Göteborg: Iris söker en resultatinriktad arbetskonsulent i Göteborg/Mölndal

Hitta ansökningsinfo om jobbet Iris söker en resultatinriktad arbetskonsulent i Göteborg/Mölndal i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-01-30 // Varaktighet: Heltid

I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.

- Drivs du av resultatinriktade arbetsuppgifter och är en fena på att dokumentera?


- Gillar du att nätverka och jobba uppsökande för att hitta arbetsprövningsplatser som matchar deltagaren?
- Drivs du av att stötta arbetssökande till att nå sin fulla potential?

Om du svarat ja på dessa frågor så är du kanske vår nya stjärna i vårt fantastiska team på Iris Arbetsmarknad!

Varför ska jag välja Iris som arbetsgivare?
Vi erbjuder en spännande och utvecklande tjänst inom affärsområdet Arbetsmarknad. Du kommer få arbeta självständigt men samtidigt erbjudas kollegialt stöd och kompetensutveckling. Vi på Iris Arbetsmarknad arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål - att stötta personer till att ta ett nästa steg på arbetsmarknaden.

Varmt välkommen till Irisgänget som erbjuder dig inkludering, mångfald, utvecklingsmöjligheter och arbetsglädje!

Vad är mina arbetsuppgifter?
Tjänsten Steg Till Arbete (STA2) upphandlas av Arbetsförmedlingen och riktar sig till arbetssökande som på grund av funktionsnedsättning och/eller en historik av ohälsa har behov av arbetslivsinriktad rehabilitering för att komma i arbete eller utbildning. Tjänsten syftar till att, i en sammanhållen process, identifiera deltagarens resurser och stödbehov samt stärka och utveckla deltagaren med målet arbete eller utbildning. Vi utgår från deltagarnas individuella behov. Deltagarna har varierande tid i arbetslöshet, skiftande utbildningsbakgrund och erfarenhet av arbetslivet.

STA2 består av 4 delar. Alla deltagare startar tjänsten i del 1 med en kartläggning av behov och planering för insatsens kommande delar. Därefter anvisas de till antingen del 2 eller del 3 och slutligen del 4. Del 2 är en utredande del för att finna deltagarens resurser, samlade förutsättningar och stödbehov kopplade till olika arbetssituationer. Del 3 innehåller motiverande insatser, vägledning och arbetsprövning i reell miljö, dvs på en reell arbetsplats, för att utöka sin aktivitetsomfattning. Om deltagaren inte har möjlighet till anställning på sin arbetsprövningsplats i del 3, går deltagaren över till del 4, som är arbetsprövning med introducerande och uppföljande inriktning, med mål att bli självständig inför en anställning.

I teamet kring deltagaren finns arbetsterapeut, arbetskonsulent, samordnare och SYV. Som arbetskonsulent är du delaktig i tjänstens alla 4 delar. Du genomför kompetenskartläggningar, har individuella samtal liksom gruppaktiviteter, följer upp deltagarens progression och arbetsprövning. Du arbetar med motiverande samtal, vägledande och hälsofrämjande aktiviteter. Du stöttar i att ta fram ansökningshandlingar och övriga stärkande aktiviteter gällande arbetslivet och har kontakter med arbetsgivare för att finna lämpliga arbetsprövningsplatser. Administration och dokumentation ingår löpande och det är viktigt att hålla satta deadlines. Resor i tjänsten ingår i arbetet.

Krav på kompetens
Du ska ha minst två (2) års högskole- eller yrkeshögskoleutbildning på heltid inom sociologi, beteendevetenskap, pedagogik eller medicin samt minst ett (1) års erfarenhet på minst halvtid av individuell eller grupphandledning/coaching av personer med psykisk eller fysisk ohälsa alternativt funktionsnedsättning under de senaste tre (3) åren. Vi kommer att be dig uppvisa utbildningsintyg samt tjänstgöringsintyg som styrker utbildnings- och erfarenhetskraven inför anställning.

Personliga egenskaper
För att du ska trivas i rollen som arbetskonsulent är du en driven och ansvarstagande person som kan engagera och motivera andra människor. Du har lätt för att nätverka och skapa företagskontakter, liksom för att samarbeta med dina kollegor i en föränderlig miljö. Du har förmågan att strukturera och prioritera mellan dina arbetsuppgifter och tycker om att arbeta resultatstyrt och målinriktat med flera olika parallella processer samtidigt. Du är effektiv och korrekt i din dokumentation med god administrativ förmåga. 
  
Meriterande är körkort B.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.

Ytterligare information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som startar med 6 månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan. Tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag! Sista ansökningsdag är 2024-02-29.
Placeringsort: Göteborg/Mölndal

OBS - innan anställning påbörjas kommer du behöva verifiera din kompetens genom vidimerade utbildnings- och anställningsintyg.

För frågor kring tjänsten, kontakta samordnare Emma Efraimsson, emma.efraimsson@iris.se, och distriktschef Isabella Helldin, isabella.helldin@iris.se 

Varmt välkommen in med din ansökan

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Jobbcoach/Utbildningscoach

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Jobbcoach/Utbildningscoach.

