Göteborg: Ekonom till regionkontoret Medborgarskolan Väst

Hitta ansökningsinfo om jobbet Ekonom till regionkontoret Medborgarskolan Väst i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2023-10-16 // Varaktighet: Heltid

Medborgarskolan är ett av tio studieförbund. Vi är en ideell förening utan eget vinstintresse. Medborgarskolan består av ett förbundskansli och sex regioner, som alla är egna juridiska enheter. Vi vilar på en humanistisk värdegrund som verkar för att stärka och utveckla demokratin. Ungefär en miljon människor deltar varje år i Medborgarskolans verksamhet. Vi finns över hela landet och vår verksamhet är öppen för alla. Vi vill stimulera till kunskapssökande, eget skapande och samhällsengagemang. Vi förenar lustfyllt lärande med höga krav på kvalitet och kompetens.


Medborgarskolan Region Väst omfattar Västra Götaland och Halland. Våra verksamheter är alla viktiga samhällsåtaganden och våra hållbarhetslöften är att vi ska utgå från samhällets behov, vara en schysst organisation och inspirera vår omvärld. Vi bedriver förutom folkbildning (såsom kursverksamhet och föreningssamarbeten) även uppdragsverksamhet (till exempel tjänster som matchning mot jobb och arbetsträning) och förskolor/grundskola. Vi har ca 200 anställda och omsätter ca 200 miljoner kronor. På regionkontoret finns regionchef, regionala funktioner som ekonomi, IT, kvalitet och miljö, marknad och kommunikation samt regional vaktmästare.

Ekonom till regionkontoret Medborgarskolan Väst
Vill du vara en nyckelspelare i att hantera och optimera ekonomiska resurser? Då har vi den perfekta utmaningen för dig! Vi söker efter en skicklig och engagerad ekonom som är redo att bidra till vår organisations framgång genom att säkerställa en sund ekonomisk grund. Vi erbjuder dig ett socialt och stimulerande arbete i ett öppet och dynamiskt klimat, där ditt arbete bidrar till att främja lärande för de minsta till de äldsta medborgarna.

För att trivas i rollen ser vi att du är strukturerad, analytisk och noggrann med siffror. Du är driven och ansvarsfull och vill ta ägandeskap för ditt arbete. Du ser lösningar snarare än problem tack vare din initiativrika sida. Du är flexibel, lyhörd och nyfiken, har god förmåga att samverka och arbeta i team samt att skapa förtroende och bygga relationer både internt och externt. Du är pedagogisk i ditt sätt att presentera ekonomisk information. Du trivs i en roll med både strategiskt och operativt arbete.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

• Löpande arbete med processerna i bokslut, budget och prognos
• Leverantörsreskontra
• Ekonomisk analys och rapportering inom organisationen
• Projektuppföljning och projektredovisning
• Delta i utveckling av ekonomiprocesserna i regionen
• Tätt samarbete med ekonomichef samt stöd till chefer och verksamhet för att säkerställa rättvisa finansiella beslut
• Nära kontakt med Medborgarskolans centrala redovisningscentral
• Kontakt med bank och andra samarbetspartners

Kvalifikationer och erfarenheter

• Högskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom ekonomi/redovisning
• Minst tre års yrkeserfarenhet som ekonom i organisation av motsvarande storlek
• Helhetsperspektiv och hög förmåga att hantera en komplex ekonomi med olika verksamhetstyper och finansieringsmodeller
• God analytisk och kommunikativ förmåga
• Förmåga att arbeta strukturerat, analytiskt och noggrant med siffror
• Goda kunskaper i svenska och engelska
• Intresse för IT och mycket goda kunskaper i Excel

Varför Medborgarskolan?
På Medborgarskolan erbjuder vi dig en arbetsplats som tillämpar ett tillitsorienterat ledarskap baserat på självledarskap och delaktighet. Vår vision ”att skapa mod och möjligheter för alla människor” gäller även internt i organisationen. Vi har en öppen, välkomnande och engagerande miljö.

Det är viktigt att du delar Medborgarskolans värdegrund, läs mer på medborgarskolan.se/om-medborgarskolan

Övrigt
Anställningen är på heltid (100 %) och föregås av sex månaders provanställning. Inför nyanställning begär vi utdrag ur belastningsregistret.

Medborgarskolan är medlem i FREMIA och har tecknat kollektivavtal med Unionen och Akademikerförbunden.

Arbetet utförs främst på plats på regionkontoret på Haga Östergata 12 i Göteborg. Vi tillämpar flextid.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta ekonomichef Anela Cmajcanin på 031-710 08 92 eller anela.cmajcanin@medborgarskolan.se.

Urval och intervjuer sker löpande, så det är bra om du skickar in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 10 november 2023.

Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Redovisningsekonom

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Redovisningsekonom.

Redovisningsekonom till Carasent

Läs mer Mar 11
Om rollen

Carasent är ett tillväxtorienterat SaaS-bolag inom healthtech som är noterat på Oslobörsen med missionen att öka effektiviteten och kvalitén inom vården. I din roll som Redovisningsekonom hos oss kommer du att jobba tillsammans med samtliga bolag inom koncernen.

Utöver bokföring, kommer du i din roll att löpande vara med och driva utvecklingen samt effektiviseringen av redovisningsfunktionens processer och rutiner. Du kommer vara en del av ett heltäckande ekonomiteam som är drivna och verksamhetsnära samt som drivs av utveckling och samarbete. Du kommer utgå från vårt kontor i Göteborg och rapportera direkt till CFO.

Du kommer bland annat jobba med

- Månads-, kvartals- samt årsbokslut

- Avstämning av konton samt kund och levreskontra

- Moms och skattedeklarationer

- Hålla i kontakten med revisorer, myndigheter och banker

- Inter-Company avstämningar

- Myndighetsrapportering och ta fram statistik

- Lönehantering

- Att utveckla rutiner och processer för din funktion

För att lyckas i den här rollen tror vi att du



Är van att jobba strukturerat med tydliga deadlines och har ett strakt öga för detaljer. Vi tror samtidigt att du har en förmåga att vara lösningsorienterad, är van att planera och prioritera ditt eget arbete samt att du har ett flexibelt förhållningsätt. Detta i kombination med din goda analytiska förmåga gör att du är riktigt vass på att jobba proaktivt och är snabb på att identifiera och lösa problem.

Du har dessutom

- En examen i Business Administration & Economics eller motsvarande

- Minst 5 års erfarenhet i en liknande roll och ett driv att bygga en karriär inom redovisning

- Erfarenhet av bokslutsprocedurer enligt både IFRS och GAAP

- Goda kunskaper inom MS Office verktyg, främst Excel.

Vad kan du förvänta dig

Flexibiliteten hos ett hybridkontor: Vi tycker att balansen mellan personliga kontakter och distansarbete är viktig. Vi tror att det främjar en miljö som respekterar både samarbete och individuellt välbefinnande.

Personlig utveckling och aktiviteter: Förvänta dig många engagerande aktiviteter - från triviakvällar till workshops, festliga firanden och lagaktiviteter - som främjar en kultur som prioriterar samarbete.

En ständigt utvecklande resa: Möjligheten att jobba i en koncern som förbättrar vårt samhälle genom ökad kvalité och effektivitet inom vården. Vi är dessutom ett snabbt, tillväxtorienterat SaaS-bolag som ständigt strävar efter framsteg. Vi tror att du behöver trivas i den miljön för att bli framgångsrik i din roll.

- 2 friskvårdstimmar per vecka

- Friskvårdsbidrag 3800 SEK

- 30 dagar semester + 2 extra lediga dagar per år

- Carasent Growth days med fokus på personlig utveckling

- Personalråd som annordnar gemensamma aktiviteter som Afterworks, Staffetvarvet samt jul- och sommarfetster m.m

- Privat sjukvårdsförsäkring

- Kollektivavtal

Är det dig vi beskrivit ovan?

Då är du varmt välkommen med din ansökan redan idag. Ta chansen att göra en verklig inverkan med oss på Carasent ASA - tillsammans kan vi forma framtidens vård. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen ligger uppe till tjänsten är tillsatt.

Innan anställning kan bli aktuell kommer en bakgrundskontroll att genomföras. Vi använder bakgrundskontroller från SRI. Vid frågor som rör rollen kontakta gärna anna.holmen@carasent.com

Om Carasent

Vi på Carasent har en passion för att förbättra effektiviteten och kvaliteten inom vården. Vår mission är tydlig: genom att erbjuda expertis och digitala lösningar strävar vi efter att förenkla administrativa processer och ge våra kunder tillgång till den data de behöver för att bedriva systematiskt kvalitetsarbete.

Med en imponerande produktportfölj som inkluderar journalsystem och värdeskapande tilläggstjänster, är vi stolta över att erbjuda innovativa verktyg som gör verklig skillnad för vårdpersonal och patienter. Våra kärnsystem - Webdoc, Metodika, Medrave, HPI, Ad Curis och Ad Opus - är ledande på sina respektive marknader, vilket vittnar om den höga kvalitet och det förtroende de åtnjuter.

Carasent är inte bara ett företag - det är en gemenskap av dedikerade individer som delar en vision om att förändra hälso- och sjukvården till det bättre. Vi är ett börsnoterat företag med huvudkontor i den vackra staden Göteborg, Sverige, och vi är stolta över vår nordiska arv och globala räckvidd.

Ansök nu

Senior Accountant till Metenova

Läs mer Feb 13
Till Metenova, ett bolag som genomsyras av innovation, engagemang och samarbete, söker vi en Senior Accountant. Metenova är en ledande internationell innovatör och tillverkare av magnetblandare för läkemedels- och bioteknikanvändning med huvudkontor i Mölndal.

Som Senior Accountant på Metenova har du möjlighet att arbeta i en internationell koncern med en lokal och entreprenöriell anda. Du ingår i ett lokalt ekonomiteam om tre personer där ditt bidrag blir viktigt. Utöver det har du också en nära dialog med Repligens, Metenovas ägare, internationella ekonomiteam. Kulturen är varm, nyfiken och fokus på att lyckas tillsammans är stort.

Vi ser fram emot din ansökan!



Om rollen

Rollen som Senior Accountant innebär att, tillsammans med Finance Manager, ansvara för bolagets redovisning och rapportering. Du kommer att arbeta brett med tonvikt på löpande redovisning, månads- och årsbokslut inklusive rapportering. Rollen rapporterar till Finance Manager och innebär personalansvar för teamets ekonomiassistent.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Löpande redovisning, avstämningsarbete och kvalitetssäkring av bokföring

- Upprätta bokslut (månads- och årsbokslut) samt vara behjälplig i arbetet med framtagande av årsredovisning

- Intern och extern rapportering

- Aktivt arbeta med processutveckling och förbättring av rutiner inom redovisningen samt systemutveckling

- Bistå i revisionsprocessen

Vem söker vi?

Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi/redovisning och minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet från yrket. Du har mycket goda kunskaper inom svenska redovisnings- och skatteregler samt erfarenhet av intern och extern rapportering. Utöver det ser vi det som mycket meriterande med erfarenhet från en internationell miljö. Då Metenova ägs av amerikanska Repligen ser vi det också som meriterande om du har sett delar av eller arbetat med US GAAP samt en noterad miljö. Vidare känner du dig bekväm med och talar samt skriver svenska och engelska obehindrat. Det är positivt med ett systemintresse samt att vi utgår från en stor vana att arbeta i Excell. Metenova arbetar primärt i Pyramid samt till viss del SAP, varför erfarenhet av dessa system är meriterande.

Som person är du lugn och stabil och har ett naturligt sinne för noggrannhet. Du är prestigelös och positiv och trivs i sammanhang av utveckling och förändring. Det är viktigt att du kan arbeta såväl självständigt som i team och du trivs med att ta eget ansvar. Struktur kommer naturligt för dig och du har en hög analytisk förmåga.



Om Metenova

Metenova, a part of Repligen Corporation, is a leading innovator and manufacturer of magnetic mixers for pharmaceutical and biotechnology use. Our journey began in 2009, driven by the aspiration to provide products and services that enable reliable and sustainable healthcare. By providing state-of-the-art technology for aseptic and sterile mixing applications, we strive to contribute to the advancement of the industry. As a subsidiary of Repligen Corporation, we operate on a global scale within the bioprocessing sector, with offices in Sweden and the US. Read more at Metenova.com

Har vi väckt ditt intresse?

I den här rekryteringen samarbetar Metenova med SEVR Finance Recruitment. Urval och intervjuer sker löpande så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor eller funderingar gällande rekryteringsprocessen eller kring tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Elin Lindén på telefon 0721-74 66 75 eller via elin.linden@sevr.se alternativt Anna Klimenko på telefon 0793-34 13 37 eller via anna.klimenko@sevr.se.



Varmt välkommen med din ansökan!



Ansök via www.sevr.se (http://www.sevr.se) Vi tar inte emot ansökningar via mail.

Ansök nu

Redovisningsekonom

Läs mer Jan 16
Power Tech Sweden AB erbjuder kompletta leveranser av styrsystem, strömförsörjning och skåpkonstruktion baserat på egen teknik. De främsta kunderna finns inom varvs- och fartygsindustrin, där vi också samarbetar tätt tillsammans med flera systerbolag i koncernen. De senaste åren har Power Tech elektrifierat båtar, utvecklat energilagringssystem samt utvecklat och producerat en rad andra applikationer för att bidra till en mer miljövänlig värld.

Vi söker nu en vikarie under föräldraledighet till vår ekonomiavdelning med omgående tillträde. Vikariatet sträcker sig t.o.m. 2025-09-30 och för rätt person finns även goda möjligheter till fortsatt anställning efter avslutat vikariat.

Då bolaget är inne i en förändringsfas krävs det att du är självgående och trygg med att arbeta i pågående förändring. Omständigheterna medför också stora möjligheter att tillsammans med koncernens CFO påverka hur arbetet i ekonomifunktionen ska utformas och bedrivas framåt. Bolagets ekonomiavdelning består i utgångsläget bara av en person och du är således ansvarig för hela processen, från fakturahantering till sammanställning av årsredovisning och allt där emellan. Självklart är du dock inte ensam - du kommer att ha dagligt och nära samarbete med våra projektadministratörer och stöttning från CFO samt ekonomikollegor på systerbolag i koncernen.

**

Tjänsten är väldigt bred och varierad och ger dig möjligheten att vara delaktig i och få insyn i verksamhetens alla delar. Dina arbetsuppgifter kommer omfatta helheten inom redovisning med allt från registrering av leverantörsfakturor till arbete med bolagets årsredovisning. Verksamheten är projektstyrd vilket innebär ett stort fokus på uppföljning och värdering av projekt. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat löpande bokföring och reskontran, kontoavstämningar, lager, bokslut och resultatanalys, rapportering, årsredovisning samt deklarationer, skatt & moms. Även försäkringsfrågor, intrastat, budgetarbete och prognoser ingår i rollen. Du har kontakt med revisorer, bank, försäkringsbolag och myndigheter.

När det kommer till årsredovisning och bolagsdeklaration samarbetar vi med externa konsulter och har också en nära dialog med våra revisorer. Budget- & prognosarbete görs tillsammans med CFO.

Vi arbetar i affärssystemet Visma Business och tidigare erfarenheter från detta system är meriterande, liksom goda kunskaper i Excel. Att ha god förståelse för digitala arbetssätt och en öppen attityd till att ta till sig nya arbetssätt och verktyg som exempelvis Power BI och Kundfart, ett egenutvecklat system för projekt och verksamhetsuppföljning, är en nödvändighet.

Du kommer arbeta med frihet under ansvar och bör trivas med att styra och prioritera ditt eget arbete på ett strukturerat sätt. Du tar egna initiativ och beslut samt har god analytisk förmåga och kan kritiskt granska och bedöma siffror och resultat. Som person är du noggrann, självgående och driven och du trivs i en miljö där du får möjlighet att prova nya processer. Du trivs i en roll med möjlighet att påverka och forma arbetet - både självständigt och i dialog med andra.

Vi tror också att du;

- har en högskoleutbildning alternativt yrkeshögskoleutbildning med inriktning redovisning/ekonomi.

- har god erfarenhet av redovisning och känner dig trygg i arbetsuppgifterna och med självständigt arbete

- är trygg i löpande redovisning, moms- och arbetsgivardeklarationer samt övriga månatliga rutiner.

Att kommunicera på svenska fungerar för det mesta väl, men då vi också har både kunder & leverantörer över hela världen är det nödvändigt att kunna både skriva och tala engelska obehindrat. Du rapporterar till VD och arbetar nära med koncernens CFO.

Tjänsten är på heltid med start så snart som möjligt. Arbetsplatsen är belägen i västra Göteborg, i fina lokaler bland trevliga & engagerade kollegor och med närhet till kommunikationer och service.

Utvecklingsmöjligheterna hos Power Tech är stora, och vi erbjuder en härlig arbetsmiljö med glädje, prestation och humor i fokus. Power Tech är en växande organisation med stora möjligheter - och utmaningar. Hos oss är det högt i tak och du kommer befinna dig på en arbetsplats som är prestigelös med en stor dos av frihet under ansvar.

ÖVRIG INFORMATION

Start: Efter överenskommelse gärna så snart som möjligt

Plats: Västra Göteborg

Anställningsform: Detta uppdrag är ett konsultuppdrag fram till 2025-09-30. Du kommer att få en tillsvidareanställning hos A-hub som möjliggör din fortsatt utveckling inom ekonomi.

Vänligen kontakta maja@a-hub.se för vidare frågor kring tjänsten!

Hoppas att vi har fångat ditt intresse!

Vi rekryterar löpande i processen - så tveka inte på att söka!

Ansök nu

Erfaren redovisningsekonom till Awardit

Läs mer Apr 10
Tillsammans med Awardit söker vi nu en erfaren redovisningsekonom. Rollen lämpar sig för dig som är bekväm med en bredd av uppgifter samt ett helhetsansvar för redovisningsflödet, inkluderat bokslut och årsredovisning. Du trivs i en föränderlig miljö där det finns goda möjligheter till effektivisering och utveckling. Här blir du del av en lättsam, öppen och entreprenöriell kultur.

Du kommer att utgå från kontoret i Göteborg där det finns flera kollegor i liknande eller andra ekonomirelaterade roller. Initialt under introduktion-/överlämningsperioden kommer du att spendera 2-3 dagar i veckan i Köpenhamn, Danmark. Detta på grund av att moderbolaget, åt de bolag som du sköter redovisningen för, ligger i Danmark.

Detta är en rekrytering där du blir anställd direkt på Awardit.

Om Awardit
Awardit är en ledande operatör av kundklubbar, lojalitetsprogram, säljmotivationsprogram, digitala poängvalutor och poängshoppar, inriktad mot B2B- och B2C-kunder och är det största företaget och plattformen i Norden i branschen, med en framväxande marknadsledande position i DACH-regionen. Awardit erbjuder kompletta ekosystem av lojalitets- och presentkortslösningar som hjälper företag och organisationer att uppnå försäljningsmål och förbättrad lönsamhet genom ökad kundlojalitet och medarbetarmotivation. Awardit erbjuder även partnerskap och analyser för att optimera företagets affärsresultat. Med Awardit kan företag skapa engagemang och lojalitet hos sina intressenter. 

Läs mer på Awardits hemsida.

Om tjänsten
Som redovisningsekonom får du ett helhetsansvar för två av de svenska bolagen inom Awarditkoncernen. Moderbolaget för dessa bolag ligger i Danmark där du kommer ha ett nära samarbete med dess Senior Business Partner. Du förväntas arbeta med stor proaktivitet och en ständig vilja att förbättra och effektivisera rutiner och processer. Tyngdpunkten i rollen kommer således ligga vid utveckling, snarare än förvaltning.

Dina huvudsakliga ansvarsområden blir följande:

Löpande bokföring (exempelvis registrering av transaktioner, utföra betalningar, kontoavstämningar)
Månadsbokslut inklusive intercompany avstämningar
Rapportera/deklarera moms för dina enheter
Uppdatera/underhålla masterdata (exempelvis inköpsordrar, kund- och leverantörsregister)
Årsredovisning och inkomstdeklaration


Du kommer primärt att arbeta i Uniconta (ERP) samt Excel.

Vi söker dig som
Har en eftergymnasial utbildning, gärna med inriktning mot redovisning
Har minst 3 års erfarenhet av självständigt arbete med redovisning (inkluderat att självständigt ha utför bokslut)
Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift (fördelaktigt om du även förstår danska)
Goda kunskaper i Excel samt god erfarenhet att arbeta i olika ERP-system


För att lyckas i rollen som redovisningsekonom ser vi att du är en initiativtagande person med stark förmåga att skapa struktur, ordning och reda. Du drivs av att förbättra, effektivisera och hitta hållbara arbetssätt. Med det sagt trivs du i en föränderlig miljö. Vidare är du en person med stark samarbetsförmåga. Du kommunicera med tydlighet, är lyhörd samt anpassningsbar till din omgivning. Då rollen är bred är du prestigelös och uppskattar en variation i dina arbetsuppgifter.

Om anställningen
Detta är en rekrytering där du blir anställd direkt på Awardit med en inledande provanställning.

Omfattning: Heltid
Start: Snarast möjligt/enligt överenskommelse med hänsyn till uppsägningstid
Placering: Göteborg (med regelbundna veckovisa resor till Danmark under introduktion/överlämning)


Ansök genom att klicka på länken nedan. Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen.

Om OIO
Vår passion är att hjälpa dig till rätt roll och arbetsplats. Vi är samtidigt medvetna om att du är kräsen och väljer med omsorg inför nästa karriärsteg, det skulle vi också göra. Därför arbetar vi dedikerat i rekryteringsprocessen för att lära känna dig och dina ambitioner. Vi tror nämligen att människor på rätt plats har större chans att nå sin fulla potential. Genom schyssta, okrångliga anställningsvillkor samt ett närvarande ledarskap arbetar vi därefter aktivt med ditt engagemang och din utveckling. På så vis strävar vi efter att bli en självklar karriärpartner för dig. We are as picky as you are.

Ansök nu

Interim redovisningsekonom för kunds räkning

Läs mer Dec 25
Vi söker en interim redovisningsekonom för kunds räkning. Kunden behöver stöd i löpande redovisning och lönehantering. Start i början av februari.

Låter det intressant? Sänd in din CV så återkommer vi till dig med mer information efter den 2 januari.

För frågor kontakta Patrik Petersson patrik.petersson@pspartner.se.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Studieförbundet Medborgarskolan

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Studieförbundet Medborgarskolan .

Arbetslagsledare/förskollärare Franska förskolan

Lärare i förskola/Förskollärare
Läs mer Nov 3
Franska förskolan söker arbetslagsledare
Medborgarskolan Region Väst är huvudman för sex förskolor från Laholm i söder till Stora Höga i norr. Förskolorna befinner sig i en spännande fas där vi utvecklas och förändras för framtiden. Vi har höga ambitioner och söker nu dig som vill vara med på vår fortsatta utvecklingsresa och forma morgondagens förskola. Kanske är det du?


Arbetsuppgifter

Uppdraget som arbetslagsledare samordnar du det pedagogiska arbetet för avdelningen som samverkar med förskolans och övriga förskolors arbetslagsledare och avdelningar. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för undervisningen inom utbildningen och att driva det pedagogiska arbetet framåt. Ansvaret innebär att tillsammans med kollegorna arbeta systematiskt enligt förbättringshjulet och bidra till nya idéer och lärande för barn och vuxna. Tillsammans med dina kollegor utvecklar du arbetssätt och strukturer samt har en aktiv roll i det systematiska kvalitetsarbetet. att skapa lika möjligheter för alla att uppnå läroplanens målsättningar.

Förskolan har en profil som inriktar sig på det franska språket vilket betyder att barnen får tillgång till både det svenska och det franska språket inom utbildningen.

Det pedagogiska arbetet inom Medborgarskolans förskolor utgår från ett tillitsbaserat arbetssätt som har sitt fokus i ett relationellt perspektiv. Arbetet drivs i linje med Medborgarskolans kärnvärden: individen i centrum, utveckling i samverkan, ömsesidig respekt och kunskapens egenvärde. Du bidrar tillsammans med dina kollegor till både din egen och andras professionsutveckling.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har förskollärarlegitimation samt erfarenhet av pedagogiskt arbete inom förskola. Kunskaper i franska språket är meriterande, dock inget krav.

För att lyckas i rollen ser vi att du är lyhörd med god samarbetsförmåga samt stor pedagogisk insikt. Du är engagerad, tydlig och tillför entusiasm, lust och glädje i arbetet.

Du kan självständigt planera ditt arbete och anpassar dig till nya omständigheter. Arbetet som förskollärare är mycket varierande och sker i en miljö där förutsättningar ständigt förändras, vilket innebär att flexibilitet är en förutsättning.

Vid rekryteringen till förskollärare inom Medborgarskolan läggs stor vikt vid personliga egenskaper. Bland dessa ser vi att du besitter följande kompetenser:


• Helhetssyn: Du ser till hela verksamhetens behov och agerar utifrån detta i beslut och handling.
• Relationell: Du gillar samtal som modell för utveckling och ser det kollegiala lärandet som grunden i förskolans verksamhet. Du uppskattar det genuina mötet både med barn, medarbetare och vårdnadshavare.
• Tydlig: Du kommunicerar på ett tydligt sätt samt säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna på olika roller är klara. Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift.
• God samarbetsförmåga: Du gillar att samarbeta med kollegor. Med hjälp av lyhördhet och följsamhet kommunicerar du med dina kollegor samt hanterar eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
• Utvecklingsförmåga: Du söker kontinuerligt nya lösningar och vill förbättra verksamheten och den egna kompetensen. Detta innebär även att utveckla, tillämpa och dela med sig av idéer, kunskap och kompetens för att förbättra sina egna och andras insatser.
• Mål- och resultatorienterad: Du arbetar mot uppställda mål, har fokus på resultatet samt bidrar till en ekonomiskt hållbar verksamhet.

Övrigt

Hos oss blir du en del i ett team, vilket innebär att det finns möjlighet till kollegialt lärande för alla. Alla förskolor inom organisationen arbetar utifrån ett relationellt perspektiv. Vi tror på genuina möten och följsamhet inom undervisningen. Tack vare vår storlek har vi möjlighet att satsa på föreläsningar och andra fortbildningsinsatser.

Organisationen är ansluten till kollektivavtal via Fremia. Hos oss får du friskvårdsbidrag om 2500 kronor/år samt möjlighet att delta på kurser inom organisationen.

Intervjuer sker löpande och sista ansökningsdag är 30/11.

Har du frågor eller funderingar, hör av dig till viveka.liden@medborgarskolan.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Relationell biträdande rektor till Franska förskolan

Biträdande förskolechef
Läs mer Okt 8
Medborgarskolan finns över hela landet och våra kurser och kulturaktiviteter engagerar varje år närmare en miljon deltagare. Vår verksamhet är öppen för alla. Vår ambition är att stimulera till kunskapssökande, eget skapande och samhällsengagemang. Vi förenar trivsamma lärandeformer med höga krav på kvalitet och kompetens.

Medborgarskolan Region Väst, med regionkontor i Göteborg, omfattar Västra Götaland och Halland och har över 45 verksamhetslokaler runtom i regionen. Vi är en ideell förening som förutom traditionell folkbildning även bedriver skolverksamhet, företagsutbildningar samt verksamhet inom arbetsmarknadsområdet. Medborgarskolan Region Väst omsätter ca 185 mkr och har ca 200 anställda.
Medborgarskolan Region Väst är huvudman för sex förskolor från Laholm i söder till Stora Höga i norr. Förskolorna befinner sig i en spännande fas där vi utvecklas och förändras för framtiden. Vi har höga ambitioner och söker nu dig som vill vara med och forma morgondagens förskolor. Vi söker en biträdande rektor som vill vara med på vår fortsatta utvecklingsresa för verksamheten med ansvar för Franska förskolan. Franska förskolan är en framstående förskola med fransk profil i Göteborgs hjärta. Vi befinner oss i en fas av dynamisk tillväxt och innovation, med målet att förbereda barnen för en global framtid

 Arbetsuppgifter

Uppdraget som biträdande rektor innebär att tillsammans med rektor självständigt i dagsläget ansvara för Franska förskolan, leda det pedagogiska arbetet samt ansvara för det operativa arbetet med personal och verksamhetsfrågor. Personalansvaret innefattar bland annat medarbetar- och lönesamtal, rehabilitering samt rekrytering. Tillsammans med rektor utvecklar du arbetssätt och strukturer samt har en aktiv roll i det systematiska kvalitetsarbetet. Vid rektors frånvaro är du ställföreträdande. Arbetet syftar till att tillsammans med rektor och medarbetare utveckla det pedagogiska arbetet för att skapa lika möjligheter för alla att uppnå läroplanens målsättningar. I ditt arbete har du tillgång till flera stödfunktioner såsom HR, controller/ekonomi, IT, administratör, skolchef med flera.

Då vi ser det som positivt att biträdande rektor har god kännedom om verksamheten kommer en del av tjänsten vara förlagd som barngruppsarbete. Detta ger förutsättningar att arbeta som en god förebild och skapa förståelse för allas roller.

Ledarskapet inom Medborgarskolans förskolor utgår från ett tillitsbaserat ledarskap som har sitt fokus i ett relationellt perspektiv. Arbetet drivs i linje med Medborgarskolans kärnvärden: individen i centrum, kunskapens egenvärde, utveckling i samverkan och ömsesidig respekt. Du bidrar tillsammans med dina kollegor till både din egen och andras professionsutveckling

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som är lyhörd med god samarbetsförmåga samt med stor pedagogisk insikt. Du är engagerad, tydlig och tillför entusiasm, lust och glädje i arbetet. Du kan självständigt planera ditt arbete och du är flexibel för förändringar och anpassar dig till nya omständigheter. Du har pedagogisk högskoleexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt erfarenhet av pedagogiskt arbete inom förskola.

Arbetet som biträdande rektor är mycket varierande och sker i en miljö där förutsättningar ständigt förändras vilket innebär att flexibilitet är en förutsättning för att lyckas i rollen.

Det är av yttersta vikt att du behärskar både det franska och svenska språket. Din erfarenhet från förskoleverksamhet, kombinerat med din passion för pedagogik, gör dig till en ideal kandidat.

Vid rekryteringen till biträdande rektor läggs stor vikt vid personliga egenskaper, bland dessa ser vi att du besitter följande kompetenser:

Helhetssyn: Du ser till hela verksamhetens behov och agerar utifrån detta i beslut och handling.

Relationell: Du gillar samtal som modell för utveckling och ser det kollegiala lärandet som grunden i förskolans verksamhet. Du uppskattar det genuina mötet både med barn, medarbetare och vårdnadshavare.

Tydlig: Du kommunicerar på ett tydligt sätt samt säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna på olika roller är klara. Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift.

God samarbetsförmåga: Du gillar att samarbeta med kollegor. Du kommunicerar med dina medarbetare med lyhördhet samt hanterar eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.

Utvecklingsförmåga: Du söker kontinuerligt nya lösningar och vill förbättra verksamheten och den egna kompetensen. Detta innebär även att utveckla, tillämpa och dela med sig av idéer, kunskap och kompetens för att förbättra sina egna och andras insatser.

Mål och resultatorienterad: Du arbetar mot uppställda mål, har fokus på resultatet samt bidrar till en ekonomisk hållbar verksamhet

Med god resursplanering samt ett tillitsbaserat och närvarande ledarskap lägger du grunden för en stabil verksamhet. Som biträdande rektor planerar du bemanningen så att rätt person är på rätt plats i rätt tid. Du har medarbetaransvar och håller i medarbetar- och lönesamtal samt medverkar vid rekrytering och rehabilitering av personal. Du bistår även rektor med planering, utveckling och uppföljning av förskolornas verksamhet.

Övrigt

Hos oss blir du en del i ett team vilket innebär att det finns möjlighet till kollegialt lärande för alla. Då biträdande rektorsrollen är relativt ny inom Medborgarskolans förskolor finns goda förutsättningar att vara med och utveckla rollen tillsammans med rektor, skolchef samt övriga biträdande rektorer.

Organisationen är ansluten till kollektivavtal via Fremia. Hos oss får du friskvårdsbidrag om 2 500 kronor/år samt möjlighet att delta på kurser inom organisationen.

 

Sista ansökningsdag: 15 november 2023. Intervjuer sker dock löpande så ansök gärna snarast möjligt!

 

Tillträde: 15 februari 2023 eller enligt överenskommelse.

 

Har du frågor eller funderingar, hör av dig till sara.engelbrecht@medborgarskolan.se. Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Förskollärare till Franska förskolan

Lärare i förskola/Förskollärare
Läs mer Sep 8
Förskollärare till Franska förskolan

Medborgarskolan Region Väst är huvudman för sex förskolor från Laholm i söder till Stora Höga i norr. Förskolorna befinner sig i en spännande fas där vi utvecklas och förändras för framtiden. Vi har höga ambitioner och söker nu dig som vill vara med på vår fortsatta utvecklingsresa och forma morgondagens förskola. Kanske är det du?

Arbetsuppgifter

Uppdraget som förskollärare på Franska förskolan innebär att tillsammans med dina kollegor ansvara för undervisningen inom utbildningen och driva det pedagogiska arbetet framåt. Ansvaret innebär att tillsammans med kollegorna arbeta systematiskt enligt förbättringshjulet och bidra till nya idéer och lärande för barn och vuxna. Tillsammans med dina kollegor utvecklar du arbetssätt och strukturer samt har en aktiv roll i det systematiska kvalitetsarbetet. Arbetet syftar till att utveckla det pedagogiska arbetet för att skapa lika möjligheter för alla att uppnå läroplanens målsättningar.

Förskolan har en profil som inriktar sig på det franska språket vilket betyder att barnen får tillgång till både det svenska och det franska språket inom utbildningen.

Det pedagogiska arbetet inom Medborgarskolans förskolor utgår från ett tillitsbaserat arbetssätt som har sitt fokus i ett relationellt perspektiv. Arbetet drivs i linje med Medborgarskolans kärnvärden: individen i centrum, utveckling i samverkan, ömsesidig respekt och kunskapens egenvärde. Du bidrar tillsammans med dina kollegor till både din egen och andras professionsutveckling.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har förskollärarlegitimation samt erfarenhet av pedagogiskt arbete inom förskola. Kunskaper i franska språket är meriterande, dock inget krav.

För att lyckas i rollen ser vi att du är lyhörd med god samarbetsförmåga samt stor pedagogisk insikt. Du är engagerad, tydlig och tillför entusiasm, lust och glädje i arbetet.

Du kan självständigt planera ditt arbete och anpassar dig till nya omständigheter. Arbetet som förskollärare är mycket varierande och sker i en miljö där förutsättningar ständigt förändras, vilket innebär att flexibilitet är en förutsättning.

Vid rekryteringen till förskollärare inom Medborgarskolan läggs stor vikt vid personliga egenskaper. Bland dessa ser vi att du besitter följande kompetenser:


• Helhetssyn: Du ser till hela verksamhetens behov och agerar utifrån detta i beslut och handling.
• Relationell: Du gillar samtal som modell för utveckling och ser det kollegiala lärandet som grunden i förskolans verksamhet. Du uppskattar det genuina mötet både med barn, medarbetare och vårdnadshavare.
• Tydlig: Du kommunicerar på ett tydligt sätt samt säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna på olika roller är klara. Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift.
• God samarbetsförmåga: Du gillar att samarbeta med kollegor. Med hjälp av lyhördhet och följsamhet kommunicerar du med dina kollegor samt hanterar eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
• Utvecklingsförmåga: Du söker kontinuerligt nya lösningar och vill förbättra verksamheten och den egna kompetensen. Detta innebär även att utveckla, tillämpa och dela med sig av idéer, kunskap och kompetens för att förbättra sina egna och andras insatser.
• Mål- och resultatorienterad: Du arbetar mot uppställda mål, har fokus på resultatet samt bidrar till en ekonomiskt hållbar verksamhet.

Övrigt

Hos oss blir du en del i ett team, vilket innebär att det finns möjlighet till kollegialt lärande för alla. Alla förskolor inom organisationen arbetar utifrån ett relationellt perspektiv. Vi tror på genuina möten och följsamhet inom undervisningen. Tack vare vår storlek har vi möjlighet att satsa på föreläsningar och andra fortbildningsinsatser.

Organisationen är ansluten till kollektivavtal via Fremia. Hos oss får du friskvårdsbidrag om 2500 kronor/år samt möjlighet att delta på kurser inom organisationen.

Intervjuer sker löpande och sista ansökningsdag är 25/9

Har du frågor eller funderingar, hör av dig till viveka.liden@medborgarskolan.se

 

Varmt välkommen med din ansökan

Ansök nu

Koordinator/administratör till regionkontor Medborgarskolan Väst

Chefssekreterare
Läs mer Aug 15
Medborgarskolan är ett av tio studieförbund. Vi är en ideell förening utan eget vinstintresse. Medborgarskolan består av ett förbundskansli och sex regioner, som alla är egna juridiska enheter. Vi vilar på en humanistisk värdegrund som verkar för att stärka och utveckla demokratin. Ungefär en miljon människor deltar varje år i Medborgarskolans verksamhet. Vi finns över hela landet och vår verksamhet är öppen för alla. Vi vill stimulera till kunskapssökande, eget skapande och samhällsengagemang. Vi förenar ett lustfyllt lärande med höga krav på kvalitet och kompetens.

Medborgarskolan Region Väst omfattar Västra Götaland och Halland. Våra verksamheter är alla viktiga samhällsåtaganden och våra hållbarhetslöften är att vi ska utgå från samhällets behov, vara en schysst organisation och inspirera vår omvärld. Vi bedriver förutom folkbildning (såsom kursverksamhet och föreningssamarbeten) även uppdragsverksamhet (till exempel tjänster som matchning mot jobb och arbetsträning) och förskolor/grundskola. Vi har ca 200 anställda och omsätter ca 200 miljoner kronor. På regionkontoret finns regionchef, regionala funktioner som ekonomi, IT, kvalitet och miljö, marknad och kommunikation samt regional vaktmästare.

Koordinator/administratör till regionkontoret i Medborgarskolan Väst
Vi söker en koordinator och administratör som vill vara med och bidra till en professionell, effektiv och utvecklande miljö för styrelse, ledningsgrupper och regionkontor. Vi erbjuder dig ett socialt och stimulerande arbete i ett öppet och dynamiskt klimat.

Din framtida utmaning
Som koordinator och administratör är du ett stöd till regionchef med planering, samordning och förberedelser av möten. Du är ett administrativt stöd till styrelse, regionchef och ledningsgrupper i form av framtagande av handlingar och presentationer, bokningar, dokumentationshantering, utskick, kallelser, inbjudningar, mötesstruktur och protokollskrivande. Du är även administrativt stöd till övriga regionala funktioner, såsom Kvalitet och miljö samt Marknad och kommunikation. På Medborgarskolan utvecklar vi hela tiden vårt arbetssätt och du deltar aktivt i förbättringsarbetet. 

Exempel på arbetsuppgifter och ansvarsområden

• Mejl-, post- och kalenderhantering
• Förbereda material och underlag samt iordningställa inför möten
• Agera som kontaktperson och ge stöd till styrelse och ledningsgrupper
• Ordna och hantera all logistik för styrelsemöten, stämmor och evenemang
• Övergripande ansvar för kontorsmiljö och administrativa processer
• I samverkan med kvalitetsansvarig genomföra vissa regionala kontroller av bidragsfinansierad verksamhet
• I samverkan med marknadsansvarig utföra vissa kommunikativa och grafiska uppdrag
• Övriga ad hoc-uppgifter 

Vi söker dig som har

• Minst gymnasieutbildning
• Mycket goda kunskaper i Microsoft Office (såsom Teams, Outlook, Word, PowerPoint, Excel)
• Mycket stor digital vana och kompetens, med god förmåga att sätta dig in i nya system
• Mycket god kommunikativ, språklig och stilistisk förmåga på svenska (såväl i tal som skrift)
• Erfarenhet av protokollföring
• Minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat som VD-assistent, GD-assistent, executive assistant, chefssekreterare eller motsvarande
• Mycket god erfarenhet av kvalificerat koordinerande och administrativt stöd
• Erfarenhet av inköp och planering av möten och evenemang

För att lyckas i rollen
Som koordinator och administratör på Medborgarskolan Region Väst har du en central roll inom organisationen. Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper, såsom engagemang, ett noggrant arbetssätt och känsla för kvalitet och detaljer. Du är ansvarsfull, drivande, självgående, flexibel och ligger steget före.

För att lyckas i rollen behöver du en stark administrativ förmåga och tycka om att arbeta högt som lågt, då arbetsuppgifterna är varierande utifrån de behov som uppstår dag för dag. Du är van att hantera många arbetsuppgifter parallellt, du kan prioritera och är lösningsfokuserad. Du driver ditt arbete framåt på ett strukturerat sätt genom planering, genomförande och uppföljning. 

Du är positiv och glad, har ett relationsskapande förhållningssätt och bidrar till en öppen kultur där vår värdegrund är central. Du har hög integritet och förstår vikten av diskretion och sekretess.

Varför Medborgarskolan?
Du delar Medborgarskolans värdegrund, läs mer på medborgarskolan.se/om-medborgarskolan

Stämningen hos oss är familjär och vänlig. Vi trivs tillsammans och älskar det vi gör. Du blir en del av en lyhörd och engagerad arbetsplats.

Vi ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningen är på heltid (100 %) och föregås av sex månaders provanställning. Inför nyanställning begär vi utdrag ur belastningsregistret.

Medborgarskolan är medlem i FREMIA och har tecknat kollektivavtal med Unionen och Akademikerförbunden.

Arbetet utförs främst på plats på regionkontoret på Haga Östergata 12 i Göteborg. Vi tillämpar flextid.

Urval och intervjuer sker löpande, så det är bra om du skickar in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 6 september. Varmt välkommen!

Ansök nu