Göteborg: Gruppchef till Gränspolissektionens inre kontrollgrupp (IKG), Göteborg

Hitta ansökningsinfo om jobbet Gruppchef till Gränspolissektionens inre kontrollgrupp (IKG), Göteborg i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-03-21 // Varaktighet: Heltid

Har du erfarenhet av ledarskap, intresse av migrations- och omvärldsfrågor samt att utveckla både verksamhet och team? Vill du vara med och sätta Gränspolisens verksamhet på kartan i Göteborg? Då är det här ett intressant och spännande uppdrag!

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Gränspolissektionen är en regional sektion inom operativa enheten vid region Väst som arbetar med yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, arbete mot gränsöverskridande brottslighet, verkställighetsarbete och brottsutredningar. Gränspolissektionens verksamhet i region Väst utgår från Göteborg, Landvetter flygplats och Halmstad men bedrivs även i regionens hamnar.


ARBETSUPPGIFTER
Syftet med den rörliga kontrollgruppen (RÖK) är att hitta personer som av olika skäl vistas illegalt i landet. Gruppen utför inre utlänningskontroller samt arbetar aktivt mot gränsöverskridande brottslighet. Arbetet bedrivs genom en aktivt uppsökande yttre polisverksamhet inom region Väst och utförs både i uniform och civilt. RÖK/IKG är en av Gränspolissektionens rörliga grupper i Region Väst.

Gruppens arbete innefattar uppgifter som att:

• eftersöka människor som har beslut om avvisning/utvisning och genomföra verkställighetssamtal med dessa
• bedriva inre och yttre spaning
• vara verkställarna och utredarna behjälplig med husrannsakan, utredningsarbete, hålla förhör samt hämtningar av familjer/människor som ska utvisas/avvisas
• hantera hämtningar av ankommande IDB (Dublinärenden) till Landvetter och hålla verkställighetssamtal med dessa
• medverka vid arbetsplatsinspektioner
• samverka med externa myndigheter och aktörer såsom exempelvis Migrationsverket och Kriminalvården

Du kommer i denna roll, att tillsammans med dina medarbetare, ha stor möjlighet att påverka hur verksamheten ska bedrivas samt utveckla metoder och arbetssätt i syfte att uppnå mål och resultat.

Som chef för RÖK/IKG rapporterar du till sektionschefen samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området RÖK/IKG och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller motsvarande den senaste femårsperioden
• polisexamen
• erfarenhet av ledarskap inom operativ verksamhet
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

• erfarenhet av gränspolisiär verksamhet
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet att leda polisoperativa insatser/händelser
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/. Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
• Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering i Göteborg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 4 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Kontorschef, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Kontorschef, offentlig förvaltning.

Sektionschef till Utbildningscenter Göteborg

Läs mer Apr 5
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

HR-avdelningen är en nationell avdelning vid Kriminalvårdens huvudkontor med främsta uppgift att medverka till att Kriminalvården har goda förutsättningar att vidareutveckla sin förmåga att nå sina mål genom att vara en attraktiv arbetsgivare, arbetsplats, utbildningsanordnare och samarbetspart, som gör skillnad i samhället. Våra HR-medarbetare arbetar med mål och resultat i fokus och med människor och verksamhet i centrum. HR-avdelningen består av fyra enheter och ca 385 anställda fördelat på enheterna för planering och arbetsgivarutveckling, utbildning, verksamhetsnära HR-stöd samt ledar- och medarbetarskap.

Utbildningsenheten består av åtta sektioner varav sju sektioner som arbetar med genomförande av personalutbildning och en sektion som arbetar med utbildningsutveckling, administration samt produktion och utveckling av distansutbildning och e-lärande. Sektionerna är fördelade på våra sex utbildningscenter runt om i landet samt på huvudkontoret i Norrköping.

Kriminalvården söker nu en sektionschef till Utbildningscenter Göteborg som är beläget vid Stenpiren i centrala Göteborg. Inom ansvarsområdet ingår också två tillfälliga utbildningscenter i Tidaholm och Mariestad.


ARBETSUPPGIFTER
Som chef inom Kriminalvården arbetar du med ett komplext och intressant samhällsuppdrag. Utbildningsenheten har i uppgift att utveckla myndighetens långsiktiga modell kring lärande och utbildning samt utarbeta, planera, kvalitetssäkra, genomföra och följa upp all utbildning inom enhetens ansvarsområde. Du ingår i utbildningsenhetens ledningsgrupp som består av enhetschef, åtta sektionschefer och en strateg. Tillsammans ansvarar ni för genomförande och vidareutveckling av myndighetens omfattande grundutbildnings- och fortbildningsverksamhet.

Du har verksamhets-, lokal-, budget- och personalansvar för din sektion. Sektionen består idag av en handläggare och ca 20 personalutbildare. Att genomföra Kriminalvårdens obligatoriska grundutbildning för nya kriminalvårdare är en stor del av Utbildningscenter Göteborgs verksamhet. Ditt uppdrag är att planera, leda och samordna verksamheten utifrån ett lokalt, regionalt och nationellt perspektiv. I din roll förväntas du ha kontakt med andra chefer inom enheten, avdelningen, Region Väst och myndigheten i stort. Verksamheten i Region Väst är likt övriga Kriminalvården i ett mycket expansivt skede och ditt uppdrag kommer att präglas av detta. Ditt uppdrag innebär att leda förändrings- och utvecklingsarbete inom utbildningsverksamheten. Resor bl.a. inom Region Väst och till Kriminalvårdens huvudkontor ingår i uppdraget.

KVALIFIKATIONER
Du är en analytisk och strategisk person, samtidigt som du får saker att hända. Du har förmågan att se medarbetarnas och verksamhetens behov, är bra på att skapa kontakter och är tydlig i din kommunikation. Du uppskattar och är van att leda och arbeta i en föränderlig organisation. Vi ser att du har god samarbetsförmåga och har modet att fatta även svåra beslut.

Du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar och förväntas med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Naturligtvis har du ett starkt samhällsengagemang om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

För att kunna bli aktuell för tjänsten behöver du uppfylla följande krav:
• Akademisk utbildning/högskoleexamen om minst 120 hp motsvarande 2 år på högskola/universitet inom områden som arbetsgivaren bedömer relevanta (exempelvis med inriktning mot HR, juridik, beteendevetenskap, samhällsvetenskap)
• Flerårig väl vitsordad chefserfarenhet
• Erfarenhet av att leda utvecklingsarbete och att driva förändringsprocesser
• Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska
• B-körkort

Det är meriterande om du har:
• Dokumenterad ledarskapsutbildning
• Aktuell chefserfarenhet från kärnverksamheten inom Kriminalvården
• Erfarenhet som chef inom vuxenutbildning alternativt yrkesutbildning
• Relevant erfarenhet från Kriminalvården eller annan offentlig verksamhet som Kriminalvården finner relevant för uppdraget
• Erfarenhet av att utveckla former för intern och extern samverkan
• Erfarenhet av att leda medarbetare på distans
• God kunskap om de övergripande förutsättningar (regelverk, budget, arbetsgivarpolitik m.m.) som gäller för offentlig verksamhet.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ansök nu

Vi söker chef till område Kontorsledning på stadsledningskontoret

Läs mer Mar 27
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer.

Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.

ARBETSUPPGIFTER
Till område Kontorsledning söker vi en driven och nytänkande områdeschef. Du rapporterar direkt till stadsdirektören och kommer att ingå i dennes ledningsgrupp med ansvar för ett av stadsledningskontorets sex organisatoriska områden. Du ansvarar för att driva och utveckla stadsledningskontorets interna lednings- och stödprocesser. I uppdraget ingår ansvar för kontorets arbete med planering och uppföljning samt intern styrning och kontroll, effektiva och ändamålsenliga ekonomi- och HR-processer samt att utveckla digitalisering på kontoret. Kontorsledningen ansvarar också för stöd och service till förvaltningen och den politiska organisationen avseende reception, vaktmästeri, lokalvård samt för att samordna och utföra representationsverksamhet för den politiska organisationen.

Chef för område Kontorsledning är tillika förvaltningens kommunikationschef och säkerhetschef, med ansvar för den interna kommunikationen och för person-, fysisk- och informationssäkerhet, samt har ett huvudansvar för det förvaltningsinterna arbetet med civil beredskap.

Vidare har tjänsten en särskild roll avseende ledning och styrning för stadsdirektören som innebär övergripande arbete med planering och kontorsgemensamma aktiviteter för sammanhållen utveckling av förvaltningen, såsom t ex förvaltningsmöten för alla medarbetare samt förvaltningens chefsforum. Som chef för Kontorsledning deltar du i partssamverkan med de fackliga organisationerna.

