Göteborg: Tullverket söker kundrådgivare, företag

Hitta ansökningsinfo om jobbet Tullverket söker kundrådgivare, företag i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-27 // Varaktighet: Heltid

Vi söker kundrådgivare till Kundmötesenheten och till Tullverkets upplysningstjänst, Tullsvar. Tullsvar erbjuder våra kunder service, rådgivning och svarar på allmänna frågor om tullhantering. Nu behöver vi stärka upp med kundrådgivare till gruppen som hanterar frågor från i första hand våra företagskunder. Frågorna handlar t.ex. om import, export, klassificering, tillståndsansökningar, tulldeklarationer, frihandelsavtal och restriktioner och kommer in till oss via telefon, e-post och webbformulär på Tullverkets hemsida.

Kundmötesenheten är en del av Tullverkets kommunikationsavdelning som driver, stödjer, och samordnar det interna och externa kommunikationsarbetet. Vi är ca 60 medarbetare fördelat över olika platser i landet och majoriteten tillhör Kundmötesenheten.

Tjänsten som rådgivare är placerad på vårt kontor i centrala Göteborg.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som rådgivare på Kundmötesenheten är du Tullverkets ansikte utåt och den som svarar på frågor både muntligt och skriftligt. Arbetet kombinerar återkommande inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer av både enkla och mer komplexa slag.

Som rådgivare företag kommer du att:


• besvara frågor främst via telefon, e-post och webbformulär från företag och tullombud
• utveckla och kvalitetssäkra svar på kundernas frågor
• aktivt vägleda kunderna så att de får svar på sina frågor
• samarbeta med olika funktioner och verksamheter inom myndigheten för att besvara kundernas frågor samt fördjupa och underhålla dina egna kunskaper inom olika områden
• bidra i det pågående arbetet med att utveckla och förbättra våra arbetsmetoder.

Vi söker dig som har:


• slutbetyg från gymnasium med godkända betyg i matematik B/matematik 2, svenska B/svenska 3 och engelska B/engelska 6
• Tullverkets grundutbildning inom handel eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt t ex från tullspecialistutbildning på yrkeshögskola eller från anställning inom transport-/speditionsbranschen
• minimum 1 års erfarenhet av motsvarande arbete med kundkontakter
• mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift
• god förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift
• datorvana och förmåga att självständigt använda grundläggande program i Microsoft Officepaketeterfarenhet från att jobba i olika it-baserade arbetsverktyg.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av moderna kundstödssystem (Artvise, Solidus eller motsvarande)
• erfarenhet av att hantera komplex information t.ex. lagtext och förmedla information på ett korrekt, enkelt och begripligt sätt.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som stimuleras av kundkontakt och tilltalas av att jobba på en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag. Du är en person som med gott bemötande tar hänsyn till kundernas behov och som strävar efter att hålla en hög servicenivå.

Du kommunicerar tydligt, pedagogiskt, strukturerat och har förmågan att anpassa tonalitet efter kanal och målgrupp. Du agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultatet. Som person är du pålitlig, noggrann, uthållig och arbetar effektivt även under tidspressade situationer. Du är nyfiken på att lära dig nya saker och du har förmågan att förstå innehållet i komplex information t.ex. lagtext och kan avgöra vad som är relevant information för dig eller för kunden. Du är en social person som gärna samarbetar med andra och delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter för att nå de uppsatta målen.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och intressanta arbetsuppgifter där du också får utbildning för att kunna hantera de frågeställningar som våra kunder vänder sig till oss med. Du ställer dig bakom den statliga värdegrunden och Tullverkets värdegrund (helhetssyn, nytänkande och ansvarstagande) och kan förhålla dig till dem i ditt dagliga arbete som statstjänsteman.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Referensnummer: PER 2023-76.

Placeringsort: Göteborg.

Tillträdesdag enligt överenskommelse.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.

För mer information och ansökan

Vid frågor kontakta chef kundmöten företag Pernilla Falkendal, telefon 031-63 36 91, e-post pernilla.falkendal@tullverket.se. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 19 februari 2023. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare civil beredskap, kommunstöd

Läs mer Maj 3
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället.

Vi arbetar tillsammans med myndigheter,
kommuner, näringsliv och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner
invånare. Länsstyrelsen har en bred verksamhet och en mycket viktig roll inom flera samhällsområden.
Det gäller inte minst de högaktuella utmaningarna med regional tillväxt och att genomföra den gröna omställningen, utveckla det civila försvaret och vårda demokratin.

Länsstyrelsen är en regional statlig myndighet med cirka 1 000 trevliga och kompetenta medarbetare. Vi har verksamhet på flera orter i Västra Götaland men även i övriga Sverige i och med att vi ansvarar för IT-verksamheten till alla länsstyrelser.

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla och stärka den civila beredskapen i Västra Götaland? Vi söker nu en handläggare med inriktning civil beredskap, kommunstöd, till vår enhet för samhällsskydd och beredskap.

Länsstyrelsen har ett geografiskt områdesansvar för länet gällande planering och hantering av
samhällsstörningar i fredstid. Länsstyrelsen är också högsta civila totalförsvarsmyndighet i händelse av höjd beredskap eller krig. Arbetet gällande civil beredskap (krisberedskap och civilt försvar) utförs i huvudsak på Enheten för samhällsskydd och beredskap.

I enhetens uppdrag ingår handläggning, planering och förberedelser inför fredstida kriser och höjd beredskap, både gällande länsstyrelsens egen förmåga och utveckling men också gällande det arbete vi gör till stöd och samordning av länets övriga aktörer med ansvar för civil beredskap. Enheten har nu ett behov av att rekrytera fler medarbetare. 

Arbetsuppgifterna kan variera i takt med hur behov och utveckling sker.

Stödja kommunerna i arbetet med att analysera och stärka beredskapen inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Länsstyrelsen har i uppdrag från regeringen att under 2023–2025 utföra detta. Uppdraget benämns KHOSS. Du, tillsammans med en kollega, fullgör detta uppdrag. I detta ingår också att samverka med Västra Götalandsregionen, som är huvudman för sjukhus och vårdcentraler.
Kontaktperson till beredskapshandläggarna i kommunerna i delregional Fyrbodal (14 kommuner i Bohuslän och Dalsland). Du ger råd, stöd och deltar i olika aktiviteter som anordnas i deras samarbete och nätverk gällande civil beredskap i bred bemärkelse. Du deltar i uppföljning av dessa kommuners arbete med civil beredskap.
Andra arbetsuppgifter inom enhetens verksamhet. Det kan vara att ta fram planeringsunderlag, svara på remisser, vara föreläsare vid konferenser och utbildningar, hålla i workshops, genomföra utvärderingar samt delta i annat arbete med civil beredskap tillsammans med övriga medarbetare.

Länsstyrelsen är en beredskapsmyndighet vilket innebär att du kommer att krigsplaceras vid myndigheten. Utöver ovan beskrivna arbetsuppgifter så ingår du i länsstyrelsens särskilda organisation vid samhällsstörningar och krigsstab. Du kommer arbeta med arbetsuppgifter som omfattas av sekretess och säkerhetsskydd och delta i arbete med att utveckla enhetens, länsstyrelsens och civilområdets interna arbetsprocesser inom civil beredskap. Länsstyrelsen arbetar också nationellt mellan länsstyrelserna och i samarbete med bland annat MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Länsstyrelsen har en spännande roll i arbetet med att utveckla samhällets civila beredskap. Sverige är medlem i försvarsorganisationen NATO, vilket kommer påverka arbetets innehåll och förutsättningar framöver.

Placeringsort: Göteborg

Resor förekommer i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden, när arbetsuppgifterna och verksamheten tillåter.

Kvalifikationer
Krav

Relevant samhällsvetenskaplig akademisk utbildning, exempelvis inom juridik eller statsvetenskap. Alternativt en annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
Erfarenhet från arbete inom säkerhet, krisberedskap eller totalförsvar i kommun.
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
Vana att arbeta digitalt och i digitala verksamhetsprogram och du har självklart goda. kunskaper i de vanligaste delarna av Officepaketet.

Meriterande

Erfarenhet av krishantering och stabsarbete.
Erfarenhet av analys, utrednings- eller projektarbete.
Erfarenhet av att hantera och producera skyddsvärd information.
Erfarenhet från arbete inom säkerhet, krisberedskap eller totalförsvar i region, statlig myndighet eller annan verksamhet.
Erfarenhet av handläggning av ärenden i offentlig verksamhet med beaktande av offentlighet och sekretess.
Erfarenhet av samarbete och samverkan med olika aktörer i samhället.
Erfarenhet av ett processbaserat arbetssätt.

Personliga egenskaper

Du tar initiativ och arbetar strukturerat genom att planera och genomföra ditt arbete på ett effektivt sätt inom givna eller egna uppsatta tidsramar. Du inger förtroende och är bra på att arbeta tillsammans med andra genom att relatera till dem på ett lyhört, prestigelöst och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och också lätt för att se möjligheter i förändringar. Du har också en analytisk förmåga som märks genom ditt sätt att analysera problem och förutsättningar ur olika perspektiv och komma med förslag till lösningar. 

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du har ett högt säkerhetsmedvetande och bidrar till ett gott arbetsklimat.

Övrigt

Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provanställning.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Ansök nu

Handläggare civil beredskap, risk och sårbarhetsanalys

Läs mer Maj 3
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället.

Vi arbetar tillsammans med myndigheter,
kommuner, näringsliv och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner
invånare. Länsstyrelsen har en bred verksamhet och en mycket viktig roll inom flera samhällsområden.
Det gäller inte minst de högaktuella utmaningarna med regional tillväxt och att genomföra den gröna omställningen, utveckla det civila försvaret och vårda demokratin.

Länsstyrelsen är en regional statlig myndighet med cirka 1 000 trevliga och kompetenta medarbetare. Vi har verksamhet på flera orter i Västra Götaland men även i övriga Sverige i och med att vi ansvarar för IT-verksamheten till alla länsstyrelser.


Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla och stärka den civila beredskapen i Västra Götaland? Vi söker nu en handläggare med inriktning civil beredskap, risk och sårbarhetsanalys m.m. till vår enhet för samhällsskydd och beredskap.

Länsstyrelsen har ett geografiskt områdesansvar för länet gällande planering och hantering av
samhällsstörningar i fredstid. Länsstyrelsen är också högsta civila totalförsvarsmyndighet i händelse av
höjd beredskap eller krig. Arbetet gällande civil beredskap (krisberedskap och civilt försvar) utförs i
huvudsak på enheten för samhällsskydd och beredskap.

I enhetens uppdrag ingår handläggning, planering och förberedelser inför fredstida kriser och höjd beredskap, både gällande länsstyrelsens egen förmåga och utveckling men också gällande det arbete vi gör till stöd och samordning av länets övriga aktörer med ansvar för civil beredskap. Enheten har nu ett behov av att rekrytera fler medarbetare. 

Arbetsuppgifterna kan variera i takt med hur behov och utveckling sker.

- Ansvara för länsstyrelsens risk- och sårbarhetsanalys (RSA) och risk- och sårbarhetsbedömning (RSB). I arbetet ingår att ge kommunerna i länet stöd i arbetet med RSA och ta del av deras färdiga RSA:er.
- Identifiera och kartlägga samhällsviktiga verksamheter i Västra Götaland samt utveckla länsstyrelsens samarbete med näringslivet i beredskapsplaneringen.
- Andra arbetsuppgifter inom enhetens verksamhet. Det kan vara att ta fram planeringsunderlag, svara på remisser, vara föreläsare vid konferenser och utbildningar, hålla i workshops, genomföra utvärderingar samt delta i annat arbete med civil beredskap tillsammans med övriga medarbetare.

Länsstyrelsen är en beredskapsmyndighet vilket innebär att du kommer att krigsplaceras vid myndigheten. Utöver ovan beskrivna arbetsuppgifter så ingår du i länsstyrelsens särskilda organisation vid samhällsstörningar och krigsstab. Du kommer arbeta med arbetsuppgifter som omfattas av sekretess och säkerhetsskydd och delta i arbete med att utveckla enhetens, länsstyrelsens och civilområdets interna arbetsprocesser inom civil beredskap. Länsstyrelsen arbetar också nationellt mellan länsstyrelserna och i samarbete med bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Länsstyrelsen har en spännande roll i arbetet med att utveckla samhällets civila beredskap. Sverige är medlem i försvarsorganisationen NATO, vilket kommer påverka arbetets innehåll och
förutsättningar framöver.

Placeringsort: Göteborg

Resor förekommer i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden, när arbetsuppgifterna och verksamheten tillåter.


Kvalifikationer
Krav

- Relevant samhällsvetenskaplig akademisk utbildning, exempelvis inom juridik eller statsvetenskap. Alternativt en annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
- Erfarenhet från arbete inom säkerhet, krisberedskap eller totalförsvar i kommun, region, statlig myndighet eller statligt bolag med närliggande uppdrag.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
- Vana att arbeta digitalt och i digitala verksamhetsprogram och du har självklart goda kunskaper i de vanligaste delarna av Officepaketet .

Meriterande

- Erfarenhet av krishantering och stabsarbete.
- Erfarenhet av analys, utrednings- eller projektarbete.
- Erfarenhet av att hantera och producera skyddsvärd information.
- Erfarenhet av handläggning av ärenden i offentlig verksamhet med beaktande av offentlighet och sekretess.
- Erfarenhet av samarbete och samverkan med olika aktörer i samhället.
- Erfarenhet av ett processbaserat arbetssätt.

Personliga egenskaper

Du tar initiativ och arbetar strukturerat genom att planera och genomföra ditt arbete på ett effektivt sätt inom givna eller egna uppsatta tidsramar. Du inger förtroende och är bra på att arbeta tillsammans med andra genom att relatera till dem på ett lyhört, prestigelöst och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och också lätt för att se möjligheter i förändringar. Du har också en analytisk förmåga som märks genom ditt sätt att analysera problem och förutsättningar ur olika perspektiv och komma med förslag till lösningar. 

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du har ett högt säkerhetsmedvetande och bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. 

Övrigt


Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provanställning.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Ansök nu

Tillsynshandläggare med inriktning gränsöverskridande avfallstransporter

Läs mer Apr 30
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället.

Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner, näringsliv och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare. Länsstyrelsen har en bred verksamhet och en mycket viktig roll inom flera samhällsområden. Det gäller inte minst de högaktuella utmaningarna med regional tillväxt och att genomföra den gröna omställningen, utveckla det civila försvaret och vårda demokratin.

Länsstyrelsen är en regional statlig myndighet med cirka 1 000 trevliga och kompetenta medarbetare. Vi har verksamhet på flera orter i Västra Götaland men även i övriga Sverige i och med att vi ansvarar för IT-verksamheten till alla länsstyrelser.

Miljöskyddsavdelningens huvudsakliga uppdrag är att verka för att nå miljömålen genom tillsyn av miljöfarlig verksamhet, tillsynsvägledning, arbete med förorenade områden samt energieffektivisering. Avdelningen ansvarar även för tillståndsprövning av miljöfarliga verksamheter samt att samordna Länsstyrelsens arbete med miljö- och klimatmål. Som
vår medarbetare och kollega blir du en viktig kugge i länets arbete med att uppnå miljömålen. Just nu är aktiviteten i länet hög, inte minst kopplat till den gröna omställningen inom industrin.

Arbetsuppgifter
Vi är fem länsstyrelser som arbetar med gränsöverskridande avfallstransporter i Sverige och har tillsammans detta ansvar i alla aktuella län. I dagsläget är vi tre personer som är anställda på Länsstyrelsen i Västra Götaland och vi ansvarar för tillsynen i Värmlands län, Hallands län, Jönköping län och Västra Götalands län. Vi samarbetar mycket med andra myndigheter såsom Polisen, Tullverket och Kustbevakningen. Det är inte ovanligt att vi har kontakt med verksamhetsutövare och myndigheter i andra länder. Vi ingår även i nätverk avseende avfall och avfallstransporter inom EU.

Arbetet med gränsöverskridande avfallstransporter innebär delvis tillsyn på plats men även arbete från kontoret. I delar av arbetet kräver lagstiftningen korta handläggningstider, vilket innebär att vi måste fatta snabba beslut. Andra ärenden har en mer utdragen karaktär och man behöver vara uthållig i sin utredning. Det är av stor vikt att upprätthålla samsyn med såväl kollegorna i länet som med kollegorna i de andra länen. 

Tjänsten är placerade vid enheten för avfall och tillsynsvägledning med medarbetare i Göteborg, Vänersborg och Mariestad. Vi ser gärna att du arbetar från vårt kontor i Vänersborg eller Mariestad men det finns även möjlighet att utgå från Göteborgskontoret. 

Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg men den här tjänsten förutsätter även resor med bil. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden. 

Kvalifikationer
Krav

• Naturvetenskaplig universitets/högskoleutbildning eller utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• God förmåga att formulera dig i både tal och skrift.
• B-körkort.

Meriterande

• Erfarenhet av myndighetsarbete kopplat till avfallssektorn. 
• Erfarenhet av tillsyn och/eller prövning av miljöfarlig verksamhet.
• Erfarenhet av myndighetsarbete med koppling till osund konkurrens.


Personliga egenskaper
Som person behöver du vara självständig och initiativtagande. Du är också pedagogisk, relationskapande och har en god samarbetsförmåga. Vi arbetar i team vilket även kräver en god kommunikativ förmåga.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till vårt goda arbetsklimat. 

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Vi ser fram emot din ansökan och hoppas på att din bakgrund och din kompetens kan bidra till att öka vår mångfald.

Du ansöker till jobbet via denna länk: https://lansstyrelsen.varbi.com/se/what:job/jobID:724365/

Övrigt

Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provanställning.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Ansök nu

Handläggare

Läs mer Apr 30
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället.

Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner, näringsliv och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare. Länsstyrelsen har en bred verksamhet och en mycket viktig roll inom flera samhällsområden. Det gäller inte minst de högaktuella utmaningarna med regional tillväxt och att genomföra den gröna omställningen, utveckla det civila försvaret och vårda demokratin.

Länsstyrelsen är en regional statlig myndighet med cirka 1 000 trevliga och kompetenta medarbetare. Vi har verksamhet på flera orter i Västra Götaland men även i övriga Sverige i och med att vi ansvarar för IT-verksamheten till alla länsstyrelser.

Om tjänsten

Vi söker en noggrann och utvecklingsinriktad handläggare med kunskap om offentlig förvaltning, erfarenhet eller intresse av handläggning av miljösanktionsavgifter, e-cigaretter, transporttillstånd samt kännedom om hantering av allmän handling.

I rollen kommer du att handlägga ärenden inom nämnda områden samt utveckla och underhålla vår process för miljösanktionsavgifter. I arbetet kan det även förekomma hantering av inkommande post och utlämnande av handling.

Arbetet innebär samarbete i team med erfarna och stöttande kollegor likväl som samarbete med externa intressenter. 

Du kommer att arbeta på enheten för Avfall och tillsynsvägledning, Miljöskyddsavdelningen. 

Kvalifikationer
Krav
•    Naturvetenskaplig utbildning från universitet/högskola.
•    God förmåga att formulera dig på svenska i både tal och skrift.

Meriterande
•    Erfarenhet av handläggning av miljösanktionsavgifter, e-cigaretter, transporttillstånd.
•    Kännedom om hantering av allmän handling.
•    Vana av administrativt arbete.
•    Vana av diarium och ärendehanteringssystem.
•    Kunskap om offentlig förvaltning.


Personliga egenskaper 

För oss är det viktigt att:  

•    Du är utvecklingsinriktad och nyfiken med en vilja och drivkraft att omsätta ny kunskap i praktisk användning.
•    Du är noggrann och bra på att strukturera ditt arbete och kunna omprioritera snabbt vid behov.
•    God samarbetsförmåga och kan planera, lösa uppgifter och utveckla arbetssätt tillsammans med dina kollegor.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Du kan välja att vara stationerad på något av våra kontor i Göteborg, Vänersborg eller Mariestad. Det finns goda möjligheter att delvis arbeta på distans. Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg. 

Övrigt

Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. 

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. 

Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Ansök nu

Migrationshandläggare till våra prövningsverksamheter i Göteborg/Mölndal

Läs mer Maj 3
På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!




Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige.

Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld, frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.


Vi söker migrationshandläggare till våra prövningsverksamheter med placering i Göteborg/Mölndal.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i omvärlden. Frågor som berör och engagerar. Ditt arbete präglas av mötet med människor och en lärande miljö

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Du skall utreda, handlägga, föredra förslag till beslut i enlighet med utlänningslagen, medborgarskapslagen samt annan tillämplig lagstiftning. Du kommer att utföra muntliga och skriftliga utredningar samt arbeta med landrelaterad information och tillämplig lagstiftning för att kunna skriva beslut.  I arbetet ingår också att hantera ärenderelaterad administration samt att ge information till sökande, andra intressenter och myndigheter. Du kommer att arbeta i team och din beredning av ärenden sker i nära samarbete med beslutsfattare. Du ska medverka i intern och extern information samt aktivt delta i utvecklingsarbetet på enheten. Du ska i övrigt utföra arbetsuppgifter på uppdrag av enhetschefen.

Personliga kompetenser
Du ska ha god samarbetsförmåga och förhåller dig lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och fokus. Du är strukturerad och duktig på att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har även ett gott omdöme och har förmågan att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden samt visa omdöme vid agerande och beslut. Vidare har du god förmåga att tillgodogöra dig information muntligt och skriftligt (t ex lagar, föreskrifter).

Krav

- Akademisk utbildning med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet och god datorvana

Meriter

- Erfarenhet av handläggning av prövningsärenden på Migrationsverket
- Erfarenhet av professionellt bemötande av människor i utsatta situationer
- Utredningsvana
- Goda kunskaper om förvaltningsrättsliga ärenden
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- Kunskaper i intervju- och samtalsmetodik
- Att ha arbetat mot uppsatta mål och över tid ha upprätthållit goda resultat i handläggningen av prövningsärenden.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras för kandidater aktuella för tjänst som handlägger vissa ärendeslag. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning.

Upplysningar
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Din CV skall vara koncis och tydlig i innehåll och tidsangivelser.

Anställningsform: Tillsvidare med provanställning, vikariat samt särskild visstidsanställning med olika längd
Tillträde: enligt överenskommelse
Arbetstider: kontorsarbetstid enligt avtal
Vi tillämpar individuell lönesättning
Placering: Mölndal/Göteborg

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen så kan du kontakta ansvariga  enhetschefer:  

Emma Duvinger, 010-4855470

Pernilla Wallin, 010-4859016

Leif Andersson, 010-4857675

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 19 maj 2024. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem Varbi.

_________________________________________________________________________________________________________


Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.


Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.


Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html


Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från TULLVERKET

Nedan visas andra jobb i Göteborg från TULLVERKET .

Tullverket söker tullrevisor

Revisor
Läs mer Mar 15
Vill du arbeta i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle, säkerställa en korrekt uppbörd och hjälpa företag att göra rätt i sin tullhantering?

Vill du även arbeta i en flexibel verksamhet, där nytänkande, ansvarstagande och helhetssyn premieras? I så fall är efterkontrollverksamheten på Tullverket något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: Kontroll-, Uppbörd, Underrättelse- och Tullkriminalavdelningen.
Uppbördsavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden; efterkontroll, uppbördsbevakning och tillstånd. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra geografiska enheter; syd, väst, öst och nord. Dessa enheter samverkar nationellt och arbetar med hela avdelningens uppdrag.

Uppbördsavdelningen ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt kontrollerar att in- och utförselregler följs. Inom avdelningen finns en mängd olika arbetsuppgifter, däribland efterkontroller som tullrevisorerna arbetar med.

Om tjänsten

Tjänsten som tullrevisor är placerad vid Tullverkets uppbördsavdelning. Som tullrevisor utreder du att företag följer de villkor som krävs för en korrekt tullhantering, att företag har redovisat korrekt tull och andra avgifter samt att varor inte importeras/exporteras i strid mot import- och exportrestriktioner. Utredningen sker i form av tullrevisioner eller eftergranskningar (skrivbordskontroller) där du tillsammans med dina kollegor granskar de underlag som ligger till grund för företagets import- /exportverksamhet, till exempel bokföring, kalkyler, tullhandlingar och rutinbeskrivningar. I arbetet hanterar du stora datamängder som du behöver kunna analysera och sammanställa för att fatta beslut. I revisionsarbetet genomförs besök hos det granskade företaget, resor ingår således i tjänsten. Förutom revisionsarbetet förväntas du också engagera dig i förbättringsarbete och ta ansvar för diverse uppdrag.

Tullverkets tullrevisorer arbetar i team där man tar gemensamt ansvar för att planera och genomföra arbetsuppgifterna. I arbetet som tullrevisor samverkar du även med kollegor på andra avdelningar inom Tullverket och har även kontakter utanför Tullverket med såväl företag som myndigheter.

Vid anställning genomgår du inledningsvis en grundutbildning och en tid in i din anställning får du även förmånen att gå Tullverkets interna tullrevisionsutbildning, steg 1 och steg 2.

Vi söker dig som har:


• Akademisk examen om minst 120 p eller 180 hp enligt Bolognamodellen inom områdena ekonomi, juridik, logistik, samhälls- eller statsvetenskap. Utländsk akademisk examen ska motsvara svensk standard (Intyg utfärdat av Universitets- och högskolerådet).
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.

Det är meriterande om du har:


• Akademiska meriter inom:
     o Redovisning, bokföring.
     o Logistik.
     o Juridik.
     o Företagsekonomi.
     o Statistik.
• Erfarenhet av kontroll-/granskningsarbete på myndighet eller revisionsbyrå.
• Erfarenhet av arbete med bokföring/redovisning/revision.
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering.
• Tullverkets grundutbildning uppbörd (tidigare effektiv handel).
• God kännedom om tullproceduren.
• Erfarenhet av att läsa och tolka lagstiftning.
• Erfarenhet av arbete med och analys av stora datamängder.
• Goda kunskaper i Excel och/eller andra analysverktyg.
• Erfarenhet av att leda/aktivt delta i förändringsarbete.
• Erfarenhet av arbete med kundbemötande och service.

Personliga egenskaper

Som tullrevisor arbetar du nära dina teammedlemmar. Du tycker om att lära dig av andra människor och ser samarbetet i gruppen som ett sätt att komma framåt tillsammans.

Vi söker dig som jobbar systematiskt och målmedvetet. Du har ett öga för detaljer men kan lyfta blicken för att bedöma helheten. Du har lätt för att bedöma och värdera information och föreslår lösningar på problem som uppstår.

Du tar ansvar genom att genomföra dina arbetsuppgifter och leverera utifrån överenskommelse.

Du är trygg och säker i de flesta sammanhang, har mod att säga ifrån och visar personlig mognad.

Som medarbetare i Tullverket lever du vår värdegrund som präglas av helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Vi erbjuder dig

Genom att arbeta på Tullverket bidrar du till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-06768.

Placeringsort: Göteborg.

För en godkänd ansökan måste du bifoga betyg som styrker dina studier.

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med provanställning om 6 månader. Individuell lönesättning tillämpas.

När anställningen börjar kommer du att genomgå en grundutbildning som ger dig en grundläggande kunskap om begrepp och principer inom hanteringen av import- och exportvaruflödena.

Tillträdesdag: 16 september 2024.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Åsa Nerme, 031-63 36 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin, 031-63 36 95 och för Saco-S vid Tullverket, Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 2 april 2024. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Ansök nu

Tullverket söker förundersökningsledare

Tulltjänsteman
Läs mer Mar 22
Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Tullkriminalenhet något för dig!

Tullverket har som uppdrag att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och att förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö.

Tullverket består huvudsakligen av verksamheterna kontrollavdelningen, tullkriminalavdelningen, underrättelseavdelningen samt uppbördsavdelningen och arbetet sträcker sig genom hela kedjan från underrättelse, analys och kontroll till färdig förundersökning.

Verksamhetsinriktningen är att bekämpa tullrelaterad brottslighet såsom smuggling, ekobrott och miljöbrott där insatser mot storskalig och eller organiserad brottslighet prioriteras. Verksamheten bedrivs inom ramen för utredning av brott eller genom åtgärder som ska leda till utredning av brott. Syftet är att lagföra huvudmän bakom brottslighet, minska lönsamheten av brottslig verksamhet samt påtagligt störa kriminella aktiviteter.

Enheterna är uppdelade i verksamhetsområden: spaning, utredning grova brott samt utredning mängdbrott.

Om tjänsten

Inom Tullverkets brottsbekämpning har förundersökningsledare som huvudsaklig uppgift att leda utredningar av brott av enkel beskaffenhet som ingår i Tullverkets brottskatalog. Arbetet bedrivs enskilt och du har flera ärenden på gång samtidigt som du själv ansvarar för från början till slut. I tjänsten ingår även att granska och hantera inrapporterade ärenden som ska lottas in på allmän åklagare.

Som förundersökningsledare vid Tullverkets brottsbekämpning arbetar du bl.a. med:


• Aktiv förundersökningsledning för att korta ner utredningstiden.
• Vägleda personal i samband med inrapportering av brott.
• Coacha och vägleda brottsutredarna som biträder dig i dina utredningar.
• Fatta beslut om tvångsmedel.
• Granska sammanställda förundersökningsprotokoll innan de överlämnas till allmän åklagare.

Du kommer dessutom att verka som Tullåklagare vilket innebär att du kommer utfärda strafförelägganden och föra talan i domstol avseende brott av enkel beskaffenhet där påföljden uppenbarligen är böter. Dessutom kommer du fatta beslut om förverkande.

Vi söker dig som har:


• Juristexamen.
• Genomförd och godkänd grundläggande utbildning inom Tullverkets brottsbekämpande verksamhet eller motsvarande utbildning i annan brottsbekämpande myndighet som bedöms likvärdig.
• Mycket god erfarenhet av utredningar av de brott som ingår i Tullverkets brottskatalog enligt smugglingslagen.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:


• Godkänd förundersökningsledarutbildning.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är driven, har hög integritet, gott omdöme och god människosyn. Du har ett stort intresse för förundersökningsprocessen. Helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande är avgörande för att uppfylla det som tjänsten innebär. Du har förmågan att vara tydlig i din kommunikation, såväl verbalt som i skrift och uppträder som en god representant för Tullverket både internt och externt. Du är strukturerad, noggrann och flexibel med förmåga att prioritera och anpassa dig till förändringar.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-05816

Placeringsort: Göteborg.

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Resor inrikes och utrikes kan förekomma.

Kontorsarbetstid tillämpas. Tjänsten kan innefatta obekväm arbetstid och beredskap både kvällar och helger.

Tillträdesdag: enligt överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Pehr Hagenklev, gruppchef tullkriminalenheten 031-63 38 60. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin 031-63 36 95, och för SACO-Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 31 mars. Urval och intervjuer kommer att hållas efter det. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av tf. generaltulldirektör Johan Norrman.

Ansök nu

Tullverket söker spanare, vikariat

Tulltjänsteman
Läs mer Mar 7
Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Tullkriminalenhet något för dig!

Tullverket har som uppdrag att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och att förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö.

Tullverket består huvudsakligen av verksamheterna kontrollavdelningen, tullkriminalavdelningen, underrättelseavdelningen samt uppbördsavdelningen och arbetet sträcker sig genom hela kedjan från underrättelse, analys och kontroll till färdig förundersökning.

Verksamhetsinriktningen är att bekämpa tullrelaterad brottslighet såsom smuggling, ekobrott och miljöbrott där insatser mot storskalig och eller organiserad brottslighet prioriteras. Verksamheten bedrivs inom ramen för utredning av brott eller genom åtgärder som ska leda till utredning av brott. Syftet är att lagföra huvudmän bakom brottslighet, minska lönsamheten av brottslig verksamhet samt påtagligt störa kriminella aktiviteter.

Enheterna är uppdelade i verksamhetsområden: spaning, utredning grova brott samt utredning mängdbrott.

Om tjänsten

Inom Tullverkets Tullkriminalavdelning har spanare som huvudsaklig uppgift att utföra målinriktat spaningsarbete mot storskalig smuggling och organiserad brottslighet samt att verkställa beslutade tvångsmedel. I arbetet ingår även initiala utredningsåtgärder. Personal placerad inom spaningsverksamheten är utrustad med tjänstepistol Glock för vilket utbildning krävs.

Vi söker dig som har:


• Genomförd och godkänd grundläggande utbildning inom Tullverkets brottsbekämpande verksamhet eller motsvarande utbildning i annan brottsbekämpande myndighet som bedöms likvärdig.
• Genomförd och godkänd utbildning i konflikthantering, fysiska tekniker, OC och batong.
• Genomförd och godkänd utbildning i Tullverkets tjänstepistol Glock.
• Erfarenhet av arbete inom brottsbekämpande verksamhet.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:


• Genomförd och godkänd spaningsutbildning (NPS-grund).
• Erfarenhet av målinriktad spaning vid brottsbekämpande myndighet.
• Genomförd och godkänt förarutbildning inom Tullverket (TNF) steg 1-3 eller motsvarande förarutbildning i annan brottsbekämpande myndighet som bedöms likvärdig.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är driven, flexibel, stresstålig, noggrann, har god samarbetsförmåga, hög integritet, gott omdöme och ett högt Du har förmågan att vara tydlig i din kommunikation, såväl verbalt som i skrift och uppträder som en god representant för Tullverket både internt och externt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-05817.

Placeringsort: Göteborg.

Anställningsform: vikariat t.o.m. 2025-03-31 resp. 2025-05-31.

Framförallt inrikes resor, såväl inom som utanför det geografiska ansvarsområdet, är dagligen förekommande inom uppdraget.

Skifttjänstgöring med periodplanering tillämpas.

Tillträdesdag: enligt överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Ingela Östmark, enhetschef Tullkriminalenheten Väst, 031-63 38 44. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin 031-63 36 95, och för SACO-Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 31 mars. Urval och intervjuer kommer att hållas efter det. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av tf. generaltulldirektör Johan Norrman.

Ansök nu

Tullverket söker förundersökningsledare

Tulltjänsteman
Läs mer Mar 7
Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Tullkriminalenhet något för dig!

Tullverket har som uppdrag att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och att förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö.

Tullverket består huvudsakligen av verksamheterna kontrollavdelningen, tullkriminalavdelningen, underrättelseavdelningen samt uppbördsavdelningen och arbetet sträcker sig genom hela kedjan från underrättelse, analys och kontroll till färdig förundersökning.

Verksamhetsinriktningen är att bekämpa tullrelaterad brottslighet såsom smuggling, ekobrott och miljöbrott där insatser mot storskalig och eller organiserad brottslighet prioriteras. Verksamheten bedrivs inom ramen för utredning av brott eller genom åtgärder som ska leda till utredning av brott. Syftet är att lagföra huvudmän bakom brottslighet, minska lönsamheten av brottslig verksamhet samt påtagligt störa kriminella aktiviteter.

Enheterna är uppdelade i verksamhetsområden: spaning, utredning grova brott samt utredning mängdbrott.

Om tjänsten

Inom Tullverkets brottsbekämpning har förundersökningsledare som huvudsaklig uppgift att leda utredningar av brott av enkel beskaffenhet som ingår i Tullverkets brottskatalog. Arbetet bedrivs enskilt och du har flera ärenden på gång samtidigt som du själv ansvarar för från början till slut. I tjänsten ingår även att granska och hantera inrapporterade ärenden som ska lottas in på allmän åklagare.

Som förundersökningsledare vid Tullverkets brottsbekämpning arbetar du bl.a. med:


• Aktiv förundersökningsledning för att korta ner utredningstiden.
• Vägleda personal i samband med inrapportering av brott.
• Coacha och vägleda brottsutredarna som biträder dig i dina utredningar.
• Fatta beslut om tvångsmedel.
• Granska sammanställda förundersökningsprotokoll innan de överlämnas till allmän åklagare.

Du kommer dessutom att verka som Tullåklagare vilket innebär att du kommer utfärda strafförelägganden och föra talan i domstol avseende brott av enkel beskaffenhet där påföljden uppenbarligen är böter. Dessutom kommer du fatta beslut om förverkande.

Vi söker dig som har:


• Juristexamen.
• Genomförd och godkänd grundläggande utbildning inom Tullverkets brottsbekämpande verksamhet eller motsvarande utbildning i annan brottsbekämpande myndighet som bedöms likvärdig.
• Mycket god erfarenhet av utredningar av de brott som ingår i Tullverkets brottskatalog enligt smugglingslagen.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:


• Godkänd förundersökningsledarutbildning.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är driven, har hög integritet, gott omdöme och god människosyn. Du har ett stort intresse för förundersökningsprocessen. Helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande är avgörande för att uppfylla det som tjänsten innebär. Du har förmågan att vara tydlig i din kommunikation, såväl verbalt som i skrift och uppträder som en god representant för Tullverket både internt och externt. Du är strukturerad, noggrann och flexibel med förmåga att prioritera och anpassa dig till förändringar.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-05816

Placeringsort: Göteborg.

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Resor inrikes och utrikes kan förekomma.

Kontorsarbetstid tillämpas. Tjänsten kan innefatta obekväm arbetstid och beredskap både kvällar och helger.

Tillträdesdag: enligt överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Pehr Hagenklev, gruppchef tullkriminalenheten 031-63 38 60. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin 031-63 36 95, och för SACO-Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 24 mars. Urval och intervjuer kommer att hållas efter det. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av tf. generaltulldirektör Johan Norrman.

Ansök nu

Tullverket söker handläggare till Uppbördsavdelningen

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 28
Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.

Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

Vi söker nu handläggare till uppbördsavdelningen i område väst med placeringsort Göteborg.

Om tjänsten

Arbetet som handläggare inom uppbördsavdelningen är varierande. Som handläggare kan man arbeta med tillstånd och/eller uppbördsbevakning i olika perioder. Verksamheten är till stora delar efterfrågestyrd därav finns stort behov av flexibilitet hos handläggaren att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter. Tillståndsverksamheten innebär främst att granska och utreda tillståndsansökningar men även övervakning av redan utfärdade tillstånd ingår i arbetsuppgifterna. Uppbördsbevakningen innebär bland annat kontroller av tulldeklarationer/avräkningsnotor, här säkerställer handläggaren att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna. Arbetet som handläggare innefattar mycket kontakt via våra handläggningssystem och telefon/e-post med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Vissa arbetsuppgifter omfattar även företagsbesök.

Som handläggare arbetar du självständigt, men också inom grupp.

Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.

Vi söker dig som har:


• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.

och/eller


• Relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet, samt avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande.

Du skall dessutom ha:


• God förmåga att utreda och skriva beslut eller andra handlingar.
• Grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Möjlighet till resor och övernattningar i tjänsten.

Det är meriterande om du har:


• Tullspecialist (CCS) – Yrkeshögskola.
• Akademisk examen inom relevant område.
• Erfarenhet av att självständigt tolka lagstiftning och handläggning från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av utredningsarbete.
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering, till exempel logistik, spedition och internationell handel.
• Erfarenhet med kundbemötande och service, till exempel kundkontakter.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
• Goda IT-kunskaper och erfarenhet av arbete med utveckling eller förvaltning inom IT-området.

Personliga egenskaper

Som person är du analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Du som person har social kompetens, är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och formulera beslut med god kvalitet.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och egenskaper.

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och är vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-05088.

Placeringsort: Göteborg.

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Tillträdesdag: Efter överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Kerim Metahni, 031-63 36 53. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin, 031-63 36 95 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, 031 - 63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 10 mars. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Ansök nu

Tullverket söker operativ analytiker

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Feb 20
Tullverkets underrättelseenhet Väst söker nu en operativ analytiker med inriktning uppbörd och restriktioner.


• Vill du arbeta i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle?
• Vill du vara med och göra skillnad genom att säkerställa korrekt uppbörd och stoppa inflödet av varor som hotar hälsa, miljö och säkerhet?
• Vill du jobba i en flexibel verksamhet där nytänkande premieras, med högt i tak och nära till besluten?

Tullverkets operativa verksamhet delas in i fyra avdelningar: Kontroll-, Uppbörd-, Tullkriminal- och Underrättelseavdelningen. Underrättelseavdelningen bedriver underrättelseverksamhet med leveranser till alla delar av Tullverket. Avdelningen delas in i fyra enheter med geografiskt ansvar: Syd, Väst, Öst och Nord och består också av Tullverkets selekteringscenter (TSC) samt enheten för strategisk analys och nationell desk (SAND).

Verksamheten har som mål att skapa underlag för att fastställa korrekta tullavgifter, mervärdesskatt, andra skatter och avgifter samt att säkerställa att bestämmelser om in- och utförselrestriktioner följs. Endast godkända varor skall passera vår gräns.

Om tjänsten

Som operativ analytiker med inriktningen uppbörd och restriktioner arbetar du framförallt med operativ underrättelse och ansvarar för att information inhämtas, bearbetas, analyseras och delges. Du arbetar med att analysera stora och komplexa datamängder och extraherar information ur strukturerad såväl som ostrukturerad data.

Du arbetar med att ta fram operativa underrättelseprodukter och dina analyser presenteras och kommuniceras på ett tydligt och pedagogiskt sätt, såväl skriftligen som muntligen. Mottagare av dina produkter är framförallt Tullverkets kontrollerande verksamheter inom Uppbördsavdelningen och Kontrollavdelningen.

I ditt arbete hanterar du stora mängder information och det är viktigt att göra denna tillgänglig och sökbar. Du bidrar till lösningar som hjälper organisationen att förstå och agera utifrån sin egna data och för att skapa direkt värde.

I den operativa underrättelseverksamheten finns behov av en välfungerande dialog och nära samarbete med andra funktioner inom Tullverket. Vi samverkar också med andra myndigheter och externa aktörer såväl nationellt som internationellt.

Verksamheten är mångfasetterad vilket ställer höga krav på flexibilitet. Myndigheten är i ständig utveckling och förändring, vilket påverkar vardagen. Det innebär att du också deltar i utvecklingsarbete med fokus på operativ verksamhet.

Som medarbetare i Tullverket är det viktigt att du är professionell och arbetar enligt våra värdeord; helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.

Vi söker dig som har:


• Akademisk utbildning inom t ex statiskt eller dataanalys eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
• Erfarenhet av att arbeta med olika datakällor och analysera stora datamängder.
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel.
• Svenskt körkort, lägst klass B.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av arbete som analytiker vid statlig myndighet eller annan erfarenhet vilken arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Tullkunskap; tullprocedur, tullvärde, klassificering, ursprung.
• Erfarenhet eller utbildning inom underrättelsearbete och hypotesprövning.
• Erfarenhet av kravställning inom data- och analysområdet.
• Goda kunskaper och erfarenheter i Power BI eller motsvarande verktyg.
• Goda kunskaper och erfarenheter i iBase, Analyst´s Notebook eller andra informationssystem.
• Erfarenhet av nationell operativ samverkan med andra myndigheter.
• Erfarenhet av internationellt arbete.

Personliga egenskaper


• Systematiskt arbetssätt
Du har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt; väljer med omsorg, och har öga för detaljer; genomför och levererar med resultat utifrån överenskommelse.
• Problemlösning
Du förstår snabbt problem och uppgifter; löser problem på ett kreativt och relevant sätt; kommer med uppfinningsrika lösningar.
• Samarbete
Du uppskattar en god stämning i gruppen; är hänsynsfull, samarbetsvillig, kommunikativ, öppen och lyhörd.
• Självständighet
Du arbetar självständigt; är initiativrik och ansvarstagande; litar på din egen förmåga.
• Stresstolerans
Du är uthållig och kan arbeta under press; uppvisar en hög grad av stresstålighet, och är effektiv i tidspressade situationer.
• Handlingskraft
Du följer organisationens regler och procedurer; verkställer planer med engagemang och beslutsamhet; uppnår resultat med hög kvalitet och tar initiativ när det behövs.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och flera olika personalförmåner, som bland annat friskvårdsbidrag.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-04300.

Placeringsort: Göteborg.

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverkets är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Ulrika Berndtsson, 031-63 39 03 och Maria Lagunas, 031-64 48 35. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST är Tommy Göthlin, 031-63 36 95 och för Saco-S Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 10 mars. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Ansök nu