Göteborg: Riksarkivet söker en kvalificerad verksjurist

Hitta ansökningsinfo om jobbet Riksarkivet söker en kvalificerad verksjurist i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2023-10-20 // Varaktighet: Heltid

Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationsförsörjning? Då ska du arbeta hos oss!

Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med en verksjurist. Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utveckling av Riksarkivets och statens informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av statens digitalisering. Som verksjurist har du en viktig roll i den utvecklingen.

Tjänstgöringsort bestäms utifrån dina önskemål till någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till arbete både på kontoret och i hemmet.

Om uppdraget

Tjänsten är placerad vid den juridiska enheten, och det finns stora möjligheter att vara med och utveckla enhetens arbete. Enheten ansvarar förrättslig styrning, utveckling och stöd vid Riksarkivet. Uppdraget är brett med tyngdpunkten på rättsliga frågor om informationshantering, särskilt digital informationshantering med anledning av den snabba utvecklingen inom Riksarkivet och staten. Det innefattar både frågor om den normgivning som sker genom Riksarkivets föreskrifter och vägledningar, som utveckling av hur Riksarkivet tillhandahåller information ur arkiven via e-tjänster mm.

Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och uppdrag. Du tar fram interna styrdokument och författningsförslag och lämnar rättsligt stöd i myndighetens utvecklingsarbete. En viktig del är stödet i myndighetens omfattande föreskriftsarbete. Du lämnar också stöd till verksamheten vid sekretessbedömningar, upphandling och upphovsrättsliga frågor. Enheten handlägger även vissa löpande rättsliga frågor såsom remisshantering, processföring, JO/JK ärenden, dataskyddsfrågor, arbete mot oegentligheter och bemannar myndighetens visselblåsarfunktion.

Som verksjurist arbetar du nära myndighetsledningen och har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du företräder även vid behov myndigheten externt samt deltar i samverkan med andra myndigheter.

Du ska ha:


• juristexamen,
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande,
• erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor och
• goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt dataskyddslagstiftningen.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete kopplat till e-förvaltning och it-utveckling inom områdena förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess,
• erfarenhet av lagstiftningsarbete och annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete,
• erfarenhet av offentlig upphandling eller
• erfarenhet av upphovsrättsliga frågeställningar.

Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet.

Du  har en god förmåga till helhetssyn, är analytisk, van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning.

Tjänstgöringsgrad: Heltid

Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter.

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2023-11-03

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Om Riksarkivet

Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Verksjurist.

Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg

Läs mer Feb 21
Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor över landet. I denna rekrytering kommer en eller flera avdelningsjurister att rekryteras.

Uppdraget
Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten.

Vi söker dig som har

• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet
• aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du också har

• erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden
• erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande
• erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.

Vi söker förändrings- och utvecklingsorienterade och erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du har förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll och att du har lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i ditt arbete. Vi ser att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Arbetet innebär en del resor och det är därför en fördel om du har B-körkort.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. 

Ansökan
Du ansöker genom att bifoga ditt CV och personliga brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Sista ansökningsdag är 7 mars.

Om du har frågor rörande tjänsten är du välkommen att kontakta vår chefsjurist Karin Lewin (se kontaktuppgifter nedan) alternativt avdelningschefen på avdelning Mitt, Peder Carlsson, 010-788 56 43, eller avdelningschefen för avdelning Nord, Marie Åberg, tel 010-788 57 97.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (jurist, möjlig ort Göteborg)

Läs mer Nov 22
Domstolsakademin söker kompetensutvecklare (jurist) med erfarenhet från arbete i mark- och miljödomstol.

Möjlighet till placering finns i bland annat Göteborg. Anställningen avser ett vikariat, ca 1 år med eventuell möjlighet till förlängning.
Läs mer och ansök via https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/kompetensutvecklare-jurist-till-domstolsakademin-domstolsverket/.

Ansök nu

Upphandlingsjurist

Läs mer Okt 9
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för administration ger stöd och service till myndigheten med syfte att säkerställa en effektiv ledning, gemensamma arbetsformer och kvalitetssäkring av myndighetens verksamhet. Administrativa avdelningen ansvarar för verksamhet och processer inom juridik, ekonomi, arkiv och service och består av 37 medarbetare fördelade på tre enheter.



Vikariat som upphandlingsjurist alternativt upphandlare
På juridiska enheten arbetar för närvarande 19 jurister.