Som områdeschef på stadsledningskontoret har Du ansvar för planering, uppföljning och utveckling av ditt eget områdes uppdrag. Du har personal- och budgetansvar. Du har ett omvärlds- och hela-staden-perspektiv och har fokus på att utveckla verksamhet och uppdrag.

I områdets ledningsgrupp ingår tre avdelningschefer; HR-chef, ekonomi-chef och chef för verksamhetsservice och representation samt förvaltningscontroller. Området har sammantaget tre chefer och 24 medarbetare.

Stadsledningskontoret leds av stadsdirektören som tillika är VD för Stadshus AB. Kontorets ledningsgrupp består av stadsdirektören och sex områdeschefer. Kontoret har 16 avdelningschefer och cirka 200 medarbetare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen med relevant inriktning
• Flerårig chefserfarenhet på strategisk nivå i en stor organisation och är van att leda andra
• Erfarenhet inom ledning och styrning samt av förekommande lednings- och stödprocesser
• Erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
• Erfarenhet av att representera arbetsgivaren och är trygg i den rollen
• Erfarenhet, kunskap och förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och arbeta för mål som politiken satt

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Som chef och ledare skapar du en kultur som bygger på tillit, prestigelöshet och respekt och leder enligt stadens förhållningssätt. På ett positivt sätt tar du tillvara och utvecklar medarbetarnas kompetens och engagemang samt gör dem delaktiga och medansvariga i verksamheten. Du är omvärldsintresserad och samarbetsinriktad. Du visar intresse för olika perspektiv, är nyfiken och leder med helhetssyn. Du ser möjlighet till förändring och driver ett långsiktigt och uthålligt förändringsarbete. Din pedagogiska och kommunikativa förmåga är god, du är strukturerad och analytisk. Ditt ledarskap präglas av nytänkande, mod och uthållighet.

Praktisk information:
Planerade intervjuer kommer att hållas med start vecka 18 . Tester på Göteborgs stads Center för ledarutveckling kommer att genomföras för dig som slutkandidat.

Vi tillämpar löpande urval, vänta inte med din ansökan.

Då tjänsten är säkerhetsklassad kommer det ske en säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Gruppchef till rekrytering och bemanning vid HR-avdelningen, Göteborg

Läs mer Mar 12
Är du redo för en större uppgift?




Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.




Rekrytering och bemanning är en verksamhet inom HR-avdelningen som ansvarar Polismyndighetens rekrytering och bemanningsverksamhet, arbetsgivarerbjudande och chefsförsörjning. Uppdraget innefattar även beslutsskrivning i bemanningsärenden samt hantering av personalakter. Enheten är inne i en spännande utvecklingsfas och behöver förstärkas med nya chefer och medarbetare!




Enheten består av 15 bemanningsgrupper placerade runt om i landet samt en utvecklingsgrupp bestående av HR-specialister inom olika områden. Varje grupp leds av en gruppchef. Totalt arbetar ca 220 medarbetare inom enheten som med bred kompetens ansvarar för att tillhandahålla ett professionellt, tillgängligt, enhetligt och likvärdigt stöd till chefer i hela myndigheten.




Arbetsbeskrivning




Uppdraget som gruppchef vid rekrytering och bemanning




Verksamheten rekrytering och bemanning söker nu en gruppchef med placering i Göteborg. Som gruppchef inom rekryterings- och bemanningsverksamheten rapporterar du till sektionschefen samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs och att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du har personalansvar för ca 15 medarbetare och ditt uppdrag är att tillsammans med dina medarbetare och i nära samverkan med verksamheten säkerställa ett effektivt och kvalitativt stöd i bemannings- och rekryteringsärenden och på så sätt bidra till kompetensförsörjningen i Polismyndigheten.




Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.




Kvalifikationer




Detta är en möjlighet för dig som har:




minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av och kunskap om rekryterings- och bemanningsprocesser
för funktionen relevant examen/utbildning





Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:




erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
kunskap och erfarenheter av att leda genom tillitsbaserat ledarskap
ingått i ledningsform
chefs- och ledarskapsutbildning





Anställningen kräver svenskt medborgarskap.




Notera att det tydligt skall framgå av ditt CV på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter, då det ligger till grund för vårt urval.




När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:




Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation





Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/
Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.




Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.




Kontaktpersoner




Har du frågor om funktionen är du välkommen att kontakta tf sektionschef,
Martin Zackrisson Klaar tfn 076-138 73 50
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta gärna HR-konsult,
Anna Orhall tfn 070-593 13 73, anna.orhall@polisen.se




Fackliga företrädare




SACO, nås via Polisens växel 114 14
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-56 166 27
ST, nås via Polisens växel 114 14 alternativt via mejl st.region-syd@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-56 387 10




Övrig information




Anställning




Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Antal 1-2
Placering i Göteborg





Säkerhetsklassning




Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning




Ansökan




Välkommen med din ansökan bestående av ett CV (inga betyg eller intyg) senast tisdag den 2 april 2024 via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A151.395/2024 i mailets ärendemening.




Observera att vi i denna rekrytering har valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV i din ansökan, där du tydligt visar på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter.




Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.




Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering




Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.




Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se




Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Områdeschef till Göteborg

Läs mer Mar 6
Områdeschef till Göteborg


Vill du bli en ledare i Sveriges viktigaste företag? Vi söker efter nya ledare som vill utvecklas hos oss och göra skillnad genom Samhalls uppdrag. Distrikt Göteborg söker områdeschef som drivs av att arbeta i ett kund- och medarbetarfokuserat företag. Distriktet består av ca 1800 medarbetare varav 70 tjänstemän. Tjänsten är första linjens chef med placering i Göteborg.   


På Sveriges viktigaste företag är du med och gör skillnad för många



Samhall arbetar dagligen med att bryta utanförskap, stärka självkänslan hos våra medarbetare och bidra till en ökad mångfald i arbetslivet. Genom att utveckla sin arbetsförmåga i våra kunduppdrag kan personer med funktionsnedsättning öka sina möjligheter till arbete på den reguljära arbetsmarknaden.



Bli en del av vårt team, gör skillnad och bidra till ett mer inkluderande samhälle. 


Om tjänsten 


Som områdeschef på Samhall ansvarar du för den dagliga samordningen och ledningen av medarbetare, vilket innebär ett omväxlande, spännande och operativt arbete. 


Du har ett tydligt ansvar för att utveckla dina medarbetare och att matcha rätt medarbetare till rätt uppdrag. Du utvecklar arbetsgrupper och arbetar med att coacha dina medarbetare mot nya jobb utanför Samhall vilket är ett av dina viktigaste mål. I coachningen ingår att motivera, ta företagskontakter för rekryteringssamarbeten och skapa förutsättningar för utveckling genom arbete och utbildning. 


I rollen ingår det bla att leda, organisera och fördela det dagliga arbetet för medarbetargruppen, att kvalitetssäkra och planera utförandet av uppdragen samt vara med i uppstarter samt upphandlingar av nya objekt. Du arbetar tillsammans med kund och drift och övriga enheter och är en viktig länk i arbetet med både personal och kunder till hela distriktet.


 


Vi söker dig som har:



• Ledarskapserfarenhet med personalansvar
• Erfarenhet av att arbeta operativt med drift och schemaläggning/planering
• Branscherfarenhet inom lokalvård och yttre fastighetsskötsel, redskap, maskiner mm
• Erfarenhet av ledarskap inom lokalvård, INSTA 800, SRY eller motsvarande.
• Lägst gymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper
• B- körkort


Som person är du uppmärksam, pålitlig och engagerad. Du brinner för ledarskap och tron på människors förmåga till utveckling. Du har ett affärsmässigt tänk och vet att nöjda kunder skapas genom bra leveranser och goda relationer. Du har förmågan att utveckla och coacha dina medarbetare och matcha rätt person till rätt uppdrag. Som ledare är du driven och van att arbeta självständigt utifrån ett mål och resultatinriktat synsätt samtidigt som du är en teamarbetare som samspelar med andra med fokus på distriktets och marknadsområdets utveckling. Du trivs med att skapa kontakter och utveckla goda relationer såväl internt som externt. 


 


Ansökan och övrig information 


Vill du bli en av oss? Ansök redan idag då ansökningarna behandlas löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Samhall arbetar aktivt med mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrund. 


Anställningsform: tillsvidare med 6 månaders provanställning

Anställningsdatum: enligt överenskommelse

Tjänstgöringsgrad: 100%

Befattningens placering: Göteborg

Sista ansökningsdag: 2024-03-31


Kontaktpersoner: 


Emilie Lotterberg, Affärschef 0703–217465

 


Fackliga kontakter: 


Inga Löfgren, Ledarna 0705–554430


Saco, Helene Ekdahl 072-205 66 76


Ann-Christin Andersson, Unionen 0706–525186


 


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Polismyndigheten .

