Göteborg: Forskare inom Maritim logistik

Hitta ansökningsinfo om jobbet Forskare inom Maritim logistik i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-12-20 // Varaktighet: Heltid

Vill du bli en del av Sveriges största maritima forskningsmiljö inom logistik? Är du nyfiken på att utforska såväl samhällsfrågor som industrins behov? Då har vi rätt tjänst för dig!

Om oss
Vi bedriver världsledande tillämpad maritim forskning inom flera områden såsom maritim logistik, hydrodynamik, vindframdrift och forskning inom försvarsrelaterade frågor.

Vi tar ansvar både för kunskaps- och metodutveckling för en hållbar maritim framtid. Vi söker nu dig som tillsammans med flera erfarna forskare vill ta en ledande roll i omställningen av sjöfarten.

Logistik är en ny enhet inom den maritima avdelningen på RISE. Enheten har ingått i Maritim forskning och nu växer vi och gör en satsning inom logistik. Vårt mål är att alltid ligga i framkant och möta kunders och andra intressenters behov utifrån en kombination av erfarenhet, nyfikenhet och nytänkande. Vi är ett internationellt team med personer från flera olika länder och med en bra mix av ålder och kön. De flesta har placering i Göteborg men det finns möjlighet att bo och arbeta från annan ort. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen.

Om rollen
Du kommer arbeta som forskare och projektledare i nationella och internationella forskningsprojekt med inriktning mot maritim logistik. I rollen ingår både ledning av små samt stora projekt, ledning av delprojekt/arbetspaket och utförande av specifika projektuppgifter. Du kommer vara involverad i hela processen, från projektidé och ansökan av offentliga medel till genomförande och spridning av resultat. Spridning av resultat sker både genom skriftliga rapporter, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapligt material och presentationer på konferenser eller seminarier. Det kommer finnas stor möjlighet att vara med och forma projekt och projektteam. Du kommer samarbeta både med externa partners i forskningsprojekt och med olika interna funktioner. Tyngden i tjänsten är på forskning med du kommer även arbeta i kommersiella uppdrag direkt mot industrin.

Tjänsten innebär resor nationellt och internationellt. Exempelvis har vi kontinuerligt flera pågående EU-projekt som innebär deltagande på projektmöten eller presentationer på seminarier/konferenser. Då vi ibland arbetar i säkerhetsklassade projekt kan säkerhetsprövning komma att ske längre fram.

Vem är du?
Vi söker dig som är forskare inom logistik eller supply chain management och som vill utveckla ny kunskap inom maritim logistik. Du är en disputerad forskare. Som forskare ser vi gärna att du har erfarenhet av både kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik. Vi ser att du har ett intresse för industrins behov och det är meriterande om du har erfarenhet från industrin och har arbetat med logistik, t.ex. inom sjöfarten, intermodala transporter eller hamnutveckling. Du har drivit egna projekt och deltagit i internationella sådana. Du har också erfarenhet av att ansöka om offentlig finansiering och att leda och delta i publikationer till konferenser och vetenskapliga journaler. Du har under åren byggt upp ett forskningsnätverk inom logistik.

Som person är du nyfiken på att utforska såväl samhällsfrågor som industrins behov. Du tar ett stort ansvar i att driva projektarbetet framåt samt se nya projektmöjligheter. Vidare är du kommunikativ, relationsbyggande och har god samarbetsförmåga. Det är krav på flytande engelska i tal och skrift och det är meriterande om du talar svenska.

Är vi rätt för varandra?
Vill du bli en del av en världsledande maritim forskningsenhet? RISE Maritima avdelning är i stark frammarsch och tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor kommer du bidra till en hållbar maritim framtid. Vi är en mycket diversifierad grupp med internationell expertis som innehåller flera olika nationella ursprung. Hos får du både stora möjligheter till påverkan samt goda möjligheter att bygga ditt nätverk inom branschen!

Välkommen in med din ansökan!
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen är du välkommen att kontakta Vendela Santén, Strategic Manager Maritime Logistics, +46730729179 eller Christian Finnsgård, Head of Research, +46730729156. Sista ansökningsdag är 15 januari 2024 och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden.

Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Logistikingenjör

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Logistikingenjör.

Ingenjörer inom produktion, logistik och inköp!

Läs mer Apr 10
Är du en driven och engagerad person som gillar att arbeta med produktionstekniska frågor, förbättringsarbete och tycker om att driva projekt självständigt för att uppnå uppsatta mål? Just nu söker vi medarbetare till vårt team "Manufacturing Engineering, Logistics and Purchasing".
Som konsult på ALTEN har du möjlighet att arbeta med utmanande och spännande projekt hos någon av våra spännande kunder i Göteborgsregionen inom tillverkningsindustrin. Vi erbjuder dig exempelvis:
Tekniska utmaningar, utvecklande möjligheter, inspirerande gemenskap och chansen att bidra till en hållbar framtid.
Coachande ledarskap.
Möjligheten att arbeta inom diverse branscher våra kunder är verksamma inom.
Personlig utbildningsbudget, för interna eller externa kuser.

Om rollen
Arbetsuppgifterna varierar beroende på uppdrag men det kan innefatta exempelvis optimering av leveranskedjan, inköpsplanering och förvaltning, produktionsplanering och kvalitetssäkring.
Kravspecifikation:
Vi ser att du har en kandidat- eller masterexamen inom relevant område. Du är flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift och har minst 2 års erfarenhet inom något eller några av nedanstående områden:
Produktionsindustrin.
Processindustrin.
Projektledning inom produktion/inköp.
Logistik.
Inköp.
Kvalitetsarbete.