Vi arbetar dels med inriktning mot miljörätt, dels mot fiskerilagstiftning samt med upphandlingar. Vi arbetar även med myndighetsövergripande frågor, så som förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess. Enheten ansvarar för myndighetens föreskriftsprocess, överträdelsehantering och upphandlingsprocess. Därutöver arbetar vi med kvalitetssäkring när det gäller övriga juridiska frågor på myndigheten.

Som upphandlingsjurist/upphandlare arbetar du med uppdrag att hantera samtliga av myndighetens upphandlingsärenden såsom t.ex. direktupphandlingar, avrop från statliga ramavtal, annonserade upphandlingar och upprättande av avtal. Upphandlingsfunktionen bistår även med att utforma avtal och överenskommelser med andra myndigheter och organisationer.

Du är med och driver utvecklingen av enhetens och myndighetens arbetssätt och metoder och kan komma att hålla utbildningar inom dina ansvarsområden. Du företräder vid behov myndigheten i juridiska nätverk som finns inom myndighetens ansvarsområden. I övrigt arbetar du med de på myndigheten förekommande arbetsuppgifterna som verksjuristerna arbetar med.



Arbetsuppgifter
Tillsammans med dina kollegor på juridiska enheten utgör du som upphandlare/upphandlingsjurist stöd till myndighetens enheter och medarbetare i upphandlingsfrågor.

Du upprättar och förvaltar avtal samt ansvarar för utformningen av förfrågningsunderlag. Vidare samordnar du myndighetens avtal i avtalsdatabasen och annonserar i myndighetens annonseringsverktyg. Likaså utvärderar du myndighetens upphandlingar och utvecklar upphandlingsverksamheten i enlighet med ny lagstiftning.

Du bevakar domar inom upphandling, bereder yttranden vid överprövningar och utbildar myndighetens övriga enheter om rutiner och policys samt i lagen om offentlig upphandling.

I övrigt ingår att du hanterar

- upphandlingar över tröskelvärden
- avtalsrätt och frågor om avtal
- stöd vid upprättande av överenskommelser med andra myndigheter
- stöd vid upprättande av bidragsbeslut
- rutiner och policys, allmänna villkor för avtal och överenskommelser samt mallar för upphandlingsarbetet.



Kvalifikationer och egenskaper
Du som söker denna tjänst ska ha:

- examen från högskoleutbildning inom juridik/juristexamen eller vara diplomerad eller certifierad upphandlare eller bedömas ha motsvarande erfarenhet.
- erfarenhet från arbete med offentlig upphandling från upphandlande myndighet. 
- minst tre års erfarenhet av arbete med upphandling inom offentlig förvaltning.

Det är även meriterande om du har:

- utbildning i offentlig upphandling och är diplomerad eller certifierad inom upphandling.
- bred och/eller djup yrkeserfarenhet inom offentlig upphandling
- erfarenhet av IT-upphandlingar och hantering av frågor rörande dataskydd  - inklusive upprättande av personuppgiftsbiträdesavtal, och molntjänster inom ramen för upphandlingen.

Det är även till din fördel om du har erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingssystem samt har goda allmänjuridiska kunskaper.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du visar på gott omdöme och integritet samt har mod att handla efter egen övertygelse. I rollen som upphandlingsjurist/upphandlare samarbetar du nära dina juristkollegor och många andra kompetenser. Du behöver vara en lagspelare med mycket god samarbetsförmåga och du behöver kommunicera tydligt och pedagogiskt. Frågeställningarna kan vara både komplexa och tidskänsliga vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att snabbt kunna identifiera de juridiska problemen. För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och har en problemlösande analysförmåga.

Villkor
Ett eller två vikariat kan bli aktuella. För båda gäller att anställningen är placerad i Göteborg. Ett vikariat är tänkt att vara i ett år. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Anställningen är placerad i Göteborg. Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, med viss möjlighet till distansarbete. 

Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Riksarkivet

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Riksarkivet .

Riksarkivet söker arkivarie till Göteborg på deltid

Arkivarie
Läs mer Mar 1
Om tjänsten
Vill du jobba i en anrik myndighet som är inne i ett spännande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav?

Tjänsten innebär främst arbete med ärendehandläggning av olika ärendetyper gentemot myndigheter och allmänhet genom efterforskning, framtagning och utlämnande av uppgifter ur arkivhandlingar och tjänstgöring i läsesal samt sekretessprövning. Även andra arbetsuppgifter inom sektionen och enheten kan förekomma.

Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten men även med övriga medarbetare inom myndigheten och externa kontakter.

Vi erbjuder


• Intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta,
• god arbetsmiljö,
• flexibla arbetstider,
• goda semestervillkor,
• generös friskvårdsersättning.

