Göteborg: Tullverket söker gruppchef, Operativ underrättelse

Hitta ansökningsinfo om jobbet Tullverket söker gruppchef, Operativ underrättelse i Göteborg. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Göteborg inom den kategorin.

Publicerad: 2023-08-07 // Varaktighet: Heltid

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla, intressanta och spännande arbetsuppgifter inom en brottsbekämpande underrättelseverksamhet? I så fall är Tullverket något för dig. 
 
Tullverkets operativa verksamhet delas in i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal. 
 
Underrättelseavdelningen bedriver underrättelseverksamhet med leveranser till alla delar av Tullverket. Avdelningen hanterar underrättelse- och riskanalys och arbetar med underrättelseverksamhet inom alla delar av Tullverkets uppdrag, vad gäller såväl illegala och farliga varor som uppbörd. Arbetet syftar till att förebygga, upptäcka och förhindra brottslig verksamhet.
 
Avdelningen delas in i fyra enheter med geografiskt ansvar: Syd, Väst, Öst och Nord och består också av Tullverkets selekteringscenter samt enheten för strategisk analys och nationell desk.  
 
Vi söker nu en gruppchef som ska ansvara för gruppen underrättelsebrott i Göteborg.
 
Huvudsakliga arbetsuppgifter
 
I jobbet som gruppchef underrättelsebrott kommer du att vara en av två gruppchefer som ansvarar för handläggarna inom brottsgruppen. Du kommer inom ditt verksamhetsområde att få arbeta med grova smugglingsbrott och samverka mycket med tullkriminalenheten och polismyndigheten. Inom arbetsområdet sker mycket utveckling. Ditt arbete sker i nära samverkan och dialog med gruppchefer och medarbetare på hela underrättelseenheten.
 
Som gruppchef för operativ underrättelse ska du fördela och leda arbetet som gruppen ansvarar för. Du har även tät samverkan med underrättelseledare. Du förväntas ta initiativ till att utveckla samverkan och metod. I rollen kan även ingå att såväl leda uppdrag och deltaga i utvecklingsprojekt.
 
Tillsammans med övriga gruppchefer och enhetschefen ansvarar du för enhetens samverkan internt och externt. Som gruppchef ansvarar du även för att arbetet på gruppen bedrivs i linje med Tullverkets värdegrund det vill säga utifrån helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.
 
Som gruppchef hanterar du alla fem chefsansvarsområden, dvs personal-, budget-, verksamhets-, förändringslednings- och kommunikationsansvar. Som gruppchef har du ansvar för att informera, förankra och involvera medarbetarna för att öka kunskap, förståelse, acceptans och engagemang för verksamhetens mål, resultat och prioriterade frågor. Som chef är det viktigt att du har förmåga att utveckla verksamheten, och i rollen kommer du att driva förändringsarbete, jobba med aktiva prioriteringar och leda i förändring. 
 
Såväl resurser som verksamhet nyttjas ur ett nationellt perspektiv vilket ställer stora krav på flexibelt ledarskap och intern samverkan med övriga chefer. 
 
Du arbetsleds av enhetschef på underrättelseenhet väst.
 
Vi söker dig som har:    

• Grundläggande utbildning inom Tullverket eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer som relevant.
• Erfarenhet av arbete inom underrättelsetjänst och/eller utredning på Tullverket eller Polismyndigheten.
• Erfarenhet av verksamhetsledning.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift såväl på svenska som engelska.
• Goda kunskaper inom Officepaketet.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:

• Akademisk eller eftergymnasial utbildning inom för tjänsten relevanta områden, t ex ekonomi, beteendevetenskap, samhällsvetenskap, kriminologi eller juridik.
• Chefs-/ledarskapsutbildning.
• Erfarenhet av chefsarbete med personalansvar.
• Erfarenhet av arbete med databashantering.
• Erfarenhet av att bearbeta stora informationsmängder.
• Erfarenhet av att arbeta internationellt.

Personliga egenskaper
 
Som person är du ambitiös och strategisk och har förmågan att omsätta visioner till en fungerande strategi. Du fokuserar på resultatet och ser potentiella risker och följer upp de ekonomiska följderna av satta aktiviteter. Gruppen du ansvarar för ger du en tydlig känsla av riktning samt motiverar och samordnar så att målen nås genom konstruktivt samarbete. Som ledare behöver du ha förmågan att kommunicera klart, tydligt och strukturerat. Vi förutsätter att du i din roll har en hög riskmedvetenhet och förmåga till riskhantering. 
 
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
 
Övrigt
 
Referensnummer: PER 2023-627.
 
Placeringsort: Göteborg.
 
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas. Tullverket tillämpar även tidsbegränsade chefsförordnanden på 5 år med möjlighet till förlängning.
 
Tillträdesdag: Enligt överenskommelse
 
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kommer du att krigsplaceras i Tullverket. 
 
Som ett led i tillsättningen kommer du att genomgå Tullverkets chefstest.
 
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
 
Tjänsteresor kan ingå både nationellt och internationellt.
 
Inom Tullverket tillämpas tidsbegränsade chefsförordnanden på 5 år med möjlighet till förlängning.
 
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
 
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
 
För mer information och ansökan
 
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av enhetschef Gill Eriksson, tel.  031-63 38 67. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85. 
 
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Nadja Nöjd, tel. 0526-198 73 och för SACO-S, Anneli Mannerbjörk, tel 031-63 37 06.
 
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
 
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 3 september 2023. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Göteborg som

Nedan visas andra jobb i Göteborg som .

Enhetschef som vill leda i förändring

Läs mer Apr 29
Beskrivning av uppdraget
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Som enhetschef på Kronofogden har du en viktig roll i denna utvecklingsresa. Vi söker dig som vill vara med och utveckla enheten verkställighet väst och försäljning inom verkställighetsavdelningen. Den aktuella enhetschefsbefattningen är inom enhet verkställighet väst och försäljning med placering i Göteborg. Enheten består av elva sektioner varav sju sektioner handlägger mål om verkställighet och fyra sektioner handlägger ärenden om exekutiv försäljning.

Verkställighetssektionerna bedriver verksamhet från kontor i Göteborg, Uddevalla, Skövde, Borås, Halmstad och Varberg. Försäljningssektionerna bedriver i huvudsak verksamhet från kontoren i Luleå, Falun, Göteborg och Helsingborg. Sektionen för försäljning av lösöre är virtuell. I rollen som enhetschef för verkställighet väst och försäljning kommer du att leda tio sektionschefer placerade på åtta orter. Du rapporterar till avdelningschefen för verkställighet.

Inom verkställighetsavdelningen säkerställer vi fullgörelse av betalningskrav och andra juridiska förpliktelser. Det handlar om att verkställa domar, beslut och utslag om betalningsförelägganden som utfärdats av domstolar, myndigheter eller av Kronofogdemyndigheten. Som enhetschef har du möjlighet att göra skillnad och bidra till Kronofogdens utveckling genom att skapa förändring. Du kommer att vara en nyckelperson i en organisation som värdesätter din kompetens och ger dig möjlighet att påverka och att utvecklas.

Arbetsuppgifter
I rollen som enhetschef ansvarar du för att leda och styra verksamheten inom din enhet samt säkerställa att verksamhetsmål, budgetmål och arbetsmiljömål uppnås. Som medlem i avdelningens ledningsgrupp ansvarar du för att ta ett övergripande ansvar och bidra till helheten. Du förväntas förmedla och översätta mål och strategier till chefer på sektionsnivå och du kommer att leda och verka genom andra chefer. För att lyckas i rollen som enhetschef är det viktigt att du förstår och sätter dig in i såväl enhetens som myndighetens uppdrag. Du kommer att samarbeta med andra chefer, kollegor och aktörer utanför myndigheten.

Kronofogden erbjuder möjlighet till distansarbete där en del av arbetstiden efter överenskommelse med arbetsgivaren, kan förläggas till hemmet. Det innebär att du kan komma att leda chefer och medarbetare som arbetar både på sin huvudarbetsplats och på sin hemarbetsplats. Du förväntas kunna utöva ett nära ledarskap i denna hybrid.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har

- en akademisk utbildning från högskola eller universitet inom relevant område. Med akademisk utbildning avses i detta sammanhang minst 180 hp alternativt 120 p i tidigare system
- aktuell och relevant chefserfarenhet. Aktuell arbetslivserfarenhet motsvarar i detta sammanhang de senaste tre åren.

Du har personliga egenskaper som innebär att du

- har förmågan att omsätta strategier till operativa aktiviteter
- kan utveckla genom ständiga förbättringar och leda i förändring
- har ett helhetsperspektiv där du analyserar och förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra
- fattar beslut och tar ansvar för resultat och kvalitet
- har en god kommunikativ förmåga och kan skapa delaktighet och engagemang
- skapar effektiva medarbetargrupper och visar tillit till dina medarbetares förmåga att nå mål
- har förmåga att samarbeta och främja en god arbetsmiljö
- visar mognad och mod.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att vara chef över andra chefer. Det är även meriterande med några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från verkställighet på Kronofogden. Aktuell arbetslivserfarenhet motsvarar i detta sammanhang de senaste tre åren.

Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som utredare, och får ett chefsförordnande på fem  år. Om du redan är anställd på Kronofogden kan du komma att behålla din grundbefattning under förordnandetiden.  Resor i jobbet förekommer. Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. 

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html


Vi ser fram emot din ansökan senast den 2024-05-13.

Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.


Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Biträdande avdelningschef Regioner

Läs mer Apr 9
Har du varit chef med personal- och budgetansvar? Har du ett engagemang för regional utvecklingspolitik, landsbygdspolitik och EU:s sammanhållningspolitik? Då kan du vara den vi söker.

Vi på Tillväxtverket arbetar för hållbar utveckling och konkurrenskraftiga företag i alla delar av Sverige. Det gör vi genom att stärka företag och regioner. Vi erbjuder kunskap, nätverk och investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är nationell myndighet med regional närvaro på nio orter i Sverige samt i Köpenhamn, och är förvaltande myndighet för Europeiska regionala utvecklingsfonden, ERUF, Fonden för rättvis omställning, FRO och Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak. Ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar, är vår vision.

Vi söker en biträdande avdelningschef till vår avdelning Regioner. Avdelningen ansvarar huvudsakligen för den europeiska sammanhållningspolitiken, den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Avdelningen genomför insatser som främjar ett aktivt regionalt utvecklingsarbete i länen, samt utvecklar och förbättrar förutsättningarna för dialog, samarbete och lärande mellan olika aktörer på nationell, regional och lokal nivå inte bara i Sverige utan även inom Norden och Europa. Avdelningen arbetar både med myndighetsutövning i form av ärendehantering och beslut, samt med insatser som främjar hållbar utveckling. 

Om tjänsten

Tjänsten som biträdande avdelningschef är en nyinrättad tjänst och ska bistå avdelningschefen i det dagliga arbetet med att leda avdelningen. Avdelningen består av drygt 100 medarbetare, sju enheter och ett sekretariat. Sekretariatets uppgift är att utveckla den strategiska styrningen av programgenomförandet gällande den europeiska regionalfonden (ERUF) och fonden för rättvis omställning (FRO). I rollen som biträdande avdelningschef kommer du att arbeta nära avdelningschefen och tillsammans utgöra avdelning Regioners ledning.  Du blir i rollen som biträdande avdelningschef också chef för sekretariatets fem medarbetare. I rollen ingår att leda, organisera, planera, följa upp och företräda avdelningens arbete tillsammans med avdelningschefen. Du säkerställer samarbetet såväl internt som med externa parter för att ta fram relevant och användbar kunskap som regeringen, våra övriga målgrupper och myndigheten själv kan agera på.

Som chef utvecklar du verksamheten genom ett tillitsbaserat ledarskap. I rollen ingår att tillsammans i avdelningen arbeta med policyutveckling inom våra politikområden.

Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

Internt kommer du ha mycket kontakt inom avdelningen, med sekretariatet och med andra avdelningar. Några av de externa kontaktytorna kommer vara Regeringskansliet, EU-kommissionen, regionalt utvecklingsansvariga, nationella myndigheter, länsstyrelser samt Sveriges kommuner och regioner.

Ditt tjänstgöringsställe är på något av våra kontor: Gävle, Göteborg, Jönköping, Luleå, Malmö, Stockholm, Örebro eller Östersund och resor ingår i tjänsten.

Vi söker dig som har:


• Examen från universitet eller högskola inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, ekonomi, juridik eller annat relaterat område.
• Minst 3 års erfarenhet från att ha arbetat som chef med personal- och budgetansvar.
• Minst 5 års erfarenhet av arbete i statlig förvaltning på nationell eller regional nivå.
• Flytande kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
• Erfarenhet av att ha lett arbete inom sammanhållningspolitiken, regionala utvecklingspolitiken, näringspolitiken och sammanhållna landsbygdspolitiken

 
Följande är meriterande:


• Arbete i Regeringskansliet
• Tidigare arbete på regional nivå som gett dig goda kunskaper om lokala och regionala förutsättningar för tillväxt och utveckling.


Som person söker vi dig som är strategisk och handlingskraftig. Det är även viktigt att du är relationskapande och kommunikativ.

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en tillsvidareanställning och 6 månaders provanställning är brukligt. 

Sista ansökningsdag är 30 april 2024

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta Kristina Zetterström, telefon 08 681 97 62.  Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR- partner Sara Påhlsson tfn 08- 681 9462.
Fackliga företrädare nås på saco@tillvaxtverket.se och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller robert.berggren@tillvaxtverket.se

Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor,eventuella tester, intervjuer samt referenstagning.

Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering. 

Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. 

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Områdeschef till nystartat servicecenter

Läs mer Feb 15
Är du en serviceinriktad, driven och utvecklingsorienterad chef som är redo för en ny utmaning?

På förvaltningen Fastighet, stöd och service är vi en service- och stödpartner som eftersträvar att frigöra tid för Västra Götalandsregionens (VGRs) kärnverksamheter.

Nu söker vi en områdeschef som vill bidra att utveckla service och stöd ytterligare genom att bygga upp och driva det nybildade området Servicecenter inom vårt regionområde Stödtjänster och regional samordning.

Hos oss gör du skillnad

Servicecentret kommer vara VGRs servicepartner och ”vägen in” till service och stöd.  Verksamheten kommer att finnas i området Servicecenter tillsammans med Telefoni och Tjänste-ID och finns med sina 130 kompetenta och engagerade medarbetare inom hela Västra Götalandsregionen. 

Arbetsuppgifter

Arbetet med att bygga upp en sammanhållen verksamhet för servicecentret har påbörjats och du kommer att vara drivande i det fortsatta arbetet. Servicecentret kommer starta i liten skala med fokus på frågor avseende lön, ekonomi och facility-tjänster inom det egna regionområdet för att sedan utökas och ditt uppdrag är att implementera och driva arbetet framåt. Du leder tre underställda chefer samt ca tio direktrapporterande medarbetare.

Tjänsten är ny och passar dig som kan driva komplexa frågor framåt och har förmåga att se helheten. Som chef i VGR har du personal-, verksamhets-, och budgetansvar för ditt område och du rapporterar till regionområdeschef.

I rollen som områdeschef har du en aktiv roll i regionområdets ledningsgrupp för Stödtjänster och regional samordning. Utöver tjänster inom Servicecentret har verksamheten även ansvar för bland annat arbetsplatsnära tjänster, konsulttjänster, delar inom ekonomi och kunskapscenter inom informatik och lärande. Tillsammans arbetar vi för en lärande och tillitsbaserad kultur där vi med genomförandekraft skapar värde för våra kunder.

I din roll som områdeschef har du många kontaktytor där samverkan och samarbete inom VGR är en central del för att utveckla och effektivisera vår leverans. Med tydlig riktning, mål och uppföljning säkerställer du att önskat resultat uppnås. Genom ett stödjande, närvarande och hälsofrämjande ledarskap bidrar du till att skapa arbetsplatser där människor trivs och utvecklas.

Kompetenser

Vi letar efter dig som har tidigare erfarenhet som chef och är van att leda medarbetare mot uppsatta mål. Du har högskoleutbildning som innebär att du har analytisk förmåga och kan göra bedömningar och fatta beslut under komplexa förutsättningar. Du har även arbetat i ett servicecenter eller liknande funktion och har stor förståelse för uppbyggnaden och framgångsfaktorer för ett sådant. Har du dessutom erfarenhet av att ha implementerat ett servicecenter är det meriterande.

För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att skapa och bibehålla goda relationer. Du är en driven person som förstår verksamheten och uppmuntrar, tar initiativ och ger förutsättningar till utveckling.

Vårt erbjudande

Vi erbjuder en spännande och utvecklande tjänst där du får bygga upp ett helt nytt område med den nya funktionen för ”vägen in till stöd och service”. Vi tillämpar ett tillitsbaserat ledarskap där du får frihet och möjlighet att påverka. 

Rekryteringsprocessen

I den här processen efterfrågar vi inget personligt brev utan du kommer istället få besvara ett antal frågor där du ombeds beskriva dina erfarenheter. Efter sista ansökningsdag kallar vi de kandidater som matchar profilen bäst baserat på urvalsfrågorna för en första intervju. Se därför till att svara utförligt på frågorna. Intervjuerna är planerade till vecka 12 (18 och 19/3) så gör gärna en liten markering i kalendern nu.

Chefsrekryteringsprocessen i Västra Götalandsregionen utgår från regionens fyra chefskriterier; Värdegrundsbaserat chefskap, Mål och resultatorienterat chefskap, Kommunikativt chefskap och Utvecklingsorienterat chefskap. Som en del av urvalsprocessen sker djupintervju och testning vid regionens Center för chefsrekrytering i Göteborg. Testerna är planerade att genomföras 3/4.

För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Eva Degerman.

Vi ser fram emot din ansökan!



Fastighet, stöd och service är Västra Götalandsregionens egen serviceorganisation och fastighetsförvaltare som ser till att saker fungerar som de ska. Vi tar bland annat hand om fastigheters drift, ser till att alla anställda får lön, att lokaler städas och att uppdrag inom regionen bemannas med specialistkompetens. Vi vill arbeta nära dem vi stödjer för vi tror att tillsammans kan vi göra skillnad. Med öppenhet och fokus på utveckling och samarbete verkar vi för ett gott liv i Västra Götalandsregionen.

Om Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland.
Västra Götalandsregionen arbetar aktivt för att digitalisera fler arbetssätt. För att vara en del av den digitala omvandlingen har du med dig grundläggande färdigheter och kan använda digitala verktyg och tjänster. Du kan söka information, kommunicera, interagera digitalt, är riskmedveten och har motivation att delta i utvecklingen för att lära nytt.


Vill du veta mer om Västra Götalandsregionen kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion.  Du kan även läsa mer i presentation om https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/rs4011-467070786-672/surrogate


Ansökan
Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons.


Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.

Ansök nu

Sektionschef med inriktning fastighetsekonomi

Läs mer Feb 15
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Göteborgs universitet har en tydlig strategisk inriktning att utvecklas som en sammanhållen organisation, attraktiv arbetsplats och studiemiljö. Inom lokalförsörjningsområdet pågår flera stora lokalprojekt. GU fastighet och hållbar utveckling är en nybildad enhet för ett samlat stöd till lokalförsörjningsprocessen. Enheten är central för universitetets lokalförsörjning. Enheten har idag ca 18 medarbetare fördelade på tre sektioner och en stab, enheten leds av fastighetschef.

Universitetet hyr 390 000 kvm av olika hyresvärdar. Kostnaden för lokaler utgör 10% av universitetets totala kostnadsomslutning. På kort tid håller detta på att förändras för universitetet. Nu görs investeringar för flera miljarder i nya byggnader för flera fakulteter. GU fastighet och hållbar utveckling har beställar- och projektledarroll för varje projekt för våra studenter, forskare, lärare och anställda. Sektionen för lokalsamordning har en viktig roll i förvaltandet av universitetets hyresavtal.

Nu söker vi en sektionschef med inriktning mot fastighetsekonomi som vill vara med och driva Göteborgs universitets lokalförsörjning.

Arbetsuppgifter 
Som sektionschef ingår ansvar för frågor som rör personal, budget och verksamheten vid sektionen för lokalsamordning. I din roll ansvarar du för universitetets lokalkostnadsprognos- och lokalbudget, hyresavtal med fastighetsägare (förstahandshyresavtal) och internhyresavtal med universitetets verksamheter. Inom sektionen förvaltas även universitetets fastighetssystem och i relation till detta blir du kontaktperson gentemot upphandlad leverantör.

Du är närmsta chef för en grupp som i dagsläget består av fyra medarbetare, där gruppen kan komma att växa på sikt. Du ingår i ledningsgruppen vid GU fastighet och hållbar utveckling och du rapporterar till fastighetschefen. Du kommer att arbeta i nära samarbete med ekonomienheten och fastighetscontroller på Gemensamma förvaltningens kansli samt ekonomer inom universitetets fakulteter och institutioner. I rollen som sektionschef ingår att vara kontaktperson gentemot Ekonomistyrningsverket och Riksrevisionen gällande uppföljning, inrapportering av hyresavtal med mera. Du kommer också vara en nyckelperson i arbetet med att årligen ta fram en lokalförsörjningsplan för universitetet, som fastställs av universitetsstyrelsen.

Kvalifikationer 
Som sektionschef är du trygg med att ta ett helhetsansvar för stora frågor, du har god integritet och känsla för människors olikheter och drivkrafterna i en stor organisation. Du är drivande och utvecklingsinriktad, du har förmågan att ha ett verksamhetsövergripande perspektiv samtidigt som du har förståelsen för konkreta leveranser. Du samarbetar och kommunicerar konstruktivt med personer på olika nivåer inom den interna organisationen och även externt, såväl på svenska som på engelska.

För tjänsten krävs att du har:


• Akademisk examen som civilekonom eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
• Mycket goda kunskaper och erfarenhet av arbete inom fastighetsekonomi
• Goda kunskaper och erfarenhet av att arbeta med lokalkostnadsbudget, lokalkostnadsmodeller samt erfarenhet av myndighetskontakter
• Erfarenhet från statlig eller annan offentlig organisation
• God kompetens och erfarenhet av att jobba med fastighetssystem

Vidare är det meriterande med erfarenhet från universitetsvärlden och god kännedom om den akademiska miljön. Har du som söker kunskap om fastighetssystemet Pythagoras är detta meriterande.

För att lyckas i rollen krävs gedigen kunskap om lokalförsörjningsprocessen och vi tror att lyhördhet och god samarbetsförmåga är något som du behöver samtidigt som du har förmåga att driva mot mål och resultat på ett effektivt sätt.

Anställning 
Anställningen är tillsvidare med omfattning 100% och med placering på sektionen för lokalsamordning vid enheten GU fastighet och hållbar utveckling. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse. Din anställningsbenämning vid universitetet kommer att vara sektionschef.

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta tf fastighetschef Anna Walske anna.walske@gu.se, tel 0766-18 52 53. 

Fackliga?organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 7 mars 2024 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Ansök nu

Sektionschef för tilldelning av tåg- & banarbete

Läs mer Dec 7
Nu bygger Trafikverket upp sektioner inom enheterna inom tåg- och banarbeten på flera orter i landet och vi söker nu sektionschefer som vill vara med i detta arbete! Är du vår nya sektionschef?


Sektionschef för tilldelning av tåg- & banarbete

Arbetsuppgifter

Som sektionschef är du första linjens chef med personal-, verksamhets- och budgetansvar för ca15 medarbetare inom kapacitetsplaneringen. Sektionerna ansvarar för att i samarbete med övriga kapacitetsoptimeringsenheter- och sektioner upprätta och justera årliga tågplaner. Placeringsort är Göteborg där även medarbetarna är placerade. Både du och medarbetarna har möjlighet att arbeta upp till 40% på distans.
Som sektionschef ansvarar du för att leda och styra sektionen mot satta mål och överenskomna leveranser. Detta gör du genom att skapa förutsättningar för en positiv arbetsmiljö som uppmuntrar samarbete och kreativitet. I rollen som chef stödjer och utvecklar du medarbetarna genom ett synligt, tydligt och coachande ledarskap. Genom att ha täta dialoger med avdelningens leveransledning vet du vad avdelningen behöver för att klara leveransen idag, imorgon och nästa år. Ett starkt fokus för dig är kompetens- och resursförsörjning för att klara avdelningens leveranser. Genom ditt ledarskap skapar du en modig organisation med medarbetare som värnar kunddialogen. Vi är i början på vår förändringsresa. För att möta efterfrågan på kapacitet på järnvägen genomför vi en stor digitalisering som innebär nya system och nya arbetssätt som löpande ska utvecklas.
I rollen som sektionschef rapporterar du till enhetschefen och du ingår i en ledningsgrupp tillsammans med din sektionschefskollega på enheten.

Övrig information

Placeringsort är Göteborg.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år.
#LI-CAPCAR1
# LI-Hybrid

Kvalifikationer

Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas.
Vi söker dig som har relevant och aktuell chefs- eller ledarerfarenhet av att ha arbetat i en transaktionsintensiv verksamhet, där du har haft många kundkontakter med tidskritiska löpande leveranser. Du har universitets- eller högskoleutbildning om 180 hp/120 p, eller annan utbildning i kombination med relevant och aktuell arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har även goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu

Andra jobb i Göteborg från TULLVERKET

Nedan visas andra jobb i Göteborg från TULLVERKET .

Tullverket söker tullrevisor

Revisor
Läs mer Mar 15
Vill du arbeta i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle, säkerställa en korrekt uppbörd och hjälpa företag att göra rätt i sin tullhantering?

Vill du även arbeta i en flexibel verksamhet, där nytänkande, ansvarstagande och helhetssyn premieras? I så fall är efterkontrollverksamheten på Tullverket något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: Kontroll-, Uppbörd, Underrättelse- och Tullkriminalavdelningen.
Uppbördsavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden; efterkontroll, uppbördsbevakning och tillstånd. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra geografiska enheter; syd, väst, öst och nord. Dessa enheter samverkar nationellt och arbetar med hela avdelningens uppdrag.

Uppbördsavdelningen ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt kontrollerar att in- och utförselregler följs. Inom avdelningen finns en mängd olika arbetsuppgifter, däribland efterkontroller som tullrevisorerna arbetar med.

Om tjänsten

Tjänsten som tullrevisor är placerad vid Tullverkets uppbördsavdelning. Som tullrevisor utreder du att företag följer de villkor som krävs för en korrekt tullhantering, att företag har redovisat korrekt tull och andra avgifter samt att varor inte importeras/exporteras i strid mot import- och exportrestriktioner. Utredningen sker i form av tullrevisioner eller eftergranskningar (skrivbordskontroller) där du tillsammans med dina kollegor granskar de underlag som ligger till grund för företagets import- /exportverksamhet, till exempel bokföring, kalkyler, tullhandlingar och rutinbeskrivningar. I arbetet hanterar du stora datamängder som du behöver kunna analysera och sammanställa för att fatta beslut. I revisionsarbetet genomförs besök hos det granskade företaget, resor ingår således i tjänsten. Förutom revisionsarbetet förväntas du också engagera dig i förbättringsarbete och ta ansvar för diverse uppdrag.

Tullverkets tullrevisorer arbetar i team där man tar gemensamt ansvar för att planera och genomföra arbetsuppgifterna. I arbetet som tullrevisor samverkar du även med kollegor på andra avdelningar inom Tullverket och har även kontakter utanför Tullverket med såväl företag som myndigheter.

Vid anställning genomgår du inledningsvis en grundutbildning och en tid in i din anställning får du även förmånen att gå Tullverkets interna tullrevisionsutbildning, steg 1 och steg 2.

Vi söker dig som har:


• Akademisk examen om minst 120 p eller 180 hp enligt Bolognamodellen inom områdena ekonomi, juridik, logistik, samhälls- eller statsvetenskap. Utländsk akademisk examen ska motsvara svensk standard (Intyg utfärdat av Universitets- och högskolerådet).
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.

Det är meriterande om du har:


• Akademiska meriter inom:
     o Redovisning, bokföring.
     o Logistik.
     o Juridik.
     o Företagsekonomi.
     o Statistik.
• Erfarenhet av kontroll-/granskningsarbete på myndighet eller revisionsbyrå.
• Erfarenhet av arbete med bokföring/redovisning/revision.
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering.
• Tullverkets grundutbildning uppbörd (tidigare effektiv handel).
• God kännedom om tullproceduren.
• Erfarenhet av att läsa och tolka lagstiftning.
• Erfarenhet av arbete med och analys av stora datamängder.
• Goda kunskaper i Excel och/eller andra analysverktyg.
• Erfarenhet av att leda/aktivt delta i förändringsarbete.
• Erfarenhet av arbete med kundbemötande och service.

Personliga egenskaper

Som tullrevisor arbetar du nära dina teammedlemmar. Du tycker om att lära dig av andra människor och ser samarbetet i gruppen som ett sätt att komma framåt tillsammans.

Vi söker dig som jobbar systematiskt och målmedvetet. Du har ett öga för detaljer men kan lyfta blicken för att bedöma helheten. Du har lätt för att bedöma och värdera information och föreslår lösningar på problem som uppstår.

Du tar ansvar genom att genomföra dina arbetsuppgifter och leverera utifrån överenskommelse.

Du är trygg och säker i de flesta sammanhang, har mod att säga ifrån och visar personlig mognad.

Som medarbetare i Tullverket lever du vår värdegrund som präglas av helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Vi erbjuder dig

Genom att arbeta på Tullverket bidrar du till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-06768.

Placeringsort: Göteborg.

För en godkänd ansökan måste du bifoga betyg som styrker dina studier.

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med provanställning om 6 månader. Individuell lönesättning tillämpas.

När anställningen börjar kommer du att genomgå en grundutbildning som ger dig en grundläggande kunskap om begrepp och principer inom hanteringen av import- och exportvaruflödena.

Tillträdesdag: 16 september 2024.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Åsa Nerme, 031-63 36 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin, 031-63 36 95 och för Saco-S vid Tullverket, Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 2 april 2024. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Ansök nu

Tullverket söker förundersökningsledare

Tulltjänsteman
Läs mer Mar 22
Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Tullkriminalenhet något för dig!

Tullverket har som uppdrag att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och att förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö.

Tullverket består huvudsakligen av verksamheterna kontrollavdelningen, tullkriminalavdelningen, underrättelseavdelningen samt uppbördsavdelningen och arbetet sträcker sig genom hela kedjan från underrättelse, analys och kontroll till färdig förundersökning.

Verksamhetsinriktningen är att bekämpa tullrelaterad brottslighet såsom smuggling, ekobrott och miljöbrott där insatser mot storskalig och eller organiserad brottslighet prioriteras. Verksamheten bedrivs inom ramen för utredning av brott eller genom åtgärder som ska leda till utredning av brott. Syftet är att lagföra huvudmän bakom brottslighet, minska lönsamheten av brottslig verksamhet samt påtagligt störa kriminella aktiviteter.

Enheterna är uppdelade i verksamhetsområden: spaning, utredning grova brott samt utredning mängdbrott.

Om tjänsten

Inom Tullverkets brottsbekämpning har förundersökningsledare som huvudsaklig uppgift att leda utredningar av brott av enkel beskaffenhet som ingår i Tullverkets brottskatalog. Arbetet bedrivs enskilt och du har flera ärenden på gång samtidigt som du själv ansvarar för från början till slut. I tjänsten ingår även att granska och hantera inrapporterade ärenden som ska lottas in på allmän åklagare.

Som förundersökningsledare vid Tullverkets brottsbekämpning arbetar du bl.a. med:


• Aktiv förundersökningsledning för att korta ner utredningstiden.
• Vägleda personal i samband med inrapportering av brott.
• Coacha och vägleda brottsutredarna som biträder dig i dina utredningar.
• Fatta beslut om tvångsmedel.
• Granska sammanställda förundersökningsprotokoll innan de överlämnas till allmän åklagare.

Du kommer dessutom att verka som Tullåklagare vilket innebär att du kommer utfärda strafförelägganden och föra talan i domstol avseende brott av enkel beskaffenhet där påföljden uppenbarligen är böter. Dessutom kommer du fatta beslut om förverkande.

Vi söker dig som har:


• Juristexamen.
• Genomförd och godkänd grundläggande utbildning inom Tullverkets brottsbekämpande verksamhet eller motsvarande utbildning i annan brottsbekämpande myndighet som bedöms likvärdig.
• Mycket god erfarenhet av utredningar av de brott som ingår i Tullverkets brottskatalog enligt smugglingslagen.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:


• Godkänd förundersökningsledarutbildning.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är driven, har hög integritet, gott omdöme och god människosyn. Du har ett stort intresse för förundersökningsprocessen. Helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande är avgörande för att uppfylla det som tjänsten innebär. Du har förmågan att vara tydlig i din kommunikation, såväl verbalt som i skrift och uppträder som en god representant för Tullverket både internt och externt. Du är strukturerad, noggrann och flexibel med förmåga att prioritera och anpassa dig till förändringar.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-05816

Placeringsort: Göteborg.

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Resor inrikes och utrikes kan förekomma.

Kontorsarbetstid tillämpas. Tjänsten kan innefatta obekväm arbetstid och beredskap både kvällar och helger.

Tillträdesdag: enligt överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Pehr Hagenklev, gruppchef tullkriminalenheten 031-63 38 60. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin 031-63 36 95, och för SACO-Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 31 mars. Urval och intervjuer kommer att hållas efter det. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av tf. generaltulldirektör Johan Norrman.

Ansök nu

Tullverket söker spanare, vikariat

Tulltjänsteman
Läs mer Mar 7
Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Tullkriminalenhet något för dig!

Tullverket har som uppdrag att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och att förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö.

Tullverket består huvudsakligen av verksamheterna kontrollavdelningen, tullkriminalavdelningen, underrättelseavdelningen samt uppbördsavdelningen och arbetet sträcker sig genom hela kedjan från underrättelse, analys och kontroll till färdig förundersökning.

Verksamhetsinriktningen är att bekämpa tullrelaterad brottslighet såsom smuggling, ekobrott och miljöbrott där insatser mot storskalig och eller organiserad brottslighet prioriteras. Verksamheten bedrivs inom ramen för utredning av brott eller genom åtgärder som ska leda till utredning av brott. Syftet är att lagföra huvudmän bakom brottslighet, minska lönsamheten av brottslig verksamhet samt påtagligt störa kriminella aktiviteter.

Enheterna är uppdelade i verksamhetsområden: spaning, utredning grova brott samt utredning mängdbrott.

Om tjänsten

Inom Tullverkets Tullkriminalavdelning har spanare som huvudsaklig uppgift att utföra målinriktat spaningsarbete mot storskalig smuggling och organiserad brottslighet samt att verkställa beslutade tvångsmedel. I arbetet ingår även initiala utredningsåtgärder. Personal placerad inom spaningsverksamheten är utrustad med tjänstepistol Glock för vilket utbildning krävs.

Vi söker dig som har:


• Genomförd och godkänd grundläggande utbildning inom Tullverkets brottsbekämpande verksamhet eller motsvarande utbildning i annan brottsbekämpande myndighet som bedöms likvärdig.
• Genomförd och godkänd utbildning i konflikthantering, fysiska tekniker, OC och batong.
• Genomförd och godkänd utbildning i Tullverkets tjänstepistol Glock.
• Erfarenhet av arbete inom brottsbekämpande verksamhet.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:


• Genomförd och godkänd spaningsutbildning (NPS-grund).
• Erfarenhet av målinriktad spaning vid brottsbekämpande myndighet.
• Genomförd och godkänt förarutbildning inom Tullverket (TNF) steg 1-3 eller motsvarande förarutbildning i annan brottsbekämpande myndighet som bedöms likvärdig.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är driven, flexibel, stresstålig, noggrann, har god samarbetsförmåga, hög integritet, gott omdöme och ett högt Du har förmågan att vara tydlig i din kommunikation, såväl verbalt som i skrift och uppträder som en god representant för Tullverket både internt och externt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-05817.

Placeringsort: Göteborg.

Anställningsform: vikariat t.o.m. 2025-03-31 resp. 2025-05-31.

Framförallt inrikes resor, såväl inom som utanför det geografiska ansvarsområdet, är dagligen förekommande inom uppdraget.

Skifttjänstgöring med periodplanering tillämpas.

Tillträdesdag: enligt överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Ingela Östmark, enhetschef Tullkriminalenheten Väst, 031-63 38 44. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin 031-63 36 95, och för SACO-Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 31 mars. Urval och intervjuer kommer att hållas efter det. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av tf. generaltulldirektör Johan Norrman.

Ansök nu

Tullverket söker förundersökningsledare

Tulltjänsteman
Läs mer Mar 7
Vill du ha ett ansvarsfullt och intressant arbete där du har möjlighet att bidra till att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Då är jobbet inom Tullverkets Tullkriminalenhet något för dig!

Tullverket har som uppdrag att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och att förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö.

Tullverket består huvudsakligen av verksamheterna kontrollavdelningen, tullkriminalavdelningen, underrättelseavdelningen samt uppbördsavdelningen och arbetet sträcker sig genom hela kedjan från underrättelse, analys och kontroll till färdig förundersökning.

Verksamhetsinriktningen är att bekämpa tullrelaterad brottslighet såsom smuggling, ekobrott och miljöbrott där insatser mot storskalig och eller organiserad brottslighet prioriteras. Verksamheten bedrivs inom ramen för utredning av brott eller genom åtgärder som ska leda till utredning av brott. Syftet är att lagföra huvudmän bakom brottslighet, minska lönsamheten av brottslig verksamhet samt påtagligt störa kriminella aktiviteter.

Enheterna är uppdelade i verksamhetsområden: spaning, utredning grova brott samt utredning mängdbrott.

Om tjänsten

Inom Tullverkets brottsbekämpning har förundersökningsledare som huvudsaklig uppgift att leda utredningar av brott av enkel beskaffenhet som ingår i Tullverkets brottskatalog. Arbetet bedrivs enskilt och du har flera ärenden på gång samtidigt som du själv ansvarar för från början till slut. I tjänsten ingår även att granska och hantera inrapporterade ärenden som ska lottas in på allmän åklagare.

Som förundersökningsledare vid Tullverkets brottsbekämpning arbetar du bl.a. med:


• Aktiv förundersökningsledning för att korta ner utredningstiden.
• Vägleda personal i samband med inrapportering av brott.
• Coacha och vägleda brottsutredarna som biträder dig i dina utredningar.
• Fatta beslut om tvångsmedel.
• Granska sammanställda förundersökningsprotokoll innan de överlämnas till allmän åklagare.

Du kommer dessutom att verka som Tullåklagare vilket innebär att du kommer utfärda strafförelägganden och föra talan i domstol avseende brott av enkel beskaffenhet där påföljden uppenbarligen är böter. Dessutom kommer du fatta beslut om förverkande.

Vi söker dig som har:


• Juristexamen.
• Genomförd och godkänd grundläggande utbildning inom Tullverkets brottsbekämpande verksamhet eller motsvarande utbildning i annan brottsbekämpande myndighet som bedöms likvärdig.
• Mycket god erfarenhet av utredningar av de brott som ingår i Tullverkets brottskatalog enligt smugglingslagen.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:


• Godkänd förundersökningsledarutbildning.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är driven, har hög integritet, gott omdöme och god människosyn. Du har ett stort intresse för förundersökningsprocessen. Helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande är avgörande för att uppfylla det som tjänsten innebär. Du har förmågan att vara tydlig i din kommunikation, såväl verbalt som i skrift och uppträder som en god representant för Tullverket både internt och externt. Du är strukturerad, noggrann och flexibel med förmåga att prioritera och anpassa dig till förändringar.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-05816

Placeringsort: Göteborg.

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Resor inrikes och utrikes kan förekomma.

Kontorsarbetstid tillämpas. Tjänsten kan innefatta obekväm arbetstid och beredskap både kvällar och helger.

Tillträdesdag: enligt överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Pehr Hagenklev, gruppchef tullkriminalenheten 031-63 38 60. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin 031-63 36 95, och för SACO-Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 24 mars. Urval och intervjuer kommer att hållas efter det. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av tf. generaltulldirektör Johan Norrman.

Ansök nu

Tullverket söker handläggare till Uppbördsavdelningen

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 28
Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.

Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

Vi söker nu handläggare till uppbördsavdelningen i område väst med placeringsort Göteborg.

Om tjänsten

Arbetet som handläggare inom uppbördsavdelningen är varierande. Som handläggare kan man arbeta med tillstånd och/eller uppbördsbevakning i olika perioder. Verksamheten är till stora delar efterfrågestyrd därav finns stort behov av flexibilitet hos handläggaren att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter. Tillståndsverksamheten innebär främst att granska och utreda tillståndsansökningar men även övervakning av redan utfärdade tillstånd ingår i arbetsuppgifterna. Uppbördsbevakningen innebär bland annat kontroller av tulldeklarationer/avräkningsnotor, här säkerställer handläggaren att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna. Arbetet som handläggare innefattar mycket kontakt via våra handläggningssystem och telefon/e-post med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Vissa arbetsuppgifter omfattar även företagsbesök.

Som handläggare arbetar du självständigt, men också inom grupp.

Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssättet. Handläggningen utförs i ett flertal system.

Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.

Vi söker dig som har:


• Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.

och/eller


• Relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet, samt avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande.

Du skall dessutom ha:


• God förmåga att utreda och skriva beslut eller andra handlingar.
• Grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.
• Möjlighet till resor och övernattningar i tjänsten.

Det är meriterande om du har:


• Tullspecialist (CCS) – Yrkeshögskola.
• Akademisk examen inom relevant område.
• Erfarenhet av att självständigt tolka lagstiftning och handläggning från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av utredningsarbete.
• Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering, till exempel logistik, spedition och internationell handel.
• Erfarenhet med kundbemötande och service, till exempel kundkontakter.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
• Goda IT-kunskaper och erfarenhet av arbete med utveckling eller förvaltning inom IT-området.

Personliga egenskaper

Som person är du analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Du som person har social kompetens, är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och formulera beslut med god kvalitet.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och egenskaper.

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och är vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-05088.

Placeringsort: Göteborg.

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Tillträdesdag: Efter överenskommelse.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Kerim Metahni, 031-63 36 53. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Tommy Göthlin, 031-63 36 95 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, 031 - 63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 10 mars. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Ansök nu

Tullverket söker operativ analytiker

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Feb 20
Tullverkets underrättelseenhet Väst söker nu en operativ analytiker med inriktning uppbörd och restriktioner.


• Vill du arbeta i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle?
• Vill du vara med och göra skillnad genom att säkerställa korrekt uppbörd och stoppa inflödet av varor som hotar hälsa, miljö och säkerhet?
• Vill du jobba i en flexibel verksamhet där nytänkande premieras, med högt i tak och nära till besluten?

Tullverkets operativa verksamhet delas in i fyra avdelningar: Kontroll-, Uppbörd-, Tullkriminal- och Underrättelseavdelningen. Underrättelseavdelningen bedriver underrättelseverksamhet med leveranser till alla delar av Tullverket. Avdelningen delas in i fyra enheter med geografiskt ansvar: Syd, Väst, Öst och Nord och består också av Tullverkets selekteringscenter (TSC) samt enheten för strategisk analys och nationell desk (SAND).

Verksamheten har som mål att skapa underlag för att fastställa korrekta tullavgifter, mervärdesskatt, andra skatter och avgifter samt att säkerställa att bestämmelser om in- och utförselrestriktioner följs. Endast godkända varor skall passera vår gräns.

Om tjänsten

Som operativ analytiker med inriktningen uppbörd och restriktioner arbetar du framförallt med operativ underrättelse och ansvarar för att information inhämtas, bearbetas, analyseras och delges. Du arbetar med att analysera stora och komplexa datamängder och extraherar information ur strukturerad såväl som ostrukturerad data.

Du arbetar med att ta fram operativa underrättelseprodukter och dina analyser presenteras och kommuniceras på ett tydligt och pedagogiskt sätt, såväl skriftligen som muntligen. Mottagare av dina produkter är framförallt Tullverkets kontrollerande verksamheter inom Uppbördsavdelningen och Kontrollavdelningen.

I ditt arbete hanterar du stora mängder information och det är viktigt att göra denna tillgänglig och sökbar. Du bidrar till lösningar som hjälper organisationen att förstå och agera utifrån sin egna data och för att skapa direkt värde.

I den operativa underrättelseverksamheten finns behov av en välfungerande dialog och nära samarbete med andra funktioner inom Tullverket. Vi samverkar också med andra myndigheter och externa aktörer såväl nationellt som internationellt.

Verksamheten är mångfasetterad vilket ställer höga krav på flexibilitet. Myndigheten är i ständig utveckling och förändring, vilket påverkar vardagen. Det innebär att du också deltar i utvecklingsarbete med fokus på operativ verksamhet.

Som medarbetare i Tullverket är det viktigt att du är professionell och arbetar enligt våra värdeord; helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande.

Vi söker dig som har:


• Akademisk utbildning inom t ex statiskt eller dataanalys eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
• Erfarenhet av att arbeta med olika datakällor och analysera stora datamängder.
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel.
• Svenskt körkort, lägst klass B.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av arbete som analytiker vid statlig myndighet eller annan erfarenhet vilken arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Tullkunskap; tullprocedur, tullvärde, klassificering, ursprung.
• Erfarenhet eller utbildning inom underrättelsearbete och hypotesprövning.
• Erfarenhet av kravställning inom data- och analysområdet.
• Goda kunskaper och erfarenheter i Power BI eller motsvarande verktyg.
• Goda kunskaper och erfarenheter i iBase, Analyst´s Notebook eller andra informationssystem.
• Erfarenhet av nationell operativ samverkan med andra myndigheter.
• Erfarenhet av internationellt arbete.

Personliga egenskaper


• Systematiskt arbetssätt
Du har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt; väljer med omsorg, och har öga för detaljer; genomför och levererar med resultat utifrån överenskommelse.
• Problemlösning
Du förstår snabbt problem och uppgifter; löser problem på ett kreativt och relevant sätt; kommer med uppfinningsrika lösningar.
• Samarbete
Du uppskattar en god stämning i gruppen; är hänsynsfull, samarbetsvillig, kommunikativ, öppen och lyhörd.
• Självständighet
Du arbetar självständigt; är initiativrik och ansvarstagande; litar på din egen förmåga.
• Stresstolerans
Du är uthållig och kan arbeta under press; uppvisar en hög grad av stresstålighet, och är effektiv i tidspressade situationer.
• Handlingskraft
Du följer organisationens regler och procedurer; verkställer planer med engagemang och beslutsamhet; uppnår resultat med hög kvalitet och tar initiativ när det behövs.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Vi erbjuder dig

Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och flera olika personalförmåner, som bland annat friskvårdsbidrag.

Övrigt

Referensnummer: TV-2024-04300.

Placeringsort: Göteborg.

Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverkets är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Ulrika Berndtsson, 031-63 39 03 och Maria Lagunas, 031-64 48 35. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST är Tommy Göthlin, 031-63 36 95 och för Saco-S Anneli Mannerbjörk, 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 10 mars. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Ansök nu