Göteborg: Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg

Hitta ansökningsinfo om jobbet Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-02-21 // Varaktighet: Heltid

Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor över landet. I denna rekrytering kommer en eller flera avdelningsjurister att rekryteras.

Uppdraget
Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten.

Vi söker dig som har

• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet
• aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du också har

• erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden
• erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande
• erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.

Vi söker förändrings- och utvecklingsorienterade och erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du har förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll och att du har lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i ditt arbete. Vi ser att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Arbetet innebär en del resor och det är därför en fördel om du har B-körkort.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. 

Ansökan
Du ansöker genom att bifoga ditt CV och personliga brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Sista ansökningsdag är 7 mars.

Om du har frågor rörande tjänsten är du välkommen att kontakta vår chefsjurist Karin Lewin (se kontaktuppgifter nedan) alternativt avdelningschefen på avdelning Mitt, Peder Carlsson, 010-788 56 43, eller avdelningschefen för avdelning Nord, Marie Åberg, tel 010-788 57 97.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Verksjurist.

Riksarkivet söker en kvalificerad verksjurist

Läs mer Nov 27
Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationsförsörjning? Då ska du arbeta hos oss!

Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med en verksjurist. Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utveckling av Riksarkivets och statens informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av statens digitalisering. Som verksjurist har du en viktig roll i den utvecklingen.

Tjänstgöringsort bestäms utifrån dina önskemål till någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till arbete både på kontoret och i hemmet.

Om uppdraget

Tjänsten är placerad vid den juridiska enheten, och det finns stora möjligheter att vara med och utveckla enhetens arbete. Enheten ansvarar förrättslig styrning, utveckling och stöd vid Riksarkivet. Uppdraget är brett med tyngdpunkten på rättsliga frågor om informationshantering, särskilt digital informationshantering med anledning av den snabba utvecklingen inom Riksarkivet och staten. Det innefattar både frågor om den normgivning som sker genom Riksarkivets föreskrifter och vägledningar, som utveckling av hur Riksarkivet tillhandahåller information ur arkiven via e-tjänster mm.

Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och uppdrag. Du tar fram interna styrdokument och författningsförslag och lämnar rättsligt stöd i myndighetens utvecklingsarbete. En viktig del är stödet i myndighetens omfattande föreskriftsarbete. Du lämnar också stöd till verksamheten vid sekretessbedömningar, upphandling och upphovsrättsliga frågor. Enheten handlägger även vissa löpande rättsliga frågor såsom remisshantering, processföring, JO/JK ärenden, dataskyddsfrågor, arbete mot oegentligheter och bemannar myndighetens visselblåsarfunktion.

Som verksjurist arbetar du nära myndighetsledningen och har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du företräder även vid behov myndigheten externt samt deltar i samverkan med andra myndigheter.

Du ska ha:


• juristexamen,
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande,
• erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor och
• goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt dataskyddslagstiftningen.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete kopplat till e-förvaltning och it-utveckling inom områdena förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess,
• erfarenhet av lagstiftningsarbete och annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete,
• erfarenhet av offentlig upphandling eller
• erfarenhet av upphovsrättsliga frågeställningar.

Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet.

Du  har en god förmåga till helhetssyn, är analytisk, van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning.

Tjänstgöringsgrad: Heltid

Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter.

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2023-12-18

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Om Riksarkivet

Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (jurist, möjlig ort Göteborg)

Läs mer Nov 22
Domstolsakademin söker kompetensutvecklare (jurist) med erfarenhet från arbete i mark- och miljödomstol.

Möjlighet till placering finns i bland annat Göteborg. Anställningen avser ett vikariat, ca 1 år med eventuell möjlighet till förlängning.
Läs mer och ansök via https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/kompetensutvecklare-jurist-till-domstolsakademin-domstolsverket/.

Ansök nu

Riksarkivet söker en kvalificerad verksjurist

Läs mer Okt 20
Är du en driven jurist som vill arbeta med komplexa rättsliga frågor på en myndighet med en strategisk roll för samhällets informationsförsörjning? Då ska du arbeta hos oss!

Vi förstärker nu vårt rättsliga arbete med en verksjurist. Vi erbjuder ett omväxlande och brett uppdrag med tyngdpunkt på utveckling av Riksarkivets och statens informationshantering. Riksarkivet är inne i en intensiv utvecklingsfas med anledning av statens digitalisering. Som verksjurist har du en viktig roll i den utvecklingen.

Tjänstgöringsort bestäms utifrån dina önskemål till någon av Riksarkivets verksamhetsorter. Vi erbjuder flexibla arbetsformer med möjlighet till arbete både på kontoret och i hemmet.

Om uppdraget

Tjänsten är placerad vid den juridiska enheten, och det finns stora möjligheter att vara med och utveckla enhetens arbete. Enheten ansvarar förrättslig styrning, utveckling och stöd vid Riksarkivet. Uppdraget är brett med tyngdpunkten på rättsliga frågor om informationshantering, särskilt digital informationshantering med anledning av den snabba utvecklingen inom Riksarkivet och staten. Det innefattar både frågor om den normgivning som sker genom Riksarkivets föreskrifter och vägledningar, som utveckling av hur Riksarkivet tillhandahåller information ur arkiven via e-tjänster mm.

Som verksjurist arbetar du brett inom enhetens ansvarsområde med kvalificerade och strategiskt viktiga juridiska frågeställningar och bidrar med juridisk expertkompetens i olika projekt och uppdrag. Du tar fram interna styrdokument och författningsförslag och lämnar rättsligt stöd i myndighetens utvecklingsarbete. En viktig del är stödet i myndighetens omfattande föreskriftsarbete. Du lämnar också stöd till verksamheten vid sekretessbedömningar, upphandling och upphovsrättsliga frågor. Enheten handlägger även vissa löpande rättsliga frågor såsom remisshantering, processföring, JO/JK ärenden, dataskyddsfrågor, arbete mot oegentligheter och bemannar myndighetens visselblåsarfunktion.

Som verksjurist arbetar du nära myndighetsledningen och har många kontakter med chefer och medarbetare inom myndigheten. Du företräder även vid behov myndigheten externt samt deltar i samverkan med andra myndigheter.

Du ska ha:


• juristexamen,
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, exempelvis som assessor eller motsvarande,
• erfarenhet av kvalificerade förvaltningsrättsliga frågor och
• goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt dataskyddslagstiftningen.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete kopplat till e-förvaltning och it-utveckling inom områdena förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess,
• erfarenhet av lagstiftningsarbete och annat kvalificerat rättsligt utredningsarbete,
• erfarenhet av offentlig upphandling eller
• erfarenhet av upphovsrättsliga frågeställningar.

Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Du trivs därför med att arbeta i förändring. Du arbetar lösningsorienterat och bidrar till effektiva lösningar och kan växla mellan det strategiska och det operativa perspektivet.

Du  har en god förmåga till helhetssyn, är analytisk, van att arbeta självständigt och kan driva ditt arbete framåt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar sitt språk till mottagaren.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning.

Tjänstgöringsgrad: Heltid

Arbetsplats: Placering vid någon av Riksarkivets 11 verksamhetsorter.

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning.

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2023-11-03

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Om Riksarkivet

Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning.

Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se.

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Upphandlingsjurist

Läs mer Okt 9
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för administration ger stöd och service till myndigheten med syfte att säkerställa en effektiv ledning, gemensamma arbetsformer och kvalitetssäkring av myndighetens verksamhet. Administrativa avdelningen ansvarar för verksamhet och processer inom juridik, ekonomi, arkiv och service och består av 37 medarbetare fördelade på tre enheter.



Vikariat som upphandlingsjurist alternativt upphandlare
På juridiska enheten arbetar för närvarande 19 jurister.

Vi arbetar dels med inriktning mot miljörätt, dels mot fiskerilagstiftning samt med upphandlingar. Vi arbetar även med myndighetsövergripande frågor, så som förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess. Enheten ansvarar för myndighetens föreskriftsprocess, överträdelsehantering och upphandlingsprocess. Därutöver arbetar vi med kvalitetssäkring när det gäller övriga juridiska frågor på myndigheten.

Som upphandlingsjurist/upphandlare arbetar du med uppdrag att hantera samtliga av myndighetens upphandlingsärenden såsom t.ex. direktupphandlingar, avrop från statliga ramavtal, annonserade upphandlingar och upprättande av avtal. Upphandlingsfunktionen bistår även med att utforma avtal och överenskommelser med andra myndigheter och organisationer.

Du är med och driver utvecklingen av enhetens och myndighetens arbetssätt och metoder och kan komma att hålla utbildningar inom dina ansvarsområden. Du företräder vid behov myndigheten i juridiska nätverk som finns inom myndighetens ansvarsområden. I övrigt arbetar du med de på myndigheten förekommande arbetsuppgifterna som verksjuristerna arbetar med.



Arbetsuppgifter
Tillsammans med dina kollegor på juridiska enheten utgör du som upphandlare/upphandlingsjurist stöd till myndighetens enheter och medarbetare i upphandlingsfrågor.

Du upprättar och förvaltar avtal samt ansvarar för utformningen av förfrågningsunderlag. Vidare samordnar du myndighetens avtal i avtalsdatabasen och annonserar i myndighetens annonseringsverktyg. Likaså utvärderar du myndighetens upphandlingar och utvecklar upphandlingsverksamheten i enlighet med ny lagstiftning.

Du bevakar domar inom upphandling, bereder yttranden vid överprövningar och utbildar myndighetens övriga enheter om rutiner och policys samt i lagen om offentlig upphandling.

I övrigt ingår att du hanterar

- upphandlingar över tröskelvärden
- avtalsrätt och frågor om avtal
- stöd vid upprättande av överenskommelser med andra myndigheter
- stöd vid upprättande av bidragsbeslut
- rutiner och policys, allmänna villkor för avtal och överenskommelser samt mallar för upphandlingsarbetet.



Kvalifikationer och egenskaper
Du som söker denna tjänst ska ha:

- examen från högskoleutbildning inom juridik/juristexamen eller vara diplomerad eller certifierad upphandlare eller bedömas ha motsvarande erfarenhet.
- erfarenhet från arbete med offentlig upphandling från upphandlande myndighet. 
- minst tre års erfarenhet av arbete med upphandling inom offentlig förvaltning.

Det är även meriterande om du har:

- utbildning i offentlig upphandling och är diplomerad eller certifierad inom upphandling.
- bred och/eller djup yrkeserfarenhet inom offentlig upphandling
- erfarenhet av IT-upphandlingar och hantering av frågor rörande dataskydd  - inklusive upprättande av personuppgiftsbiträdesavtal, och molntjänster inom ramen för upphandlingen.

Det är även till din fördel om du har erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingssystem samt har goda allmänjuridiska kunskaper.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du visar på gott omdöme och integritet samt har mod att handla efter egen övertygelse. I rollen som upphandlingsjurist/upphandlare samarbetar du nära dina juristkollegor och många andra kompetenser. Du behöver vara en lagspelare med mycket god samarbetsförmåga och du behöver kommunicera tydligt och pedagogiskt. Frågeställningarna kan vara både komplexa och tidskänsliga vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att snabbt kunna identifiera de juridiska problemen. För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och har en problemlösande analysförmåga.

Villkor
Ett eller två vikariat kan bli aktuella. För båda gäller att anställningen är placerad i Göteborg. Ett vikariat är tänkt att vara i ett år. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Anställningen är placerad i Göteborg. Utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, med viss möjlighet till distansarbete. 

Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Inspektionen För Vård och Omsorg

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Inspektionen För Vård och Omsorg .

IVO söker inspektörer med bakgrund inom hälso- och sjukvård

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Mar 9
Vill du skapa samhällsnytta och värna om välfärden tillsammans med kunniga kollegor med olika kompetenser? Vill du bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet? Då kan du vara den vi söker! Inspektionen för vård och omsorg (IVO) avdelning Sydväst söker inspektörer inom hälso- och sjukvård. Avdelning Sydväst finns lokaliserad i Göteborg. Myndigheten arbetar tillsammans över hela landet och här arbetar du med kollegor med olika utbildningsbakgrunder och erfarenheter.

Rollen som inspektör
Du kommer att utreda egna ärenden inom hälso- och sjukvårdsområdet tillsammans med kollegor. Ärendena avser klagomål på sjukvården och anmälningar enligt Lex Maria, men även andra arbetsuppgifter inom vårt uppdrag kan komma att bli aktuella och då även resor nationellt. I arbetet kommer du komma i kontakt med såväl huvudmän och personal som allmänheten. Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är angeläget för enskilda och för olika grupper av människor. Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö med högt tempo.

Vi söker dig som har:

• Svensk sjuksköterskelegitimation
• Minst 5 års aktuell erfarenhet inom hälso- och sjukvård
• Erfarenhet av analys/utredningsarbete samt kvalitets- och utvecklingsarbete
• Goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt
• Körkort



Det är meriterande om du har:

• God kännedom om lagar och föreskrifter inom hälso- och sjukvården.
• Specialistkompetens inom hälso- och sjukvården

För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och själv kunna strukturera och prioritera ditt arbete. Du trivs samtidigt med att samarbeta med andra i olika konstellationer och med olika kompetenser. Rollen kräver även att du är initiativrik, driven och delaktig i myndighetens utvecklingsarbete och att du finner förändrings- och utvecklingsarbete stimulerande. 

Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du ska ha mycket god samarbetsförmåga, vara trygg i dina beslut och på ett konstruktivt sätt kunna omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Om tjänsten
Anställningarna är tillsvidareanställningar med sex månaders provanställning. Tjänsterna avser heltid med placering i Göteborg med tillträde enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Sista ansökningsdag är den 30 mars 2024.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

Avdelningschef till IVO med placering i Göteborg

Avdelningschef, statlig
Läs mer Jan 15
Är du en trygg ledare med erfarenhet av förändringsledning? Vill du vara med att utveckla IVO:s verksamhet? Då kanske detta är rollen för dig? Vi söker nu till avdelningschef som vill vara med och leda myndighetens fortsatta utveckling.

Rollen som avdelningschef
Avdelning Sydväst är en av sex tillsynsavdelningar på IVO och består idag av sex enheter. Vid avdelningen arbetar cirka 100 medarbetare fördelat på sex enheter och en stab.

Som chef för avdelningen rapporterar du till generaldirektören och ingår i IVO:s myndighetsledning. Du är personalansvarig chef för avdelningens enhetschefer och en mindre stab med direktrapporterande personal. Du har ansvar för verksamhet, personal och ekonomi för avdelningen och leder avdelningens arbete och tillsammans med den övriga myndighetsledningen den fortsatta verksamhetsutvecklingen på IVO.

Vi söker dig som har


• Akademisk examen som arbetsgivaren bedömer vara relevant för uppdraget.
• Flerårig erfarenhet som chef i statlig myndighet.
• Erfarenhet av att leda genom andra chefer.
• Erfarenhet av personalansvar för andra chefer.
• Erfarenhet av att leda förändringsarbete.
• Mycket goda kunskaper i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt.

Vi ser det som meriterande om du har:


• God och aktuell kunskap om de sektorer som IVO verkar inom.
• God och aktuell kunskap om statlig tillsyn eller tillståndsprövning.

Vi söker dig som är utvecklingsorienterad och en van förändringsledare. Du leder och samarbetar med andra på ett coachande sätt och din ledarstil står för tydlighet och integritet. Du har en god förmåga att kommunicera i hela organisationen och kan skapa förutsättningar för att medarbetare ska känna sig engagerade och delaktiga. Du är trygg i att företräda verksamheten externt och mån om att etablera och stärka externa samarbeten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Göteborg, men då IVO finns på flera orter förekommer resor i tjänsten.

Hur du ansöker
Bifoga CV och ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i tjänsten och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och andra handlingar tas med vid en eventuell intervju. Tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Sista ansökningsdag är den 7 februari 2024.

 

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Ansök nu

Inspektör med specialistläkarbakgrund inom allmänmedicin

Specialistläkare
Läs mer Dec 7
Vill du skapa samhällsnytta och värna om välfärden tillsammans med kunniga kollegor med olika kompetenser? Vill du bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet? Då kan du vara den vi söker. Placering på avdelning sydväst i Göteborg med möjlighet till visst distansarbete.

Rollen som inspektör
Vi söker dig som är intresserad av att byta perspektiv på vården och tillsammans med oss delta i utredning av hälso- och sjukvårdsärenden genom att göra medicinska bedömningar. Det kan även förekomma att du får delta i inspektioner i verksamheter samt återföra det vi har sett i vår tillsyn. Tillsammans med övriga medarbetare med olika kompetenser utvecklar och förstärker vi patientsäkerheten i vården. Du kommer att ingå i ett nätverk för läkare inom myndigheten samt delta i arbetsgrupper och projekt där din kompetens efterfrågas.

Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö.

Vi söker dig som har:


• Legitimerad läkare med specialistutbildning inom allmänmedicin. 
• Flerårig och aktuell erfarenhet av specialistområdet.
• God kännedom om hälso- och sjukvårdens organisation.
• Mycket bra på att kommunicera såväl muntligt som skriftligt på svenska.
• God och aktuell IT-vana.

För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och själv kunna strukturera och prioritera ditt arbete. Du trivs samtidigt med att samarbeta med andra i olika konstellationer och med olika kompetenser. Rollen kräver även att du är driven och delaktig i avdelningens/myndighetens utvecklingsarbete och att du finner förändrings- och utvecklingsarbete stimulerande.

Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad och snabbt kunna sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du ska ha mycket god samarbetsförmåga, vara trygg i dina beslut och på ett konstruktivt sätt kunna omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du också har:


• Erfarenhet av tillsynsarbete.
• Erfarenhet av patientsäkerhets- och utredningsarbete.
• Erfarenhet av utvecklingsarbete.
• God kännedom om lagar och föreskrifter inom hälso- och sjukvården.


Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Information om anställningen
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Placeringen är i Göteborg och tillträde sker enligt överenskommelse.

Anställningen kan inte kombineras med kliniskt arbete på grund av de lagar och regler om bisyssla som vi har att förhålla oss till som statlig myndighet.

Ansök senast
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas in i ett senare skede i rekryteringsprocessen. Sista dag för ansökan är den 7 januari 2024.


Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Ansök nu

Inspektör med juristkompetens till Göteborg

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 13
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en eller flera inspektörer till Göteborg, avdelning sydväst för medverkan i tillsynen av företrädelsevis socialtjänsten. IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. Avdelning Sydväst finns i Göteborg.

Rollen som inspektör med juristbakgrund
Som inspektör arbetar du alltid utifrån ett brukar- och patientperspektiv och med vår tillsynspolicy i ryggen för att fokusera på vad som är ange för enskilda och för olika grupper av människor. Om inte annat framgår av lag, förordning eller särskilt beslut från regeringen ska tillsynen vara riskbaserad och granska det som är väsentligt. Tillsynen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet samt utgår från den statliga värdegrunden.

Som inspektör i myndigheten kommer du att handlägga och utreda olika typer av ärenden inom IVO:s tillsynsområde, företrädelsevis inom socialtjänst- och funktionshinderområdet. Du kommer att delta i beredningen och upprättandet av beslutsförslag samt arbeta med uppföljning för att säkerställa att beslut följs. Inspektioner i olika verksamheter kan ingå i arbetet.

Du kommer också att delta i att utarbeta svar på olika remisser. Vidare kommer du att fungera som ett internt juridiskt stöd. I arbetet kommer du att komma i kontakt med brukare, vårdgivare/huvudmän/personal samt allmänhet och media.

Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö. Det innebär att du behöver kunna verka i ett sammanhang även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Juristexamen (jur. kand.).
• Flerårig erfarenhet av juridiskt arbete och aktuell erfarenhet inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av sekretesslagstiftning och förvaltningsrätt.
• Erfarenhet av lagar och föreskrifter inom socialtjänstens område och/eller funktionshinderområdet
• God och aktuellt IT- och datorvana.

I rollen som inspektör ska du kunna arbeta självständigt och ha förmågan att effektivt prioritera och strukturera flera olika arbetsuppgifter inom olika ämnesområden samtidigt. Du ska ha en god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad, men också flexibel samt snabbt kunna sätta dig in komplexa frågeställningar. Vidare har du mycket god samarbetsförmåga, är trygg i dina beslut och kan på ett konstruktivt sätt  omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Du kommunicerar resultatet på ett tydligt och förtroendeingivande sätt, både muntligt och skriftligt.

Meriterande


• Erfarenhet av tillsyns- och utredningsarbete
• Kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning

Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö tillsammans med dina kollegor och där bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är tillsvidareanställning och tjänsten avser heltid med placering i Göteborg. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Ansök senast 21 augusti 2023
Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1-26172/2023 och ansök senast 21 augusti 2023.

För frågor om tjänsten kontakta enhetschef Carina Vesterlind eller Lars Ericsson. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Pia Raninen.

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Ansök nu

IVO söker receptionist/administratör till Göteborg (vikariat)

Kontorsreceptionist
Läs mer Aug 1
IVO ansvarar för tillsynen över hälso- och sjukvården samt hälso- och sjukvårdspersonal och social omsorg. Avdelning sydvästs tillsynsområde omfattar Västra Götalands  och Hallands län. Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning. 

På enheten för stöd och administration är du del av en viktig och central funktion på avdelningen. Enhetens målsättning är att ge bästa tänkbara stöd och service internt till avdelningen men också ge hög service till enskilda medborgare och myndigheter.

Nu söker vi en serviceinriktad receptionist/administratör.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:


• att ta emot våra besökare,
• att arbeta med intern service på avdelningen med ansvar för bl.a. inköp av kontorsmaterial, städmaterial, kaffe, te och frukt,
• att ta emot inkommande post och förbereda utgående post, samt
• övriga sedvanliga administrativa uppgifter.

Vi söker dig som har:


• Avslutad gymnasieexamen och en påbyggnadsutbildning inom administration och/eller registratur.
• Flerårig aktuell erfarenhet av receptionistarbete.
• Flerårig aktuell erfarenhet av inköp.
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, gärna statlig, i liknande roll.
• God och aktuell IT- och datorvana.
• Goda kunskaper i svenska, såväl muntligt och skriftligt.

Som person är du serviceinriktad, flexibel, lösningsinriktad och har ett tillmötesgående sätt. Du ska kunna hantera många dagliga kontakter, både internt och externt. Vidare är du ansvarstagande, har en hög kvalitetsmedvetenhet i ditt arbete, har en god förmåga att strukturera ditt arbete och driver effektivt arbetet framåt. Du arbetar självständigt, men tycker också om att vara en del av en arbetsgrupp. Du bör även kunna samarbeta väl med andra och bidra till en god stämning.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Meriterande


• Kompetens inom digital kommunikation, IT eller teknik.
• Kännedom om modernt ärendehanteringssystem.
 

Vad kan IVO erbjuda dig?

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.

Anställningen är ett vikariat med start den 1 oktober 2023 t.o.m. den 31 augusti 2024. Tjänstetiteln är administratör och tjänsten avser heltid med placering i Göteborg.

Ansök senast 21 augusti 2023

Vi vill att du skickar in ett CV och personligt brev senast den 21 augusti 2023.
Märk din ansökan med dnr 2.1.1-28113/2023. Arbetsbetyg och dylikt tas med vid en eventuell intervju.

Varm välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har drygt 780 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.

Ansök nu