Göteborg: Handläggarchef till Göteborgs tingsrätt, vikariat

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggarchef till Göteborgs tingsrätt, vikariat i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-10-01 // Varaktighet: Heltid

Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.




Arbetsbeskrivning

Rollen som handläggarchef är en operativ chefsroll där du leder och följer upp arbetet på ett av domstolens avdelningskanslier. Tillsammans med ditt team om ca 10 domstolshandläggare bereder ni de mål och ärenden som fördelas på avdelningen. Du har fullt personal- och arbetsmiljöansvar för dina medarbetare.


Din närmsta chef är avdelningens chefsrådman. Du arbetar i nära samverkan med din närmsta chef i frågor som rör arbetet på avdelningen. Du kommer även att ingå i en grupp av mellanchefer som har ett tingsrättsövergripande uppdrag. Er uppgift är att samverka med varandra i utvecklingsfrågor och att hjälpa varandra vid exempelvis arbetstoppar, allt för att uppnå tingsrättens övergripande mål på effektivitet och kvalitet.


Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har minst treårig gymnasieutbildning, gärna kompletterad med relevant eftergymnasial utbildning inom samhällsvetenskap eller juridik. Vi vill att du även har erfarenhet av arbete som domstolshandläggare i allmän domstol. Det är meriterande att ha arbetat som handläggarchef eller i en liknande operativ chefsroll. Det är även meriterande att ha haft ett utökat ansvar som domstolshandläggare, genom att exempelvis vara kvalificerad domstolshandläggare.


Du trivs med varierande uppgifter och kan både leda och delta i det operativa arbetet. Det krävs att du som chef har förmågan att själv ta ansvar för att driva processer framåt och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Det är av stor vikt att du kan få med dig och engagera dina medarbetare i arbetet mot de gemensamma målen. Som ledare är du trygg, stabil och har en god självinsikt


Anställningsvillkor

Tillträde enligt överenskommelse.


Anställningen är på heltid och avser ett vikariat till och med den 30 november 2025, med möjlighet till förlängning.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Domstolssekreterare

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Domstolssekreterare.

Kammarrätten i Göteborg söker domstolshandläggare (tillsvidare och vikariat

Läs mer Nov 21
Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Göteborg, Karlstad och Malmö. I kammarrätten handläggs ett mycket stort antal olika slags mål. Vanliga måltyper är socialförsäkringsmål, skattemål och mål som gäller tvång mot person, t.ex. mål om omhändertagande av barn och unga, s.k. LVU-mål. Andra exempel är upphandlingsmål, mål om utlämnande av allmän handling och mål om laglighetsprövning av kommunala beslut. Vanligt förekommande är också mål om ekonomiskt bistånd, mål som gäller tillstånd att inneha vapen, serveringstillstånd eller körkort samt kriminalvårdsmål. Kännetecknande för rättskipningen i kammarrätten är den mycket stora variationen av mål.

I kammarrättens uppdrag ingår ett ansvar för den fyraåriga domarutbildningen som fullgörs genom bl.a. utbildning av kammarrättsfiskaler fram till förordnande som kammarrättsassessorer. Kammarrätten anställer också löpande nyutexaminerade jurister inom ramen för ett traineeprogram.

Kammarrätten präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Vi arbetar aktivt med digitaliseringsfrågor och strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsplats med engagerade medarbetare och att erbjuda en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetssammanhang.

Kammarrätten är centralt belägen i Göteborg och har ungefär 110 medarbetare. Organisationen består av tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning som utgörs av den måladministrativa enheten, serviceenheten och enheten administrativt kansli.

Vill du ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Vill du bidra till vårt viktiga uppdrag som domstolen har? Då kan detta vara ett jobb för dig!

Arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare hos oss på kammarrätten arbetar du med den administrativa målhanteringen tillsammans med dina närmaste kollegor på den måladministrativa enheten som idag utgörs av ca 18 domstolshandläggare och registratorer. Arbetet på enheten leds av den måladministrativa chefen. Du är en viktig kugge i hjulet alltifrån att målet kommer in och registreras på domstolen till dess att det avslutas och arkiveras. Arbetet innebär också ett nära samarbete med juristerna på de dömande avdelningarna.


Arbetsuppgifterna som utförs på den måladministrativa enheten är omväxlande och varierar utifrån verksamhetens behov. I arbetsuppgifterna kan ingå att registrera nya mål, ansvara för alla handlingar som kommer till domstolen via post och digitala kanaler, registrering av överklaganden och utlämnande av handlingar.


Arbetet omfattar också att ansvara för skriftväxlingen med parter och ombud i pågående mål, förberedelser inför muntliga förhandlingar samt expediering av domar och beslut. Löpande administration av domstolens nämndemän kan också ingå i arbetet.


Som domstolshandläggare har du mycket kontakt med parter, medborgare och andra myndigheter. Du bidrar genom ditt goda och professionella bemötande till att upprätthålla och stärka medborgarnas förtroende för domstolen.


För närvarande pågår ett domstolsövergripande utvecklingsarbete med att effektivisera och digitalisera målhanteringsprocessen i samtliga delar. Här ser vi din digitala kompetens som värdefull i det kontinuerliga utvecklingsarbetet som sker på domstolen.


Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• Avslutad gymnasieutbildning och gärna eftergymnasial påbyggnadsutbildning inom exempelvis administration eller paralegalutbildning.


• Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du hanterar också engelska obehindrat i både tal och skrift.


Vår målhantering är till stora delar digital och därför ser vi att du har en hög IT-mognad och vana av digitala arbetssätt.


Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av administration inom myndighet, advokatbyrå eller motsvarande som vi bedömer relevant för anställningen. Erfarenhet av motsvarande arbete inom domstol kan vara särskilt meriterande.


För att trivas i rollen som domstolshandläggare tycker du om och har en hög känsla för service och administration. Ett flexibelt förhållningssätt är också en förutsättning för att du ska trivas i ditt uppdrag. Vi värdesätter din mycket goda förmåga att anpassa dig till förändrade förutsättningar i såväl arbetsuppgifter som arbetssätt.


Du skapar och upprätthåller goda relationer till dina närmaste kollegor men också till organisationen i stort. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika människor. Allt för att verksamheten ska fungera smidigt.


Du tycker om att växla mellan att arbeta självständigt och i grupp och du har vilja och förmåga att vara med och bidra till gruppens gemensamma arbete och utveckling. Det är särskilt viktigt att du vill och ser ett värde av att dela med dig av din kunskap till dina kollegor. Vi uppskattar ditt fokus att se möjligheter och hitta lösningar.


Under arbetstoppar är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete särskilt viktigt.


För att bli aktuell för anställning hos oss krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen – särskilt vad gäller personlig mognad, omdöme, flexibilitet och samarbetsförmåga – är avgörande.


Övrig information
Rekryteringen omfattar flera anställningar:


• en eller flera tillsvidareanställningar där sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.


• ett vikariat preliminärt under tiden april 2025-mars 2026 med ev. möjlighet till förlängning.


Välkommen med din ansökan senast den 6 december. I din ansökan vill vi att du motiverar vad som lockar med anställningen och vad just du vill bidra med som domstolshandläggare hos oss. Arbetspsykologiska tester ingår som en del i urvalsprocessen.

Vi vill att kammarrätten ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Ansök nu

Domstolshandläggare till Göteborgs tingsrätt

Läs mer Sep 5
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.


Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


Arbetsbeskrivning

Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig verksamhet. Du kommer att ansvara för att sköta den administrativa handläggningen i samtliga typer av mål som tingsrätten hanterar, från det att de kommer in fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I rollen som domstolshandläggare hanterar du flera olika mål och ärenden parallellt, ofta görs detta i ett högt tempo på grund av de tidsfrister som finns.


Domstolhandläggarnas huvudsakliga arbetsuppgifter är:


• handlägga olika måltyper som brottmål, tvistemål och ärenden utifrån delegation


• planera och kalla till förhandlingar


• ta emot inkommande handlingar och ta beslut om fortsatt åtgärd


• skriftväxling, bevaka frister och expediera domar


• daglig kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänhet via tele-fon och mail


Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har minst 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har en paralegalutbildning.


Erfarenhet av handläggningsarbete i offentlig verksamhet, som också inkluderar självständigt beslutsfattande och arbete i team, är meriterande. Har du tidigare erfarenhet av arbete som handläggare i domstol är det särskilt meriterande.


Rollen som domstolshandläggare ställer krav på att du är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.


Som handläggare kommer du ha många kontakter som innefattar såväl kollegor inom domstolen som till allmänheten och andra myndigheter. Handläggarrollen ställer krav på att du har en mycket god samarbetsförmåga och kan leverera lösningar tillsammans med dina kollegor.


Det är viktigt att du självständigt kan organisera ditt arbete och prioritera bland dina arbetsuppgifter, då arbetsbelastningen under perioder är hög. Du har ett strukturerat arbetssätt, är resultatorienterad och har en mycket hög ansvarskänsla. Det är också viktigt att du vid ett högt tempo kan växla mellan flera olika arbetsuppgifter.


Då du är med och verkar för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Anställningsform och omfattning

Det är aktuellt med en eller flera tjänster. Tjänsterna är en eller flera tillsvidareanställningar och/eller tidsbegränsade anställningar. Samtliga tjänster är på heltid. Eventuella tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning.


Tillträde enligt överenskommelse.


I den här rekryteringen kommer vi att anordna rekryteringsdagar. De som är aktuella kommer att få en inbjudan att delta den 8 eller 9 oktober.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Sveriges Domstolar .

Göteborgs tingsrätt söker en eller flera t.f. rådmän

Rådman
Läs mer Jun 3
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.


Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


 


Arbetsuppgifter

Vi söker dig som vill ha ett omväxlande arbete i en professionell och stimulerande miljö. Tingsrätten handlägger många omfattande och komplicerade mål.


Som t.f. rådman på tingsrätten kommer du att placeras på en av tingsrättens sex dömande avdelningar. Du avgör mål efter förhandling och du är också handledare för tingsnotarier. Beredningen av mål sker huvudsakligen i en beredningsorganisation och uppgiften som beredningsdomare roterar mellan domarna på avdelningen.


Kvalifikationer

Förutom att du ska vara en skicklig och analytisk jurist krävs att du är flexibel och har en mycket hög arbetskapacitet. Du ska omgående kunna delta i den dömande verksamheten. Arbetet som domare kräver en mycket hög grad av självständighet. Det krävs även att du är drivande i målarbetet. Du ska också ha en mycket god samarbetsförmåga och medverka till god stämning på arbetsplatsen. Du har ett intresse för att dela med dig av dina kunskaper. Som person är du trygg och stabil. Eftersom det ingår att leda yngre jurister i deras arbete måste du ha ett intresse och fallenhet för detta. 


Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare.


 


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning som pågår upp till som längst 12 månader.

Ansök nu

Expeditions- och ordningsvakter till Göteborgs tingsrätt

Ordningsvakt
Läs mer Maj 27
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.


Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


Arbetsuppgifter

Som expeditions- och ordningsvakt hos oss kommer du att på många olika sätt ge service både till allmänheten och internt på tingsrätten. Du kommer att arbeta i en grupp med ca 10 kollegor, som delar på de arbetsuppgifter som utförs av vaktmästeriet på tingsrätten.


I rollen ingår att bemanna expeditionen och aktivt arbeta med intern service och säkerhet samt med teknisk hjälp med larmsystem, videoförhör och övrig teknik vid förhandlingar. I rollen ingår även att du tjänstgör som ordningsvakt i de allmänna ytorna och i tingsrättens säkerhetskontroll.  


 


Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst gymnasial utbildning. Du ska ha ett giltigt ordningsvaktsförordnande. Ytterligare utbildning inom ett för tjänsten relevant område ses som en fördel.


Rollen ställer krav på att du är van vid och väl förtrogen med att arbeta med IT-stöd och att du är bekväm med att arbeta med ny teknik. Du behärskar det svenska språket väl i både tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att du ska lyckas med arbetet krävs att du trivs med att ha kontakt med människor och att du tycker om att arbeta med service. Du har mycket lätt för att samarbeta. Du måste också kunna bemöta andra på ett sätt som skapar förtroende för Göteborgs tingsrätt och du har ett mycket gott omdöme.


Du ska vara lugn, trygg och kunna hantera stressade och oväntade situationer.  Då ni inom enheten delar på ett antal arbetsuppgifter och med kort varsel måste kunna ställa om, krävs en hög ansvarskänsla samt förmåga att ha ett flexibelt och prestigelöst förhållningssätt gällande att rotera mellan arbetsuppgifter.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


 

Anställningsvillkor

Det är aktuellt med en eller flera tjänster. Tjänsterna är en eller flera tillsvidareanställningar och/eller vikariat. Samtliga tjänster är på heltid. Eventuella tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning.


 Kvälls- och helgtjänstgöring förekommer.


Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Ansök nu

Beredningsjurister till Göteborgs tingsrätt

Föredragande/Beredningsjurist
Läs mer Maj 23
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.


Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


 


Arbetsbeskrivning

Som beredningsjurist arbetar du på en av tingsrättens sex målavdelningar med beredning av främst dispositiva tvistemål. Även beredning av andra måltyper och ärenden kan förekomma, liksom att vara ett juridiskt stöd till kansliet. I arbetet ingår att fatta beslut under beredningen, att göra rättsutredningar och i viss omfattning vara ordförande vid muntliga förberedelser. Arbetet medför också att du har omfattande såväl muntliga som skriftliga kontakter med parter och ombud.


 


Kvalifikationer

Du som söker ska vara notariemeriterad vid tingsrätt. Du ska ha mycket goda juridiska kunskaper främst i civilrätt. Erfarenhet av juridiskt arbete vid annan myndighet eller i privat sektor är meriterande. Du måste kunna arbeta självständigt och resultatinriktat, vara noggrann och ha lätt för att samarbeta samt ha god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt.


Tingsrätten har en av samhällets viktigaste funktioner och arbetet ska utföras på ett sätt som skapar förtroende för oss. Detta ställer krav på en mycket god omdömesförmåga och att du tar ansvar för att arbetsuppgifterna utförs med hög kvalité. Du kommer att vara en viktig nyckelspelare i en samhällsviktig verksamhet.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


 


Anställningsvillkor

Det är aktuellt med en eller flera tjänster. Tjänsterna är en eller flera tillsvidareanställningar och/eller tidsbegränsade anställningar. Samtliga tjänster är på heltid. Eventuella tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning.

Ansök nu

Arkivassistent till Göteborgs tingsrätt

Arkivassistent
Läs mer Maj 27
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom våra förhållningssätt skapar vi en gemensam syn på hur vi tar oss an vårt uppdrag och får en arbetsplats som präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en arkivassistent för ett tidsbegränsat uppdrag med att arbeta med arkivvård för Göteborgs tingsrätt och Hyres-och arrendenämnden i Göteborgs arkiv. Arkivet som delas mellan tingsrätten och Hyres- och arrendenämnden består av nästan 6500 hyllmeter handlingar från de senaste 50 åren. Vi behöver någon som kan arbeta fokuserat med arkivvården under en period framöver, bl.a. för att förbereda inför en kommande leverans till Riksarkivet.


Arkivassistenten kommer att vara placerad på enheten för Arkiv och Växel vid Göteborgs tingsrätt. Enheten ansvarar för att ta emot och hantera från allmänheten inkommande förfrågningar och beställningar, ha ett ordnat arkiv och att tillhandahålla tingsrättens allmänna handlingar i avslutade mål och ärenden.


Kvalifikationer

Du har en fullgjord gymnasieutbildning. Du har även relevant eftergymnasial utbildning samt minst ett års dokumenterad erfarenhet från framgångsrikt arbete inom administration och/eller service. Det är meriterande om du har arbetat med arkivfrågor inom offentlig verksamhet och särskilt meriterande om du tidigare har erfarenhet av att skicka arkivhandlingar till Riksarkivet och har kunskap om hur detta arbete kan utföras effektivt.


Du är en mycket van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg.


Du ska vara van vid att ge ett gott bemötande både internt och externt, ha mycket hög serviceanda och en bra kommunikativ förmåga, även vid hög arbetsbelastning. Det är även viktigt att du är noggrann.


Då du arbetar i en mindre grupp ställer detta krav på god samarbetsförmåga och förmåga att ha ett flexibelt förhållningssätt gällande att rotera mellan arbetsuppgifter på enheten.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


 


Anställningsform

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning till och med 31 dec 2025 med möjlighet till förlängning.

Ansök nu

Enhetschef till enheten för digital mål- och ärendehantering

Rådman
Läs mer Maj 19
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.

Vi söker en enhetschef som ska leda arbetet på Enheten för digital mål- och ärendehantering. Denna anställning kommer tillsättas under förutsättning att befintlig befattningshavare utnämns till annan anställning.


Enheten

På enheten bedrivs ett antal större verksamhetsprojekt och uppdrag som syftar till att digitalisera målhanteringen inom Sveriges Domstolar. Enheten ansvarar bl.a. för förvaltning och utveckling av Vera, DiBa och e-tjänsterna inom målhanteringen. Arbetet bedrivs i nära samarbete med domstolar och nämnder, myndigheter i rättskedjan och Regeringskansliet. Arbetet innefattar även samverkan med alla avdelningar på Domstolsverket, varav främst med IT-avdelningen och Rättsavdelningen. 


Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap. Som enhetschef hos oss blir du en nyckelperson i den fortsatta utvecklingen av verksamheten inom Sveriges Domstolar. Du har erfarenhet från arbete i domstol och din förståelse för domstolarnas uppgift samt hur behov och förändringar i omvärlden påverkar domstolarnas arbetssätt är central. 


Vad innebär arbetet?

Din roll som enhetschef innebär att du leder enhetens arbete, utvecklar verksamheten tillsammans med medarbetarna och har personal- och budgetansvar. Enheten arbetar i nära samverkan med domstolarna och andra berörda myndigheter och i dina arbetsuppgifter ingår att ha en nära dialog med domstolarna och med andra myndigheter i frågor kring digitaliseringen av domstolarnas kärnverksamhet.


På enheten arbetar 17 medarbetare som är placerade på Domstolsverkets kontor i Jönköping, Malmö, Stockholm och Göteborg, vilket innebär resor i tjänsten och att leda medarbetare på distans.


Vem är du?

Vi söker dig som har väl vitsordad erfarenhet av domstolsarbete som ordinarie domare. Du ska också ha ett starkt intresse för att utveckla domstolarnas verksamhet och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt, ha erfarenhet från utvecklingsarbete och ta din ledarroll på stort allvar.


Det är meriterande om du har erfarenhet som chef med personalansvar, erfarenhet av digitaliseringsarbete,  verksamhetsutveckling och erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan statlig verksamhet.


För att lyckas i rollen måste du vara självgående, drivande och ansvarsfull samt tillämpa ett tillitsbaserat ledarskap. Du är van att samverka och skapa dialog på ett sätt som inger förtroende. Som ledare drivs du av att motivera och coacha dina medarbetare. Du har förmåga att fatta beslut utifrån ett helhetsperspektiv och är duktig på att kommunicera. Du vill bygga team där alla får en möjlighet att utvecklas och inser vikten av att skapa en god stämning i teamet. Du har god pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.


För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Vilka är vi?

Avdelningen för domstolsutveckling består av tre enheter: Enheten för verksamhetsutveckling, Enheten för digital mål- och ärendehantering och Enheten för informationshantering. Avdelningen leds av Utvecklingsdirektören.


Hela avdelningen på ca 50 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, samt för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering. Avdelningen ger även stöd till domstolarna i administrativa frågor. Avdelningen svarar även för rådgivning och stöd till domstolarna i arkivfrågor samt driver utvecklingsfrågor på arkivområdet.


Proaktivt och innovativt utvecklar vi Sveriges Domstolar för att tillgodose parters och medborgares behov och krav på rättssäker och snabb handläggning, enhetlig rättstillämpning och god service.


Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.


Som chef och medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. Läs mer under www.domstol.se.


Övrig information

Anställningen är tills vidare med ett fyraårigt chefsförordnande.


Anställningen gäller under förutsättning att nuvarande enhetschef får annan sökt anställning.Provanställning kan komma att tillämpas.


Placeringsort är företrädesvis Domstolsverkets huvudkontor i Jönköping. Placering vid lokalkontor i Malmö eller Göteborg är också möjligt.  


Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

Ansök nu

Tf. rådman till Förvaltningsrätten i Göteborg

Rådman
Läs mer Maj 12
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg

Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. Domstolen har en administrativ avdelning som består av målkanslienheterna, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli samt enheten för IT, säkerhet och service.  

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetsuppgifter

Arbetet som rådman är omväxlande, stimulerande och ansvarsfullt. Du bereder, sätter upp och avgör mål dels på handlingar, dels efter muntlig förhandling. Du är också handledare för notarier och du samarbetar med andra rådmän, fiskaler, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare under ledning av chefsrådman. Du har ett stort ansvar för att arbetet vid förvaltningsrätten kan utföras på ett rättssäkert och effektivt sätt.


Kvalifikationer

Vi söker dig som är en skicklig jurist och kan svara upp mot högt ställda krav på analysförmåga, omdöme och självständighet. För att passa i rollen ser vi att du är drivande i målarbetet och har en förmåga att prioritera. Du är också engagerad och intresserad av att utveckla verksamheten.


Som rådman är det viktigt att du har ett intresse för handledarskap och att du tycker om att dela med dig av kunskaper och erfarenheter till dina kollegor. Din samarbetsförmåga är god och du bidrar till trivseln på arbetsplatsen.


Du som söker ska även motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Kravprofilen finns att läsa via länken angiven i annonsen.


Anställningslängd: T.o.m. 31 december 2025, med möjlighet till förlängning


Lön: Sveriges domstolar tillämpar individuell lönesättning

Ansök nu