Göteborg: Affärsinnovationsexpert - designmetodik, företagsledning & cirkulär ekonomi

Hitta ansökningsinfo om jobbet Affärsinnovationsexpert - designmetodik, företagsledning & cirkulär ekonomi i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2025-01-31 // Varaktighet: Deltid

Om oss RISE är Sveriges forskningsinstitut och är statligt ägt. Vårt uppdrag är att verka för hållbar tillväxt i Sverige genom att stärka näringslivets konkurrenskraft och förnyelse samt bidra till en innovativ utveckling av samhället. Den rekryterande enheten på RISE heter Affärsdesign och har sedan 2013 arbetat med kunskapsbyggande inom cirkulär affärsmodellsinnovation inom områdena design, affärsekosystem och affärsinnovation. Vår utgångspunkt är att resursproduktiva cirkulära affärsmodeller kan katalysera konkurrenskraftig hållbar omställning och därmed radikalt minska klimat- och miljöpåverkan i samhället. Vi tror att inspirerande framgångsexempel på verkligt hållbara cirkulära affärsmodeller är den snabbaste vägen att bidra till hållbar omställning. För att kombinera en vetenskaplig utgångspunkt med praktisk tillämpning är vi är en blandning av disputerade forskare och erfarna företagsledare och konsulter. Gruppen sitter i Göteborg, Stockholm och Lund. Du kommer att jobba bortom enheten med många olika delar av RISE.
Hållbart värdeskapande – vår grundidé Digitalisering och hållbarhetstrender öppnar nya affärsmöjligheter genom att bättre utnyttja befintliga produktvärden, både ekonomiskt och miljömässigt. Produkter ersätts idag inte främst för att de är utslitna, utan för att användaren tröttnar på utseende, prestanda, eller för att nya regleringar eller ny teknik gör nya produkter mer attraktiva. Vi tror på en framtid där producent och säljare tar produktansvar och inte gör det till kundens problem när externa faktorer åldrar förra årets produktgeneration i förtid. Vi ser att såväl kund som producent ofta kan tjäna på att ekonomiskt värde bättre tas till vara på i redan producerade komponenter, material och produkter. Genom att accelerera skapandet av dessa affärsmöjligheter katalyserar vi näringslivets konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Om rollenDina huvuduppgifter blir att hjälpa oss bygga upp och utveckla vår verksamhet Circular business lab för att katalysera svensk näringslivs omställning till cirkulära affärsmodeller för ökad konkurrenskraft. Tjänsten innehåller inledningsvis främst säljmöten, processledning och affärsekosystemorkestrering och kommer att växa med din och organisationens utveckling.
Tjänsten är på deltid, 50% och placeringsort är Göteborg (Sven hultins plats 5).
Vem är du?Vi söker en senior expert på affärsdesign med djup kunskap inom affärsinnovation, processledning, designmetoder, cirkulär ekonomi, finansiering, delningsekonomi, tjänstefiering och business casing. Du har examen inom relevant område såsom design och/eller ekonomi.Du har erfarenhet från entreprenörskap eller som VD, strategisk rådgivning som namnkunnig konsult och från innovationssystemet. Vidare har du erfarenhet av att bygga finansiella modeller för cirkulär ekonomi. Du är mycket kunnig inom cirkulär omställning med erfarenhet från att praktiskt stödja och driva omställning av företag och organisationer. För att lyckas i rollen har du förmåga att kommunicera flytande i tal och skrift på både svenska och engelska.Erfarenhet från bank är meriterande.
Välkommen med din ansökan!Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Marcus Linder, +46 70 874 51 85. I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. Istället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är 14 februari, 2025. Urval kan komma ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann SACO 010-2284122 och Linda Ikatti, Unionen 010-5165161.
#LI-DNI

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Affärsutvecklare

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Affärsutvecklare.

Program Manager - Gothenburg

Läs mer Mar 26
The Program Manager is crucial in leading the execution and implementation of the Site Strategy within the broader strategy execution team. This involves developing, maintaining, and annually reviewing the Site Strategy in collaboration with relevant stakeholders to ensure it aligns with overall business goals.
The Program Manager's responsibilities include ensuring the successful execution of the site strategy plan throughout the organization. This requires coordinating resources, managing initiatives, and collaborating closely with cross-functional teams to achieve strategic goals. Additionally, the role involves monitoring progress, assessing impact, and providing reports to key stakeholders.
Success in this role requires significant experience in executing and implementing strategic programs. You should excel in environments where versatility is necessary, taking ownership of your tasks and proactively driving progress. Key qualities include adaptability, strong problem-solving skills, and the ability to handle complex situations, as you will be expected to take initiative and confidently advance strategic priorities independently.
The Program Manager ensures the achievement of both site-specific and broader company strategic objectives by actively tracking performance and promoting effective collaboration. Primary Responsibilities:
• Lead the execution and implementation of the Site Strategy, ensuring it aligns with overall business objectives. • Take initiative by identifying priorities, advancing projects, and maintaining progress with minimal supervision. • Develop, maintain, and conduct annual reviews of the Site Strategy in partnership with relevant stakeholders. • Oversee the implementation of the Site Strategy for Nearshore and Offshore sites, ensuring consistency with broader strategic goals. • Coordinate resources and manage initiatives to effectively achieve strategic targets. • Monitor progress, evaluate outcomes, and provide comprehensive reports to key stakeholders. Requirements:
• Significant experience in executing and implementing strategic plans. • Demonstrated ability to take ownership and actively drive work to completion. • Proven experience working in cross-functional environments, effectively aligning teams and resources. • Strong problem-solving skills with the ability to independently handle complex situations. • Successful track record of leading and advancing strategic initiatives. • Willingness and ability to travel internationally on a frequent basis. • Fluent English, spoken and written.
Preferred Qualifications:
• Experience in establishing outsourcing offices on a global scale. • Background in executing strategic plans within a start-up environment. Start Date and Application:
Start date: As soon as possible/ 2025-04-07 End date: 2025-12-31. Option to extend. Deadline: 2025-04-02 Location: Gothenburg/Hybrid. Travelling is part of the assignment Contact person: 0790 062 711 Selections and interviews are ongoing!
Sway Sourcing is an innovative recruitment partner specializing in matching the right talent with the right company – quickly and efficiently. Our primary focus areas are Finance, Administration, HR, Marketing, and IT, but we also have the broad expertise and flexibility required to deliver tailored recruitment solutions across all industries.
Although we are a relatively new player, we have already built trust with many of Sweden’s largest companies and operate both nationally and internationally. With bases in Sweden and Spain, we offer a unique combination of local expertise and global reach. Our strong network and deep industry insights make us a natural partner for companies looking to stay ahead in their recruitment efforts.

Ansök nu

Business Transformation Lead

Läs mer Dec 23
Är du en erfaren förändringsledare med en passion för att driva transformation och skapa nya arbetssätt? Vi söker en Business Transformation Lead som kommer att spela en nyckelroll i att leda och implementera förändringsinitiativ i vårorganisation.
OM ROLLEN
Som Business Transformation Lead är ditt uppdrag att driva förändring och innovation i organisationen som förbättrar våra processer och rutiner. Du kommer att arbeta i nära samarbete med ledare, projektledare och medarbetare för att implementera strategiska initiativ och skapa hållbara förbättringar i affären.
Övergripande arbetsuppgifter:
Driva och följa upp förändrings- och förbättringsinitiativ.
Leda och verkställa förändringsarbete ocheffektiviseringsinitiativ i affären.
Implementera beslutade initiativ och förändringar – med fokus på change management.
Bidra till utveckling av arbetssätt,metodik och processer för en utmärkt kundupplevelsefrån ax till limpa.

OM DIG
Vi söker en person som är kreativ och orädd för att utmana befintliga arbetssätt. Du har ett transformativt mindset och drivs av att utveckla och implementera nya idéer och perspektiv.Rollen kräver en naturlig lagspelare som trivs med att bygga relationer och samarbeta med andra.Du är en initiativrik person som tar ansvar för att skapa engagemang, och du drivs av att arbeta nära andra för att uppnå gemensamma mål.
Kvalifikationer
En universitetsutbildning, gärna inom ekonomi, management eller motsvarande.
Minst 10 års erfarenhet, gärna i en ledande roll inom projektledning och/eller förändringsledning.
Erfarenhet från bank och finans, huvudsakligen finansiering
Erfarenhet av att utveckla nya arbetssätt och strategier för affärsverksamhet.



OM NORION BANK GROUP
Norion Bank Group är en affärsnära nordisk finansieringsbank. Genom koncernens varumärken Norion Bank, Walley och Collector erbjuds kundanpassade finansieringstjänster som möter distinkta kundbehov inom tre kundsegment: medelstora företag och fastighetsbolag, handlare och privatpersoner. Som specialist på finansieringslösningar är Norion Bank Group ett ledande komplement till traditionella storbanker, med visionen att vara den främsta nordiska finansieringsbanken inom de utvalda segmenten.
Norion Banks erbjudande omfattar företags- och fastighetskrediter samt factoring för medelstora företag och fastighetsbolag. Genom varumärket Walley erbjuds flexibla betal- och checkoutlösningar till handlare och privatpersoner. Varumärket Collector tillhandahåller privatlån och kreditkort till privatpersoner samt sparkonton för privatpersoner och företag. Norion Bank Group (tidigare Collector Bank) grundades 1999 och har kontor i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Oslo och Helsingfors. Verksamheten bedrivs genom Norion Bank AB (publ) som är noterat på Nasdaq Stockholm.

NORION BANKS ERBJUDANDE TILL DIG
För oss är det självklart att varje individs utveckling värdesätts högt vilket innebär ett stort fokus på självledarskap och kompetensutveckling. Gemenskap, innovation och modern arbetsmetodik är saker som kännetecknar Norion Bank Group. Vi erbjuder dig helt enkelt en organisation med snabba beslutsvägar, stor öppenhet och mycket energi.
Våra värdeord Affärsmässighet, Engagemang och Omtanke genomsyrar allt vi gör och som medarbetare hos oss blir du en del av vår starka företagskultur. Vi erbjuder dig ett spännande bolag med goda utvecklingsmöjligheter, löpande kompetensutveckling och gemensamma aktiviteter på och utanför arbetsplatsen.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer, rekryteringsbolag samt konsultbolag i rekryteringen.

INTRESSERAD?
Kul! Urval och intervjuer sker löpande så ansök redan idag!
Frågor? Välkommen att höra av dig till oss! För frågor kring teamet och rollen, kontakta gärna Alexandra Kaber, COO på alexandra.kaber@norionbank.se
För frågor om oss som arbetsgivare eller rekryteringsprocessen, kontakta gärna Johanna Lövgren, HR Business Partnerpå johanna.lovgren@norionbank.se

Ansök nu

Affärsutvecklingskonsult till Ventura Global (Remote/deltid)

Läs mer Apr 22
Är du en egenföretagare som söker en flexibel deltidsmöjlighet inom försäljning? Vill du komplettera din nuvarande verksamhet med ett givande partnerskap inom vetenskaplig och industriell innovation? Då kan detta vara det perfekta uppdraget för dig.
Ventura Global söker en erfaren och driven Business Development Consultant för att representera deras finansieringslösningar i Norden. Det här är en unik möjlighet att samarbeta med tillverkare av högteknologisk vetenskaplig utrustning och laboratorieinstrument, och hjälpa dem öka sin försäljning genom skräddarsydda finansiella lösningar.
Som Ventura Globals nordiska Business Development Consultant kommer du att spela en nyckelroll i att stärka och expandera Ventura Globals närvaro i regionen. Ditt fokus kommer ligga på att bygga strategiska relationer med leverantörer inom industri, laboratorie- och vetenskaplig utrustning samt erbjuda innovativa finansieringslösningar till deras kunder – inklusive FoU-, kvalitetskontroll-, CRO- och diagnostiklaboratorier inom branscher såsom läkemedel, life science, livsmedel & dryck samt miljötestning. De flesta kundkontakter sker på distans via e-post och videomöten (Teams/Zoom), vilket ger dig flexibiliteten att styra över din egen tid. Du arbetar självständigt, men som en del av ett litet och stöttande team på fyra personer, med kontinuerligt stöd från Ventura Globals ledning. Huvudsakliga ansvarsområden:
Marknadsföra Ventura Globals produkter och tjänster.
Upprätthålla och utöka affärsrelationer med leverantörer av vetenskapliga instrument och laboratorieutrustning.
Presentera och förhandla förslag till kunder som är intresserade av Ventura Globals lösningar.
Aktivt söka efter återförsäljningsmöjligheter för begagnad utrustning – en andra möjlighet att generera provisioner på samma utrustning som tidigare hyrts.



Din profil
Vi söker dig som är entreprenöriell och har ett tydligt fokus på resultat och långsiktig framgång. Du är nyfiken på utveckling, tar gärna till dig ny teknik och har lätt för att skapa och utveckla relationer. Du trivs i sociala sammanhang och du har god förmåga att bygga långsiktiga relationer. För att lyckas i rollen behöver du ha ett konsultativt förhållningssätt till försäljning, där du förstår kundens behov och matchar dem med skräddarsydda lösningar. Med en kombination av affärsmässighet och strategiskt tänkande arbetar du självständigt för att skapa nya affärsmöjligheter och öka kundbasen för norden.
Dina kvalifikationer:
Universitetsexamen i ekonomi, marknadsföring/försäljning eller teknisk utbildning med erfarenhet av försäljning.
Tidigare erfarenhet av försäljning eller service av laboratorieinstrument, alternativt kunskap om andra högteknologiska produkters försäljningscykler.
Grundläggande kunskaper av finansiella begrepp och/eller vilja att lära sig nödvändiga begrepp och kunskaper.
Goda kunskaper i officepaketet.
Goda kunskaper i något nordiskt språk och flytande i engelska i tal och skrift är ett krav.
B-körkort är ett krav för tjänsten.
Bekväm med ett deltidsuppdrag.



Vad kan Ventura Global erbjuda dig?
Ventura Global erbjuder dig ett flexibelt och spännande uppdrag i en internationell miljö, där du får bidra till att förstärka vår position och förbättra våra resultat i Norden. Sedan 2011 har Ventura Global verkat inom en specialiserad marknad med fokus på vetenskapliga instrument för forskning, kvalitetskontroll, miljöövervakning och diagnostik. Du kommer att arbeta nära några av världens ledande tillverkare och bli en del av ett erfaret och engagerat team.
Om Ventura Global
Ventura Global erbjuder skräddarsydda lösningar för inköp, uppgradering och användning av främst vetenskaplig utrustning. Detta underlättar köp eller utbyte, uppgradering eller förlängning av användningen av instrumenteringen under kontrakt. Denna teknologiska förnyelsecykel skapar också unika möjligheter att förvärva begagnad utrustning till attraktiva villkor, optimal där toppmodern utrustning inte krävs och där budgeten är begränsad.
Välkommen med din ansökan!
Snabbfakta
Företag: Ventura Global
Placering: Skandinavien (Distans)
Typ: Deltid, flexibelt uppdrag
Tjänst: Affärsutvecklingskonsult
Lön: Provisionsbaserad
Omfattning: Förhandlas med VD, men max 50%.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 2025-05-31
Ansökan: Ansökan sker endast via www.adwisehr.se och vi arbetar med löpande urval, så ansök omgående! Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att höra av dig till Ann-Charlotte Bjurbäck på 073-7771869. Alla ansökningshandlingar behandlas konfidentiellt och i enlighet med GDPR.

Ansök nu

Program Manager Site Strategy Execution

Läs mer Mar 26
We are looking for a Program Manager – Site Strategy Execution for a global company in Gothenburg. Start is ASAP, 8 months contract to begin with, possibility of extension after that.
Assignment:
The Program Manager plays a key role in driving the execution and implementation of the Site Strategy as part of the broader strategy execution team. This includes defining, maintaining, and conducting an annual review of the Site Strategy in collaboration with relevant stakeholders to ensure alignment with overall business objectives.
The Program Manager is responsible for ensuring that the overall site strategy plan is effectively executed across the organization. This involves aligning resources, coordinating initiatives, and working closely with cross-functional teams to achieve strategic objectives. The role also includes tracking progress, measuring impact, and reporting results to key stakeholders.
To be successful in this role, extensive experience in execution and implementation of strategic programs is essential. You will thrive in an environment where you may need to wear multiple hats, take ownership, and proactively drive your own work. Adaptability, problem-solving, and the ability to navigate complexity are key, as you will be expected to take initiative and push strategic priorities forward with confidence and independence.
By actively monitoring performance and fostering collaboration, the Program Manager ensures that both site-level and company-wide strategic goals are successfully achieved.
Key Responsibilities:
Drive execution and implementation of the Site Strategy, ensuring alignment with business objectives.
Take ownership of your work by proactively identifying priorities, driving initiatives forward, and ensuring progress without constant oversight.
Define, maintain, and conduct an annual review of the Site Strategy in collaboration with stakeholders.
Execute the Site Strategy related to Nearshore and Offshore sites, ensuring successful implementation and alignment with overall strategic objectives.
Align resources and coordinate initiatives to achieve strategic objectives.
Track progress, measure impact, and report results to key stakeholders.

Must have:
Extensive experience in strategy execution and implementation.
Strong ability to take ownership and proactively drive work forward.
Experience in working in cross-functional environments, aligning teams and resources.
Ability to navigate complexity and solve problems independently.
Proven track record of leading and driving strategic initiatives
Availability to frequent travel internationally
Fluency in English

Nice to have:
Experience of setting up outsourcing offices globally
Experience from Strategy execution in a start-up company



This is a full-time consultant position through Incluso in Gothenburg. Start is ASAP, 8 months limited contract to begin with, possibility of extension after that. This role is 100% on-site in Gothenburg and travelling is part of the assignment.
Please submit your CV as soon as possible since we will review the applications on an on-going basis.
For more information about this role, please contact Marianne Nilsson, recruiter at Incluso.

Ansök nu

Product Area Strategy Lead

Läs mer Mar 31
Product Area Strategy Lead, Stena Recycling AB

Arbetar du idag som managementkonsult eller som analytiker/affärsutvecklare inom finans, private equity eller dylikt och är nu redo att jobba mer långsiktigt och driva affärsutveckling i en bransch med stark tillväxt?

Industrin befinner sig i en stor transformation där Stena Recycling har potentialen att ta en central position och spela en viktig roll i den gröna omställningen genom att gå från att vara en råvaruproducent till en cirkulär, industriell partner. Ett viktigt steg i bolagets kommersiella satsning är att nu hitta vår nästa Product Area Strategy Lead, som ska bidra till vår fortsatta utveckling och acceleration för att säkerställa långsiktig tillväxt och optimering av vår affär.

Om rollen
Vi söker en affärsfokuserad, analytisk och professionell kollega som med handlingskraft och driv kommer att bidra till bolagets förflyttning. I rollen som Product Area Strategy Lead kommer du att spela en central roll i att driva analyser, strategiska initiativ och affärsutvecklingsprojekt inom återvinning och cirkulär ekonomi. Du arbetar nära såväl ledning som produktområdeschefer och andra stakeholders, där du blir en viktig operativ kraft som driver projekt och analyser samt hanterar komplexa affärsfrågor. Du bidrar också till strategiska beslut genom att ta fram målgruppsanpassade presentationer, beslutsunderlag, djupgående marknadsanalys och business case. 

Rollen innefattar arbete inom affärsutveckling, M&A, producentansvar och marknadsbevakning och du rapporterar till Head of Strategy & M&A. Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i Göteborg men kräver en del resor, såväl inom Norden som globalt.

Bakgrund och erfarenhet
Till rollen söker vi dig som drivs av att skapa affärsmöjligheter och vill utvecklas i ett branschledande bolag med höga ambitioner inom cirkulär ekonomi. För att lyckas med det ser vi att du har en bakgrund som managementkonsult, analytiker eller liknande, har en mycket stark analytisk förmåga och kan hantera stora mängder information på strukturerat sätt. Dina kommunikativa färdigheter visar sig genom hur du målgruppsanpassar komplexa analyser och förklarar dem på ett pedagogiskt sätt. Du är initiativrik, tar ägandeskap över uppgifter och driver såväl dig själv som andra att till att gå från plan till genomförande. Du har ett samarbetsinriktat fokus, trivs i en roll där du arbetar med både interna och externa intressenter och du förstår att nätverkande är en viktig del av uppdraget. Rätt för rollen är du som har:


• Relevant akademisk examen
• 2-6 års erfarenhet från managementkonsultuppdrag, investment banking eller motsvarande miljö
• Mycket stark analytisk förmåga
• Expertis inom Excel och Powerpoint, inkl. finansiell modellering och scenarioanalyser
• Erfarenhet av att skapa beslutsunderlag, strategiska presentationer och business case
• Utmärkta kommunikativa färdigheter på såväl svenska som engelska
• B-körkort

Erfarenhet av industribolag, återvinning eller avfallsbranschen samt cirkulära affärsmodeller är meriterande.


Vad vi erbjuder
Välkommen till en dynamisk, utvecklande och kundfokuserad arbetsplats! Du kommer att vara en del av en hållbarhetsfokuserad organisation där du får stora möjligheter att själv påverka både din vardag och bolagets framdrift inom ditt område. Runt dig har du kompetenta kollegor och tillsammans formar vi framtidens lösningar inom återvinning och cirkularitet. Som en del av en större koncern finns många möjligheter för dig som vill utvecklas, både individuellt och tillsammans med oss. Vi erbjuder vi dig konkurrenskraftig ersättning och trygga förmåner. Läs mer här. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan! Urval sker löpande så ansök därför gärna redan idag, dock senast 2025-04-20. Har du frågor, vänligen kontakta Karin Andersén, Head of People Experience, karin.andersen@stenarecycling.se.

Om Stena Recycling
Stena Recycling är ett av Nordens ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Bolaget ingår i den familjeägda Stena Metallkoncernen och bedriver verksamhet över Europa, med betoning på Sverige och Norden. Med 1900 engagerade medarbetare på 90 anläggningar över hela Sverige skapar Stena Recycling AB långsiktiga lösningar varje dag för såväl kunder som för samhället i stort. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi. Det börjar med dig – och vi lyckas tillsammans.

  

Vi ser fram emot din ansökan! Urval sker löpande så ansök därför gärna redan idag. Vänligen observera att vi på grund av GDPR endast tar emot ansökningar via ansökningsknappen.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB .

Fullstack Data Engineer till Maritim systeminnovation

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Apr 15
Om oss Maritim Systeminnovation är en del av den Maritima avdelningen på division Säkerhet och transport på RISE. Vi arbetar bland annat med framtida hållbara transportkoncept med fokus på effektivitet, miljö och säkerhet. Genom att leverera stabila, innovativa och användarvänliga lösningar inom områden som hållbara transporter & logistik samt fjärrstyrda fartyg kommer du bidra till innovationsutveckling med stor samhällsnytta. Vi är ett team bestående av ca 25 medarbetare som arbetar med hållbar utveckling genom forsknings- och innovationsprojekt. Vi är en blandning av utvecklare, projektledare, forskare och ingenjörer. Vi är lokaliserade i Göteborg, Lund, Borås och Stockholm. De flesta som jobbar med utvecklingsprojekt bor i Göteborg och därmed är det din placeringsort, åtminstone får du vara beredd att vara där minst några dagar i veckan.
Om rollen I denna roll kommer du att utveckla demonstrationsapplikationer i nära samarbete med partners från både industri och myndigheter. Samarbetet sker främst med svenska och nordiska aktörer med projektparters från den internationell arenan. Arbetet är projektbaserat och innebär att konceptapplikationer utvecklas iterativt i dialog med partners och forskare.
Projektens inriktning varierar och kan omfatta allt från övergripande logistik inom sjöfart, flyg och tåg till domänspecifika tillämpningar, exempelvis fjärrstyrda fartyg. Rollen passar dig som trivs med att ligga i framkant av den digitala utvecklingen och som har ett starkt intresse i att utforska och vidareutveckla kunskap inom databehandling, hantering och visualisering. Du kommer även arbeta med att:
Ansvara för drift och vidareutveckling av prototypapplikationer
Säkerställa att dataflöden och bearbetningsnoder fungerar stabilt och effektivt
Samarbeta med teamet för att integrera nya funktioner och förbättringar
Koordinera tekniska samarbeten inom olika delar RISE, främst för att dra nytta av tillämpad forskning inom digitalisering så att det kommer sjöfarten (och multimodala transporter) till gagn
Bidra till en innovativ och agil utvecklingsmiljö där nya idéer och tekniker testas

Vem är du? Du har troligtvis en relevant högskole- eller universitetsutbildning inom datavetenskap, systemutveckling eller liknande men det är inget krav. Har du tidigare erfarenhet av forskningsprojekt, innovationsdrivna utvecklingsmiljöer eller arbete i agila team är det ett plus. Det är också meriterande med maritim domänkunskap vilket kan vara från tidigare arbete med fartygsoperationer, havsbaserad infrastruktur, hamnar, navigering eller med maritim digitalisering.
Erfarenhet av följande teknologier är ett krav:
Versionshantering – praktisk erfarenhet av Git (GitHub/GitLab)
Programmering och systemutveckling – erfarenhet av Python, Java, JavaScript och
Erfarenhet av big data-verktyg
Databearbetning och pipelines – erfarenhet av att arbeta med data pipelines och orkestreringsverktyg (Kafka är en fördel)
Databaser
Containerisering och molnteknologier – grundläggande förståelse för Docker och Kubernetes
Frontend och visualisering – erfarenhet av ReactJS
Datanalys
Erfarenhet av AIS, sjöfartens transpondersystem

Du trivs med ett omväxlande, analytiskt och tekniskt inriktat arbete. Du har en god förmåga att sätta dig in i nya frågeställningar, är målinriktad och kan balansera ett strukturerat och innovativt arbetssätt. Vidare är du nyfiken, självständig och initiativtagande. Eftersom rollen innebär samarbete med både interna och externa aktörer är god kommunikationsförmåga på svenska och engelska en fördel. Är vi en bra match? RISE erbjuder en dynamisk och innovativ arbetsmiljö där du får vara med och lösa framtidens utmaningar med hjälp av ny informationsteknik. Rollen innebär att du arbetar i flera projekt, där du får möjlighet att testa och utveckla lösningar inom ett forskningsdrivet arbetssätt. Här får du vara en del av framtidens tekniska utveckling och bidra till en hållbar utveckling för svenska organisationer.
Det är ingen traditionell utvecklarroll – du kommer att arbeta i en miljö där kravbilden för resultaten ständigt förändras, vilket innebär att du ständigt lär dig nytt. Du trivs i en experimentell miljö där du får testa dig fram och vara kreativ i dina lösningar. RISE har expanderat kraftigt de senaste åren inom det maritima segmentet, vilket ger stora möjligheter till utveckling och att påverka företagets framtid. Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef på Maritim innovation Andreas Bach, +46 10 516 54 11. Sista ansökningsdag är 2 maj och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Senior Projektledare inom Lokalprojekt- Syd

Förvaltningsassistent
Läs mer Mar 27
Om oss RISE behöver inte uppfinna sitt syfte – Vi är en kraftsamling för den hållbara omställning näringslivet, samhället och världen behöver. Vi finns till för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi söker nu två seniora projektledare som vill vara en del av vårt engagerade team som är i en spännande utvecklingsfas. Placeringsort för tjänsten är Göteborg eller Borås och du rapporterar till Lokalförsörjningschef på RISE.
Om rollen Vi söker två erfarna och engagerade seniora projektledare för att driva lokalprojekt från förstudie till inflyttning för RISE som hyresgäst och rollen är placerad hos Lokalförsörjningen inom funktionen Fastighet och Service. Rollen som senior projektledare kommer att ansvara för både små och stora projekt, varav de största omfattar ca 15 000 kvm och involverar komplexa samlokaliseringar av flera verksamheter.
Som projektledare hos oss får du en nyckelroll i att skapa ändamålsenliga, effektiva och inspirerande arbetsmiljöer. Du kommer att arbeta nära olika intressenter och leda projektteam genom hela processen.
Funktionen Fastighet och Service är under uppbyggnad på RISE och det finns stor möjlighet att påverka uppbyggnad av rutiner och arbetssätt. Planerade resor inom Sverige ingår i tjänsten. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
· Leda och styra lokalprojekt från förstudie till inflyttning.
· Ansvara för projektplanering, budget, tidplan och resursallokering.
· Operativt arbeta som projektledare samt samordna och leda projektteam.
· Genomföra riskanalyser och vidta åtgärder för att minimera risker.
· Säkerställa att projekten uppfyller lagar, riktlinjer, kvalitets- och miljökrav.
· Kommunicera och samarbeta med olika intressenter, inklusive ledning, medarbetare och leverantörer.
· Driva förändringsledning i samlokaliseringsprojekten.
Vem är du? · Har gedigen erfarenhet av projektledning inom lokalprojekt, gärna från större organisationer med komplexa projekt samt många intressenter.
· Har en stark förmåga att strukturera och planera projekt.
· Har relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
· Det är meriterande med erfarenhet av lokalprojekt inom labb, life science eller komplex industri med avancerade tekniska fastighetsbundna system.
Personliga egenskaper:
· Pedagogisk och kommunikativ
· Strukturerad och samarbetsorienterad
· Entusiastisk och lösningsorienterad
· Är självgående och har en stark drivkraft
Är vi rätt för varandra? Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb, men en utmanande och utvecklande roll i en dynamisk organisation.
Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef Pauline Ringvall, telefon +46707725916. Sista ansökningsdag är den 22:e april 2025. Tjänsten är en provanställning och observera att tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass, vilket ställer krav på godkänd säkerhetsprövning.
Våra fackliga representanter ärIngemar Petermann, SACO, 010-2284122respektive Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Researchers in Applied Mechanics and Manufacturing with AI/ML Expertise

Dataingenjör
Läs mer Mar 28
Are you passionate about applying cutting-edge AI to transform mechanical engineering and manufacturing? Do you thrive on exploring, driving, and expanding innovative AI opportunities within your domain? If so, RISE invites you to join our vibrant community of AI researchers and practitioners, actively reshaping the future of applied mechanics and manufacturing.
About us
RISE is Sweden’s research institute and innovation partner. Through our international collaboration with industry, academia and the public sector, we ensure the competitiveness of the Swedish business community on an international level and contribute to a sustainable society. Our almost 3300 employees engage in and support all types of innovation processes. RISE is an independent, state-owned research institute, which offers unique expertise and over 130 testbeds and demonstration environments for future-proof technologies, products and services.
We belong to the Materials and Production division. The Materials and Production division brings together expertise in research areas focused on the development of materials, production, and products for the manufacturing industry across a variety of sectors. Our offering is built on unique infrastructure in the form of testing and demonstration facilities and labs, combined with deep expertise in relevant technical areas as well as sustainability and digitalization, with the aim of being a key player in, for example, the industry's transition and the development of national defense.
About the role
As a researcher with us, you will work on and lead various types of research projects and client assignments. In the role of researcher, you are expected, in collaboration with industry and academia, to create and drive both research projects and client assignments, primarily within the fields of computation, simulation, and analysis of manufacturing processes and material development.
You will meet the industry’s challenges and contribute to the development of future processes and products. The tasks will be multifaceted and developmental for the right person. As a researcher with us, you will play a key role in creating, developing, and implementing larger research and development projects within your field.
You will play a key role in integrating state-of-the-art AI and machine learning into mechanical engineering and manufacturing. Working closely with domain experts and the Center for Applied AI at RISE, you’ll identify industrial needs, conceptualize projects, and lead initiatives that translate advanced AI into real-world impact. We are looking for two researchers, with the positions located in Gothenburg, Mölndal, or Lund.
Your role includes:
Developing and executing research and innovation projects.
Bridging mechanical engineering or manufacturing expertise with advanced AI research.
Leading the ideation and formulation of new research initiatives and project proposals.
Engaging actively with industry stakeholders, external project partners, and internal multidisciplinary teams.

Who are you? You hold a PhD or master's degree in mechanical engineering, technical physics or a related discipline, complemented by hands-on experience applying modern AI and machine learning methods to mechanical engineering challenges. Ideally, you have completed university courses focused on contemporary machine learning techniques. Previous industrial experience or practical applications of machine learning in mechanical engineering projects are highly valued.
You have extensive knowledge of numerical simulations in CFD and FEM, along with working knowledge of advanced data analysis and machine learning. In this role, you will integrate traditional physics-based modeling with AI to optimize manufacturing processes such as forming, casting, and additive manufacturing.
As a colleague, you are collaborative and self-driven, proactive in identifying new research and business opportunities, and skilled at translating AI advancements into practical solutions. Your passion for innovation and strong communication skills in English (and preferably Swedish) enable you to bridge complex technical fields effectively.
What we offer At RISE, your contributions directly support sustainable development and industrial competitiveness. You'll thrive in a supportive yet challenging environment, working alongside dedicated colleagues committed to excellence and impact.
Join us in pioneering AI applications for mechanical engineering—making innovation happen for industry and society.
Welcome with your application!
Welcome to submit your application as soon as possible as we make a continuous selection. The application deadline is 22 April 2025. For more information about the service, please contact: Ola Widlund; +46 70 615 50 17.
Our union representatives are Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, 010-516 51 61.
Please note that the position is classified in a security level, which requires an approved security clearance.

Ansök nu

Enhetschef Människocentrerad AI

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 6
Vill du precis som vi, vara med och forma morgondagens mobilitet, i ett alltmer digitaliserat samhälle? Är du en engagerad och coachande ledare som gillar att lyfta dina medarbetare och tillsammans med dem säkerställa att vår expertis når ut och gör verklig skillnad? Drivs du av att skapa en hållbar och etisk framtid där AI används på bästa möjliga sätt? Har du ett intresse för att utforska hur människor och AI kan förstå varandra och utvecklas tillsammans?
Låter detta spännande så söker vi nu en Enhetschef Människocentrerad AI som tillhör avdelningen Mobilitet och System. Inom avdelningens sex enheter bedrivs tillämpad forskning som undersöker möjligheterna och konsekvenserna av digital teknik och framtidens mobilitet. I den pågående omställningen mot ökad automatisering, digitalisering, tjänstefiering, och elektrifiering finns det många obesvarade frågor, och outforskade möjligheter som vi med stort engagemang tar oss an tillsammans med våra kunder och partners för att skapa en hållbar framtid.
Om ossEnheten Människocentrerad AI bedriver tillämpad forskning med målsättningen att möjliggöra en automatisering med människans perspektiv i fokus. Enheten arbetar tvärdisciplinärt där beteendevetenskap och etik möter spetskunskaper inom AI och autonoma fordon.
Enheten adresserar bland annat fyra kunskapsområden:
Samverkan mellan Människa och AI (HMI)
Datanalys och förklarande AI (XAI)
Upplevelsen av autonoma fordonssystem (ADAS)
Säkerhet i AI-baserade system

Vår forskning tillämpar olika forskningsmetoder och sker i nära samverkan med aktörer inom transport- och fordonssektorn. Huvuddelen av våra projekt är finansierade av forskningsfinansiärer men vi ökar successivt andelen av direktfinansierade projekt.
Enheten har nära samarbete med olika universitet och högskolor.
Om rollen I rollen som enhetschef kommer du att leda en grupp på cirka 16 engagerade medarbetare, med placering i Stockholm, Göteborg och Lund. I ditt uppdrag ingår att skapa en arbetsmiljö där dina medarbetare har de bästa förutsättningarna för att lyckas och utvecklas. Vidare tar du ledning i att skapa en kultur där samarbete och innovation står i centrum.
Med ett starkt externt fokus arbetar du nära både medarbetare och kunder för att säkerställa att vår kunskap tillämpas på ett sätt som bidrar till ett hållbart och automatiserat samhälle, med mobilitet som ditt huvudområde.
Som enhetschef ansvarar du för medarbetarutveckling, budget och att vidareutveckla vårt erbjudande, samtidigt som du hjälper oss att ta nästa steg inom RISE mission och vision. Du har en viktig roll i att säkra att enheten har relevanta projekt och uppdrag samt finansiering för dessa. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp, där du bidrar till både strategisk utveckling och operativ framdrift.
Placeringsort är Kista i Stockholm eller Göteborg och del resor kan förekomma. Vi arbetar enligt ett hybridarbetssätt, vilket ger våra medarbetare flexibiliteten att arbeta både på kontoret och hemifrån.
Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att säkerhetsprövning kan komma att ske i framtiden.
Vem är du? För att lyckas i rollen som enhetschef tror vi att du är en naturlig ledare och förebild som får dina medarbetare att prestera på bästa sätt. Du är lyhörd, drivs av att skapa nytta och engagerar dina medarbetare genom ett inspirerande och modigt ledarskap. Du coachar dem i att uppnå tydliga resultat i samverkan med resten av organisationen, samtidigt som du har förmågan att skapa en kultur där samarbete och innovation står i fokus. Vi lägger stor vikt vid att du är en lagspelare med uttalad samarbetsförmåga. Vidare är du affärsmannamässig och inger förtroende hos såväl kunder som medarbetare och med en stark vision för hur transport och digitalisering kan bidra till framtidens hållbara samhälle.
För att lyckas i rollen ser vi att du uppfyller följande krav:
Relevant universitetsutbildning inom transport och/eller digitalisering, gärna på forskarnivå
Erfarenhet från forskning och transportområdet
En hög domänförståelse inom transport och digitalisering
Kommunicerar på svenska och engelska obehindrat, i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:
Tidigare ledarerfarenhet
Erfarenhet av att leda forsknings- och/eller utvecklingsprojekt
Ett etablerat nätverk inom näringsliv, offentlig sektor samt akademin

Är vi rätt för varandra?Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med på resan?
Välkommen med din ansökan!I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsbolaget Jefferson Wells. Låter det intressant och du vill veta mer är du välkommen att höra av dig rekryteringskonsult Mark Ferrer; mark.ferrer@jeffersonwells.se
I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. Istället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är den 2 mars, 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO 010 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Chef till Prototypande samhälle

Utvecklingschef
Läs mer Jan 30
Om ossVi på Prototypande samhälle arbetar med humanistisk driven forskning, där teknik och människor möts. Vi driver och möjliggör samhällsomställning genom bland annat interaktionsdesign, affärsutveckling och innovationsprocesser. Personerna i avdelningen representerar en rad expertiser och domäner som tillsammans bildar en helt unik sammansättning för att möta de komplexa samhällsutmaningar vi gemensamt står inför.
Prototypande samhälle är en avdelning på divisionen Digitala System på RISE. Avdelningen består av ca 135 personer som finns på nio orter runt om i landet, från Piteå i norr till Lund i söder. Den är fördelad på tolv olika operativa enheter med enhetschefer. Tillsammans utgör ni denledningsgrupp som du leder.
Vi söker nu en ledare som kan vara en central drivkraft i vår fortsatta utveckling. Du kommer att spela en viktig roll i att leda vårt arbete med att utforska det okända, bygga innovativa lösningar i samarbete med andra och skapa värde i en tid präglad av osäkerhet och snabb förändring. Om rollen I denna roll kommer du att navigera mellan olika aktörer och ekosystem – från näringsliv och offentlig sektor till forskningsvärlden – och fungera som en katalysator för förändring. Du leder din avdelningsledningsgrupp och tillsammans definierar ni både den strategiska inriktningen och leder den dagliga verksamheten. Du tar även en aktiv roll i divisionens ledningsgrupp och verkar för att skapa samarbeten på hela RISE även utanför divisionen. Som chef leder du verksamheten ekonomiskt och har både personal- och budgetansvar. Du involverar och coachar dina chefer för att nå önskade resultat och stärka innovationsförmågan. Du rapporterar till Divisionschef, och resor förekommer kontinuerligt i tjänsten. Placeringsort är Göteborg eller Stockholm. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen. Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att du kan behöva genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen nu eller längre fram. Vem är du? Du har förmågan att förstå och hantera komplexa samhällsutmaningar och bistå våra partners i att utveckla strategiska lösningar som främjar hållbar samhällstransformation. För att lyckas i rollen krävs att du har: • En bred och mångfacetterad bakgrund från både näringslivet och offentlig sektor, gärna inom forskning, samhällsutveckling eller innovation
• Är en erfaren och empatisk ledare som kan vägleda team och samarbetspartners genom osäkerhet och komplexitet. Du har gedigen erfarenhet från chefsrollen med formellt personalansvar
• En universitetsexamen, fördel med master eller disputerad men inget krav
• Kunskap och erfarenhet av att leda en verksamhet med ekonomisk styrning, personal- och budgetansvar.
• En stark strategisk förmåga och kan arbeta både operativt och på en övergripande nivå för att skapa långsiktig förändring
• Är engagerad i att skapa hållbar samhällsutveckling och har ett genuint intresse för digitaliseringens möjligheter
Som person är du en innovativ och relationsbyggande person som värdesätter samarbete. Du har en nyfikenhet, öppenhet och ett mod som engagerar och utvecklar din omgivning. Du har ett ledarskap där man får lov att testa och misslyckas för att lära sig. Du är lyhörd och kommunikativ samt jobbar aktivt för att skapa en trygg och tillitsfull arbetsmiljö. Är vi en bra match? På Protypande samhälle får du en unik möjlighet att vara med och forma framtidens samhälle genom att möjliggöra och skapa projekt som bidrar till verklig förändring. Här får du arbeta i en dynamisk och kreativ miljö, där du har möjlighet att påverka och leda viktiga samhällsförändringsinitiativ. Du blir en del av en organisation som är på frammarsch och som spelar en central roll i Sveriges innovationssystem och samhällstransformation. Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Divisionschef på Digitala system, Daniel Karlsson på daniel.karlsson@ri.seeller HR-chef Sandra Hesselmar på sandra.hesselmar@ri.se. Sista ansökningsdag är 20 februari och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. Sök utan personligt brev! Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Framtida CFO – här kommer din chans!

Ekonomiassistent
Läs mer Feb 4
Är du en ambitiös och nyfiken person som ser dig själv som en framtida CFO? Vill du få en unik inblick i ledningsgruppens arbete, bygga ett starkt nätverk och skaffa erfarenheter som ger din karriär en skjuts framåt? Då är detta din chans!
Vi söker nu en tillförordnad Exekutiv Assistent som fram till årsskiftet får arbeta tätt ihop med vår CFO. Detta är mer än en traditionell assistentroll – det är en möjlighet att utvecklas, påverka och få en smak av strategiskt ledarskap i en stor organisation.
Om rollen
I denna nyckelroll kommer du att:
Stötta CFO och ledningsgruppen inom ekonomi och säkerhetsskydd.
Få insyn i affärsbeslut, finansiell planering och bolagsstyrning.
Planera, koordinera och effektivisera arbetet inom ekonomi- och finansfunktionen.
Hantera och organisera möten, presentationer och nyckeldokumentation.
Bygga relationer internt och externt som kan öppna dörrar för din framtid.

Vi är väldigt sugna på att välkomna dig så snart som möjligt – det här är inte rätt jobb för dig som har uppsägningstid eller andra skäl att vänta. Tjänsten är på heltid och vi behöver dig fram till årsskiftet (självklart kan du vara ledig några veckor i sommar om du vill). Du är placerad på RISE huvudkontor, på Chalmersområdet i Göteborg.
Vem är du?
Du har en akademisk examen i Ekonomi och/eller Management.
Du är i början av din karriär men har redan visat framfötterna inom ekonomi, finans eller management.
Du är analytisk, strukturerad och har ett stort intresse för affärsutveckling.
Du har förmågan att hantera komplex information och dra slutsatser som skapar värde.
Du är IT-driven och duktig i outlook, excel, powerpoint och word.
Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift.
Du ser detta som en unik möjlighet att utvecklas mot en framtida ledarroll.

Varför ska du söka?
Det här är en språngbräda för dig som vill göra karriär inom ekonomi och finans.
Du får en plats i centrum av verksamhetens strategiska arbete.
Du skapar relationer och erfarenheter som kan bli avgörande för din framtid.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med?
Välkommen med din ansökan
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef Robert Casselbrant, +46 73 661 72 42. Sista ansökningsdag är 17 februari 2025.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO, 010-2284122 respektive Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.
Ansök nu och låt framtiden börja idag!

Ansök nu