Delgivningsman till Polisområde Storgöteborg

Delgivningsman
Läs mer Apr 18
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en delgivningsman till Delgivningsgruppen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

PO Storgöteborg

I polisområde Storgöteborg bor närmare en miljon invånare. Vårt geografiska område spänner över sju kommuner.
Polisområde Storgöteborg är indelat i fem lokalpolisområden: Göteborg city, Kungälv/Ale, Storgöteborg Hisingen, Storgöteborg nordost och Storgöteborg syd. På polisområdesnivå organiseras utredningsverksamheten i utredningsjour och utredningssektion. Vidare finns ett polisområdeskansli.

Utredningsjoursektion 1

Utredningsjoursektion 1 har i uppdrag att hantera initiala utredningsåtgärder för polisområdet i alla typer av ärenden, under dygnets alla timmar. På utredningsjouren arbetar medarbetare med funktioner som utredare, analytiker, förundersökningsledare och gruppchefer. På sektionen finns också grupper som arbetar med ärenden gällande dödsfall och försvunna, brottssamordning, beslag, handräckning och delgivning.

Delgivningsgruppen

Delgivningsgruppen är en del av utredningsjour 1 och består av en gruppchef, en administratör och fyra delgivningsmän. Merparten av personalen i gruppen är civilanställda. Delgivningsgruppens uppdrag kommer främst från Sveriges domstolar, men även från andra myndigheter och viktiga aktörer. Gruppen ansvarar för handläggningen av inkomna delgivningsärenden inom PO Storgöteborg, där den yttre verksamheten med rättssäkra delgivningar och inre spaning är primära uppdrag.

ARBETSUPPGIFTER
Som delgivningsman är du en viktig del i rättskedjan. Du arbetar med att genomföra delgivningar på eftersökta personer. Du har ett nära samarbete med våra kunder så som Kronofogden, Socialtjänsten och Arbetsförmedlingen med flera men även med andra samarbetspartner inom myndigheten.

Arbetet vid inre tjänst omfattas av eftersökning av personer som söks för delgivning, inhämtning av uppgifter från andra myndigheter, registerkontroll samt redovisning av ärenden med mera.

Merparten av arbetstiden är i yttre tjänst och består av uppsökande verksamhet i olika miljöer på exempelvis bostadsadresser och arbetsplatser. I den uppsökande verksamheten möter du människor i olika situationer. Du kommer vid anställningen start få introduktion, utbildning och relevant utrustning för uppdraget.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• gymnasieexamen
• minst sex månader sammanhängande arbetserfarenhet de senaste fem åren där interaktion och möten med människor i utsatta situationer varit framträdande, exempelvis Kriminalvården, HVB-eller SiS-hem
• vana av att använda dator som arbetsredskap samt navigera i datorsystem
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift
• B-körkort och god körvana

Det är meriterande om du utöver ovan även har:

• erfarenhet av polisiära IT-system
• arbetserfarenhet av utredning
• juridisk kurs inom civilrätt på eftergymnasial nivå alternativt arbetserfarenhet inom civilrätt som arbetsgivaren bedömer relevant
• god lokalkännedom inom PO Storgöteborg
• språkkunskaper i tal utöver nordiska språk och engelska

Personliga egenskaper

Som delgivningsman är du tålmodig med en god kommunikationsförmåga och ett lugnt förhållningssätt, då du kommer ha kontakt med personer som kan befinna sig i kris eller utsatt läge. Som person är du självständig samtidigt som kan arbeta i grupp och samarbeta såväl internt som externt. Du är noggrann, strukturerad, har en god prioriteringsförmåga och förväntas ha en hög integritet och ett rättspatos. Vidare har du en mycket hög säkerhetsmedvetenhet samt är en god representant för Polismyndigheten.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Placeringsort: Storgöteborg
Arbetstid: måndag-fredag varav fyra dagar 07.30-16.00 och en dag 11.30-21.00. Möjlighet till flex
Tillträde: enligt överenskommelse
Funktion: handläggare

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Jurister till Polismyndigheten med placering i Göteborg

Stadsjurist/Kommunjurist
Läs mer Apr 15
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu jurister till Rättsavdelningen med placering på Rättssektion Väst, Rättstillämpning i Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rättsavdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd.

De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdelningens tre verksamhetsområden förvaltningsrätt, informationsförvaltning och rättstillämpning.

Rättstillämpning Väst består idag av cirka 20 jurister fördelade på två grupper. Juristerna står för myndighetens juridiska kompetens och kan även vara beslutsfattare och processförare i förvaltningsrättsliga ärenden och andra myndighetsärenden. Vissa uppgifter är mycket operativt verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten. Kontoret är beläget i centrala Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vårt arbete är uppdelat på ett antal rättsliga ansvarsområden såsom exempelvis ordning och säkerhet, brottsbekämpning, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, vapen, kamerabevakning, skadestånd, totalförsvar och gränspolisfrågor. Majoriteten av våra jurister arbetar som kontaktjurister. Som kontaktjurist är du kopplad mot ett polisområde eller enhet och din roll är att vara ett rättsligt stöd för den operativa verksamheten.

Som jurist vid rättstillämpning består ditt arbete av bland annat följande:

• ge juridiskt stöd till våra polisområden och regionala enheter
• delta som juristfunktion i stab när polismyndigheten arbetar i en särskild händelse
• hålla utbildningar i våra polisområden och regionala enheter
• hantera överklaganden av förvaltningsrättsliga ärenden i domstol, såsom ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen och bestridande av parkeringsbot.
• vara beslutsfattare i skadestånds- och ersättningsärenden samt fatta myndighetsbeslut i begäran om allmän handling
• ge juridiskt stöd vid beslut om kamerabevakning
• hantera dataskyddsfrågor
Arbetsuppgifterna kan komma att utökas beroende på sökandes bakgrund och utvecklingspotential samt verksamhetens behov. Vi söker därför dig som är flexibel och vill vara med och utveckla vår verksamhet.

Resor i arbetet kan förekomma.

Är du nyfiken på att veta mer om arbetet som jurist inom polisen? Följ länken för att läsa mer https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/rattsavdelningen/

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• juris kandidatexamen eller juristexamen
• minst två års relevant erfarenhet av självständigt juridiskt arbete förskaffad i närtid
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

• är notariemeriterad eller har likvärdig erfarenhet
• har erfarenhet av juridiskt arbete i brottsbekämpande verksamhet som av arbetsgivaren bedöms vara relevant för tjänsten

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen som jurist inom polisen ska du vara lösningsfokuserad, engagerad och kunna leverera med god kvalitet även vid ett tidvis högt arbetstempo. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta utvecklings- och resultatinriktat. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbetsförmåga och kan snabbt växla mellan olika uppgifter. Då en stor del av dina arbetsuppgifter innebär att vara ett rättsligt stöd är det viktigt att du är inlyssnande, tydlig och pedagogisk i din kommunikation samt har en förmåga att anpassa din kommunikation efter mottagare. Som jurist kommer du arbeta brett och ständigt handskas med nya frågor därför är det av stor vikt att du är prestigelös samtidigt som du inte räds inför nya utmaningar.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef. Undrar du något om rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarig HR-konsult:

Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Jurist

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 29 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Jurister till Polismyndigheten med placering i Göteborg

Stadsjurist/Kommunjurist
Läs mer Apr 16
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu jurister till Rättsavdelningen med placering på Rättssektion Väst, Rättstillämpning i Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen
Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts­avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd.
De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel­ningens tre verksam­hetsområden förvaltningsrätt, informations­förvaltning och rättstillämpning.
Rättstillämpning Väst består idag av cirka 20 jurister fördelade på två grupper. Juristerna står för myndighetens juridiska kompetens och kan även vara beslutsfattare och processförare i förvaltningsrättsliga ärenden och andra myndighetsärenden. Vissa uppgifter är mycket operativt verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten. Kontoret är beläget i centrala Göteborg.
Arbetsuppgifter
Vårt arbete är uppdelat på ett antal rättsliga ansvarsområden såsom exempelvis ordning och säkerhet, brottsbekämpning, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, vapen, kamerabevakning, skadestånd, totalförsvar och gränspolisfrågor. Majoriteten av våra jurister arbetar som kontaktjurister. Som kontaktjurist är du kopplad mot ett polisområde eller enhet och din roll är att vara ett rättsligt stöd för den operativa verksamheten.
Som jurist vid rättstillämpning består ditt arbete av bland annat följande:
ge juridiskt stöd till våra polisområden och regionala enheter
delta som juristfunktion i stab när polismyndigheten arbetar i en särskild händelse
hålla utbildningar i våra polisområden och regionala enheter
hantera överklaganden av förvaltningsrättsliga ärenden i domstol, såsom ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen och bestridande av parkeringsbot.
vara beslutsfattare i skadestånds- och ersättningsärenden samt fatta myndighetsbeslut i begäran om allmän handling
ge juridiskt stöd vid beslut om kamerabevakning
hantera dataskyddsfrågor



Arbetsuppgifterna kan komma att utökas beroende på sökandes bakgrund och utvecklingspotential samt verksamhetens behov. Vi söker därför dig som är flexibel och vill vara med och utveckla vår verksamhet.
Resor i arbetet kan förekomma.
Är du nyfiken på att veta mer om arbetet som jurist inom polisen? Följ länken för att läsa mer https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/rattsavdelningen/
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
juris kandidatexamen eller juristexamen
minst två års relevant erfarenhet av självständigt juridiskt arbete förskaffad i närtid
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
är notariemeriterad eller har likvärdig erfarenhet
har erfarenhet av juridiskt arbete i brottsbekämpande verksamhet som av arbetsgivaren bedöms vara relevant för tjänsten



Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som jurist inom polisen ska du vara lösningsfokuserad, engagerad och kunna leverera med god kvalitet även vid ett tidvis högt arbetstempo. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta utvecklings- och resultatinriktat. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbetsförmåga och kan snabbt växla mellan olika uppgifter. Då en stor del av dina arbetsuppgifter innebär att vara ett rättsligt stöd är det viktigt att du är inlyssnande, tydlig och pedagogisk i din kommunikation samt har en förmåga att anpassa din kommunikation efter mottagare. Som jurist kommer du arbeta brett och ständigt handskas med nya frågor därför är det av stor vikt att du är prestigelös samtidigt som du inte räds inför nya utmaningar.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Anton Konradsson
010 – 56 54 384
anton.konradsson@polisen.se

Elin Gustafsson
010 – 56 54 110
elin.gustafsson@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarig HR-konsult:

Sofie Stenqvist
076-102 03 16
Sofie.stenqvist@polisen.se

Elin Jansson
076-107 40 01
Elin-l.jansson@polisen.se

Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Jurist

Ansök nu

Polismyndigheten söker en kommunikatör, Göteborg

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Apr 8
Beskrivning av arbetsplatsen
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten består av cirka 38 000 medarbetare och är organiserad i sju regioner, sex nationella avdelningar samt rikspolischefens kansli. En av de nationella avdelningarna är kommunikationsavdelningen. Den har i uppdrag att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete samt att vara ett operativt och strategiskt kommunikationsstöd i hela myndigheten.
Kommunikationsavdelningen verkar i samtliga regioner. Ett av de viktigaste regionala uppdragen för kommunikationsavdelningens medarbetare är att arbeta tillsammans med chefer och medarbetare närmast medborgarna. Kommunikationsavdelningen har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och under dygnets alla timmar vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd till hela myndigheten. Avdelningens verksamhet omfattar bland annat att planera, samordna, utveckla och följa upp Polismyndighetens interna och externa kommunikation som sker via tidningen Svensk Polis, sociala medier och polisens publika webbplatser. Avdelningen ansvarar även för att stärka chefers och medarbetares kommunikativa förmåga samt att driva Polismuseet.
Arbetsuppgifter
Som kommunikatör vid polisens kommunikationsavdelning är du ett kommunikationsstöd för chefer och andra nyckelfunktioner i både operativa och strategiska kommunikationsfrågor. Du arbetar med analys, planering, genomförande och uppföljning av interna och externa kommunikationsinsatser. Du skriver artiklar och nyheter till våra interna och externa kanaler och tar fram andra typer av kommunikationsmaterial, såsom presentationer, enklare trycksaker och liknande.
I arbetsuppgifterna ingår att samverka med andra, både inom och utanför myndigheten. Du ingår i polisens stabsarbete vid större händelser/kriser och arbetar med kommunikationsplanering i olika projekt eller verksamhetsområden.
Exempel på arbetsuppgifter och uppdrag:
Initiera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser, ofta i samarbete med kommunikationskollegor.
Att löpande producera och publicera innehåll till myndighetens kanaler.
Utveckla myndighetens arbete kring närvaro i sociala medier.
Vid behov ta ansvar för kompetenshöjande insatser inom kommunikationsområdet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Eftergymnasial utbildning inom medie-och kommunikationsvetenskap alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Erfarenhet av operativt och strategiskt kommunikationsarbete som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av att coacha och agera rådgivare till personer i ledande befattning i medie- och kommunikationsfrågor
Van att arbeta kanaloberoende och målgruppsanpassat utifrån övergripande kommunikationsmål.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
B-körkort

Det är meriterande om du har erfarenhet av:
arbete inom statlig myndighet,
kriskommunikation,
sociala medier inom offentlig sektor eller likvärdigt,
webbpubliceringsverktyg, företrädesvis Episerver,
redigering och enklare produktion i programvara som Photoshop, InDesign, Illustrator och/eller videoredigering i Premiere.

PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i arbetet behöver du vara en social person som gillar att arbeta i grupp såväl som självständigt. Du är bra på att skapa goda relationer och är samarbetsinriktad. Du är strukturerad, flexibel, målinriktad och samtidigt prestigelös. Du arbetar strategiskt och långsiktigt men kan samtidigt snabbt byta fokus för att hantera aktuella frågor här och nu. Arbetet ställer stora krav på din förmåga att hantera stress därför har du god förmåga att arbeta självständigt och kan fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. Du kommer att arbeta i medborgarnas tjänst och därför är det viktigt att du förstår vidden av det förtroendeskapande arbete det innebär att arbeta med kommunikationsfrågor hos polisen.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig information:
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 18 april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A202.539/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Se fullständig annons: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/april/polismyndigheten-soker-en-kommunikator-goteborg/
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Gruppchef till rekrytering och bemanning vid HR-avdelningen, Göteborg

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 12
Är du redo för en större uppgift?




Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.




Rekrytering och bemanning är en verksamhet inom HR-avdelningen som ansvarar Polismyndighetens rekrytering och bemanningsverksamhet, arbetsgivarerbjudande och chefsförsörjning. Uppdraget innefattar även beslutsskrivning i bemanningsärenden samt hantering av personalakter. Enheten är inne i en spännande utvecklingsfas och behöver förstärkas med nya chefer och medarbetare!




Enheten består av 15 bemanningsgrupper placerade runt om i landet samt en utvecklingsgrupp bestående av HR-specialister inom olika områden. Varje grupp leds av en gruppchef. Totalt arbetar ca 220 medarbetare inom enheten som med bred kompetens ansvarar för att tillhandahålla ett professionellt, tillgängligt, enhetligt och likvärdigt stöd till chefer i hela myndigheten.




Arbetsbeskrivning




Uppdraget som gruppchef vid rekrytering och bemanning




Verksamheten rekrytering och bemanning söker nu en gruppchef med placering i Göteborg. Som gruppchef inom rekryterings- och bemanningsverksamheten rapporterar du till sektionschefen samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs och att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du har personalansvar för ca 15 medarbetare och ditt uppdrag är att tillsammans med dina medarbetare och i nära samverkan med verksamheten säkerställa ett effektivt och kvalitativt stöd i bemannings- och rekryteringsärenden och på så sätt bidra till kompetensförsörjningen i Polismyndigheten.




Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.




Kvalifikationer




Detta är en möjlighet för dig som har:




minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av och kunskap om rekryterings- och bemanningsprocesser
för funktionen relevant examen/utbildning





Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:




erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
kunskap och erfarenheter av att leda genom tillitsbaserat ledarskap
ingått i ledningsform
chefs- och ledarskapsutbildning





Anställningen kräver svenskt medborgarskap.




Notera att det tydligt skall framgå av ditt CV på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter, då det ligger till grund för vårt urval.




När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:




Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation





Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/
Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.




Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.




Kontaktpersoner




Har du frågor om funktionen är du välkommen att kontakta tf sektionschef,
Martin Zackrisson Klaar tfn 076-138 73 50
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta gärna HR-konsult,
Anna Orhall tfn 070-593 13 73, anna.orhall@polisen.se




Fackliga företrädare




SACO, nås via Polisens växel 114 14
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-56 166 27
ST, nås via Polisens växel 114 14 alternativt via mejl st.region-syd@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-56 387 10




Övrig information




Anställning




Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Antal 1-2
Placering i Göteborg





Säkerhetsklassning




Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning




Ansökan




Välkommen med din ansökan bestående av ett CV (inga betyg eller intyg) senast tisdag den 2 april 2024 via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A151.395/2024 i mailets ärendemening.




Observera att vi i denna rekrytering har valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV i din ansökan, där du tydligt visar på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter.




Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.




Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering




Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.




Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se




Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu