Göteborg: Projektledare – inriktning evenemang

Hitta ansökningsinfo om jobbet Projektledare – inriktning evenemang i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2024-05-02 // Varaktighet: Heltid

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Göteborgs universitet arrangerar årligen akademiska högtider och ceremonier som bland annat professorsinstallation, doktorspromotion och ceremoni för Nit och redlighet. Vi tar också emot officiella besök som ministerbesök, nobelpristagare och kungligheter.  

Vi behöver nu anställa en projektledare som ska arbeta med akademiska högtider, ceremonier, officiella besök samt evenemang som t ex invigningar, konferenser och seminarier.

Placeringen är på Kommunikationsenheten som är en del av universitetets gemensamma förvaltning. Här får du 35 kollegor som arbetar med kommunikation inom många olika områden: forskningskommunikation, press, sociala medier, evenemang, digitala kanaler, systemförvaltning, visuell identitet, strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet. 

Kommunikationsenheten har sina lokaler i Vasastan i centrala Göteborg. 

 

Arbetsuppgifter

Din roll är att projektleda, planera, administrera och genomföra de olika evenemangen med allt vad det innebär: ceremoni och övrigt innehåll, gästlistor, mat och dryck, lokaler, inbjudningar, underhållning, körscheman, trycksaker med mera. Du ska både arbeta med förberedelserna och vara med under själva evenemangen, samt arbeta med analys och utvärdering efteråt. 

En stor och viktig del av arbetet är förberedande arbete, administration och administrativa system. Det är till exempel att uppdatera register, hantera utskick och ta emot anmälningar.

Du arbetar självständigt men inte ensam. Tjänsten innebär samarbeten med många olika grupper av människor – forskare, studenter, universitetsledning, nobelpristagare, hattmakare och restaurangpersonal. Universitetet verkar i en internationell kontext med samarbeten och gäster från många olika delar av världen. I den närmsta arbetsgruppen finns ytterligare en projektledare som du har ett nära samarbete med.

Akademiska ceremonier bottnar i många gamla traditioner. Vi arbetar med att bevara vår historia med en känsla för detaljer och traditioner, och samtidigt varsamt modernisera evenemangen till dagens förutsättningar och samhälle. Vi har ett nära samarbete med studentkårerna, samt med flera andra universitet och högskolor i Sverige.


Kvalifikationer

• Krav på minst tvåårig eftergymnasial utbildning inom projektledning, evenemang, kommunikation eller administration
• Krav på minst två års erfarenhet av att arbeta med projektledning av större evenemang
• Krav på mycket goda kunskaper i administrativt arbete
• Krav på goda kunskaper i Officepaketet, främst Excel 
• Krav på goda kunskaper i administrativa system, t ex bokningssystem eller liknande
• Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Krav på goda kunskaper i engelska i tal och skrift
• Krav på att kunna prata inför folk både på svenska och engelska

 


• Meriterande med slutförda studier på universitet eller högskola
• Meriterande med erfarenhet av arbete inom universitets- och högskolesektorn
• Meriterande med arbete inom offentlig sektor
• Meriterande med kunskaper i anmälningssystemet Trippus
• Meriterande med kunskaper i det studieadministrativa systemet Ladok
• Meriterande med kunskaper i systemet FileMaker
• Meriterande med B-körkort

 

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som initiativkraft, ansvarskänsla, samarbetsförmåga och stresstålighet. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer analytiska delarna och de mer praktiska delarna av jobbet.

 

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, 100 procent. Tillträde efter överenskommelse. Provanställning på upp till 6 månader kan bli aktuellt.

Arbetet innebär ibland oregelbundna arbetstider och intensiva arbetstoppar. Detta varvas med lugnare perioder. Oförutsedda saker kan hända under evenemang och du behöver kunna hitta snabba lösningar och vara flexibel.

Göteborgs universitet är en statlig myndighet. Vi tar ansvar för samhällsutvecklingen och bidrar till en hållbar värld. Som arbetsplats kännetecknas vi av kreativitet, högt i tak, frihet under ansvar och stora möjligheter att utvecklas. Du har möjlighet att arbeta på distans upp till 40 procent av arbetstiden. Du har tillgång till en rad förmåner och försäkringar som du kan läsa mer om här:

Anställningsförmåner | Göteborgs universitet (gu.se)

 

Information om anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta följande personer vid Kommunikationsenheten:


Sektionschef Maria Eriksson, 0733–807630, maria.eriksson@gu.se

Projektledare Anna Sonberger, 0709-831677, anna.sonberger@gu.se 

 

Fackliga företrädare
Kontaktuppgifter till fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: Så blir du en av oss | Göteborgs universitet (gu.se)

 

Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal som du når via www.gu.se

Ansökan ska innehålla CV, personligt brev och kopior av intyg. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

 

Sista ansökningsdag
Ansökan ska vara inkommen senast 22 maj 2024

 

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Informatör/Kommunikatör

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Informatör/Kommunikatör.