Om ALTEN
ALTEN är ett av Europas största teknik- och IT-konsultföretag med över 57 000 anställda cirka 30 länder. Våra ingenjörer utför komplexa och mycket tekniska projekt genom hela produktutvecklingskedjan hos de främsta företagen inom flera olika branscher såsom Fordon, Försvar & Säkerhet, Energi, Industriell utrustning, Public service samt Life sciences.I Sverige är vi cirka 1300 engagerade medarbetare med 9 kontor i 9 städer- från Lund i söder till Skellefteå i norr.
ALTEN har för femteåret i rad utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare av Karriärföretagen, enutmärkelse för arbetsgivare som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter.
Välkommen in att läsa mer om oss på alten.se

Ansök nu

Specialist inom diskret händelsestyrd simulering (DES) sökes till Göteborg

Läs mer Mar 14
Företagsbeskrivning
AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning. Vi är hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden. Tillsammans accelererar vi omställningen till ett mer hållbart samhälle.


Jobbeskrivning
AFRY är ett ledande teknikkonsultföretag med stora ambitioner. Våra kunder vill öka sitt samarbete med oss, vilket gör att vi befinner oss i en spännande utvecklingsfas. Vi söker nya engagerade och kompetenta medarbetare för att stärka vår verksamhet inom diskret händelsestyrd simulering (DES), inom materialflöden i produktion och logistik. Vår DES-verksamhet har idag ett av norra Europas största simuleringsteam, med en nationell och internationell kundbas och hundratals genomförda simuleringsprojekt. Vi hoppas att just du är vår nya kollega!


Kvalifikationer
Vi söker dig som antingen nyligen har avslutat en teknisk utbildning vid högskola eller universitet, gärna med erfarenhet från industrin. Alternativt har du en teknisk utbildning och 1-3 års arbetslivserfarenhet av modellering och analys av materialflöden genom diskret händelsestyrd simulering.
Som konsult hos oss kommer du att genomföra och leda simuleringsprojekt såväl självständigt, som tillsammans med kollegor i kundens regi.
Du är kundorienterad genom att du visar stort engagemang för kunden och är lyhörd inför deras önskemål. Som person är du positiv, nyfiken och drivande samtidigt som du är kreativ och brinner för problemlösning. Ett intresse för programmering är meriterande. Att dela med dig av dina kunskaper till kunder och kollegor är en självklarhet. Du trivs med tanken att snabbt anpassa dig till nya miljöer, arbeta med nya medarbetare och ständigt utveckla din kompetens.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från flera av dessa områden:
· Materialflödessimulering med Plant Simulation, FlexSim eller liknande
· Erfarenhet inom produktions- och lagerlogistik
· Dimensionering av buffertar, lager och materialflöden
· Dataanalys och bearbetning
· Processkartläggning och flödesanalyser


Ytterligare information
Hos AFRY strävar vi efter att skapa en arbetsplats där varje individ känner sig välkommen, trivs och har möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Vi värnar om inkludering och jämställdhet och välkomnar sökande från alla bakgrunder och erfarenheter. Vi är övertygade om att mångfald berikar vårt arbetsklimat och stärker vår förmåga att leverera innovativa och hållbara lösningar åt våra kunder. Vi ser gärna en högre andel kvinnor i vårt team och uppmuntrar kvinnliga sökande att ansöka till denna tjänst.
Vi erbjuder dig en flexibel arbetsmiljö och stor frihet under ansvar då vi förstår att allas liv ser olika ut och vikten av att ha en god balans mellan jobb och fritid. På AFRY delar vi en stark kultur som präglas av att dela kunskap och kompetensutveckling i form av interna och externa utbildningar samt individuella utvecklingsplaner.
Utöver detta erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, företagshälsovård, tjänstepension och tillgång till personalföreningen Club AFRY. Här anordnar vi roliga aktiveter såsom skidresor, handledda träningstillfällen, stuguthyrning, gästföreläsningar och mycket, mycket mer!
För frågor gällande tjänsten, kontakta Team Leader Niklas Palm, niklas.palm@afry.com 
För frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta Rekryteringspartner Fanny Sjödell, fanny.sjodell@afry.com
Vi tar ej emot ansökan via e-post. Välkommen med din ansökan, senast den 11 april!
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande  team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen

Ansök nu

Head of Asset Maintenance

Läs mer Apr 1
Head of Asset Maintenance - Led en teknisk transformation hos APM Terminals


Är du en erfaren och modig ledare som drivs av förändring och innovation och som nu söker dig vidare till nästa utmaning? Brinner du dessutom för tung teknisk verkstad och vill göra skillnad i en bransch som är avgörande för Sveriges ekonomi och välfärd?
APM Terminals, en del av Maersk och en av världens ledande globala aktörer inom logistik, söker nu en erfaren Head of Asset Maintenance. Vi befinner oss mitt i en spännande förändringsresa och behöver en trygg, modig och nytänkande ledare som vill vara med och forma framtiden inom hamnen. Hos oss får du leda teknikutveckling i en internationell miljö och kunna vara med och påverka på riktigt.
Ditt ansvarområde som Head of Asset Maintenance Som Head of Asset Maintenance för APMT Göteborg har du det övergripande ansvaret för underhållsavdelningen och säkerställer att våra fordon, maskiner och tekniska utrustning är tillgänglig 24/7, 365 dagar om året. Du leder en organisation med cirka 15 tjänstemän och 50 tekniker, mekaniker och elektriker, inklusive facility, kran- och grensleverkstad, lagerhantering samt planering.
Du rapporterar direkt till COO och sitter med i terminalens ledningsgrupp, där du bidrar till, och är med att utforma terminalens strategi och taktiska planer. Du äger den tekniska strategin och tillsammans med våra kunniga och engagerade ingenjörer och specialister leder du teknikutvecklingen och driver innovationer inom automation, digitalisering och hållbarhet.
Ditt uppdrag – Några av dina viktigaste ansvarsområden
· Strategi & ledarskap: Planera, genomföra och följa upp strategiska och taktiska planer för att säkerställa en modern och effektiv underhållsverksamhet.
· Tydligt ledarskap: Vara en synlig och engagerad ledare på terminalen – en role model i förändringsresan där säkerhet alltid kommer först.
· Driva teknisk utveckling: Implementera och utveckla vår tekniska strategi inom automation och digitalisering.
· Compliance: Säkerställa compliance för nationella och företagets lagar, regler och policy.
· Samarbete & kommunikation: Bygga starka relationer och samarbeta med intressenter på både lokal och global nivå inom vår matrisorganisation.
· Budget & resursplanering: Äga och hantera budgeten, godkänna lokala utgifter och utveckla kostnadseffektiva lösningar för tekniskt underhåll.
· Driva kulturresa: Driva en omfattande kulturresa inom avdelningen, där ett steg är att implementera lean och TWI.
Är du vår nästa ledare?
Vi söker dig med djup erfarenhet av att leda tunga tekniska verkstäder och som har en gedigen bakgrund inom både operativt och strategiskt arbete. Du är en naturlig förändringsledare med förmåga att bygga från grunden och skapa struktur i en komplex organisation.
För att lyckas i rollen ser vi att du:
• Har chefserfarenhet och har lett tekniska team i en förändringsresa
• Är van vid att navigera i en internationell miljö och hantera globala perspektiv
• Har en ingenjörsutbildning inom maskinteknik eller annan relevant liknande utbildning eller motsvarande erfarenhet inom teknik.
• Kommunicerar tydligt och professionellt, både på svenska och engelska, i tal och skrift
• Arbetar proaktivt, identifierar och löser problem snabbt och effektivt.
• Har erfarenhet av att samarbeta med fackliga parter och förstår vikten av en god samverkan.
• Har god datorvana i system som Microsoft Office, databaser, ERP/CMMS
• Är införstådd med vad det innebär att arbeta med Lean och TWI och är en god förebild i Leanarbetet.
• Har förmågan att vara både professionell och tydlig, och anser det vara en självklarhet att lyfta fram hur vi ska arbeta framåt för att säkerställa att vi gör rätt saker, vid rätt tidpunkt och med högsta kvalitet.
Om APM Terminals Göteborg APM Terminals är en global jätte inom logistik med 67 containerterminaler i 33 länder. Hos oss får du en arbetsplats som brinner för innovation, automation, digitalisering och hållbarhet. Vi är den enda terminalen i Sverige som kan hantera de största oceangående fartygen, och vi leder utvecklingen mot en fossilfri framtid. Sedan 2019 har APM Terminals Göteborg övergått till förnybar energi för våra maskiner och kranar, vilket har minskat våra koldioxidutsläpp med mer än 90 %. Vårt mål är att revolutionera transportsektorn med smartare, hållbarare lösningar – och du kan bli en del av den resan!


Ansökan och säkerhetskontroll Då vi verkar i en säkerhetskänslig verksamhet genomförs bakgrundskontroller och säkerhetsprövning på samtliga kandidater som går vidare i rekryteringsprocessen. Vi är en drogfri arbetsplats och genomför drogtester innan anställning samt slumpmässigt under anställningen.

APM Terminals värdesätter mångfald och arbetar aktivt för en inkluderande arbetsmiljö. Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team!

Ansök nu

Equipment manager

Läs mer Apr 1
Equipment Manager / Underhållschef

Vill du ta ledningen i en av Nordens mest dynamiska tekniska miljöer? Brinner du för att arbeta i tung teknisk verkstad och drivs av att göra verklig skillnad? Vill du arbeta i en bransch som är kritisk för Sveriges ekonomi och välfärd? Om du är en mogen och modig ledare som är redo att driva förändring så har du nu chansen att bli en nyckelperson i Nordens största containerhamn!

APM Terminals, en del av Maersk och en av världens ledande globala aktörer inom logistik, söker nu en erfaren Equipment Manager. Vi befinner oss mitt i en spännande förändringsresa och behöver en trygg, modig och nytänkande ledare som vill vara med och forma framtiden inom hamnen. Hos oss får du leda teknikutveckling i en internationell miljö och kunna vara med och påverka på riktigt.
Vad gör en Equipment Manager hos oss? I denna roll får du ett avgörande ansvar för att våra fordon, maskiner och utrustning fungerar och står till förfogande dygnet runt, året om. Du leder en av våra maskinavdelningar (Kran eller Grensle) och har ett delat ansvar för en organisation på totalt 40 tekniker, mekaniker och elektriker som leds av tre arbetsledare.
Som en viktig del av teknikavdelningens ledningsgrupp kommer du att utveckla och genomföra strategier för förbättrad driftsäkerhet, effektivitet och innovation. Som ledare är du med och driver en omfattande förändringsresa där vi främjar öppenhet och delaktighet, implementerar Lean och säkerställer långsiktig kompetens.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:
• Leda och utveckla din avdelning genom att vara närvarande och agera som en förebild i det dagliga arbetet. Safety First är alltid vår högsta prioritet.
• Säkerställa leverans av våra fordon, maskiner och teknisk utrustning för att hantera lastning och lossning av containrar via sjö, järnväg och lastbil.
• Coacha och utveckla dina arbetsledare och medarbetare, skapa engagemang och delaktighet.
• Samarbeta och kommunicera med olika intressenter inom vår matrisorganisation.
• Supportera en omfattande kulturresa inom teknikavdelningen, där ett steg är att implementera Lean och TWI inom ditt ansvarsområde.



Vi letar efter dig som:
• Har erfarenhet av att leda team i tekniska verkstäder och drivs av att skapa förbättring och förändring.
• Har jobbat i en specialistroll och har bred teknisk förståelse.
• Arbetar proaktivt, identifierar och löser problem snabbt och effektivt.
• Har förmågan att skapa struktur och tydlighet i både processer och arbetsflöden.
· Lean är vårt sätt att arbeta och det är därför viktigt att du är införstådd med vad det innebär och är en god förebild i Leanarbetet.
• Ser det som en självklarhet att lyfta fram hur vi ska arbeta framåt för att säkerställa att vi gör rätt saker, vid rätt tidpunkt och med högsta kvalitet.
· Kommunicerar tydligt och professionellt, både på svenska och engelska.
• Har erfarenhet av att samarbeta med fackliga parter och förstår vikten av en god samverkan.
• Har en utbildning inom maskinteknik eller annan relevant liknande utbildning eller motsvarande erfarenhet inom teknik.
• Har god datorvana och erfarenhet av att arbeta med professionella system (t.ex. Microsoft Office, databaser, ERP/CMMS-system).



Varför APM Terminals? APM Terminals är en global jätte inom logistik med 67 containerterminaler i 33 länder. Hos oss får du en arbetsplats som brinner för innovation, automation, digitalisering och hållbarhet. Vi är den enda terminalen i Sverige som kan hantera de största oceangående fartygen, och vi leder utvecklingen mot en fossilfri framtid. Sedan 2019 har APM Terminals Göteborg övergått till förnybar energi för våra maskiner och kranar, vilket har minskat våra koldioxidutsläpp med mer än 90 %. Vårt mål är att revolutionera transportsektorn med smartare, hållbarare lösningar – och du kan bli en del av den resan!
Ansökan och säkerhetskontroll Då vi verkar i en säkerhetskänslig verksamhet genomförs bakgrundskontroller och säkerhetsprövning på samtliga kandidater som går vidare i rekryteringsprocessen. Vi är en drogfri arbetsplats och genomför drogtester innan anställning samt slumpmässigt under anställningen.
APM Terminals värdesätter mångfald och arbetar aktivt för en inkluderande arbetsmiljö. Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team!

Ansök nu

Logistikkoordinator

Läs mer Jan 14
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta som konsult på spännande uppdrag och bidra till att optimera och utveckla logistiklösningar hos framstående företag? Vi söker nu erfarna logistikkonsulter som vill ta sig an nya utmaningar hos oss!


Randstad Professional är specialiserade inom kvalificerade yrkesroller och är en del av Randstad, en global ledare för talanger med visionen att vara världens mest rättvisa och specialiserade talangföretag. Med huvudkontor i Nederländerna verkar Randstad på 39 marknader och har cirka 40 000 medarbetare. Genom detta globala nätverk i kombination med en stark lokal förankring kan vi erbjuda ett stort utbud av varierande och utvecklande uppdrag och tjänster för dig som är akademiker eller specialist. Som en partner för talanger och genom vår utpräglade specialisering hjälper vi dig att att säkra rätt jobb, utveckla relevant kompetens och hitta tillhörighet i arbetslivet.

Ansvarsområden
Dina ansvarsområden som logistikkonsult kan variera beroende på kundens behov, men kan inkludera:
Planera, optimera och övervaka logistikflöden för att säkerställa kostnadseffektivitet och hög leveranssäkerhet.
Implementera och utveckla lagerstyrning, distributionssystem och transportprocesser.
Analysera logistikdata för att identifiera flaskhalsar och utveckla förbättringsstrategier.
Samordna med interna och externa intressenter för att säkerställa smidiga logistikprocesser.
Bidra till hållbara logistiklösningar som minskar miljöpåverkan.
Hantera och förbättra relationer med transport- och leverantörspartners.




Kvalifikationer
Du har några års erfarenhet inom logistik, supply chain eller relaterade områden.
Du har goda kunskaper inom lagerstyrning, transportplanering och distributionsflöden.
Du är analytisk, lösningsorienterad och van att driva projekt framåt.
Du trivs med konsultrollen och kan snabbt sätta dig in i nya miljöer och utmaningar.
Du kan arbeta som anställd konsult hos oss eller som underkonsult via egen firma.

Vi erbjuder
Spännande och varierande uppdrag hos ledande företag inom olika branscher.
Möjligheten att bidra till och påverka kundens framgångar genom dina insatser.
Flexibilitet – välj att arbeta som anställd konsult eller som underkonsult.
Ett starkt nätverk av engagerade kollegor och en stöttande arbetsmiljö.




Om företaget

Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB .

Fullstack Data Engineer till Maritim systeminnovation

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Apr 15
Om oss Maritim Systeminnovation är en del av den Maritima avdelningen på division Säkerhet och transport på RISE. Vi arbetar bland annat med framtida hållbara transportkoncept med fokus på effektivitet, miljö och säkerhet. Genom att leverera stabila, innovativa och användarvänliga lösningar inom områden som hållbara transporter & logistik samt fjärrstyrda fartyg kommer du bidra till innovationsutveckling med stor samhällsnytta. Vi är ett team bestående av ca 25 medarbetare som arbetar med hållbar utveckling genom forsknings- och innovationsprojekt. Vi är en blandning av utvecklare, projektledare, forskare och ingenjörer. Vi är lokaliserade i Göteborg, Lund, Borås och Stockholm. De flesta som jobbar med utvecklingsprojekt bor i Göteborg och därmed är det din placeringsort, åtminstone får du vara beredd att vara där minst några dagar i veckan.
Om rollen I denna roll kommer du att utveckla demonstrationsapplikationer i nära samarbete med partners från både industri och myndigheter. Samarbetet sker främst med svenska och nordiska aktörer med projektparters från den internationell arenan. Arbetet är projektbaserat och innebär att konceptapplikationer utvecklas iterativt i dialog med partners och forskare.
Projektens inriktning varierar och kan omfatta allt från övergripande logistik inom sjöfart, flyg och tåg till domänspecifika tillämpningar, exempelvis fjärrstyrda fartyg. Rollen passar dig som trivs med att ligga i framkant av den digitala utvecklingen och som har ett starkt intresse i att utforska och vidareutveckla kunskap inom databehandling, hantering och visualisering. Du kommer även arbeta med att:
Ansvara för drift och vidareutveckling av prototypapplikationer
Säkerställa att dataflöden och bearbetningsnoder fungerar stabilt och effektivt
Samarbeta med teamet för att integrera nya funktioner och förbättringar
Koordinera tekniska samarbeten inom olika delar RISE, främst för att dra nytta av tillämpad forskning inom digitalisering så att det kommer sjöfarten (och multimodala transporter) till gagn
Bidra till en innovativ och agil utvecklingsmiljö där nya idéer och tekniker testas

Vem är du? Du har troligtvis en relevant högskole- eller universitetsutbildning inom datavetenskap, systemutveckling eller liknande men det är inget krav. Har du tidigare erfarenhet av forskningsprojekt, innovationsdrivna utvecklingsmiljöer eller arbete i agila team är det ett plus. Det är också meriterande med maritim domänkunskap vilket kan vara från tidigare arbete med fartygsoperationer, havsbaserad infrastruktur, hamnar, navigering eller med maritim digitalisering.
Erfarenhet av följande teknologier är ett krav:
Versionshantering – praktisk erfarenhet av Git (GitHub/GitLab)
Programmering och systemutveckling – erfarenhet av Python, Java, JavaScript och
Erfarenhet av big data-verktyg
Databearbetning och pipelines – erfarenhet av att arbeta med data pipelines och orkestreringsverktyg (Kafka är en fördel)
Databaser
Containerisering och molnteknologier – grundläggande förståelse för Docker och Kubernetes
Frontend och visualisering – erfarenhet av ReactJS
Datanalys
Erfarenhet av AIS, sjöfartens transpondersystem

Du trivs med ett omväxlande, analytiskt och tekniskt inriktat arbete. Du har en god förmåga att sätta dig in i nya frågeställningar, är målinriktad och kan balansera ett strukturerat och innovativt arbetssätt. Vidare är du nyfiken, självständig och initiativtagande. Eftersom rollen innebär samarbete med både interna och externa aktörer är god kommunikationsförmåga på svenska och engelska en fördel. Är vi en bra match? RISE erbjuder en dynamisk och innovativ arbetsmiljö där du får vara med och lösa framtidens utmaningar med hjälp av ny informationsteknik. Rollen innebär att du arbetar i flera projekt, där du får möjlighet att testa och utveckla lösningar inom ett forskningsdrivet arbetssätt. Här får du vara en del av framtidens tekniska utveckling och bidra till en hållbar utveckling för svenska organisationer.
Det är ingen traditionell utvecklarroll – du kommer att arbeta i en miljö där kravbilden för resultaten ständigt förändras, vilket innebär att du ständigt lär dig nytt. Du trivs i en experimentell miljö där du får testa dig fram och vara kreativ i dina lösningar. RISE har expanderat kraftigt de senaste åren inom det maritima segmentet, vilket ger stora möjligheter till utveckling och att påverka företagets framtid. Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef på Maritim innovation Andreas Bach, +46 10 516 54 11. Sista ansökningsdag är 2 maj och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Senior Projektledare inom Lokalprojekt- Syd

Förvaltningsassistent
Läs mer Mar 27
Om oss RISE behöver inte uppfinna sitt syfte – Vi är en kraftsamling för den hållbara omställning näringslivet, samhället och världen behöver. Vi finns till för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi söker nu två seniora projektledare som vill vara en del av vårt engagerade team som är i en spännande utvecklingsfas. Placeringsort för tjänsten är Göteborg eller Borås och du rapporterar till Lokalförsörjningschef på RISE.
Om rollen Vi söker två erfarna och engagerade seniora projektledare för att driva lokalprojekt från förstudie till inflyttning för RISE som hyresgäst och rollen är placerad hos Lokalförsörjningen inom funktionen Fastighet och Service. Rollen som senior projektledare kommer att ansvara för både små och stora projekt, varav de största omfattar ca 15 000 kvm och involverar komplexa samlokaliseringar av flera verksamheter.
Som projektledare hos oss får du en nyckelroll i att skapa ändamålsenliga, effektiva och inspirerande arbetsmiljöer. Du kommer att arbeta nära olika intressenter och leda projektteam genom hela processen.
Funktionen Fastighet och Service är under uppbyggnad på RISE och det finns stor möjlighet att påverka uppbyggnad av rutiner och arbetssätt. Planerade resor inom Sverige ingår i tjänsten. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
· Leda och styra lokalprojekt från förstudie till inflyttning.
· Ansvara för projektplanering, budget, tidplan och resursallokering.
· Operativt arbeta som projektledare samt samordna och leda projektteam.
· Genomföra riskanalyser och vidta åtgärder för att minimera risker.
· Säkerställa att projekten uppfyller lagar, riktlinjer, kvalitets- och miljökrav.
· Kommunicera och samarbeta med olika intressenter, inklusive ledning, medarbetare och leverantörer.
· Driva förändringsledning i samlokaliseringsprojekten.
Vem är du? · Har gedigen erfarenhet av projektledning inom lokalprojekt, gärna från större organisationer med komplexa projekt samt många intressenter.
· Har en stark förmåga att strukturera och planera projekt.
· Har relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
· Det är meriterande med erfarenhet av lokalprojekt inom labb, life science eller komplex industri med avancerade tekniska fastighetsbundna system.
Personliga egenskaper:
· Pedagogisk och kommunikativ
· Strukturerad och samarbetsorienterad
· Entusiastisk och lösningsorienterad
· Är självgående och har en stark drivkraft
Är vi rätt för varandra? Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb, men en utmanande och utvecklande roll i en dynamisk organisation.
Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef Pauline Ringvall, telefon +46707725916. Sista ansökningsdag är den 22:e april 2025. Tjänsten är en provanställning och observera att tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass, vilket ställer krav på godkänd säkerhetsprövning.
Våra fackliga representanter ärIngemar Petermann, SACO, 010-2284122respektive Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Researchers in Applied Mechanics and Manufacturing with AI/ML Expertise

Dataingenjör
Läs mer Mar 28
Are you passionate about applying cutting-edge AI to transform mechanical engineering and manufacturing? Do you thrive on exploring, driving, and expanding innovative AI opportunities within your domain? If so, RISE invites you to join our vibrant community of AI researchers and practitioners, actively reshaping the future of applied mechanics and manufacturing.
About us
RISE is Sweden’s research institute and innovation partner. Through our international collaboration with industry, academia and the public sector, we ensure the competitiveness of the Swedish business community on an international level and contribute to a sustainable society. Our almost 3300 employees engage in and support all types of innovation processes. RISE is an independent, state-owned research institute, which offers unique expertise and over 130 testbeds and demonstration environments for future-proof technologies, products and services.
We belong to the Materials and Production division. The Materials and Production division brings together expertise in research areas focused on the development of materials, production, and products for the manufacturing industry across a variety of sectors. Our offering is built on unique infrastructure in the form of testing and demonstration facilities and labs, combined with deep expertise in relevant technical areas as well as sustainability and digitalization, with the aim of being a key player in, for example, the industry's transition and the development of national defense.
About the role
As a researcher with us, you will work on and lead various types of research projects and client assignments. In the role of researcher, you are expected, in collaboration with industry and academia, to create and drive both research projects and client assignments, primarily within the fields of computation, simulation, and analysis of manufacturing processes and material development.
You will meet the industry’s challenges and contribute to the development of future processes and products. The tasks will be multifaceted and developmental for the right person. As a researcher with us, you will play a key role in creating, developing, and implementing larger research and development projects within your field.
You will play a key role in integrating state-of-the-art AI and machine learning into mechanical engineering and manufacturing. Working closely with domain experts and the Center for Applied AI at RISE, you’ll identify industrial needs, conceptualize projects, and lead initiatives that translate advanced AI into real-world impact. We are looking for two researchers, with the positions located in Gothenburg, Mölndal, or Lund.
Your role includes:
Developing and executing research and innovation projects.
Bridging mechanical engineering or manufacturing expertise with advanced AI research.
Leading the ideation and formulation of new research initiatives and project proposals.
Engaging actively with industry stakeholders, external project partners, and internal multidisciplinary teams.

Who are you? You hold a PhD or master's degree in mechanical engineering, technical physics or a related discipline, complemented by hands-on experience applying modern AI and machine learning methods to mechanical engineering challenges. Ideally, you have completed university courses focused on contemporary machine learning techniques. Previous industrial experience or practical applications of machine learning in mechanical engineering projects are highly valued.
You have extensive knowledge of numerical simulations in CFD and FEM, along with working knowledge of advanced data analysis and machine learning. In this role, you will integrate traditional physics-based modeling with AI to optimize manufacturing processes such as forming, casting, and additive manufacturing.
As a colleague, you are collaborative and self-driven, proactive in identifying new research and business opportunities, and skilled at translating AI advancements into practical solutions. Your passion for innovation and strong communication skills in English (and preferably Swedish) enable you to bridge complex technical fields effectively.
What we offer At RISE, your contributions directly support sustainable development and industrial competitiveness. You'll thrive in a supportive yet challenging environment, working alongside dedicated colleagues committed to excellence and impact.
Join us in pioneering AI applications for mechanical engineering—making innovation happen for industry and society.
Welcome with your application!
Welcome to submit your application as soon as possible as we make a continuous selection. The application deadline is 22 April 2025. For more information about the service, please contact: Ola Widlund; +46 70 615 50 17.
Our union representatives are Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, 010-516 51 61.
Please note that the position is classified in a security level, which requires an approved security clearance.

Ansök nu

Enhetschef Människocentrerad AI

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 6
Vill du precis som vi, vara med och forma morgondagens mobilitet, i ett alltmer digitaliserat samhälle? Är du en engagerad och coachande ledare som gillar att lyfta dina medarbetare och tillsammans med dem säkerställa att vår expertis når ut och gör verklig skillnad? Drivs du av att skapa en hållbar och etisk framtid där AI används på bästa möjliga sätt? Har du ett intresse för att utforska hur människor och AI kan förstå varandra och utvecklas tillsammans?
Låter detta spännande så söker vi nu en Enhetschef Människocentrerad AI som tillhör avdelningen Mobilitet och System. Inom avdelningens sex enheter bedrivs tillämpad forskning som undersöker möjligheterna och konsekvenserna av digital teknik och framtidens mobilitet. I den pågående omställningen mot ökad automatisering, digitalisering, tjänstefiering, och elektrifiering finns det många obesvarade frågor, och outforskade möjligheter som vi med stort engagemang tar oss an tillsammans med våra kunder och partners för att skapa en hållbar framtid.
Om ossEnheten Människocentrerad AI bedriver tillämpad forskning med målsättningen att möjliggöra en automatisering med människans perspektiv i fokus. Enheten arbetar tvärdisciplinärt där beteendevetenskap och etik möter spetskunskaper inom AI och autonoma fordon.
Enheten adresserar bland annat fyra kunskapsområden:
Samverkan mellan Människa och AI (HMI)
Datanalys och förklarande AI (XAI)
Upplevelsen av autonoma fordonssystem (ADAS)
Säkerhet i AI-baserade system

Vår forskning tillämpar olika forskningsmetoder och sker i nära samverkan med aktörer inom transport- och fordonssektorn. Huvuddelen av våra projekt är finansierade av forskningsfinansiärer men vi ökar successivt andelen av direktfinansierade projekt.
Enheten har nära samarbete med olika universitet och högskolor.
Om rollen I rollen som enhetschef kommer du att leda en grupp på cirka 16 engagerade medarbetare, med placering i Stockholm, Göteborg och Lund. I ditt uppdrag ingår att skapa en arbetsmiljö där dina medarbetare har de bästa förutsättningarna för att lyckas och utvecklas. Vidare tar du ledning i att skapa en kultur där samarbete och innovation står i centrum.
Med ett starkt externt fokus arbetar du nära både medarbetare och kunder för att säkerställa att vår kunskap tillämpas på ett sätt som bidrar till ett hållbart och automatiserat samhälle, med mobilitet som ditt huvudområde.
Som enhetschef ansvarar du för medarbetarutveckling, budget och att vidareutveckla vårt erbjudande, samtidigt som du hjälper oss att ta nästa steg inom RISE mission och vision. Du har en viktig roll i att säkra att enheten har relevanta projekt och uppdrag samt finansiering för dessa. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp, där du bidrar till både strategisk utveckling och operativ framdrift.
Placeringsort är Kista i Stockholm eller Göteborg och del resor kan förekomma. Vi arbetar enligt ett hybridarbetssätt, vilket ger våra medarbetare flexibiliteten att arbeta både på kontoret och hemifrån.
Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att säkerhetsprövning kan komma att ske i framtiden.
Vem är du? För att lyckas i rollen som enhetschef tror vi att du är en naturlig ledare och förebild som får dina medarbetare att prestera på bästa sätt. Du är lyhörd, drivs av att skapa nytta och engagerar dina medarbetare genom ett inspirerande och modigt ledarskap. Du coachar dem i att uppnå tydliga resultat i samverkan med resten av organisationen, samtidigt som du har förmågan att skapa en kultur där samarbete och innovation står i fokus. Vi lägger stor vikt vid att du är en lagspelare med uttalad samarbetsförmåga. Vidare är du affärsmannamässig och inger förtroende hos såväl kunder som medarbetare och med en stark vision för hur transport och digitalisering kan bidra till framtidens hållbara samhälle.
För att lyckas i rollen ser vi att du uppfyller följande krav:
Relevant universitetsutbildning inom transport och/eller digitalisering, gärna på forskarnivå
Erfarenhet från forskning och transportområdet
En hög domänförståelse inom transport och digitalisering
Kommunicerar på svenska och engelska obehindrat, i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:
Tidigare ledarerfarenhet
Erfarenhet av att leda forsknings- och/eller utvecklingsprojekt
Ett etablerat nätverk inom näringsliv, offentlig sektor samt akademin

Är vi rätt för varandra?Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med på resan?
Välkommen med din ansökan!I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsbolaget Jefferson Wells. Låter det intressant och du vill veta mer är du välkommen att höra av dig rekryteringskonsult Mark Ferrer; mark.ferrer@jeffersonwells.se
I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. Istället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är den 2 mars, 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO 010 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Chef till Prototypande samhälle

Utvecklingschef
Läs mer Jan 30
Om ossVi på Prototypande samhälle arbetar med humanistisk driven forskning, där teknik och människor möts. Vi driver och möjliggör samhällsomställning genom bland annat interaktionsdesign, affärsutveckling och innovationsprocesser. Personerna i avdelningen representerar en rad expertiser och domäner som tillsammans bildar en helt unik sammansättning för att möta de komplexa samhällsutmaningar vi gemensamt står inför.
Prototypande samhälle är en avdelning på divisionen Digitala System på RISE. Avdelningen består av ca 135 personer som finns på nio orter runt om i landet, från Piteå i norr till Lund i söder. Den är fördelad på tolv olika operativa enheter med enhetschefer. Tillsammans utgör ni denledningsgrupp som du leder.
Vi söker nu en ledare som kan vara en central drivkraft i vår fortsatta utveckling. Du kommer att spela en viktig roll i att leda vårt arbete med att utforska det okända, bygga innovativa lösningar i samarbete med andra och skapa värde i en tid präglad av osäkerhet och snabb förändring. Om rollen I denna roll kommer du att navigera mellan olika aktörer och ekosystem – från näringsliv och offentlig sektor till forskningsvärlden – och fungera som en katalysator för förändring. Du leder din avdelningsledningsgrupp och tillsammans definierar ni både den strategiska inriktningen och leder den dagliga verksamheten. Du tar även en aktiv roll i divisionens ledningsgrupp och verkar för att skapa samarbeten på hela RISE även utanför divisionen. Som chef leder du verksamheten ekonomiskt och har både personal- och budgetansvar. Du involverar och coachar dina chefer för att nå önskade resultat och stärka innovationsförmågan. Du rapporterar till Divisionschef, och resor förekommer kontinuerligt i tjänsten. Placeringsort är Göteborg eller Stockholm. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen. Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att du kan behöva genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen nu eller längre fram. Vem är du? Du har förmågan att förstå och hantera komplexa samhällsutmaningar och bistå våra partners i att utveckla strategiska lösningar som främjar hållbar samhällstransformation. För att lyckas i rollen krävs att du har: • En bred och mångfacetterad bakgrund från både näringslivet och offentlig sektor, gärna inom forskning, samhällsutveckling eller innovation
• Är en erfaren och empatisk ledare som kan vägleda team och samarbetspartners genom osäkerhet och komplexitet. Du har gedigen erfarenhet från chefsrollen med formellt personalansvar
• En universitetsexamen, fördel med master eller disputerad men inget krav
• Kunskap och erfarenhet av att leda en verksamhet med ekonomisk styrning, personal- och budgetansvar.
• En stark strategisk förmåga och kan arbeta både operativt och på en övergripande nivå för att skapa långsiktig förändring
• Är engagerad i att skapa hållbar samhällsutveckling och har ett genuint intresse för digitaliseringens möjligheter
Som person är du en innovativ och relationsbyggande person som värdesätter samarbete. Du har en nyfikenhet, öppenhet och ett mod som engagerar och utvecklar din omgivning. Du har ett ledarskap där man får lov att testa och misslyckas för att lära sig. Du är lyhörd och kommunikativ samt jobbar aktivt för att skapa en trygg och tillitsfull arbetsmiljö. Är vi en bra match? På Protypande samhälle får du en unik möjlighet att vara med och forma framtidens samhälle genom att möjliggöra och skapa projekt som bidrar till verklig förändring. Här får du arbeta i en dynamisk och kreativ miljö, där du har möjlighet att påverka och leda viktiga samhällsförändringsinitiativ. Du blir en del av en organisation som är på frammarsch och som spelar en central roll i Sveriges innovationssystem och samhällstransformation. Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Divisionschef på Digitala system, Daniel Karlsson på daniel.karlsson@ri.seeller HR-chef Sandra Hesselmar på sandra.hesselmar@ri.se. Sista ansökningsdag är 20 februari och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. Sök utan personligt brev! Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Framtida CFO – här kommer din chans!

Ekonomiassistent
Läs mer Feb 4
Är du en ambitiös och nyfiken person som ser dig själv som en framtida CFO? Vill du få en unik inblick i ledningsgruppens arbete, bygga ett starkt nätverk och skaffa erfarenheter som ger din karriär en skjuts framåt? Då är detta din chans!
Vi söker nu en tillförordnad Exekutiv Assistent som fram till årsskiftet får arbeta tätt ihop med vår CFO. Detta är mer än en traditionell assistentroll – det är en möjlighet att utvecklas, påverka och få en smak av strategiskt ledarskap i en stor organisation.
Om rollen
I denna nyckelroll kommer du att:
Stötta CFO och ledningsgruppen inom ekonomi och säkerhetsskydd.
Få insyn i affärsbeslut, finansiell planering och bolagsstyrning.
Planera, koordinera och effektivisera arbetet inom ekonomi- och finansfunktionen.
Hantera och organisera möten, presentationer och nyckeldokumentation.
Bygga relationer internt och externt som kan öppna dörrar för din framtid.

Vi är väldigt sugna på att välkomna dig så snart som möjligt – det här är inte rätt jobb för dig som har uppsägningstid eller andra skäl att vänta. Tjänsten är på heltid och vi behöver dig fram till årsskiftet (självklart kan du vara ledig några veckor i sommar om du vill). Du är placerad på RISE huvudkontor, på Chalmersområdet i Göteborg.
Vem är du?
Du har en akademisk examen i Ekonomi och/eller Management.
Du är i början av din karriär men har redan visat framfötterna inom ekonomi, finans eller management.
Du är analytisk, strukturerad och har ett stort intresse för affärsutveckling.
Du har förmågan att hantera komplex information och dra slutsatser som skapar värde.
Du är IT-driven och duktig i outlook, excel, powerpoint och word.
Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift.
Du ser detta som en unik möjlighet att utvecklas mot en framtida ledarroll.

Varför ska du söka?
Det här är en språngbräda för dig som vill göra karriär inom ekonomi och finans.
Du får en plats i centrum av verksamhetens strategiska arbete.
Du skapar relationer och erfarenheter som kan bli avgörande för din framtid.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med?
Välkommen med din ansökan
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef Robert Casselbrant, +46 73 661 72 42. Sista ansökningsdag är 17 februari 2025.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO, 010-2284122 respektive Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.
Ansök nu och låt framtiden börja idag!

Ansök nu