Jobbcoach Göteborg

Läs mer Maj 15
Vi söker en driven Jobbcoach som vill matcha våra deltagare ut mot arbete eller utbildning inom Arbetsförmedlingens tjänst rusta och matcha 2.
Rollen som jobbcoach kräverstrukturerat ochnoggrant administrativt arbete, förmågan att möta människor med olika behov samt förmågan att matcha dem mot ett varaktigt arbete ellerutbildning.
Vi arbetar enligt strukturerad modell med fokus på ny sysselsättning till våra deltagare. Genom en fokuserad och individuell coachning hjälper vi våra sökande att klarlägga behov och förutsättningar samt skapa de underlag som krävs för en effektiv marknadsföring av individen och dennes kompetens.
Därefter jobbar du med att finnamöjligheter som passar den enskilda individen- oavsett om det gäller jobb eller utbildning. Företagskontakter är en viktig del i matchningen och du behöver kunna utveckla och vårda kontakter med arbetsgivare eller utbildningsanordnare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Genomföra individuella möten med deltagare för att stötta och vägledadem iderasprocesser.
Skapa ett nära samarbete med lokala arbetsgivare och utbildningssamordnare föratt skapa bra matchningar.
Planera och genomföra föreläsningar och workshops.

Du kommer att arbeta som ensam ansvarigjobbcoach på vårt kontor men ingår i ett hjälpsamt och stöttande team av jobbcoacherpå Yrkescentrums övriga kontor.
Det vi söker hos dig är: servicekänsla, engagemang, noggrannhet, analytisk förmåga och att du självständigt kanplanera och organisera ditt arbete.Du ska även kunna tillämpa Yrkescentrums metoder och arbetssätt för att säkerställa avtalsefterlevnad.
I rollen som jobbcoach bidrar du konkret till individens utveckling samtidigt som du får arbeta nära ditt lokala näringsliv. Vi ser positivt på sökande som har ambitionen att utvecklas inom företaget, men du måste redan nu uppfylla behörighetskraven för tjänsten:
Kompetenskrav
Alternativ 1
Du har minst 120 högskolepoäng (80 poäng enligt tidigare system) eller motsvarande poäng från yrkeshögskola. Utbildningen har genomförts inom områdena; arbetsliv, organisation och personalarbete, studie- och yrkesvägledning, företagsekonomi, arbetslivspsykologi, beteendevetenskap, arbetsterapeut- eller socionomutbildning.
Du har minst två års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid. Du ska ha erhållit arbetslivserfarenheten under de senaste fem åren.
Alternativ 2
Du har ett års eftergymnasial utbildning och du har minst tre års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid inom något av följande områden:
Arbetsledning med personalansvar
Rekrytering
Omställningsarbete för arbetssökande

- Studie- och yrkesvägledning
Handläggning i personalfrågor (dock ej enbart personaladministration)

- Arbete med arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor
- Arbete med social- och gruppsykologi
Karriärvägledning

Arbetslivserfarenheten inom ovanstående områden har du erhållit de senaste 5 åren. Vi ser gärna att du har dokumenterad branschkunskap och god kunskap inom den lokala arbetsmarknaden.
Vi ser gärna att du tidigare arbetat med Stöd och Matchning, men detta är inget krav.
Önskvärda egenskaper:
• Ett bra nätverk lokalt på orten och naturligtvis även regionalt.

• Goda språkkunskaper i svenska, arabiska, somaliska och/eller ytterligare språkkunskaper välkomnas.
• Du är social och öppen för att knyta kontakter.
• Du är strukturerad, initiativtagande och flexibel. I en mindre verksamhet arbetar vi ofta gränsöverskridande och hjälps åt.
• Goda kommunikativa förmågor.
• Du har ett naturligt driv men är ödmjuk med en förmåga att skapa glädje och entusiasm runt omkring dig.
Anställningsvillkor:
Tjänsten är på 50%, med arbetstid mån-fre. Inget distansarbete.
Tillträde omgående. Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Lön enligt kollektivavtal, individuell lönesättning.
Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Ansök nu

Jobbcoach Göteborg

Läs mer Mar 26
Vi söker en driven Jobbcoach som vill matcha våra deltagare ut mot arbete eller utbildning inom Arbetsförmedlingens tjänst rusta och matcha 2.

Rollen som jobbcoach kräver strukturerat och noggrant administrativt arbete, förmågan att möta människor med olika behov samt förmågan att matcha dem mot ett varaktigt arbete eller utbildning.

Vi arbetar enligt strukturerad modell med fokus på ny sysselsättning till våra deltagare. Genom en fokuserad och individuell coachning hjälper vi våra sökande att klarlägga behov och förutsättningar samt skapa de underlag som krävs för en effektiv marknadsföring av individen och dennes kompetens.

Därefter jobbar du med att finna möjligheter som passar den enskilda individen- oavsett om det gäller jobb eller utbildning. Företagskontakter är en viktig del i matchningen och du behöver kunna utveckla och vårda kontakter med arbetsgivare eller utbildningsanordnare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Genomföra individuella möten med deltagare för att stötta och vägleda dem i deras processer.

- Skapa ett nära samarbete med lokala arbetsgivare och utbildningssamordnare för att skapa bra matchningar.

- Planera och genomföra föreläsningar och workshops.

Du kommer att arbeta som ensam ansvarig jobbcoach på vårt kontor men ingår i ett hjälpsamt och stöttande team av jobbcoacher på Yrkescentrums övriga kontor.

Det vi söker hos dig är: servicekänsla, engagemang, noggrannhet, analytisk förmåga och att du självständigt kan planera och organisera ditt arbete. Du ska även kunna tillämpa Yrkescentrums metoder och arbetssätt för att säkerställa avtalsefterlevnad.