Personal till butiksturné i Göteborgs området, start 29 april

Läs mer Mar 25
Eventpersonal.se är en tjänst för rekrytering av personal till alla typer av events. Vi rekryterar informatörer, värdinnor, demonstratörer, samplare, säljare och produktionsledare.
Här kommer en förfrågan inför en butiksturné i Göteborgs/Borås området, start 29 april.
Vi söker nu dig med körkort som skulle känna dig trygg med att jobba självständigt med denna butiksturné. Under 6 veckor så ska två olika varumärken marknadsföras i matbutiker och du kommer ha allt material förutom maten med dig i bilen för att kunna montera upp och ner i dem olika butikerna. Noter att du måste kunna samtliga dagar för att kunna ansöka till uppdraget.

Dag, datum, tid:
Måndag, 29 april, gemensam utbildning i Stockholm.
Onsdag - lördag v18-23.
Arbetstider ca 11-20.00.


Lön: 1400kr/dagarvode (ink. 12% i semesterersättning)


Om du kan och vill jobba så ansöker du på följande vis:
1. Maila med rubriken "Turné GBG 24" till Yasmine@eventpersonal.se
2. Skriv vad du gjort tidigare inom event och och service med annan relevant bakgrund
3. Bifoga CV och ett nytaget foto
4. Skriv ditt aktuella mobilnummer
5. Motivera varför detta uppdrag skulle passa dig
Om du inte redan finns registrerad som personal på vår hemsida, så lägg gärna upp en profil. Då kommer vi att kontakta dig gällande framtida jobbförfrågningar direkt via mail.
Ansök direkt då vi tillsätter tjänsten snarast.

Ansök nu

Webbredaktör till webbsupport/produktägare vid Göteborgs universitet

Läs mer Maj 8
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Kommunikationsenheten vid Göteborgs universitet har i uppdrag att samordna, förvalta och utveckla universitetets webbkanaler. Vi söker nu en webbredaktör till vår webbsupport som även kommer att vara produktägare för vår medarbetarportal i SharePoint, fördelningen är ca 50/50 mellan de båda uppdragen.

Placeringen är på Kommunikationsenheten som är en del av universitetets gemensamma förvaltning. Här arbetar cirka 35 medarbetare med expertkompetens inom kommunikationsområden så som digitala kanaler, systemförvaltning, visuell identitet, internkommunikation, forskningskommunikation, studentrekrytering, event och strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet.  

Vi har våra lokaler i Vasastan i centrala Göteborg. 

 

Arbetsuppgifter 
Som redaktör i webbsupporten kommer du att ge tekniskt och visst redaktionellt stöd och support till universitetets användare av vårt CMS-verktyg Drupal, Medarbetarportalen i SharePoint samt i PIM-verktyget Akeneo, som används för att skapa kurs- och programbeskrivningar i vår digitala utbildningskatalog. Du kommer att ge universitetets webbredaktörer stöd och utbildning i att skapa för att underlätta deras arbete för att höja kvalitén på universitetets webbplatser.

Som produktägare för vår Medarbetarportal kommer du att vara en av nyckelpersonerna som fokuserar på plattformens förvaltning och utveckling i nära samarbete med huvudredaktören för Medarbetarportalen. Din huvudsakliga uppgift är att samordna krav från intressenter för att skapa högsta möjliga värde för våra medarbetare. Rollen är både strategisk och operativ och innebär att sätta upp tydliga mål, planerar och hanterar backlogen, kravställare ny funktionalitet, samt följer upp resultat. Som produktägaren är du en viktig länk mellan innehåll och kommunikationsstrategiska perspektiv och utvecklingsteam.

God kunskap om och intresse för de regelverk och planer som styr universitetet eller annan offentlig förvaltning är viktigt för anställningen. Att du kan bereda ärenden, ta fram beslutsunderlag, dokumentera och göra uppföljningar är en självklarhet.  Du kommer att arbeta nära andra inom organisationen för att säkerställa portalen. Tillsammans med dina kollegor kommer du att medverka till att förbättra processer och rutiner i enhetens webbarbete.

 

Egenskaper som är värdefulla
Du har ett genuint intresse för utvecklingen inom webbområdet och trivs i en samarbetskultur. För att trivas i rollen behöver du uppskatta både de mer analytiska och de mer praktiska delarna av arbetet. Du är en problemlösare och kan hantera olika intressen samtidigt. Att kunna samarbeta och dra nytta av andras expertis för att nå gemensamma mål är nödvändigt för tjänsten.
Du kommer att finnas mitt i verksamheten och behöver därför ha lätt för att knyta kontakter och kunna samarbeta med olika delar i en stor organisation. Lyhördhet, pedagogisk förmåga och att värdesätta god service gentemot organisationen är viktiga egenskaper. Du kan sätta dig in i verksamhetsbehov och målgruppers förväntningar.  Din erfarenhet inom offentlig sektor är en fördel, då det är viktigt att ha kunskap om specifika utmaningar som finns och de krav som ställs på den offentliga sektorn.

