksamhet så att vi växer i facklig styrka och når fler nya medlemmar och förtroendevalda? Då ska du söka jobb som ombudsman hos oss! 

På Vision arbetar vi tillsammans för att förbättra villkoren i arbetslivet. Vi erbjuder ett utvecklande och meningsfullt arbete där du får använda dina styrkor inom coachning, utbildning, kommunikation och fackligt stöd – varje dag. Hos oss blir du en del av ett engagerat team som brinner för att ge bästa möjliga service till medlemmar och förtroendevalda. 

Vårt center i Göteborg består av 17 kollegor som tillsammans stöttar omkring 32?000 medlemmar i regionen. Vi arbetar med moderna, flexibla arbetssätt och lägger stor vikt vid samarbete, självledarskap och balans i arbetslivet. Vårt nyrenoverade kontor i centrala Göteborg är både hemtrevligt och funktionellt – här finns plats för både fokuserat arbete och kreativa möten. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

• Stötta och utveckla lokalt fackligt arbete genom att arbeta konsultativt och coachande mot förtroendevalda och styrelser. 


• Genomföra arbetsplatsbesök, hålla utbildningar och driva verksamhetsaktiviteter.


• Arbeta med medlemsrekrytering och organisering av förtroendevalda. 


• Tillsammans med övriga kollegor ansvara för särskilda uppdrag och arbetsområden på centret. 

Vi söker dig som: 

• Har erfarenhet av att arbeta konsultativt och coachande med medlemmar och förtroendevalda. 


• Har god kunskap om arbetsrätt, arbetsmiljö och erfarenhet av förhandling. 


• Är trygg i att hålla utbildningar och har en mycket god pedagogisk förmåga. 


• Är strukturerad, självständig och van vid att planera och driva ditt eget arbete. 


• Är initiativrik och lösningsfokuserad. 


• Har mycket god förmåga att kommunicera och anpassa ditt sätt utifrån mottagare och sammanhang. 


• Har god digital vana och arbetar obehindrat i Office 365 och har vana vid CRM-system. 


• Har körkort och tillgång till bil. 

Du har ett stort engagemang för fackliga frågor och tycker om att arbeta nära människor. Du är bra på att bygga relationer, skapa förtroende och få andra att växa. Hos oss kommer du att trivas om du gillar att arbeta i team, samtidigt som du tar ansvar för dina egna uppdrag. 

Om anställningen 
Tjänsten omfattar Västra Götalands län och Hallands län, vilket innebär resor inom området. Det här är en visstidsanställning till och med 30 juni 2026, med tillträde enligt överenskommelse. 

Välkommen med din ansökan och CV. Urval och intervjuer sker löpande. 

Sista ansökningsdag är 2 maj 2025. Du ansöker genom att klicka på knappen ansök nedan.

Ansök nu

Operative Export Control Manager, Business Compliance

Läs mer Sep 30
Vill du vara med och bidra till en säkrare och tryggare omvärld? Ta chansen och sök tjänsten Operative Export Control Manager inom gruppen Export Control - Programs inom affärsområdet Surveillance på Saab AB.

Vi erbjuder dig en möjlighet att arbeta i en spännande roll i ett bolag som verkar på en global marknad med världsledande produkter, tjänster och lösningar som täcker allt ifrån militärt försvar till civilt försvar.

Din roll

Du blir en del av vårt exportkontrollteam på avdelningen Business Compliance, som finns i Järfälla, Göteborg och Linköping. För denna tjänst är placeringsorten Järfälla eller Göteborg.

I din roll inom gruppen Export Control - Programs arbetar du operativt med exportkontrollfrågor nära en eller flera projektorganisationer och du är då ett nära stöd till projektledningen inom de olika affärsenheter som finns inom affärsområdet Surveillance.

I rollen inom gruppen Export Control - Programs är dina huvudsakliga arbetsuppgifter;

*

Operativt arbete inom projektorganisationer i exportkontrollrelaterade frågor för att säkerställa efterlevnad av tillämpliga lagar och förordningar
*

Ansvara för att ta fram och implementera exportkontrollplaner inom projekten
*

Säkerställa att de interna rutinerna och processerna gällande exportkontroll efterlevs
*

Ansvara för projektens rutiner vid leveranser
*

Ansvara för att ha kontroll på vilken materiel som omfattas av re-exportrestriktioner och vilka restriktioner som föreligger inom projekten
*

Ansvara för projektens interna processer kopplat till ansökning av tillstånd till vår myndighet, Inspektionen för strategiska produkter (ISP).
*

Ansvara för att identifiera och ta fram rutiner för projekten avseende användning av interna exportkontrollverktyg
*

Ansvara för utbildning i exportkontroll inom projekten
*

Ansvara för framtagande av underlag inför årlig rapportering till ISP som sammanställs inom Business Compliance inom projekten



Din profil

Önskvärt är att du har några års erfarenhet från ett företag som arbetar med svensk- och internationell exportkontroll av strategiska (kontrollerade) produkter. Det är fördelaktigt att du har erfarenhet av arbete inom projektledning eller en projektstyrd organisation. Ditt engagemang är en viktig del av att säkra efterlevnad av Saabs åtagande inom exportkontrollområdet.

Vi tror att du som söker:

*

Har integritet och är serviceinriktad
*

Har god samarbetsförmåga och är lyhörd

*

Har god analytisk förmåga, är noggrann och kan jobba självständigt
*

Har en stark drivkraft i ditt arbete och kan hantera flera ärenden parallellt
*

Trivs i rollen som intern rådgivare och kravställare

Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.

Vad blir du en del av

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 19 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Läs mer om oss här


Affärsområdet Surveillance erbjuder världsledande sensorteknik inom övervakning och beslutsstöd för att skydda mot hot. Portföljen omfattar luftburna, markbaserade och marina radarer, elektronisk krigföring, stridsledning, flygsystem och cybersäkerhet. Om du är intresserad av vilka förmåner som du kan ta del av som anställd på Saab i Sverige, kan du läsa om dem här

Vi erbjuder en kreativ arbetsmiljö där balans mellan arbete, fritid och familjeliv är en självklarhet. Tillsammans med dina kollegor ges du möjlighet att utvecklas inom vårt teknikområde samtidigt som du lär dig mer om nya inriktningar och på så sätt fördjupar dina kunskaper.

Saab är ett företag där människan står i centrum. Vi har en god arbetsmiljö där vi stöttar och hjälper varandra att göra vårt bästa. Kontinuerligt lärande, välmående, karriär- och talangutveckling är exempel på områden där vi alltid arbetar hårt för att säkerställa att du som medarbetare får de möjligheter som du behöver.

Ansök nu

Doktorandsombudsman (DOMB) to Chalmers Student Union

Läs mer Jun 25
Chalmers Student Union seeks a Doktorandsombudsman (DOMB) with focus to support Chalmers Doctoral Student Guild (DS)
Chalmers Student Union is a non-profit organisation with approximately 13,000 members run by the students at Chalmers. In addition to the non-profit part, Chalmers Student Union owns a business group with hundreds of employees and several companies including student housing, gym / health care, conference and restaurant operations and shop to be able to offer affordable and relevant service to our members. Students are members and we will give them value within the companies they run.
The Student Union works to ensure that Chalmers students and doctoral students get the most out of their study time or their doctoral programme. Quality of education, labour market issues and student social life are our focus areas. With over 50 committees and associations and Sweden's most committed students, we are one of the most active student unions in Europe.
About DOMB
The task of the DOMB is to assist and help individual PhD students at Chalmers with problems that may arise concerning all aspects of doctoral employment and research process. Chalmers student Union and DS' goal is that PhD students at Chalmers University of Technology get the best possible education by having an excellent work environment.
DOMB is hired/employed by the Student Union and should not be bound to other duties which may affect the main responsibilities as DOMB. This means, for example, that DOMB should preferably not be affiliated to Chalmers other than through the DS.
The workload typically is around 35% of a full-time employment but can vary over time depending on the demand for the DOMB's services.
We are looking for someone who has excellent social and communication skills and who are understanding and empathetic. You should be unbiased and solely act to protect the interest of the PhD students. You should also be able to support PhD students in potentially difficult conversations and thus be able to display authority, you are furthermore trusted with keeping absolute confidentiality between the DOMB and their clients.
Neutrality is a main issue this implies that there is no current Chalmers employment or professional connections to Chalmers (or overlapped GU departments).
The main responsibilities
-Offer weekly consultation times at the DOMB office, located in the Student Union Building.
-Offer consultation by appointment.
-Be available to support the student in potentially difficult meetings.
-Be bound to absolute confidentiality and keep confidential case records.
-Continuous reporting to DS and yearly write a report on the DOMB's work.
-Engage with the Doctoral Students' board, the student union's management team, and the leadership at Chalmers to identify and address structural challenges faced by PhD students, and to explore potential solutions.
Qualifications
-Excellent communication skills, both written and oral, in English and Swedish
-Capable of negotiating with university officials, such as Prefects, on behalf of students.
-Must stand firm yet polite, utilizing research and evidence to support cases, with an intuition for when to escalate or de-escalate situations.
-Skills in concise and clear communication are crucial.
- IOA (International Open Academy) certification is a plus.
-Experience with working conditions at Swedish Universities
Merits
-Knowledgeable in scientific literature on doctoral pedagogy, bullying, sexual harassment, disability, etc.
-Knowledgeable in labour and immigration laws and regulations.
-Experience in handling complex cases, ideally as an advocate.
-Experience as a DOMB.
-Experience in supervision, especially PhD student supervision.
-Teaching experience at university level.
-PhD or a similar experience in research.
-Preferably within engineering or natural sciences.
-Experience with student representation or counselling.
Candidates from HR/admin backgrounds are not preferred due to potential subordination in power dynamics within universities.
Personality
-Have punctuality and respect the agreed meeting time.
-Must maintain total confidentiality, never discussing cases with friends, colleagues, or family.
-Must be completely neutral and non-judgmental towards students.
-Advice should be unbiased, transcending personal prejudices.
-Requires genuine empathy to listen and understand students' issues.
-Willing to be reachable 24/7, including nights, weekends, and holidays.
-Recognizes the importance of availability in critical situations, potentially including suicide prevention.
Employment
The DOMB is provided with a mobile telephone and access to an office space for consultations at the Chalmers Student Union building.
The Board of the Chalmers Doctoral Students Guild (DS) is the representative body of PhD students at all departments at Chalmers University of Technology. It represents the PhD students' interests in several keyboards and committees at Chalmers.
Application procedure
The applicants should send their information to vd@chalmersstudentkar.se
The position is open until filled.
The review of applications is done continuously.
The description of DOMB’s role can be also found on the DS webpage (https://www.dokt.chs.chalmers.se/support-for-phd-students/doktorandombudet-domb/)

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Industrifacket Metall

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Industrifacket Metall .

IF Metall söker lokalombudsman till avdelningen i Göteborg

Ombudsman
Läs mer Feb 28
IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Har du erfarenhet av förhandling och goda kunskaper i gällande arbetsrätt? Nu söker vi en lokalombudsman till avdelningen i Göteborg. Som ombudsman erbjuds du ett omväxlande arbete med många kontakter och samarbeten. Här får du möjlighet att på ett professionellt sätt företräda medlemmar i förhandling och säkerställa medlemmens rättigheter enligt lag och avtal.

Tjänsten är en tillsvidareanställning och omfattar heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Vi ser fram emot din ansökan!

 

Om tjänsten

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att ge arbetsrättslig rådgivning och att företräda medlemmar i förhandlingar och tvister. I tjänsten ingår att rekrytera medlemmar, bilda klubbar, stödja och att stärka organisationen samt att skapa engagemang för medlemskap och fackliga värderingar.

I tjänsten ansvarar du för att teckna kollektivavtal på arbetsplatser inom IF Metalls områden och där det finns medlemmar. En viktig del i rollen är att genom dialog och rådgivning stötta klubbar. Arbetet handlar om att bygga relationer, etablera förtroende men också att lösningsinriktat genomföra förhandlingar, på de arbetsplatser där du tilldelas förhandlingsmandat. Fokusområden är att prioritera arbetsplatser utan klubb men också att särskilt uppmärksamma kvinnors arbetssituation och yrkesutveckling. I rollen förväntas du stärka fackligt-politiskt arbete genom att engagera dig i politiska beslut som är viktiga för medlemmarna.

Som ombudsman arbetar du på uppdrag av avdelningsstyrelsen, för medlemmarnas intressen. Arbetet förekommer inom avdelningens geografiska område och de kollektivavtalsområden som finns i regionen. Du svarar självständigt för förhandlingar och medlemsärenden och du rapporterar till avdelningens samordnare. I övrigt har du ett nära samarbete med ombudsmän och administratörer på avdelningen. 

Löne- och anställningsvillkor är i enlighet med våra avtal för lokalombudsmän.

 

Vem är du?

Vi söker dig som har erfarenhet av fackligt arbete som fackligt förtroendevald med goda kunskaper inom arbetsrätten. Rollen kräver att du har erfarenhet av förhandling, arbetsrättslig rådgivning och att du har arbetat med medlemsrekrytering. Har du erfarenhet av att bilda klubbar, värva förtroendevalda och kollektivavtalsteckning eller om du tidigare har arbetat som lokalombudsman ser vi det som meriterande. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Det är ett krav att du har en god vana att hantera IT-system som stöd i ditt arbete. Då resor förekommer i tjänsten är körkort ett krav.

Som person är du relationsskapande, kommunikativ och lösningsorienterad. Du är van att göra egna prioriteringar och organisera arbetet på så sätt att medlemmen alltid får hjälp och stöd. Du förstår hur viktigt det är att förhandlingar hanteras rätt då resultatet kan få direkta konsekvenser för den enskilde men också för kollektivet. Du är trygg i beslut och förstår hur viktigt det är att formalia blir rätt för möjligheten att driva ärenden vidare. Som person är du ansvarstagande och resultatinriktad samt har förmågan att behålla ett lugn även i pressade situationer. Du delar arbetarrörelsens värderingar och har ett intresse för arbetsrättsliga frågor.  

 

Kontakt

Lokal samordnare, Angelica Teiffel: 070-661 27 42

HR Generalist, Carolina Mannerqvist: 08-786 80 89

 

Om verksamheten

IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustri, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. Det är en kunskapsintensiv organisation som strävar efter en god arbetsmiljö för alla, värdesätter olikheter i arbetsgrupper och eftersträvar mångfald i alla avseenden. Vi erbjuder dig ett professionellt, meningsfullt och utvecklande arbete i en organisation som verkar för ständig utveckling av människan och industrin. Läs mer på: ifmetall.se

Ansök nu

IF Metall söker lokalombudsman för vikariat till avdelningen i Göteborg

Juridisk ombudsman
Läs mer Nov 18
IF Metall organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har över 300 000 medlemmar på 13 000 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Vi på IF Metall söker lokalombudsman för en vikariatstjänst till avdelningen i Göteborg. Som ombudsman erbjuds du ett meningsfullt och utvecklande arbete, där du gör skillnad för avdelningens medlemmar varje dag. Tjänsten är på heltid och vikariatet sträcker sig från 1 februari 2021-15 december 2021.

Arbetsuppgifter
Avdelningen bevakar och företräder medlemmarnas intressen inom flera olika områden såsom löner, anställningsvillkor, arbetsmiljö och försäkringsfrågor .   

Som ombudsman kommer dina arbetsuppgifter vara att bedriva förhandlingsstrategiskt arbete, ge arbetsrättslig rådgivning och att företräda medlemmar i förhandling. I rollen svarar du även för att teckna kollektivavtal, rekrytera medlemmar, bilda klubbar och att stärka organisationen. Arbetet förekommer inom hela avdelningens geografiska område och ansvaret sträcker sig över de kollektivavtalsområden som finns i regionen. Som ombudsman har du ansvar för administrativa arbetsuppgifter såsom att skriva protokoll, registrera förhandlingar i IF Metalls medlemssystem.

Du arbetar på uppdrag av avdelningsstyrelsen, för medlemmarnas intressen. Arbetet är omväxlande med många kontaktytor. Du svarar självständigt för medlemsärenden och förhandlingar. Arbetet förekommer inom avdelningens geografiska område och ansvaret sträcker sig över de kollektivavtalsområden som finns i regionen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har goda arbetsrättsliga kunskaper och erfarenhet av förhandling. Det är önskvärt att du som söker har erfarenhet av organisering eller att teckna kollektivavtal.

Som person är du ansvarstagande och relationsskapande. Du drivs av att självständigt strukturera ditt arbete, du löser problem och arbetar utvecklingsinriktat. Därtill önskar vi en god samarbetsförmåga och att du är lyhörd. Vi förutsätter att du som söker delar arbetarrörelsens värderingar.

För att bli aktuell för denna tjänst har du som lägst avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande. Du är van användare av Office-paketet som hjälpmedel och med goda kunskaper i svenska, både tal och skrift. Behärskar du även engelska eller annat språk betraktas det som meriterande. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav.

Organisationen eftersträvar mångfald och värdesätter de kvalitéer, som jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Bakgrundskontroll kommer genomföras på slutkandidat.

Kontakt
Lokal samordnare avdelningen i Göteborg, Angelica Teiffel: 031-774 32 52
HR-Generalist Förbundskontoret, Linda Sjögren: 08-786 81 90

Varmt välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 2 december 2020. Urval påbörjas först efter sista ansökningsdag. Sök tjänsten genom att klicka på 'Ansök’ via länken: https://ifmetall.easycruit.com/vacancy/2603661/173781?iso=se

IF Metall

IF Metall, organiserar anställda inom verkstads-, bil- och kemiindustrin, gruvor, läkemedelsföretag och tvätterier, och har 310 000 medlemmar på 12 900 arbetsplatser runt om i Sverige. Omkring 21 procent av medlemmarna är kvinnor. IF Metall har en feministisk syn och verkar för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Ansök nu

Kommunikatör

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Sep 14
Till vårt ESF-projekt Kompetenssäkrad industri söker vi en kommunikatör på 50% för att kommunicera projektets resultat, värdet av strategisk kompetensförsörjning och hur mindre industriföretag kan komma igång med sitt arbete på ett smart och strukturerat sätt. Uppdraget är en visstidsanställning och sträcker sig fram till den31 maj 2020. Arbetsgivare är IF Metall och placeringsort Göteborg där vårt projektteam finns.

I din roll som kommunikatör ingår att initiera, planera, producera och leverera målgruppsanpassad intern och extern kommunikation. Du ska tillsammans med projektledningen göra strategiska val av vilka format och kanaler som är mest effektiva för att nå fram till dem vi vill nå med kommunikationen.
I uppdraget ingår även produktion av layout och material för tryck och/eller digital publikation samt att ansvara för den hemsida där vi publicerar information om projektet och annan relevant information kring de metoder och verktyg som används och utvecklas i projektet.
Redaktionellt arbete med att formulera kommunikation utifrån olika typer av råmaterial ingår också i uppdraget.
Projektet ska kommunicera både internt och externt. Inom projektet ska kommunikationen bidra till förutsättningar för ökad delaktighet i projektet och till en medvetenhet om ESF-rådets roll som medfinansiärer. Detta innebär till exempel att till projektets olika aktörer fortlöpande kommunicera:
- projektets mål och förväntade resultat
- erfarenheter och resultat utifrån projektets genomförandeplan
- resultat från projektets löpande utvärdering
- de horisontella principerna och hur de tas tillvara i projektet
- ESF-rådets roll och syften med utlysningen projektet är en del av
Den externa kommunikationen ska bidra till att ökad kännedom om projektet och dess resultat samt hur den nationella struktur som projektet syftar till att utveckla och stärka fungerar och vilka stöd den har att erbjuda. Den externa kommunikationen ska också bidra till att inspirera och motivera samverkansorganisationernas medlemmar, såväl arbetsgivare som fackligt förtroendevalda och enskilda medarbetare, att aktivt komma igång och arbeta mer strategiskt med kompetensförsörjning i sina sammanhang.


För att bli framgångsrik i rollen som projektets kommunikatör tror vi att du som söker har följande kvalifikationer:
Examen från högskola eller yrkeshögskola med inriktning på medie- och kommunikation, journalistik eller motsvarande reell kompetens som du kan styrka.
Projektet är ett nationellt ESF projekt med många aktörer och intressenter och du bör ha vana av att arbeta i större projekt med många parallella flöden av kommunikation.
Erfarenhet av kommunikation som syftar till påverkan, både operativt och strategiskt, gärna inom politiska och/eller intresseburen sektor.
Goda kunskaper om och intresse för närings- och samhällsliv, gärna med fokus på arbetsmarknads-relaterade frågor och strukturer kopplade till förutsättningar för det livslånga lärandet
Goda kunskaper i Officepaketet och grafiska program, erfarenhet av att arbeta i CMS eller annat publiceringsverktyg samt att självständigt producera grafiskt material i till exempel Indesign (Adobe CC).
Mycket god förmåga att formulera dig och kommunicera på svenska i tal och skrift är ett krav och god förmåga att kommunicera på engelska är ett plus.
Du har arbetat med såväl hemsidor som sociala medier och har en god erfarenhet av redaktionellt arbete. Uppdraget kräver att du är en god skribent med känsla för att hitta rätt tonalitet och form beroende på kanal och målgrupp.

Du har förmåga att självständigt fånga upp vad som är relevant att kommunicera för att nå projektets målsättningar. Du planerar dina arbetsuppgifter och genomför dem på ett strukturerat och resultatinriktat sätt. Du har lätt för att samarbeta, är utåtriktad och tar gärna kontakt med deltagare, aktörer och intressenter i projektet för att inhämta information som behövs.



Kompetenssäkrad industri är ett ESF-finansierat projekt som syftar till att stärka mindre industriföretags förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt med sin kompetensförsörjning i en kvalitetssäkrad process där branschvalidering är en utgångspunkt för att synliggöra befintlig och saknas kompetens i relation till företagets förutsättningar för konkurrenskraft. Det gör projektet dels genom direkt samarbete med drygt 200 företag över hela Sverige och indirekt genom att stärka det nationella systemet för branschvalidering, kompetensutveckling och certifiering av yrkeskompetens.

Organisationerna bakom Svensk industrivalidering ser projektet som strategiskt viktigt för att öka andelen industriföretag som genom branschvalidering och en kvalitetssäkrad process för hur man fortlöpande arbetar med sin kompetensförsörjning.

Ansök nu

Projektkoordinator / ekonom

Utbildningskoordinator
Läs mer Aug 30
Som projektkoordinator/ administratör kommer du att delta i planering av olika aktiviteter i projektet. Du kommer att ansvara för löpande administration, dokumentation och rapportering enligt ESF-rådets krav. Du hanterar och diarieför dokumentation och ärenden inom projektet. I arbetsuppgifterna ingår även schemaläggning av olika aktiviteter, mötesbokningar, och mötesanteckningar.

Som projektekonom ansvarar du för olika inköp och beställningar av varor och tjänster till projektets olika aktiviteter samt för den ekonomiska uppföljningen av projektet. Tidsrapportering och fakturahantering är viktiga inslag i arbetet. Du har nära samarbete med projektledaren och rapporterar kontinuerligt till projektets styrgrupp.


Som person är du strukturerad, noggrann och ansvarsfull. Du är självständig, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra människor. Du har ett metodiskt arbetssätt och missar inga deadlines.

Kompetenssäkrad industri är ett ESF-finansierat projekt som syftar till att stärka mindre industriföretags förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt med sin kompetensförsörjning i en kvalitetssäkrad process där branschvalidering är en utgångspunkt för att synliggöra befintlig och saknas kompetens i relation till företagets förutsättningar för konkurrenskraft. Det gör projektet dels genom direkt samarbete med drygt 200 företag över hela Sverige och indirekt genom att stärka det nationella systemet för branschvalidering, kompetensutveckling och certifiering av yrkeskompetens.

Ansök nu