Om dig
Du ska ha:


• Universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp (120 p), dvs. minst en fil kand, i för tjänsten relevanta ämnen inklusive lägst 60hp (40 p) arkivvetenskap.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av ärendehandläggning (inkl. digital ärendehandläggning) i offentlig förvaltning och besvarande av förfrågningar i arkivmaterial.
• Erfarenhet av tjänstgöring i läsesal och arbete med sekretessprövningar.
• Tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet.
• Avlagda universitetsstudier inom ämnen som historia, förvaltningshistoria och kulturvetenskap. 
• Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD.

Personliga egenskaper:

Tjänsten ställer stora krav på god samarbets- och initiativförmåga och god förmåga till eget ansvarstagande. Arbetsuppgifterna kräver självständighet och uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera. Du är noggrann samt service-, resultat- och målinriktad. 

Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter, vara prestigelös och sätta verksamhetens behov i fokus. Du ska även ha god förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation på svenska och ha goda kunskaper i engelska.

Arbetsuppgifterna innebär kontakter med övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning längst t.o.m. 2025-06-30 med omfattning 50% av heltidstjänst.
Tjänstgöringsgrad: Deltid, 50%.
Arbetsplats: Göteborg

Tillträde: 2024-04-02 eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2024-03-22

Om Riksarkivet
Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Om enheten
Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund och är placerad inom Riksarkivets avdelning för arkivverksamhet. Enhetens verksamhet spänner över flera områden såsom att ta emot, bevara och tillgängliggöra arkiv, samt tillhandahålla och främja kunskapen om och användandet av mottagna arkiv. Även rådgivning till kommuner och enskilda arkivbildare ingår.

Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att tillhandahålla information ur arkiven genom att besvara förfrågningar, tillhandahålla handlingar i läsesal och arbeta med programverksamhet.

Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har även två depåer på Hisingen.

 

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Riksarkivet söker en arkivarie till Göteborg

Arkivarie
Läs mer Jan 24
Om tjänsten

Vill du jobba i en anrik myndighet som är inne i ett spännande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav?

Tjänsten innebär sedvanliga uppgifter inom arkivhantering såsom:


• Ordnings- och förteckningsarbeten
• Mottagande av leveranser
• Myndighetskontakter
• Receptionstjänstgöring
• Besvarande av forskarförfrågningar
• Sekretessprövningar

Andra arbetsuppgifter inom sektionen och enheten kan förekomma. Arbetet utförs självständigt men i ett nära samarbete med sektionens och enhetens medarbetare.

Vi erbjuder


• Intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta
• god arbetsmiljö
• flexibla arbetstider
• goda semestervillkor
• generös friskvårdsersättning.

Om dig
Du ska ha:


• Kandidatexamen med lägst 60 hp/40 p i arkiv- och informationsvetenskap. Ämnen inom historia, förvaltningshistoria och kulturvetenskap är meriterande.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av arbetsuppgifter inom arkivhantering.
• Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars även vid statlig myndighet.
• Kännedom om Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD.

Personliga egenskaper:

Tjänsten ställer stora krav på god samarbets- och initiativförmåga samt vana vid att arbeta med andra. Arbetsuppgifterna kräver stor ansvarskänsla, förmåga att prioritera, planera, strukturera och arbeta självständigt.

Arbetsuppgifterna innebär kontakter med övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, tjänsten är ett föräldravikariat som pågår som längst t.o.m. 2024-10-31
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Göteborg

Tillträde: 2024-02-26 eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2024-02-02

Om Riksarkivet
Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se

Om enheten
Sektionen är en del av Enheten Göteborg-Lund som ingår i Avdelningen för arkivverksamhet. Enhetens verksamhet spänner över flera områden såsom att ta emot, bevara och tillgängliggöra arkiv, samt tillhandahålla och främja kunskapen om och användandet av mottagna arkiv. Även rådgivning till kommuner och enskilda arkivbildare ingår.

Arkivsektionens huvudsakliga verksamhetsområde är att bevara och vårda levererade arkivhandlingar, ta emot arkivleveranser samt att göra mottagna arkiv tillgängliga genom förteckningsarbeten, registrering i Arkis och digitalisering/digitisering.

Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har även två depåer på Hisingen.

 

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Riksarkivet söker kvalificerade utredare

Arkivarie
Läs mer Dec 8
Är du en driven utredare som vill arbeta med komplexa frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationshantering? Då ska du arbeta hos oss!

Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utvecklingen av samhällets informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av samhällets digitalisering. Som utredare har du en viktig roll i den utvecklingen.

Om uppdraget

Tjänsterna är placerade vid enheten för utredning och utveckling på avdelningen för informationshantering. Enhetens uppdrag är brett med tyngdpunkten på Riksarkivets långsiktiga styrning av och stöd kring samhällets informationshantering. Frågeställningar med anledning av samhällets digitalisering är därför särskilt centrala. Enhetens ansvar innefattar framtagande av föreskrifter, beslut och vägledningar. Enheten arbetar även med frågor om bland annat standardisering och myndighetens remissvar samt med att arrangera utbildningar och föredrag. En viktig del av enhetens arbete bedrivs i samarbete med andra myndigheter och organisationer. 

Som utredare arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga frågor. En central del av tjänsten är att utveckla regelverket inom arkivområdet. Du ansvarar för egna projekt och utredningar och du deltar med expertkompetens i både interna och externa utvecklingsprojekt. Du har därför många kontakter med andra medarbetare inom myndigheten och företräder vid behov myndigheten externt. Du håller även utbildningar och föredrag inom enhetens ansvarsområde. 

Om dig

Du ska ha:


• utbildning på kandidatnivå eller högre, varav minst 60 hp inom arkivvetenskap eller annan likvärdig utbildning
• flerårig erfarenhet av utrednings- eller utvecklingsarbete inom informationshanteringsområdet
• flerårig erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av arbete med e-förvaltning och it-utveckling  
• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av eller utbildning inom digital informationsarkitektur eller motsvarande

Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar. Du är analytisk, har en god förmåga till helhetssyn och kan snabbt identifiera och fokusera på  centrala frågeställningarna. Du har ett strategiskt perspektiv samtidigt som du har god förståelse för de operativa frågorna. Du är van vid att arbeta självständigt, strukturerat och effektivt mot uppsatta mål och leveranser. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren.

Tester kan förekomma. Riksarkivet kan även begära in referensarbeten/prov.

Om Riksarkivet

Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Täby, Uppsala, Göteborg, Lund eller Härnösand

Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. 

Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till att förlägga vissa dagar i hemmet.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2023-12-18

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och sex månaders provanställning.

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Ansök nu

Riksarkivet söker en arkivassistent till Göteborg

Arkivassistent
Läs mer Dec 8
Vill du jobba i en anrik myndighet som är inne i ett spännande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav?

Om tjänsten
Tjänsten kommer att ingå i ett särskilt forskningsinfrastrukturprojekt benämnt ”SwedPop - Svenska befolkningsdatabaser för forskning” - med uppgiften att samla in och registrera demografiska och ekonomiska individdata. Syftet med projektet är att samordna de fem viktigaste historiska befolkningsdatabaserna i Sverige till en gemensam resurs för det nationella och internationella forskarsamhället.

Ett stort antal slumpvis utvalda personer ska följas i olika källmaterial och mellan olika år. Materialet som används i projektet, såsom församlingsböcker, personakter, mantalslängder och skattelängder, är bitvis handskrivet, medan andra typer av källor är databaser såsom Sveriges Dödbok och Sveriges befolkning 1990.

I arbetsuppgifterna ingår att söka, ta fram och registrera urvalspersonerna i datormedium samt att bedöma informationen i materialet utifrån offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Även bedömning av materialets kvalitet och länkning mellan olika källor ingår i arbetet. Du ska självständigt göra sökningar efter individer i de olika källor som används i projektet samt självständigt bedöma eventuella sekretessaspekter på individuppgifterna utifrån offentlighets- och sekretesslagstiftningen. 

Vi erbjuder


• Intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta,
• god arbetsmiljö,
• flexibla arbetstider,
• goda semestervillkor,
• generös friskvårdsersättning.

Om dig
Du ska ha:


• Mångårig erfarenhet av att arbeta med de källmaterial som används i projektet och tidigare ha arbetat med sekretessbedömningar av den sortens material.

Det är meriterande om du har:


• Kännedom om Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD.

Personliga egenskaper:

Tjänsten ställer stora krav på god samarbets- och initiativförmåga samt vana vid att arbeta med andra. Arbetsuppgifterna kräver stor ansvarskänsla, förmåga att prioritera, planera, strukturera och arbeta självständigt. Den sökande ska också vara noggrann och systematisk vid sökande efter individer i äldre svenska befolkningsregister samt vid registrering i den digitala databasen och den analoga blanketten. 

Arbetsuppgifterna innebär kontakter med övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter inom relevant område är av stor betydelse.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad timanställning som pågår som längst t.o.m. 2024-12-31.
Tjänstgöringsgrad: Tjänsten har en omfattning motsvarande 15% av heltidstjänst.
Arbetsplats: Göteborg

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning.

Tillträde: 2024-01-01 eller enligt överenskommelse.

Ansök senast: 2023-12-15

Om Riksarkivet
Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se

Om enheten
Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att tillhandahålla information ur arkiven genom att besvara förfrågningar, tillhandahålla handlingar i läsesal och arbeta med programverksamhet.

Sektionen är en del av Enheten Göteborg-Lund som ingår i Avdelningen för arkivverksamhet. Enhetens verksamhet spänner över flera områden såsom att ta emot, bevara och tillgängliggöra arkiv, samt tillhandahålla och främja kunskapen om och användandet av mottagna arkiv. Även rådgivning till kommuner och enskilda arkivbildare ingår.

Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har även två depåer på Hisingen.

 

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Riksarkivet söker en junior Data Scientist till AI-labbet

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Nov 13
Är du vår nya juniora Data Scientist som vill vara med och utveckla Riksarkivets AI-labb?

Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer.

Som en del av en flerårig strategisk satsning bygger Riksarkivet upp ett AI-labb. Labbets uppgift är att med hjälp av AI-baserade tekniker förenkla, förbättra och effektivisera tillgängligheten till såväl äldre arkivhandlingar -  diplomatisk korrespondens, rättsprotokoll, kyrkoböcker, historiska kartor, ritningar, fotografier - som mer närtida offentliga handlingar som fastighetsuppgifter, utdrag ur fordonsregister eller handlingar från statens offentliga utredningar. En del av AI-labbets utvecklingsverksamhet är kopplad till och finansierad av Riksarkivets medverkan i nationella digitala forskningsinfrastrukturer såsom Språkbanken, HUMInfra och SwedPop.

Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i Riksarkivets AI-labb och delta i arbetet med utveckling och användning av AI-modeller, till att börja med framförallt modeller för handskriftsigenkänning (HTR) och teckentolkning av äldre tryckt och maskinskriven text och språkmodeller för äldre svenska. Vidare kommer du att medverka i arbete med att ta fram träningsdata från rådata, test och utvärdering av nya modeller och ramverk, och dokumentation och publicering av träningsdata, modeller och prototyper. Kontexten för ditt arbete kan vara såväl effektivisering av interna processer på Riksarkivet eller att stötta akademisk forskning genom vår medverkan i digitala forskningsinfrastrukturer. 

Som en junior Data Scientist i AI-labbet kommer du att få möjlighet att lära av mer erfarna Data scientist och erbjudas mentorskap från vår Lead Data Scientist.

Vi söker dig som har

• relevant utbildning från högskola/universitet med inriktning såsom datavetenskap, systemvetenskap, eller motsvarande förvärvad dokumenterad kompetens,
• god teoretisk kunskap om AI/ML,
• goda kunskaper i Python, och som en del av din utbildning arbetat med ramverk som tex PyTorch,

För den här tjänsten behöver du inte ha yrkeserfarenhet som Data scientist utan du får gärna vara nyutexaminerad. Som en del av din ansökan vill vi att du skickar in ditt examensarbete (eller motsvarande) och andra arbetsprover du tycker visar på din förmåga och potential. 

Det är meriterande om du har

• Utbildning även inom humaniora, gärna med inriktning mot språk eller lingvistik.
• Teoretisk kunskap inom språkteknologi
• Kunskaper i fler programmeringsspråk än Python, speciellt JavaScript eller .NET C#
• Kunskaper om icke-relationella databaser, tex triple-stores, grafdatabaser eller vektordatabaser
• Erfarenhet av att delta i öppna källkods-projekt
• Varit aktiv inom något öppet källkodsprojekt eller initiativ, eller projekt för öppen data/kunskap (exempelvis OpenStreetMap eller Wikidata)

Som person

• drivs du av en vilja att bidra till samhällets gemensamma utveckling, forskning, öppen kunskap, data och källkod,
• är du nyfiken, gillar att lära dig nya saker och följer aktivt utvecklingen inom AI/ML-området,
• får du gärna ha ett intresse för historia - för på Riksarkivet förvaltar vi källorna till Sveriges historia!

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tjänstgöringsgrad:Heltid
Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter. Ange i din ansökan vilka av dessa du skulle vilja bli din arbetsplats.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2023-12-03

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.

Säkerhetsprövning
Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Övrigt
Riksarkivet är en arbetsplats där det är möjligt att förena arbetsliv, föräldraskap och privatliv. Riksarkivet erbjuder därför en möjlighet att arbeta två dagar i veckan på distans om du så önskar.  

Om Riksarkivet
Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu