Göteborg: Avdelningschef till Regionarkivet i Göteborg och Vänersborg

Hitta ansökningsinfo om jobbet Avdelningschef till Regionarkivet i Göteborg och Vänersborg i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2025-11-04 // Varaktighet: Heltid

Beskrivning
Är det du som utvecklar medarbetarskap, arbetssätt och metoder för att se till att rätt information bevaras för framtiden? Vi söker en driven, modig och trygg avdelningschef till våra två avdelningar i Göteborg och Vänersborg.

Arbetsuppgifter
Avdelningarna Arkiv Vänersborg och Forskarservice och föreningsarkiv Göteborg har ett tiotal medarbetare vardera som arbetar med att ta emot leveranser av arkiv, telefon- och forskarservice, utlämnande av arkivhandlingar och mycket annat. Som avdelningschef är ditt uppdrag att leda, driva, utveckla och följa upp verksamheten och medarbetarna. Det innebär också att utveckla medarbetarskap, arbetssätt och metoder för att verksamheten ska bedrivas så effektivt som möjligt.

Eftersom du har medarbetare på två olika geografiska platser reser du en del i tjänsten, ofta en till två dagar i veckan till Vänersborg, men du har din grundplacering i Göteborg. Du är direkt underställd förvaltningschefen och ingår som en viktig deltagare i förvaltningsledningen.

Arkivfrågorna blir alltmer aktuella i samhället i takt med att digitaliseringen ökar. Regionarkivet som är Sveriges största kommunala/regionala arkivinstitution deltar i utvecklingen och bygger bland annat digitalt slutarkiv och tar tillvara digitaliseringens möjligheter i utlämnandet. Hos oss har vi bred kompetens inom arkiv. Tillsammans ser vi till att rätt information bevaras så att alla får samma chans att utöva sina demokratiska rättigheter och ta del av allmänna handlingar nu och i framtiden.

I uppdraget som chef ingår tre roller: 

Ledare - du är en förebild och ett föredöme. Ditt ledarskap präglas av att möta medarbetarna med respekt, lyhördhet och tillit. Du inspirerar till lärande, utveckling och förändring samt låter medarbetarna ta ansvar efter sin kunskap och kompetens. Du använder kommunikation för att utveckla organisationen samt ger medarbetarna en bra återkoppling i verksamheten.

Verksamhetsföreträdare - du tar ansvar för att utveckla verksamheten mot uppställda mål och ansvarar för att du och dina medarbetare kan företräda såväl Regionarkivet som Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen.

Arbetsgivarföreträdare - du representerar Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen i förhållande till medarbetarna, har god kunskap om aktuella lagar, avtal, policyer och andra styrdokument, ansvarar för att medarbetarna har lika rättigheter och möjligheter i arbetet samt klargör deras skyldigheter.

Kvalifikationer
- Högskoleutbildning på minst tre år med lämplig inriktning. Om du har läst arkivvetenskap är det ett plus men inget krav.
- Utbildning inom ledarskap. 
- Minst fem års arbetslivserfarenhet från administrativt arbete i offentlig verksamhet.
- Minst två års erfarenhet som chef.

Ditt ledarskap kännetecknas av att du är resultatorienterad och modig - du vågar testa nya grepp och utmana dig själv och din omgivning med fokus på mål och helhet. Du är en trygg, stabil och kommunikativ ledare som får andra att bli sitt bästa jag. När du stöter på problem tar du dig an dem med nyfikenhet, lösningsfokus och ödmjukhet. 

Låter det spännande? Hör av dig så ser vi om vi matchar! Välkommen med din ansökan! 

Villkor
Vi planerar att genomföra intervjuer med start vecka 48. I rekryteringsprocessen ingår tester.  

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. 

Vi erbjuder ett intressant, omväxlande och meningsfullt arbete i centrala Göteborg och Vänersborg med förmåner som friskvårdsbidrag, flextid, cykelförmån och semesterväxling. Eftersom vi eftersträvar mångfald och ser våra olikheter som en styrka och tillgång välkomnar vi sökande med olika bakgrund.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Om oss

Regionarkivet är Sveriges största kommunala/regionala arkiv. Här finns över 12 mil pappershandlingar och stora mängder digital information. Allmänhet, forskare, företag och myndigheter söker information hos oss som rör skolor, socialtjänst, sjukvård, politik, stadsbyggnad, lokaltrafik, kultur, föreningslivet i Göteborg och mycket annat.



För att det ska vara möjligt att söka fram och lämna ut det material som efterfrågas behöver vi se till att rätt information bevaras på rätt sätt. Det gör vi genom att fatta beslut, göra tillsyn och ge utbildning, råd och stöd till myndigheterna. Det regelverk vi utgår från gör det möjligt att utveckla en modern informationshantering i samverkan med verksamheterna. Det ska vara så lätt som möjligt för myndigheterna att göra rätt. Regionarkivet utvecklar och anpassar också ett digitalt slutarkiv för att möta framtidens behov av information.



Regionarkivet är en förvaltning i Göteborgs Stad och styrs av Arkivnämnden, gemensam arkivmyndighet för Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad. Förvaltningen har cirka 50 medarbetare i Göteborg och Vänersborg som på olika sätt bidrar till att rätt information bevaras och är tillgänglig idag och i framtiden.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Avdelningschef, kommun

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Avdelningschef, kommun.

Avdelningschef myndighet inom äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen

Läs mer Nov 14
Nytt
Arbetsuppgifter
Myndighet är guiden in i välfärden.

Här arbetar cirka 300 medarbetare med att möta människor som är i behov av stöd i sin vardag. Vi utreder, vägleder och tar beslut utifrån ett hälsofrämjande och förebyggande förhållningssätt. Tillsammans arbetar vi för att de som behöver ska få stöd, omsorg och motivation att leva ett självständigt liv.

I rollen som avdelningschef ansvarar du för att säkerställa att vi gör största möjliga nytta för de vi är till för. Du leder en ledningsgrupp med tre verksamhetschefer, rapporterar till förvaltningsdirektören och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Avdelningens arbete sker utifrån nya Socialtjänstlagen (SoL) och ditt uppdrag utgår från de krav som ställs på den egna verksamheten och hur den samverkar med övriga verksamheter inom förvaltningen, staden samt med externa aktörer och utförare. Kvalitetsarbete och verksamhetens kompetensförsörjning är viktiga delar av uppdraget. I detta uppdrag är du även fokusledare för område Aktivt och hälsosamt åldrande i förvaltningens Tioårsplan.

Vi vill skapa möjligheter för göteborgarna att leva ett självständigt och gott liv, långt upp i åren även när hälsan sviktar. För att lyckas med vårt uppdrag de kommande åren utvecklar vi våra arbetssätt och vår förmåga att tänka nytt. Som en av de största arbetsgivarna i vår bransch har vi goda förutsättningar att lyckas. Vi söker dig som vill vara med och fortsatt driva utvecklingen inom avdelning myndighet framåt!

Kvalifikationer
Krav

- Högskoleutbildning som socionom, social omsorg eller annan utbildning som är relevant för tjänsten.
- Flerårig erfarenhet av strategiskt chefskap inom kommunal förvaltning där du varit chef över andra chefer.
- Kunskap om verksamhetsområdet myndighet, gärna inom äldreomsorg.
- Erfarenhet av förändringsledning i relation till samhällsförändring som påverkar äldreomsorgen.

Meriterande

- Erfarenhet av att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.

Som person är du tydlig och har god förmåga att uttrycka dig, både i tal och skrift. Vi söker ett ledarskap som präglas av närvaro och tillit, det bidrar du till genom att vara prestigelös och transparent. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. I rollen har du många kontaktytor och det är viktigt att du har förmågan att kunna skapa och bibehålla goda och förtroendefulla relationer. Vi sätter stor vikt vid din analytiska förmåga, det är viktigt att du kan identifiera kärnan av ett problem och omsätta dina insikter till handling.
 
Som Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör och som en av de viktigaste hälsofrämjande förvaltningarna i staden har vi ett stort ansvar och höga krav på oss. Vår storlek gör att vi står stadigt, men samtidigt kan ha blicken högt och långt. I rollen som avdelningschef behöver du kunna applicera ett helhetsperspektiv där verksamheten sätts i ett större sammanhang och se hur vi kan samverka och samarbeta med andra aktörer för att lyckas i vårt gemensamma uppdrag.

Vi behöver utveckla och förändra vårt arbete för att möta framtidens demografiska utmaningar. Som avdelningschef behöver du skapa utrymme för nya idéer, motivera andra och hantera kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom området och ha ett stort intresse och engagemang för förvaltningens frågor. Tillsammans skapar vi världens bästa stad för ett långt och värdigt liv.

Vi planerar för intervjuer förmiddag 15/12 och eftermiddagarna 16/12, 17/12 och 18/12. Därefter väljer vi ut kandidater som vi vill skicka på heldag Assessment Center 13/1 och 15/1. Välkommen med din ansökan!

Övrigt
Vi är Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör. Hos oss får du:

- En arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens
- Trygg anställning
- Meningsfulla arbetsuppgifter
- Karriärmöjligheter och kompetensutveckling
- Heltidsanställning med möjlighet till deltid
- Goda semestervillkor
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Läs mer om våra förmåner här: https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/formaner-och-lon

Du ansöker via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter? Ring rekryterande chef för att få reda på fler ansökningsalternativ istället för att skicka in en ansökan.

I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.

Vi undanber oss erbjudanden om kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp. I denna rekryteringsprocess är valet av rekryteringskanaler redan bestämt.

Om oss

Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?



Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!

Ansök nu

Avdelningschef - ekonomi

Läs mer Nov 5
Arbetsuppgifter
I tjänsten som avdelningschef hos oss kommer du tillsammans med dina chefskollegor i förvaltningsledningen arbeta för en effektiv och sammanhållen stadsutvecklingsprocess utifrån ett hela staden perspektiv för att skapa miljöer där livet får ta plats.

Du är representant för stadsfastigheter och verkar för att, utifrån ett hela staden-perspektiv, analysera, planera och utveckla stadens lokalbestånd i nära samverkan med verksamhets- och stadsutvecklande nämnder. Du arbetar med ett processinriktat och kundfokuserat arbetssätt med starkt utvecklingsfokus där du verkar för en transparent samarbetskultur i Göteborg stad och i den egna förvaltningen. Som ledare arbetar du utifrån ett prestigelöst och tillitsbaserat ledarskap, där du delegerar mandat till medarbetarna och ger tydligt stöd när det behövs.

Du leder ett arbete präglat av struktur, tydlighet och ordning, där kvalitet och regelefterlevnad är en naturlig del av vardagen. Tillsammans med dina medarbetare utvecklar du arbetssätt som stärker styrning, uppföljning och transparens i ekonomiarbetet.
Vidare medverkar du i och ansvarar för strategiska beslut som berör hela förvaltningen, samt bistår direktör och nämnden med sakkunskap och med den specifika kompetensen för din avdelning. Du arbetar aktivt med förvaltningens kultur- och värdegrundsarbete och ansvarar för att det genomsyrar avdelningens styrning, ledning och uppföljning samt det dagliga arbetet hos samtliga medarbetare och chefer. Du ansvarar för avdelningens verksamhetsplanering i nära samarbete med direktören och övriga chefer i förvaltningsledningen. Du har personal- arbetsmiljö- och budgetansvar för din avdelning och arbetar för en god, hållbar och hälsosam arbetsmiljö för avdelningens alla medarbetare samt värnar om en god facklig partssamverkan.

Som avdelningschef ekonomi ansvarar du för framtagandet av förvaltningens ekonomiska budget och uppföljning i nära samarbete med övriga avdelningar. Vi har ett brett uppdrag med omfattande och komplexa ekonomiska flöden som innefattar både drift- och investeringsredovisning, vilket innebär en driftomslutning på cirka fyra miljarder kronor och investeringar om cirka tre miljarder kronor.   

Ansvarsområden:
- upprätta förvaltningens ekonomiska uppföljning med avseende på enhets-, avdelnings- och uppföljningsrapporter internt samt mot vår nämnd och Göteborgs Stad.
- ansvara för förvaltningens ekonomistyrning och arbeta tillsammans med verksamheterna för att hitta lösningar som stödjer både ekonomiska ramar och verksamhetens behov.
- ansvara för uppföljning av förvaltningens verksamheter för att säkerställa att beslut som tagits inom det ekonomiska området efterföljs.
- ta fram tjänsteutlåtande avseende ekonomisk uppföljning samt inom revision och kvalitet.
- ansvar för att redovisningsprinciperna efterlevs för drift, reinvesteringar, investeringar för uthyrning samt inhyrning i enlighet med råd och anvisningar, och verkar för att dessa principer tillämpas med fokus på helhet, samverkan och utveckling.

– Bidra till utvecklingen av strukturer, rutiner och arbetssätt som främjar ordning, kvalitet och efterlevnad av gällande regelverk.

Kvalifikationer
Vem söker vi?
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete i ledningsgrupp och är van att driva frågor med lyhördhet och i dialog med andra. Du besitter en god kunskap kring rådande lagar, avtal och regelverk inom ekonomiområdet. Meriterande är om du har erfarenhet av det ekonomiska ramverket för kommunal/regional verksamhet.

Du har utbildning som motsvarande civilekonomexamen med inriktning mot ekonomi, företagsekonomi, nationalekonomi eller annan för tjänsten relevant inriktning. Du känner dig trygg med att tillsammans med kollegor och medarbetare strategiskt driva förändrings- och utvecklingsarbete. För denna tjänst behöver du ha erfarenhet av arbete med ett personal- arbetsmiljö- och budgetansvar. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att leda chefer och har erfarenhet av styrning i komplexa och samverkande organisationer. För denna tjänst vill vi att du har kunskaper om facklig partssamverkan och arbetsmiljölagstiftningen.

Ditt ledarskap präglas av tillit, prestigelöshet och kommunikativ förmåga, där du skapar engagemang, arbetsglädje och trygghet i organisationen. Du har förmåga att kombinera strategisk ekonomisk analys med förståelse för verksamhetens helhet och långsiktiga utveckling. Andra viktiga förmågor är att kunna väga in olika perspektiv där helheten blir så bra som möjligt och att kunna tänka och agera långsiktigt.

Övrigt
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings- och innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på vår förvaltning. Vi vill att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Som anställd inom Göteborgs Stad omfattas du av allmän tjänsteplikt, utifrån lagen om totalförsvarsplikt.





Om oss

Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.

Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.

Ansök nu

Avdelningschef Fordon och driftsäkring | Göteborgs Spårvägar

Läs mer Okt 17
Vill du leda utvecklingen av framtidens hållbara kollektivtrafik? Göteborgs Spårvägar är mitt inne i en spännande resa - vi strävar mot att bli ett hållbart spårvägsbolag i världsklass. Nu söker vi en strategisk och engagerad ledare till rollen som Avdelningschef för Fordon och driftsäkring - en nyckelroll där du får möjlighet att påverka både verksamhet, teknik och framtidens kollektivtrafik i Göteborg.



Om rollen
Som avdelningschef har du det övergripande ansvaret för spårvägsfordonens underhåll, drift och livscykelplanering, inklusive fyra depåer (Rantorget, Majorna, Ringön och Slottsskogen). Du leder en avdelning med cirka 330 medarbetare, inklusive fordonstekniker, mekaniker, elektriker och andra specialister, och säkerställer att spårvagnarna rullar varje dag, året runt.

Du ingår i bolagets ledningsgrupp och arbetar nära VD och andra avdelningschefer för att forma och genomföra strategier som gynnar hela Göteborgs Spårvägar. Du representerar även verksamheten i affärsledningen tillsammans med Västtrafik, där du kravställer och bevakar strategiska frågor inom ditt ansvarsområde.

Ditt uppdrag

* Strategiskt leda och utveckla avdelningen för Fordon och driftsäkring
* Säkerställa effektiv drift, hög kvalitet och trafiksäkerhet
* Arbeta med livscykelstrategier, garantiärenden och teknikutveckling
* Ansvara för arbetsmiljö, säkerhet och hållbart ledarskap
* Vara en drivande kraft i bolagets tekniska omställning och digitalisering
* Skapa engagemang och resultat genom ett tillitsbaserat ledarskap

Ledarskap och arbetsgivaransvar
Vi söker en trygg ledare med förmåga att inspirera, engagera och ta tydliga beslut. Du agerar som en förebild för såväl medarbetare som kollegor, arbetar enligt gällande lagar och avtal, och driver verksamheten med samhällsuppdraget och kunden i fokus.

Vi söker dig som:

* Har högskoleexamen inom relevant område
* Har dokumenterad chefserfarenhet på strategisk nivå, gärna i tekniskt komplexa verksamheter
* Har god förståelse för drift, underhåll och produktion, gärna dygnet-runt-verksamhet
* Är van att leda i förändring, har ett starkt teknikintresse och god digital förmåga
* Har mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt

Meriterande:

* Erfarenhet från både offentlig och privat sektor
* Erfarenhet från kollektivtrafik eller fordonsrelaterad verksamhet
* Kunskap om fordonsstrategi och livscykelplanering

Vad erbjuder vi dig?
Hos Göteborgs Spårvägar får du vara med och göra skillnad - på riktigt. Du får en ledande roll i ett bolag med starkt samhällsengagemang, stort tekniskt kunnande och en tydlig hållbarhetsprofil. Här kombinerar du strategiskt ledarskap med teknisk utveckling i en organisation med över 1 000 engagerade medarbetare.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Göteborgs Spårvägar med Jefferson Wells. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Camilla Rippe, camilla.rippe@jeffersonwells.se, 0703-770138. Intervjuer kommer att ske löpande så vi ser fram emot ditt CV och personliga brev så snart som möjligt, dock senast 9/11 2025.

Facklig representant för Vision: Goran Divkovic, vision@sparvagen.goteborg.se, +46 (0) 70 780 99 10.

Vill du vara med och leda Göteborg in i framtidens kollektivtrafik?
Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Avdelningschef Insatsområde Norr Räddningstjänsten Storgöteborg (vikariat)

Läs mer Sep 10
Att vara en del av Räddningstjänsten Storgöteborg är att vara en del av något större än en själv. Vi ser det som en förmån att få vara någon andra kan lita på. Någon som aldrig ger upp, som alltid är uppe på fem. Vi är en modig organisation som tar hand om varandra. Vi är först in för att lösa problemet och sist ut för att säkra upp. Ytterst handlar allt vi gör om att skapa ett tryggare samhälle. Det engagemanget präglar hela vår organisation och skapar en svårslagen känsla av att vara behövd.

ARBETSUPPGIFTER
Som avdelningschef arbetar du för att säkerställa en välfungerande helhet för förbundet samt planerar, leder, organiserar och utvecklar avdelningens arbete. Du levererar resultat och driver avdelningens strategiska arbete framåt genom ansvar, delaktighet och engagemang.

I rollen som avdelningschef samarbetar du med övriga funktioner inom förbundet där du applicerar ett helhetsperspektiv för verksamheten som sätts i ett större sammanhang. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom området och ha ett stort intresse, ansvar och engagemang för avdelningen samt för förbundets uppdrag. Som avdelningschef rapporterar du till Räddningschef samt ingår i såväl förbundets ledningsgrupp som den operativa ledningsgruppen.

Uppdraget omfattar ansvar för ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhetsansvar. I rollen som avdelningschef förväntas du driva och utveckla en effektiv verksamhet utifrån helheten, samt möjliggöra för inflytande och delaktighet. Du representerar Räddningstjänsten Storgöteborg och i din tjänst ingår det att samverka med medlemskommuner, andra myndigheter, externa aktörer och fackliga parter. Som avdelningschef leder du verksamheten i enlighet med effektmål i verksamhetsplan och delmål samt inom fastställd budget utifrån ekonomiska styrande dokument och anvisningar. I uppdraget ingår även att leda din avdelnings ledningsgrupp. Du planerar, följer upp, analyserar och agerar utifrån avdelningens verksamhet och ekonomiska ramar. Genom planering och ledning bidrar du till att skapa en god arbetsmiljö samt verka för Räddningstjänsten Storgöteborgs gemensamma värdegrund: trygghet, säkerhet och omtanke samt agera som en god förebild i vår strävan mot vår vision - tillsammans för en trygg och säker värld.

Som avdelningschef för ett insatsområde kommer det vara särskilt viktigt att säkerställa ett bra dagligt samarbete med övriga insatsområden för att säkra effektivitet på helheten inom förbundet. Vidare kommer arbetsmiljöfrågor vara ett fokusområde och du ansvarar för att det finns förutsättningar att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete inom hela avdelningen. Du kommer också arbeta för ett kontinuerligt lärande från insatser och händelser samt driva utveckling utifrån lärdomar. Du kan komma att ha uppdrag som stödjer fler avdelningar men är organisatoriskt inom din avdelning. I din chefsroll ingår också att tillsammans med enhetschefer utveckla och säkerställa goda kontakter med kommunrepresentanter som finns inom området.


KVALIFIKATIONER
Ditt ledarskap går i linje med Räddningstjänstens Storgöteborgs ledaridé och kännetecknas av helhetssyn, situationsanpassning och mod genom att:
• Verkar som föredöme genom att leva våra värderingar och ta ansvar för uppdraget.
• Visar omtanke om individen genom att visa intresse, vara lyhörda, ställa tydliga krav samt vara goda kommunikatörer.
• Inspirera till utveckling samt involverar medarbetarna till att nå mål och skapa resultat vilket förutsätter ett tillitsbaserat ledarskap.

Du behöver ha
• Högskole- eller universitetsutbildning alternativ annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Flerårig chefserfarenhet och erfarenhet av ekonomi, personal- och arbetsmiljöfrågor.
• Bred erfarenhet och kunskap om Räddningstjänstens verksamhet.
• Erfarenhet av förändrings- eller utvecklingsarbete
• Svenska och engelska i tal och skrift
• Goda kunskaper i Office-paketet
• B-körkort

Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet


ÖVRIGT
Arbetstiden är förlagd till dagtid, kvälltjänstgöring förekommer

För tjänsten kan säkerhetsprövning bli aktuell under anställningen.

Vid behov kommer arbetspsykologiska tester tillämpas.

Intervjuer sker 1/10 och 2/10.
Kallelse till intervju sker via mail efter ansökningstiden löpt ut.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN

Nedan visas andra jobb i Göteborg från GÖTEBORGS KOMMUN .

Lärare i fritidshem till Torslandaskolan F-3

Lärare i fritidshem/Fritidspedagog
Läs mer Nov 14
Nytt
Beskrivning
Torslandaskolan är en F-6-skola med cirka 400 elever.

Skolan är alldeles nybyggd och ligger i centrala Torslanda. Trots det centrala läget har vi nära till skog och natur. Vi söker nu en lärare till vårt fritidshem för de lägre åldrarna.

Arbetsuppgifter
Som lärare i vårt fritidshem kommer du att arbeta med att utveckla och bedriva pedagogiskt arbete tillsammans med arbetslaget som består av både grundskollärare och lärare i fritidshem.  Du tycker det är viktigt att skapa förutsättningar för alla barn så de får en god utveckling i en stimulerande miljö där lek och nyfikenhet står i fokus. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad lärare i fritidshem. Du har erfarenhet från pedagogiskt arbete med barn där man självständigt och i grupp planerat, genomfört och utvärderat arbetet. Det är meriterande att ha behörighet i Idrott och Hälsa.

Du är van att samarbeta med olika lärare/arbetslag och du är bra på att kommunicera med föräldrar. Du delar till fullo de värderingar som speglas i läroplanen. Barnens lärande står i fokus för dig och du har en vana att arbeta målstyrt. Du brinner för att ge barnen en meningsfull fritid och utgår från deras behov och intressen när du planerar verksamheten.

Att skapa goda relationer med elever, föräldrar och kolleger är en självklarhet för dig. Du förstår betydelsen av barnens lek och rörelse för inlärningen. Du är även flexibel och har lätt för att ta egna initiativ. Andra viktiga förmågor hos dig är att kunna skapa ett gott arbetsklimat, att ha ett lågaffektivt bemötande och att uppskatta att arbeta med människor.

Välkommen med din ansökan!

Övrigt
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Om oss

Vi skapar framtiden i Göteborg – en lektion i taget



Varje vardag möts tusentals barn och unga i våra skolor – med dem formar vi framtidens Göteborg. I grundskoleförvaltningen är vi 10 000 engagerade medarbetare som jobbar tillsammans för att alla elever ska få lyckas och växa, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Du har en viktig roll i att skapa en likvärdig skola med hög kvalitet, där du både får utvecklas och utveckla verksamheten. Du bygger kunskap, gemenskap och framtidstro tillsammans med dina kollegor. Hos oss får du vara med och göra skillnad – på riktigt.



Göteborgs grundskoleförvaltning ansvarar för stadens närmare 140 kommunala skolor, från förskoleklass till årskurs 9, anpassad grundskola, fritidshem och kulturskola. Välkommen att arbeta nära skogen, staden eller havet. Vi är Göteborg.

Ansök nu

Vårdplaneringsjuksköterska till Hisingen

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Nov 14
Nytt
Arbetsuppgifter

Vi söker dig som vill arbeta som vårdplaneringssjuksköterska i vårdplaneringsteamet på Hisingen.

Vårt kontor ligger på Lillekärr Södra 51. Du kommer arbeta måndag-fredag, dagtid med möjlighet till flextid.

Som vårdplaneringssjuksköterska ingår du i ett tvärprofessionellt vårdplaneringsteam i kommunal primärvård som består av sjuksköterskor och rehab. Du arbetar utifrån Göteborgs stads hälso- och sjukvårdsprocess samt hälso- och sjukvårdsavtalet för bedömning, beslut och planering av insatser efter slutenvård för patienter som ska skrivas in i kommunal primärvård. Vårdplaneringsteamet deltar på planeringsmöten och SIP (samordnad individuell plan) tillsammans med socialsekreterare från myndighet, slutenvården och den regionala primärvården och följer gällande riktlinjer för in- och utskrivningsprocessen.

I vårdplaneringsteamet arbetar du också med att bedöma behovet av kommunala hälso- och sjukvårdsinsatser utifrån gällande hälso- och sjukvårdsavtal för icke inskrivna patienter där vårdbegäran inkommer. Vårdbegäran från den regionala primärvården och slutenvården utreder du och tar tillsammans med Vårdplaneringsteamet ett beslut om inskrivning i kommunal primärvård. Utifrån ett patientfokuserat perspektiv upprättas en trygg vård och omsorgsplanering där alla i teamet medverkar för patientens bästa samt skapar en trygg och självständig vardag för patienten. Samarbete och samordning är en stor del av arbetet.

Som vårdplaneringssjuksköterska förväntas det att du tar en ledande roll där du stöttar dina kollegor på enheten gällande hälso- och sjukvårdsavtalet, in- och utskrivningsprocessen och egenvårdsbedömningar. Du har en viktig roll där du deltar aktivt i gruppen för att öka kunskap kring SIP och deltar i nätverk och forum för samverkan med både slutenvården och den regionala primärvården för att skapa god samverkan i nära vård. Välkommen att bli del av ett engagerat team. Tillsammans skapar vi världens bästa stad för ett långt och värdigt liv!

Kvalifikationer

Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska och brinner för att göra en god och trygg planering för patienten i samband med bedömning och inskrivning i kommunal primärvård. Vi ser gärna att du har erfarenhet av sjuksköterskeyrket och/eller erfarenhet av vårdplanering. Du har god datorvana och en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, då arbetet ställer krav på dokumentation. Även B-körkort är ett krav då du i vissa fall kommer att behöva ta dig med bil till patienter.

Som person har du god självkännedom och känner dig trygg i din arbetsroll. Du känner glädje i att bidra till god vård för patienter och anhöriga. Yrket som sjuksköterska i vårdplaneringsteamet innebär många möten med olika människor. Vi ser därför att du ska ha förmåga att skapa förtroendefulla relationer, är lyhörd och samtidigt tydlig i ditt sätt att kommunicera. Du trivs med att arbeta i team och med din entusiasm och arbetsglädje bidrar du till arbetsgruppens framgång. Du kan fatta beslut samt strukturera och planera både ditt och andras arbete.  Urval och intervjuer sker löpande, välkommen med din ansökan!

Övrigt

Vi är Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör. Hos oss får du:
• En arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens
• Trygg anställning
• Meningsfulla arbetsuppgifter
• Karriärmöjligheter och kompetensutveckling
• Heltidsanställning med möjlighet till deltid
• Goda semestervillkor
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden.
 
Läs mer om våra förmåner här: https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/formaner-och-lon.

Du ansöker via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter? Ring rekryterande chef för att få reda på fler ansökningsalternativ istället för att skicka in en ansökan.

I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.

Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister tillsammans med giltig identitetshandling. Beställt utdrag ska vara oöppnat. Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister vilket du kan göra via följande länk:  https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ 
 
Vi undanber oss erbjudanden om kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp. I denna rekryteringsprocess är valet av rekryteringskanaler redan bestämt.

Om oss

Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10?000 kollegor vill vara med och göra det möjligt –?i både handling och bemötande. ?



Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss.?Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!

Ansök nu

Projektledare Medborgarkontor

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Nov 14
Nytt
Beskrivning
Vi söker en kommunikativ och strukturerad projektledare som kan leda arbetet med etableringen av ett nytt medborgarkontor i Hammarkullen samt samordna en lokalprocess för att hitta ny lokal för ett av verksamhetens befintliga kontor.

Medborgarkontoren har ett tredelat uppdrag. Kontoren ska erbjuda samhällsvägledning, vara lokala mötesplatser som erbjuder aktiviteter som stärker den demokratiska delaktigheten och man ska i samverkan med andra verksamheter och aktörer erbjuda rådgivning och expertstöd.



Arbetsuppgifter
I din roll som projektledare för etableringen av ett nytt medborgarkontor i Hammarkullen har du helhetsansvaret för planering, genomförande och uppföljning av projektet. Du arbetar nära enheten och enhetschefen, som är projektägare, men det är du som driver projektet och du är kontaktperson gentemot stadsfastighetsförvaltningen, arbetsgrupper etc. I uppdraget ingår också att samordna ytterligare en lokalprocess med möjlig flytt för ett av verksamhetens befintliga kontor.

Du ansvarar också för att
-                            planera, utföra och följa upp kostnader
-                            utföra inköp kopplade till projektet
-                            samordna arbetet för de stödresurser som står till projektets förfogande

Du kommer att vara placerad på enheten Göteborg stads medborgarkontor och invånarguider. Tjänsten är en projektanställning på heltid under 2026.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, erfarenhet av att driva projekt i samverkan med andra verksamheter såväl som fackliga representanter. Om du tidigare arbetat med lokalfrågor inom Göteborg stad så ser vi det som meriterande.


För att lyckas i rollen behöver du vara både driven och kommunikativ, Det är också viktigt att du har en god förmåga att arbeta tillsammans med andra för att nå målen. Som person tycker du om att arbeta strukturerat och är bra på att prioritera och hantera flera aktiviteter parallellt.





Villkor
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet





Om oss

Vi på demokrati och medborgarservice jobbar för en enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga. Vi arbetar med service, delaktighet och jämlikhet. God service innebär att boende, besökare och näringsliv ska uppleva kontakten med kommunen som enkel och trygg och att de får den hjälp de behöver. Vi samordnar, utvecklar och ger service i flera olika kanaler som är gemensamma för staden. Vi har i uppdrag att öka människors möjligheter till lokal demokrati, inflytande och delaktighet, både genom digitala verktyg och fysiska möten.



För att bidra till en hållbar och jämlik vardag erbjuder vi rådgivning och ser till att de som inte klarar sin ekonomi och livsföring själva får stöd. På vår förvaltning är vi drygt 250 medarbetare.

Ansök nu

Stödpedagog till Prilyckegatans boende med särskild service, Hisingen

Stödpedagog
Läs mer Nov 14
Nytt
Arbetsuppgifter
Prilyckegatan 149 är ett boende med särskild service.

Här bor det sju brukare och till verksamheten hör också en satellitlägenhet som ligger en bit bort från boendet. Hos oss bor brukare med intellektuella funktionsnedsättningar och personer inom autismspektrat.

Som stödpedagog har du det övergripande ansvaret för det pedagogiska arbetet inom verksamheten. Din roll är att samla och sprida kunskap om arbetssätt och metoder samt säkerställa att dessa används och utvecklas på ett effektivt sätt. Tillsammans med arbetsgruppen upprättar du, genomför och följer upp rutiner, handlingsplaner och aktivitetsbeskrivningar. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Då kan fler leva ett gott och självständigt liv som alla andra.

Som stödpedagog ser du till att social dokumentation och genomförandeplaner upprättas, vidareutvecklas och följs utifrån lagar och riktlinjer. Du verkar som stöd och vägledare för varje enskild medarbetare, arbetsgruppen och du är även stöd till chefen.
Du handleder arbetsgruppen utifrån verksamhetens behov och metoder. Tillsammans med dina kollegor har du en central roll i verksamhetens kvalitetsutveckling och det systematiska förbättringsarbetet.

Du ingår i nätverk med övriga pedagoger och samverkar med anhöriga, gode män och övriga nyckelpersoner för att tillförsäkra hyresgästen en god omvårdnad, stöd och service.

Boende med särskild service erbjuder stöd dygnet runt. Vi utgår från hyresgästernas behov och behöver anpassa arbetstider utifrån det. Arbetstiden är förlagd till dag- kväll- och helgtjänstgöring vid behov. Vi använder Time Care Planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman.

Kvalifikationer
För tjänsten som stödpedagog krävs eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller 60 högskolepoäng med två års arbetserfarenhet med personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Kommunikation och dokumentation är en viktig del av arbetet, vilket kräver att du har godkänt i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit.

Det är ett krav för tjänsten att du har tidigare erfarenhet av att arbeta som stödpedagog.

Det är meriterande för tjänsten att du har kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande, alternativ och kompletterande kommunikation, tydliggörande pedagogik, ett självständigt liv, individens behov i centrum och motiverande samtal.

Du förmedlar information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du säkerställer att ditt budskap går fram. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du är uppmärksam och öppen för att förstå andra människors behov, känslor och åsikter. Du är mottaglig för vad andra säger eller uttrycker och visar respekt, hänsyn och omtanke i ditt bemötande.
Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt.
Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du ser till att arbetet slutförs i tid och följer upp resultatet. 

Välkommen med din ansökan!

Övrigt 
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankett för begäran om registerutdrag för enskild person, utdrag nr 442.3)
 
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp. 

Om oss

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor.



Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad.



Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning.



Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss!



Du är Göteborg.

Ansök nu

Nätverksspecialist till Göteborgs Stad

Nätverkstekniker
Läs mer Nov 14
Nytt
Har du några års erfarenhet av att arbeta med komplexa nätverkslösningar och lockas av att arbeta för en samhällskritisk verksamhet? Nu söker vi på Kretslopp och vatten vår nästa Nätverksspecialist som vill bidra till något större: att skydda och utveckla kritisk infrastruktur i en tid av snabb förändring.

Vi söker dig som vill ta dig an både strategiska och operativa utmaningar i en verksamhet där teknik möter samhällsnytta! Läs mer om tjänsten nedan.


Om arbetsplatsen
Kretslopp och vatten är en förvaltning i Göteborgs Stad som ansvarar för att några av Göteborgs viktigaste samhällstjänster fungerar – vatten, avlopp och avfall. Vår vision är ”Vi gör det lätt att leva hållbart”. Vi bidrar varje dag till att skapa ett tryggt, fungerande och hållbart Göteborg.

Göteborg växer och vi står inför stora utmaningar kopplat till klimat, digitalisering och säkerhet. För att lyckas behöver vi förstärka vår IT-organisation med en erfaren nätverksspecialist som vill bidra till att utveckla och säkra våra nätverkslösningar.

Om rollen
Som nätverksspecialist ansvarar du för att designa, konfigurera och underhålla komplexa nätverkslösningar. Du blir en central del i vårt arbete med att säkerställa hög prestanda, tillförlitlighet och säkerhet i våra system. I den här rollen ligger ett särskilt fokus på att vidareutveckla och säkra våra brandväggsmiljöer. Rollen spänner över både strategiska och operativa delar, där du arbetar nära kollegor inom IT, verksamheten och med externa leverantörer.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Designa, implementera och underhålla avancerade nätverkslösningar
- Konfigurera, administrera och optimera brandväggar
- Ansvara för felsökning, patchning och uppdateringar av nätverksinfrastruktur
- Bidra i utvecklingen av robusta och säkra lösningar för samhällskritiska system

Här får du möjlighet att ta ett helhetsgrepp om nätverksinfrastrukturen och driva igenom de förbättringar och lösningar du ser, som stärker driftsäkerheten i våra viktiga OT-miljöer.

Svenskt medborgarskap, säkerhetsprövning med registerkontroll och drogtest krävs då tjänsten omfattar säkerhetsskyddad verksamhet.

Din Profil
För den här rollen söker vi dig som är analytisk, noggrann och lösningsorienterad. Du är även kommunikativ, samarbetsinriktad och har förmåga att arbeta självständigt och driva ditt eget arbete framåt. Vidare är du initiativtagande och har ett intresse för att utveckla både teknik och arbetssätt tillsammans med dina kollegor.

Vi söker dig som har:

- Erfarenhet av design, drift och underhåll av nätverk- och brandväggsmiljöer
- God kunskap om nätverksprotokoll, switchar och routing
- Erfarenhet av arbete i tvärfunktionella team
- Eftergymnasial utbildning inom nätverk/datakommunikation eller motsvarande kompetens

Meriterande:
Erfarenhet av produktionsnära IT- eller OT-miljöer, eller arbete med kritiska system inom offentlig sektor Kunskap inom VPN-gateway, reverse proxy, AD, virtualisering och Linux

Varför Kretslopp och vatten?
Här får du arbeta med teknik som betyder något – där varje förbättring du gör bidrar till att trygga vattenförsörjningen och hållbarheten i Göteborg. Vi erbjuder en arbetsplats med starkt samhällsengagemang, nybyggda lokaler i Alelyckan och kollegor som brinner för att göra skillnad.

Låter detta intressant?
Den här rekryteringsprocessen hanteras av Experis för Göteborgs Stads räkning, vilket innebär att du kommer att bli anställd direkt av Göteborgs Stad. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Göteborg. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Sara Johansson på sara.johansson@jeffersonwells.se 

Sista ansökningsdag är 12 december. Varmt välkommen med din ansökan!

Om oss

Kretslopp och vatten är till för göteborgarna. Vi ansvarar för att några av Göteborgs viktigaste samhällstjänster fungerar, alla dygnets timmar, hela året runt. Genom arbetet med vatten, avlopp och avfall bidrar Kretslopp och vatten till att skapa ett kretsloppssamhälle som möjliggör för göteborgarna att leva hållbart. Vår vision är ”Vi gör det lätt att leva hållbart” och vårt jobb är viktigt på riktigt.



Göteborg växer som aldrig förr. Vi arbetar med att säkra dricksvattenförsörjningen till staden genom att bygga och underhålla staden under marken. Vi påverkar och planerar för byggandet av ett Göteborg som ska klara morgondagens klimatutmaningar. Vi arbetar även med att se till att det avfall som göteborgarna genererar samlas in och behandlas på rätt sätt. Vi arbetar långsiktigt med göteborgarens medvetenhet och beteende kring kretslopp och användningen av dricksvatten.



Vi är en taxefinansierad förvaltning med stor fackkunskap med cirka 600 anställda. Inom organisationen har vi kompetens för att lösa vårt uppdrag – både när vi planerar och utför arbetet.



Delar du vår vision och vill veta mer om oss? Besök gärna http://www.goteborg.se/kretsloppochvatten eller följ oss på Facebook eller Linkedin.



Övrigt

Som anställd på Kretslopp och vatten kommer du att bli krigsplacerad inom ramen för Kretslopp och vattens roll i totalförsvaret.



Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Biträde till BmSS Jacobs Gata

Vårdbiträde
Läs mer Nov 14
Nytt
Arbetsuppgifter
Vi söker ett biträde till BmSS Jacobs Gata!

Jacobs gata är ett boende med särskild service.

Hos oss bor 8 brukare inom autismspektrumtillstånd och lättare funktionsnedsättning. Detta är ett serviceboende som ligger i Hisings Backa, med bra förbindelser från Bäckebol, Centrum, Eriksberg och Frölunda torg. Promenadavstånd till Selma Lagerlöfs torg och närhet till grönområden. Vi som jobbar här är ett gäng på 7 personal. Man utgår från personallägenheten som är på bottenplan och samtliga av våra hyresgäster bor i samma trappuppgång. 

Som biträde är det din roll att stötta hyresgästerna till delaktighet och skapa möjlighet att påverka beslut och insatser. Du är ett stöd i vardagen med allt från kommunikation, stimulans av fritidsaktiviteter till hushållssysslor. Din roll är att anpassa ditt stöd och bidra till ett gott och självständigt liv. Du samverkar med andra personer som finns runt hyresgästen såsom gode män, socialsekreterare, anhöriga och sjukvård. I arbetet ingår social dokumentation och medicinhantering enligt delegation. Genom att upprätta och följa genomförandeplaner ser du till att hyresgästernas behov står i fokus. De får ett tryggt hem med möjlighet att leva som alla andra. I din roll ingår att motivera hyresgästerna i deras vardag. Det kan vara att stimulera till kontakter utanför bostaden och skapa förutsättningar för en berikande fritid utifrån brukarens intressen. Som biträde gör du det möjligt för våra hyresgäster att utvecklas och växa.

All social dokumentation sker i dokumentationssystemet Treserva. Du som tidigare inte har använt dig av de system som används inom Göteborgs Stad får utbildning i dessa.

Det förekommer ensamarbete och det kan även förekomma utmanande beteende under arbetet. 

Du kommer arbeta på schema och arbetstiden är förlagd till dag- och kvällstid samt sovande jour och helger. Viss tid av arbetet kan förekomma på annan verksamhet. Vi planerar schematiden i TimeCare.

Vi erbjuder ett givande och omväxlande arbete med möjlighet att göra skillnad i människors liv.

Välkommen med din ansökan!

Kvalifikationer
Kommunikation och dokumentation är en viktig del av arbetet, vilket kräver att du har godkänt i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit.

Det är ett krav att ha minst två års erfarenhet av målgruppen: psykiatri, neuropsykiatri och intellektuell funktionsnedsättning.

Vi ser det som meriterande att du har genomfört kurser inom psykiatri och/eller lågaffektivt bemötande. Det är även meriterande om kan arbeta personcentrerat, pedagogiskt och ha förståelse för funktionsnedsättningar.

Du är lugn och trygg i pressade och svåra situationer. Du kan ändra hur du jobbar när saker förändras. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och gruppens arbetsuppgifter. Du förmedlar information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du har god förståelse för hur individer tar till sig kunskap och deras olika förutsättningar.

Övrigt
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Vid arbete i den enskildes hem:
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Varmt välkommen med din ansökan!

Om oss

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor.



Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad.



Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning.



Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss!



Du är Göteborg.

Ansök nu