 

Kvalifikationer 
Krav


• Krav på relevant högskoleutbildning
• Krav på erfarenhet av liknande arbete
• Krav på tekniskt kunnande i ett eller flera webbpubliceringsverktyg
• Krav på erfarenhet av arbete i SharePoint
• Krav på kunskap om tillgänglighet och användbarhet på webb
• Krav på kunskap om webbanalys och uppföljningsarbete
• Krav på erfarenhet av redaktionellt innehållsarbete för webb
• Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Krav på goda kunskaper i engelska

 

Meriterande


• Meriterande med erfarenhet av arbete i publiceringsverktyget Drupal
• Meriterande att ha arbetat med ärendehanteringssystemet JIRA
• Meriterande att ha arbetat med Siteimprove
• Meriterande att ha arbetat med stora komplexa webbplatser
• Meriterande med erfarenhet av att omsätta verksamhets – och målgruppsbehov till utvecklingskrav
• Meriterande med erfarenhet av att ta fram och kommunicera vision och produktmål
• Meriterande med erfarenhet av att hantera backlog   
• Meriterande med erfarenhet av att hålla utbildningar och presentationer
• Meriterande med erfarenhet av arbete inom högskolesektorn

 

Anställning
Tidsbegränsad anställning i en omfattning av 100 %, heltid. Vikariat från och med 1 september 2024 till 31 augusti 2025. Din anställningsbenämning kommer att vara webbredaktör. Individuell lönesättning tillämpas.

 

Information om anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Lisbeth Kinnunen, sektionschef, tel. 031-786 1065, Lisbeth.Kinnunen@gu.se

 

Fackliga kontaktpersoner
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: Så blir du en av oss | Göteborgs universitet (gu.se)

 

Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal som du når via www.gu.se

Ansökan ska innehålla CV, personligt brev och kopior av intyg. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

 

Sista ansökningsdag
Ansökan ska vara inkommen senast 30 maj 2024.

 

 

 

 

 

 

 

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Marketing & Communicator Coordinator till Greencarrier

Läs mer Dec 11
Greencarrier Group is an international transport and logistics company. We operate through five business areas: Greencarrier Consolidators, Greencarrier Liner Agency, Hecksher, Lakeway Link and Swedish East India Company (SOIC). Greencarrier Group was founded in Sweden in 2000 and is headquartered in Gothenburg. With 16 offices in 13 countries, we serve customers globally through our own networks and close collaboration with partners around the world. We believe in possibilities and focus on sustainability, knowledge, and innovation. www.greencarrier.com

Do you want to know how it to work at Greencarrier? (https://www.youtube.com/watch?v=__Pwb1oC54c)

Greencarrier is growing and expanding the communication and marketing team. We're looking for someone who wants to work broadly with marketing and communication globally.

The role involves working closely with our Head of Communications to build our brand, create awareness across all our markets, produce appropriate communication adapted for our target groups, and proactively develop the way we work with communication. You will collaborate closely with our business area managers, HR team, and management team. Greencarrier has a strong value-driven culture where Commitment, Involvement, Humour and Joy is essential.

Main Responsibilities as Marketing and Communication Coordinator:

- Build the brand globally together with the team

- Develop and drive digital marketing in social media

- Newsletters, website updates, blogs, post, PR

- Content creation - text, images and video

- Analysis and follow-ups

- Marketing materials such as PPTs

- Events and merchandise support

- Overall marketing support to the group

To succeed in this role, we believe you have:

- Post-secondary education in marketing and communication

- Minimum of 3 years' experience in marketing and communication

- Project management skills and capabilities

- Experience from building a global brand

- Fluent English with experience of work B2B communication

- Expert in image/content editing tools



As a person we believe you enjoy working together in a company with a strong entrepreneurial spirit where you are an important part of the team, contributing to an inclusive and positive atmosphere.



Interested? Great! Answer a few questions and tell us why we're a perfect match.

We love people and really want to meet, we work from our office in Gothenburg, where this position is located.)

Ansök nu

Communication Coordinator

Läs mer Maj 15
We are Zeekr Technology Europe. Powered by engineers and creative minds from all over the world. Located in Gothenburg, Sweden, one of the leading mobility innovation grounds worldwide. Established in 2013 as CEVT and began with the mission to create a revolutionary modular vehicle architecture, CMA. As of 2024, CEVT is now Zeekr Technology Europe, signaling our belonging within Zeekr. Delivering intelligent, sustainable, and user centric technology and software for tomorrow's electric mobility today.
This is what you will do most of the time:
Manage and grow the organization’s social media presence, including creating and scheduling posts, engaging with followers, and monitoring analytics.
Assist in the development and implementation of internal communication strategies to ensure employees are informed and engaged.
Ensure all communications are consistent with the organization’s brand identity and messaging.
Assist in the planning and execution of events.
Stay up to date with industry trends and benchmark competitors to identify new opportunities.
Support the PR/Com team with administrative tasks.

Skills & requirements
Required degree in Communications, Marketing, Public Relations, Journalism, or a related field.
Proven experience managing social media platforms and content creation.
Ability to craft clear, engaging, and persuasive messages for various audiences.
Skilled in expressing yourself in writing as well as adapting messages based on the target group.
Familiarity with Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign) is a plus.
Ability to analyze metrics and generate reports to measure the effectiveness of communication strategies.
Creative and can contribute with new innovative ideas.
Proactive and self-driven with the ability to work independently and take initiative when needed.
Excellent language skills in English, written and spoken.
Eagerness and a willingness to learn and adapt in fast-paced environment.
Ability to work under high pressure and tight deadlines, excellent time management skills.



?We believe in teams that take maximum advantage of strengths inherent in diversity and inclusion. We find that inclusive and balanced working teams increase group dynamics, creativity and new approaches to solutions.
Apply today, we will perform ongoing selection during the application period.
We look forward to hearing from you.
Please note that due to GDPR, we can only accept applications and CVs sent through the recruitment system, not via email or other channels.
Working at Zeekr Technology Europe
More than 900 researchers and engineers in Gothenburg, Sweden. Delivering intelligent, sustainable, and user centric technology and software for tomorrow's electric mobility today. We thrive on speed, innovation, and collaboration. We aim to adapt and lead change. Join our vibrant team now.

Ansök nu

Communication Coordinator

Läs mer Maj 14
We are Zeekr Technology Europe. Powered by engineers and creative minds from all over the world. Located in Gothenburg, Sweden, one of the leading mobility innovation grounds worldwide. Established in 2013 as CEVT and began with the mission to create a revolutionary modular vehicle architecture, CMA. As of 2024, CEVT is now Zeekr Technology Europe, signaling our belonging within Zeekr. Delivering intelligent, sustainable, and user centric technology and software for tomorrow's electric mobility today.
This is what you will do most of the time:
Manage and grow the organization’s social media presence, including creating and scheduling posts, engaging with followers, and monitoring analytics.
Assist in the development and implementation of internal communication strategies to ensure employees are informed and engaged.
Ensure all communications are consistent with the organization’s brand identity and messaging.
Assist in the planning and execution of events.
Stay up to date with industry trends and benchmark competitors to identify new opportunities.
Support the PR/Com team with administrative tasks.

Skills & requirements
Required degree in Communications, Marketing, Public Relations, Journalism, or a related field.
Proven experience managing social media platforms and content creation.
Ability to craft clear, engaging, and persuasive messages for various audiences.
Skilled in expressing yourself in writing as well as adapting messages based on the target group.
Familiarity with Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign) is a plus.
Ability to analyze metrics and generate reports to measure the effectiveness of communication strategies.
Creative and can contribute with new innovative ideas.
Proactive and self-driven with the ability to work independently and take initiative when needed.
Excellent language skills in English, written and spoken.
Eagerness and a willingness to learn and adapt in fast-paced environment.
Ability to work under high pressure and tight deadlines, excellent time management skills.

We believe in teams that take maximum advantage of strengths inherent in diversity and inclusion. We find that inclusive and balanced working teams increase group dynamics, creativity and new approaches to solutions.
Do you want to join us on our journey?
Contact Sofie Martinsson, sofie.martinsson@zeekrtech.eufor questions
Last application date: 2024-05-24
Apply today, we will perform ongoing selection during the application period. We look forward to hearing from you.
Please note that due to GDPR, we can only accept applications and CVs sent through the recruitment system, not via email or other channels.
Working at Zeekr Technology Europe
More than 900 researchers and engineers in Gothenburg, Sweden. Delivering intelligent, sustainable, and user centric technology and software for tomorrow's electric mobility today. We thrive on speed, innovation, and collaboration. We aim to adapt and lead change. Join our vibrant team now.
Supportive and creative work environment
30 days of vacation and additional 8 days paid ATK- days annually
Annual STI program to reward your performance
Flexible workplace with possibility to work from home 2 days a week

#LI-KLD

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Göteborgs Universitet

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Göteborgs Universitet .

Professor i flerspråkighet

Professor
Läs mer Maj 10
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi vid Göteborgs universitet utlyser härmed en tjänst som professor i flerspråkighet. Professorns huvudsakliga arbetsuppgift är att leda och utveckla den forskning, utbildning och samverkan inom ämnet som bedrivs vid institutionen.

Forskningsmiljön
Institutionen har en bred och aktiv forskningsmiljö, med ett flertal forsknings- och utvecklingsprojekt som involverar nationella, nordiska och internationella samarbeten. Flerspråkighet och svenska som andraspråk är ett av fem profilområden vid institutionen. Forskningen inom profilområdet omfattar för närvarande bl.a. projekt om flerspråkighet, ämnesdidaktik, litteracitet och ord- och grammatikinlärning. Viktiga och samhällsaktuella frågor inom området är också nyanländas lärande och flerspråkighetens roll i samhälleliga processer som integration och segregation. En del av forskningen inom profilområdet är kopplad till projekt som finansieras av Skolverket och till externa uppdrag om utvecklingsarbete i utbildningsmiljöer som i växande grad präglas av flerspråkighet och mångfald. Innehavaren av professuren förutsätts kunna planera och leda en bred forskningsverksamhet inom flerspråkighetsfältet.

Undervisningen
Vid institutionen ges undervisning i flerspråkighet och svenska som andraspråk på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt inom ämneslärarutbildningen. Grundutbildning i ämnet har bedrivits sedan 1980-talet och forskarutbildning sedan början av 2000-talet. Centrala frågor för utbildningen på samtliga nivåer är andraspråksinlärning, andraspråksutveckling och andraspråkundervisning. Ämnesdidaktiska perspektiv på svenska som andraspråk samt flerspråkighets- och mångfaldsaspekter i samhälle och skola är av särskild vikt. Institutionen har också stora uppdrag för Skolverket och inom kompetensutveckling för lärare i svenska som andraspråk. Innehavaren av professuren förutsätts ta ansvar för vidareutveckling av forskarutbildningen inom ämnet flerspråkighet och svenska som andraspråk, och bör också ha intresse för övriga nivåer.  

Samverkan
Vad gäller flerspråkighet och svenska som andraspråk och flerspråkighet finns goda förutsättningar för samverkan mellan universitet och omgivande samhälle, inte minst skolan. Professorn förutsätts vara aktiv i samhällsdebatten om flerspråkighets-, identitets- och mångfaldsfrågor samt ta sig an språk- och utbildningspolitiska frågor som rör flerspråkighet.

 

Ämne 
Flerspråkighet.

 

Ämnesbeskrivning 
Vid institutionen fo?r svenska, flerspråkighet och språkteknologi bedrivs forskning och undervisning i flerspråkighet och svenska som andraspra?k. Vi bedriver forskning om ma?nga aspekter av flerspra?kighet, bland annat språkdidaktik (med studier av t.ex. klassrumsinteraktion, skrivande och la?roböcker), språkinlärning (med analys av exempelvis lexikon, fraseologi och grammatik) och sociolingvistik (med inriktning mot t.ex. spra?kattityder, spra?kpolitik och spra?kliga landskap).

Utbudet av kurser inom a?mnet svenska som andraspråk a?r stort och vi har utbildning pa? alla niva?er – grundniva?, avancerad niva? och forskarutbildningsniva?. Kurserna spa?nner o?ver olika teman som t.ex. migrationsprocesser, interaktion, spra?kstruktur pa? olika niva?er, kritisk textanalys, flerspra?kighetsdidaktik och undervisningsmetodik. Vi a?r ansvariga fo?r a?mnesla?rarutbildningens ämnes- och VFU-kurser i Svenska som andraspra?k samt delaktiga i grundskollärarutbildningen. Vi bedriver slutligen en stor uppdragsutbildningsverksamhet i samverkan med både interna och externa parter, t.ex. i form av kurser i svenska inom kompletterande yrkesutbildningar, och fortbildningskurser för lärare på uppdrag av Skolverket. Uppdragsverksamheten inkluderar även kurser för GU-anställda och tillhandahållande av Tisus-testet. En del av va?r undervisning a?r fo?rlagd till kva?llstid och distans samt i viss utstra?ckning till platsfo?rlagda uppdragsutbildningar o?ver hela landet.

 

Arbetsuppgifter 
En viktig del av arbetsuppgifterna är att initiera och leda utveckling och forskning. Professorn förväntas därför, utöver att bedriva egen forskning, kunna inta en ledarroll för pågående och framtida forskning inom fältet. Anställningen omfattar också handledning av studenter på forskarnivå och avancerad nivå samt undervisning på alla nivåer, såväl på campus som distans. Professorn förväntas representera universitetet i ämnesrelaterade forsknings- och utvecklingsnätverk, och anställningen inkluderar också viss administration. Vidare förväntas professorn etablera och utveckla kontakter och samarbeten såväl inom som utanför universitetet. Ledningsuppdrag kan komma att ingå i anställningen. För att kunna ta aktiv del i miljön förväntas professorn vara närvarande på plats minst 60 % av tiden.

För övrig information, kvalifikationer och behörighetskrav samt för att söka anställningen se den fullständiga annonsen på https://www.gu.se/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Universitetslektor i globala utvecklingsstudier, en eller flera

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Apr 23
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för globala studier (IGS) är en kreativ och nydanande universitetsmiljö för forskning och utbildning som ger förmågan att förstå och analysera samhällsfenomen i vår globala värld. Vi söker personer som stimuleras av att arbeta i en dynamisk, internationell och tvärvetenskaplig miljö. Institutionens utbildnings- och forskningsverksamheter omfattas av globala studier, globala utvecklingsstudier, globala genusstudier, humanekologi, samhällsvetenskapliga miljöstudier, freds- och utvecklingsforskning, internationella relationer, mänskliga rättigheter och socialantropologi.

För ytterligare information om institutionen, besök https://www.gu.se/globalstudies

Ämne

Globala utvecklingsstudier

Ämnesbeskrivning

Globala utvecklingsstudier är ett samhällsvetenskapligt ämne som betonar frågor kring hållbar och rättvis global utveckling i olika delar av världen, med särskilt fokus på det globala syd. Forskning inom globala utvecklingsstudier vid IGS inkluderar frågeställningar kring utvecklingssamarbete, miljö/klimat, migration, hälsa, fattigdom och resursfrågor såväl som demokrati, samhällsstyrning och statsbyggnad. Forskningen bedrivs globalt med olika typer av metoder.

Vid institutionen ger lärare inom globala utvecklingsstudier samt humanekologi ett svenskspråkigt kandidatprogram i Hållbar utveckling, samhällsförändring och klimatomställning (HUSK) med fokus både på teoretisk och praktisk kunskap. Därtill ges också kurser som kan leda till en kandidatexamen i globala utvecklingsstudier, inklusive en introduktionskurs i globala utvecklingsstudier. Globala utvecklingsstudier utgör därmed en viktig del av institutionens övriga utbildningsutbud som inkluderar globala studier, mänskliga rättigheter och globala genusstudier. Vid institutionen finns det också forskarutbildningar inom freds- och utveckling, socialantropologi och samhällsvetenskapliga miljöstudier.

Arbetsuppgifter

I anställningen ingår i huvudsak undervisning inom det svenskspråkiga programmet i Hållbar utveckling, samhällsförändring och klimatomställning (HUSK) och forskning.

En universitetslektor förväntas att undervisa, ta kursansvar, handleda och examinera studenter på kandidat-, masters- och doktorandnivå. Förutom undervisning inom det svenskspråkiga kandidatprogrammet i HUSK förväntas den sökande även undervisa i andra delar av IGS utbildningar baserat på institutionens behov och som anses lämpliga. Till arbetsuppgifterna hör även kurs- och programutvecklingsuppdrag och administrativa uppgifter kopplade till undervisning. Den sökande förväntas också medverka i institutionens pedagogiska utvecklingsarbete.

I tjänsten ingår att bedriva forskning och aktivt söka extern finansiering till egen forskning samt för doktorander när detta anses vara lämpligt. Det ingår att aktivt delta i institutionens forskningsmiljöer och seminarieverksamheter, liksom i den internationella forskargemenskapen genom medverkan vid konferenser och publicering i internationella referensgranskade tidskrifter.

Institutionen för globala studier samverkar med det omgivande samhället och den sökande förväntas initiera samverkan och aktivt samverka med aktörer utanför den akademiska världen, till exempel i forskningssamarbeten eller andra verksamheter där forskningsresultat kan komma till nytta och bidra till problemlösningar.

Det är krav att kunna undervisa i svenska och engelska.

Ledningsuppdrag, pedagogiska uppdrag, och andra uppdrag inom institutionens och fakultetens och/eller universitetets kollegiala forum, kan på sikt komma att ingå i arbetsuppgifterna.

Behörighet

Behörighet för anställning som lärare regleras i Högskoleförordningen 4 kap och i Göteborgs universitets anställningsordning. 

Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen i globala utvecklingsstudier eller har motsvarande vetenskapliga kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.

”För övrig information, kvalifikationer och behörighetskrav och för att söka tjänsten se den fullständiga annonsen på www.gu.se”.

Anställningsform

Anställningsform: Tillsvidareanställning. Omfattning: 100% Placering: Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet. Tillträde: 1 januari, 2025, eller enligt överenskommelse.

För vidare information:

Upplysningar om anställningen lämnas av Michael Schulz, prefekt: michael.schulz@globalstudies.gu.se

Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av Elvedina Sikiric Lidström, personalhandläggare: elvedina.sikiric.lidstrom@gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare för Göteborgs universitet: https://www.gu.se/jobba-hos-oss/sa-blir-du-en-av-oss

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Som sökande ansvarar du för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast 19 augusti 2024.

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Professor i urologi förenad med anställning som överläkare

Professor
Läs mer Maj 14
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Välkommen till Institutionen för kliniska vetenskaper! Institutionen för kliniska vetenskaper är jämte fem andra institutioner en del av Sahlgrenska akademin. Här bedrivs forskning och utbildning som sätter människans hälsa och livskvalitet i fokus. Institutionen för kliniska vetenskaper är organiserad i fyra sektioner och 16 olika ämnesområden (avdelningar).

Avdelningen för urologi är en av dessa avdelningar och har en hög akademisk aktivitet med såväl utbildning som flera pågående forskningsprojekt inom flera fält. Vid vår avdelning är såväl utbildning som forskning intimt kopplad till den kliniska verksamheten och klinik och akademi arbetar gemensamt med en hög ambitionsnivå. Vi önskar rekrytera en professor som kan vidareutveckla avdelningens forskning och undervisning inom ämnesområdet samt våra interaktioner med det omgivande samhället, framförallt med hälso- och sjukvården.

Ämne 
Urologi.

Ämnesbeskrivning 
Anställningen är inom ämnesområdet urologi och avser kirurgisk och medicinsk behandling av dels urinvägarnas sjukdomar och dels sjukdomar inom mannens reproduktionsorgan.

Arbetsuppgifter 
I anställningens arbetsuppgifter ingår att bedriva forskning inom ämnesområdet på nationellt och internationellt konkurrenskraftig nivå. Vidare ska anställningsinnehavaren aktivt söka nationella och/eller internationella externa forskningsanslag.

I arbetsuppgifterna ingår undervisning, kursansvar och examination i kurser på grundnivå och avancerad nivå inom läkarprogrammet för ämnesområdet urologi och andra utbildningsprogram där institutionen medverkar.

Vidare ingår handledning av studenter och doktorander på alla utbildningsnivåer i ämnesområdet urologi. I arbetsuppgifterna ingår att aktivt främja utveckling av akademisk kompetens inom ämnesområdet på lokal och nationell nivå.

Anställningsinnehavaren ska också utföra andra uppgifter som normalt är förknippade med en professur, såsom akademiskt ledarskap med administrativa uppgifter och att inneha interna och externa förtroendepositioner. Anställningen innefattar även samverkan med det omgivande samhället.

Den kliniska tjänstgöringen kommer att anpassas till verksamhetens behov av den tilltänkta anställningsinnehavarens kompetens och erfarenheter.

Behörighet  
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i Högskoleförordningen samt Göteborgs universitets anställningsordning.

Behörig att anställas som professor är den som har visad vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. Läkarlegitimation och specialistkompetens i urologi är krav för anställningen. Enligt Högskolelagen får en förenad anställning innehas bara av den som uppfyller behörighetskraven för båda anställningarna.

Anställningen är förenad med en anställning som överläkare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU) och därför krävs att man enligt Socialstyrelsen har för yrket nödvändiga kunskaper i svenska, danska eller norska för att få svensk läkarlegitimation.

För anställningen krävs även goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Förmåga att kunna undervisa på engelska är ett krav.

 

OBS: Se fullständig annons för information om bedömningsgrunder, anställningsvillkor, kontaktuppgifter, övriga upplysningar och ansökan:
https://web103.reachmee.com/ext/I005/1035/job?site=6&lang=SE&validator=3038fcf1516ea1184a6da70a891f87da&job_id=33516

 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-06-19 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

En doktorand i civilrätt med inriktning mot kapitalmarknadsrätt

Doktorand
Läs mer Maj 3
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Vid Juridiska institutionen, Handelshögskolan, Göteborgs universitet, bedrivs spännande och ämnesöverskridande forskning och utbildning inom ämnet juridik. Vårt juristprogram är en av landets mest sökta programutbildningar och vår forskning kännetecknas av både bredd och spetskompetens. Institutionen har expanderat kraftigt de senaste åren och utvecklat starka forskningsmiljöer.

Institutionen har idag ca 100 medarbetare inom kategorierna lärare, forskare, doktorander, amanuenser och administrativ personal. Vi har ca 1 200 studenter inom utbildningen på grund- och avancerad nivå. Mer information om institutionen finns på vår hemsida https://www.gu.se/handelshogskolan/juridik.

Juridiska institutionen söker en doktorand i civilrätt med inriktning mot kapitalmarknadsrätt.

Arbetsuppgifter
Anställningen som doktorand i ämnet civilrätt med inriktning mot kapitalmarknadsrätt innebär att du blir en del av institutionens utbildning av forskare. I utbildningen ingår att delta i ett forskningsprojekt och att bedriva egen forskning, ett doktorandprojekt, inom en del av detta fält.

Doktorandprojektet i fråga är civilrättsligt, primärt med inslag av kapitalmarknadsrätt, associationsrätt och obeståndsrätt, och inriktat på
regleringen av den svenska företagsobligationsmarknaden. Den övergripande forskningsfrågan i projektet gäller skyldigheten för en emittent av företagsobligationer (och andra som i vid mening agerar på emittentens uppdrag) att behandla obligationsinnehavare lika.

Tillträde sker enligt överenskommelse. Anställningstiden är i första hand ett år, med möjlighet till förlängning i ytterligare sammanlagt tre år. I anställningen kan komma att ingå undervisning med upp till 20 % av heltid, som bland annat kommer att utföras i civilrätt eller i andra juridiska ämnen. Anställningen förlängs i sådant fall med motsvarande tid.

Utbildning på forskarnivå omfattar fyra års heltidsstudier och leder fram till en doktorsexamen.

Behörighet
Doktorandanställningen riktar sig till den som inte redan är antagen till utbildning på forskarnivå.

För att bli antagen till utbildning på forskarnivå för avläggande av juris doktorsexamen krävs att sökanden har dels grundläggande behörighet, dels särskild behörighet. Vidare krävs att sökanden bedöms ha den förmåga i övrigt som behövs för att tillgodogöra sig utbildningen.

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet har den som vid ett svenskt lärosäte avlagt juristexamen eller motsvarande eller inom eller utom landet tillägnat sig kunskaper som ger motsvarande kompetens. Vid värderingen av om kunskaperna är tillräckliga ska hänsyn särskilt tas till vad som krävs för att framgångsrikt genomföra forskarutbildningen inom ett särskilt ämnesområde.

Sökande ska äga tillfredsställande språkkunskaper i svenska och engelska.

Sökande ska ha avlagt juristexamen eller klarat av alla moment som krävs för examen senast vid sista ansökningsdag.

Länk till fullständig annons och ansökningsanvisningar

Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-06-14


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Postdoktor

Forskarassistent
Läs mer Maj 15
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Postdoktor
Inom institutionen för vårdvetenskap och hälsa ryms utbildningsprogram, fristående kurser och uppdragsutbildningar på grund- och avancerad nivå inom huvudområdena omvårdnad, radiografi, reproduktiv och perinatal hälsa samt forskarutbildning inom vårdvetenskap. Vid institutionen finns också ett antal forskargrupper och forskningsprofilen är personcentrerad vård. En centrumbildning finns vid institutionen, centrum för personcentrerad vård (GPCC). För mer information om institutionen för vårdvetenskap och hälsa besök www.caresci.gu.se

GPCC är ett nationellt tvärvetenskapligt forskningscentrum som bildades år 2010 med stöd av regeringens strategiska satsning på vårdforskning. Ett fyrtiotal forskningsprojekt pågår för närvarande kring personcentrering vid olika långvariga sjukdomar och organisation av vård. För mer information om GPCC besök www.gu.se/gpcc.

Nu söker GPCC 1st postdoktor till ett pågående forskningsprojekt.

Projektet handlar om att utveckla former för utvärdering av personcentrerad vård såsom utfallsmätning och vårdkvalité. Innehavaren av tjänsten kommer ingå i en forskargrupp som fokuserar på styrning och ledning av personcentrerad vård med särskilt fokus på hälsoekonomiska effekter. Projekten riktar sig till beslutsfattare på olika nivåer.  Forskargruppen bidrar med ekonomisk utvärdering i många av GPCCs kliniska studier som bedrivs av andra grupper och genomför även egna projekt. Länk till projektet: https://www.gu.se/en/research/health-economic-aspects-of-person-centred-care

Arbetsuppgifter 
Denna tjänst innebär att bli en del av GPCCs forskarnätverk, särskilt i fokusområdet utveckling, anpassning och utvärdering av personcentrerad vård och i ett strategiskt forskningsspår som rör ledning och styrning inom hälso- och sjukvård. Arbetet innefattar att vara delaktig i ett flertal projekt samtidigt och att bedriva arbete både självständigt och i multidisciplinära arbetsgrupper. Initialt avses en studie om informationsbehov vid införande av nya arbetssätt i vården samt en studie om mätning av vårdkvalitet på nationell nivå (nationella indikatorer).

I samverkan med forskargruppen planeras studier, genomförande av datainsamling, databearbetning, analys och tolkning av data, samt rapportering i form av både vetenskapliga publikationer/presentationer. Gruppkonstellationer och projektupplägg är föränderliga och rollen innebär att delta i planering och utveckling av forskargruppens framtida verksamhet. Arbetet innefattar även ansvar för dialog med berörda verksamheter och allmänhet för att forskning ska komma till nytta.

 

För övrig information, kvalifikationer och behörighetskrav samt för att söka anställningen se den fullständiga annonsen på https://www.gu.se/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar

 

Anställning 
Anställningen avser 1 tidsbegränsade anställningar i 2 år. Tjänstgöringsgrad på 100% med placering tills vidare vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa.

Tillträde enligt överenskommelse.



Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Projektledare Hanna Gyllensten, 070-748 2412, hanna.gyllensten@gu.se

Sektionschef Monica Pettersson, 031-786 6045, monica.pettersson@gu.se

Fackliga?organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-06-10

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Biträdande universitetslektor i japanska

Biträdande universitetslektor/Biträdande högskolelektor
Läs mer Maj 8
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för språk och litteraturer är Humanistiska fakultetens största institution med 16 olika språk, ca 100 medarbetare och en årsomsättning på ungefär 110 miljoner. Institutionens forskning berör världens språk och litteraturer utifrån en bred kontextualisering och utifrån ett brett spektrum av teoretiska grunder och specifika tillämpningar. Verksamheten bedrivs inom den Humanistiska fakulteten i moderna lokaler nära Götaplatsen.

För mer information om institutionen se www.gu.se/sprak.

Anställningsbenämning
Biträdande universitetslektor

Ämne
Japanska

Ämnesbeskrivning
Ämnet japanska är framför allt språkvetenskapligt orienterat med examensrättigheter pa? alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i masterprogrammet Språk och interkulturell kommunikation. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser. Inom ämnet japanska bedrivs framför allt språkvetenskaplig forskning inom till exempel områdena översättning, rollspråk, modalitet, skriftsystem, diskursanalys, pragmatik, genus och semantik. Därutöver ingår ämnets forskning även i institutionens ämnesövergripande forskningsområden.

Arbetsuppgifter
En biträdande lektor ska ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och lärare, och meritera sig såväl vetenskapligt som pedagogiskt för att uppfylla kraven på behörighet för en

anställning som universitetslektor. I arbetsuppgifterna ingår forskning om minst 50 % enligt upprättad forskningsplan inom ämnet japanska samt undervisning och administration om maximalt 50 %.

Undervisningen kan omfatta alla nivåer, såväl på campus som digitalt, liksom dag- och kvällsundervisning. Kurserna kan spänna över stora delar av ämnet: språkfärdighet (till exempel grammatik och översättning), litteratur- och språkvetenskap, kultur och samhälle, såväl inom fristående kurser som inom institutionsövergripande kurser och program. Till undervisning räknas även handledning, seminarier, kursansvar, kursadministration och kursutveckling mm. Ämnet har kontrastiva kurser, varför undervisning på svenska förekommer. Även undervisning inom institutionens övriga ämnesövergripande kurser och program kan komma i fråga, såväl på svenska som på engelska. Inom anställningen kan också andra arbetsuppgifter ingå, såsom administrativa uppgifter och utvecklingsarbete.

En biträdande universitetslektor förväntas följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och aktivt ansöka om externa forskningsmedel samt medverka i institutionens pedagogiska och vetenskapliga utvecklingsarbete. Den sökande ska därför redan i sin ansökan beskriva hur den egna forskningen kan främja och bidra till institutionens forskningsområden.

Huvuddelen av arbetet ska utföras på plats vid Göteborgs universitet och innehavaren av anställningen förväntas delta i det löpande vardagliga arbetet på institutionen. Arbetet inom ämnet bedrivs i ett lärarlag och den som får anställningen som biträdande lektor förväntas bidra konstruktivt i kollegial anda, såväl till ämnet som till hela institutionen.

Innehavaren av anställningen förväntas delta aktivt i institutionens utvecklings- och arbetsmiljöarbete, som arbetsplatsträffar samt andra interna möten och konferenser.

För övrig information, kvalifikationer och behörighetskrav och för att söka tjänsten se den fullständiga annonsen på https://www.gu.se/

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu