Göteborg: Utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-04 // Varaktighet: Heltid

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi i förvaltningen för funktionsstöd en utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap med inriktning mot brandskyddsarbete. Tjänsten är placerad i enheten Säkerhet och krisberedskap. Enhetens arbete omfattar personsäkerhet, fysisk säkerhet samt kris- och krigsberedskap där enheten ansvarar för strategisk planering och löpande uppföljning inom dessa områden.

Som utvecklingsledare med inriktning mot brandskyddsarbete ansvarar du för att planera, utveckla och följa upp förvaltningens systematiska brandskyddsarbete (SBA) samt arbete i övriga brandskyddsfrågor. I din roll arbetar du nära verksamheterna genom rådgivning och stöd till chefer och medarbetare.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter;
• Ge stöd och råd till förvaltningens samtliga verksamheter i deras systematiska brandskyddsarbete (SBA)
• Ansvara för att utveckla förvaltningens brandskyddsarbete på förvaltningsövergripande nivå
• Sammanställa rapporter, tjänsteutlåtande till nämnden, styrande dokument och arbetsprocesser inom brandskydd
• Ansvara för att fånga, hantera och utveckla brandskyddsfrågor i ny- och ombyggnadsprojekt
• Ta fram utbildningsmaterial och utbilda chefer och medarbetare inom brandskydd och SBA
• Samverka med övriga stödfunktioner i förvaltningen
• Aktivt delta i nätverk i staden inom arbetsområdet
• Omvärldsbevaka och säkerställa att förvaltningen följer senaste lagar och regler inom arbetsområdet

Du som söker bör gilla ett omväxlande arbete med många kontakter med medarbetare och kollegor i staden samtidigt som du hittar fokus och ser målet i arbete med rapporter, rutiner och liknande.

För att enheten ska fungera som helhet, hantera belastningstoppar inom enskilda områden samt semesterplanering är det viktigt att du och dina kollegor har förståelse för varandras uppgifter och enhetens samlade ansvar och uppdrag. Du och dina närmsta kollegor kan behöva stötta varandra inom varandras ansvarsområden. Din arbetsplats finns på Selma Lagerlöfs Center på Selma Lagerlöfs Torg i moderna lokaler med ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Vi erbjuder flexibel arbetstid och arbetsplats samt eftersträvar god balans mellan arbete och fritid. Det innebär viss frihet men ställer också krav på ansvarstagande hos varje medarbetare.

Vi har ett tydligt ledarskap som grundar sig i Göteborgs Stads förhållningssätt; vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning, alternativt annan relevant akademisk utbildning eller erfarenhetsnivå och utbildningar som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver ha grundläggande kunskaper i Office 365 samt god språklig förmåga i tal och skrift då tjänsten kräver att man skriver rapporter och utlåtanden.

Arbetslivserfarenhet från området på en strategisk nivå ser vi som meriterande. Det är också fördelaktigt om du har arbetat som utvecklingsledare eller projektledare i en politiskt styrd organisation tidigare.

För att passa i rollen som utvecklingsledare säkerhet och krisberedskap krävs att du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du är även uppmärksam i ditt bemötande. Du är positiv, hittar lösningar och vill hjälpa till. Du förstår vad de vi är till för behöver och ser till att de blir nöjda.

Arbetet innebär både en ledande och en samordnande roll, vilket ställer krav på att du är både samarbets- och serviceinriktad. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt. Du har god förståelse för hur individer tar till sig kunskap och deras olika förutsättningar. Du anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren och uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.

ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag så skicka in din ansökan redan idag.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:

- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Säkerhetsrådgivare

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Säkerhetsrådgivare.

Utvecklingsledare säkerhet och beredskap

Läs mer Jul 1
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.

ARBETSUPPGIFTER
Stadsfastighetsförvaltningen ansvarar för att säkerställa fastigheternas hållbara användbarhet över tid med god teknisk status och nöjda kunder. Detta uppnås genom ett nära samarbete med hyresgäster, förvaltningens övriga avdelningar, samarbetspartners samt andra organisationer i staden. Vi är i ett spännande utvecklingsskede där den nya säkerhetsenheten har bildats och ingår i avdelningen för utveckling och styrning. Enheten består av drygt tio medarbetare som arbetar med civil beredskap, skyddsrum, drönare, skalskydd samt elsäkerhet och säkerhetsskydd. Enheten är i en upprustningsfas där frågorna kring civil beredskap ökar och där vi arbetar i nära samverkan med stadsledningskontoret.

Dina arbetsuppgifter:
Vi söker nu en resultatinriktad utvecklingsledare till vårt team inom beredskap en roll där du får möjlighet att göra en verklig samhällsnytta och stärka vår förmåga att möta framtidens säkerhetsutmaningar. Här kommer du att vara en viktig spelare i vårt arbete för att utveckla och säkerställa högsta möjliga säkerhet och beredskap, vilket är avgörande för både samhället och våra interna verksamheter. Som utvecklingsledare kommer du att arbeta i ett team som har ansvar för bl.a. civilt försvar, trygghetsfrämjande och brottsförebyggande åtgärder, krisledning och säkerhetsskydd. Särskilt fokus ligger på upprustningen av våra skyddsrum, trygghetspunkter samt övrig fysisk säkerhet i våra fastigheter. I din roll som utvecklingsledare kommer du att stödja förvaltningsledningen med att genomföra utredningar samt svara på tjänsteutlåtanden. Du genomför övergripande omvärldsbevakning inom säkerhetsområdet och medverkar till att utveckla användningen av kommunikationssystem och informationshanteringssystem inom säkerhetsområdet samt tillhandahåller interna utbildningar. Du deltar i nätverk inom staden och ansvara för framtagande och uppdatering av styrande dokument inom området. Som utvecklingsledare kommer du att leda och följa upp verksamhetens operativa säkerhetsarbete.

Övriga arbetsuppgifter
• Delta i samverkansprojekt avseende säkerhetsfrågor för flera förvaltningar inom Göteborgs Stad.
• I samarbete med enhetens säkerhetssamordnare driva och utveckla förvaltningens säkerhetsarbete enligt Göteborgs Stads riktlinjer.
• Delta i eller driva utvecklingsprojekt inom informationssäkerhet.
• Omvärldsbevaka, följa myndighetskrav samt branschutveckling.
• Utveckla vår krishantering.


KVALIFIKATIONER
Vem söker vi?
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning inom exempelvis civil beredskap, säkerhet, säkerhetsskydd och krishantering. För att klara uppdraget vill vi att du har flerårig arbetslivserfarenhet inom området där ett krav är att du arbetat med liknade arbetsuppgifter sedan tidigare. God erfarenhet krävs av krishantering och beredskapsfrågor samt fysisk säkerhet.

Vi söker dig som har ett stort intresse för säkerhetsfrågor, en förmåga att hantera komplexa säkerhetsutmaningar och ett driv i att aktivt bidra till att stärka vår motståndskraft och försörjningstrygghet. Du arbetar resultatinriktat och strukturerat, med en god förmåga att prioritera och leverera lösningar bland olika ärenden och frågeställningar. Med en självständig och lösningsorienterad inställning tar du dig an uppgifter på ett effektivt sätt och har samtidigt en god administrativ och skriftlig förmåga.

Som person är du strukturerad och analytisk samt har ett lösningsinriktat förhållningssätt. Du har ett genuint intresse för säkerhetsfrågor och har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Att tänka och agera långsiktigt och strategiskt i dessa frågor är en självklarhet för dig. Du samarbetar väl med andra människor


ÖVRIGT
Tjänsten kan komma att säkerhetsprövas.

Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings och ett innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.

Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.

Som anställd inom Göteborgs Stad omfattas du av allmän tjänsteplikt, utifrån lagen om totalförsvarsplikt.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Säkerhetssamordnare till arbetsmarknad och vuxenutbildning

Läs mer Jul 8
I Göteborg ska alla kunna växa. Fritt och självständigt. Det kräver att fler får kompetens som matchar arbetsmarknadens behov. Och därigenom jobb, en egen försörjning och möjlighet att bidra till samhället. Oavsett hur resan dit ser ut, ska alla få plats i vår stad. Därför finns förvaltningen för arbetsmarknad och vuxenutbildning.

Vi ser varje människas potential och öppnar vägar framåt. Genom att samordna Göteborgs Stads arbetsmarknadsinsatser och säkerställa den kommunala vuxenutbildningen sätter vi riktning och är ett nav för samarbete. Tillsammans med engagerade entreprenörer, akademin, internationella företag, civilsamhället och andra delar av staden jobbar vi med samlad kraft mot gemensamma mål. Så stärker vi människor och en av Sveriges största arbetsmarknader. Vi öppnar möjligheter, varje dag.

Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad!

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknad och vuxenutbildning söker nu en säkerhetssamordnare. Som säkerhetssamordnare ansvarar du för samordning, utveckling och uppföljning av det systematiska säkerhetsarbetet samt krisberedskapsarbetet.

Du kommer ingå i en av våra stödavdelningar och enheten IT, kansli och intern service. Här kommer du arbeta tätt tillsammans med kollegor som arbetar med lokal-och fastighetsfrågor, facility managment, IT, digitalisering, ärendehantering och kanslifrågor m.m.

I rollen ingår att ansvara för att bland annat:
- Samordna det systematiska arbetet inom områdena säkerhet, krisberedskap och brand
- Ge stöd, utbildning och råd inom säkerhetsfrågor till verksamheten
- Leda arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser samt kontinuitetsplanering
- Analysera organisationens behov av utbildning och övning inom krisledning samt ansvara för planering, genomförande och uppföljning av relevanta utbildningar och övningar
- Företräda förvaltningen i stadengemensamma sammanhang

Förutom ovanstående medverkar du i arbetet med internbudget, delårs- och årsrapporter samt att utreda frågeställningar från verksamhet och nämnd. Du bedriver säkerhetsarbetet i enlighet med relevant lagstiftning och styrdokument. Rollen kräver att du arbetar strategiskt, operativt och administrativt. Det är av vikt att du håller dig
uppdaterad inom ditt område och bevakar den senaste utvecklingen.

KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha minst en avslutad YH-utbildning inom området säkerhet och B-körkort. Du ska ha erfarenhet av att omsätta strategier, lagkrav och styrdokument till operativt arbete. Där till ska du ha erfarenhet av brandsäkerhet och riskhantering och dokumenterad erfarenhet av att genomföra risk- och sårbarhetsanalyser.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av informationssäkerhet och kunskaper kring NIS2. Det är även meriterade att du har erfarenhet av att offentlig förvaltning eller politisk styrd organisation

Vi tror att du som söker är noggrann, arbetar fokuserat och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen. Du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde.

Du har mod och förmåga att fatta egna beslut inom ramen för ditt uppdrag utan att vara beroende av andra. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt. Samtidigt arbetar du bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

ÖVRIGT
Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen före anställning. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap.

Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering.

Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Vill du veta mer om oss? Besök gärna vår sida på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning-göteborgs-stad/

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Säkerhetssamordnare med inriktning på lås, larm och passersystem

Läs mer Jun 30
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor.

Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad.

Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning.

Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss!

Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bidra till ett tryggare Göteborg? Hos oss på Förvaltningen för funktionsstöd söker vi nu säkerhetssamordnare som ska stötta chefer, utvecklingsledare och andra nyckelpersoner i arbetet med lås, larm och passersystem för att säkerställa att våra säkerhetstekniska lösningar fungerar i vardagen. Tjänsten är placerad i enheten Säkerhet där vi arbetar med fysisk säkerhet, personsäkerhet, krisberedskap samt civilt försvar och tillhör avdelningen Kvalitet och styrning, där vi även arbetar med bland annat juridik, ärendehantering, arkiv, digitalisering, kvalité, kommunikation och IT.

Tillsammans utvecklar vi framtidens trygga, tillgängliga och säkra miljöer för både brukare och medarbetare.

Dina ansvarområden kommer bland annat att omfatta:
• Stöd och rådgivning kring lås- och passersystem (Bland annat Arx, Aptus, Galaxy)
• Stöd och rådgivning kring nyckelskåp och medicinskåp
• Medverkan vid byggmöten och driftgenomgångar i samband med om- och nybyggnation
• Administrativa uppgifter kopplade till lås, larm passersystem och tekniska beställningar

Du arbetar proaktivt för att skapa säkra och tillgängliga miljöer samt bistår verksamheterna i att hitta praktiska och hållbara lösningar.

I den här rollen blir du även en viktig del av enhetens helhetsuppdrag, vilket innebär att du även kan bidra med stöd inom andra säkerhetsrelaterade områden vid behov.

Du kommer att arbeta tillsammans med andra kunniga kollegor i en professionell och stödjande miljö, där vi strävar efter hög kvalitet i allt vi gör.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasieutbildning, med inriktning mot teknik, säkerhet, fastighet, IT eller annan relevant inriktning. Har du dessutom en eftergymnasial utbildning inom något av dessa områden ser vi det som meriterande.

Du behöver ha grundläggande kunskaper i Arx, Aptus och Galaxy samt goda kunskaper i Microsoft Office (särskilt Excel och Outlook). Arbetet kräver också att du har god svenska i både tal och skrift Vi ser gärna att du har kunskap om Göteborgs Stads organisation och kan arbetssätt samt tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation.
Dessutom är det positivt om du har erfarenhet från fastighetsrelaterade stödfunktioner inom offentlig verksamhet.

Du har god förståelse för hur individer tar till sig kunskap och deras olika förutsättningar. Du anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren och uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.

Du är uppmärksam i ditt bemötande. Du är positiv, hittar lösningar och vill hjälpa till. Du förstår vad de vi är till för behöver och ser till att de blir nöjda.

Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt.

Du motiveras av att lära dig nya saker och utvecklas. Du kommer själv med nya idéer och tar initiativ till förbättringar. Du omvärldsbevakar aktivt inom ditt yrkesområde och reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet.

Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du ser till att arbetet slutförs i tid och följer upp resultatet.

ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
Under en viss period av ansökningstiden är rekryterande chef på semester. Vänligen se nedan för annan kontaktperson dessa veckor:

Vecka 27 och 29 Jenny Björkman: 031-365 79 29
Vecka 28 Daniel Zackrisson: 031-365 10 54.
Vecka 30 Gisela Askne: 031-366 54 06

Urval och intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Ansök nu

Beredskapssamordnare med placering i Göteborg

Läs mer Jun 4
På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!




Migrationsverket är beredskapsmyndighet och lyder under förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap.

Det innebär ett särskilt ansvar att förebygga, motstå och hantera störningar och påfrestningar inom myndighetens verksamhetsområde. Migrationsverket har ett särskilt ansvar för att planera och vidta förmågehöjande åtgärder inför fredstida kriser såväl som inför höjd beredskap.

Vi söker beredskapssamordnare till Säkerhetsavdelningen med placering i Göteborg. Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling för dig med utbildning och/eller erfarenhet inom krisberedskap och frågor som rör totalförsvar. Du kommer arbeta i nära samarbete med beredskapsexperter och även säkerhetssamordnare.

Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhets- och beredskapsfrågor, här arbetar specialister inom säkerhetsskydd, verksamhetsskydd samt krisberedskap och civilt försvar.

Säkerhetsavdelningen befinner sig i en utvecklingsfas och vi söker nu dig som vill bidra till att ytterligare utveckla och expandera vårt arbete med krisberedskap och totalförsvar. Du kommer att arbeta i en miljö med komplexa hotbilder, IT-miljöer och tekniska system med höga krav på säkerhet och tillgänglighet samt projekt som har stor påverkan på Migrationsverkets verksamhet och vår samverkan med andra myndigheter.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som beredskapssamordnare kommer du att arbeta med frågor som rör Migrationsverkets krisberedskapsansvar och totalförsvarsarbete. Du kommer att arbeta direkt mot en region eller en avdelning och förväntas planera, delta i och driva arbetsgrupper och projekt. Du kommer framförallt att arbeta inom områden som rör kontinuitetshantering, krigsorganisation, risk och sårbarhetsanalys samt utbildning och övning.

I arbetet förekommer handläggning av remisser såväl interna som externa. Du kommer arbeta i gruppen för krisberedskap och totalförsvar samt samverka med andra myndigheter såsom MSB, länsstyrelser och andra organisationer varför arbetet kan innebära resor inom hela landet. Beredskapstjänstgöring kan bli aktuellt.

 

Personliga kompetenser

Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, har lätt för att skapa relationer och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du bygger nätverk och underhåller relationer.

Vidare arbetar du strukturerat och tar själv självständigt ansvar för dina uppgifter. Du har mod att ta egna initiativ och agera efter din egen övertygelse inom ramen för fattade beslut, verksamhetsplan och mål.

Du är även en utmärkt representant för säkerhetsavdelningen i både interna och externa sammanhang, och kan bygga goda relationer både inom och utom myndigheten.

 

Kvalifikationer

Krav 

- Akademisk utbildning med inriktning mot säkerhet, risk- och krishantering eller annan utbildning i kombination med för befattningen relevant erfarenhet.
- Kunskap inom befintlig lagstiftning inom krisberedskaps- och totalförsvarsområdet.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
- Svenskt medborgarskap.

Meriter

- Kunskap om och erfarenhet av arbete med projekt, gärna inom krisberedskaps- och totalförsvarsområdet.
- Kunskap om och erfarenhet av att planera och genomföra övningar och utbildningar.
- Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller organisationer inom säkerhetsområdet.
- Erfarenhet av att leda grupper och arbeta med stabsmetodik och krisorganisation.
- Erfarenhet av arbete med handläggning av säkerhets- och krisberedskapsfrågor.
- Kunskap om säkerhetsskyddslagstiftning.
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet.

 

Upplysningar

Anställningsform: tillsvidare med inledande 6 månader provanställning.

Arbetstider: kontorsarbetstid alt. förtroendearbetstid.

Vi tillämpar individuell lönesättning.

Placering: Göteborg.

Tillträde: enligt överenskommelse.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om den aktuella rollen och säkerhetsavdelningen är du välkommen att kontakta Fredrik Vilhelmsson, enhetschef, 010-203 2748.

Ansökan

Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 9 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. 

_________________________________________________________________________________________________________


Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.


Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.


Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html


För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.


Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner. 


https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html 


Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Säkerhetstekniker

Läs mer Mar 15
Är du en tekniskt intresserad person med erfarenhet av säkerhetssystem? Vill du arbeta med installations-, service- och driftsättningsuppdrag inom säkerhetsteknik? Då kan du vara den vi söker!

Om företaget

Assemblin El AB är ett ledande företag inom säkerhetslösningar och arbetar med att skapa trygga miljöer för våra kunder. Med en stark och stabil position på marknaden levererar de högkvalitativa produkter och tjänster inom inbrottslarm, passagesystem, kameraövervakning och brandlarm. Hos Assemblin EL blir du en del av ett engagerat team som brinner för att skydda människor och verksamheter.

Din framtid

Som Säkerhetstekniker kommer du att bidra till att skapa trygghet för deras kunder genom att installera och underhålla säkerhetssystem. I denna roll kommer du att arbeta med olika typer av säkerhetsanläggningar, inklusive inbrottslarm, brandlarm, passersystem och CCTV.

Arbetsuppgifter:

Installation och programmering av säkerhetssystem
Service och underhåll av säkerhetsanläggningar
Driftsättning och felsökning
Support och rådgivning till kunder om säkerhetslösningar


Kvalifikationer och personliga egenskaper

Vi ser att du har erfarenhet inom säkerhetsteknik, gärna med kunskap om system som RCO, Assa Arx, SPC, Galaxy eller CCTV. Har du dessutom erfarenhet av brandlarm eller är elektriker i grunden, är det meriterande. B-körkort är ett krav.

Du ska vara självgående, lösningsorienterad och ha en stark känsla för service. Du trivs i en tekniskt utmanande miljö och är van vid att arbeta både självständigt och i team.

Vi söker dig som:

Har erfarenhet av säkerhetssystem
Är tekniskt intresserad och vill utvecklas inom området
Är noggrann, ansvarstagande och har hög servicekänsla
Har B-körkort
Trivs med kundkontakt och att arbeta både självständigt och i team


Övrigt

I denna process samarbetar Assemblin EL AB och Kraftsam Rekrytering & Bemanning. Externa rekryteringsbolag och säljare undanbedes vänligen men bestämt.

Vi intervjuar kandidater löpande, och anställning kan ske antingen omgående eller längre fram beroende på rätt matchning.

Har du frågor om tjänsten, vänligen kontakta ansvarig rekryterare Patricia Contreras på patricia.contreras@kraftsam.se

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN

Nedan visas andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN .

Förskollärare sökes till Flygvädersgatan 13

Förskollärare
Läs mer Jun 25
Göteborgs Stads förskoleförvaltning ansvarar för utbildning och omsorg för cirka 25 000 barn i närmare 360 kommunala förskolor. Förvaltningen har cirka 7000 medarbetare som tillsammans arbetar med barnens lärande och utveckling i centrum. Förskoleförvaltningen söker dig som vill vara med att utveckla en trygg och lärorik förskola för alla barn.
Hos oss ger du barnen möjligheter till en bra framtid, varje dag! Välkommen till världens viktigaste jobb. Du är Göteborg.

Följ gärna vår resa på LinkedIn: https://se.linkedin.com/company/förskoleförvaltningen-göteborgs-stad

ARBETSUPPGIFTER
Som förskollärare hos oss blir du en viktig del av ett engagerat arbetslag som tillsammans skapar en trygg och inspirerande miljö för barnen. Med ditt pedagogiska ledarskap planerar, genomför, dokumenterar och analyserar du verksamheten utifrån förskolans läroplan. Vi lägger stor vikt vid att bygga goda relationer både med barnen, dina kollegor och vårdnadshavarna och du är en trygg och ansvarstagande förebild som bidrar till en positiv atmosfär. Genom ditt arbete säkerställer du att varje barn känner sig sett och får möjlighet att utvecklas i en stimulerande och trygg miljö där deras behov alltid står i centrum.

Är du nyutexaminerad förskollärare får du vid din anställning en mentor. Mentorn ingår i en central grupp och har som uppgift att bidra till att du får en bra start i ditt yrkesliv hos oss.

Vi på förskolan Flygvädersgatan 13 söker nu en förskollärare som vill vara med och skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barnen i Biskopsgården/Länsmansgården. Förskolan befinner sig i ett mångkulturellt område.

Allt vi gör och alla beslut vi tar grundar sig i barnens bästa. Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Vi har 4 avdelningar på förskolan och ett nära samarbete avdelningarna emellan. Förskolan har ett fantastiskt läge där vi har 10 meter till Svarte mossen och skogen. Barnen är ute varje dag och upptäcker nya saker i sin omgivning. Förskolans utemiljö är väl genomtänkt och lärmiljöerna anpassade efter barnens ålder.

Vi har ett nära samarbete med barnhälsan och ser både specialpedagog och rektor som en självklar del av arbetslaget. Konsultationsdagar erbjuds var tredje vecka och dessa bemannas av specialpedagog, logoped eller psykolog. Barnhälsomöten erbjuds varje termin och utgår från det systematiska kvalitetsarbetet med barnet i centrum.

Vår verksamhet genomsyras av engagerade pedagoger som skapar förtroendefulla relationer, har höga förväntningar, ställer rimliga krav och anpassar sitt arbetssätt efter barnens förutsättningar. Språkutveckling står i fokus i all undervisning. Leken värdesätts och är i fokus. Vi erbjuder dig en arbetsplats som genomsyras av nyfikenhet, öppen kommunikation, personlig utveckling och en vilja att tänka nytt.

Vi arbetar utifrån ett tydligt årshjul där arbetslaget tillsammans tar fram behovsbundna mål genom självskattning. Kollegialt lärande ser vi som en viktig del av förskolans utveckling och i år kommer vi ha lärgrupper med fokus leken.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har förskollärarexamen och legitimation enligt Skollagen. Du har en stark förmåga att planera, genomföra, dokumentera och analysera pedagogisk verksamhet enligt förskolans läroplan. Du har också en god förståelse för och förmåga att arbeta utifrån förskolans styrdokument, värdegrund och mot förskoleförvaltningens gemensamma mål. Dessutom har du en naturlig förmåga att leda både barn och vuxna.

För att lyckas i rollen behöver du ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Du har en utmärkt förmåga att skapa goda samarbeten och relationer till barn, kollegor, vårdnadshavare och andra du möter. Du är ansvarstagande, har gott självledarskap och kan skapa en trygg och utvecklande lärmiljö. Vi ser även att du har förmåga att vara en god förebild, både för barn och vuxna.

Vidare har du god digital kompetens och kan använda digitala verktyg som datorer, iPads och dokumentationssystem för pedagogiskt arbete.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd eller har kunskap om flerspråkighet och interkulturellt arbete. Erfarenhet av att använda digitala verktyg i pedagogisk verksamhet samt vidareutbildning inom relevant område är också meriterande. Har du tidigare arbetat med utvecklingsarbete eller haft en ledande roll inom förskolan är det en stor fördel.

Varmt välkommen med din ansökan!

Intervjuer kommer hållas löpande med undantag v28-32.


Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av redan tillsvidareanställd personal.

ÖVRIGT
Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? Kontakta Göteborgs Stads växel, Kontaktcenter på telefonnummer 031-365 00 00 och förklara ditt ärende så kopplas du vidare till ansvarig HR-specialist på Enheten för Kompetens och Arbetsmarknad. Fortsätt alltså inte med din ansökan här.

Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Ansök nu

El-tele ingenjör- sakkunnig specialist

Civilingenjör, bygg
Läs mer Jul 1
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen för förvaltning - och fastighetsutveckling ansvarar för att säkerställa fastigheternas användbarhet över tid med god teknisk status och nöjda kunder. Detta uppnås genom ett nära samarbete med kund, förvaltningens övriga avdelningar samt andra organisationer i staden. Avdelningen ansvarar för att beställa genomförandet av ny- och ombyggnationer, planerade underhållsåtgärder, reparationer och löpande tillsyn och skötsel av förvaltningens utförandeavdelningar. Vi är nu inne i ett spännande utvecklingsarbete där vi har skapat ett nytt organisatoriskt område där vi att samlat förvaltningens strategiska styrning inom teknik och hållbarhet. Detta ger oss en tydligare roll som representant som fastighetsägare.

Dina arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att som el-tele specialist ständigt utveckla och följa upp tekniska anvisningar och kravställning inom sakområdet. Du stöttar byggprojektledare och övriga projektaktörer som sakkunnig genom byggprocessen inom sakområdet. Vidare är du ett specialiststöd till förvaltare och övriga funktioner på förvaltningen i drift- och skötselfrågor. I din roll som specialist har du samordningsansvaret för kompetens- och utvecklingsinsatser inom sakområdet. I viss omfattning kommer du även att handlägga egna ärenden och arbeta med egna projekt, t.ex. utredningar. Med din expertis deltar du aktivt i en tvärsammansatt arbetsgrupp inom Stadsfastighetsförvaltningen med fokus på fastighetens tekniska installationer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning eller annan likvärdig utbildning i kombination med en flerårig erfarenhet inom området. Du som söker den här rollen arbetar kanske idag som entreprenör eller är konsult och har god kännedom om hur byggnadsdelar och tekniska installationer samverkar i byggnader. Du har en helhetsförståelse om hur bygg- och tekniska system samverkar i ett verksamhets- och förvaltingsperspektiv. Meriterande är om du har erfarenhet av fastighetsförvaltning, erfarenhet av kvalitets/utvecklings och utredningsarbete. Har du erfarenhet av solcellsinstallationer samt allmän behörighet el är även det meriterande.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings- och innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på vår förvaltning. Vi vill att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Timvikarier till Personlig Assistans i Göteborgs Stad

Personlig assistent
Läs mer Jul 11
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor.

Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad.

Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning.

Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss!

Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Söker du ett meningsfullt jobb där du får göra skillnad?
Nu söker vi timvikarier till hela Göteborg. Du kommer att arbeta med att ge stöd och omsorg till personer med olika former av behov och unika livssituationer.

Arbetet innefattar varierande uppgifter så som pedagogiskt stöd i vardagen, personlig omvårdnad samt vanligt förekommande arbete i hemmet som tvätt och matlagning. En del av arbetet innebär även att dokumentera assistansanvändarens utveckling och behov. I arbetsuppgifterna kan det även ingå läkemedelshantering enligt delegation. Som assistent spelar du en central roll i att skapa en meningsfull vardag och bidra till assistansanvändarens välbefinnande och självständighet.

Du arbetar där assistansanvändaren är, vilket innebär att du befinner dig i assistansanvändarens hem eller på aktiviteter utanför hemmet.

Som timvikarie erbjuds du:
* Flexibel arbetstid. Du kan kombinera arbetet med studier eller annan sysselsättning
* Styra din arbetstid genom att själv lägga in din tillgänglighet och få förfrågningar därefter.
Arbetstiden är förlagd till dag och kväll, vardagar och helg enligt schema. Sovande jour, vaken natt och dygnspass kan även förekomma.

Som timvikarie lägger du dig själv tillgänglig i vårt bokningssystem när du önskar arbeta. När behov uppstår i verksamheten bokar våra bemanningsplanerare in dig på pass och du förfrågas utefter din tillgänglighet.

KVALIFIKATIONER
För att kunna söka jobb hos oss ska du ha fyllt 18 år.

Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbete samt erfarenhet av förflyttningshjälpmedel eller lyftteknik. Det är även meriterande om du är utbildad eller har en pågående utbildning till stödassistent, undersköterska eller en annan adekvat utbildning.

För att kunna kommunicera med assistansanvändare, kollegor och föra dokumentation behöver du behärska det svenska språket vilket innebär godkänt betyg i Svenska A, SAS G eller motsvarande. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andra språk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit.

I din roll som personlig assistent visar du respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Din attityd är öppen och positiv då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke.

Du samarbetar väl med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att visa engagemang och förståelse bidrar du till ett respektfullt arbetsklimat. Som personlig assistent hanterar du stress effektivt, balanserar krav, behåller lugnet och tar välgrundade beslut under tidspress.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

I Förvaltningen för Funktionsstöd arbetar vi med kompetensförsörjning genom konceptet 3T- Tim till tillsvidare, vilket innebär att det finns en utbildningsinsats i syfte att kombinera utbildning med arbete via bemanningsenheten. Målsättningen är att det ska leda till en tillsvidareanställning i förvaltningen efter slutförda studier.

Vid arbete i den enskildes hem:
Krävs ett oöppnat utdrag ur polisens belastningsregister före erbjudande om anställning. Du måste själv begära detta utdrag genom att använda antingen polisens e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter) eller en särskild blankett (Utdrag nr 442.3).

Vid arbete med barn under 18 år:
Måste du också visa upp ett oöppnat utdrag från polisens register innan du erbjuds jobb. Du kan beställa detta utdrag digitalt som skickas till din digitala brevlåda eller via polisens hemsida med en särskild blankett för personal som arbetar med barn med funktionsnedsättningar (Utdrag nr 442.9).

För att få arbeta inom personlig assistans behöver du ha fyllt 18 år, i enlighet med föreskrifterna om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2023:2 6 kap. 56, 8 §§).
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/afs-20232/

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Ansök nu

Timvikarier till ledsagning

Stödassistent
Läs mer Jul 11
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor.

Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad.

Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning.

Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss!

Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad för personer med funktionsnedsättning? Ledsagning syftar till att stödja den enskilde som på grund av funktionsnedsättning eller ålderdom riskerar att isoleras socialt och har svårigheter att umgås med vänner eller att delta i samhällsaktiviteter. Ledsagarservice skall ge möjlighet att utföra aktiviteter utanför hemmet och sker oftast i den enskildes närmiljö. Som ledsagare möjliggör du att den enskilde deltar i samhällslivet samt bryter den isolering som kan bli följden av ett funktionshinder.

Ledsagaren följer med en person med funktionsnedsättning på aktiviteter utanför hemmet. Det kan till exempel handla om att följa med på promenad, biobesök, bowling, bad, sportevenemang eller att gå på stan. Arbetstiden styrs av brukarens behov och önskemål samt antalet timmar som är beviljade.

Vi söker nu dig som vill arbeta på timmar främst på eftermiddagar, kvällar och helger då behovet av ledsagning är som störst.

Vi matchar vår personal mot brukares önskemål och behov så skriv gärna i ansökan om du har speciella färdigheter eller kompetenser. Det kan till exempel vara om du har kompetens inom alternativ kommunikation, är fysiskt aktiv eller van av att leda personer med synnedsättning etc.

Vi intervjuar och anställer löpande, så skicka in din ansökan redan idag.

KVALIFIKATIONER
För att få arbeta som vikarie inom funktionsstöd behöver du ha fyllt 18 år, i enlighet med föreskrifterna om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2023:2).

Det är mediterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom funktionsstödsområdet eller inom vård och omsorg. Du som inte uppfyller godkänt betyg i Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1 kan komma att erbjudas språktest via EducateIt.

Vi ser det som meriterande att du har fullgjord eller pågående utbildning inom området, till exempel som stödassistent, undersköterska alternativt en pågående eller avslutad akademisk utbildning inom hälso- och sjukvård, beteendevetenskap eller pedagogisk utbildning.

Utöver detta ser vi gärna att du har erfarenhet/kunskap av lågaffektivt bemötande (LAB), alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), utmanande beteenden samt självskadebeteenden.

Som vikarie inom funktionsstöd sätter du individen i fokus, har ett pedagogiskt förhållningssätt och ett genuint intresse för människor med olika typer av funktionsvariationer. Det är viktigt att du är lyhörd för individens behov för att kunna anpassa ditt bemötande i olika situationer. För oss är det önskvärt att du är ansvarsfull samt har ett flexibelt förhållningssätt. Det är även mycket viktigt att du är stabil och trygg som person.

Känner du att ovanstående beskrivning stämmer in på dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag & cykelbidrag

Vid arbete i den enskildes hem:
Krävs ett oöppnat utdrag ur polisens belastningsregister före erbjudande om anställning. Du måste själv begära detta utdrag genom att använda antingen polisens e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter) eller en särskild blankett (Utdrag nr 442.3).

Vid arbete med barn under 18 år:
Måste du också visa upp ett oöppnat utdrag från polisens register innan du erbjuds jobb. Du kan beställa detta utdrag digitalt som skickas till din digitala brevlåda eller via polisens hemsida med en särskild blankett för personal som arbetar med barn med funktionsnedsättningar (Utdrag nr 442.9).

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Ansök nu

Förskollärare till Topasgatans förskola

Förskollärare
Läs mer Jul 4
Göteborgs Stads förskoleförvaltning ansvarar för utbildning och omsorg för cirka 25 000 barn i närmare 360 kommunala förskolor. Förvaltningen har cirka 7000 medarbetare som tillsammans arbetar med barnens lärande och utveckling i centrum. Förskoleförvaltningen söker dig som vill vara med att utveckla en trygg och lärorik förskola för alla barn.
Hos oss ger du barnen möjligheter till en bra framtid, varje dag! Välkommen till världens viktigaste jobb. Du är Göteborg.

Följ gärna vår resa på LinkedIn: https://se.linkedin.com/company/förskoleförvaltningen-göteborgs-stad

ARBETSUPPGIFTER
Som förskollärare hos oss blir du en viktig del av ett engagerat arbetslag som tillsammans skapar en trygg och inspirerande miljö för barnen. Med ditt pedagogiska ledarskap planerar, genomför, dokumenterar och analyserar du verksamheten utifrån förskolans läroplan. Vi lägger stor vikt vid att bygga goda relationer både med barnen, dina kollegor och vårdnadshavarna och du är en trygg och ansvarstagande förebild som bidrar till en positiv atmosfär. Genom ditt arbete säkerställer du att varje barn känner sig sett och får möjlighet att utvecklas i en stimulerande och trygg miljö där deras behov alltid står i centrum.

Är du nyutexaminerad förskollärare får du vid din anställning en mentor. Mentorn ingår i en central grupp och har som uppgift att bidra till att du får en bra start i ditt yrkesliv hos oss.

Topasgatan 1 ligger i centrala Tynnered i Västra Göteborg. Vi har tillgång till ett varierat närområde såväl grönska, hav och natur som kulturellt utbud, bibliotek, kulturhus, aktivitetsparker samt kollektivtrafiken.

Vi har en stor varierad gård som vi successivt utvecklar utifrån barnens intressen och behov. Olika zoner på gården ska erbjuda olika aktiviteter så som vattenlek eller konstruktionslek.

Vi strävar efter att kontinuerligt utveckla våra lärmiljöer inomhus utifrån barngruppens intresse och behov. Vi ser inte våra miljöer som konstanta, vi ser förskolan som barnens arena och vill därför göra dem delaktiga i hur deras miljöer ska se ut. Vi vill framförallt erbjuda miljöer som barnet inte möter i sina hem därför strävar vi efter att erbjuda sinnliga intryck, okodat material och andra upplevelser.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har förskollärarexamen och legitimation enligt Skollagen. Du har en stark förmåga att planera, genomföra, dokumentera och analysera pedagogisk verksamhet enligt förskolans läroplan. Du har också en god förståelse för och förmåga att arbeta utifrån förskolans styrdokument, värdegrund och mot förskoleförvaltningens gemensamma mål. Dessutom har du en naturlig förmåga att leda både barn och vuxna.

För att lyckas i rollen behöver du ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Du har en utmärkt förmåga att skapa goda samarbeten och relationer till barn, kollegor, vårdnadshavare och andra du möter. Du är ansvarstagande, har gott självledarskap och kan skapa en trygg och utvecklande lärmiljö. Vi ser även att du har förmåga att vara en god förebild, både för barn och vuxna.

Vidare har du god digital kompetens och kan använda digitala verktyg som datorer, iPads och dokumentationssystem för pedagogiskt arbete.

Vi söker dig som vågar utmana barn, kollegor och dig själv. Du är en utforskande pedagog där ditt arbete utgår ifrån barnens frågor och nyfikenhet. Du arbetar utifrån läroplanens värdegrund och står för ett demokratiskt synsätt. Du vågar ge och få feedback och ser vikten av att kvalitetssäkra ditt arbete genom att bland annat dokumentera både barnens och förskolans utveckling. Du ger möjlighet till språkande och samspel genom att skapa så många meningsfulla sammanhang som möjligt. Du använder och kombinerar flera olika uttrycksformer som kan stötta språkutvecklingen som till exempel bild, rörelse och sång. Du är nyfiken och har en positiv inställning till barnens olika kulturella erfarenheter. Var beredd att vidga ditt synsätt, lyssna och utbyta tankar och erfarenheter med både barn och vårdnadshavare. Vi jobbar målmedvetet mot att alla barn ska få möjlighet att bli sitt bästa jag och ser dem som en tillgång för gruppen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd och har kunskap om flerspråkighet och interkulturellt arbete. Erfarenhet av att arbeta normkreativt samt vidareutbildning inom relevant område är meriterande. Har du tidigare arbetat med utvecklingsarbete eller haft en ledande roll inom förskolan är det en stor fördel.

Välkommen med din ansökan!

Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av redan tillsvidareanställd personal.


ÖVRIGT
Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? Kontakta Göteborgs Stads växel, Kontaktcenter på telefonnummer 031-365 00 00 och förklara ditt ärende så kopplas du vidare till ansvarig HR-specialist på Enheten för Kompetens och Arbetsmarknad. Fortsätt alltså inte med din ansökan här.

Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Ansök nu

Vikarierande planeringsledare inom krisberedskap/civilt försvar

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 7
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer.

Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen Säkerhet och Beredskap ingår i Stadsledningskontorets organisation. Uppdraget för Säkerhet och Beredskap innebär att strategiskt leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads arbete avseende krisberedskap, totalförsvar, samt säkerhet mm. Avdelningen har även operativa arbetsuppgifter inom dessa områden. Utöver ovanstående, har avdelningen även uppdrag utifrån de nationella målen för samhällets säkerhet och krisberedskap.

Vi utvecklar vår organisation kontinuerligt och har bland annat skapat två nya enheter (säkerhetsenheten och beredskapsenheten) inom avdelningen i syfte att möte omvärldens utmaningar och nå våra mål i en snabbare takt. Är du en person som vill vara med i detta viktiga arbete med att bygga nytt, skydda samhället och demokratin samtidigt som du är en lagspelare som gillar nya utmaningar? Då ser vi fram emot din ansökan!

Avdelningen arbetar både mot Göteborgs Stads egna verksamheter och Göteborgssamhället men också i viss mån det interna arbetet på kontoret. Vårt arbete är långsiktigt och syftar till att försvåra för antagonistiska aktörer samt att stärka Göteborgs Stad och Göteborgssamhällets säkerhet och robusthet inklusive förmåga att hantera större händelser och kriser.

Avdelningen arbetar tillsammans med förvaltningar och bolag inom staden, andra myndigheter, kommuner och organisationer.

Vi söker nu två medarbetare för vikariat som planeringsledare till beredskapsenheten som kan och vill bidra till att stärka avdelningens förmåga att lösa sitt uppdrag, framför allt inom arbetet med krisberedskap och civilt försvar. Vikariaten är över ett år vardera.

Som planeringsledare på Säkerhet och Beredskap får du möjlighet att arbeta med uppbyggnaden av stadens krisberedskap och Sveriges totalförsvar. Du får möjlighet att bidra till ett starkare samhälle där flera olika organisationer samverkar för att nå målen. Avdelningen präglas av ett gott samarbetsklimat och fokus på uppgifterna. Vid behov växlar vi över från strategiskt arbete till operativt arbete i till exempel krisledningsstab. Frågorna finns högt upp på dagordningen inom staden och det rådande omvärldsläget gör det angeläget att snabbt och ändamålsenligt utveckla arbetet.

Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmån.

KVALIFIKATIONER
Beroende på dina kunskaper och erfarenheter kan du få möjlighet att arbeta med specifika frågor eller projekt som passar in i både din bakgrund och stadens säkerhetsarbete. Du förväntas vara en del av en grupp där vi hjälps åt att lösa avdelningens arbetsuppgifter och stötta varandra för att nå bästa möjliga resultat.

Du som söker har en relevant högskoleutbildning alternativt en annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms som likvärdig.

Du behöver ha erfarenhet av och /eller utbildning för att jobba med frågor inom krisberedskap och/eller civilt försvar. Det kan betyda att du jobbat med allt ifrån krisberedskap till specifika frågor inom totalförsvaret eller helst både och. Erfarenheterna kan komma från olika delar av samhället. Det vi vill se att du har utöver utbildning och erfarenhet är ett driv och entusiasm över att få arbeta med dessa frågor och bidra till ett robustare samhälle.

Utifrån Göteborgs Stads komplexitet och storlek är det en fördel om du har någon form av erfarenhet av att verka på strategisk nivå i komplexa och stora organisationer men även erfarenhet av arbete på den nationella nivån passar väl in. Du behöver ha stor förståelse för och insikt i hur det svenska totalförsvaret fungerar.

Som person är du engagerad, positiv och har ett lösningsfokuserat arbetssätt med inriktning på samarbete. Arbetet ställer krav på god analytisk och pedagogisk förmåga. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både i tal och skrift. Du har förmåga att se och kommunicera ett helhetsperspektiv. Det är viktigt att samarbetet fungerar såväl internt som externt varför vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Då tjänsten är säkerhetsklassad kan det bli aktuellt med säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. Svenskt medborgarskap är ett krav.

Det är även meriterande om du har erfarenhet från stabsarbete i någon form.

På grund av semestrar kommer rekryteringsprocessen dra ut på tid. Vid eventuella frågor nås kontaktpersonerna enklast via telefon med reservation för ledigheter.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu