Göteborg: Enhetschef Människocentrerad AI

Hitta ansökningsinfo om jobbet Enhetschef Människocentrerad AI i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-06 // Varaktighet: Heltid

Vill du precis som vi, vara med och forma morgondagens mobilitet, i ett alltmer digitaliserat samhälle? Är du en engagerad och coachande ledare som gillar att lyfta dina medarbetare och tillsammans med dem säkerställa att vår expertis når ut och gör verklig skillnad? Drivs du av att skapa en hållbar och etisk framtid där AI används på bästa möjliga sätt? Har du ett intresse för att utforska hur människor och AI kan förstå varandra och utvecklas tillsammans?
Låter detta spännande så söker vi nu en Enhetschef Människocentrerad AI som tillhör avdelningen Mobilitet och System. Inom avdelningens sex enheter bedrivs tillämpad forskning som undersöker möjligheterna och konsekvenserna av digital teknik och framtidens mobilitet. I den pågående omställningen mot ökad automatisering, digitalisering, tjänstefiering, och elektrifiering finns det många obesvarade frågor, och outforskade möjligheter som vi med stort engagemang tar oss an tillsammans med våra kunder och partners för att skapa en hållbar framtid.
Om ossEnheten Människocentrerad AI bedriver tillämpad forskning med målsättningen att möjliggöra en automatisering med människans perspektiv i fokus. Enheten arbetar tvärdisciplinärt där beteendevetenskap och etik möter spetskunskaper inom AI och autonoma fordon.
Enheten adresserar bland annat fyra kunskapsområden:
Samverkan mellan Människa och AI (HMI)
Datanalys och förklarande AI (XAI)
Upplevelsen av autonoma fordonssystem (ADAS)
Säkerhet i AI-baserade system

Vår forskning tillämpar olika forskningsmetoder och sker i nära samverkan med aktörer inom transport- och fordonssektorn. Huvuddelen av våra projekt är finansierade av forskningsfinansiärer men vi ökar successivt andelen av direktfinansierade projekt.
Enheten har nära samarbete med olika universitet och högskolor.
Om rollen I rollen som enhetschef kommer du att leda en grupp på cirka 16 engagerade medarbetare, med placering i Stockholm, Göteborg och Lund. I ditt uppdrag ingår att skapa en arbetsmiljö där dina medarbetare har de bästa förutsättningarna för att lyckas och utvecklas. Vidare tar du ledning i att skapa en kultur där samarbete och innovation står i centrum.
Med ett starkt externt fokus arbetar du nära både medarbetare och kunder för att säkerställa att vår kunskap tillämpas på ett sätt som bidrar till ett hållbart och automatiserat samhälle, med mobilitet som ditt huvudområde.
Som enhetschef ansvarar du för medarbetarutveckling, budget och att vidareutveckla vårt erbjudande, samtidigt som du hjälper oss att ta nästa steg inom RISE mission och vision. Du har en viktig roll i att säkra att enheten har relevanta projekt och uppdrag samt finansiering för dessa. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp, där du bidrar till både strategisk utveckling och operativ framdrift.
Placeringsort är Kista i Stockholm eller Göteborg och del resor kan förekomma. Vi arbetar enligt ett hybridarbetssätt, vilket ger våra medarbetare flexibiliteten att arbeta både på kontoret och hemifrån.
Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att säkerhetsprövning kan komma att ske i framtiden.
Vem är du? För att lyckas i rollen som enhetschef tror vi att du är en naturlig ledare och förebild som får dina medarbetare att prestera på bästa sätt. Du är lyhörd, drivs av att skapa nytta och engagerar dina medarbetare genom ett inspirerande och modigt ledarskap. Du coachar dem i att uppnå tydliga resultat i samverkan med resten av organisationen, samtidigt som du har förmågan att skapa en kultur där samarbete och innovation står i fokus. Vi lägger stor vikt vid att du är en lagspelare med uttalad samarbetsförmåga. Vidare är du affärsmannamässig och inger förtroende hos såväl kunder som medarbetare och med en stark vision för hur transport och digitalisering kan bidra till framtidens hållbara samhälle.
För att lyckas i rollen ser vi att du uppfyller följande krav:
Relevant universitetsutbildning inom transport och/eller digitalisering, gärna på forskarnivå
Erfarenhet från forskning och transportområdet
En hög domänförståelse inom transport och digitalisering
Kommunicerar på svenska och engelska obehindrat, i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:
Tidigare ledarerfarenhet
Erfarenhet av att leda forsknings- och/eller utvecklingsprojekt
Ett etablerat nätverk inom näringsliv, offentlig sektor samt akademin

Är vi rätt för varandra?Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med på resan?
Välkommen med din ansökan!I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsbolaget Jefferson Wells. Låter det intressant och du vill veta mer är du välkommen att höra av dig rekryteringskonsult Mark Ferrer; mark.ferrer@jeffersonwells.se
I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. Istället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är den 2 mars, 2025. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO 010 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, 010-5165161.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Enhetschef, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Enhetschef, offentlig förvaltning.

Enhetschef till Brottsutredningsenheten

Läs mer Apr 16
Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden.


Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.




https://kustbevakningen.

varbi.com/se/what:job/jobID:814725/

Beskrivning

Kustbevakningen söker enhetschef till brottsutredningsenheten inom operativa avdelningen med placering vid ett av Kustbevakningens kontor i Stockholm, Göteborg eller Karlskrona. Brottsutredningsenheten utgörs av förundersökningsledare, utredare och handläggare i Stockholm, Göteborg och Karlskrona. Kustbevakningen har befogenheter att bedriva förundersökningar och egna brottsutredningar inom bland annat sjötrafik, farligt gods, miljö, fiske- samt ratt- och sjöfylleri.

Denna annons avser samma tjänst som annonsen med ref.nr 2025/102 med arbetsort Stockholm och annonsen med ref.nr 2025/114 med arbetsort Karlskrona.  

Arbetsuppgifter

Som enhetschef företräder du brottsutredningsenheten samt operativa avdelningen och Kustbevakningen. Du ingår i operativa avdelningens ledningsgrupp och bidrar med helhetssyn och utveckling för avdelningen. I tjänsten ingår personal-, verksamhets- och budgetansvar. Som enhetschef ansvarar du för att enhetens verksamhet bedrivs på ett rättssäkert och effektivt sätt samt säkerställer god informationsspridning. Vidare beslutar du om att påföra vattenföroreningsavgift, rättning av ordningsföreläggande, genomför arbetsplatsträffar, planerar och följer upp verksamheten.

Just nu är hela operativa avdelningen inne i en omfattande utvecklingsfas och därför blir det en naturlig och viktig del för dig som chef för brottsutredningsenheten att agera som förändringsledare. Din uppgift som chef blir vidare att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medarbetarna inom enheten att utföra sitt arbete. Genom ett gott och tillitsfullt ledarskap med tydlig kommunikation och coachande förhållningssätt driver och utvecklar du såväl medarbetare som enhetens arbete framåt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en akademisk utbildning med relevant inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete i ledande befattning med personal-, arbetsmiljö-, verksamhet- och budgetansvar. Genom tidigare arbete har du införskaffat dig god kunskap och bred erfarenhet inom brottsutredning.

Då avdelningen och därmed enheten är inne i en stor utvecklingsfas är det viktigt att du trivs med att arbeta med utvecklingsfrågor och vi ser det som meriterande att tidigare ha arbetat med förändringsledning. Vidare har du en förmåga att tolka verksamhetens behov, se till helheten och prioritera rätt till gagn för verksamhetens utveckling. Du har förmåga att skapa väl fungerande arbetslag även med medarbetare på distans. Din förmåga att vara lyhörd, rak och tydlig i kommunikation är mycket god samtidigt som du kan föra en konstruktiv dialog, samverka och fatta välgrundade beslut inom ramen för ditt ansvarsområde och myndighetens inriktning.

Som person är du prestigelös och din samarbetsförmåga är dokumenterat god. Du har förmåga att skapa ett positivt klimat och motiverar dina medarbetare till att se möjligheter. För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är lösningsfokuserad och använder dig av både din egen och andras kompetens genom samarbete och delegering. Då Kustbevakningen är en brottsbekämpande myndighet ser vi det som mycket viktigt att du har ett etiskt förhållningsätt och att du kan leda med hög moral.

Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som på engelska.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Tester kan komma att användas som en del i urvalsprocessen.

Villkor

Anställningen är tillsvidare med inledande provanställning och tillträde snarast enligt överenskommelse.

För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.

Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.

Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras.

 

Övrigt


För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.


Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.


Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Enhetschef till avdelningen för miljötillsyn

Läs mer Apr 4
Miljö- och klimatnämndens uppdrag är att vara drivande i stadens miljöarbete samt i skyddet av människors hälsa och miljön. I praktiken betyder det att miljöförvaltningen driver och samordnar stadens arbete inom den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling och därunder stödjer och driver på arbetet med att genomföra stadens miljö- och klimatprogram och nyttjandet av stadens miljöledningssystem. Dessutom har vi i vår myndighetsroll ansvar för tillsyn, prövning och kontroll enligt bland annat miljöbalken, samt livsmedels-, alkohol- och tobakslagarna. Detta också med syfte att skydda människors hälsa och miljön. Mer information om miljöförvaltningen och Göteborgs stad hittar du på www.goteborg.se.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen för miljötillsyns uppdrag är att utföra myndighetsutövning med stöd av miljöbalken. Genom vårt uppdrag bidrar vi till en hållbar utveckling av staden och till en ekologiskt hållbar utveckling av näringslivet. Målet är att få företag och andra verksamheter att ta ansvar för sin påverkan på människors hälsa och miljön. Vi utvecklar löpande vårt arbetssätt för att den tillsyn vi bedriver ska ha så stor effekt som möjligt och stödja dem vi är till för. Avdelningen består av fyra enheter som ansvarar för stadens miljöbalkstillsyn. Vi söker nu en enhetschef till avdelningen.

Du är närmaste chef för cirka 20 medarbetare och du ansvarar för verksamhet, personal, ekonomi och arbetsmiljö. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och har ett övergripande ansvar att tillsammans med avdelningschef och dina tre enhetschefskollegor utveckla och bedriva en professionell verksamhet.

Miljöförvaltningen finns i våra fina nyrenoverade lokaler i ett anrikt hus på Karl Johansgatan i Majorna och vi kan erbjuda dig en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Vi har engagerade medarbetare med breda, djupa och varierade kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, semesterväxling, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen och som har erfarenhet av att arbetat som chef eller i annan ledande funktion som arbetsgivaren bedömer likvärdig, gärna i en politiskt styrd organisation. Det är meriterande med erfarenhet av utvecklings-och/eller förändringsarbete och vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet från miljöområdet, exempelvis arbete med miljöbalken. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning samt erfarenhet från systematisk verksamhetsutveckling och projektledning.

Dina personliga kompetenser är viktiga för att lyckas i uppdraget som enhetschef och därför ser vi att du på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov och du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.


ÖVRIGT
Urval kommer att ske löpande så vi vill ha din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 1 maj. Vi genomför första intervjuomgången under vecka 19. Vi tillämpar Göteborgs Stads ledarkriterier i bedömningen av de sökande. Slutkandidat kommer genomgå heldagstest på Göteborgs Stads Assessment Center.

Vill du veta mer om oss och vad vi gör, besök gärna vår Linkedin-sida: https://www.linkedin.com/company/miljoforvaltningen-goteborgs-stad

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden.

Ansök nu

Enhetschef Barnhälsa till förskoleförvaltningen

Läs mer Apr 17
Göteborgs Stads förskoleförvaltning ansvarar för utbildning och omsorg för cirka 25 000 barn i närmare 360 kommunala förskolor. Förvaltningen har cirka 7000 medarbetare som tillsammans arbetar med barnens lärande och utveckling i centrum. Förskoleförvaltningen söker dig som vill vara med att utveckla en trygg och lärorik förskola för alla barn.
Hos oss ger du barnen möjligheter till en bra framtid, varje dag! Välkommen till världens viktigaste jobb. Du är Göteborg.

Följ gärna vår resa på LinkedIn: https://se.linkedin.com/company/förskoleförvaltningen-göteborgs-stad

ARBETSUPPGIFTER
Är du en skicklig och engagerad ledare? Brinner du för att utveckla en enhet med hög kvalitet? Sätter du barnet i centrum? Vill du bli en av oss i vårt verksamhetsområde Administration, Barnhälsa samt Bemanning? Då är det dig vi söker!

Vi söker nu en enhetschef Barnhälsa. Förskoleförvaltningen är indelad i fyra stadsområden: Centrum, Hisingen, Sydväst och Nordost. I varje område finns Barnhälsans stödteam. Stödteamet består av kompetenta specialpedagoger, psykologer och logopeder, som alla arbetar på uppdrag av rektor men leds av enhetschef Barnhälsa.

Barnhälsans uppdrag är att stödja personal i förskolan, rektor och verksamhetschef i att leda barnhälsoarbetet i förskolan. Genom ett inkluderande förhållningssätt arbetar vi främjande och förebyggande för varje barns rätt till en utvecklande, trygg och professionell lärmiljö.

Som enhetschef kommer du att:
• leda Barnhälsans stödteam för att skapa likvärdig utbildning för barn i förskolan.
• systematiskt följa upp och utveckla kvaliteten i barnhälsans processer.
• utveckla stödteamens arbete utifrån ett förebyggande och hälsofrämjande perspektiv.
• säkerställa kompetensutveckling för Barnhälsans stödteam.
• samarbeta och samverka med rektorer/chefer, fackliga organisationer samt interna och externa verksamheter.
• utveckla förvaltningsövergripande handlingsplaner och rutiner.
• ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp
• ha personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleexamen motsvarande 180 hp inom till exempel pedagogik eller annan inriktning som är relevant för tjänsten. Du skall ha flerårig ledarerfarenhet på enhetschefsnivå med ansvar för personal, arbetsmiljö och budget. I rollen krävs även att du har kunskap och erfarenhet inom enhetens ansvarområde.

Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• arbete inom en politisk styrd organisation
• systematiskt kvalitetsarbete
• att driva utvecklingsprocesser
• ledarskapsutbildning
• kunskap och/eller erfarenhet om ekonomistyrning och resursfördelning
• kunskaper och/eller erfarenhet om lagar/förordningar och kollektivavtal som berör arbetsgivaransvaret

Som person leder, utvecklar och driver du långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera organisatoriska frågor samt föreslå möjliga lösningar. För att lyckas i rollen som enhetschef bör du ha förmåga till helhetssyn som förenar operativa planer med organisationens mål samt kunna kommunicera och leda dina medarbetare i riktning mot dem.

Genom entusiasm och positiv energi uppmuntrar du goda prestationer, skapar teamkänsla och ökad motivation. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog.

Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse.

Välkommen med din ansökan!

Intervjuer planeras att genomföras torsdag 8/5 och tisdag eftermiddag 13/5.

ÖVRIGT
Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? Kontakta Göteborgs Stads växel, Kontaktcenter på telefonnummer 031-365 00 00 och förklara ditt ärende så kopplas du vidare till ansvarig HR-specialist på Enheten för Kompetens och Arbetsmarknad. Fortsätt alltså inte med din ansökan här.

Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Ansök nu

Enhetschef inom inköp- och upphandlingsområdet

Läs mer Apr 14
Arbetsmarknads och vuxenutbildning har både det övergripande ansvaret för stadens kommunala vuxenutbildning och för hela stadens arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Tillsammans skapar vi förutsättningar för studier och arbete för göteborgare i alla åldrar, allt ifrån ungdomar som ska få sina första jobb till vuxna som ska ges möjlighet att byta yrkesbana.

För att lyckas med vårt uppdrag samarbetar vi med både engagerade entreprenörer, akademin, världsomspännande företag, civilsamhället och självklart med övriga staden. Hos oss ger du såväl göteborgare som näringslivet nya möjligheter, varje dag.

Vi är förvaltningen som rustar göteborgaren för både nutid och framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill leda och utveckla enheten för anskaffning och juridik.

Huvuddelen av förvaltningens verksamhet anskaffas via externa leverantörer eller inom kommunen, vilket präglar enhetens arbete med att upphandla, beställa samt följa upp ramavtal avseende vuxenutbildning och arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Arbetet handlar till stor del om att säkerställa att förvaltningens inköp och upphandling genomförs transparent och i enlighet med lagstiftning och lokala styrdokument. Enhetens arbete omfattar också stöd och rådgivning av juridisk karaktär som har koppling eller anknytning till de rättsområden som förvaltningen verkar inom.

Du kommer tillsammans med ett team av engagerade medarbetare inom upphandling, inköp, granskning- och juridikfunktionerna driva strategiska frågor för att optimera förvaltningens anskaffning. Som enhetschef för anskaffning och juridik ansvarar du bland annat för att fortsatt utveckla och förbättra processer, styrande dokument och arbetssätt. Du är påläst inom området och stöttar medarbetarna så att de får rätt förutsättningar för arbetet. I din roll ansvarar du för den övergripande uppföljningen av ramavtal där det krävs ett nära samarbete med förvaltningens verksamheter och en god dialog med leverantörer.

Du kommer ingå in en ledningsgrupp bestående av sammanlagt två enhetschefer som leds av en avdelningschef.

Som enhetschef på arbetsmarknad och vuxenutbildning behöver du vara en tydlig arbetsgivarrepresentant som ser vikten av och arbetar för att både intern och extern kommunikation fungerar. Rollen kräver att du är en aktiv del av avdelningens arbete. Tillsammans med övriga enhetschefer och avdelningschefer inom stödfunktionerna kommer du att arbeta aktivt med att utveckla förvaltningens lednings- och stödprocesser. En stor del av din tjänst innebär att lyssna in verksamhetens behov och arbeta tätt tillsammans med den egna enhetens och avdelningens medarbetare samt förvaltningen i stort, för att nå uppsatta mål och resultat.

Du kommer att leda specialister och skapa förutsättningar för dem att utföra sitt arbete. Du, tillsammans med medarbetare och kollegor, kommer att utföra enhetens uppdrag och stödja övriga verksamheter på förvaltningen med er samlade kompetens. Arbetet kräver mycket god samarbetsförmåga där du kan relatera och kommunicera med andra.

KVALIFIKATIONER
Du behöver ha flerårig erfarenhet av att ha arbetat inom inköp och upphandling i offentlig verksamhet. Du ska ha erfarenhet av politiskt styrd organisation. Du har en kandidatexamen (minst 180hp eller motsvarande) inom ekonomi, juridik el. liknande som arbetsgivaren bedömer relevant. Du ska ha erfarenhet av arbete med upphandlingsprocessen och därmed kunskap om LOU samt ha dokumenterad chefserfarenhet där personal, budget, verksamhetsansvar och systematiskt arbetsmiljöarbete ingått. Genomförd ledarskapsutbildning ses som meriterande. Du ska behärska svenska och engelska flytande, både muntligt och skriftligt. Intresse för samhällsfrågor ses som en framgångsfaktor för uppdraget.

Du har ansvar för att finna lösningar och bidra till helheten samt underlätta arbetet som rör ditt ansvarsområde tillsammans med dina chefskollegor. Det är viktigt att du ser möjligheter till förändringar och skapar situationer där nya idéer/förslag kan utvecklas. Du kan hantera kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du behöver kunna hålla i ett långsiktigt och uthålligt förändringsarbete. Då förvaltningen nyligen genomgått ett stort förändringsarbete är det viktigt att du ser dig själv som en naturlig del i den förändring och det processorienterade arbetssätt förvaltningen arbetar mot.

Du har god överblick över det egna ansvarsområdet och tar hänsyn till olika perspektiv för att hålla dig à jour med omvärlden, för att kunna skapa och upprätthålla relevanta nätverk. Tillsammans med din ledningsgrupp tar ni fram planer och mål, som du med stöd av din avdelningschef arbetar mot och följer upp. Rollen som enhetschef kräver att du identifierar och analyserar problemets kärna utifrån tillgänglig information och att du kan skilja på huvudsak och bisak. Du ser till att ditt och enhetens arbete slutförs och du följer upp resultatet.

För oss är det mycket viktigt att du är lyhörd och smidig och att du aktivt söker andras perspektiv och är mottaglig för dessa. Du behöver även ha god förmåga att förstå intentioner från nämnder och styrelser. I din roll är du med och bidrar till en god arbetsmiljö och arbetar för en sammanhållning som skapar en teamkänsla på förvaltningen.

ÖVRIGT
Intervjuer planeras att påbörjas under första delen av maj och aktuella kandidater kan komma att kallas till intervju med kort varsel. Samtliga intervjuer sker i första hand fysiskt på Brogatan 4.

Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering.

Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Vill du veta mer om oss? Besök gärna vår sida på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning-göteborgs-stad/

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Enhetschef- område utemiljö

Läs mer Apr 8
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.

ARBETSUPPGIFTER
Vi på drift och underhållsavdelningen ansvarar för tillsyn, reparation samt drift av områdena utemiljö, byggnad och installationer över tid med god teknisk status och nöjda hyresgäster. Detta uppnås genom ett nära samarbete med hyresgäst, förvaltningens övriga avdelningar samt andra organisationer i staden. Avdelningen ansvarar även för genomförandet av besiktningar som myndigheter kräver samt bidrar till utvecklingen av energisparåtgärder. Vi utför de uppdrag som beställs av våra hyresgäster. Verksamhetsområde utemiljö består av ca 80 medarbetare fördelade på fyra enheter vars primära uppdrag är att leverera effektiv skötsel av de utemiljöer förvaltningen förfogar över. Detta görs både genom köpt tjänst och i egen regi.

Dina arbetsuppgifter:
Genom ett utvecklingsorienterat, tillitsbaserat och nära ledarskap ansvarar och leder du en av våra enheter inom verksamhetsområdet utemiljö. Enheten är geografiskt placerad i sydvästra Göteborg och utgår ifrån Högsbo industriområde. Som enhetschef har du personal, arbetsmiljö och budgetansvar och arbetar för en god, hållbar och hälsosam arbetsmiljö för enhetens alla medarbetare. Du driver verksamheten inom fastställda ekonomiska ramar och arbetar för att nå verksamhetsområdets uppsatta mål. Du ingår i verksamhetens ledningsgrupp och driver frågor med dina chefskollegor utifrån en gemensam verksamhetssyn. Som enhetschef ansvara för utförande och utveckling i linje med effektivisering av enhetens ansvarsområde.

Du kommer att leda det engagerade teamet som består av fastighetstekniker, markingenjörer och teamsamordnare, där dina insatser kommer att vara en viktig del för verksamheten. Genom ett coachande förhållningssätt säkerställer du att medarbetarna har förstått sitt uppdrag. Du skapar förutsättningar för dina medarbetare att utföra ett effektivt arbete och utveckla verksamheten genom att på ett tydligt sätt fördela arbetsuppgifter, kommunicera, vägleda/stötta, motivera, följa upp och ge feedback. Som chef arbetar för en god, hållbar och hälsosam arbetsmiljö där du skapar förutsättningar för medarbetarnas utveckling och medarbetarskap.

KVALIFIKATIONER
Vem söker vi?
Vi söker dig som med engagemang vill driva en av enheterna på utemiljö. För att arbeta som chef hos oss behöver du ha en högskole- eller universitetsexamen på minst kandidatnivå och ett genuint intresse att leda verksamheten genom ett affärsmässigt, målinriktat och processorienterat arbetssätt. Du har tidigare erfarenhet som ledare, ett utvecklings- och processinriktat arbetssätt samt samarbete med fackliga organisationer. Meriterande för tjänsten är om du har arbetslivserfarenhet inom markskötsel och anläggningsarbeten. Vi ser det även meriterande om du genomgått en ledarskapsutbildning samt har erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation. För denna tjänst behöver du ha allmän god datorvana samt B-körkort.

För att lyckas i rollen behöver ditt ledarskap präglas av ett prestigelöst förhållningssätt där du väger in olika perspektiv och skapar helheten för att kunna planera och agera långsiktigt. Som person är du skicklig i ditt sätt att kommunicera och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer och att bygga nätverk där du sätter utemiljöfrågorna i fokus utifrån ett verksamhetsperspektiv. Du har modet att tänka nytt samtidigt som du är lyhörd inför hur du bäst implementerar de frågor du driver. Du är omvärldsorienterad och tar initiativ utifrån de behov du identifierar.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings- och innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på vår förvaltning. Vi vill att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från RISE Research Institutes of Sweden AB .

Fullstack Data Engineer till Maritim systeminnovation

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Apr 15
Om oss Maritim Systeminnovation är en del av den Maritima avdelningen på division Säkerhet och transport på RISE. Vi arbetar bland annat med framtida hållbara transportkoncept med fokus på effektivitet, miljö och säkerhet. Genom att leverera stabila, innovativa och användarvänliga lösningar inom områden som hållbara transporter & logistik samt fjärrstyrda fartyg kommer du bidra till innovationsutveckling med stor samhällsnytta. Vi är ett team bestående av ca 25 medarbetare som arbetar med hållbar utveckling genom forsknings- och innovationsprojekt. Vi är en blandning av utvecklare, projektledare, forskare och ingenjörer. Vi är lokaliserade i Göteborg, Lund, Borås och Stockholm. De flesta som jobbar med utvecklingsprojekt bor i Göteborg och därmed är det din placeringsort, åtminstone får du vara beredd att vara där minst några dagar i veckan.
Om rollen I denna roll kommer du att utveckla demonstrationsapplikationer i nära samarbete med partners från både industri och myndigheter. Samarbetet sker främst med svenska och nordiska aktörer med projektparters från den internationell arenan. Arbetet är projektbaserat och innebär att konceptapplikationer utvecklas iterativt i dialog med partners och forskare.
Projektens inriktning varierar och kan omfatta allt från övergripande logistik inom sjöfart, flyg och tåg till domänspecifika tillämpningar, exempelvis fjärrstyrda fartyg. Rollen passar dig som trivs med att ligga i framkant av den digitala utvecklingen och som har ett starkt intresse i att utforska och vidareutveckla kunskap inom databehandling, hantering och visualisering. Du kommer även arbeta med att:
Ansvara för drift och vidareutveckling av prototypapplikationer
Säkerställa att dataflöden och bearbetningsnoder fungerar stabilt och effektivt
Samarbeta med teamet för att integrera nya funktioner och förbättringar
Koordinera tekniska samarbeten inom olika delar RISE, främst för att dra nytta av tillämpad forskning inom digitalisering så att det kommer sjöfarten (och multimodala transporter) till gagn
Bidra till en innovativ och agil utvecklingsmiljö där nya idéer och tekniker testas

Vem är du? Du har troligtvis en relevant högskole- eller universitetsutbildning inom datavetenskap, systemutveckling eller liknande men det är inget krav. Har du tidigare erfarenhet av forskningsprojekt, innovationsdrivna utvecklingsmiljöer eller arbete i agila team är det ett plus. Det är också meriterande med maritim domänkunskap vilket kan vara från tidigare arbete med fartygsoperationer, havsbaserad infrastruktur, hamnar, navigering eller med maritim digitalisering.
Erfarenhet av följande teknologier är ett krav:
Versionshantering – praktisk erfarenhet av Git (GitHub/GitLab)
Programmering och systemutveckling – erfarenhet av Python, Java, JavaScript och
Erfarenhet av big data-verktyg
Databearbetning och pipelines – erfarenhet av att arbeta med data pipelines och orkestreringsverktyg (Kafka är en fördel)
Databaser
Containerisering och molnteknologier – grundläggande förståelse för Docker och Kubernetes
Frontend och visualisering – erfarenhet av ReactJS
Datanalys
Erfarenhet av AIS, sjöfartens transpondersystem

Du trivs med ett omväxlande, analytiskt och tekniskt inriktat arbete. Du har en god förmåga att sätta dig in i nya frågeställningar, är målinriktad och kan balansera ett strukturerat och innovativt arbetssätt. Vidare är du nyfiken, självständig och initiativtagande. Eftersom rollen innebär samarbete med både interna och externa aktörer är god kommunikationsförmåga på svenska och engelska en fördel. Är vi en bra match? RISE erbjuder en dynamisk och innovativ arbetsmiljö där du får vara med och lösa framtidens utmaningar med hjälp av ny informationsteknik. Rollen innebär att du arbetar i flera projekt, där du får möjlighet att testa och utveckla lösningar inom ett forskningsdrivet arbetssätt. Här får du vara en del av framtidens tekniska utveckling och bidra till en hållbar utveckling för svenska organisationer.
Det är ingen traditionell utvecklarroll – du kommer att arbeta i en miljö där kravbilden för resultaten ständigt förändras, vilket innebär att du ständigt lär dig nytt. Du trivs i en experimentell miljö där du får testa dig fram och vara kreativ i dina lösningar. RISE har expanderat kraftigt de senaste åren inom det maritima segmentet, vilket ger stora möjligheter till utveckling och att påverka företagets framtid. Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef på Maritim innovation Andreas Bach, +46 10 516 54 11. Sista ansökningsdag är 2 maj och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Senior Projektledare inom Lokalprojekt- Syd

Förvaltningsassistent
Läs mer Mar 27
Om oss RISE behöver inte uppfinna sitt syfte – Vi är en kraftsamling för den hållbara omställning näringslivet, samhället och världen behöver. Vi finns till för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi söker nu två seniora projektledare som vill vara en del av vårt engagerade team som är i en spännande utvecklingsfas. Placeringsort för tjänsten är Göteborg eller Borås och du rapporterar till Lokalförsörjningschef på RISE.
Om rollen Vi söker två erfarna och engagerade seniora projektledare för att driva lokalprojekt från förstudie till inflyttning för RISE som hyresgäst och rollen är placerad hos Lokalförsörjningen inom funktionen Fastighet och Service. Rollen som senior projektledare kommer att ansvara för både små och stora projekt, varav de största omfattar ca 15 000 kvm och involverar komplexa samlokaliseringar av flera verksamheter.
Som projektledare hos oss får du en nyckelroll i att skapa ändamålsenliga, effektiva och inspirerande arbetsmiljöer. Du kommer att arbeta nära olika intressenter och leda projektteam genom hela processen.
Funktionen Fastighet och Service är under uppbyggnad på RISE och det finns stor möjlighet att påverka uppbyggnad av rutiner och arbetssätt. Planerade resor inom Sverige ingår i tjänsten. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
· Leda och styra lokalprojekt från förstudie till inflyttning.
· Ansvara för projektplanering, budget, tidplan och resursallokering.
· Operativt arbeta som projektledare samt samordna och leda projektteam.
· Genomföra riskanalyser och vidta åtgärder för att minimera risker.
· Säkerställa att projekten uppfyller lagar, riktlinjer, kvalitets- och miljökrav.
· Kommunicera och samarbeta med olika intressenter, inklusive ledning, medarbetare och leverantörer.
· Driva förändringsledning i samlokaliseringsprojekten.
Vem är du? · Har gedigen erfarenhet av projektledning inom lokalprojekt, gärna från större organisationer med komplexa projekt samt många intressenter.
· Har en stark förmåga att strukturera och planera projekt.
· Har relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
· Det är meriterande med erfarenhet av lokalprojekt inom labb, life science eller komplex industri med avancerade tekniska fastighetsbundna system.
Personliga egenskaper:
· Pedagogisk och kommunikativ
· Strukturerad och samarbetsorienterad
· Entusiastisk och lösningsorienterad
· Är självgående och har en stark drivkraft
Är vi rätt för varandra? Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb, men en utmanande och utvecklande roll i en dynamisk organisation.
Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef Pauline Ringvall, telefon +46707725916. Sista ansökningsdag är den 22:e april 2025. Tjänsten är en provanställning och observera att tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass, vilket ställer krav på godkänd säkerhetsprövning.
Våra fackliga representanter ärIngemar Petermann, SACO, 010-2284122respektive Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes vänligen då vi lyder under Lagen om offentlig upphandling.

Ansök nu

Researchers in Applied Mechanics and Manufacturing with AI/ML Expertise

Dataingenjör
Läs mer Mar 28
Are you passionate about applying cutting-edge AI to transform mechanical engineering and manufacturing? Do you thrive on exploring, driving, and expanding innovative AI opportunities within your domain? If so, RISE invites you to join our vibrant community of AI researchers and practitioners, actively reshaping the future of applied mechanics and manufacturing.
About us
RISE is Sweden’s research institute and innovation partner. Through our international collaboration with industry, academia and the public sector, we ensure the competitiveness of the Swedish business community on an international level and contribute to a sustainable society. Our almost 3300 employees engage in and support all types of innovation processes. RISE is an independent, state-owned research institute, which offers unique expertise and over 130 testbeds and demonstration environments for future-proof technologies, products and services.
We belong to the Materials and Production division. The Materials and Production division brings together expertise in research areas focused on the development of materials, production, and products for the manufacturing industry across a variety of sectors. Our offering is built on unique infrastructure in the form of testing and demonstration facilities and labs, combined with deep expertise in relevant technical areas as well as sustainability and digitalization, with the aim of being a key player in, for example, the industry's transition and the development of national defense.
About the role
As a researcher with us, you will work on and lead various types of research projects and client assignments. In the role of researcher, you are expected, in collaboration with industry and academia, to create and drive both research projects and client assignments, primarily within the fields of computation, simulation, and analysis of manufacturing processes and material development.
You will meet the industry’s challenges and contribute to the development of future processes and products. The tasks will be multifaceted and developmental for the right person. As a researcher with us, you will play a key role in creating, developing, and implementing larger research and development projects within your field.
You will play a key role in integrating state-of-the-art AI and machine learning into mechanical engineering and manufacturing. Working closely with domain experts and the Center for Applied AI at RISE, you’ll identify industrial needs, conceptualize projects, and lead initiatives that translate advanced AI into real-world impact. We are looking for two researchers, with the positions located in Gothenburg, Mölndal, or Lund.
Your role includes:
Developing and executing research and innovation projects.
Bridging mechanical engineering or manufacturing expertise with advanced AI research.
Leading the ideation and formulation of new research initiatives and project proposals.
Engaging actively with industry stakeholders, external project partners, and internal multidisciplinary teams.

Who are you? You hold a PhD or master's degree in mechanical engineering, technical physics or a related discipline, complemented by hands-on experience applying modern AI and machine learning methods to mechanical engineering challenges. Ideally, you have completed university courses focused on contemporary machine learning techniques. Previous industrial experience or practical applications of machine learning in mechanical engineering projects are highly valued.
You have extensive knowledge of numerical simulations in CFD and FEM, along with working knowledge of advanced data analysis and machine learning. In this role, you will integrate traditional physics-based modeling with AI to optimize manufacturing processes such as forming, casting, and additive manufacturing.
As a colleague, you are collaborative and self-driven, proactive in identifying new research and business opportunities, and skilled at translating AI advancements into practical solutions. Your passion for innovation and strong communication skills in English (and preferably Swedish) enable you to bridge complex technical fields effectively.
What we offer At RISE, your contributions directly support sustainable development and industrial competitiveness. You'll thrive in a supportive yet challenging environment, working alongside dedicated colleagues committed to excellence and impact.
Join us in pioneering AI applications for mechanical engineering—making innovation happen for industry and society.
Welcome with your application!
Welcome to submit your application as soon as possible as we make a continuous selection. The application deadline is 22 April 2025. For more information about the service, please contact: Ola Widlund; +46 70 615 50 17.
Our union representatives are Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, 010-516 51 61.
Please note that the position is classified in a security level, which requires an approved security clearance.

Ansök nu

Chef till Prototypande samhälle

Utvecklingschef
Läs mer Jan 30
Om ossVi på Prototypande samhälle arbetar med humanistisk driven forskning, där teknik och människor möts. Vi driver och möjliggör samhällsomställning genom bland annat interaktionsdesign, affärsutveckling och innovationsprocesser. Personerna i avdelningen representerar en rad expertiser och domäner som tillsammans bildar en helt unik sammansättning för att möta de komplexa samhällsutmaningar vi gemensamt står inför.
Prototypande samhälle är en avdelning på divisionen Digitala System på RISE. Avdelningen består av ca 135 personer som finns på nio orter runt om i landet, från Piteå i norr till Lund i söder. Den är fördelad på tolv olika operativa enheter med enhetschefer. Tillsammans utgör ni denledningsgrupp som du leder.
Vi söker nu en ledare som kan vara en central drivkraft i vår fortsatta utveckling. Du kommer att spela en viktig roll i att leda vårt arbete med att utforska det okända, bygga innovativa lösningar i samarbete med andra och skapa värde i en tid präglad av osäkerhet och snabb förändring. Om rollen I denna roll kommer du att navigera mellan olika aktörer och ekosystem – från näringsliv och offentlig sektor till forskningsvärlden – och fungera som en katalysator för förändring. Du leder din avdelningsledningsgrupp och tillsammans definierar ni både den strategiska inriktningen och leder den dagliga verksamheten. Du tar även en aktiv roll i divisionens ledningsgrupp och verkar för att skapa samarbeten på hela RISE även utanför divisionen. Som chef leder du verksamheten ekonomiskt och har både personal- och budgetansvar. Du involverar och coachar dina chefer för att nå önskade resultat och stärka innovationsförmågan. Du rapporterar till Divisionschef, och resor förekommer kontinuerligt i tjänsten. Placeringsort är Göteborg eller Stockholm. Vi utgår idag från ett hybridarbetssätt där de flesta medarbetare väljer att dela sin arbetstid mellan kontoret och hemarbetsplatsen. Befattningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att du kan behöva genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen nu eller längre fram. Vem är du? Du har förmågan att förstå och hantera komplexa samhällsutmaningar och bistå våra partners i att utveckla strategiska lösningar som främjar hållbar samhällstransformation. För att lyckas i rollen krävs att du har: • En bred och mångfacetterad bakgrund från både näringslivet och offentlig sektor, gärna inom forskning, samhällsutveckling eller innovation
• Är en erfaren och empatisk ledare som kan vägleda team och samarbetspartners genom osäkerhet och komplexitet. Du har gedigen erfarenhet från chefsrollen med formellt personalansvar
• En universitetsexamen, fördel med master eller disputerad men inget krav
• Kunskap och erfarenhet av att leda en verksamhet med ekonomisk styrning, personal- och budgetansvar.
• En stark strategisk förmåga och kan arbeta både operativt och på en övergripande nivå för att skapa långsiktig förändring
• Är engagerad i att skapa hållbar samhällsutveckling och har ett genuint intresse för digitaliseringens möjligheter
Som person är du en innovativ och relationsbyggande person som värdesätter samarbete. Du har en nyfikenhet, öppenhet och ett mod som engagerar och utvecklar din omgivning. Du har ett ledarskap där man får lov att testa och misslyckas för att lära sig. Du är lyhörd och kommunikativ samt jobbar aktivt för att skapa en trygg och tillitsfull arbetsmiljö. Är vi en bra match? På Protypande samhälle får du en unik möjlighet att vara med och forma framtidens samhälle genom att möjliggöra och skapa projekt som bidrar till verklig förändring. Här får du arbeta i en dynamisk och kreativ miljö, där du har möjlighet att påverka och leda viktiga samhällsförändringsinitiativ. Du blir en del av en organisation som är på frammarsch och som spelar en central roll i Sveriges innovationssystem och samhällstransformation. Välkommen med din ansökan! Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Divisionschef på Digitala system, Daniel Karlsson på daniel.karlsson@ri.seeller HR-chef Sandra Hesselmar på sandra.hesselmar@ri.se. Sista ansökningsdag är 20 februari och urval och intervjuer sker löpande under och efter ansökningsperioden. Sök utan personligt brev! Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, +46 10 228 41 22 och Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.

Ansök nu

Framtida CFO – här kommer din chans!

Ekonomiassistent
Läs mer Feb 4
Är du en ambitiös och nyfiken person som ser dig själv som en framtida CFO? Vill du få en unik inblick i ledningsgruppens arbete, bygga ett starkt nätverk och skaffa erfarenheter som ger din karriär en skjuts framåt? Då är detta din chans!
Vi söker nu en tillförordnad Exekutiv Assistent som fram till årsskiftet får arbeta tätt ihop med vår CFO. Detta är mer än en traditionell assistentroll – det är en möjlighet att utvecklas, påverka och få en smak av strategiskt ledarskap i en stor organisation.
Om rollen
I denna nyckelroll kommer du att:
Stötta CFO och ledningsgruppen inom ekonomi och säkerhetsskydd.
Få insyn i affärsbeslut, finansiell planering och bolagsstyrning.
Planera, koordinera och effektivisera arbetet inom ekonomi- och finansfunktionen.
Hantera och organisera möten, presentationer och nyckeldokumentation.
Bygga relationer internt och externt som kan öppna dörrar för din framtid.

Vi är väldigt sugna på att välkomna dig så snart som möjligt – det här är inte rätt jobb för dig som har uppsägningstid eller andra skäl att vänta. Tjänsten är på heltid och vi behöver dig fram till årsskiftet (självklart kan du vara ledig några veckor i sommar om du vill). Du är placerad på RISE huvudkontor, på Chalmersområdet i Göteborg.
Vem är du?
Du har en akademisk examen i Ekonomi och/eller Management.
Du är i början av din karriär men har redan visat framfötterna inom ekonomi, finans eller management.
Du är analytisk, strukturerad och har ett stort intresse för affärsutveckling.
Du har förmågan att hantera komplex information och dra slutsatser som skapar värde.
Du är IT-driven och duktig i outlook, excel, powerpoint och word.
Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift.
Du ser detta som en unik möjlighet att utvecklas mot en framtida ledarroll.

Varför ska du söka?
Det här är en språngbräda för dig som vill göra karriär inom ekonomi och finans.
Du får en plats i centrum av verksamhetens strategiska arbete.
Du skapar relationer och erfarenheter som kan bli avgörande för din framtid.

Är vi rätt för varandra?
Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Vi lovar dig inte ett lätt jobb men vi kan lova en spännande resa där vi tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor bidrar till en hållbar framtid och till att säkra ett försprång i den globala konkurrensen. Vill du vara med?
Välkommen med din ansökan
Låter detta intressant och du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryterande chef Robert Casselbrant, +46 73 661 72 42. Sista ansökningsdag är 17 februari 2025.
Våra fackliga representanter är Ingemar Petermann, SACO, 010-2284122 respektive Linda Ikatti, Unionen, +46 10 516 51 61.
Ansök nu och låt framtiden börja idag!

Ansök nu