Göteborg: Handläggare inom förvaltningsrätt Väst

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare inom förvaltningsrätt Väst i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2022-09-28 // Varaktighet: Heltid

Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få med dig massa erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Är du redo för en viktig uppgift?

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna olika typer av arrangemang och använda offentlig plats, men det kan även handla om genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu medarbetare till de grupper som primärt handlägger tillstånd enligt vapenlagen, ordningslagen, förordnande av exempelvis ordningsvakter och bestridande av parkeringsanmärkning. Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt.

Parkering
Du kommer arbeta med att handlägga ärenden enligt lagen om felparkeringsavgift och bestridanden av parkeringsanmärkning. Arbetsuppgifterna består till största del av att utreda ärendena genom kontakter med allmänhet, kommuner och parkeringsvakter för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.

Ordningslag
Du kommer till största del att arbeta inom ordningslagsområdet där du i första hand handlägger ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena behandlar framförallt tillstånd för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden.

Förordnanden
Du hanterar förordnanden av olika slag där merparten av inkomna ärenden rör ordningsvakter, men även förordnande av luftfartsskyddskontrollanter samt sjöfarts- och hamnskyddskontrollant kan förekomma. Innan ett förordnande utfärdas så utreds sökandes laglydnad och övriga lämplighet. Eftersom godkänd utbildning i polisens regi oftast är ett krav för att bli förordnad så sker samverkan med utbildningsansvariga i det dagliga arbetet. Förutom att utfärda förordnande så ansvarar även handläggaren att kontinuerligt pröva lämpligheten för ordningsvakter.

Vapenlag
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i.

Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem så därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg. I arbetet ingår även fysisk hantering av vapen. Samt en del administrativa arbetsuppgifter.

KVALIFIKATIONER
Nu letar vi efter dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:
• minst 6 månaders yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden i närtid
• högskole- eller universitetsutbildning inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet i närtid från aktuellt område som arbetsgivaren bedömer är relevant

För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Placeringsort: Göteborg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 12 oktober 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Göteborg som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Utvecklingsledare med inriktining stadsutveckling på Hisingen

Läs mer Apr 24
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu dig som vill vara med och utveckla arbetet med stadsutveckling med fokus på sociala erfarenheter i samhällsplanering på Hisingen.

Som utvecklingsledare stadsutveckling driver du frågor om social hållbarhet i den fysiska planeringen för att öka kunskapen om lokala perspektiv och befolkningens behov på Hisingen. Jämlika livsvillkor, trygghetsskapande arbete i samhällsplaneringen och att medverka i arbete att motverka segregation är några av utgångspunkterna i arbetet. I uppdraget ingår att ha mycket god kunskap om Hisingens särskilda förutsättningar gällande befolkningens livsvillkor samt att medverka i stadens fysiska planeringsprocesser så att det gagnar hela stadens utveckling.

Utvecklingsledaren identifierar och analyserar viktiga förlopp och trender som har eller kan få inverkan på Hisingen och stadens utveckling. Arbete med GIS och lokal kunskap på karta ingår i arbetet. Utvecklingsledaren genomför informationsinhämtning och dialoger samt har kunskap om att leda utvecklingsarbeten kring social hållbarhet. Som utvecklingsledare deltar och leder du olika arbetsgrupper, en del i arbetet är att arbeta med sociala- och barnkonsekvensanalyser. Som utvecklingsledare svarar du på remisser och yttranden. I rollen är du kontaktperson gentemot andra förvaltningar, myndigheter, organisationer och enskilda i övergripande samhällsutvecklingsfrågor.

I uppdraget ingår det att verka för våra egna verksamheters kunskaper och erfarenheter om invånarnas behov tas om hand på ett sätt som främjar samhällsutvecklingen på Hisingen. Uppdraget har stort fokus på samverkan, i första hand med kollegor på socialförvaltningen Hisingen samt kollegor i de andra socialförvaltningarna.

Som utvecklingsledare stadsutveckling har du bland annat följande uppgifter:

• Granska planhandlingar och skriva förvaltningens yttranden över planärenden
• Företräda förvaltningen i stadens planeringsarbeten
• Arbeta med sociala konsekvensanalyser och barnkonsekvensanalyser
• Bidra till arbetet med förvaltningens lokala utvecklingsprogram och kunskapsbas
• Genomföra utredningar och analyser
• Genomföra informationsinhämtning och dialoger
• Leda, planera och samordna olika arbetsgrupper kring social hållbarhet
• Leda och ingå i olika arbetsgrupper kring social hållbarhet
• Leda utvecklingsarbete


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har utbildning på högskolenivå lägst på kandidatnivå, inom relevant område, så som samhällsplanering, stadsplanering, arkitektur eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.

För att lyckas i ditt uppdrag krävs att du har förmåga att både självständigt och i samarbete med andra, initiera, driva och fullfölja processer och utvecklingsarbete. I rollen som utvecklingsledare är det viktigt att du är kommunikativ och lyhörd. Vi värderar särskilt din initiativförmåga, din förmåga att arbeta strukturerat och driva processer framåt. Du behöver också ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med informationsinhämtning och dialoger. Det är även meriterande om du har god kunskap kring kommunal organisation, den kommunala plan- och byggprocessen samt lagstiftning så som plan- och bygglagen och socialtjänstlagen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Utvecklare inom jämställdhetsområdet

Läs mer Apr 17
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället.

Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.

Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden.

Många pratar om hållbarhet och vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med?

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen har regeringens uppdrag att aktivt bygga ett hållbart samhälle för nuvarande och kommande generationer. Vi ska bidra till ett statligt helhetsperspektiv genom att arbeta sektorsövergripande, samordna samhällsintressen och även samordna statliga myndigheters intressen.

Jämställdhetsuppdraget är placerat på Funktionen för rättighets- och jämställdhetsfrågor som finns på enheten för folkhälsa och rättighetsfrågor. Här arbetar vi strategiskt, samordnat och utvecklingsinriktat med många frågor inom social hållbarhet, med ett särskilt fokus på jämställdhet och mänskliga rättigheter. På enheten finns också Funktionen för folkhälsa- och brottsförebyggande frågor.

Vi arbetar också nära Enheten för integrationsfrågor som har det övergripande uppdraget att verka för att det finns en god beredskap och en kapacitet i länet när det gäller mottagandet av nyanlända och ensamkommande barn.

Som jämställdhetsutvecklare arbetar du med att stödja, samordna och följa upp arbetet med att nå de jämställdhetspolitiska målen i länet i enlighet med länsstyrelsens uppdrag. Länsstyrelsen har precis tagit fram en ny länsövergripande jämställdhetsstrategi, Jämställt Västra Götaland 2024–2027.

Då en av medarbetarna inom jämställdhetsuppdraget ska vara föräldraledig behöver vi nu en vikarie.

Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgifter är:

- strategiskt samordna, driva och följa upp arbetet med jämställdhetsintegrering i länsstyrelsens verksamhet och hos aktörer i länet
- sammankalla och leda nätverk
- omvärldsbevaka, analysera, ta fram och följa upp olika underlag, handlingsplaner och strategier inom området
- planera för, genomföra och följa upp kunskapshöjande insatser såväl internt på länsstyrelsen som externt i länet.
- samverka med externa aktörer som kommuner, region, civilsamhälle och andra statliga myndigheter.

Placeringsort: Göteborg

Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden.

Kvalifikationer
Krav

Akademisk samhällsvetenskaplig examen i exempelvis statsvetenskap, sociologi, beteendevetenskap, juridik, genusvetenskap eller annan utbildning som Länsstyrelsen bedömer likvärdig. Erfarenhet av kvalificerat utvecklingsarbete med inriktning mot jämställdhet.

Meriterande

Erfarenhet från offentlig förvaltning. Erfarenhet av att samordna och driva processer, och av att stödja samverkan mellan olika aktörer. Erfarenhet av att skriva rapporter, remisser och andra texter. Vana av att sammanställa, tolka och förklara statistiska underlag. Vana av att arbeta med kartläggning, analys och lägesbilder. Vana vid genomförande av kunskapshöjande insatser och konferenser.

Personliga egenskaper

- Du har handlingskraft, är analytisk och resultatinriktad och trivs med ett självständigt och flexibelt arbete.
- Du har god pedagogisk förmåga och kan skapa engagemang.
- Du har en god förmåga att samarbeta och att bygga och upprätthålla förtroendefulla arbetsrelationer.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Vi ser därför gärna sökande med bakgrund och kompetens, som kan bidra till att öka vår mångfald.

Övrigt

Anställningen avser ett vikariat t o m 30 juni 2025

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.  

Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Ansök nu

Handläggare till Havs-och vatten myndigheten

Läs mer Apr 23
Just nu söker vi en handläggare till Havs- och vatten myndigheten i Göteborg. Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid med start 1 juni t.o.m. 31 december 2024 med god möjlighet till förlängning 6 månader.

Sök rollen redan idag då intervjuer sker löpande!

Om tjänsten
Just nu stöd av en handläggare inom sakområdet marint skräp har uppstått då genomförandet av ett större antal åtgärder kopplat till Havsmiljöförordningen med avseende på marint skräp, inklusive de havsregionala åtgärdsplanerna för marint skräp inte anses kunna inrymmas i den handläggartjänst för marint skräp som finns på enheten.

Syftet med uppdraget är att säkra svenskt deltagande på expertgruppsnivå om marint skräp inom havsmiljökonventionerna Ospar och Helcom samt EU:s tekniska arbetsgrupp för marint skräp. Uppdraget bidrar till genomförandet av Ospars miljöstrategi (NEAES) mål 4 och Helcoms BSAP med avseende på marint skräp (HL 31, HL32) inklusive genomförande av Ospars och Helcoms
regionala åtgärdsplaner för marint skräp. Uppdraget ska bidra till synergerier mellan det arbete som sker på den havsregionala nivån (Helcom, Ospar och EU) samt det arbete som sker på nationell nivå med avseende på marint skräp.

Arbetet ska bl.a. bidra till utveckling och bedömning av befintliga och nya indikatorer för marint skräp samt tillhörande arbete. Uppdraget ska därmed bidra till att säkerställa att Sverige, genom Havs- och vattenmyndigheten, kan fullfölja de åtaganden som gjorts inom ramen för havsmiljöförordningen beträffande marint skräp, inklusive de havsregionala åtgärdsplanerna för marint skräp.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
I rollen kommer du agera nationell koordinator samt vara delegationsledare. Ordna förmöte vid behov för att:

• inhämta synpunkter på mötesunderlagen från relevanta personer/institutioner/myndigheter/intressenter inom Sverige inför möten.
• bedöma om det behövs ytterligare bemanning vid möten.
• förankra ev. åtaganden som görs för gruppen med HaV innan beslut tas (för prioritering och kostnader).

Du kommer även att genomföra beslutade åtaganden, eller arbeta för att de genomförs, inklusive beställa underlagsrapporter. Distribuera officiellt referat från möten tillsammans med en lista med ”hemläxor” och annat arbete till relevanta intressenter. Svara på frågor gällande detta arbete samt, efter samråd med HaV, kommunicera det som genomförs både externt och internt. Delta i förmöten och bidra med underlag inför möten i överliggande arbetsgrupper där HaV deltar. Delta och medverka i internationella möten, vilket kan innebära resor och långa arbetsdagar. Mötena sker på engelska.

Arbetet ska utföras i myndighetens lokaler i Göteborg med möjlighet att arbeta på distans två
dagar i veckan.

Vem är du?
För att lyckas i rollen har du en god förmåga till samarbete och kommunikation. Du är självgående och flexibel samt har förmåga till helhetssyn och med ett systematiskt väl strukturerat och resultatorienterat arbetssätt. Du är även kvalitetsmedveten. I övrigt ser vi att du;

• Innehar en högskole- eller universitetsexamen om minst tre år med huvudsaklig inriktning mot miljövetenskap, statsvetenskap, samhällsekonomi eller, vad HaV bedömer som, likvärdig utbildning.

• Minst fem års arbetslivserfarenhet inom för uppdraget relevant fält samt erfarenhet av statligt förvaltningsarbete med internationell inriktning. Personen ska ha god erfarenhet av att ha samordnat svenskt deltagande och genomfört arbete på expertgruppsnivå inom sakområdet marint skräp i havsmiljökonventionerna Ospar och Helcom samt EU:s tekniska arbetsgrupp för marint skräp, detta motsvarar mer än 6 månaders erfarenhet under de senaste fem åren.

• Minst sex månaders erfarenhet av att arbeta med genomförande av havsmiljöförordningen under de senaste fem åren.

• God erfarenhet av samordning och koordinering av bredare arbetsuppgifter eller projekt samt av att beställa och hantera komplexa underlag och forskningsrapporter.

• God erfarenhet av att arbeta i stora projekt.

• God kännedom om lagstiftning inom EU och internationella konventioner som berör marint skräp och deras nationella genomförande under senaste fem årsperioden.

• Mycket god stilistisk förmåga samt vana att skriva och sammanställa rapporter.

• Mycket goda kunskaper i och förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och
engelska.


Om verksamheten
Havs- och vattenmyndigheten arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna.

Se mer på Havs- och vattenmyndighetens hemsida www.havochvatten.se.

Havsmiljöenheten arbetar med genomförandet av Havsmiljöförordningen. Förordningen driver Sveriges havsförvaltning enligt EU:s havsmiljödirektiv 2008/56/EC. Havsmiljödirektivet anger med deskriptor 10 att en aspekt av havsmiljön som ska beaktas är marint skräp. Detta innefattar bland annat samordning inom de regionala havskonventionerna Helcom och Ospar samt EU:s tekniska
arbetsgrupp för marint skräp (TG ML). Arbetet med marint skräp bedrivs inom Helcom, främst i gruppen ”Expert Group on Marine Litter” (EG ML), och inom Ospar, främst inom gruppen ”Intersessional Correspondence Group on Marine Litter” (ICG ML).


Varmt välkommen med din ansökan. Urval sker löpande, ansök därför redan idag genom att klicka på ansök på https://www.poolia.se.

Poolia är ett registrerat rekryterings och bemanningsföretag, vi är auktoriserade av Kompetensföretagen och har kvalitetssäkrade processer och rutiner.

Ansök nu

Planeringsledare krisberedskap

Läs mer Apr 12
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer.

Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen Säkerhet och Beredskap ingår i Stadsledningskontorets organisation. Utöver ovanstående, har avdelningen även uppdrag utifrån de nationella målen för samhällets säkerhet och krisberedskap. Uppdraget för Säkerhet och Beredskap innebär att strategiskt leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads arbete avseende krisberedskap, totalförsvar, samt säkerhet mm.

Arbetet inom avdelningen har fokus på två perspektiv, dels Göteborgs Stads egna verksamheter och dels Göteborgssamhället. Vårt arbete är långsiktigt och syftar till att försvåra för antagonistiska aktörer samt att stärka Göteborgs Stad och Göteborgssamhällets säkerhet och robusthet inklusive förmåga att hantera större händelser och kriser.

Avdelningen arbetar tillsammans med förvaltningar och bolag inom staden, andra myndigheter, kommuner och organisationer.

Vi söker nu en medarbetare som kan och vill bidra till att stärka avdelningens förmåga att lösa sitt uppdrag, framför allt inom arbetet med civil beredskap

Som planeringsledare på Säkerhet och Beredskap får du möjlighet att arbeta med uppbyggnaden av stadens krisberedskap och Sveriges totalförsvar (civil beredskap). Du får möjlighet att bidra till ett starkare samhälle där flera olika organisationer samverkar för att nå målen. Avdelningen präglas av ett gott samarbetsklimat och fokus på uppgifterna. Vid behov växlar vi över från strategiskt arbete till operativt arbete i till exempel krisledningsstab.

Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmån.

Beroende på dina kunskaper och erfarenheter kan du få möjlighet att arbeta med specifika frågor eller projekt som passar in i både din bakgrund och stadens säkerhetsarbete. Du förväntas vara en del av en grupp där vi hjälps åt att lösa avdelningens arbetsuppgifter och stötta varandra för att nå bästa möjliga resultat.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har en relevant högskoleutbildning alternativt en annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms som likvärdig.

Detta är ett vikariat med en något mer junior inriktning och vi söker därför dig som har en utbildning och/eller har jobbat inom området civil beredskap men kanske inte har så lång erfarenhet ännu. Det vi vill se att du har utöver utbildning och viss erfarenhet är ett driv och entusiasm över att få arbeta med dessa frågor och bidra till ett robustare samhälle. Vi tror och hoppas att du efter vikariatets slut har skaffat dig erfarenheter att bygga vidare på och ta med dig i en fortsatt karriär inom området.

Utifrån Göteborgs Stads komplexitet och storlek är det önskvärt att du har någon erfarenhet av att verka på strategisk nivå i komplexa och stora organisationer men även erfarenhet av arbete på den nationella nivån passar väl in.

Som person är du engagerad, positiv och har ett lösningsfokuserat arbetssätt med inriktning på samarbete. Arbetet ställer krav på god analytisk och pedagogisk förmåga. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både i tal och skrift. Du har förmåga att se och kommunicera ett helhetsperspektiv. Det är viktigt att samarbetet fungerar såväl intern som externt varför vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi ser gärna att du har erfarenheter från arbete med civilberedskap (krisberedskap och civilt försvar) på lokal, regional eller nationell nivå.

Då tjänsten är säkerhetsklassad kan det bli aktuellt med säkerhetsprövning, vilket bland annat innebär att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning.

Det är även meriterande om du har erfarenhet från stabsarbete i någon form.

Vi kommer i denna rekrytering använda oss av tester som en hjälp i urvalet.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Driftansvarig till Cleandax i Göteborg

Läs mer Apr 8
Är du van att leda och driva en verksamhet? Cleandax i Göteborg söker en Driftansvarig

Är du en driven och engagerad individ som brinner för att leda och säkerställa hög kvalitet inom städning och service? Då kan du vara den vi letar efter! Cleandax söker en erfaren Driftansvarig för att ta ansvar för det dagliga arbetet och säkerställa att våra kunders behov möts på bästa möjliga sätt.

Ditt anställningserbjudande

Om du är redo att ta nästa steg i din karriär och vara en del av ett dynamiskt och växande företag, skicka in din ansökan redan idag! Vi ser fram emot att välkomna dig till Cleandax-teamet.

Dina arbetsuppgifter

• Hantera HR-frågor, inklusive rekrytering, personaladministration och utveckling.
• Upprätta och hantera arbetsscheman för vårt personalteam.
• Sköta alla aspekter av personalfrågor och fackliga förhandlingar.
• Övervaka den dagliga driften, vilket innebär att hantera variationer och utmaningar som kan uppstå.
• Snabbt lösa eventuella problem och vara beredd att agera ute hos kunden vid behov.
• Anpassa och justera arbetssätt efter behov för att säkerställa effektivitet och kvalitet.
• Ansvara för kundvård och säkerställa hög kvalitet på våra tjänster.
• Aktivt delta i säljprocessen och bidra till att hitta nya kunder.

Värt att veta

Då vår personal jobbar skift mellan 03.00-23.00 uppskattar vi om du har möjlighet att ha en viss flexibilitet i dina arbetstider.  

Våra förväntningar

• Flytande engelska och svenska i både i tal och skrift.
• Meriterande om du har kunskaper i bosniska.
• Erfarenhet av ledarskap och personalhantering.
• Stark problemlösningsförmåga och förmåga att hantera förändringar.

 

Intresserad?
Rekryteringen sker i samarbete med TNG, specialister på kompetensbaserad och fördomsfri rekrytering, bemanning och interim. Vi ser fram emot att få din ansökan med CV eller LinkedIn-profil, och utan personligt brev, i vårt enkla ansökningsformulär. Notera att vi inte kan ta emot ansökningar via e-post, men att du alltid är välkommen att maila rekryteraren vid frågor. Efter inskickad ansökan kommer vi dels anonymisera dina personuppgifter, dels be dig att göra ett par rekryteringstester, innan vi gör en första bedömning. Givetvis får du mer information om varje steg när det är dags och så snart du skickat in din ansökan kan du följa den i realtid via vår hemsida. Observera att vi gör urval löpande och tjänsten kan därför tillsättas före sista ansökningsdatum. Varmt välkommen!

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Göteborg från Polismyndigheten .

Jurister till Polismyndigheten med placering i Göteborg

Stadsjurist/Kommunjurist
Läs mer Apr 15
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu jurister till Rättsavdelningen med placering på Rättssektion Väst, Rättstillämpning i Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rättsavdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd.

De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdelningens tre verksamhetsområden förvaltningsrätt, informationsförvaltning och rättstillämpning.

Rättstillämpning Väst består idag av cirka 20 jurister fördelade på två grupper. Juristerna står för myndighetens juridiska kompetens och kan även vara beslutsfattare och processförare i förvaltningsrättsliga ärenden och andra myndighetsärenden. Vissa uppgifter är mycket operativt verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten. Kontoret är beläget i centrala Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vårt arbete är uppdelat på ett antal rättsliga ansvarsområden såsom exempelvis ordning och säkerhet, brottsbekämpning, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, vapen, kamerabevakning, skadestånd, totalförsvar och gränspolisfrågor. Majoriteten av våra jurister arbetar som kontaktjurister. Som kontaktjurist är du kopplad mot ett polisområde eller enhet och din roll är att vara ett rättsligt stöd för den operativa verksamheten.

Som jurist vid rättstillämpning består ditt arbete av bland annat följande:

• ge juridiskt stöd till våra polisområden och regionala enheter
• delta som juristfunktion i stab när polismyndigheten arbetar i en särskild händelse
• hålla utbildningar i våra polisområden och regionala enheter
• hantera överklaganden av förvaltningsrättsliga ärenden i domstol, såsom ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen och bestridande av parkeringsbot.
• vara beslutsfattare i skadestånds- och ersättningsärenden samt fatta myndighetsbeslut i begäran om allmän handling
• ge juridiskt stöd vid beslut om kamerabevakning
• hantera dataskyddsfrågor
Arbetsuppgifterna kan komma att utökas beroende på sökandes bakgrund och utvecklingspotential samt verksamhetens behov. Vi söker därför dig som är flexibel och vill vara med och utveckla vår verksamhet.

Resor i arbetet kan förekomma.

Är du nyfiken på att veta mer om arbetet som jurist inom polisen? Följ länken för att läsa mer https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/rattsavdelningen/

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• juris kandidatexamen eller juristexamen
• minst två års relevant erfarenhet av självständigt juridiskt arbete förskaffad i närtid
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

• är notariemeriterad eller har likvärdig erfarenhet
• har erfarenhet av juridiskt arbete i brottsbekämpande verksamhet som av arbetsgivaren bedöms vara relevant för tjänsten

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen som jurist inom polisen ska du vara lösningsfokuserad, engagerad och kunna leverera med god kvalitet även vid ett tidvis högt arbetstempo. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta utvecklings- och resultatinriktat. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbetsförmåga och kan snabbt växla mellan olika uppgifter. Då en stor del av dina arbetsuppgifter innebär att vara ett rättsligt stöd är det viktigt att du är inlyssnande, tydlig och pedagogisk i din kommunikation samt har en förmåga att anpassa din kommunikation efter mottagare. Som jurist kommer du arbeta brett och ständigt handskas med nya frågor därför är det av stor vikt att du är prestigelös samtidigt som du inte räds inför nya utmaningar.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef. Undrar du något om rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarig HR-konsult:

Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Jurist

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 29 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Jurister till Polismyndigheten med placering i Göteborg

Stadsjurist/Kommunjurist
Läs mer Apr 16
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu jurister till Rättsavdelningen med placering på Rättssektion Väst, Rättstillämpning i Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen
Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts­avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd.
De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel­ningens tre verksam­hetsområden förvaltningsrätt, informations­förvaltning och rättstillämpning.
Rättstillämpning Väst består idag av cirka 20 jurister fördelade på två grupper. Juristerna står för myndighetens juridiska kompetens och kan även vara beslutsfattare och processförare i förvaltningsrättsliga ärenden och andra myndighetsärenden. Vissa uppgifter är mycket operativt verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten. Kontoret är beläget i centrala Göteborg.
Arbetsuppgifter
Vårt arbete är uppdelat på ett antal rättsliga ansvarsområden såsom exempelvis ordning och säkerhet, brottsbekämpning, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, vapen, kamerabevakning, skadestånd, totalförsvar och gränspolisfrågor. Majoriteten av våra jurister arbetar som kontaktjurister. Som kontaktjurist är du kopplad mot ett polisområde eller enhet och din roll är att vara ett rättsligt stöd för den operativa verksamheten.
Som jurist vid rättstillämpning består ditt arbete av bland annat följande:
ge juridiskt stöd till våra polisområden och regionala enheter
delta som juristfunktion i stab när polismyndigheten arbetar i en särskild händelse
hålla utbildningar i våra polisområden och regionala enheter
hantera överklaganden av förvaltningsrättsliga ärenden i domstol, såsom ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen och bestridande av parkeringsbot.
vara beslutsfattare i skadestånds- och ersättningsärenden samt fatta myndighetsbeslut i begäran om allmän handling
ge juridiskt stöd vid beslut om kamerabevakning
hantera dataskyddsfrågor



Arbetsuppgifterna kan komma att utökas beroende på sökandes bakgrund och utvecklingspotential samt verksamhetens behov. Vi söker därför dig som är flexibel och vill vara med och utveckla vår verksamhet.
Resor i arbetet kan förekomma.
Är du nyfiken på att veta mer om arbetet som jurist inom polisen? Följ länken för att läsa mer https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/rattsavdelningen/
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
juris kandidatexamen eller juristexamen
minst två års relevant erfarenhet av självständigt juridiskt arbete förskaffad i närtid
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
är notariemeriterad eller har likvärdig erfarenhet
har erfarenhet av juridiskt arbete i brottsbekämpande verksamhet som av arbetsgivaren bedöms vara relevant för tjänsten



Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som jurist inom polisen ska du vara lösningsfokuserad, engagerad och kunna leverera med god kvalitet även vid ett tidvis högt arbetstempo. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta utvecklings- och resultatinriktat. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbetsförmåga och kan snabbt växla mellan olika uppgifter. Då en stor del av dina arbetsuppgifter innebär att vara ett rättsligt stöd är det viktigt att du är inlyssnande, tydlig och pedagogisk i din kommunikation samt har en förmåga att anpassa din kommunikation efter mottagare. Som jurist kommer du arbeta brett och ständigt handskas med nya frågor därför är det av stor vikt att du är prestigelös samtidigt som du inte räds inför nya utmaningar.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Anton Konradsson
010 – 56 54 384
anton.konradsson@polisen.se

Elin Gustafsson
010 – 56 54 110
elin.gustafsson@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarig HR-konsult:

Sofie Stenqvist
076-102 03 16
Sofie.stenqvist@polisen.se

Elin Jansson
076-107 40 01
Elin-l.jansson@polisen.se

Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Jurist

Ansök nu

Polismyndigheten söker en kommunikatör, Göteborg

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Apr 8
Beskrivning av arbetsplatsen
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten består av cirka 38 000 medarbetare och är organiserad i sju regioner, sex nationella avdelningar samt rikspolischefens kansli. En av de nationella avdelningarna är kommunikationsavdelningen. Den har i uppdrag att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete samt att vara ett operativt och strategiskt kommunikationsstöd i hela myndigheten.
Kommunikationsavdelningen verkar i samtliga regioner. Ett av de viktigaste regionala uppdragen för kommunikationsavdelningens medarbetare är att arbeta tillsammans med chefer och medarbetare närmast medborgarna. Kommunikationsavdelningen har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och under dygnets alla timmar vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd till hela myndigheten. Avdelningens verksamhet omfattar bland annat att planera, samordna, utveckla och följa upp Polismyndighetens interna och externa kommunikation som sker via tidningen Svensk Polis, sociala medier och polisens publika webbplatser. Avdelningen ansvarar även för att stärka chefers och medarbetares kommunikativa förmåga samt att driva Polismuseet.
Arbetsuppgifter
Som kommunikatör vid polisens kommunikationsavdelning är du ett kommunikationsstöd för chefer och andra nyckelfunktioner i både operativa och strategiska kommunikationsfrågor. Du arbetar med analys, planering, genomförande och uppföljning av interna och externa kommunikationsinsatser. Du skriver artiklar och nyheter till våra interna och externa kanaler och tar fram andra typer av kommunikationsmaterial, såsom presentationer, enklare trycksaker och liknande.
I arbetsuppgifterna ingår att samverka med andra, både inom och utanför myndigheten. Du ingår i polisens stabsarbete vid större händelser/kriser och arbetar med kommunikationsplanering i olika projekt eller verksamhetsområden.
Exempel på arbetsuppgifter och uppdrag:
Initiera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser, ofta i samarbete med kommunikationskollegor.
Att löpande producera och publicera innehåll till myndighetens kanaler.
Utveckla myndighetens arbete kring närvaro i sociala medier.
Vid behov ta ansvar för kompetenshöjande insatser inom kommunikationsområdet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Eftergymnasial utbildning inom medie-och kommunikationsvetenskap alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Erfarenhet av operativt och strategiskt kommunikationsarbete som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av att coacha och agera rådgivare till personer i ledande befattning i medie- och kommunikationsfrågor
Van att arbeta kanaloberoende och målgruppsanpassat utifrån övergripande kommunikationsmål.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
B-körkort

Det är meriterande om du har erfarenhet av:
arbete inom statlig myndighet,
kriskommunikation,
sociala medier inom offentlig sektor eller likvärdigt,
webbpubliceringsverktyg, företrädesvis Episerver,
redigering och enklare produktion i programvara som Photoshop, InDesign, Illustrator och/eller videoredigering i Premiere.

PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i arbetet behöver du vara en social person som gillar att arbeta i grupp såväl som självständigt. Du är bra på att skapa goda relationer och är samarbetsinriktad. Du är strukturerad, flexibel, målinriktad och samtidigt prestigelös. Du arbetar strategiskt och långsiktigt men kan samtidigt snabbt byta fokus för att hantera aktuella frågor här och nu. Arbetet ställer stora krav på din förmåga att hantera stress därför har du god förmåga att arbeta självständigt och kan fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. Du kommer att arbeta i medborgarnas tjänst och därför är det viktigt att du förstår vidden av det förtroendeskapande arbete det innebär att arbeta med kommunikationsfrågor hos polisen.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig information:
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 18 april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A202.539/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Se fullständig annons: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/april/polismyndigheten-soker-en-kommunikator-goteborg/
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Gruppchef till Gränspolissektionens inre kontrollgrupp (IKG), Göteborg

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 21
Har du erfarenhet av ledarskap, intresse av migrations- och omvärldsfrågor samt att utveckla både verksamhet och team? Vill du vara med och sätta Gränspolisens verksamhet på kartan i Göteborg? Då är det här ett intressant och spännande uppdrag!

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Gränspolissektionen är en regional sektion inom operativa enheten vid region Väst som arbetar med yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, arbete mot gränsöverskridande brottslighet, verkställighetsarbete och brottsutredningar. Gränspolissektionens verksamhet i region Väst utgår från Göteborg, Landvetter flygplats och Halmstad men bedrivs även i regionens hamnar.


ARBETSUPPGIFTER
Syftet med den rörliga kontrollgruppen (RÖK) är att hitta personer som av olika skäl vistas illegalt i landet. Gruppen utför inre utlänningskontroller samt arbetar aktivt mot gränsöverskridande brottslighet. Arbetet bedrivs genom en aktivt uppsökande yttre polisverksamhet inom region Väst och utförs både i uniform och civilt. RÖK/IKG är en av Gränspolissektionens rörliga grupper i Region Väst.

Gruppens arbete innefattar uppgifter som att:

• eftersöka människor som har beslut om avvisning/utvisning och genomföra verkställighetssamtal med dessa
• bedriva inre och yttre spaning
• vara verkställarna och utredarna behjälplig med husrannsakan, utredningsarbete, hålla förhör samt hämtningar av familjer/människor som ska utvisas/avvisas
• hantera hämtningar av ankommande IDB (Dublinärenden) till Landvetter och hålla verkställighetssamtal med dessa
• medverka vid arbetsplatsinspektioner
• samverka med externa myndigheter och aktörer såsom exempelvis Migrationsverket och Kriminalvården

Du kommer i denna roll, att tillsammans med dina medarbetare, ha stor möjlighet att påverka hur verksamheten ska bedrivas samt utveckla metoder och arbetssätt i syfte att uppnå mål och resultat.

Som chef för RÖK/IKG rapporterar du till sektionschefen samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området RÖK/IKG och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller motsvarande den senaste femårsperioden
• polisexamen
• erfarenhet av ledarskap inom operativ verksamhet
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

• erfarenhet av gränspolisiär verksamhet
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet att leda polisoperativa insatser/händelser
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/. Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
• Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering i Göteborg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 4 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef till rekrytering och bemanning vid HR-avdelningen, Göteborg

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 12
Är du redo för en större uppgift?




Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.




Rekrytering och bemanning är en verksamhet inom HR-avdelningen som ansvarar Polismyndighetens rekrytering och bemanningsverksamhet, arbetsgivarerbjudande och chefsförsörjning. Uppdraget innefattar även beslutsskrivning i bemanningsärenden samt hantering av personalakter. Enheten är inne i en spännande utvecklingsfas och behöver förstärkas med nya chefer och medarbetare!




Enheten består av 15 bemanningsgrupper placerade runt om i landet samt en utvecklingsgrupp bestående av HR-specialister inom olika områden. Varje grupp leds av en gruppchef. Totalt arbetar ca 220 medarbetare inom enheten som med bred kompetens ansvarar för att tillhandahålla ett professionellt, tillgängligt, enhetligt och likvärdigt stöd till chefer i hela myndigheten.




Arbetsbeskrivning




Uppdraget som gruppchef vid rekrytering och bemanning




Verksamheten rekrytering och bemanning söker nu en gruppchef med placering i Göteborg. Som gruppchef inom rekryterings- och bemanningsverksamheten rapporterar du till sektionschefen samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs och att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du har personalansvar för ca 15 medarbetare och ditt uppdrag är att tillsammans med dina medarbetare och i nära samverkan med verksamheten säkerställa ett effektivt och kvalitativt stöd i bemannings- och rekryteringsärenden och på så sätt bidra till kompetensförsörjningen i Polismyndigheten.




Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.




Kvalifikationer




Detta är en möjlighet för dig som har:




minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av och kunskap om rekryterings- och bemanningsprocesser
för funktionen relevant examen/utbildning





Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:




erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
kunskap och erfarenheter av att leda genom tillitsbaserat ledarskap
ingått i ledningsform
chefs- och ledarskapsutbildning





Anställningen kräver svenskt medborgarskap.




Notera att det tydligt skall framgå av ditt CV på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter, då det ligger till grund för vårt urval.




När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:




Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation





Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/
Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.




Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.




Kontaktpersoner




Har du frågor om funktionen är du välkommen att kontakta tf sektionschef,
Martin Zackrisson Klaar tfn 076-138 73 50
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta gärna HR-konsult,
Anna Orhall tfn 070-593 13 73, anna.orhall@polisen.se




Fackliga företrädare




SACO, nås via Polisens växel 114 14
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-56 166 27
ST, nås via Polisens växel 114 14 alternativt via mejl st.region-syd@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-56 387 10




Övrig information




Anställning




Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Antal 1-2
Placering i Göteborg





Säkerhetsklassning




Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning




Ansökan




Välkommen med din ansökan bestående av ett CV (inga betyg eller intyg) senast tisdag den 2 april 2024 via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A151.395/2024 i mailets ärendemening.




Observera att vi i denna rekrytering har valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV i din ansökan, där du tydligt visar på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter.




Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.




Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering




Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.




Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se




Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Transportbilstekniker till Göteborg

Fordonstekniker/Bilmekaniker/Personbilsmekaniker
Läs mer Mar 12
Är du redo för en större uppgift? Till vårt team i Göteborg söker vi nu en ansvarstagande och självständig Transportbilstekniker med god servicekänsla. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi samordnar också Polismyndighetens miljöledning samt ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete.
Läs mer om ekonomiavdelningen. https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-ekonomiavdelningen/
Serviceenheten har det samlade ansvaret för funktionerna fordonsservice, utbildningsservice till polisutbildningarna, internservice och drift av polisens utbildningsplats Sörentorp samt myndighetens fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete. I uppdraget ingår att samordna, utveckla och effektivisera verksamheten inom respektive ansvarsområde.
Arbetsuppgifter
I rollen som Transportbilstekniker tillhandahåller du service och reparation av Polismyndighetens lite tyngre fordon. Våra tekniker utför alla förekommande arbeten på våra fordon utom plåt/lack, men prioriterar felsökning och motorbyte etc. före service. Arbete på annan ort kan förekomma.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant gymnasial eller eftergymnasial utbildning (fordonsprogrammet, utbildad fordonsmekaniker eller liknande utbildning) eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Erfarenhet av att arbeta med diagnosinstrument och/eller bilelektronik
Minst 2 års erfarenhet från auktoriserad verkstad
God muntlig och skriftlig kommunikation på svenska
Körkort B för manuell bil

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Utbildning i bilelektronik
Erfarenhet av; felsökning, administration, arbete med däcksmaskiner, arbete på fordon med totalvikt över 3.5t och av arbete med påbyggnadsutrustning.
Körkort C alt. C1

Personliga egenskaper
I rollen som Transportsbilstekniker förutsätts det att du är noggrann, ansvarstagande och självständig. Du bör även kunna vara flexibel, med en god servicekänsla samt ha en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Fordonstekniker
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 26/3 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A151.517/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu