Hitta ansökningsinfo om jobbet Avdelningssamordnare i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.
ARBETSUPPGIFTER
Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsfastighetsförvaltningen har en central roll i denna utmaning. Avdelningen Projekt och investering har det viktiga uppdraget att genomföra projekt för ny-, ombyggnations- och underhållsprojekt för att möta stadens behov av skolor, förskolor, äldreboenden och boenden med särskild service. Totalt hanterar avdelningen projekt och investering runt 1000 projekt i delar av, eller genom hela byggprocessen från förstudie till överlämnande och garantiförvaltning. Avdelningen omsätter i dagsläget närmare tre miljarder per år.
Enheten som du kommer ingå i, Projektplanering och utveckling, har till uppgift att utveckla och ge stöd till avdelningens chefer inom områdena; ledning och styrning, samordning och administration, portföljhantering samt kalkyler och kostnadsberäkningar.
Som Avdelningssamordnare kommer du arbeta som kvalificerat ledningsstöd till avdelningens chefer inom ledning och styrning samt planering och uppföljning av avdelningens årshjul och arbete. Detta innebär att du kommer:
• Ansvara för avdelningens övergripande kvalitets- och utvecklingsarbete inom årshjulet för ledning och styrning. I detta ingår att samordna och följa upp arbete med nulägesanalys, målarbete, verksamhetsplaner, internt kontrollarbete, uppföljningsrapporter och nyckeltal.
• Samarbeta med förvaltningscontroller och övriga avdelningars samordnare.
• Planera, administrera och delta i veckovisa ledningsgruppsmöten samt följa upp beslut och uppdrag.
• Planera och genomföra avdelningsmöten, kvartalsuppföljning och utvecklingsdagar för avdelningen, i samråd med ledningsgrupp.
• Driva uppdrag och utredningar på uppdrag av avdelningschef.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning, gärna med inriktning mot offentlig förvaltning, och några års relevant yrkeserfarenhet inom verksamhetsutveckling, planering och uppföljning. Du har erfarenhet av att leda workshops.
För denna roll är det meriterande med erfarenhet från en politiskt styrd organisation och av liknande uppgifter med stöd till chefer. Även erfarenhet av att hantera planerings- och uppföljningssystem som Stratsys, Onenote, Teams och Sharepoint samt Officepaketet är meriterande.
Som person ser vi att du har förmåga till helhetssyn och kan sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Det är viktigt att du är lyhörd för verksamhetens behov med fokus på avdelningens ledningsgrupp som intern kund. Du upprättar tydliga mål, omvandlar dessa till en konkret handling och planerar aktiviteter i god tid samt ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Du tar egna initiativ till att identifiera utvecklingsområden i arbetssätt och är bra på att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt.
ÖVRIGT
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.