Göteborg: Upphandlingsjurist

Hitta ansökningsinfo om jobbet Upphandlingsjurist i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2023-10-09 // Varaktighet: Heltid

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för administration ger stöd och service till myndigheten med syfte att säkerställa en effektiv ledning, gemensamma arbetsformer och kvalitetssäkring av myndighetens verksamhet. Administrativa avdelningen ansvarar för verksamhet och processer inom juridik, ekonomi, arkiv och service och består av 37 medarbetare fördelade på tre enheter.



Vikariat som upphandlingsjurist alternativt upphandlare
På juridiska enheten arbetar för närvarande 19 jurister.

Vi arbetar dels med inriktning mot miljörätt, dels mot fiskerilagstiftning samt med upphandlingar. Vi arbetar även med myndighetsövergripande frågor, så som förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess. Enheten ansvarar för myndighetens föreskriftsprocess, överträdelsehantering och upphandlingsprocess. Därutöver arbetar vi med kvalitetssäkring när det gäller övriga juridiska frågor på myndigheten.

Som upphandlingsjurist/upphandlare arbetar du med uppdrag att hantera samtliga av myndighetens upphandlingsärenden såsom t.ex. direktupphandlingar, avrop från statliga ramavtal, annonserade upphandlingar och upprättande av avtal. Upphandlingsfunktionen bistår även med att utforma avtal och överenskommelser med andra myndigheter och organisationer.

Du är med och driver utvecklingen av enhetens och myndighetens arbetssätt och metoder och kan komma att hålla utbildningar inom dina ansvarsområden. Du företräder vid behov myndigheten i juridiska nätverk som finns inom myndighetens ansvarsområden. I övrigt arbetar du med de på myndigheten förekommande arbetsuppgifterna som verksjuristerna arbetar med.



Arbetsuppgifter
Tillsammans med dina kollegor på juridiska enheten utgör du som upphandlare/upphandlingsjurist stöd till myndighetens enheter och medarbetare i upphandlingsfrågor.

Du upprättar och förvaltar avtal samt ansvarar för utformningen av förfrågningsunderlag. Vidare samordnar du myndighetens avtal i avtalsdatabasen och annonserar i myndighetens annonseringsverktyg. Likaså utvärderar du myndighetens upphandlingar och utvecklar upphandlingsverksamheten i enlighet med ny lagstiftning.

Du bevakar domar inom upphandling, bereder yttranden vid överprövningar och utbildar myndighetens övriga enheter om rutiner och policys samt i lagen om offentlig upphandling.

I övrigt ingår att du hanterar

- upphandlingar över tröskelvärden
- avtalsrätt och frågor om avtal
- stöd vid upprättande av överenskommelser med andra myndigheter
- stöd vid upprättande av bidragsbeslut
- rutiner och policys, allmänna villkor för avtal och överenskommelser samt mallar för upphandlingsarbetet.



Kvalifikationer och egenskaper
Du som söker denna tjänst ska ha:

- examen från högskoleutbildning inom juridik/juristexamen eller vara diplomerad eller certifierad upphandlare eller bedömas ha motsvarande erfarenhet.
- erfarenhet från arbete med offentlig upphandling från upphandlande myndighet. 
- minst tre års erfarenhet av arbete med upphandling inom offentlig förvaltning.

Det är även meriterande om du har:

- utbildning i offentlig upphandling och är diplomerad eller certifierad inom upphandling.
- bred och/eller djup yrkeserfarenhet inom offentlig upphandling
- erfarenhet av IT-upphandlingar och hantering av frågor rörande dataskydd  - inklusive upprättande av personuppgiftsbiträdesavtal, och molntjänster inom ramen för upphandlingen.

Det är även till din fördel om du har erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingssystem samt har goda allmänjuridiska kunskaper.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du visar på gott omdöme och integritet samt har mod att handla efter egen övertygelse. I rollen som upphandlingsjurist/upphandlare samarbetar du nära dina juristkollegor och många andra kompetenser. Du behöver vara en lagspelare med mycket god samarbetsförmåga och du behöver kommunicera tydligt och pedagogiskt. Frågeställningarna kan vara både komplexa och tidskänsliga vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att snabbt kunna identifiera de juridiska problemen. För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och har en problemlösande analysförmåga.

Villkor
Ett eller två vikariat kan bli aktuella. För båda gäller att anställningen är placerad i Göteborg. Ett vikariat är tänkt att vara i ett år. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Anställningen är placerad i Göteborg. Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, med viss möjlighet till distansarbete. 

Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Verksjurist.

Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg

Läs mer Feb 21
Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor över landet. I denna rekrytering kommer en eller flera avdelningsjurister att rekryteras.

Uppdraget
Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten.

Vi söker dig som har

• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet
• aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du också har

• erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden
• erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande
• erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.

Vi söker förändrings- och utvecklingsorienterade och erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du har förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll och att du har lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i ditt arbete. Vi ser att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Arbetet innebär en del resor och det är därför en fördel om du har B-körkort.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. 

Ansökan
Du ansöker genom att bifoga ditt CV och personliga brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Sista ansökningsdag är 7 mars.

Om du har frågor rörande tjänsten är du välkommen att kontakta vår chefsjurist Karin Lewin (se kontaktuppgifter nedan) alternativt avdelningschefen på avdelning Mitt, Peder Carlsson, 010-788 56 43, eller avdelningschefen för avdelning Nord, Marie Åberg, tel 010-788 57 97.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

Riksarkivet söker en kvalificerad verksjurist

Läs mer Nov 27
Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationsförsörjning? Då ska du arbeta hos oss!

Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med en verksjurist. Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utveckling av Riksarkivets och statens informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av statens digitalisering. Som verksjurist har du en viktig roll i den utvecklingen.

Tjänstgöringsort bestäms utifrån dina önskemål till någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till arbete både på kontoret och i hemmet.

Om uppdraget

Tjänsten är placerad vid den juridiska enheten, och det finns stora möjligheter att vara med och utveckla enhetens arbete. Enheten ansvarar förrättslig styrning, utveckling och stöd vid Riksarkivet. Uppdraget är brett med tyngdpunkten på rättsliga frågor om informationshantering, särskilt digital informationshantering med anledning av den snabba utvecklingen inom Riksarkivet och staten. Det innefattar både frågor om den normgivning som sker genom Riksarkivets föreskrifter och vägledningar, som utveckling av hur Riksarkivet tillhandahåller information ur arkiven via e-tjänster mm.

Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och uppdrag. Du tar fram interna styrdokument och författningsförslag och lämnar rättsligt stöd i myndighetens utvecklingsarbete. En viktig del är stödet i myndighetens omfattande föreskriftsarbete. Du lämnar också stöd till verksamheten vid sekretessbedömningar, upphandling och upphovsrättsliga frågor. Enheten handlägger även vissa löpande rättsliga frågor såsom remisshantering, processföring, JO/JK ärenden, dataskyddsfrågor, arbete mot oegentligheter och bemannar myndighetens visselblåsarfunktion.

Som verksjurist arbetar du nära myndighetsledningen och har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du företräder även vid behov myndigheten externt samt deltar i samverkan med andra myndigheter.

Du ska ha:


• juristexamen,
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande,
• erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor och
• goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt dataskyddslagstiftningen.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete kopplat till e-förvaltning och it-utveckling inom områdena förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess,
• erfarenhet av lagstiftningsarbete och annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete,
• erfarenhet av offentlig upphandling eller
• erfarenhet av upphovsrättsliga frågeställningar.

Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet.

Du  har en god förmåga till helhetssyn, är analytisk, van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning.

Tjänstgöringsgrad: Heltid

Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter.

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2023-12-18

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Om Riksarkivet

Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (jurist, möjlig ort Göteborg)

Läs mer Nov 22
Domstolsakademin söker kompetensutvecklare (jurist) med erfarenhet från arbete i mark- och miljödomstol.

Möjlighet till placering finns i bland annat Göteborg. Anställningen avser ett vikariat, ca 1 år med eventuell möjlighet till förlängning.
Läs mer och ansök via https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/kompetensutvecklare-jurist-till-domstolsakademin-domstolsverket/.

Ansök nu

Riksarkivet söker en kvalificerad verksjurist

Läs mer Okt 20
Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationsförsörjning? Då ska du arbeta hos oss!

Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med en verksjurist. Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utveckling av Riksarkivets och statens informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av statens digitalisering. Som verksjurist har du en viktig roll i den utvecklingen.

Tjänstgöringsort bestäms utifrån dina önskemål till någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till arbete både på kontoret och i hemmet.

Om uppdraget

Tjänsten är placerad vid den juridiska enheten, och det finns stora möjligheter att vara med och utveckla enhetens arbete. Enheten ansvarar förrättslig styrning, utveckling och stöd vid Riksarkivet. Uppdraget är brett med tyngdpunkten på rättsliga frågor om informationshantering, särskilt digital informationshantering med anledning av den snabba utvecklingen inom Riksarkivet och staten. Det innefattar både frågor om den normgivning som sker genom Riksarkivets föreskrifter och vägledningar, som utveckling av hur Riksarkivet tillhandahåller information ur arkiven via e-tjänster mm.

Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och uppdrag. Du tar fram interna styrdokument och författningsförslag och lämnar rättsligt stöd i myndighetens utvecklingsarbete. En viktig del är stödet i myndighetens omfattande föreskriftsarbete. Du lämnar också stöd till verksamheten vid sekretessbedömningar, upphandling och upphovsrättsliga frågor. Enheten handlägger även vissa löpande rättsliga frågor såsom remisshantering, processföring, JO/JK ärenden, dataskyddsfrågor, arbete mot oegentligheter och bemannar myndighetens visselblåsarfunktion.

Som verksjurist arbetar du nära myndighetsledningen och har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du företräder även vid behov myndigheten externt samt deltar i samverkan med andra myndigheter.

Du ska ha:


• juristexamen,
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande,
• erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor och
• goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt dataskyddslagstiftningen.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete kopplat till e-förvaltning och it-utveckling inom områdena förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess,
• erfarenhet av lagstiftningsarbete och annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete,
• erfarenhet av offentlig upphandling eller
• erfarenhet av upphovsrättsliga frågeställningar.

Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet.

Du  har en god förmåga till helhetssyn, är analytisk, van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning.

Tjänstgöringsgrad: Heltid

Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter.

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2023-11-03

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Om Riksarkivet

Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Havs- och Vattenmyndigheten

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Havs- och Vattenmyndigheten .

IT-säkerhetsansvarig

Datasäkerhetsansvarig
Läs mer Apr 26
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för digitalisering består av ett 80-tal personer, både medarbetare och konsulter. Vårt uppdrag är att leda myndighetens digitalisering, utforma lösningar och leverera IT-tjänster. Vi stödjer verksamheten i att nyttja digitaliseringens möjligheter och användandet av modern teknologi.



Nu söker vi en erfaren och engagerad IT-säkerhetsansvarig för att stärka vår organisation och säkerställa integriteten och tillgängligheten i vår digitala infrastruktur.

I rollen arbetar du både strategiskt men även operativt inom området IT-säkerhet och cybersäkerhet. Tillsammans med mycket kompetenta kollegor arbetar du med att skydda myndighetens nätverk, information, system och utrustning för att minska riskerna för intrång och attacker.

Tjänsten är placerad på enheten för IT-styrning och analys som ansvarar för området strategisk informations- och IT-säkerhet inklusive dataskydd.

Arbetsuppgifter
Som IT-säkerhetsansvarig hos oss arbetar du med cybersäkerhet och it-säkerhetslösningar i en operativ/taktisk roll där dina tekniska färdigheter är av stor vikt. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:

- bidra vid utformning och design av IT-säkerhetslösningar, samordna penetrationstester, kravställning på leverantörer, samordna arbete vid it-säkerhetsincidenter, arbeta med säkerhetslogglösningar, delta i risk- och sårbarhetsanalyser samt utveckla, implementera och följa upp regelefterlevnad gällande till exempel MSB:s föreskrifter, ISO27000, Dataskyddsförordningen.
- leda projekt inom ramen för vårt systematiska säkerhetsarbete.



Du gör kontinuerlig omvärldsbevakning gällande nya hot, nya myndighetskrav och nya lösningar för IT-säkerheten och deltar i kontinuerlig övervakning och förbättring av säkerhetsåtgärder för att skydda mot nya hot och attacker. Hos oss får du även möjlighet att kompetensmässigt röra dig mellan informationssäkerhet och IT-säkerhet samt samverka med olika utvecklingsprojekt och IT-funktioner. Du ingår som medlem i myndighetens molngrupp samt säkerhetsråd där du kommer att samarbeta med bland informationssäkerhetsansvarig, säkerhetsskyddschef samt dataskyddsjurist.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- relevant högskoleutbildning inom IT-området eller motsvarande kompetens för tjänsten förvärvat på annat sätt

- flera års erfarenhet från en roll som it-säkerhetsspecialist eller it-säkerhetsarkitekt gällande IT-infrastruktur och moderna applikationsarkitekturer samt erfarenhet av att arbeta utifrån ramverk som ISO27000
- förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- kunskap inom IT-säkerhetsarkitektur för öppna API:er, IAM, Suse Linux och Kubenetes och kan anpassa och arbeta fram säkerhetslösningar för on-prem och hybridlösningar

- flera års erfarenhet av kravställning, design, utredningar, stöd, rådgivning samt granskning av lösningsarkitektur (infrastruktur och applikationsområdet) från ett it-säkerhetsperspektiv
- kompetens inom infrastruktur, relevanta verktyg och systemstöd för it-säkerhetshöjande åtgärder
- ledarerfarenhet i att driva olika it-säkerhetshöjande aktiviteter
- för området relevanta certifieringar såsom IT-arkitekt, CISSP och kompetens inom relevanta verktyg och systemstöd kopplat till it- och cybersäkerhet samt har erfarenhet av lösningar för central logghantering (så som Splunk, Kibana).

För att lyckas i det här uppdraget är det viktigt att du har analytisk förmåga, är självgående och strukturerar själv ditt tillvägagångssätt och driver dina processer vidare. Du har god samarbetsförmåga, samverkar brett inom organisationen och kan kommunicera komplexa säkerhetskoncept för en bred publik. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Göteborg. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi erbjuder viss möjlighet till distansarbete. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse. Din tjänstebenämning kommer att vara IT-arkitekt. Den här tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), innan vi tar beslut om att anställa en ny medarbetare. Havs- och vattenmyndigheten tillämpar individuell lönesättning. 



Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ansök nu

Handläggare vid behov till Fiskeriövervakningsenheten

Administratör/Administrativ assistent
Läs mer Mar 20
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.

Fiskeriövervakningsenheten har ett brett uppdrag med att övervaka och ge support till svenskt yrkesfiske samt med att samla in och förvalta information från en mängd olika källor. Vi ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter i samband med uppgiftslämnande från yrkesfisket och saluföringen. Enheten bedriver också övervakning av yrkesfisket i realtid i samverkan med Kustbevakningen och andra berörda myndigheter.



Handläggare vid behov till Fiskeriövervakningsenheten
Nu söker vi på Fiskeriövervakningsenheten två handläggare som kan arbeta vid behov under året och har möjlighet att arbeta heltid sommaren 2024.

Detta kan därmed vara en möjlighet för dig som har en annan huvudsaklig sysselsättning, exempelvis studier.

Arbetsuppgifter
I rollen som handläggare medverkar du i det operativa arbetet med att övervaka och säkerställa att regelverket på fiskets område följs. Du bidrar även till att skapa förståelse för hur rapportering från fiskare ska utföras på ett korrekt sätt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som handläggare är att:

- ge service och support till yrkesfisket i dess fiskeverksamhet
- via telefon och elektroniskt ta emot och registrera olika typer av anmälningar från fisket
- ge IT-support till yrkesfiskare, samt till andra aktörer i försäljning- och handelsledet, som rapporterar sina uppgifter elektroniskt
- svara på frågor och informera om gällande regelverk inom fiskets område
- realtidsövervaka områden, gränser och fiskeaktiviteter
- delta i övrigt förekommande arbetsuppgifter vid myndigheten, exempelvis i samordnandet av gemensamma kontrollinsatser mellan EU:s medlemsländer



Kvalifikationer och egenskaper
Verksamheten bedrivs hela dygnet alla dagar på året och tjänsten kräver därför att du har möjlighet att arbeta både dagar, kvällar och nätter. Observera även att du förväntas ha möjlighet arbeta heltid under sommarperioden juni-augusti 2024. 

Vi ser att du som söker:

- har en treårig gymnasieutbildning kompletterad med kortare eftergymnasial påbyggnad eller enstaka kurser vid högskola/universitet som vi bedömer vara relevanta för befattningen
- har minst ett års arbetslivserfarenhet som vi bedömer relevant, gärna inom service
- har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
- är en van IT-användare

Vi ser det som meriterande om du också har:

- kännedom om det svenska yrkesfisket och kunskaper om regelverket för fiskerikontroll
- vana av hantering av juridisk text (och tolkning av densamma)
- erfarenhet av telefonsupport
- grundläggande kunskaper i förvaltningsrätt

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du pedagogisk och tydlig i din kommunikation. Du ska kunna hantera avvägningen mellan att vara beslutsam och ha förståelse för den enskildes behov i myndighetsutövningen. För att lyckas med arbetsuppgifterna krävs även att du är strukturerad, noggrann och har en problemlösande analysförmåga. Du är även självgående och flexibel. Du har mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god förmåga i tal på engelska.

 

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ansök nu

Utredare vattenkraft och prövning

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 25
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för vattenförvaltning ansvarar för arbetet med förvaltning av sjöar, vattendrag och kustvatten, skydd av naturtyper och arter, svenskt genomförande av EU:s ramdirektiv för vatten, de akvatiska delarna av Art- habitatdirektivet, samt andra frågor om biologisk mångfald.

Miljöprövningsenheten deltar i miljöprövningar som gäller frågor för havs- och vattenmiljön eller fisket samt arbetar med tillsynsvägledning enligt miljötillsynsförordningen inom myndighetens ansvarsområden.



Utredare inom vattenkraft och prövning
Nu söker vi en utredare inom vattenkraft och prövning till enheten för miljöprövning.

På enheten för miljöprövning ger vi vägledning för tillsyn om vattenverksamhet, enskilda avlopp, fiske- och vattenbruk, dumpning, vattenskyddsområden, skydd av grundvatten och miljökvalitetsnormer. Vi deltar även som part eller expert för att tillvarata miljöintressen i mål och ärenden som avgörs av domstol samt svarar på remisser från regeringskansliet, mark- och miljödomstolar eller andra myndigheter. Vi samarbetar, skapar nätverk och driver aktuella miljöfrågor inom till exempel grön omställning och miljövänlig energi framåt.

Som utredare på Havs- och vattenmyndigheten arbetar du med planering, utredning och/eller förhandling som behandlar varierande områden. Du formulerar uppdrag och mål, utvecklar metoder och rutiner samt utformar underlag, rapporter, förslag och beslut utifrån insamlad information.

Arbetsbeskrivning
Miljötillstånden hos Sveriges vattenkraftverk ska omprövas och förses med moderna miljövillkor. Vi söker därför dig som vill arbeta med frågor kring vattenkraftens effekter och påverkan på den vattenanknutna vattenmiljön, och hur vi kan omsätta detta till moderna miljövillkor för vattenkraften. Din kunskap kommer att vara värdefull i prövningsprocessen i enlighet med svenska miljölagstiftningen. Ditt arbete kommer även att involvera dialog och vägledning till andra myndigheter. Du kommer att analysera underlag från verksamhetsutövare om dess miljöpåverkan och skriva yttranden, inhämta synpunkter från Länsstyrelsen och andra centrala myndigheter.

Beroende på din bakgrund, kan rollen innebära olika nivåer av ansvar i utredningar, ställningstaganden, yttranden och medverkan i domstolsförhandlingar. Vi inhämtar en stor del kunskap internt från våra miljöjurister och experter på andra enheter, eller från andra myndigheter i formuleringen av myndighetens yttranden. 

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har examen från universitet eller högskola på minst magisternivå med naturvetenskaplig eller teknisk inriktning. För att passa in i rollen bör du även att du ha kunskap om vattenkraftens effekter på den vattenanknutna biologin.

Har du en utbildning eller bakgrund som, enligt vår bedömning är relevant för tjänsten, är arbetslivserfarenhet från arbete med prövning och tillsyn av vattenverksamhet eller miljöfarlig verksamhet meriterande. Vidare är det meriterande, men inte ett krav, att du har kunskap om svensk miljölagstiftning och dess tillämpning.

Beroende på din bakgrund, kan en stor del av din första tid hos oss att bestå av upplärning och kompetensutveckling. Därför kommer vi att lägga en stor vikt på dina personliga egenskaper och förmågor.

Egenskaper, färdigheter och förmågor
För att lyckas i rollen har du som söker en förmåga att se din del i helheten. Du är flexibel och du kan prioritera dina arbetsuppgifter utifrån gemensamma arbetsuppgifter och mål. I rollen som utredare är det bra att du har en analytisk förmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och i skrift. Enheten samverkar med bland annat Naturvårdsverket, Kammarkollegiet och länsstyrelserna i frågor som rör miljöprövningar. För att lyckas i uppdraget krävs därför att du är strukturerad, självgående och har en god samarbetsförmåga med både medarbetare och externa parter.

Villkor
Anställningen är placerad i Göteborg men med viss möjlighet till distansarbete efter överenskommelse. Havs- och vattenmyndigheten tillämpar sex månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ansök nu

Utredare

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 16
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.

För att förvaltningens mål om ett långsiktigt hållbart fiske ska nås är det viktigt med en ändamålsenlig och effektiv fiskerikontroll. Kontrollarbetet syftar till att de fiskekvoter Sverige tilldelats inte överskrids samt att fisket och livsmedelskedjan följer gällande regler på fiskets område. Fiskeriuppföljningsenheten, där denna tjänst är placerad, ansvarar för den övergripande planeringen, samordningen och uppföljningen av svensk fiskerikontroll.



Utredare till Fiskeriuppföljningsenheten
En viktig del av fiskerikontrollen är det arbete som sker inom EU och med den gemensamma fiskeripolitiken som grund.

Fiskeriuppföljningsenhetens verksamhet är under utveckling och nu söker vi nästa utredare. Som utredare kommer du att arbeta med planering, styrning och uppföljning av tillsyn och kontroll, såväl nationellt som internationellt, inom området försäljning och handel av fiskeri- och vattenbruksprodukter.

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår att ta fram underlag och ansvara för tillsynsplaneringen avseende regelefterlevnad i försäljnings- och handelsledet rörande fiskeri- och vattenbruksprodukter. Arbetet innefattar samverkan med andra myndigheter, livsmedelsföretag och branschorganisationer i Sverige, inom EU och tredje land. Vidare kommer du att vara delaktig i fiskerikontrollens arbete inom EU- processer avseende försäljning och handel. I rollen behöver du aktivt delta i arbetet med att utveckla effektiva arbetsformer och processer.

I uppdraget ingår även att:

- samla in, bearbeta och analysera information samt utforma underlag, rapporter, förslag och beslut.
- delta i arbetet med att ta fram underlag för vidare hantering inom fiskerikontrollen inför beslut om EU-regleringar som påverkar myndighetens arbete med kontroll av försäljning och handel.
- delta i samråd och samverkan avseende relevanta internationella fiskerikontrollfrågor med Regeringskansliet och andra berörda myndigheter, fiskerinäringen och intresseorganisationer. Vid behov delta i projekt och genomföra utredningar inom fiskerikontroll.

Kvalifikationer och egenskaper
Vi söker dig som har högskoleutbildning, minst tre år, med inriktning livsmedel alternativt kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Du har minst fem års erfarenhet inom offentlig tillsyn och kontroll av livsmedel. För rollen krävs erfarenhet av att planera, samordna och följa upp tillsynsarbete samt erfarenhet av att bearbeta data och analysera densamma. Det är meriterande om du har erfarenhet av kravställning och systemutveckling.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är kommunikativ och har god samarbetsförmåga i din yrkesroll. För att passa i rollen krävs det även att du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Vidare är du kvalitetsmedveten, är medveten om mål och lever upp till kvalitetsstandard.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. Anställningen är placerad i Göteborg där utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, med viss möjlighet till distansarbete. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ansök nu

Assistent vid behov till Fiskeriövervakningsenheten

Administrativ assistent
Läs mer Okt 9
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.

Fiskeriövervakningsenheten har ett brett uppdrag med att övervaka och ge support till svenskt yrkesfiske samt med att samla in och förvalta information från en mängd olika källor. Vi ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter i samband med uppgiftslämnande från yrkesfisket och saluföringen. Enheten bedriver också övervakning av yrkesfisket i realtid i samverkan med Kustbevakningen och andra berörda myndigheter.



Assistent vid behov till Fiskeriövervakningsenheten
Nu söker vi på Fiskeriövervakningsenheten nästa assistent som kan arbeta vid behov under året och heltid sommaren 2024.

Detta kan därmed vara en möjlighet för dig som har en annan huvudsaklig sysselsättning, exempelvis studier.

Arbetsuppgifter
I rollen som assistent medverkar du i det operativa arbetet med att övervaka och säkerställa att regelverket på fiskets område följs. Du bidrar även till att skapa förståelse för hur rapportering från fiskare ska utföras på ett korrekt sätt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som assistent är att:

- ge service och support till yrkesfisket i dess fiskeverksamhet
- via telefon och elektroniskt ta emot och registrera olika typer av anmälningar från fisket
- ge IT-support till yrkesfiskare, samt till andra aktörer i försäljning- och handelsledet, som rapporterar sina uppgifter elektroniskt
- svara på frågor och informera om gällande regelverk inom fiskets område
- realtidsövervaka områden, gränser och fiskeaktiviteter
- delta i övrigt förekommande arbetsuppgifter vid myndigheten, exempelvis i samordnandet av gemensamma kontrollinsatser mellan EU:s medlemsländer



Kvalifikationer och egenskaper
Verksamheten bedrivs hela dygnet alla dagar på året och tjänsten kräver därför att du har möjlighet att arbeta både dagar, kvällar och nätter. Observera även att du förväntas arbeta heltid under sommarperioden juni-augusti 2024. 

Vi ser att du som söker:

- har en treårig gymnasieutbildning kompletterad med kortare eftergymnasial påbyggnad eller enstaka kurser vid högskola/universitet som vi bedömer vara relevanta för befattningen
- har minst ett års arbetslivserfarenhet som vi bedömer relevant, gärna inom service
- har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
- är en van IT-användare

Vi ser det som meriterande om du också har:

- kännedom om det svenska yrkesfisket och kunskaper om regelverket för fiskerikontroll
- vana av hantering av juridisk text (och tolkning av densamma)
- erfarenhet av telefonsupport
- grundläggande kunskaper i förvaltningsrätt

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du pedagogisk och tydlig i din kommunikation. Du ska kunna hantera avvägningen mellan att vara beslutsam och ha förståelse för den enskildes behov i myndighetsutövningen. För att lyckas med arbetsuppgifterna krävs även att du är strukturerad, noggrann och har en problemlösande analysförmåga. Du är även självgående och flexibel. Du har mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god förmåga i tal på engelska.

 

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ansök nu

Utredare

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 9
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen och ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.

Enheten för fältkontroll ansvarar i huvudsak för Havs- och vattenmyndighetens uppdrag avseende operativ kontroll av yrkesfiskets landningar i svenska hamnar. Syftet med kontrolluppdraget är att säkerställa att svensk och internationell lagstiftning inom fiskets område efterlevs.



Vill du bidra till ett hållbart nyttjande av våra hav? Då kan vi erbjuda ett utvecklande och spännande uppdrag i en dynamisk miljö som utredare inom Fältkontrollenheten
Som utredare arbetar du med planering, beredning och utredning som behandlar varierade områden, såväl nationellt som internationellt inom Fiskerikontrollens verksamhetsområde.

Huvudfokus är på den operativa kontrollverksamheten där du samlar in, bearbetar och analyserar information samt utformar underlag, rapporter, förslag och beslut. Du är också delaktig i fiskerikontrollens processarbete och i andra arbetsgrupper, möten och forum.

I det dagliga arbetet ingår bland annat att:

- Planera, genomföra och följa upp utredningsuppdrag. 
- Samla information, analysera, utvärdera och rapporterar utredningsresultat.
- Utreda och handlägga eller föredra förslag till beslut.
- Delta i beredningsarbete och samarbete med externa parter såväl nationellt som internationellt.
- Utreda och skriva underlag till föreskriftsändringar
- Initiera och medverka vid utveckling av metoder och arbetsformer
- Delta i projektarbete och expertgrupper
- I övrigt förekommande arbetsuppgifter vid myndigheten 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning minst kandidatexamen, med samhälls-, natur- eller annan tvärvetenskaplig inriktning, eller kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Du har minst 5 års arbetslivserfarenhet som bedöms vara relevant för tjänsten. Du har god vana vid hantering av juridisk text och tolkning av densamma. Du har även erfarenhet av att samla in, bearbeta och analysera information, samt sprida den samma till relevanta mottagare. Meriterande är erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och även goda kunskaper om fiskets bedrivande, rapportering och dess regelverk.


Du behöver ha mycket goda språkkunskaper i både tal och skrift i svenska samt motsvarande kunskaper i engelska. För att du ska trivas hos oss krävs det att du har stor vana av att arbeta självständigt och vara trygg med att fatta egna beslut i vardagen. 

Som person är du relationsskapande och har mycket god förmåga att samarbeta och kommunicera. Du är kvalitetsmedveten, analytisk och har lätt att se ett helhetsperspektiv. För att lyckas i rollen krävs även att du har förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett strukturerat sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Villkor
Anställningen är tillsvidare på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, dock får medarbetare efter överenskommelse med enhetschef arbeta högst två dagar av en heltidstjänst alternativt arbetstid motsvarande två dagar per vecka på distans. 



Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ansök nu