I rollen som jobbcoach bidrar du konkret till individens utveckling samtidigt som du får arbeta nära ditt lokala näringsliv. Vi ser positivt på sökande som har ambitionen att utvecklas inom företaget, men du måste redan nu uppfylla behörighetskraven för tjänsten:

Kompetenskrav

Alternativ 1

Du har minst 120 högskolepoäng (80 poäng enligt tidigare system) eller motsvarande poäng från yrkeshögskola. Utbildningen har genomförts inom områdena; arbetsliv, organisation och personalarbete, studie- och yrkesvägledning, företagsekonomi, arbetslivspsykologi, beteendevetenskap, arbetsterapeut- eller socionomutbildning.

Du har minst två års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid. Du ska ha erhållit arbetslivserfarenheten under de senaste fem åren.

Alternativ 2

Du har ett års eftergymnasial utbildning och du har minst tre års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid inom något av följande områden:

- Arbetsledning med personalansvar
- Rekrytering
- Omställningsarbete för arbetssökande


- Studie- och yrkesvägledning

- Handläggning i personalfrågor (dock ej enbart personaladministration)

- Arbete med arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor

- Arbete med social- och gruppsykologi

- Karriärvägledning

Arbetslivserfarenheten inom ovanstående områden har du erhållit de senaste 5 åren. Vi ser gärna att du har dokumenterad branschkunskap och god kunskap inom den lokala arbetsmarknaden.

Vi ser gärna att du tidigare arbetat med Stöd och Matchning, men detta är inget krav.

Önskvärda egenskaper:

Ett bra nätverk lokalt på orten och naturligtvis även regionalt.

Goda språkkunskaper i svenska, arabiska, somaliska och/eller ytterligare språkkunskaper välkomnas.

Du är social och öppen för att knyta kontakter.

Du är strukturerad, initiativtagande och flexibel. I en mindre verksamhet arbetar vi ofta gränsöverskridande och hjälps åt.

Goda kommunikativa förmågor.

Du har ett naturligt driv men är ödmjuk med en förmåga att skapa glädje och entusiasm runt omkring dig.

Anställningsvillkor:

Tjänsten är på 100%, med arbetstid mån-fre. Inget distansarbete. Du kommer att fördela din tid på våra två kontor i Göteborg.

Tillträde omgående. Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

Lön enligt kollektivavtal, individuell lönesättning.

Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Ansök nu

Jobbcoach i ett spännande ESF-projekt för ukrainska flyktingar

Läs mer Jan 31
Under 2023 har Merit Utbildning bedrivit ett projekt för personer som omfattas av EU:s massflyktsdirektiv till följd av kriget i Ukraina. Vi har haft runt 800 deltagare varav cirka 350 fick jobb under resans gång.

Nu startar vi nästa ESF-projekt för ukrainare - Care Match direkt. Vill du bli en del av ett projekt som arbetar med att förbereda nyanlända ukrainare inför anställning i Sverige?

Många i målgruppen är högutbildade och behovet av kontakter med arbetsgivare och näringslivet är stort. Målet med projektet är arbete och studier.

Deltagarna har en stark önskan att få komma ut i en svensk verksamhet och prova på! Göra praktik, eller trainee, bara för att ta reda på hur det ser ut, få en inblick i hur det fungerar på dessa arbetsplatser och utröna var de själva står. Sondera terrängen, för att sedan kunna ta ut riktningen för framtiden, göra upp mer långsiktiga planer och mål.

Vi söker dig som

- Har erfarenhet av karriärvägledning och kompetensanalys

- Har ett eget kontaktnät med arbetsgivare i olika branscher för trainee och praktik

- Har erfarenhet av att matcha mot arbetsgivare

Det är ett extra plus om du pratar ukrainska!

Merit AB är ett växande utbildnings- och coachningsföretag som drivs av pedagoger. Merit finns till för deltagarna. Vi arbetar med kompetensförsörjning tillsammans med arbetsgivare och utbildningar. Våra insatser håller hög kvalitet med effektiva metoder med starkt resultatfokus. På Merit är teamkänslan stark och det finns en mångfald av kompetenser bland personal och deltagare. Välkommen till en kreativ, rolig och stolt arbetsplats!

Ansök nu

Samarbetspartner Rusta och Matcha 2 - Göteborg

Läs mer Feb 26
Är du en engagerad handledare och entreprenör? Då står Ability redo att samarbeta med just dig för att skapa en bättre värld!

Vår kund Ability Coaching söker vi nu underleverantörer/samarbetspartners i Göteborg för att stödja dem i att utföra tjänsten "Rusta och Matcha 2" på uppdrag av Arbetsförmedlingen.
Vi är särskilt intresserade av individer som är villiga att verka på platser där Ability för närvarande inte är etablerade. För att se vart kontoren redan finns, besök gärna deras webbplats: https://www.ability.se/kontor-rustamatcha/

Som underleverantör/samarbetspartner kommer du att arbeta nära Abilitys erfarna ledare och kollegor för att skapa en trygg och stödjande arbetsmiljö. Du kommer även få stöd inom bl a administration och ekonomi. 
I rollen kommer du ansvara och driva ditt/dina kontor under eget bolag. 

Du ges möjligheten att utvecklas och nå en hög kompetensnivå inom tjänsten, och du kommer att ingå i ett omfattande nätverk som sträcker sig över hela landet.

Tillsammans strävar Ability efter att bli Sveriges största och bästa leverantör inom tjänsten Rusta och Matcha. De är redan på rätt väg, och med din medverkan kommer Ability att nå sina ambitiösa mål. Ta chansen att bli en del av ett framgångsrikt team och bidra till att forma framtiden för arbetsmarknadsintegration!


Personliga egenskaper Målinriktad
Strukturerad
Kommunikativ
Driven

Bakgrund
Vi ser gärna att de har ett starkt lokalt nätverk med ingångar till såväl arbetsgivare som civilsamhället. Du bör även ha erfarenhet av tidigare ledande roller eller av att driva eget företag. Stor vikt kommer dock att läggas vid personlig lämplighet, tidigare erfarenhet och goda referenser.

Det är viktigt att du uppfyller kraven som Arbetsförmedlingens (AF) ställer för handledning/matchning i tjänsten Rusta och Matcha 2:

Alternativ 1:
Utbildning: Högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt det tidigare systemet). Leverantören har befogenhet att själv bestämma den mest lämpliga studieinriktningen för att uppnå målet med tjänsten.

Alternativ 2:
Utbildning: Minst ett (1) års heltidsstudier på eftergymnasial nivå med minst godkänt resultat.
Arbetslivserfarenhet: Minst tre (3) års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid inom något eller några av följande yrken eller arbetsuppgifter: Arbetsledning med personalansvar, rekrytering, omställningsarbete för arbetssökande, studie- och yrkesvägledning, handläggning i personalfrågor (ej enbart personaladministration), arbete med arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor, samt arbete med social och gruppsykologi, karriärvägledning. Även deltidsarbete kan godkännas om den ackumulerade arbetstiden motsvarar heltid under tre (3) år.

Välkommen med din ansökan! Har du frågor om tjänsten eller processen är du välkommen att kontakta Victor Karlsson på Werket Personal som hanterar denna rekrytering till Ability Coaching.

Ansök nu

Handledare ( Göteborg )

Läs mer Maj 14
Vid intresse endast skicka cv till hanledare.gbg@gmail.com och skriv ämne ( Göteborg )


Du skall i din tjänst handleda och matcha arbetssökande mot jobb eller vidare mot studier. Du drivs av att jobba med människor med olika bakgrunder och behov och ser lösningar för individer. Du bör drivas av mål, uppföljning och resultat.


Arbetsuppgifter:


- Stödja och motivera målgruppen att bli självförsörjande genom arbete eller studier.


- Arbeta coachande med enskilda individer och med grupper, du måste därför ha god förmåga att anpassa arbetssätt och insatser utifrån den enskildes, eller gruppens, behov.


- Upprätta jobbplaner, planera och följa upp insatser för den enskilde.


- Samverka med interna och externa aktörer. Du kommer att arbeta med externa aktörer såsom arbetsgivare inom olika branscher och myndigheter såsom stadsdelsförvaltningar, arbetsförmedlingar och Jobbtorg, varför en god samarbetsförmåga är ett måste.


- Väl dokumentera ditt arbete enligt gällande avtalsregler, god kännedom och van att arbeta i främst Word men även Excel och PowerPoint förekommer i ditt arbete.




Kompetenskrav (alternativ 1) Sammanräknat motsvarande två års heltidsarbete under de senaste fem åren, gäller alla yrken. Minst 120 poäng från högskola eller yrkeshögskola inom något av områdena: Arbetsliv Arbetsterapeut Arbetslivspsykologi Beteendevetenskap Företagsekonomi Organisation och personalarbete Socionomutbildning Studie- och Yrkesvägledning


Kompetenskrav (alternativ 2) Ett godkänt resultat från ett års heltidsstudier på eftergymnasial nivå, alt 60 poäng från högskola. Samt tre års heltidsarbete under de senaste fem åren.




Vid intresse endast skicka cv till hanledare.gbg@gmail.com och skriv ämne ( Göteborg )

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Iris Hadar AB

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Iris Hadar AB .

Iris söker teckenspråkiga utbildare i Göteborg!

Teckenspråkslärare
Läs mer Feb 15
I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.

Vill du realisera drömmar? Vill du skapa möjligheter för våra deltagare att komma vidare i sina liv? Våra deltagare har alla tagit ett stort steg för att komma närmare ett framtida arbete eller utbildning i och med att de vänt sig till oss. Du kommer vara en person som gör skillnad på riktigt, som kan bidra till att fler personer kommer ut i arbete eller i studier.   


Om tjänsten
Vi söker utbildare till Iris uppdrag Yrkesintroduktion för teckenspråkiga till vår verksamhet i Göteborg. Målgruppen i detta är döva och gravt hörselskadade personer som är arbetssökande, funderar på att utbilda sig eller starta eget.
 
Dina arbetsuppgifter
Målgruppen i detta uppdrag är döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation och har behov av anpassade insatser för att erhålla arbete. Som utbildare kommer du arbeta med planering, dokumentation och genomförande av stödjande insatser för att deltagarna ska nå sina mål. Detta innefattar bland annat studie- och yrkesvägledning, motiverande insatser såsom individuell handledning, undervisning och workshops. Som utbildare kommer du arbeta med planering, anskaffning och uppföljning av arbetsprövnings- och praktikplatser. Till din hjälp har du ett arbetslag med kollegor som har bred erfarenhet och stor kompetens av anpassade utbildningsinsatser.
 
Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med målgruppen döva och gravt hörselskadade. Då tjänsten genomförs på svenskt teckenspråk söker vi dig som behärskar det svenska teckenspråket fullt ut. Du bör ha erfarenhet av att planera och samordna aktiverande och motiverande insatser, ha dokumenterad erfarenhet av att vägleda personer mot studier och arbete, erfarenhet av anskaffning av arbetsprövnings- och praktikplatser samt besitta hör digital kompetens. Kunskap om personer inom målgruppen är en förutsättning för att du ska kunna arbeta hos oss.
 
Du har lätt för att skapa kontakt och underhålla relationer då du är lyhörd och smidig i kommunikation. Samtidigt som du har lätt för att påverka genom att skapa engagemang och motivera andra människor. Du är flexibel och kan anpassa dig när förutsättningar i arbetsuppgifter förändras, samtidigt du tar ansvar för din uppgift och för att nå deltagarens mål och Iris mål. Vi lägger vikt på personlig lämplighet för tjänsten. Meriterande om du är flerspråkig.
 
Vidare söker vi dig som uppfyller något av följande kravprofiler:
 
Utbildningspersonal
Minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med att vägleda vuxna, alternativt unga vuxna 16-25 år, mot arbete och studier samt. Minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med aktiverande och motiverande insatser för målgruppen döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation.
 
Personal med övrig kompetens
Kunna kommunicera obehindrat på teckenspråk samt ha minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med målgruppen döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation samt. Ha minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete.

Ytterligare information 
Tjänsten är en timanställning alt en tidsbegränsad anställning. Urval sker löpande och tjänsterna kan tillsättas innan sista ansökningsdag så därför ser vi gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är 2024-03-31.
 
För frågor kring tjänsten, kontakta samordnare/tjänstansvarig Anna huyhn anna.huyhn@iris.se och distriktschef Isabella Helldin isabella.helldin@iris.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Iris söker teckenspråkiga utbildare i Göteborg!

Teckenspråkslärare
Läs mer Feb 16
I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.

Vill du realisera drömmar? Vill du skapa möjligheter för våra deltagare att komma vidare i sina liv? Våra deltagare har alla tagit ett stort steg för att komma närmare ett framtida arbete eller utbildning i och med att de vänt sig till oss. Du kommer vara en person som gör skillnad på riktigt, som kan bidra till att fler personer kommer ut i arbete eller i studier.   


Om tjänsten
Vi söker utbildare till Iris uppdrag Yrkesintroduktion för teckenspråkiga till vår verksamhet i Göteborg. Målgruppen i detta är döva och gravt hörselskadade personer som är arbetssökande, funderar på att utbilda sig eller starta eget.
 
Dina arbetsuppgifter
Målgruppen i detta uppdrag är döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation och har behov av anpassade insatser för att erhålla arbete. Som utbildare kommer du arbeta med planering, dokumentation och genomförande av stödjande insatser för att deltagarna ska nå sina mål. Detta innefattar bland annat studie- och yrkesvägledning, motiverande insatser såsom individuell handledning, undervisning och workshops. Som utbildare kommer du arbeta med planering, anskaffning och uppföljning av arbetsprövnings- och praktikplatser. Till din hjälp har du ett arbetslag med kollegor som har bred erfarenhet och stor kompetens av anpassade utbildningsinsatser.
 
Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med målgruppen döva och gravt hörselskadade. Då tjänsten genomförs på svenskt teckenspråk söker vi dig som behärskar det svenska teckenspråket fullt ut. Du bör ha erfarenhet av att planera och samordna aktiverande och motiverande insatser, ha dokumenterad erfarenhet av att vägleda personer mot studier och arbete, erfarenhet av anskaffning av arbetsprövnings- och praktikplatser samt besitta hör digital kompetens. Kunskap om personer inom målgruppen är en förutsättning för att du ska kunna arbeta hos oss.
 
Du har lätt för att skapa kontakt och underhålla relationer då du är lyhörd och smidig i kommunikation. Samtidigt som du har lätt för att påverka genom att skapa engagemang och motivera andra människor. Du är flexibel och kan anpassa dig när förutsättningar i arbetsuppgifter förändras, samtidigt du tar ansvar för din uppgift och för att nå deltagarens mål och Iris mål. Vi lägger vikt på personlig lämplighet för tjänsten. Meriterande om du är flerspråkig.
 
Vidare söker vi dig som uppfyller något av följande kravprofiler:
 
Utbildningspersonal
Minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med att vägleda vuxna, alternativt unga vuxna 16-25 år, mot arbete och studier samt. Minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med aktiverande och motiverande insatser för målgruppen döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation.
 
Personal med övrig kompetens
Kunna kommunicera obehindrat på teckenspråk samt ha minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med målgruppen döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation samt. Ha minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete.

Ytterligare information 
Tjänsten är en timanställning alt en tidsbegränsad anställning. Urval sker löpande och tjänsterna kan tillsättas innan sista ansökningsdag så därför ser vi gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är 2024-03-31.
 
För frågor kring tjänsten, kontakta samordnare/tjänstansvarig Anna huynh  anna.huynh@iris.se. och distriktschef Isabella Helldin isabella.helldin@iris.se

Obs, vi tar bara emot ansökningar genom vår länk på hemsidan!

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Iris söker teckenspråkiga utbildare i Göteborg!

Teckenspråkslärare
Läs mer Feb 15
I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.

Vill du realisera drömmar? Vill du skapa möjligheter för våra deltagare att komma vidare i sina liv? Våra deltagare har alla tagit ett stort steg för att komma närmare ett framtida arbete eller utbildning i och med att de vänt sig till oss. Du kommer vara en person som gör skillnad på riktigt, som kan bidra till att fler personer kommer ut i arbete eller i studier.   


Om tjänsten
Vi söker utbildare till Iris uppdrag Yrkesintroduktion för teckenspråkiga till vår verksamhet i Göteborg. Målgruppen i detta är döva och gravt hörselskadade personer som är arbetssökande, funderar på att utbilda sig eller starta eget.
 
Dina arbetsuppgifter
Målgruppen i detta uppdrag är döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation och har behov av anpassade insatser för att erhålla arbete. Som utbildare kommer du arbeta med planering, dokumentation och genomförande av stödjande insatser för att deltagarna ska nå sina mål. Detta innefattar bland annat studie- och yrkesvägledning, motiverande insatser såsom individuell handledning, undervisning och workshops. Som utbildare kommer du arbeta med planering, anskaffning och uppföljning av arbetsprövnings- och praktikplatser. Till din hjälp har du ett arbetslag med kollegor som har bred erfarenhet och stor kompetens av anpassade utbildningsinsatser.
 
Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med målgruppen döva och gravt hörselskadade. Då tjänsten genomförs på svenskt teckenspråk söker vi dig som behärskar det svenska teckenspråket fullt ut. Du bör ha erfarenhet av att planera och samordna aktiverande och motiverande insatser, ha dokumenterad erfarenhet av att vägleda personer mot studier och arbete, erfarenhet av anskaffning av arbetsprövnings- och praktikplatser samt besitta hör digital kompetens. Kunskap om personer inom målgruppen är en förutsättning för att du ska kunna arbeta hos oss.
 
Du har lätt för att skapa kontakt och underhålla relationer då du är lyhörd och smidig i kommunikation. Samtidigt som du har lätt för att påverka genom att skapa engagemang och motivera andra människor. Du är flexibel och kan anpassa dig när förutsättningar i arbetsuppgifter förändras, samtidigt du tar ansvar för din uppgift och för att nå deltagarens mål och Iris mål. Vi lägger vikt på personlig lämplighet för tjänsten. Meriterande om du är flerspråkig.
 
Vidare söker vi dig som uppfyller något av följande kravprofiler:
 
Utbildningspersonal
Minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med att vägleda vuxna, alternativt unga vuxna 16-25 år, mot arbete och studier samt. Minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med aktiverande och motiverande insatser för målgruppen döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation.
 
Personal med övrig kompetens
Kunna kommunicera obehindrat på teckenspråk samt ha minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med målgruppen döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation samt. Ha minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete.

Ytterligare information 
Tjänsten är en timanställning alt en tidsbegränsad anställning. Urval sker löpande och tjänsterna kan tillsättas innan sista ansökningsdag så därför ser vi gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är 2024-03-31.
 
För frågor kring tjänsten, kontakta samordnare/tjänstansvarig Anna huynh  anna.huynh@iris.se. och distriktschef Isabella Helldin isabella.helldin@iris.se

Obs, vi tar bara emot ansökningar genom vår länk på hemsidan!

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Iris söker teckenspråkiga utbildare i Göteborg!

Teckenspråkslärare
Läs mer Feb 19
I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.

Vill du realisera drömmar? Vill du skapa möjligheter för våra deltagare att komma vidare i sina liv? Våra deltagare har alla tagit ett stort steg för att komma närmare ett framtida arbete eller utbildning i och med att de vänt sig till oss. Du kommer vara en person som gör skillnad på riktigt, som kan bidra till att fler personer kommer ut i arbete eller i studier.   


Om tjänsten
Vi söker utbildare till Iris uppdrag Yrkesintroduktion för teckenspråkiga till vår verksamhet i Göteborg. Målgruppen i detta är döva och gravt hörselskadade personer som är arbetssökande, funderar på att utbilda sig eller starta eget.
 
Dina arbetsuppgifter
Målgruppen i detta uppdrag är döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation och har behov av anpassade insatser för att erhålla arbete. Som utbildare kommer du arbeta med planering, dokumentation och genomförande av stödjande insatser för att deltagarna ska nå sina mål. Detta innefattar bland annat studie- och yrkesvägledning, motiverande insatser såsom individuell handledning, undervisning och workshops. Som utbildare kommer du arbeta med planering, anskaffning och uppföljning av arbetsprövnings- och praktikplatser. Till din hjälp har du ett arbetslag med kollegor som har bred erfarenhet och stor kompetens av anpassade utbildningsinsatser.
 
Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med målgruppen döva och gravt hörselskadade. Då tjänsten genomförs på svenskt teckenspråk söker vi dig som behärskar det svenska teckenspråket fullt ut. Du bör ha erfarenhet av att planera och samordna aktiverande och motiverande insatser, ha dokumenterad erfarenhet av att vägleda personer mot studier och arbete, erfarenhet av anskaffning av arbetsprövnings- och praktikplatser samt besitta hör digital kompetens. Kunskap om personer inom målgruppen är en förutsättning för att du ska kunna arbeta hos oss.
 
Du har lätt för att skapa kontakt och underhålla relationer då du är lyhörd och smidig i kommunikation. Samtidigt som du har lätt för att påverka genom att skapa engagemang och motivera andra människor. Du är flexibel och kan anpassa dig när förutsättningar i arbetsuppgifter förändras, samtidigt du tar ansvar för din uppgift och för att nå deltagarens mål och Iris mål. Vi lägger vikt på personlig lämplighet för tjänsten. Meriterande om du är flerspråkig.
 
Vidare söker vi dig som uppfyller något av följande kravprofiler:
 
Utbildningspersonal
Minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med att vägleda vuxna, alternativt unga vuxna 16-25 år, mot arbete och studier samt. Minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med aktiverande och motiverande insatser för målgruppen döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation.
 
Personal med övrig kompetens
Kunna kommunicera obehindrat på teckenspråk samt ha minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med målgruppen döva och gravt hörselskadade personer som är beroende av teckenspråk för sin kommunikation samt. Ha minst (ett) 1 års erfarenhet av att, under de senaste fem åren, arbeta på heltid eller deltid (minst 50 % av heltid) med att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete.

Ytterligare information 
Tjänsten är en timanställning alt en tidsbegränsad anställning. Urval sker löpande och tjänsterna kan tillsättas innan sista ansökningsdag så därför ser vi gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är 2024-03-31.
 
För frågor kring tjänsten, kontakta samordnare/tjänstansvarig Anna huynh  anna.huynh@iris.se. och distriktschef Isabella Helldin isabella.helldin@iris.se

Obs, vi tar bara emot ansökningar genom vår länk på hemsidan!

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Iris söker en resultatinriktad arbetskonsulent i Göteborg/Mölndal!

Jobbcoach/Utbildningscoach
Läs mer Jan 30
I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.

- Drivs du av resultatinriktade arbetsuppgifter och är en fena på att dokumentera?


- Gillar du att nätverka och jobba uppsökande för att hitta arbetsprövningsplatser som matchar deltagaren?
- Drivs du av att stötta arbetssökande till att nå sin fulla potential?

Om du svarat ja på dessa frågor så är du kanske vår nya stjärna i vårt fantastiska team på Iris Arbetsmarknad!

Varför ska jag välja Iris som arbetsgivare?
Vi erbjuder en spännande och utvecklande tjänst inom affärsområdet Arbetsmarknad. Du kommer få arbeta självständigt men samtidigt erbjudas kollegialt stöd och kompetensutveckling. Vi på Iris Arbetsmarknad arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål - att stötta personer till att ta ett nästa steg på arbetsmarknaden.

Varmt välkommen till Irisgänget som erbjuder dig inkludering, mångfald, utvecklingsmöjligheter och arbetsglädje!

Vad är mina arbetsuppgifter?
Tjänsten Steg Till Arbete (STA2) upphandlas av Arbetsförmedlingen och riktar sig till arbetssökande som på grund av funktionsnedsättning och/eller en historik av ohälsa har behov av arbetslivsinriktad rehabilitering för att komma i arbete eller utbildning. Tjänsten syftar till att, i en sammanhållen process, identifiera deltagarens resurser och stödbehov samt stärka och utveckla deltagaren med målet arbete eller utbildning. Vi utgår från deltagarnas individuella behov. Deltagarna har varierande tid i arbetslöshet, skiftande utbildningsbakgrund och erfarenhet av arbetslivet.

STA2 består av 4 delar. Alla deltagare startar tjänsten i del 1 med en kartläggning av behov och planering för insatsens kommande delar. Därefter anvisas de till antingen del 2 eller del 3 och slutligen del 4. Del 2 är en utredande del för att finna deltagarens resurser, samlade förutsättningar och stödbehov kopplade till olika arbetssituationer. Del 3 innehåller motiverande insatser, vägledning och arbetsprövning i reell miljö, dvs på en reell arbetsplats, för att utöka sin aktivitetsomfattning. Om deltagaren inte har möjlighet till anställning på sin arbetsprövningsplats i del 3, går deltagaren över till del 4, som är arbetsprövning med introducerande och uppföljande inriktning, med mål att bli självständig inför en anställning.

I teamet kring deltagaren finns arbetsterapeut, arbetskonsulent, samordnare och SYV. Som arbetskonsulent är du delaktig i tjänstens alla 4 delar. Du genomför kompetenskartläggningar, har individuella samtal liksom gruppaktiviteter, följer upp deltagarens progression och arbetsprövning. Du arbetar med motiverande samtal, vägledande och hälsofrämjande aktiviteter. Du stöttar i att ta fram ansökningshandlingar och övriga stärkande aktiviteter gällande arbetslivet och har kontakter med arbetsgivare för att finna lämpliga arbetsprövningsplatser. Administration och dokumentation ingår löpande och det är viktigt att hålla satta deadlines. Resor i tjänsten ingår i arbetet.

Krav på kompetens
Du ska ha minst två (2) års högskole- eller yrkeshögskoleutbildning på heltid inom sociologi, beteendevetenskap, pedagogik eller medicin samt minst ett (1) års erfarenhet på minst halvtid av individuell eller grupphandledning/coaching av personer med psykisk eller fysisk ohälsa alternativt funktionsnedsättning under de senaste tre (3) åren. Vi kommer att be dig uppvisa utbildningsintyg samt tjänstgöringsintyg som styrker utbildnings- och erfarenhetskraven inför anställning.

Personliga egenskaper
För att du ska trivas i rollen som arbetskonsulent är du en driven och ansvarstagande person som kan engagera och motivera andra människor. Du har lätt för att nätverka och skapa företagskontakter, liksom för att samarbeta med dina kollegor i en föränderlig miljö. Du har förmågan att strukturera och prioritera mellan dina arbetsuppgifter och tycker om att arbeta resultatstyrt och målinriktat med flera olika parallella processer samtidigt. Du är effektiv och korrekt i din dokumentation med god administrativ förmåga. 
  
Meriterande är körkort B.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.

Ytterligare information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som startar med 6 månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan. Tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag! Sista ansökningsdag är 2024-02-29.
Placeringsort: Göteborg/Mölndal

OBS - innan anställning påbörjas kommer du behöva verifiera din kompetens genom vidimerade utbildnings- och anställningsintyg.

För frågor kring tjänsten, kontakta samordnare Emma Efraimsson, emma.efraimsson@iris.se, och distriktschef Isabella Helldin, isabella.helldin@iris.se 

Varmt välkommen in med din ansökan

Ansök nu

Iris söker en engagerad arbetsterapeut till Göteborg/Mölndal!

Arbetsterapeut
Läs mer Jan 29
I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.

- Vill du vara med och bidra till att människor når sin fulla potential?


- Vill du medverka till att våra deltagare tar nästa steg till arbete eller utbildning?

Varför ska jag välja Iris som arbetsgivare?
Vi erbjuder en spännande och utvecklande tjänst inom affärsområdet Arbetsmarknad. Du kommer få arbeta självständigt men samtidigt erbjudas kollegialt stöd och kompetensutveckling. Vi på Iris Arbetsmarknad arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål - att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden.

Varmt välkommen till Irisgänget som erbjuder dig inkludering, mångfald, utvecklingsmöjligheter och arbetsglädje! 
Vi söker nu arbetsterapeuter till uppdraget Steg till arbete (STA) för individanpassat arbete utifrån deltagarens förutsättningar - Unika lösningar för unika människor.

Vad är mina arbetsuppgifter?
Målgruppen för arbetet är arbetssökande som på grund av funktionsnedsättning och/eller en historik av ohälsa har behov av arbetslivsinriktad rehabilitering för att komma i arbete eller utbildning. Uppdraget utför du tillsammans med övriga kollegors kompetenser i teamet.
Målet med uppdraget i sin helhet är att, i en sammanhållen process i uppdragets alla delar, identifiera deltagarens resurser och stödbehov samt stärka och utveckla deltagaren med målet arbete eller utbildning.

I uppdraget ingår att kartlägga individens behov för att finna deltagarens resurser, samlade förutsättningar och stödbehov kopplade till olika arbetssituationer i konstruerad miljö. Du kartlägger och fångar upp resurser, stödbehov och yrkesområden som bäst motsvarar deltagarens intressen, kompetenser och färdigheter i förhållande till ett arbete. Du ansvarar för valet av aktiviteter, ansvarar för skattning av deltagarens aktivitetsutförande samt för de anpassningar som deltagaren behöver. Uppdraget ska stärka och utveckla deltagarens förutsättningar för att komma ut på en arbetsplats genom bl.a motiverande insatser, vägledning och arbetsprövning på en arbetsplats för att slutligen för att hitta en arbetsplats där deltagaren kan få en anställning på den reguljära arbetsmarknaden.

Arbetsuppgifterna innefattar bland annat:

- Planera och kartlägga deltagarens behov av aktiviteter, anpassningar inom tjänsten
- Handleda, instruera, observera deltagare utifrån frågeställning.
- Motivera och stödja deltagaren med fokus på lösningar i arbetssituationen.
- Anpassa omgivningsfaktorer så att de stödjer deltagarens kapacitet samt göra skattningar enligt instrumentet Assessment of work Characteristic (AWC)
- Dokumentera aktiviteter och aktivitetsutförande samt resultat i löpande daganteckningar under tjänstens gång.
- Övrig redovisning och administration.
Du kommer att samverka med kollegor i teamet, exempelvis studie- och yrkesvägledare och arbetskonsulenter och med övriga arbetsterapeutskollegor i landet.

Vem passar för tjänsten? 
Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut med kunskap i instrumenten:
- Model of human Occupation screening Tool (MOHOST)
- Dialog om arbetsförmåga (DOA)
- Assessment of work Characteristic (AWC)
- Assessment of work Performance (AWP)
- Worker role interview (WRI)

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med olika hjälpmedel och att utforma anpassningar på individnivå. Vidare ser vi gärna god administrativ förmåga då dokumentation ingår i tjänsten. 

Som person är du självgående med god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete. Du är van vid att följa upp hur arbetet går framåt och arbetar proaktivt med att planera och hålla deadlines i exempelvis administrativa uppgifter. Du är kreativ med fokus på lösningar och möjligheter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Då arbetet innebär daglig kontakt med deltagare, kunder och kollegor är det dessutom viktigt att du har mycket god samarbetsförmåga. B-körkort är meriterande, då resor i tjänsten kan förekomma. Vi lägger även stor vikt vid personlig lämplighet.

Ytterligare information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som startar med 6 månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan! Tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Sista ansökningsdag är 2024-02-29.

För frågor kring tjänsten kontakta samordnare Emma Efraimsson, emma.efraimsson@iris.se, och distriktschef Isabella Helldin, isabella.helldin@iris.se  För frågor rörande rekryteringsprocessen kontakta HR-avdelningen på iris.rekrytering@iris.se.  

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu