Göteborg: Handläggarchef till Göteborgs tingsrätt, vikariat

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggarchef till Göteborgs tingsrätt, vikariat i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-10-01 // Varaktighet: Heltid

Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.




Arbetsbeskrivning

Rollen som handläggarchef är en operativ chefsroll där du leder och följer upp arbetet på ett av domstolens avdelningskanslier. Tillsammans med ditt team om ca 10 domstolshandläggare bereder ni de mål och ärenden som fördelas på avdelningen. Du har fullt personal- och arbetsmiljöansvar för dina medarbetare.


Din närmsta chef är avdelningens chefsrådman. Du arbetar i nära samverkan med din närmsta chef i frågor som rör arbetet på avdelningen. Du kommer även att ingå i en grupp av mellanchefer som har ett tingsrättsövergripande uppdrag. Er uppgift är att samverka med varandra i utvecklingsfrågor och att hjälpa varandra vid exempelvis arbetstoppar, allt för att uppnå tingsrättens övergripande mål på effektivitet och kvalitet.


Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har minst treårig gymnasieutbildning, gärna kompletterad med relevant eftergymnasial utbildning inom samhällsvetenskap eller juridik. Vi vill att du även har erfarenhet av arbete som domstolshandläggare i allmän domstol. Det är meriterande att ha arbetat som handläggarchef eller i en liknande operativ chefsroll. Det är även meriterande att ha haft ett utökat ansvar som domstolshandläggare, genom att exempelvis vara kvalificerad domstolshandläggare.


Du trivs med varierande uppgifter och kan både leda och delta i det operativa arbetet. Det krävs att du som chef har förmågan att själv ta ansvar för att driva processer framåt och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Det är av stor vikt att du kan få med dig och engagera dina medarbetare i arbetet mot de gemensamma målen. Som ledare är du trygg, stabil och har en god självinsikt


Anställningsvillkor

Tillträde enligt överenskommelse.


Anställningen är på heltid och avser ett vikariat till och med den 30 november 2025, med möjlighet till förlängning.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Domstolssekreterare

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Domstolssekreterare.

Domstolshandläggare till Göteborgs tingsrätt

Läs mer Sep 5
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.


Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


Arbetsbeskrivning

Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig verksamhet. Du kommer att ansvara för att sköta den administrativa handläggningen i samtliga typer av mål som tingsrätten hanterar, från det att de kommer in fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I rollen som domstolshandläggare hanterar du flera olika mål och ärenden parallellt, ofta görs detta i ett högt tempo på grund av de tidsfrister som finns.


Domstolhandläggarnas huvudsakliga arbetsuppgifter är:


• handlägga olika måltyper som brottmål, tvistemål och ärenden utifrån delegation


• planera och kalla till förhandlingar


• ta emot inkommande handlingar och ta beslut om fortsatt åtgärd


• skriftväxling, bevaka frister och expediera domar


• daglig kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänhet via tele-fon och mail


Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har minst 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har en paralegalutbildning.


Erfarenhet av handläggningsarbete i offentlig verksamhet, som också inkluderar självständigt beslutsfattande och arbete i team, är meriterande. Har du tidigare erfarenhet av arbete som handläggare i domstol är det särskilt meriterande.


Rollen som domstolshandläggare ställer krav på att du är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.


Som handläggare kommer du ha många kontakter som innefattar såväl kollegor inom domstolen som till allmänheten och andra myndigheter. Handläggarrollen ställer krav på att du har en mycket god samarbetsförmåga och kan leverera lösningar tillsammans med dina kollegor.


Det är viktigt att du självständigt kan organisera ditt arbete och prioritera bland dina arbetsuppgifter, då arbetsbelastningen under perioder är hög. Du har ett strukturerat arbetssätt, är resultatorienterad och har en mycket hög ansvarskänsla. Det är också viktigt att du vid ett högt tempo kan växla mellan flera olika arbetsuppgifter.


Då du är med och verkar för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Anställningsform och omfattning

Det är aktuellt med en eller flera tjänster. Tjänsterna är en eller flera tillsvidareanställningar och/eller tidsbegränsade anställningar. Samtliga tjänster är på heltid. Eventuella tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning.


Tillträde enligt överenskommelse.


I den här rekryteringen kommer vi att anordna rekryteringsdagar. De som är aktuella kommer att få en inbjudan att delta den 8 eller 9 oktober.

Ansök nu

Kammarrätten i Göteborg söker domstolshandläggare

Läs mer Mar 7
Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Göteborg, Karlstad och Malmö.

I kammarrätten handläggs ett mycket stort antal olika slags mål. Vanliga måltyper är socialförsäkringsmål, skattemål och mål som gäller tvång mot person, t.ex. mål om omhändertagande av barn och unga, s.k. LVU-mål. Andra exempel är upphandlingsmål, mål om utlämnande av allmän handling och mål om laglighetsprövning av kommunala beslut. Vanligt förekommande är också mål om ekonomiskt bistånd, mål som gäller tillstånd att inneha vapen, serveringstillstånd och körkort samt kriminalvårdsmål. Kännetecknande för rättskipningen i kammarrätten är den mycket stora variationen av mål.

I kammarrättens uppdrag ingår ett ansvar för den fyraåriga domarutbildningen som fullgörs genom bl.a. utbildning av kammarrättsfiskaler fram till förordnande som kammarrättsassessorer. Kammarrätten anställer också löpande nyutexaminerade jurister inom ramen för ett traineeprogram.

Kammarrätten präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Vi arbetar aktivt med digitaliseringsfrågor och strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsplats med engagerade medarbetare och att erbjuda en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetssammanhang.

Kammarrätten är centralt belägen i Göteborg och har ungefär 110 medarbetare. Organisationen består av tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning som utgörs av den måladministrativa enheten, serviceenheten och enheten administrativt kansli.


Domstolarna är en av hörnstenarna i vårt demokratiska samhälle. Alla som arbetar i Sveriges Domstolar bidrar till den viktiga samhällsfunktionen att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet.


Vill du ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Då kan detta vara ett jobb för dig!


Vi värdesätter ditt engagemang och din drivkraft till att bidra till vårt viktiga uppdrag som domstolen har. 

Arbetsuppgifter

Som domstolshandläggare hos oss på kammarrätten arbetar du med den administrativa målhanteringen tillsammans med dina närmaste kollegor på den måladministrativa enheten som idag utgörs av ca 17 domstolshandläggare och registratorer. Arbetet på enheten leds av den måladministrativa chefen. Du är en viktig kugge i hjulet alltifrån att målet kommer in och registreras på domstolen till dess att det avslutas och arkiveras. Arbetet innebär också ett nära samarbete med juristerna på de dömande avdelningarna.


Arbetsuppgifterna som utförs på den måladministrativa enheten är omväxlande och varierar utifrån verksamhetens behov. I arbetsuppgifterna kan ingå att registrera nya mål, ansvara för alla handlingar som kommer till domstolen via post och digitala kanaler, registrering av överklaganden och utlämnande av handlingar.


Arbetet omfattar också att ansvara för skriftväxlingen med parter och ombud i pågående mål, förberedelser inför muntliga förhandlingar samt expediering av domar och beslut.


I arbetet som domstolshandläggare har du mycket kontakt med parter, medborgare och andra myndigheter. Du bidrar genom ditt goda och professionella bemötande till att upprätthålla och stärka medborgarnas förtroende för domstolen.


För närvarande pågår ett domstolsövergripande utvecklingsarbete med att effektivisera och digitalisera målhanteringsprocessen i samtliga delar. Här ser vi din digitala kompetens som värdefull i det kontinuerliga utvecklingsarbetet som sker på domstolen.


Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• Avslutad gymnasieutbildning och gärna eftergymnasial påbyggnadsutbildning inom exempelvis administration eller paralegalutbildning.


• Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du hanterar också engelska obehindrat i både tal och skrift.


• Hög IT-mognad och du är väl förberedd inför och intresserad av att utveckla våra digitala arbetssätt.


Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av administration inom myndighet, advokatbyrå eller motsvarande som vi bedömer relevant för anställningen. Erfarenhet av motsvarande arbete inom domstol kan vara särskilt meriterande.


För att trivas i rollen som domstolshandläggare tycker du om och har en hög känsla för service och administration. Ett flexibelt förhållningssätt är också en förutsättning för att du ska trivas i ditt uppdrag. Vi värdesätter din mycket goda förmåga att anpassa dig till förändrade förutsättningar i såväl arbetsuppgifter som arbetssätt.


Du skapar och upprätthåller goda relationer till dina närmaste kollegor men också till organisationen i stort. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika människor. Allt för att verksamheten ska fungera smidigt.


Du tycker om att växla mellan att arbeta självständigt och i grupp och du har vilja och förmåga att vara med och bidra till gruppens gemensamma arbete och utveckling. Det är särskilt viktigt att du vill och ser ett värde av att dela med dig av din kunskap till dina kollegor. Vi uppskattar ditt fokus att se möjligheter och hitta lösningar.


Under arbetstoppar är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete särskilt viktigt.


För att bli aktuell för anställning hos oss krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen – särskilt vad gäller personlig mognad, omdöme, flexibilitet och samarbetsförmåga – är avgörande.


Övrigt

Det rör sig om en eller flera tillsvidareanställningar där sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.


I din ansökan vill vi att du motiverar vad som lockar med anställningen och vad just du vill bidra med som domstolshandläggare hos oss.


Arbetspsykologiska tester ingår som en del i urvalsprocessen.


Vi vill att kammarrätten ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Ansök nu

Domstolshandläggare sökes till Hovrätten för Västra Sverige

Läs mer Jan 30
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Hovrätten för Västra Sverige är näst störst av landets sex hovrätter. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att pröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Domstolen är organiserad med fyra dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Vid hovrätten arbetar ca 130 personer. Hovrätten har lokaler i centrala Göteborg.

Domstolshandläggare sökes till Hovrätten för Västra Sverige
Arbetsuppgifter

Som domstolshandläggare arbetar du på ett avdelningskansli och deltar i hand-läggningen av domstolens samtliga måltyper. Arbetsuppgifterna innebär bland annat att sköta skriftväxling, bevaka frister, planera rättegångsdagar, kalla till förhandlingar samt att expediera domar och beslut. Arbetet är ansvarsfullt med självständigt beslutsfattande i beredningsarbetet. Du samarbetar med såväl domstolshandläggare som domare. I arbetet ingår också kontakter med parter, ombud, andra myndigheter och allmänhet. Övriga arbetsuppgifter som kan före-komma är registrering och rapportering av avgöranden. Arbetet styrs i hög grad av regelverk och rutiner och kräver att du snabbt kan växla mellan olika arbets-uppgifter. Protokollföring vid huvudförhandling kan också ingå i arbetsuppgifterna.
Vem är du?
Vi vill att du som söker har lägst gymnasieutbildning eller annan utbildning som tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet anses likvärdig. Erfarenhet av arbete vid domstol, advokatbyrå eller liknande är meriterande. Likaså erfarenhet av arbete som domstolshandläggare eller om du har en paralegalexamen.
Som person är du ansvarstagande, noggrann och van vid att planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har en personlig mognad, gott omdöme och en mycket god samarbetsförmåga. Du är en god kommunikatör samt har ett förtroendegivande och professionellt sätt i kontakter med parter, allmänhet och arbetskamrater. Du utrycker dig väl i tal och skrift på svenska och har erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg. Du som söker ha ett stort intresse för vår verksamhet samt en vilja och förmåga att bidra till avdelningens som till hela hovrättens utvecklingsarbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Sveriges Domstolar .

Kammarrätten i Göteborg söker studentmedarbetare

Juristassistent/Paralegal
Läs mer Okt 7
Domstolarna är en av hörnstenarna i vårt demokratiska samhälle. Alla som arbetar i Sveriges Domstolar bidrar till den viktiga samhällsfunktionen att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet.

Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Göteborg, Karlstad och Malmö.

I kammarrätten handläggs ett mycket stort antal olika slags mål. Vanliga måltyper är socialförsäkringsmål, skattemål och mål som gäller tvång mot person, t.ex. mål om omhändertagande av barn och unga, s.k. LVU-mål. Andra exempel är upphandlingsmål, mål om utlämnande av allmän handling och mål om laglighetsprövning av kommunala beslut. Vanligt förekommande är också mål om ekonomiskt bistånd, mål som gäller tillstånd att inneha vapen, serveringstillstånd och körkort samt kriminalvårdsmål. Kännetecknande för rättskipningen i kammarrätten är den mycket stora variationen av mål.

I kammarrättens uppdrag ingår ett ansvar för den fyraåriga domarutbildningen som fullgörs genom bl.a. utbildning av kammarrättsfiskaler fram till förordnande som kammarrättsassessorer. Kammarrätten anställer också löpande nyutexaminerade jurister inom ramen för ett traineeprogram.

Kammarrätten präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Vi arbetar aktivt med digitaliseringsfrågor och strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsplats med engagerade medarbetare och att erbjuda en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetssammanhang.

Kammarrätten är centralt belägen i Göteborg och har ungefär 110 medarbetare. Organisationen består av tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning som utgörs av den måladministrativa enheten, serviceenheten och enheten administrativt kansli.

Inledning

Studerar du juridik och är intresserad av att arbeta i domstol under dina studier? Är du en ansvarstagande och noggrann person som gillar att ge bra service?


Vi söker nu en eller flera juriststudenter som vill jobba extra som studentmedarbetare på vår måladministrativa enhet.


Arbetsbeskrivning

Som studentmedarbetare har du den viktiga uppgiften att bidra till den administrativa handläggningen i målen från det att de kommer in till att de är avgjorda. Du kommer att ge service både internt och externt.


I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med våra domstolshandläggare och registratorer bland annat registrera inkommande uppgifter i målen, sköta enklare skriftväxling, bevaka frister och expediera domar och beslut. Som studentmedarbetare kan du också ha kontakt med parter och allmänhet, både via telefon och i skrift.


Arbetsuppgifterna är självständiga och du utför dem under eget ansvar men också tillsammans med dina kollegor. Du kommer att ha en handledare som introducerar dig i arbetet.


Kvalifikationer

Vi söker dig som bedriver heltidsstudier på juristprogrammet och du har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng.


Det kan vara meriterande om du har tidigare arbetslivserfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från domstol, annan myndighet, advokatbyrå eller motsvarande som vi bedömer relevant för anställningen.


Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, och talar samt förstår engelska.


Vår målhantering är till stora delar digital och därför ser vi att du har vana av digitala arbetssätt.


Som person är du både serviceinriktad och kvalitetsmedveten. För att trivas hos oss behöver du ha lätt för att samarbeta, kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att anpassa dig efter ändrade förutsättningar.


Det är viktigt att du värdesätter noggrannhet i ditt arbete och att du är mån om att hanteringen av våra mål går rätt till. Du kan arbeta i ett högt tempo och kan växla mellan arbetsuppgifter.


För att bli aktuell för anställning hos oss krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Övrigt

Vi söker en eller flera studentmedarbetare för höstterminen 2024 och vårterminen 2025 med möjlighet till förlängning under max fyra terminer. Sysselsättningsgraden är max 25 procent av en heltid enligt Avtal om tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare.


Vi vill att du i din ansökan bifogar betyg som styrker godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng.

Ansök nu

Chef för arkiv och växel till Göteborgs tingsrätt

Arkivchef
Läs mer Sep 17
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.


Domstolen är indelad i sex dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen leds av den administrativa direktören och består av fyra enheter; Enheten för arkiv och växel, Enheten för central administration, Registreringsenheten och Vaktmästeriet.


Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom våra förhållningssätt skapar vi en gemensam syn på hur vi tar oss an vårt uppdrag och får en arbetsplats som präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


Arbetsbeskrivning

Rollen som chef för arkiv och växel är en operativ chefsroll där du leder och följer upp arbetet på domstolens arkiv och växel. Enheten har 14 medarbetare som du har personalansvar för. Din närmsta chef är den administrativa direktören. Du arbetar i nära samverkan med din närmsta chef i frågor som rör arbetet på enheten. Du kommer även att ingå i en grupp av mellanchefer som har ett tingsrättsövergripande uppdrag. Er uppgift är bl.a. att samverka med varandra i utvecklingsfrågor för att uppnå tingsrättens övergripande mål på effektivitet och kvalitet.


Medarbetarna i arkivet arbetar bland annat med arkivering, arkivvård, insortering och gallring av tingsrättens dokument. De hanterar förfrågningar efter arkivmaterial internt, men även från allmänheten som gör olika beställningar.


Medarbetarna i växeln arbetar huvudsakligen med att förmedla telefonsamtal till rätt person, men även att söka och lämna svar på förfrågningar. Växeln avlastar i möjligaste mån de övriga avdelningarna på tingsrätten genom att t.ex. skicka ut domar och beslut som efterfrågas av allmänheten.


Medarbetare från arkiv och växel bemannar också tingsrättens reception och hanterar tingsrättens myndighetsbrevlåda.


Inom Sveriges Domstolar erbjuds samtliga ingående myndigheter ett enhetligt utbud av växeltelefonitjänster. Tjänsterna levereras av de växelenheter som etablerats vid värddomstolarna. Växeln på Göteborgs tingsrätt är värddomstol och sköter växeln för andra domstolar och nämnder. I denna del kommer du som chef att vara kontaktperson mot dessa myndigheter.


Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har minst treårig gymnasieutbildning, gärna kompletterad med relevant eftergymnasial utbildning inom samhällsvetenskap, arkiv -och informationsvetenskap, eller juridik. Vi ser gärna att du har arbetserfarenhet inom någon av enhetens verksamhetsområden eller att du har erfarenhet från administrativt arbete inom domstol. Det är meriterande att tidigare ha arbetat i en liknande operativ chefsroll.


Rollen ställer krav på att du är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift


Du trivs med varierande uppgifter och kan både leda och delta i det operativa arbetet. Det krävs att du som chef har förmågan att själv ta ansvar för att driva processer framåt och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Det är av stor vikt att du kan få med dig och engagera dina medarbetare i arbetet mot de gemensamma målen. Som ledare är du trygg, stabil och har en god självinsikt.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Ansökan och anställningsinformation

Tjänsten är en tillsvidareanställning och kan komma att inledas med sex månaders provanställning.


Tillträde enligt överenskommelse.

Ansök nu

Administratör till Göteborgs tingsrätt

Registrator
Läs mer Sep 4
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.


På tingsrätten betonas vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


Om arbetet

Vi söker nu en administratör till Registreringsenheten som tillhör den administrativa avdelningen. Avdelningen är indelad i fyra enheter med uppdraget att stödja kärnverksamheten inom områdena intern service, säkerhet, registratur, arkiv och växel, nämndsamordning, ekonomi, HR, IT m.m.


Som administratör på Registreringsenheten har du en viktig roll i en spännande och händelserik verksamhet. Arbetet innebär bland annat att ta emot, registrera och fördela handlingar i mål och ärenden. Registreringsenheten hanterar också ansökningsavgifter och granskar utbetalningar av arvoden vilket du också kommer att arbeta med.


I arbetet ingår även andra viktiga arbetsuppgifter som intern service respektive extern service när det gäller information till allmänheten och utlämnande av allmänna handlingar. Det kan också vara aktuellt med andra administrativa uppgifter inom domstolen, såsom t.ex. att stötta upp med exempelvis växeltelefoni och fakturahantering m.m.


Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har en fullgjord gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har en eftergymnasial utbildning inom service och administration.


Erfarenhet av serviceinriktat administrativt arbete är meriterande. Har du tidigare erfarenhet av administrativt arbete i domstol är det särskilt meriterande.


Rollen som administratör ställer krav på att du är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. Du ska ha en hög känsla för service, samarbete och problemlösning samt vara ansvarsfull och självgående i ditt arbete. Du månar om att upprätthålla god kommunikation, har ett strukturerat arbetssätt och är noggrann i allt du gör.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som att du har ett gott omdöme, är ansvarstagande, och noggrann. Det är viktigt att du självständigt kan organisera ditt arbete och prioritera bland dina arbetsuppgifter, då arbetsbelastningen under perioder är hög.


Som administratör kommer du ha många kontakter som innefattar såväl kollegor inom domstolen som till allmänheten och andra myndigheter. Arbetet ställer krav på att du har en mycket god samarbetsförmåga och kan leverera lösningar tillsammans med dina kollegor.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning.


Tillträde enligt överenskommelse.

Ansök nu

Domstolshandläggare till Göteborgs tingsrätt

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Sep 5
Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.


Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.


Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.


Arbetsbeskrivning

Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig verksamhet. Du kommer att ansvara för att sköta den administrativa handläggningen i samtliga typer av mål som tingsrätten hanterar, från det att de kommer in fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I rollen som domstolshandläggare hanterar du flera olika mål och ärenden parallellt, ofta görs detta i ett högt tempo på grund av de tidsfrister som finns.


Domstolhandläggarnas huvudsakliga arbetsuppgifter är:


• handlägga olika måltyper som brottmål, tvistemål och ärenden utifrån delegation


• planera och kalla till förhandlingar


• ta emot inkommande handlingar och ta beslut om fortsatt åtgärd


• skriftväxling, bevaka frister och expediera domar


• daglig kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänhet via tele-fon och mail


Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har minst 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har en paralegalutbildning.


Erfarenhet av handläggningsarbete i offentlig verksamhet, som också inkluderar självständigt beslutsfattande och arbete i team, är meriterande. Har du tidigare erfarenhet av arbete som handläggare i domstol är det särskilt meriterande.


Rollen som domstolshandläggare ställer krav på att du är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.


Som handläggare kommer du ha många kontakter som innefattar såväl kollegor inom domstolen som till allmänheten och andra myndigheter. Handläggarrollen ställer krav på att du har en mycket god samarbetsförmåga och kan leverera lösningar tillsammans med dina kollegor.


Det är viktigt att du självständigt kan organisera ditt arbete och prioritera bland dina arbetsuppgifter, då arbetsbelastningen under perioder är hög. Du har ett strukturerat arbetssätt, är resultatorienterad och har en mycket hög ansvarskänsla. Det är också viktigt att du vid ett högt tempo kan växla mellan flera olika arbetsuppgifter.


Då du är med och verkar för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Anställningsform och omfattning

Det är aktuellt med en eller flera tjänster. Tjänsterna är en eller flera tillsvidareanställningar och/eller tidsbegränsade anställningar. Samtliga tjänster är på heltid. Eventuella tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning.


Tillträde enligt överenskommelse.


I den här rekryteringen kommer vi att anordna rekryteringsdagar. De som är aktuella kommer att få en inbjudan att delta den 8 eller 9 oktober.

Ansök nu

Specialistföredragande jurist, migrationsrätt.

Jurist, förvaltningsdomstol
Läs mer Aug 30
Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.

Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. På domstolens administrativa avdelning finns tre målkanslienheter, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli och enheten för IT, säkerhet och service.

Arbetsuppgifter
I din roll som specialistföredragande jurist delas din arbetstid i två huvudområden. Du arbetar som specialist inom migrationsrätt och som metodstödjare i rättsliga utredningar. Det innebär att du ska kunna arbeta med särskilt svåra mål inom ditt område och hålla dig uppdaterad och informerad om frågor som rör ditt rättsområde. Du är en resurs för hela domstolen och du ansvarar för att dela din kompetens med dina kollegor samt att utbilda inom ditt område. I din roll som specialist deltar du också aktivt i olika kompetens- och arbetsgrupper inom ditt område.

Den andra delen av din roll innebär att du arbetar som föredragande jurist. Du arbetar då tillsammans med domstolens domare (rådmän och fiskaler) och självständigt med att bereda mål inför avgörande. Du arbetar med kvalificerade juridiska arbetsuppgifter vilket innefattar bland annat att göra rättsutredningar, föredra och skriva förslag till domar och beslut. Du deltar vid muntliga förhandlingar där du föredrar målet för rätten, protokollför och lämnar ett förslag på avgörande under överläggningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Juristexamen. Bifoga ditt examensbevis i ansökan.

• Minst 2 års kvalificerad juridisk erfarenhet inom migrationsrätt.

• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du utöver detta har:

• Dokumenterad arbetslivserfarenhet av juridiskt arbete vid förvaltningsdomstol.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har god kommunikativ förmåga muntligt och skriftligt då du i din roll både utbildar kollegor inom ditt område samt skriver domar och andra texter. Din mycket goda omdömesförmåga är avgörande för oss.

Som specialistföredragande jurist har du en central och drivande roll i arbetet med målen vilket kräver stort ansvarstagande och god analytisk förmåga. Du behöver kunna identifiera, bearbeta och analysera omfattande material och du månar om både kvalitén och effektiviteten i det du gör. Vi värdesätter att du är noggrann och har en mycket god förmåga att prioritera under arbetstoppar. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor på domstolen samtidigt som du har en hög kapacitet att arbeta självständigt.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Svenskt medborgarskap är enligt lag ett krav.

Övrigt
Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Som anställd på Förvaltningsrätten i Göteborg kan du förvänta dig att få balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid, möjlighet till distansarbete, friskvårdstimma och friskvårdsbidrag. Som statligt anställd får du semester efter ålder och insättning till pension. Här finns stora möjligheter att utvecklas. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu